Mesura de govern Promoció de la convivència: La corresponsabilitat a l’espai públic Desembre de 2024 Índex 1. Introducció. 3. 2. Anàlisi de situació actual 4. 3. Organització i recursos 11. 4. Línies estratègiques i objectius de la MdG 18. 5. Pla d’acció territorialitzat 28. a. barri de les Corts. b. barri de la Maternitat i Sant Ramon. c. barri de Pedralbes. 6. Pressupost 32. 2 1. Introducció La ciutat és un espai gran, divers i molt densament poblat on conflueixen multiplicitat d’activitats, amb diversitat de maneres de ser i de fer, i amb molts interessos, particulars i col•lectius, que sovint entren en contradicció o conflicte. Aquesta intensitat d’interaccions, propostes, iniciatives i maneres de viure fa que la ciutat sigui, per naturalesa, un espai de riquesa, però facilita alhora l’aparició d’alguns problemes de convivència. El civisme que volem promoure té en compte els comportaments i les actituds que s’hi relacionen. La convivència a l’espai públic apel•la a la corresponsabilitat de la ciutadania per evitar comportaments incívics i fomentar el respecte per la ciutat. Per aconseguir-ho, les campanyes impulsades per l’Ajuntament aborden els principals problemes que afecten la convivència al llarg de l’any i posen l’accent en la importància d’adquirir hàbits i costums a favor de la convivència. Així en el marc d'una societat tecnològicament complexa, culturalment diversa, socialment líquida i amb canvis permanents, importants moviments migratoris i noves i preocupants formes d'exclusió, entenem la convivència, no la simple coexistència, com la necessària relació entre persones basada en xarxes de sentit compartit. La Unió Europea es defineix per un model econòmic basat en el coneixement i la competitivitat, però alhora orientat a un creixement sostenible i a la consecució d’una major i millor cohesió social. Conviure significa viure plegats i en bona relació. La convivència demana la formació integral de la persona i es fonamenta en els valors de la pluralitat, la participació democràtica, la inclusió social, la igualtat d’oportunitats, el respecte a la diferència, la gestió positiva de conflictes i la cultura de pau, i demana que les administracions siguin corresponsables amb els veïns i veïnes per poder conjuntament treballar plegats per la ciutat, pels districtes, pels barris. 3 2. Anàlisi de situació actual Amb 1.702.814 persones empadronades, 890.118 dones i 812.696 homes (un augment del 2,6% respecte del 2023, és a dir, d’1.660.435 persones), la població de Barcelona se situa en un valor màxim des del 1991. Les Corts té una població de 83.551 persones (44.658 dones, 38.893 homes). Evolució de la població empadronada a la ciutat en un segle La mitjana d’edat de la població és de 44,1 anys, sense grans canvis respecte a dades anteriors. A Les Corts la mitjana d’edat es situa en 48,3 anys per a les dones, i 44,3 pels homes 0-4 1.336 1487 1.636 1767 10-14 1.825 1925 1.947 2000 20-24 2.212 2273 2.691 2633 30-34 2.896 2706 2.674 2569 40-44 2.808 2622 3.030 2874 50-54 2.890 2526 2.698 2355 60-64 2.899 2125 2.872 2128 70-74 2.876 2098 2.813 2023 80-84 1.963 1389 1.366 893 90-94 875 410 291 85 ≥100 60 5 Piràmide de població a Les Corts. Padró 2024 dones - homes Font: Padró Municipal d’Habitants 4 1924 1934 1944 1954 1964 1974 1983 1993 2004 2014 2024 El creixement és especialment significatiu pel que fa a les persones amb nacionalitat estrangera: un 90,7% del total, és a dir, 432.556 persones. La població de nacionalitat espanyola també creix, un mínim del 0,1%, la qual cosa permet capgirar la tendència negativa dominant des de l’any 2015. El 2023 hi va haver poc més d’11.000 naixements, la xifra més baixa des del 1900 (si exceptuem l’any 1939). Gairebé un terç dels 676.130 domicilis de Barcelona són de persones que hi viuen soles, 10.256 domicilis a Les Corts. El 2024, l’índex d’envelliment (170,9) s’incrementa més de dos punts respecte a l’any anterior i el nombre de persones centenàries a la ciutat augmenta fins a un màxim històric de 1.007 persones, un 83,7% de les quals són dones. En el cas de menors de 5 anys, l’1 de gener n’hi havia 56.741, la qual cosa suposa la quantitat més baixa des del 1997. L’esperança de vida en néixer va augmentar durant l’any 2022, de manera que es confirma la gradual recuperació després de la pandèmia. En dones, se situa en 87,5 anys i en homes, en 82 anys (85,6 anys i 80,4 anys, respectivament, el 2020). Malgrat això, encara no s’han assolit els nivells del 2019 (88,1 anys i 82,4 anys). Esperança de vida en néixer (2022): dones - homes BCN CV EIX SMJ LC SSG GRA HG NB SAN SMT Font: Informe de Salut 2022 L’evolució migratòria dels darrers anys ha incidit en el nombre de residents no nascuts a la ciutat i, per quart any consecutiu, continua la tendència a l’alça i supera el 52% del total. Des de la forta onada immigratòria de la primera meitat de la dècada passada, les persones nascudes a l’estranger havien mantingut un pes estable sobre la població 5 82,6 75,3 81,4 70,4 83,5 77,1 82,5 74,9 82,8 76,8 82,8 78,5 82,5 76,6 82,8 75,8 82,1 75,4 83,8 76,3 82,8 75,2 total, però durant el darrer quadrienni, el percentatge ha anat augmentant fins al 31,3%, gairebé deu punts més que fa una dècada. La població estrangera a Les Corts representa el 18,2% de la seva població (a Barcelona, el 25,4%) Atenció social El nombre de persones ateses als centres de serveis socials es redueix lleugerament respecte als dos anys anteriors, que van marcar màxims. Els districtes que concentren un nombre més gran d’usuaris respecte a la seva població són Ciutat Vella i Nou Barris, amb prop d’un 10% i un 9% del total; mentre que a l’altre extrem hi ha Sarrià-Sant Gervasi, amb un 2,4%, i l’Eixample, amb un 4,1%. Vuit dels deu districtes presenten un nombre de persones ateses més baix respecte a l’any anterior, en què destaquen Sarrià-Sant Gervasi, amb un descens del 9,6%; les Corts, amb un 4% menys, i Sant Martí, amb un 3,6% menys. Només Ciutat Vella i Sant Andreu presenten una demanda similar a la del 2022. Persones ateses als Centres de Serveis Socials - 2023 15.342 14.514 10.590 10.916 12.576 11.288 6.407 8.183 3.679 3.548 CV EIX SMJ LC SSG GRA HG NB SAN SMT Font: OMD La xifra de persones ateses pels serveis d’atenció domiciliària es manté estable després de la forta reducció que va patir durant l’any 2021. Les dades del 2023 situen el nivell d’assistència en 21.380 persones (970 a Les Corts), de les quals un 77% són dones. El servei de teleassistència continua augmentant i supera per primera vegada les 100.000 persones al desembre del 2023 (5.442 persones a Les Corts), amb un augment de prop de 2.500 persones en relació amb la xifra de la darreria del 2022. D’aquest total, també el 70% de les persones ateses són dones. 6 El nombre de persones sensesostre detectades al carrer en termes interanuals s’incrementa en 52 persones respecte a fa un any. Persones sensesostre – Recompte Desembre 2023 1.384 339 302 209 44 78 57 44 64 49 198 BCN CV EIX SMJ LC SSG GRA HG NB SAN SMT Font: Arrels Fundació El risc de pobresa (el percentatge de població que viu en llars que no superen el 60% de la mitjana dels ingressos per unitat de consum del conjunt de les llars de l’economia de referència) de la ciutat se situa en el 22,9% a l’inici del 2023. Població activa i ocupació Barcelona tanca el mes d’agost amb 63.367 persones registrades com a aturades a les oficines del SOC (a Les Corts 2.399 persones), de manera que el final de la temporada estival ha comportat un augment de l’atur de 1.258 persones en relació amb el mes anterior (+2%). El 5,8% de la població barcelonina en edat de treballar (de 16 a 64 anys) està registrada com a aturada el 2024. Respecte a l’agost del 2023, l’atur augmenta en 852 persones, la qual cosa representa un increment de l’1,4% en termes interanuals. La contractació acumulada (els vuit primers mesos de l’any 2024) a Barcelona se situa en 525.078 contractes, que suposen un descens moderat respecte a l’acumulat del mateix període del 2023 (-2,2%). El pes relatiu dels contractes indefinits a Barcelona continua registrant valors molt positius (el 43,2% del total). 7 Taxes d’activitat, ocupació i atur (1r trimestre 2024) BCN 83,0% 77,8% 6,1% Dones - BCN 79,7% 74,3% 6,7% Homes -BCN 86,5% 81,5% 5,6% Catalunya 78,7% 71,2% 9,5% Espanya 75,6% 66,3% 12,3% Font: Enquesta de Població Activa Persones a l’atur a Les Corts (%) - 2024 5,60 5,10 5,20 4,70 2,60 BCN LC Les Corts La Maternitat Pedralbes Font: Generalitat de Catalunya, Observatori del treball i model productiu Convivència i seguretat Les darreres dades publicades pel Departament d’Interior sobre el nombre de fets delictius coneguts a la ciutat corresponen al primer semestre del 2024, període en el qual s’observa una contenció de la situació. Durant els primers sis mesos de 2024, els furts han disminuït un 5,1%, respecte el mateix període de 2023, i representen més de la meitat (51,7%) del total dels delictes que es produeixen a Barcelona. Del total de furts, el 40,3% es produeixen a l’espai 8 públic, el 30,8% als establiments comercials i el 24,4% als mitjans de transport. El Pla d’Acció Tremall ha permès detectar en aquest període un total de 265 persones multidetingudes. Índex de Victimització al 2023 - % 41,4 29,6 31,3 29,8 29,7 32,1 29,2 25,7 25,3 6,6 CV EIX SMJ LC SSG GRA HG NB SAN SMT Font: Enquesta de Victimització de Barcelona – EVB 2024 Durant els primers sis mesos de l’any, la Guàrdia Urbana ha gestionat 278.471 incidents, dels quals 21.015 han estat relacionats amb l’incivisme. En el marc del Pla Endreça, s’han interposat 46.374 denúncies, de les quals més de 23.200 han estat per venda ambulant no autoritzada, sobretot relacionada amb la venda de begudes i aliments a l’espai públic, i més de 20.000 per consum d’alcohol al carrer. Nombre de furts – 2nTRIM 2024 6.742 5.874 2.460 2.445 816 867 833 602 827 1.194 CV EIX SMJ LC SSG GRA HG NB SAN SMT Font: Departament d'Interior – Generalitat de Catalunya 9 La violència de gènere ha augmentat un 5% i la violència domèstica, un 10,4%, amb una rellevància especial dels maltractaments en l’àmbit de la llar. De la mateixa manera, augmenten els delictes d’odi i discriminació un 13% (de 84 a 95), i també augmenten les mesures de protecció, que passen de 2.474 a 2.645. Els delictes contra la salut pública pugen un 10,3% (de 887 a 978), un creixement que s’entén per l’increment de l’activitat policial. Respecte la sinistralitat de trànsit, aquest primer semestre, les víctimes mortals van disminuir el 58,3% (de 12 a 5), respecte el de 2023. Els 3.387 sinistres amb víctimes van suposar una disminució del 4,7% respecte al 2023. Pel que fa les persones ferides en accidents de trànsit, aquest semestre de 2024, va haver-hi 4.254, el 5,1% menys que l’any anterior. El nombre de vehicles implicats en accidents també s’ha reduït el 5,5% (de 6.681 a 6.312). Els 312 vehicles de mobilitat personal (VMP) representen un 4,9% dels 6.312 vehicles implicats en accidents. Accidents amb víctimes – Comparativa 2023-2024 (de l’1 GEN al 30 JUN) 20,10 7,80 2,90 0,00 -3,80 -0,70 -4,70 -5,30 -8,10 -6,80 -13,20 BCN CV EIX SMJ LC SSG GRA HG NB SAN SMT Font: GUB 10 3. Organització i recursos El treball relacionat amb la prevenció i amb la gestió del conflicte s’impulsa a partir de les següents accions de promoció: - En la línia de la mobilitat: o Donar suport a la realització de campanyes específiques per corregir conductes indegudes dels vehicles de mobilitat personal (VMP). o Treball conjunt amb l’Àrea d’Ecologia Urbana, i en col·laboració amb entitats i equipaments del territori, en les activitats de la Setmana Europea per la Mobilitat Sostenible i, concretament, en el projecte de Pàrquing Day. - En la línia de la prevenció i la gestió del conflicte: o En el període 2021-2024 s’han organitzat 4 Consells Sectorials de Presidència, Drets de la Ciutadania, Participació, Seguretat i Prevenció: - 23 de febrer de 2021. Ordre del dia: Informe Cossos de Seguretat; Ordenació dels serveis d’emergències: Integració al telèfon 112; La Guàrdia Urbana vers les violències masclistes; Reforç torn de Nit de la Guàrdia Urbana. - 9 de desembre de 2021. Ordre del dia: Informe Cossos de Seguretat; Enquesta de Victimització 2021- les Corts; Mesura de Govern Addiccions i Guia de dispensació responsable de begudes alcohòliques. - 3 de març de 2022. Ordre del dia: Aprovació de l’acta de l’anterior sessió; Informe Cossos de Seguretat; Campanya Prevenció incendis domèstics. - 21 de febrer de 2024: ordre del dia: Aprovació acta anterior sessió, intervenció il·lm. Tercer Tinent d’Alcalde: polítiques de prevenció i seguretat i resultats reunió de la Junta Local de Seguretat. Informe Cossos de Seguretat conjunt Mossos d’Esquadra i Guàrdia Urbana. Taules de Coordinació Les Corts - Sants- Montjuïc-L’Hospitalet de Llobregat. Dades Guàrdia Urbana sobre “Pla Endreça” o S’han realitzat 8 actuacions mantingudes en el temps entre 2021 i 2024 sobre prevenció del conflicte en l’espai públic a través del Servei de Gestió del Conflicte de l’Ajuntament de Barcelona (SGC). o Els anys 2023 i 2024 s’han gestionat 8 expedients de mediació per conflictes entre veïns/es. 11 o S’han tramitat 5 informes del Síndic de Greuges de Catalunya i de la Sindicatura de Greuges de Barcelona (any 2022). o Entre 2022 i 2024, amb l’ajuda de Plans d’Ocupació del Districte de les Corts, el suport de la Direcció de Serveis de Drets dels Animals de l’Ajuntament i entitats animalistes del districte, s’han dut a terme campanyes de civisme i tinença responsable adreçades a persones propietàries de gossos (repartiment de díptics, distribució de cartelleria informativa a les porteries dels immobles propers a les diferents àrees verdes i jardins del districte. S’han realitzat actuacions al Parc de la Maternitat, Jardins de la Colònia Castells, Jardins Ernest Lluch, àrea de gossos de Pintor Ribalta, Jardins Bacardí i Plaça de les Corts .Per altra banda s’han repartit ampolles d’orins i bosses per recollir excrements en diferents esdeveniments del Districte, així com s’han distribuït també entre associacions de veïns i veïnes i entitats del territori. o S’ha donat suport a la campanya per evitar incendis i per facilitar recomanacions d’autoprotecció en els entorns del Parc de Collserola a veïns i veïnes del barri de la Mercè. o S’han portat a terme sessions de treball amb les escoles del districte sobre prevenció en relació amb la radicalització en els entorns escolars. En aquestes sessions s’ha explicat el “circuit de resposta a les demandes d’intervenció de les comunitats educatives i el seu entorn en matèria de prevenció i seguretat”, un protocol a aplicar en els casos de detecció d’un cas de radicalització. Han participat Consorci d’Educació de Barcelona, Direcció de Prevenció de l’Ajuntament de Barcelona, Mossos d’Esquadra, Guàrdia Urbana de Barcelona i Direcció de Serveis a les Persones i el Territori del Districte de les Corts. 12 o S’ha treballat amb els centres educatius del territori per a la prevenció de l’assetjament escolar, a través del Centre de Recursos Pedagògics i en el marc de la metodologia de “cercles restauratius” (transformació de conflictes). o S’ha realitzat seguiment dels casos del territori gestionats per Serveis Socials i amb intervenció de Guàrdia Urbana. Aquest seguiment permet saber quin departament està gestionant cada cas i les dates de les diferents intervencions. Durant el període 2020-2022 s’han gestionat 300 casos. o Entre l’1 de gener i el 12 de novembre de 2024 S’han realitzat 85 activacions de protocol de detecció i suport dels serveis socials al sensellarisme municipals per a persones que pernocten al carrer. - En la línia de les relacions amb la ciutadania i les entitats del territori: o Resolucions a consultes, incidències, reclamacions i peticions de serveis rebudes a través dels canals d’atenció ciutadana, registre general per part de veïns/es, entitats o associacions en temàtiques de convivència veïnal, molèsties per sorolls, gossos, colònies de gats, coloms estat de l’espai públic, botellots... o Suport a associacions veïnals del Districte de les Corts en l’ús dels canals telemàtics de comunicació d’incidències, queixes i reclamacions del web de l’Ajuntament de Barcelona www.barcelona.cat o Tramitació anual de les subvencions de Districte sol•licitades per entitats i associacions i revisió de les justificacions de les subvencions atorgades l’any anterior i suport a entitats o associacions veïnals en procediments telemàtics i registre de documentació. o Suport a associacions veïnals i entitats del Districte en els òrgans participatius com consells de Barri, en reunions de seguiment de temàtiques o de conflictes puntuals. Coordinació amb àrees municipals En relació amb la prevenció, la Direcció de Serveis a les Persones i el Territori (DSPiT) s’ha coordinat, Consorci d’Educació de Barcelona, Direcció de Prevenció de l’Ajuntament de Barcelona, Serveis Socials de Barcelona, Serveis socials al 13 sensellarisme, Serveis atenció socioeducativa a les treballadores sexuals, Neteja, Mobilitat, Serveis de gestió del conflicte, Drets dels animals. En relació amb la mobilitat, s’ha coordinat amb l’Àrea d’Ecologia Urbana. Cal destacar també la col·laboració amb Guàrdia Urbana de Barcelona i Mossos d’Esquadra. Governança i participació Els espais principals de governança i participació han estat en àmbits com ara el Consell Sectorial de Transició Ecològica, Urbanisme, Mobilitat, Agenda 2030 i Habitatge de les Corts, i en l’àmbit de la prevenció, el Consell Sectorial de Presidència, Drets de la Ciutadania, Participació, Seguretat i Prevenció. Per part de la DSPiT cal destacar la participació o coordinació en altres espais de treball: o Taula de sensellarisme El Districte de les Corts ha establert realitzar reunions bimensuals amb la creació de la Taula de Sensellarisme de les Corts. Té com objectiu fer el seguiment dels casos existents de sensellarisme, així com el seguiment dels que vagin apareixent en el territori. Es treballa en l’abordatge per donar cobertura assistencial a les persones que pernocten en l’espai públic i també donar resposta a les incidències de neteja o de conflictivitat amb el veïnat. En aquesta Taula hi participa: SASSEP (Serveis Socials al Sensellarisme a l’Espai Públic), Guàrdia Urbana (policia de barri), Neteja i Tècnic de Prevenció del Districte (Dir. Serveis a les Persones i al Territori). o Convivència i salut mental La Taula de Convivència i Salut Mental tracta problemàtiques de persones en risc motivats per problemes de salut mental que requereixin una actuació coordinada de serveis. Participen els dos Centres de Serveis socials de les Corts, Centre de Salud Mental (CSMA), Policia de Barri (Guàrdia Urbana), Serveis a les Persones i al Territori, Serveis Tècnics i Serveis Jurídics del Districte de les Corts. Tipologia de casos: es coordinen actuacions de neteja d’immobles per problemes d’acumulació d’embalums, abordatge de resolució de necessitats de les persones amb problemàtiques de salut mental, gestió de conflictes generats per convivència veïnal,... o Comissió Permanent de Violència Masclista de les Corts (CPVM) Durant l’any 2022 s’ha constituït la CPVM amb l’objectiu de fer seguiment dels casos que vagin apareixent en què es detecti un possible risc per a les dones en relació amb la violència masclista. La Comissió, a través dels diferents serveis municipals 14 participants, treballa en els casos de violència que es detecten per part dels diferents cossos policials, serveis socials... En aquesta Comissió participen els dos centres de serveis socials del Districte, PIAD, SARA, SAH, Guàrdia Urbana, Mossos d’Esquadra, Dir. Prevenció de l’Ajuntament de Barcelona i Dir. Serveis a les Persones i al Territori de les Corts. o Taula prevenció violències a dones en situació de prostitució de les Corts Treballs previs durant any 2022 per organitzar el grup de treball i inici Taula any 2023. En aquesta Comissió participen Agència ABITS, entitats vinculades amb ABITS (Creu Roja, Metges del món...), Guàrdia Urbana (UT4 i torn nocturn GU Sants- les Corts), Mossos d’Esquadra, GU L’Hospitalet i Dir. Serveis a les Persones i al Territori de les Corts. Es coordinen les problemàtiques de zones de treball sexual del Districte de les Corts amb les de l’Hospitalet. La Taula té l’objectiu de ser un espai de confiança per a les treballadores sexual i de gestió de conflictes en aquest entorn. o Taula Coordinació Policial i Taula de Policia Administrativa - Taula Coordinació Policial: es reuneix mensualment i es comparteix l’informe d’actuació de Mossos d’Esquadra (CME), Guardia Urbana (GU) i temes d’actualitat de prevenció i convivència del Districte. Participen CME, GU, i Districte de les Corts (Gerència, Serveis Tècnics i Serveis a les Persones i al Territori - Taula de Policia Administrativa: es reuneix mensualment i tracta la temàtica de llicències. Convocada per Serveis Tècnics del Districte. Participen Gerència, Serveis Jurídics, GU i Serveis a les Persones i al Territori o Prevenció radicalització en l’entorn escolar Sessions de treball amb les escoles del Districte sobre prevenció en relació amb la radicalització en els entorns escolars. Explicació del “circuit de resposta a les demandes d’intervenció de les comunitats educatives i el seu entorn en matèria de prevenció i seguretat” en el cas de detectar un cas de radicalització. Hi participa el Consorci d’Educació de Barcelona, Direcció de Prevenció de l’Ajuntament de Barcelona, Mossos d’Esquadra, Guàrdia Urbana i Serveis a les Persones i al Territori l Districte d les Corts. o Via pública i mobilitat Es reuneix quinzenalment i s’avaluen temes de senyalització, circulació, estacionament i tot el que implica la gestió de la mobilitat dins del Districte de les Corts. 15 o Taula de Convivència de l’Espai Barça Sessions amb veïnatge per abordar les dificultats o problemàtiques generades per les obres de Espai Barça. S’han mantingut les següents trobades: 24 sessions de seguiment amb veïns 1 25/09/18 13 02/10/23 2 29/11/18 14 10/10/23 3 23/01/19 15 09/11/23 4 01/10/19 16 17/01/24 5 27/01/20 17 21/02/24 6 02/11/20 18 02/04/24 7 02/11/21 19 22/04/24 8 22/03/22 20 14/05/24 9 13/07/22 21 04/06/24 10 19/12/22 22 20/06/24 11 27/03/23 23 16/07/24 12 30/05/23 24 10/09/24 o Taula Sants-Montjuïc/L’Hospitalet de Llobregat/les Corts Es coordinen i treballen solucions a les problemàtiques concurrents en els tres territoris en relació amb la mobilitat, seguretat, espai públic, activitats econòmiques i problemàtiques socials. S’han realitzat les següents Taules: Taula de Seguretat 1 Taula coordinació policial 17/11/2023 2 DEC coordinat a la zona 29/12/2023 3 Taula coordinació policial 16/02/2024 4 Taula coordinació policial 21/06/2024 5 Taula coordinació policial 27/11/2024 16 Taula de Llicències i activitats 1 Taula coordinació policial 17/11/2023 2 Taula coordinació Llicències i Activitats 31/01/2024 3 Taula coordinació policial 16/02/2024 4 Taula coordinació Llicències i Activitats 30/04/2024 5 Taula coordinació policial 21/06/2024 6 Taula coordinació Llicències i Activitats 29/10/2024 7 Taula coordinació policial 27/11/2024 Taula de Mobilitat 1 Taula coordinació policial 17/11/2023 2 Taula coordinació mobilitat 30/01/2024 3 Taula coordinació policial 16/02/2024 4 Taula coordinació mobilitat 30/04/2024 5 Taula coordinació policial 21/06/2024 6 Taula coordinació mobilitat 29/10/2024 7 Taula coordinació policial 27/11/2024 Taula de Mobilitat 1 Taula coordinació policial 17/11/2023 2 Taula coordinació policial 16/02/2024 3 Taula coordinació policial 21/06/2024 4 Taula coordinació policial 27/11/2024 o Suport i seguiment en la implantació de les Zones d’Ús Compartit (ZUC) Proposta, visita, delimitació d’espais i seguiment de les reunions a nivell ciutat que s’han anat realitzant durant l’any 2022. 17 4. Línies estratègiques i objectius de la MdG Objectiu general El Pla Pla de Promoció de la convivència i la coresponsabilitat a l’espai públic té com a objectiu general la millora de la vivència quotidiana del Districte de Les Corts. Mitjançant el treball conjunt amb la ciutadania, comerciants, entitats i serveis del territori, s’impulsen noves accions i es reforcen les existents, per promoure el sentiment de pertinença, la vinculació veïnal a l’espai públic i la diversificació d’usos dels espais des d’una perspectiva de gènere, intercultural, de diversitat funcional i de cicle vital, generant noves oportunitats per als col·lectius més vulnerabilitzats. Objectius específics. o Promoure l’ocupació de les plantes baixes amb activitats econòmiques i socials. o Donar suport a l’activitat econòmica existent. o Diversificar i dinamitzar l’ús de l’espai públics amb lògiques de convivència d’ús. o Millorar les condicions de seguretat amb perspectiva de mediació comunitària. o Millorar les condicions de manteniment, salubritat i confort de l’espai des de la perspectiva interseccional (gènere, diversitat, cicle vital). o Renovar el mobiliari i elements d’ús públic existents per facilitar la cura i el manteniment. o Revisar i implementar les millores necessàries respecte la mobilitat als diferents espais del Districte, especialment en relació a ús de vehicles de mobilitat personal. o Implementar els elements de millora d’aplicació de l’ordenança de Tinença responsable de gossos, així com les estratègies de control de fauna urbana. o Millorar la coordinació i la comunicació entre les entitats i amb el veïnat per a la realització d’activitats en l’espai. 18 Línies de treball Per desenvolupar aquests objectius, s’estructura el Pla d’acció en quatre línies de treball: Línia 1. Dinamització de l’activació econòmica, per generar noves oportunitats per a col·lectius vulnerabilitzats, amb formacions i projectes d’inserció laboral i per activar les plantes baixes amb usos socials i comercials que donin més diversitat d’ús a la plaça. Línia 2. Donar suport a les activitats econòmiques existents, fomentant la vinculació amb el teixit social comercial i amb el serveis municipals. Acció. Promoció de l’ocupació: De la feina coordinada amb Barcelona Activa es proposa la continuïtat de les accions de promoció de la ocupació mitjançant els recursos específics de que disposen a tota la ciutat de Barcelona. Es mantindrà especial atenció a la promoció de les oportunitats de promoció de l’economia social i solidaria, com a element de dinamització econòmica amb un alt impacte de retorn social. Des de Barcelona Activa es mantindrà el suport a: a. Servei d'Assessorament en Economia Social i Solidària (SAESS) Oferim un servei d'assessorament personalitzat per l'ESS enfocat a acompanyar-vos en els vostres dubtes i necessitats de desenvolupament socioempresarial i organitzatiu. El servei va dirigit a organitzacions i projectes de l'ESS amb impacte social positiu que posen les necessitats de les persones com a prioritat, que treballen amb valors participatius i que siguin o vulguin esdevenir formes jurídiques amb governança col·lectiva. 1. Determinar canals de difusió per a les persones residents en general, de promoció de l’ESS i de visualització d’aquest teixit al Districte. 2. Validar i assegurar que totes les novetats de programes i serveis arriben a totes les organitzacions d’ESS del Districte. 3. Reservar activitats d’InnoBA, si hi ha prou massa crítica, a organitzacions d’ESS del districte per tal d’aprofitar l’espai de trobada per enfortir l’enxarxament. 4. Detectar conjuntament iniciatives socioeconòmiques, especialment aquelles vinculades als sectors de les cures i del tèxtil, i altres possibles sectors prioritaris en l’àmbit per a l’ESS. 19 b. Reforç comunicatiu i acompanyament en el procés de les Convocatòries de subvencions Enfortim l’ESS i Impulsem el que fas Una eina de suport a la creació i consolidació és la convocatòria de subvencions Enfortim l’Economia Social i Solidària de l’Ajuntament de Barcelona, que té com a objectiu impulsar i acompanyar projectes de promoció i reforç de l’Economia Social i Solidària (ESS). Una altra eina de suport de l’Economia Social i Solidària és la ja comentada convocatòria de subvencions Impulsem el que fas en la seva modalitat d’Innovació Socioeconòmica i Economia Social i Solidària en sectors estratègics i en clau territorial. Aquests ajuts proposen l’activació i el suport a la consolidació de projectes de desenvolupament econòmic que ajuden a contribuir en una percepció més segura i amable de l’espai públic. c. Identificació i suport a nous sectors estratègics de l’activitat econòmica. Conjuntament amb Barcelona Activa es treballarà per la identificació dels nous espais de desenvolupament de sectors estratègics de la economia local, amb l’objectiu de vincular les iniciatives locals amb els suports i recursos de la ciutat. Acció. Les Corts, un barri per a tothom: El sector turístic com a catalitzador de barris inclusius. Pretén explorar com l'activitat turística, especialment el sector hoteler, potencien els barris inclusius en diferents contextos, promovent una major integració i participació de les persones, empreses i associacions d'aquests. Els ciutadans i turistes han de ser agents de canvi de la comunitat, creant un entorn comunitari pròxim i amable per a tots, i on el sector turístic actua com a agent catalitzador de la regeneració social de Les Corts. Aquesta acció cerca promoure l’economia de proximitat i el turisme sostenible mitjançant el consum de serveis, l’ocupació i la compra de productes de proximitat per part d’agents vinculants de turisme, cultura o grans esdeveniments del districte. 1. Consultoria estratègica en pràctiques de responsabilitat social corporativa vinculades a turisme sostenible en dimensió integrada: turisme socialment, econòmicament i mediambientalment responsable i sostenible. 2. Dinamització e intermediació per facilitar la contractació de productes i serveis entre operadors, actors claus i esdeveniments turístics de Les Corts i proveïdors del districte. 3. Dinamització, comunicació i visibilització de les accions dutes a terme en clau de turisme sostenible al districte de Les Corts. 4. Promoció de la col·laboració, enxarxament i suport mutu entre agents claus vinculats al sector turisme i productors locals. 20 5. Promoció i difusió dels serveis públics específics per al foment de la promoció i contractació de ciutadans/es del districte Acció. ComerçiArt. Persianes que expliquen el barri. L’espai públic es configura a traves de les estructures de comerç, habitatge i el mobiliari urbà. En relació al comerç, aquest esdevé un dels elements de la ciutat que dona caràcter i singularitat a la ciutat, però també la seva presencia facilita una percepció positiva i amable de l’espai públic. El comerç, genera fluxos de trànsit de gent, espais de trobada i de pertinença al barri, però quan està tancat, amb les persianes abaixades, continua tenint un paper fonamental en la percepció de seguretat i cura de l’espai públic. Les persianes del comerç local formen, des d’aquesta perspectiva, part de la percepció de neteja de l’espai. Malauradament, les accions de pintades, anomenades “tags”, malmeten aquesta funció, generant una sensació de brutícia que genera rebuig en els usuaris de l’espai públic. A través de l’acció ComerçiArt es fa una proposta d’interacció entre el veïnat i el comerciant, quan els comerços estan amb la persiana baixada, convertint les persianes com a element:  Visibilitzador de continuïtat, imatge d’harmonia que mostri visualment la connexió de comerciants a través de la seva associació.  De creació d’una persiana-aparador (gràfic) que explica amb una imatge que podem trobar en aquella botiga.  D’Art , actuant de foto reclam com a element d’atracció.  Que ajudi a la percepció de neteja de l’espai, lluitant contra les tags i grafits. Mitjançant la col·laboració amb els eixos comercials del Districte de Les Corts, es treballarà per actuar sobre persianes de comerços de proximitat, intervenint en la seva neteja i posterior actualització artística per la millora de l’entorn, i al mateix temps crear un relat gràfic que posi de rellevància la importància del comerç de proximitat en la constitució de l’espai públic. Línia 3. Generació de nous usos i dinàmiques a l’espai públic, per revertir dinàmiques excloents, millorar la vivència quotidiana de l’espai i reforçar els vincles entre les entitats i el veïnat. Línia 4. Millora de l’entorn físic i el mobiliari, sobretot el manteniment, la salubritat i la generació de nous elements per poder fer un ús més divers i tenir un espai confortable i que convidi a col·lectius que actualment no fan servir l’espai públic com espais de convivència. 21 Línia 5. Generar oportunitats a l’espai públic com escenari per accions de difusió, informació i accions comunitàries, juntament amb el teixit social i veïnal del territori. Acció. Servei de promoció de la Convivència la Districte de Les Corts. Servei per a garantir la presència preventiva i proactiva en el foment i la ordenació de les conductes cíviques de convivència en l’espai públic, especialment parcs i places del districte de Les Corts, aportant una cultura pedagògica vers els drets i deures d’utilització de l’espai públic i amb la mediació com a eina en les interaccions. Els principals elements d’aquest servei de promoció de la conveniència són: a. Detecció d’infraccions de convivència, impuls de l’activitat de denúncia de la sanció i actuacions de convivència. b. Detecció i activació de necessitats d’intervenció en neteja i altres serveis de manteniment de l’espai públic. c. Impuls de la coresponsabilitat en l’ús de l’espai públic, juntament amb els diferents serveis que hi intervenen en aquest àmbit en via pública. d. Actuacions associades a l’exercici de la responsabilitat i la tinença d’animals. Aquesta feina es realitzarà a través de la figura dels promotors de la Convivència, que realitzarà tasques d'informació, sensibilització i foment d’accions per a promoure el veïnatge i respecte entre la ciutadania, així com la cura i bon ús de la ciutat. També farà seguiment de la qualitat de l’espai públic i agilitzarà l’activació dels serveis municipals corresponents. Durant el mes de desembre de 2024 es durà a terme una prova pilot per garantir la qualitat i la eficiència del desplegament del recurs. Acció. Espais que parlen. L’espai públic i la seva ordenació explica el relat del territori, a través de la seva història, la seva morfologia i també a partir dels elements que configuren el paisatge urbà. La utilització dels elements i del mobiliari de la via pública com a espais de difusió de l’activitat i de la producció comunitària del territori és un dels reptes que es planteja el present Pla d’acció, així com també, l’ús responsable de l’espai a traves d’activitat comunitària que fomenti la convivència. o Actuacions artístico comunitàries per difondre campanyes de sensibilització i informació d’interès públic, fent servir elements presents a la via pública. 22 o Campanyes informatives que fomentin usos responsables de l’espai públic. o Continuïtat de la iniciativa de intercanvi de pilotes toves en el marc del programa Juguem a les Places. o Foment de les activitats a la via pública que fomentin espais de trobada i gaudi de l’espai públic, a través d’activitats amb baix impacte sonor. o Campanyes de eliminació de residus en la realització de les activitats extraordinàries a la via pública. Acció. Mariona dona de dones. L’espai públic és també l’escenari de l’expressió de la vida de la comunitat dels barris. No sols per les expressions festives que s’hi puguin realitzar, sinó també com l’aparador per la mostra de accions comunitàries que la ciutadania realitza i que permeten entendre la importància del teixit social en la construcció de la convivència ens els espais d’estada del districte. Amb el nom de “Mariona Dona de dones” impulsem una actuació on la tasca es centra en la creació d’una obra artística inèdita de l’autora Charo Castillo artista de projecció internacional per tal que de manera compartida amb el teixit social i col·lectiu es pugui construir i dissenyar aquesta imatge que tindrà una identitat única i exclusiva. La proposta és la de dotar de personalitat artística i identitat simbòlica determinats elements del paisatge urbà, i en total s’executarà en 10 elements del paisatge urbà, fent-lo ressaltar per sobre la resta dels voltants de forma que es reconegui la imatge representada, com expressió i llegat de la riquesa comunitària de la ciutadania del Districte. Acció. Apostem per Can Rigal. Forma part de la millora de la convivència a l’espai públic també, la diversificació dels usos que es donen a certs indrets del Districte. La configuració del Districte de les Corts genera nuclis poblacionals de gran densitat i amb necessitat de usos de l’espai que de vegades poden generar conflictes. Per això és important poder treballar en la dinamització d’espais, especialment espais verds, que fomentin una distribució més amplia de les activitats a la via publica. El Parc de Can Rigal, per la seva situació geogràfica allunyada de nuclis poblacionals amb gran densitat, possibilita recuperar espais que no són de ús quotidià per a la ciutadania del Districte. Amb la intencionalitat de donar més rellevància al Parc i d’incorporar-lo a l’imaginari de la ciutadania com un espai d’ús quotidià es proposa al llarg del 2025, incrementar la presencia del Districte de les Corts en la dinamització de l’espai, conjuntament amb l’AMB i de l’equipament de la Jugateca Ambiental, programant 23 10 activitats l’any, amb una clara perspectiva comunitària, per poder acostar equipaments i sectors poblacionals al Parc. Es recuperarà també la Festa del Parc, com esdeveniment d’interès durant la tardor del 2025. Línia 6. Revisar i implementar les millores necessàries respecte la mobilitat als diferents espais del Districte, especialment en relació a ús de vehicles de mobilitat personal. Acció. Implementació itinerant de Radars pedagògics. Els carrers són més que simples espais per al trànsit de vehicles. Són llocs on les persones conviuen, proporcionen oportunitats per a la interacció social entre les persones. Actuar sobre els diversos factors que intervenen en la seguretat viària a fi de reduir l’accidentalitat fins a zero com a objectiu prioritari és un dels principis fonamentals del model de mobilitat que planteja el Pla de Mobilitat Urbana de Barcelona 2024 (PMU). Per això es treballa per actuar sobre tots els factors que intervenen en la seguretat viària i per donar a conèixer la normativa dels diversos mitjans de desplaçament. En relació a l’àmbit de la mobilitat, com element fonamental de la convivència a l’espai públic, aquets Pla planteja l’habilitació dels radars pedagògics com a mesura d’educació vial i millora de la seguretat dels vianants. Els radars tenen els objectius de conscienciar els conductors, ja que indiquen la velocitat a la qual se circula, però no sancionaran, i recollir dades per ajustar futures actuacions. Són uns aparells amb uns panells electrònics que mostren als conductors la velocitat a la qual estan circulant i els alerten si superen els límits de la via. Acció. Controls elements circulació de VMP La nova norma en que està treballant l’Ajuntament de Barcelona, la modificació de l’Ordenança de circulació, vianants i vehicles aprofundirà una regulació més clara dels vehicles de mobilitat personal (VMP). Els VMP passen a definir-se com a vehicles unipersonals, per la qual cosa només hi podrà circular una persona sola, i se n’assenyalen els elements de seguretat imprescindibles: l’ús de casc obligatori i que el vehicle disposi de llums davanters i posteriors. Des del Districte de Les Corts es tindrà una especial atenció a la aplicació de la normativa, a través dels agents de la Guardia Urbana, que vetllaran pel compliment de la Ordenança, especialment en aquells espais que, per la seva proximitat a serveis o equipaments d’especial atenció (centres hospitalaris i d’atenció ambulatòria, casals de gent gran...) requereixen d’una especial sensibilitat. Es durà a terme també una prova pilot per la identificació dels VMP, especialment patinets elèctrics, que no compleixen les normatives respecte la velocitat autoritzada, mitjançant la utilització d’aparells electrònics de control de la rodada dels patinets. 24 Aquesta actuació serà duta a terme de manera planificada a través dels agents de la Guardia Urbana del Districte. Línia 6. Implementar els elements de millora d’aplicació de l’ordenança de Tinença responsable de gossos, així com les estratègies de control de fauna urbana. Acció. Refugi de gats. La presència de gats al carrer és habitual a tots els municipis i Barcelona no n’és una excepció. La majoria d’aquests animals són gats domèstics abandonats o de descendència salvatge. L’Ajuntament aplica un model de colònies controlades de gats que permet gaudir de la presència d’aquests animals a la ciutat i, alhora, disminueix els problemes de sobrepoblació i garanteix una integració adequada a la realitat urbana. En línia amb la Direcció de Benestar Animal de l’Ajuntament de Barcelona, des del Districte de Les Corts s’iniciarà un projecte de Refugi de gats, per tal de minimitzar l’impacte a l’espai públic, i al mateix temps reduir la seva presencia en espais on potencien la presencia d’altres animals de la fauna urbana de Barcelona com poden ser els senglars. Acció. Servei educadors tinença de gossos. La tinença responsable de gossos és essencial per garantir una convivència harmoniosa i segura a l'espai públic. Treballant amb els propietaris de gossos, es pot millorar la seguretat, la neteja i la qualitat de vida de les ciutats. A més, això afavoreix la inclusió social, la integració de diferents grups, i el respecte per les necessitats i drets de tots els ciutadans, creant espais públics més respectuosos i solidaris. La tinença responsable és, per tant, una eina fonamental per afavorir la convivència i la cohesió social en l’espai públic. Juntament amb la Direcció de Benestar Animal es reforçarà la campanya d’informadors a l’espai públic. Les entitats animalistes del districte tenen també un paper cabdal en aquest procés, de manera que es treballarà conjuntament per iniciar accions de sensibilització, i es donarà suport a les iniciatives que presentin al voltant de l’àmbit de la tinença responsable i la millora de qualitat dels usos dels espais de gossos i les zones ZUC del Districte. 25 Acció. Control d’aus i prevenció dels grans alimentadors d’aus. Treballar amb els grans alimentadors d'aus és necessari per afavorir la convivència a l'espai públic, ja que aquesta pràctica pot generar una sèrie de tensions i conflictes a nivell social, ambiental i de salut pública si no es gestiona adequadament. L’alimentació massiva d’aus en espais públics, com places o parcs, pot generar conflictes entre els veïns i altres usuaris de l'espai públic. Per exemple, els aliments llançats poden crear molèsties per la brutícia, l'olor o fins i tot per la presència excessiva d'aus, que poden ser percebudes com a invasores o perilloses. Els grans alimentadors poden estar poc conscients de com les seves accions afecten el benestar de la comunitat, especialment si no tenen en compte les reaccions d'altres persones que utilitzen l'espai. Els grans alimentadors d'aus poden ser influents en la comunitat i, per tant, és important implicar-los en iniciatives educatives sobre com alimentar les aus de manera responsable. Sensibilitzar-los sobre les conseqüències de les seves accions, així com sobre les alternatives sostenibles per ajudar als animals sense generar impactes negatius en l'espai públic, pot ser fonamental per promoure una cultura de convivència i respecte compartit. Línia 5. Comunicació i xarxa de relació entre els diferents agents de l’àmbit, per inter- connectar iniciatives, impulsar-ne de noves i comunicar-les al veïnat, a més de donar seguiment al desenvolupament del Pla d’acció. Acció. Connecta’t. La millora dels canals de comunicació amb la ciutadania és una eina fonamental per a millorar la convivència als barris, per diverses raons que es fonamenten en la transparència, la participació ciutadana i la resolució de conflictes. Quan les persones poden expressar les seves opinions, suggeriments o queixes de manera fàcil i accessible (ja sigui a través de canals digitals, butlletins informatius, assemblees o altres mecanismes), se senten més implicades en la gestió del seu barri. Aquesta participació activa afavoreix la cohesió social i la creació de vincles de confiança entre veïns i l'administració, millorant així la convivència. L’administració ja disposa de diferents canals que poden facilitar aquesta comunicació directa, i que permeten també la traçabilitat de la demanda realitzada fins a la seva resolució. No obstant, cal treballar en el coneixement d’aquest canals per part de la ciutadania. En aquest sentit ens proposem desenvolupar un procés d’informació i capacitació en l’ús d’aquests canals per la ciutadania en general, de manera que es faciliti l’accés, el coneixement dels 26 canals de comunicació, però que també es generi el sentiment de coresponsabilitat en la cura de l’espai públic. Aquestes accions es durant a terme a través de tallers pràctics en diferents equipaments públics i mitjançant campanyes informatives per promoure l’ús habitual de les diferents plataformes: Bústia ciutadana, IRIS, canals d’atenció al ciutadà... Acció. Comissió de seguiment. Treballar la comunicació i la xarxa de relacions entre els diferents agents de l’àmbit és essencial per crear un entorn de convivència dinàmic i col·laboratiu. La connexió entre iniciatives, la creació d'espais per impulsar noves propostes i la seva comunicació efectiva al veïnat permet no només una gestió més coherent i inclusiva, sinó també un seguiment adequat dels plans d'acció per garantir el seu èxit. La creació d’un espai estable de treball a través d’una Comissió de seguiment, també facilita el seguiment de les iniciatives del Pla d’Acció. La retroalimentació constant entre els actors implicats ajuda a identificar possibles obstacles, ajustar les estratègies i assegurar que els objectius es compleixin dins dels terminis establerts. Per aquest motiu, es crearà una comissió de seguiment que, amb caràcter trimestral, revisarà l’estat d’execució de les mesures del Pla d’acció i facilitarà el seguiment i avaluació de les mesures. Aquesta comissió estarà formada per entitats comercials, veïnals i socials del Districte de Les Corts i tècniques municipals que tinguin responsabilitats en la implementació de les accions proposades a la present Mesura de Govern. 27 5. Pla d’acció territorialitzat a) Barri de les Corts b) Barri de la Maternitat i Sant Ramon c) Barri de Pedralbes Actuar de manera específica en espais concrets de l'espai públic és fonamental per a la millora de la convivència urbana. Cada tipus d'espai té unes característiques pròpies que poden facilitar o dificultar la integració social, la seguretat i el benestar de les persones que els utilitzen. Aquí desenvolupem algunes línies d'actuació enfocades a diferents espais concrets de l'entorn urbà, carrer i vies urbanes El carrer és, sens dubte, l'espai públic per excel·lència, ja que és l'espai de circulació, d'interacció diària i de socialització informal per a la majoria de les persones. Un bon disseny de l'espai urbà pot millorar la seguretat, la mobilitat i la qualitat de vida.: 1. Places i espais oberts Les places i espais oberts són els punts de trobada per a la ciutadania, els espais per a l'oci, les trobades socials, i fins i tot per a la protesta i l'expressió pública. Són espais de gran rellevància en termes de convivència i cohesió social. 2. Parcs i jardins Els parcs i jardins, a més de ser espais de recreació i lleure, tenen una importància vital per al benestar psicològic i físic dels habitants de la ciutat. En molts casos, són també espais de pas, llocs de trobada i de socialització informal. 3. Carrer i vies urbanes El carrer és, sens dubte, l'espai públic per excel·lència, ja que és l'espai de circulació, d'interacció diària i de socialització informal per a la majoria de les persones. Un bon disseny de l'espai urbà pot millorar la seguretat, la mobilitat i la qualitat de vida. Per dur a terme aquestes accions que contempla el present pla s’analitzaran i s’intervindrà en aquells àmbits on es detectin necessitats concretes i si es adient, es faran informes de seguiment de mesures específiques detallades de cadascun dels àmbits d’intervenció. En aquest moment es detecten els següents àmbits, sens perjudici de que els mateixos puguin ampliar-se i comunicar-se amb el seguiment de les corresponents mesures de govern. 28 Aquests àmbits seran: a) Les Corts. Plaça de Caba. 1. Millora en la coordinació de serveis de neteja i manteniment existents. 2. Reforç de les actuacions dels serveis d’atenció al sensellarisme a la zona (SASSEP). 3. Reforç de la presència de Guardia Urbana a la zona. 4. Actuació des dels Serveis d’Inspecció de les activitats comercials que puguin propiciar alteracions de la convivència a l’espai públic. 5. Millora del mobiliari urbà de la zona del parc infantil. 6. Millora del manteniment del verd urbà en superfície. 7. Presencia dels equips de Promoció de la Convivència, per agilitzar l’activació dels serveis municipals que intervenen a l’espai públic. 29 b) La Maternitat i Sant Ramon. Jardí d’Àurea Cuadrado 1. Millora de les actuacions de Parcs i Jardins en el manteniment del verd en superfície (desbrossat i neteja parterres). 2. Millora de la coordinació de les actuacions de neteja. 3. Presencia de Guardia Urbana per evitar activitats que malmeten la convivència d’usos de l’espai. 4. Inici d’estudi tècnic per la diversificació dels usos esportius de la zona (skate park, zona de gimnàstica, zona de pràctica de frontó). 5. Estudi d’accions de dinamització de l’espai, amb la complicitat del teixit associatiu. 30 c) Pedralbes. Carrers i vies 1. Actuacions de suport a la gestió de la mobilitat, especialment als usos de vehicles de mobilitat personal. 2. Reforç de la presencia d’equips d’informació de tinença responsable d’animals, especialment a les zones de parcs on es detecti alta concentració. 3. Millora de la coordinació dels serveis municipals que actuen en l’espai públic en termes de manteniment i neteja. 4. Actuacions sobre les poblacions de gats comunitaris que contribueixen a la presencia de senglars i/o que tenen afectació al manteniment de l’espai urbà. 31 6. Pressupost La següent mesura estarà dotada d’un pressupost inicial de 110.000,00€ pel desenvolupament de les diferents accions i projectes que s’han enunciat. Aquest pressupost contempla: - Suport a desenvolupament de projectes i accions desplegades a la Mesura de Govern mitjançant el reforç d’agents actuants al territori - Reforç de recursos humans i tècnics necessaris pel desenvolupament de la Mesura de Govern - Mesures urbanístiques que millorin l’espai tant des del punt de vista de la conservació o millora dels elements de la via pública com d’intervencions que aportin seguretat a la mateixa. La Mesura de Govern contempla doncs la següent memòria econòmica pels projectes específics que s’han presentat.  Les Corts, un barri per a tothom. Secretaria tècnica pel desenvolupament de les estratègies de retorn social del sector turístics al territori. 10.000,00€  ComerçiArt. Actuació, coordinació i realització artística de la proposta a diferents comerços vinculats a les estructures associatives comercials del territori. 18.000,00€  Mariona, dona de dones. Creació artística comunitària i procés de disseny de l’actuació. Actuacions artístiques sobre elements del mobiliari urbà. 32.000,00€  Servei de promoció de la convivència. Contractació dels promotors, coordinació del servei i elaboració d’informes de seguiment. Prova pilot desembre 8.000,00€ desplegament del projecte durant el 2025 96.000,00€  Apostem per Can Rigal. Accions de dinamització 2025: 5.000,00€  Radars pedagògics. Gestió i instal·lació del radars. 5.600€  Prova pilot de control de rodada de patinets elèctrics. Lloguer de maquinària. 5.600€  Estudi tècnic per la diversificació d’usos de la zona dels Jardins d’Aurea Cuadrado. Proposta tècnica de les reformes de l’espai.  Connecta’t. Disseny de manuals, sessions pràctiques i materials difusió. 10.000,00€ Aquest desglossament de memòria econòmica de la implementació de les accions recollides a la Mesura de Govern, contempla els costos directes de l’execució dels projectes, sens perjudici d’altres imports que es pugin afegir durant la implantacnio de les mateixes. Al cost econòmic total s’ha de sumar també la despesa indirecta relacionada amb l’increment de serveis i de recursos humans, del Districte però també de la resta d’àrees d’actuació municipal implicades en el desenvolupament de les actuacions: neteja, Parcs i Jardins, Guardia Urbana, SASSEP, Aula Ambiental, Àrea de Benestar Animal, Direcció de Comerç, Barcelona Activa, i d’altes que s’hagin d’anar incorporant. 32