Direcció de Serveis de Drets de Ciutadania barcelona.cat/dretsidiversitat INFORME SOBRE FORMACIÓ EN DRETS HUMANS I DIVERSITAT 2019 Direcció de Serveis de Drets de Ciutadania barcelona.cat/dretsidiversitat ÍNDEX 1. Introducció 2 2. Continguts i metodologies 4 2.1. Continguts de les formacions 4 2.2. Col·laboracions amb entitats 6 2.3. Metodologies innovadores 7 3. Formació interna 8 3.1. Catàleg de sessions informatives i de sensibilització 8 3.2. Formació per grups objectius 9 3.3. Formació del catàleg de formació transversal i de gerència 11 3.4. Accions de capacitació a demanda 12 4. Formació externa 15 4.1. Infància i joventut 15 4.2. Ciutadania en situació de vulnerabilitat 18 4.3. Entitats i professionals 21 5. Avaluació de l’impacte 24 6. Indicadors finals 25 7. Pressupost 26 8. Annex: Exemples de programes de formació 27 Informe sobre Formació en Drets Humans i Diversitat 1 Direcció de Serveis de Drets de Ciutadania barcelona.cat/dretsidiversitat 1. INTRODUCCIÓ La Mesura de Govern Programa Barcelona de Ciutat de Drets, aprovada al juny del 2016, té per objectiu promocionar un model de ciutat diversa, intercultural i polièdrica on totes les persones tinguin un accés real, efectiu i en condicions d’igualtat a tots els drets humans reconeguts i garantits a la ciutat. Les línies d’actuació de la Mesura es divideixen en accions de prevenció i accions de garantia. Per tal de prevenir les vulneracions de drets, les administracions públiques poden aprovar normes o implementar polítiques adreçades, d’una banda, a respectar els drets humans, és a dir, a impedir la vulneració directa d’un dret per part de la mateixa administració; i de l’altra, a la seva protecció, és a dir, dirigides a establir les condicions necessàries per al gaudi efectiu dels drets. Entre les accions de protecció dels drets humans, el Programa Barcelona Ciutat de Drets inclou el desplegament de diversos plans de formació dirigits tant a la ciutadania com al mateix personal de l’Ajuntament de Barcelona. En aquest sentit, respecte a la formació al personal de l’Ajuntament, al desembre del 2016 es va presentar una mesura de govern que recollia totes les accions per poder formar aquests professionals, accions formatives que s’han implementat entre gener del 2017 i desembre del 2019 i que s’han recollit en informes anuals i bianuals. Respecte a la formació externa, s’han realitzat actuacions tant des de l’Oficina per la No-Discriminació (OND) com des del Centre de Recursos en Drets Humans (CRDH) a diversos col·lectius: entitats (usuaris/es, equips tècnics i equips de voluntariat), ciutadania en situació de vulnerabilitat, infància i joventut (escoles, instituts i altres...) El present document recull totes les accions de formació interna i externa de l’any 2019 ja que s’ha volgut unificar tota la formació per poder-la treballar de manera molt més integral i coordinada entre les diferents professionals de la direcció i tenir una mirada més àmplia en cada una d’aquestes. Informe sobre Formació en Drets Humans i Diversitat 2 Direcció de Serveis de Drets de Ciutadania barcelona.cat/dretsidiversitat Per altra banda, i seguint la línia de la Mesura de govern del Pla de formació interna en drets humans i interculturalitat, l’any 2019 s’ha continuat treballant en coordinació, col·laboració i cooperació amb el Programa Barcelona Interculturalitat i l’Oficina d’Afers Religiosos (OAR), i per tant, en aquest informe s’han recollit totes les dades de formació interna en perspectiva intercultural i diversitat religiosa, atès que treballar des de la perspectiva intercultural implica apostar per un model transformador que parteixi de la necessitat d’incidir en aquelles estructures generadores de vulneracions dels drets humans, de relacions de dominació i de desigualtats, per construir una ciutat on totes les persones puguin gaudir de plena ciutadania. Aquest model d’interculturalitat1 no implica un foment de la convivència entre cultures, sinó de convivència entre persones de diferents cultures i de construcció conjunta d’un model de ciutat. Per fer-ho cal tenir una mirada amb i des de les diferents identitats que conviuen a la ciutat, reconeixent les relacions de poder existents entre elles i treballant per desmuntar les causes de les dominacions. És a dir, posar l’accent en les causes de les desigualtats per transformar les relacions. Una condició necessària per incorporar l’enfocament basat en drets humans en les polítiques públiques és l’eliminació dels obstacles per a l'exercici dels drets que afecten específicament determinats sectors de la població, per raó de sexe, edat, ètnia, condició migratòria, orientació sexual o identitat de gènere, idioma, religió, opinió política, origen nacional o social, discapacitat, propietat, entre d’altres. Per aquest motiu, el contingut de les formacions internes incloses en l’apartat de formació interna són tant de drets humans com d’interculturalitat. 1 Aquest model d’interculturalitat suposa la visibilització i reconeixement de la diversitat cultural, la garantia de la igualtat de drets i oportunitats a les persones d’orígens culturals diversos i l’establiment de relacions actives i de col·laboració entre persones o grups que habitualment no tenen relació, treballant en els interessos i aspectes comuns i buscant la interacció positiva; el foment de la creació de vincles d’arrelament al barri, al grup, a la ciutat o a l’entitat, contribuint al sentiment de pertinença i la inclusió de mecanismes i recursos per aconseguir una participació culturalment diversa. Informe sobre Formació en Drets Humans i Diversitat 3 Direcció de Serveis de Drets de Ciutadania barcelona.cat/dretsidiversitat 2. CONTINGUTS I METODOLOGIES En aquest apartat es resumeixen els continguts teòrics i pràctics de les formacions, així com quines metodologies s’han utilitzat i quines de noves s’han incorporat. 2.1 Continguts de les formacions Continguts sobre drets humans ▪ Marc teòric de drets humans: Què són i com entenem els drets humans? ▪ Les dimensions dels drets humans. ▪ Els sistemes de protecció o garantia de drets humans a nivell universal i regional. ▪ Els drets humans i com ens afecten en la vida quotidiana. ▪ La incorporació de l’enfocament de drets humans a les polítiques públiques de la ciutat. ▪ Carta Europea de Salvaguarda dels Drets Humans. ▪ Els deures de l’Ajuntament respecte als drets humans i la no discriminació. ▪ Informació sobre mecanismes de garantia de drets humans: Síndica de Greuges. ▪ Drets humans i drets a la ciutat: drets de proximitat. ▪ El paper del municipi com a defensor de drets humans. ▪ El dret a la participació i què comporta. La garantia del dret a la participació, activa, lliure i significativa de la ciutadania en les polítiques públiques. Interacció del dret a la participació amb altres drets. Bones i males pràctiques en la implementació i l’exercici del dret a la participació en l’àmbit municipal de Barcelona. ▪ Marc normatiu, internacional i nacional i les obligacions que se’n deriven. ▪ Els drets humans com a proposta. Informe sobre Formació en Drets Humans i Diversitat 4 Direcció de Serveis de Drets de Ciutadania barcelona.cat/dretsidiversitat Continguts sobre els principis d’igualtat i No-Discriminació ▪ Conceptes d’igualtat i No-Discriminació. ▪ Concepte d’equitat. ▪ Definició dels conceptes: delicte i discurs d’odi. ▪ La normativa sobre el discurs d’odi: sistema europeu dels Drets Humans i marc legal de l’Estat espanyol. ▪ Discurs d’odi sancionable i llibertat d’expressió. ▪ Tipus de discriminació: directa, indirecta, per error, per associació... ▪ Com s’arriba a la discriminació: cadena estereotips- prejudicis- discriminació ▪ Piràmide de l’odi. ▪ Els diferents eixos de la discriminació: racisme, xenofòbia, aporofòbia, LGTBIfòbia. ▪ Conèixer i debatre sobre casos pràctics de discriminació (casos de l’Oficina per la No-Discriminació o de les pròpies persones assistents als tallers). ▪ La perspectiva interseccional. ▪ Les funcions de l’Oficina per la No-Discriminació (OND). ▪ Les narratives alternatives a les discriminacions i discursos d’odi. Continguts sobre interculturalitat i diversitat religiosa ▪ Eines vivencials per a la reflexió intercultural. ▪ La construcció de la mirada sobre la diversitat cultural i la perspectiva intercultural. ▪ Com es construeixen els rumors, quins sistemes d’opressió sostenen? ▪ Transitar la llei d’estrangeria. ▪ Competències per a una comunicació intercultural efectiva. ▪ Cultures i identitats. La construcció de la diversitat cultural. ▪ Diversitat cultural a Barcelona i els diferents models de gestió de la diversitat. ▪ Eines per gestionar estereotips, prejudicis i rumors. Informe sobre Formació en Drets Humans i Diversitat 5 Direcció de Serveis de Drets de Ciutadania barcelona.cat/dretsidiversitat ▪ La mirada intercultural aplicada als projectes: per què apostem per la interculturalitat? ▪ Introducció a la perspectiva intercultural. Els tres principis de la interculturalitat. ▪ Les dimensions de la perspectiva intercultural. ▪ Diferència entre un projecte d’expressió de la diversitat i una acció intercultural. ▪ Contextos d’aplicació de projectes amb perspectiva intercultural. ▪ L’Oficina d’Afers Religiosos: funcions i àmbits d’actuació. ▪ Minories religioses a Barcelona: una aproximació a la gestió de la diversitat religiosa des de l’àmbit local. ▪ Marc de reconeixement a la diversitat religiosa. El mapa religiós de Barcelona. ▪ El marc de gestió de la diversitat: marc legal i àmbits competencials. ▪ L’Islam com a tradició religiosa, el protestantisme. ▪ El Ramadà a Barcelona: gestió local i necessitats emergents. ▪ La diversitat religiosa a Barcelona, concretament als districtes de Sants i Sant- Martí, gestió de la diversitat religiosa en l'àmbit de garantia de drets. Conèixer alguns dels centres de culte d’aquests dos districtes. 2.2. Col·laboració amb entitats Dins del marc del Pla de formació interna de l’Ajuntament de Barcelona es treballa de la mà de les entitats de la ciutat especialitzades en aquestes temàtiques. El 2019 s’ha treballat amb les següents entitats: SOS Racisme, Centre d’Estudis Africans i Interculturals (CEAI), Institut de Drets Humans de Catalunya (IDHC), Associació d’Educadors en Drets Humans, Associació Catalana per la Integració d'Homosexuals, Bisexuals i Transsexuals Immigrants (ACATHI), Associació Nakeramos, Diomcoop, Metges del Món, Associació ActivaMent Catalunya i Federació ECOM. També s’ha treballat amb l’empresa Jocs al Segon. A banda de les formacions concretes dutes a terme amb aquestes entitats, el catàleg de sessions informatives i de sensibilització compta amb propostes d’entitats Informe sobre Formació en Drets Humans i Diversitat 6 Direcció de Serveis de Drets de Ciutadania barcelona.cat/dretsidiversitat especialitzades en drets humans. Durant el 2019 s’ha treballat per poder recollir més propostes i incloure-les en una nova edició del catàleg de 2020. Finalment, durant el 2019 també s’han fet formacions o tallers de sensibilització a aquelles entitats que ho han sol·licitat, tant a usuaris i usuàries com a equips tècnics i de voluntariat. Aquesta col·laboració i treball coordinat amb les entitats és una de les senyes d’identitat d’aquest pla de formació i una de les raons de l’èxit de la diversitat de continguts i metodologies, cosa que ajuda a enfortit el propi teixit comunitari i associatiu de la ciutat. 2.3. Metodologies innovadores L’any 2019 s’ha fet una aposta per aterrar els continguts teòrics amb metodologies més pràctiques i vivencials, que s’han aplicat segons el tipus de destinataris. Relief Maps. De la mà de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), en algunes sessions s’ha incorporat “Relief Maps”, una eina per a viure en primera persona, reflexionar i prendre consciència sobre com afecten les diferents identitats en diverses situacions segons s’ostenti privilegi o es pateixi opressió, i quines són les discriminacions que es pateixen en conseqüència. A través d’aquesta eina es treballen els continguts teòrics des d’una perspectiva interseccional i vivencial. Testimoniatge en primera persona. La introducció de testimoniatge que hagi viscut situacions de discriminació lligades a un eix en concret (racisme, LGTBIfòbia, salut mental o diversitat funcional) s’ha fet habitualment de la mà d’alguna entitat de la ciutat. La incorporació d’aquesta metodologia parteix de la base que les formacions sobre discriminacions han d’anar més enllà d’un enfoc teòric, incloent necessàriament una Informe sobre Formació en Drets Humans i Diversitat 7 Direcció de Serveis de Drets de Ciutadania barcelona.cat/dretsidiversitat perspectiva d’empoderament, no victimització i no individualització de la situació de discriminació viscuda. Anàlisi de casos pràctics de l’Oficina per la No Discriminació (OND). Als tallers de sensibilització duts a terme des de l’OND s’ha treballat de manera pràctica sobre casos que han arribat a l’OND, per explicar com pot actuar aquest servei municipal en els diferents casos, visibilitzar quines situacions són discriminatòries i quines no, i treballar en la capacitació davant un cas de discriminació. Visualització de campanyes audiovisuals per a la defensa dels drets humans i contra la discriminació. En els tallers de sensibilització i les formacions s’ha treballat amb el suport audiovisual de vídeos de diferents campanyes de sensibilització, a partir de les quals es genera un debat posterior. 3. FORMACIÓ INTERNA Durant l’any 2019, dins del marc del Pla de formació interna en drets humans i perspectiva intercultural, s’han dut a terme les següents accions formatives, ofertes a través del catàleg de sessions informatives i de sensibilització de l’oferta formativa transversal i de l’oferta de Gerència, i per a grups objectius i a demanda. 3.1. Catàleg de sessions informatives i de sensibilització Aquest catàleg es va elaborar durant el període 2015-2019, i s’adreça als i les professionals de l’Ajuntament de Barcelona en un format que permet trobar espais per a dur a terme aquestes sessions. L’any 2019 s’han dut a terme accions formatives al Districte de Sant Andreu i a les persones contractades dins de Plans d’ocupació als Punts d’Assessorament Energètic. Informe sobre Formació en Drets Humans i Diversitat 8 Direcció de Serveis de Drets de Ciutadania barcelona.cat/dretsidiversitat Hores de Persones Nom de la formació Continguts Destinataris/es formació formades Píndola formativa: Creació de narratives Principis generals dels Plans d'ocupació discursos de l’odi i alternatives als dels Punts 5 20 discriminació. discursos d'odi i d'Assessorament Metodologia creació de discriminació a Energètic narratives alternatives Barcelona Càpsules formatives Dels rumors al discurs a Sant Andreu: d’odi. Creació de Personal de Narratives per narratives alternatives als Serveis a les discursos d’odi i persones i al combatre la 9 15 discriminació/ eines per territori de Sant discriminació i el desmuntar prejudicis Andreu i personal discurs d’odi en sobre l'islam i claus i d'equipaments del contextos de dimensions del fenomen districte diversitat cultural de l'antigitanisme Conceptes de racisme i discriminació. Diferents Plantar cara al tipologies de racisme Plans d'ocupació segons el context i actors dels Punts racisme. Dels rumors 5 20 implicats. Les seves d'Assessorament al discurs d'odi conseqüències. Energètic Presentació de l'OND i casos pràctics de l'OND TOTAL 19 55 3.2. Formació per a grups objectius Seguint amb la línia de treball del període 2015-2019, s’ha continuat impartint formació a la Guàrdia Urbana de Barcelona (GUB) i a Serveis Socials, especialment sobre perspectiva intercultural. Hores de Persones Nom de la formació Continguts Destinataris/es formació formades La policia local com a Formació Policia de protectora de drets GUB districtes humans / la diversitat barri Eixample i Sarrià 8 30 Eixample i Sarrià cultural als barris / la - Sant Gervasi - Sant Gervasi gestió de la diversitat religiosa Informe sobre Formació en Drets Humans i Diversitat 9 Direcció de Serveis de Drets de Ciutadania barcelona.cat/dretsidiversitat La diversitat religiosa a Sessió Formativa: la Barcelona, diversitat religiosa en concretament al districte de Sant Martí , gestió de GUB districte societats obertes i 6 20 la diversitat religiosa en Sant Marti democràtiques. El l'àmbit de garantia de districte de Sant Martí drets. Conèixer alguns dels centres de culte La diversitat religiosa a Sessió Formativa: la Barcelona, diversitat religiosa en concretament al districte de Sants - Montjuïc, societats obertes i GUB districte 7 12 gestió de la diversitat democràtiques. El Sants- Montjuic religiosa en l'àmbit de districte de Sants - garantia de drets. Montjuïc Conèixer alguns dels centres de culte Drets humans i No- Drets humans i no discriminació. Explicació GUB unitat de Discriminació (dues 1 50 Oficina per la No- Platges edicions d'una hora) Discriminació Personal del La perspectiva Aproximació al Poble Centre de Serveis 5 21 intercultural; Cultura i Gitano Socials del història del poble gitano Carmel La perspectiva Personal del Aproximació al Poble 5 20 intercultural; Cultura i Centre de Serveis Gitano història del poble gitano Socials del Besòs Personal del La perspectiva Aproximació a la Centre de Serveis 5 16 intercultural; La cultura cultura pakistanesa Socials del Raval pakistanesa Nord Personal del La perspectiva Aproximació a la Centre de Serveis 5 20 intercultural; La cultura cultura pakistanesa Socials del Baix pakistanesa Guinardó Personal del La perspectiva Aproximació a la Centre de Serveis 5 20 intercultural; La cultura cultura pakistanesa Socials del pakistanesa Poblenou TOTAL 47 209 Informe sobre Formació en Drets Humans i Diversitat 10 Direcció de Serveis de Drets de Ciutadania barcelona.cat/dretsidiversitat 3.3. Formació del catàleg de formació transversal i de Gerència L’Ajuntament de Barcelona té una oferta formativa que cada any s’ofereix al conjunt dels treballadors i treballadores municipals. Aquesta oferta es divideix entre l’oferta transversal, dirigida a totes les persones funcionàries, i una oferta de les diferents Gerències de l’Ajuntament, en la qual es poden inscriure totes aquelles persones que treballin a les respectives Gerències. Durant el 2019 s’han dut a terme cursos a través de la oferta transversal i també de l’oferta de Gerència de la Direcció de Serveis de Drets de Ciutadania. Oferta transversal ▪ La mirada interseccional: Com podem abordar els eixos de desigualtat des de l’administració pública? ▪ Com incorporar la perspectiva intercultural als projectes? ▪ Minories religioses: Una aproximació a la gestió de la diversitat religiosa des de l’àmbit local. Oferta de Gerència ▪ Els drets humans i la No-Discriminació: Com treballar des d’un enfocament basat en drets humans i de creació de narratives als discursos d’odi. Hores de Persones Nom de la formació Continguts Destinataris/es formació formades Curs: Els drets humans i la No- Discriminació: Com Marc teòric de drets Personal tècnic treballar des d’un humans, els drets de la gerència humans a l'àmbit local, el de drets de enfocament basat en 25 23 discurs d'odi i ciutadania, drets humans i de metodologies per la participació i creació de narratives creació d'alternatives transparència alternatives als discursos d’odi Informe sobre Formació en Drets Humans i Diversitat 11 Direcció de Serveis de Drets de Ciutadania barcelona.cat/dretsidiversitat Minories religioses a La diversitat religiosa a Barcelona: una Barcelona, gestió de la Personal tècnic aproximació a la gestió diversitat religiosa en 12 17 inscrit a l’oferta de la diversitat l'àmbit de garantia de transversal religiosa des de l'àmbit drets. Conèixer alguns local dels centres de culte Introducció a la perspectiva de gènere; La mirada Introducció a la interseccional: com perspectiva intercultural; Perspectiva LGTBI i Personal tècnic podem abordar els 25 20 introducció a la inscrit a l’oferta eixos de desigualtat perspectiva transversal des de l’Administració interseccional; pública Perspectiva interseccional en l'àmbit de la intervenció social Introducció a la Com podem incorporar perspectiva intercultural, Personal tècnic la perspectiva de la teoria a la pràctica. 25 20 inscrit a l’oferta intercultural als Com dissenyar projectes transversal projectes? amb perspectiva intercultural TOTAL 87 80 3.4. Accions de capacitació a demanda Altres accions formatives s’han dut a terme a demanda d’alguns districtes, serveis, departaments o àrees de l’Ajuntament. Aquestes són formacions que es dissenyen a mida segons d’on provingui la demanda, i que van més enllà de les sessions informatives i de sensibilització del catàleg. Hores de Persones Nom de la formació Continguts Destinataris/es formació formades Sessió de retorn del JIPS: curs "com treballem sessió pràctica per professionals proposar accions en drets que treballen als els drets humans 3 16 humans per a dur a terme IES dinamitzant amb els i les als instituts de secundària i informant adolescents i joves" adolescents Informe sobre Formació en Drets Humans i Diversitat 12 Direcció de Serveis de Drets de Ciutadania barcelona.cat/dretsidiversitat Cultures i identitats; Equips LiC del L'educació Comunicació i Consorci competències intercultural. De la 12 15 d’Educació de interculturals; L’educació realitat a la pràctica Barcelona intercultural a la pràctica (CEB) dels centres educatius Eines vivencials per a la reflexió intercultural; La construcció de la mirada sobre la diversitat cultural i Equip d'atenció la perspectiva intercultural; a l'escolarització Com es construeixen els Atenció a la diversitat del Consorci 18 12 rumors, quins sistemes cultural – Grup 1 d’Educació de d’opressió sostenen?; Barcelona Transitar la llei (CEB) d’estrangeria; Competències per a una comunicació intercultural efectiva Eines vivencials per a la reflexió intercultural; La construcció de la mirada sobre la diversitat cultural i Equip d'atenció la perspectiva intercultural; a l'escolarització Com es construeixen els Atenció a la diversitat del Consorci 18 12 rumors, quins sistemes cultural – Grup 2 d’Educació de d’opressió sostenen?; Barcelona Transitar la llei (CEB) d’estrangeria; Competències per a una comunicació intercultural efectiva Cultures i identitats; Referents L’educació Comunicació i territorials del competències Consorci intercultural: De la 12 12 interculturals; L’educació d’Educació de reflexió a la pràctica intercultural a la pràctica Barcelona dels centres educatius (CEB) La comunicació La perspectiva intercultural Inspectors/es intercultural: una i les competències per la sanitàries de aproximació a les 7,5 35 comunicació intercultural; l’Agència de cultures xinesa i La cultura pakistanesa; La Salut Pública de pakistanesa cultura xinesa Barcelona. La diversitat cultural i la Formació mirada intercultural; intercultural per a Competències per a una Treballadors/es tècnics comunicació intercultural d’equipaments 8 9 d'equipaments del efectiva; Introducció a la del barri de la barri de la Marina del perspectiva interseccional i Marina de Port. Port la seva aplicació en l’atenció directa. Informe sobre Formació en Drets Humans i Diversitat 13 Direcció de Serveis de Drets de Ciutadania barcelona.cat/dretsidiversitat Professionals El tractament Els missatges hegemònics, àmbit mediàtic de la 4 16 els marcs comunicatius i comunicació diversitat cultural l'ús de llenguatge districte de l'Eixample Com es construeixen els Informadors/es Capacitació agents rumors? Quins sistemes d'equipaments anti-rumors d'atenció 4 17 d'opressió sostenen? de proximitat del directa Elements clau acció anti- districte de rumors l'Eixample Taller: igualtat de Igualtat de tracte i no- Conductors tracte i No- 4 12 discriminació. Funcions de autobusos TMB Discriminació l’OND TOTAL 90,5 156 Així, durant l’any 2019, dins del marc del Pla de formació interna en drets humans i perspectiva intercultural s’han dut a terme les següents accions formatives: Hores de Persones formació formades Formació interna catàleg de sessions informatives i de 19 55 sensibilització Formació interna grups objectius 47 209 Formació interna oferta transversal/gerència 87 80 Formació interna a demanda 90,5 156 Total hores de formació 243,5 500 Informe sobre Formació en Drets Humans i Diversitat 14 Direcció de Serveis de Drets de Ciutadania barcelona.cat/dretsidiversitat 4. FORMACIÓ EXTERNA De la mateixa manera que amb la formació interna dirigida a treballadors i treballadores de l’Ajuntament de Barcelona, durant l’any 2019 s’han dut a terme accions de formació i sensibilització externes a través de l’Oficina per la No Discriminació i el Centre de Recursos en drets humans, i de la mà d’entitats o empreses de la ciutat especialitzades a diferents destinataris. 4.1. Infància i adolescència Durant el 2019 s’ha treballat amb infància i adolescència tant a través de tallers amb alumnat de primària i secundària, com dels Programes de formació i inserció (PFI) i d’Unitats d’escolarització compartida. Informe sobre Formació en Drets Humans i Diversitat 15 Direcció de Serveis de Drets de Ciutadania barcelona.cat/dretsidiversitat Taller joves alumnes dels PFI (Programes de formació i inserció) i Unitats d’escolarització compartida Aquests tallers, duts a terme majoritàriament per l’equip tècnic de l’OND, són tallers de reflexió i sensibilització envers els drets humans i la no- discriminació. Utilitzen un espai en format conversa i amb suport audiovisual que també compta, en alguns casos, amb l’eina del testimoniatge. Taller MIST Aquest taller s’ha dut a terme tant amb alumnat de primària com de secundària. El taller aprofita el videojoc per a mòbil i tauleta MIST, desenvolupat durant l’anterior mandat i dirigit a infants i a adolescents, amb el qual la persona usuària ha de detectar discursos d’odi i missatges discriminatoris. Al final de la sessió els infants o adolescents posen en comú quins són els discursos que han detectat i quines narratives proposen per contrarestar-los. Informe sobre Formació en Drets Humans i Diversitat 16 Direcció de Serveis de Drets de Ciutadania barcelona.cat/dretsidiversitat Taller-exposició de bones pràctiques locals en drets humans Aquest taller s’imparteix per part del CRDH, i aprofita l’exposició creada l’any 2018 en el marc de la Conferència Internacional Cities For Rights: Bones Pràctiques locals en drets humans. Aquests tallers estan dirigits especialment a alumnat de secundària, i en ells es parteix del treball de bones pràctiques locals sobre drets humans a diferents ciutats europees i a la ciutat de Barcelona que mostra l’exposició. Amb aquest taller es fa especial incís en treballar a partir dels principis d’igualtat i no-discriminació a través d’una metodologia vivencial, mitjançant el debat i amb suport audiovisual sobre diferents campanyes contra la discriminació. En alguns casos s’ha aprofitat que l’exposició ha estat en algunes biblioteques per fer la connexió de l’alumnat amb un equipament públic. Informe sobre Formació en Drets Humans i Diversitat 17 Direcció de Serveis de Drets de Ciutadania barcelona.cat/dretsidiversitat Proposta de temàtiques de drets humans i acompanyament a projectes de recerca de Batxillerat El 2019, el CRDH, en col·laboració amb la Direcció de Justícia Global i la Fundació Solidaritat UB, ha participat en l’elaboració de propostes per fer treballs de recerca de Batxillerat en temàtiques de drets humans, amb la metodologia recerca i servei, i ha fet processos d’assessorament i acompanyament per l’alumnat que ha triat un tema sobre la matèria. Hores de Infants i Tallers formació joves Tallers MIST primària 2 3 50 Tallers MIST Secundària 1 1,5 25 Tallers PFI 11 11 142 Tallers UEC 1 1 80 Tallers Dia de la diversitat - OND 40 16 587 Tallers Dia de la diversitat - MIST 8 12 120 Taller treballs de recerca de batxillerat en drets humans 1 1 6 Tallers Bones Pràctiques locals en drets humans 6 9 121 secundària TOTALS 70 51,5 1.131 4.2. Ciutadania en situació de vulnerabilitat Tallers de Barcelona Activa per a persones del programa Passarel·les cap a l'ocupació i la inclusió Durant l’any 2019 s’ha col·laborat amb Barcelona Activa per tal de formar les persones que participen al programa Passarel·les cap a l'ocupació i la inclusió. L’objectiu d’aquest programa és millorar les possibilitats d'inserció laboral de persones amb dificultats afegides per trobar feina, mitjançant itineraris integrals que inclouen Informe sobre Formació en Drets Humans i Diversitat 18 Direcció de Serveis de Drets de Ciutadania barcelona.cat/dretsidiversitat orientació personalitzada, formació, pràctiques i acompanyament a la recerca de feina, a través d'accions específiques orientades a més de 15 perfils professionals diversos. Dins de les hores de formació que inclou cadascun d’aquests programes formatius, cada grup rep formació sobre igualtat de tracte i no-discriminació, que consta d’una introducció teòrica als drets humans i als conceptes d’igualtat i no-discriminació, i d’un treball a partir de l’eina Relief Maps i del testimoniatge. Durant el 2019 es va dur a terme la formació als següents perfils professionals: ▪ Ajudant/a de peixateria. ▪ Gestor/a de trucades de teleassistència. ▪ Auxiliar de magatzem. ▪ Auxiliar de comerç. ▪ Operadors/es auxiliars i muntatge d’instal·lacions electròniques i de telecomunicacions. ▪ Ajudant/a de carnisseria. ▪ Auxiliar de serveis i controls d’accessos. ▪ Netejador/a de superfícies i mobiliari en edificis i locals. ▪ Auxiliar d’atenció sociosanitària de persones en domicili. ▪ Operador/a bàsiques de cuina. ▪ Operadors/es auxiliars d’acabaments rígids. Informe sobre Formació en Drets Humans i Diversitat 19 Direcció de Serveis de Drets de Ciutadania barcelona.cat/dretsidiversitat Tallers de l’OND per a col·lectius en situació de vulnerabilitat Des de l’OND s’han fet tallers a diversos col·lectius en situació de vulnerabilitat, derivats per altres serveis o entitats, com els tallers amb dones reagrupades de Bangladesh i Pakistan derivades del Servei de reagrupament. Aquests tallers es configuren com espai de conversa sobre el coneixement de situacions de discriminació i el seu abordatge des d’una perspectiva jurídica, psicosocial i educativa, així com sobre les funcions de l’OND. Hores de Persones Tallers formació formades Tallers Barcelona Activa 11 44 153 Tallers OND 1 1,5 14 TOTALS 12 45,5 167 Informe sobre Formació en Drets Humans i Diversitat 20 Direcció de Serveis de Drets de Ciutadania barcelona.cat/dretsidiversitat 4.3. Entitats i professionals Pel que fa a la formació a entitats desenvolupada durant l’any 2019, es distingeix entre dues línies: la formació a usuaris i usuàries d’entitats i la formació a personal tècnic i voluntariat. Aquestes formacions s’han dut a terme a través de l’OND i el CRDH, amb la col·laboració de professionals i entitats especialitzades en drets humans i no- discriminació. Formació a usuaris i usuàries d’entitats Durant l’any 2019 s’han dut a terme tallers a col·lectius de persones migrades usuàries de la Fundació Cepaim, Migrastudium, Accem, Fundació Apip-Acam i Club Social Les Corts, així com amb entitats vinculades al Pla de lluita contra la islamofòbia, sobre drets humans, igualtat de tracte i No-Discriminació, i combinant tant la part teòrica com la vivencial amb l’eina Relief Maps o l’eina del teatre. Informe sobre Formació en Drets Humans i Diversitat 21 Direcció de Serveis de Drets de Ciutadania barcelona.cat/dretsidiversitat Formació a equips tècnics i voluntariat d’entitats i empreses Les accions formatives als equips tècnics i voluntariat d’entitats de la ciutat s’han dut a terme tant en el marc de plans, programes i projectes de l’Ajuntament de Barcelona com a través de l’oferta pròpia del CRDH.  Formació per les entitats adherides a la línia de lluita contra l’estigma de l’Acord Ciutadà per una Barcelona Inclusiva. La Direcció de Serveis de Drets de Ciutadania i l’OND van oferir una formació sobre com treballar la prevenció del discurs d’odi i la discriminació, per aportar un marc teòric a les entitats i serveis de l’Ajuntament adherides a la línia de lluita contra l’estigma de l’Acord Ciutadà per una Barcelona Inclusiva. Dins d’aquesta formació, es va treballar sobre la construcció de la diversitat cultural i el procés de creació d’estereotips i prejudicis, el concepte de discriminació, els diferents àmbits i tipus de discriminació, sobre l’Oficina per la No Discriminació com a mecanisme de garantia de drets i les seves funcions i metodologia de treball, així com sobre la Xarxa anti-rumors com a exemple de bona pràctica en la creació d’una xarxa ciutadana de lluita contra l’estigma.  Formació de l’equip de voluntariat d’acollida de Migrastudium. A càrrec del Centre d’Estudis Africans i Interculturals, es va dur a terme una formació per a l’equip de voluntariat del servei d’acollida de Migrastudium, en què es va oferir una píndola del catàleg de sessions informatives i de sensibilització sobre cultures, identitats i construcció de la diversitat cultural.  Formació a l’equip tècnic de l’Associació AMIC-UGT. L’equip tècnic de l’Associació d’Ajuda Mútua d’Immigrants a Catalunya (AMIC-UGT) va rebre una formació sobre delictes i discursos d’odi, impartida per SOS Racisme.  Formació a entitats especialitzades en drets humans. En el marc de l’Escola de Defensores, el dia 13 de desembre es va organitzar la formació “CEDAW i Informe sobre Formació en Drets Humans i Diversitat 22 Direcció de Serveis de Drets de Ciutadania barcelona.cat/dretsidiversitat Conveni d’Istanbul: Instruments de garantia per a la protecció dels drets de les dones i la lluita contra les violències masclistes”, facilitat per Lorena Garrido i Patrícia González, del Grup de Recerca Antígona de la Universitat Autònoma de Barcelona. En aquesta formació es va treballar el marc jurídic de la Convenció per a l’eliminació de totes les formes de discriminació contra les dones (CEDAW) i el Conveni d’Istanbul, la seva aplicació pràctica i les eines d’incidència d’aquest conveni. Formació a empreses Fruit del procés de treball pe part de l’Oficina per la No Discriminació amb un local d’oci nocturn a partir de diverses queixes ciutadanes respecte al dret d’admissió, al mes de desembre de 2019 es va dur a terme una formació al personal d’un local d’oci nocturn de la ciutat, per tal de fer sensibilització i pedagogia al personal agent de seguretat de la sala. Els continguts de la formació van ser la igualtat de tracte i no-discriminació, així com les funcions de l’Oficina per la No-Discriminació i una part vivencial sobre resolució de conflictes i testimoniatge. A banda d’aquestes formacions, s’ha explicat i ofert el catàleg de sessions informatives i de sensibilització, i els tallers adreçats a infants i joves a diverses de la ciutat. El setembre de 2019 es va fer una trobada amb tots els centres oberts de la ciutat, gestionat en la majoria dels casos per associacions, fundacions o cooperatives sense ànim de lucre, a partir de la qual algunes d’elles han dissenyat accions i projectes a desenvolupar durant el 2020. Hores de Persones Formacions formació formades Formació a usuaris i usuàries d’entitats 10 20 111 Formació a equips tècnics i voluntariat d’entitats 4 14 74 Formacions a empreses 1 4 11 TOTAL 15 38 196 Informe sobre Formació en Drets Humans i Diversitat 23 Direcció de Serveis de Drets de Ciutadania barcelona.cat/dretsidiversitat 5. AVALUACIÓ DE L’IMPACTE Durant el 2019 s’han realitzat múltiples accions formatives a destinataris molt diversos. Pel que fa a l’avaluació, tant les persones destinatàries com els docents emplenen una fitxa de valoració de l’acció formativa. Els resultats d’aquestes avaluacions és molt positiu, amb mitjanes de satisfacció d’entre 4 i 5 punts sobre 5. Per tal de mesurar l’impacte de les formacions, però, aquestes eines d’avaluació més tradicionals no són suficients. Aquest 2019 hem realitzat una primera aproximació de seguiment qualitatiu a les persones que havien fet les formacions transversals sobre drets humans i discriminació, amb l’objectiu d’intentar valorar la utilitat i grau d’aplicació posterior dels continguts de les formacions. Aquesta primera aproximació d’impacte ha estat realitzada a un grup de 25 persones, i aproximadament el 40% d’elles han manifestat sis mesos desprès de fer la formació que els continguts de la formació els han estat d’utilitat. Un percentatge similar ha manifestat que han aplicat directament aquests continguts. Per tant, aquests són uns indicadors positius, però encara cal millorar. En aquest sentit, a continuació s’enumeren les millores planejades per conèixer l’impacte real de les formacions realitzades tant aquest 2019 com amb posterioritat:  S’enviarà una enquesta posterior a l’acabament del curs (entre 3 i 6 mesos després), per a què cada participant pugui valorar si les eines treballades durant la formació han servit en el seu dia a dia i si es necessitaria aprofundir en algun tema més dels que es van introduir.  Es valorarà el coneixement per part del personal municipal sobre l’Oficina per la No Discriminació i les seves funcions, atès que un dels objectius de les formacions és donar a conèixer el servei. Per tant, un indicador d’impacte seria Informe sobre Formació en Drets Humans i Diversitat 24 Direcció de Serveis de Drets de Ciutadania barcelona.cat/dretsidiversitat conèixer el nombre de casos derivats a l’OND a través del personal de l’Ajuntament, o bé poder calcular si la coordinació amb altres serveis de l’Ajuntament o amb entitats ha augmentat durant l’any 2020.  Respecte l’impacte dels tallers de l’OND, un indicador serà afegir als formularis d’entrada de casos a la pestanya “Com has conegut aquest servei”? afegint l’opció de resposta “Assistència a tallers de sensibilització”.  Pel que fa a l’impacte de les accions dirigides a infants i joves, un altre indicador de valoració serà l’augment de les visites, sol·licituds d’informació i casos de persones menors d’edat a l’Oficina per la No-Discriminació. 6. INDICADORS FINALS En les següents graelles es detalla la totalitat d’hores de formació, persones formades i nombre de formacions, tant a nivell de formació interna com externa. Formació interna Hores de Persones Nombre de formació formades formacions Formació del catàleg de sessions 19 55 3 informatives i de sensibilització Formació a grups objectius 47 209 9 Formació de l’oferta transversal/gerència 87 80 4 Formació a demanda 90,5 156 10 TOTAL 243,5 500 26 Grau mitjà de satisfacció de les formacions internes: 4,08 sobre 5. Informe sobre Formació en Drets Humans i Diversitat 25 Direcció de Serveis de Drets de Ciutadania barcelona.cat/dretsidiversitat Formació externa Hores de Persones Nombre de formació formades tallers A infants i joves 51,5 1131 70 A col·lectius en situació de vulnerabilitat 45,5 167 12 A professionals i equips de voluntariat 38 196 15 TOTAL 135 1494 97 Grau mitjà de satisfacció de les formacions a col·lectius en situació de vulnerabilitat: 4,57 sobre 5. Dades globals Hores de Persones Nombre de formació formades formacions Formació interna 243,5 500 26 Formació externa 135 1494 97 TOTAL 378,5 1994 123 7. PRESSUPOST Despesa Formació interna 9.110 € Formació externa 6.691,50 € TOTAL 15.801,50 € Informe sobre Formació en Drets Humans i Diversitat 26 Direcció de Serveis de Drets de Ciutadania barcelona.cat/dretsidiversitat 8. ANNEX Píndola: Igualtat de tracte i no- discriminació Adreçada a: Alumnat del itinerari formatiu “Passarel·les cap a la ocupació i la formació” 10 grups de 15 persones per grup Durada: 1 sessió de 4 hores Descripció Aquesta píndola formativa té una primera part on es treballen els conceptes d’igualtat i no- discriminació, es donen eines per conèixer i saber detectar la discriminació i la vulneració de drets i es dona a conèixer la OND com a mecanisme de garantia de drets en cas de patir una vulneració de drets i/o una discriminació. Durant la segona part, es duu a terme un treball més pràctic i vivencial mitjançant el treball amb una eina per fer una auto-diagnòstic de les percepcions de discriminació en la pròpia vida de les persones participants, partint de la perspectiva interseccional. Objectius  Conèixer el concepte d’igualtat i no discriminació a fi de poder detectar actituds discriminatòries  Desenvolupar estratègies per reconèixer els drets i saber detectar situacions on s’està vulnerant un dret  Conèixer com funciona la cadena estereotips- prejudicis- discriminació i odi  Prendre una actitud activa i crítica en la defensa dels Drets i poder-ho denunciar en cas de patir-ho o detectar una vulneració de drets  Conèixer l’OND i altres recursos de la ciutat on es poden denunciar les discriminacions i vulneracions de drets  Reflexionar i prendre consciència com ens afecten les diferents identitats als diferents llocs on tenim privilegi o opressió i quines son les discriminacions que sentim.  Conèixer experiències en primera persona de col·lectius que pel fet d’associar-se o formar part d’un col·lectiu s’han empoderat per reclamar els seus drets i visibilitzar les discriminacions. Continguts 1a Part: 9:30 a 11:00 ✔ Definició dels conceptes igualtat i No-Discriminació ✔ Definicions de discriminació, tipus de discriminació (directa, indirecta, per error, múltiple) ✔ Conèixer com funciona la cadena estereotips- prejudicis- discriminació i odi. ✔ Eixos de discriminació: edat, salut, dona, racisme, antigitanisme, islamofòbia, lgtbifòbia, aporofòbia i Concepte d’interseccionalitat Informe sobre Formació en Drets Humans i Diversitat 27 Direcció de Serveis de Drets de Ciutadania barcelona.cat/dretsidiversitat ✔ La oficina per la No-Discriminació: explicació del servei ✔ Exemples de situacions de discriminació detectades i/o denunciades. Exemples treballats a l’OND. 2a part 11:30 a 13:00 h ✔ Treball pràctic: auto-avaluació amb la fitxa d’auto diagnòstic Relief-maps. Com ens sentim en els diferents àrees de la nostra vida pel que fa a les discriminacions? 3a Part 13:00 a 13:30 ✔ Experiència pràctica amb entitats de col·lectius amb situació de vulnerabilitat explicats en primera persona. Informe sobre Formació en Drets Humans i Diversitat 28 Direcció de Serveis de Drets de Ciutadania barcelona.cat/dretsidiversitat Curs: Els drets humans i la No-Discriminació: Com treballar des d’un enfocament basat en drets humans i de creació de narratives alternatives als discursos d’odi Adreçat a: Professionals de l’Ajuntament de Barcelona Durada: 5 sessions de 5 hores Objectius ▪ Proporcionar al personal de l’Ajuntament de Barcelona coneixements sobre els drets humans, la no-discriminació per aportar eines i capacitats que contribueixin a l’efectivitat dels drets humans des d’una perspectiva d’atenció i reconeixement de la diversitat des dels seus llocs de treball. ▪ Prendre consciència sobre els discursos d’odi a la ciutat de Barcelona i adquirir eines per, com a treballadors i treballadores municipals, poder-los combatre. Continguts Sessió 1: Marc de drets humans i Barcelona com a ciutat de drets - Presentació DS Drets de Ciutadania i Diversitat. (Aida Guillén) - Marc teòric de drets humans: Què són i com entenem els drets humans? - Les dimensions dels drets humans - Els sistemes de protecció o garantia de drets humans a nivell universal i regional - Els drets humans i com ens afecten en la vida quotidiana - La incorporació de l’enfocament de drets humans a les polítiques públiques de la ciutat. Breu pinzellada sobre què és l’enfocament basat en drets humans i presentació de la guia Sessió 2: Els drets humans en l’àmbit local: El Dret a la Ciutat i la Carta Europea de Salvaguarda dels Drets Humans a la Ciutat - Presentació de la Carta de salvaguarda dels drets humans i la seva aplicació pràctica mitjançant exemples i explicació de Bones Pràctiques. - La Síndica de Greuges de Barcelona: - La Institució de la Sindicatura de Greuges de Barcelona: Fonament legal, elecció de la persona titular i el seu mandat; Organització interna de la Institució. - Àmbit competencial de la Sindicatura en la defensa dels drets fonamentals i les llibertats públiques. - L’activitat de supervisió i el procediment d’actuació i tramitació de queixes i actuacions d’ofici. Deure de col·laboració de l’administració supervisada. - Resultat i eficàcia de la seva actuació: recomanacions, suggeriments, advertiments. L’informe anual de gestió. - Exemples d’actuacions en matèria de defensa de drets en diferents àmbits: social, mediambiental, urbanístic, educació i lleure, prestacions de serveis essencials, etc... Informe sobre Formació en Drets Humans i Diversitat 29 Direcció de Serveis de Drets de Ciutadania barcelona.cat/dretsidiversitat Sessió 3: Què és el discurs d’odi? - Definició dels conceptes: delicte i discurs d’odi - La normativa sobre el discurs d’odi: sistema europeu dels Drets Humans i marc legal de l’Estat espanyol. - Discurs d’odi sancionable i llibertat d’expressió Sessió 4 : Com reaccionar al discurs d’odi: Metodologies per a la creació de narratives alternatives als discursos d’odi. - Narratives d’odi vs narratives basades en drets humans: introducció teòrica - Treball en petit grup per elaborar narratives alternatives al discurs d’odi Sessió 5: la discriminació i la resposta de la ciutat de Barcelona - OND - Oficina per la No Discriminació: objectius, funcions, atenció a la ciutadania, equip. Metodologia d’intervenció amb les persones que denuncien discriminació - Diferents tipus de discriminació: directa, indirecta, per error - Diferents àmbits de la discriminació: racisme, xenofòbia, antigitanisme, islamofòbia, antisemitisme, aporofòbia, LGBTIfòbia, etc. Marc jurídic (advocades OND) - Com identificar les discriminacions? Treball amb exemples pràctics aportats per l’OND - SOS Racisme - Servei d’atenció i denúncia: objectius, funcions, atenció a la ciutadania, equip. Metodologia d’intervenció amb les persones que denuncien discriminació. - Casos: identificacions per perfil ètnic i dret d’admissió. Explicació de les campanyes. Informe sobre Formació en Drets Humans i Diversitat 30 Direcció de Serveis de Drets de Ciutadania barcelona.cat/dretsidiversitat Curs: Per una Barcelona inclusiva, treballem per la prevenció de la discriminació i el discurs d’odi Adreçat a: entitats socials Durada: 2 sessions de 5 hores Objectius ● Conèixer que es la perspectiva intercultural i com aplicar-la des de l’acord ciutadà per a una Barcelona inclusiva ● Entendre el procés de creació de rumors, prejudicis estereotips ● Conèixer que es la discriminació i els diferents tipus de discriminació. Discriminació directa, indirecta, per error etc. ● Conèixer els diferents àmbits de la discriminació: racisme, xenofòbia, islamofòbia, antigitanisme, antisemitisme, aporofòbia etc. ● Conèixer que fem des de la Direcció de Serveis en prevenció de les discriminacions: Pla Contra la Islamofòbia, pla contra l’antigitanisme, i altres plans i programes de la direcció que poden treballar i interlocutar conjuntament amb les entitat de l’acord ciutadà per una Barcelona inclusiva en la prevenció de les discriminacions i les vulneracions de drets ● Conèixer la Oficina per la No Discriminació, les seves funcions i la seva metodologia de treball ● Crear sinergies entre les entitats i serveis de l’Ajuntament que formen part de “l’acord ciutadà per a una Barcelona inclusiva” per començar a treballar plegades en la lluita contra les discriminacions i discursos d’odi. Continguts Primera sessió: Cultures i identitats. La construcció de la diversitat cultural i el procés de creació d’estereotips i prejudicis ▪ Ronda de presentacions i presentació DS drets de ciutadania i diversitat i mesura de govern “Barcelona ciutat de drets” i “Programa BCN intercultural” les seves sinergies amb l’acord ciutadà per a una Barcelona Inclusiva. ▪ Que és cultura. Com s’estructuren les cultures i les identitats culturals? Identitat i construcció de l’imaginari entorn a la diversitat cultural a Occident. ▪ Desconstruir l’universalisme per arribar a una societat intercultural. ▪ Conceptes bàsics: interculturalitat i diversitat. Estereotip, prejudici, discriminació i rumor. ▪ Els diferents tipus de discriminació: discriminació directa, indirecta, per error... ▪ Els diferents àmbits de la discriminació: el racisme, la xenofòbia, la islamofòbia, antigitanisme, aporofòbia, antisemitisme. ▪ Que fem des de la DS per combatre’ls? Pla vs islamofòbia Informe sobre Formació en Drets Humans i Diversitat 31 Direcció de Serveis de Drets de Ciutadania barcelona.cat/dretsidiversitat Segona Sessió: Oficina per la No Discriminació ▪ Oficina per la No Discriminació: objectius, funcions, atenció al ciutadà, equip ▪ Metodologia d’intervenció amb els ciutadans que denuncien discriminació ▪ Àrees d’actuació: acció educativa, atenció psicosocial, assessorament jurídic ▪ Elements del conflicte: problema, procés i protagonistes. Comunicació interpersonal. Atenció a la víctima. Gestió alternativa de conflictes. ▪ Drets més vulnerats: dret a la integritat moral, dret d’admissió, dret a la informació, drets laborals i dret a l’habitatge. ▪ Exemples de situacions de discriminació detectades i/o denunciades. Exemples treballats a l’Oficina per la No Discriminació (OND). Treball en grup d’un cas pràctic i com s’entomaria ▪ Nous discursos sobre la diversitat: els marcs comunicatius i l’ús del llenguatge i la terminologia correctes ▪ Com abordar i donar resposta a un rumor als mitjans. Treball grupal i de debat entorn a com contrarestar els rumors als mitjans, iniciar la creació d’una xarxa o grup de treball per actuar conjuntament contra els discursos discriminatoris ▪ Presentació de la xarxa anti-rumors Informe sobre Formació en Drets Humans i Diversitat 32