INFORME SOBRE FORMACIÓ EN DRETS HUMANS 2020 Direcció de Serveis de Drets de Ciutadania Àrea de Drets Socials, Justícia Global, Feminismes i LGTBI Informe sobre Formació en Drets Humans 2020 ÍNDEX 1. Introducció 2 2. Continguts i metodologies 4 2.1. Continguts de les formacions 4 2.2. Col·laboracions amb entitats 5 2.3. Metodologies innovadores 6 3. Formació interna 8 3.1. Accions de capacitació a demanda 8 4. Formació externa 9 4.1. Infància i joventut 10 4.2. Ciutadania en situació de vulnerabilitat 14 4.3. Entitats i professionals 14 4.4. Universitat 18 5. Avaluació de l’impacte 18 6. Indicadors finals 18 7. Pressupost 20 8. Annex: Exemples de programes de formació 21 1 Informe sobre Formació en Drets Humans 2020 1. INTRODUCCIÓ El context de la pandèmia pel covid 19, i que ha afectat a tots els nivells en la vida de les persones, ens ha fet entrar en un nou paradigma i repensar la metodologia de les accions formatives. En aquests sentit la Direcció de drets de ciutadania ha fet un esforç per adaptar-se a aquesta nova realitat i està implementat la virtualitat en tots els aspectes inclòs les formacions que s’organitzen. En aquest sentit, durant l’any 2020 s’han pogut començar a realitzar algunes accions formatives virtuals i altres s’han reduït aforaments i dinàmiques per complir amb la normativa de salut estipulada. Un any diferent en el que s’han vist reduïdes les accions formatives, però que ha servit per millorar contingut, repensar el públic objectiu al que ens hem d’adreçar i donar-li una mirada tecnològica a la manera de treballar. Cal recordar que la Mesura de Govern Programa Barcelona de Ciutat de Drets, aprovada al juny del 2016, té per objectiu promocionar un model de ciutat diversa, intercultural i polièdrica on totes les persones tinguin un accés real, efectiu i en condicions d’igualtat a tots els drets humans reconeguts i garantits a la ciutat. Les línies d’actuació de la Mesura es divideixen en accions de prevenció i accions de garantia. Per tal de prevenir les vulneracions de drets, les administracions públiques poden aprovar normes o implementar polítiques adreçades, d’una banda, a respectar els drets humans, és a dir, a impedir la vulneració directa d’un dret per part de la mateixa administració; i de l’altra, a la seva protecció, és a dir, dirigides a establir les condicions necessàries per al gaudi efectiu dels drets. Entre les accions de protecció dels drets humans, el Programa Barcelona Ciutat de Drets inclou el desplegament de diversos plans de formació dirigits tant a la ciutadania com al mateix personal de l’Ajuntament de Barcelona. En aquest sentit, respecte a la formació al personal de l’Ajuntament, al desembre del 2016 es va presentar una mesura de govern que recollia totes les accions per poder formar aquests professionals, accions formatives que s’han implementat entre gener del 2017 i desembre del 2019 i que s’han recollit en informes anuals i bianuals. Respecte a la 2 Informe sobre Formació en Drets Humans 2020 formació externa, s’han realitzat actuacions tant des de l’Oficina per la No-Discriminació (OND) com des del Centre de Recursos en Drets Humans (CRDH) a diversos col·lectius: entitats (usuaris/es, equips tècnics i equips de voluntariat), ciutadania en situació de vulnerabilitat, infància i joventut (escoles, instituts i altres...) El present document recull totes les accions de formació interna i externa de l’any 2020 ja que s’ha volgut unificar tota la formació per poder-la treballar de manera molt més integral i coordinada entre les diferents professionals de la direcció i tenir una mirada més àmplia en cada una d’aquestes. 3 Informe sobre Formació en Drets Humans 2020 2. CONTINGUTS I METODOLOGIES En aquest apartat es resumeixen els continguts teòrics i pràctics de les formacions, així com quines metodologies s’han utilitzat i quines de noves s’han incorporat. 2.1 Continguts de les formacions Continguts sobre drets humans ▪ Marc teòric de drets humans: Què són i com entenem els drets humans? ▪ Les dimensions dels drets humans. ▪ Els sistemes de protecció o garantia de drets humans a nivell universal i regional. ▪ Els drets humans i com ens afecten en la vida quotidiana. ▪ La incorporació de l’enfocament de drets humans a les polítiques públiques de la ciutat. ▪ Carta Europea de Salvaguarda dels Drets Humans. ▪ Els deures de l’Ajuntament respecte als drets humans i la no discriminació. ▪ Informació sobre mecanismes de garantia de drets humans: Síndica de Greuges. ▪ Drets humans i drets a la ciutat: drets de proximitat. ▪ El paper del municipi com a defensor de drets humans. ▪ El dret a la participació i què comporta. La garantia del dret a la participació, activa, lliure i significativa de la ciutadania en les polítiques públiques. Interacció del dret a la participació amb altres drets. Bones i males pràctiques en la implementació i l’exercici del dret a la participació en l’àmbit municipal de Barcelona. ▪ Marc normatiu, internacional i nacional i les obligacions que se’n deriven. ▪ Els drets humans com a proposta. Continguts sobre els principis d’igualtat i No-Discriminació 4 Informe sobre Formació en Drets Humans 2020 ▪ Conceptes d’igualtat i No-Discriminació. ▪ Concepte d’equitat. ▪ Definició dels conceptes: delicte i discurs d’odi. ▪ La normativa sobre el discurs d’odi: sistema europeu dels Drets Humans i marc legal de l’Estat espanyol. ▪ Discurs d’odi sancionable i llibertat d’expressió. ▪ Tipus de discriminació: directa, indirecta, per error, per associació... ▪ Com s’arriba a la discriminació: cadena estereotips- prejudicis- discriminació ▪ Piràmide de l’odi. ▪ Els diferents eixos de la discriminació: racisme, xenofòbia, aporofòbia, LGTBIfòbia. ▪ Conèixer i debatre sobre casos pràctics de discriminació (casos de l’Oficina per la No-Discriminació o de les pròpies persones assistents als tallers). ▪ La perspectiva interseccional. ▪ L’eina Relief maps ▪ Les funcions de l’Oficina per la No-Discriminació (OND). ▪ Les narratives alternatives a les discriminacions i discursos d’odi. ▪ Les funcions del Centre de Recursos en Drets Humans 2.2. Col·laboració amb entitats Dins del marc del Pla de formació interna de l’Ajuntament de Barcelona es treballa de la mà de les entitats de la ciutat especialitzades en aquestes temàtiques. El 2020 s’ha treballat amb les següents entitats: SOS Racisme, AHEAD, La Xixa teatre, Diomcoop, Associació ActivaMent Catalunya i Federació ECOM, Associació Catalana per la Integració d'Homosexuals, Bisexuals i Transsexuals Immigrants (ACATHI),. L’empresa Jocs al Segon (MIST), Rromane Siklovne. Finalment, durant el 2020 també s’han fet formacions o tallers de sensibilització a aquelles entitats que ho han sol·licitat, tant a usuaris i usuàries com a equips tècnics i de voluntariat. 5 Informe sobre Formació en Drets Humans 2020 Aquesta col·laboració i treball coordinat amb les entitats és una de les senyes d’identitat d’aquest pla de formació i una de les raons de l’èxit de la diversitat de continguts i metodologies, cosa que ajuda a enfortit el propi teixit comunitari i associatiu de la ciutat. 2.3. Metodologies innovadores L’any 2020 s’ha fet una aposta per virtualitzar els continguts de les accions formatives i poder-les oferir en diferents formats; com a formació interna per al personal de l’Ajuntament per mitjà de la plataforma virtual d’Autoaprenentatge (EVA) i també afegint aquestes continguts a la web del Centre de Recursos en Drets humans i altres canals de comunicació. Es un procés de llarg recorregut que ha començat al 2020 amb la preproducció d’unes capsules formatives de petit format i continuarà al 2021. S’han pogut realitzar diverses formacions en format virtuals, com per exemple la realitzada als Equips de llengua i cohesió social del consorci d’educació de Barcelona, que ha suposat un esforç a l’hora de repensar continguts i durada del curs, que han patit una petita reducció, però mantenint gran part del contingut. Durant el 2020 també s’han introduït noves figures formatives com són psicòlogues i mediadors, per tal de recolzar i assessorar a aquells col·lectius que necessiten un acompanyament en més específic aquest sentit.. Seguin amb la filosofia d’aterrar els continguts teòrics amb metodologies més pràctiques i vivencials s’ha continuant treballant amb eines com Relief Maps i testimoniatges i que es detallen a continuació: Relief Maps. De la mà de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), en algunes sessions s’ha incorporat “Relief Maps”, una eina per a viure en primera persona, reflexionar i prendre consciència sobre com afecten les diferents identitats en diverses situacions segons s’ostenti privilegi o es pateixi opressió, i quines són les 6 Informe sobre Formació en Drets Humans 2020 discriminacions que es pateixen en conseqüència. A través d’aquesta eina es treballen els continguts teòrics des d’una perspectiva interseccional i vivencial. Testimoniatge en primera persona. La introducció de testimoniatge que hagi viscut situacions de discriminació lligades a un eix en concret (racisme, islamofogia, antigitanisme, LGTBIfòbia, salut mental o diversitat funcional) s’ha fet habitualment de la mà d’alguna entitat de la ciutat. La incorporació d’aquesta metodologia parteix de la base que les formacions sobre discriminacions han d’anar més enllà d’un enfoc teòric, incloent necessàriament una perspectiva d’empoderament, no victimització i no individualització de la situació de discriminació viscuda. Anàlisi de casos pràctics de l’Oficina per la No Discriminació (OND). Als tallers de sensibilització duts a terme des de l’OND s’ha treballat de manera pràctica sobre casos que han arribat a l’OND, per explicar com pot actuar aquest servei municipal en els diferents casos, visibilitzar quines situacions són discriminatòries i quines no, i treballar en la capacitació davant un cas de discriminació. Visualització de campanyes audiovisuals per a la defensa dels drets humans i contra la discriminació. En els tallers de sensibilització i les formacions s’ha treballat amb el suport audiovisual de vídeos de diferents campanyes de sensibilització, a partir de les quals es genera un debat posterior. Equip de psicòlogues i mediació. S’introdueixen aquestes dues figures durant els cursos de formació interna per acompanyar a aquells col·lectius que necessiten una feina d’acompanyament. Teatre fòrum obert. Equip de 6 persones de l’entitat La Xixa teatre que escenifiquen una escena d’assetjament laboral de gènere en un restaurant i fan que el públic participi i que es posi en lloc de l’actor i que es posi en el lloc. 3. FORMACIÓ INTERNA 7 Informe sobre Formació en Drets Humans 2020 Degut a la situació originada pel covid19 a partir del 13 de març, l’Ajuntament de Barcelona va establir que totes les formacions s’havien de desenvolupar de manera virtual. Tot i que s’ha ofert aquests possibilitat, durant aquest any 2020 només ha sigut possible realitzar dos formacions internes de capacitació a demanda. 3.1. Accions de capacitació a demanda Seguint amb la línia de treball de l’any anterior, s’han dut a terme 2 accions formatives dissenyades a mida i a demanda de diferents serveis de l’Ajuntament, que van més enllà de la oferta del catàleg de formacions de la Direcció. Formació als Agents de control d’Accés de TMB Aquesta formació es va dissenyar específicament per als Agents de control d’accés de TMB, i va participar tant les tècniques i lletrades de la OND com l’equip de mediadors i psicòlogues que també assessoren aquest servei. Es van fer un total de 4 formacions presencial i que degut a la situació pandèmica van quedar pendents 2 formacions més per l’any 2021. En les 4 hores de durada de la sessió es va posar en context els drets humans desenvolupant el marc normatiu i es van treballar diferents eixos de discriminació així com situacions pròpies que es donen dintre del marc de treball dels agents. Es va comptar amb la presencia testimoniatges de diferents àmbits com salut mental i discriminació per origen que va generar un ampli debat al respecte. Formació als Equips de llengua i cohesió Social Aquesta formació totalment virtual es va dur a terme per diferents professionals tècniques i lletrades de la OND, així com persones referents de l’àmbit de la islamofòbia i l’antigitanisme. Van ser un total de 3 sessions virtuals, una primera per emmarcar els drets humans i les no discriminacions on es va introduir el concepte 8 Informe sobre Formació en Drets Humans 2020 d’Interseccionalitat. I dues sessions monogràfiques en els àmbits de l’Islamofòbia i l’antigitanisme. Hores de Persones Nom de la formació Continguts Destinataris/es formació formades Protegim, respectem i Igualtat de tracte i no- Agents de garantim els drets discriminació. Eixos de 16 31 Control d’Accés humans des del Discriminació. Funcions de TMB nostre lloc de treball l’OND Els drets humans i la No-discriminació a Igualtat de tracte i no Equips LiCS del l’àmbit escolar. Com discriminació. Funcions de Consorci crear narratives 6 15 l’OND. Eixos de d’Educació de alternatives als discriminació: Islamofòbia i Barcelona discursos Antigitanisme. (CEB) discriminatoris TOTAL 22 46 4. FORMACIÓ EXTERNA De la mateixa manera que amb la formació interna dirigida a treballadors i treballadores de l’Ajuntament de Barcelona, durant l’any 2020 s’han dut a terme accions de formació i sensibilització externes a través de l’Oficina per la No Discriminació i el Centre de Recursos en drets humans, i de la mà d’entitats o empreses de la ciutat especialitzades a diferents destinataris. 4.1. Infància i adolescència Durant el 2020 s’ha treballat amb infància i adolescència tant a través de tallers amb alumnat de primària i secundària, com dels Programes de formació i inserció (PFI). Taller joves alumnes dels PFI (Programes de formació i inserció) 9 Informe sobre Formació en Drets Humans 2020 Aquests tallers, duts a terme tant per l’equip tècnic de l’OND com per l’equip tècnic del CRDH, són tallers de reflexió i sensibilització envers els drets humans i la no- discriminació. Utilitzen un espai en format conversa i amb suport audiovisual que també compta, en alguns casos, amb l’eina del testimoniatge. Taller MIST Aquest taller s’ha dut a terme tant amb alumnat de primària com de secundària. El taller aprofita el videojoc per a mòbil i tauleta MIST, desenvolupat durant l’anterior mandat i dirigit a infants i a adolescents, amb el qual la persona usuària ha de detectar discursos d’odi i missatges discriminatoris. Al final de la sessió els infants o adolescents posen en 10 Informe sobre Formació en Drets Humans 2020 comú quins són els discursos que han detectat i quines narratives proposen per contrarestar-los. Taller-exposició de bones pràctiques locals en drets humans Aquest taller s’imparteix per part del CRDH, i aprofita l’exposició creada l’any 2018 en el marc de la Conferència Internacional Cities For Rights: Bones Pràctiques locals en drets humans. Aquests tallers estan dirigits especialment a alumnat de secundària, i en ells es parteix del treball de bones pràctiques locals sobre drets humans a diferents ciutats europees i a la ciutat de Barcelona que mostra l’exposició. Amb aquest taller es fa especial incís en treballar a partir dels principis d’igualtat i no-discriminació a través d’una metodologia vivencial, mitjançant el debat i amb suport audiovisual sobre diferents campanyes contra la discriminació. En alguns casos s’ha aprofitat que 11 Informe sobre Formació en Drets Humans 2020 l’exposició ha estat en algunes biblioteques per fer la connexió de l’alumnat amb un equipament públic. Els drets de les persones migrades. Joc Fronteres invisibles L’Associació Diomcoop es una cooperativa social, formada per persones que s’havien dedicat a la venda ambulant i que han dissenyat el joc fronteres invisibles per visibilitzar i donar a conèixer als infants la situació de les persones migrades d’una forma lúdica. 12 Informe sobre Formació en Drets Humans 2020 Hores de Infants i Tallers formació joves Tallers MIST primària 2 3 43 Tallers PFI 3 8 144 Taller Bones Pràctiques 3 6 64 Joc Fronteres invisibles 8 8 200 TOTALS 16 25 451 4.2. Ciutadania en situació de vulnerabilitat Tallers de Barcelona Activa 13 Informe sobre Formació en Drets Humans 2020 Durant l’any 2020 s’ha col·laborat amb Barcelona Activa per tal de formar les persones que participen al programa Passarel·les cap a l'ocupació i la inclusió. L’objectiu d’aquest programa és millorar les possibilitats d'inserció laboral de persones amb dificultats afegides per trobar feina, mitjançant itineraris integrals que inclouen orientació personalitzada, formació, pràctiques i acompanyament a la recerca de feina, a través d'accions específiques orientades a més de 15 perfils professionals diversos. Dins de les hores de formació que inclou cadascun d’aquests programes formatius, cada grup rep formació sobre igualtat de tracte i no-discriminació, que consta d’una introducció teòrica als drets humans i als conceptes d’igualtat i no-discriminació, i d’un treball a partir de l’eina Relief Maps i del testimoniatge. Durant el 2020 es va dur a terme la formació als perfils professionals d’Auxiliar de comerç i d’Operaris de Pladur. Hores de Persones Tallers formació formades Tallers Barcelona Activa 2 44 30 4.3. Entitats i professionals Pel que fa a la formació a entitats desenvolupada durant l’any 2020, es distingeix entre dues línies: la formació a usuaris i usuàries d’entitats, i la formació a personal tècnic i voluntariat. Aquestes formacions s’han dut a terme a través de l’OND i el CRDH, amb la col·laboració de professionals i entitats especialitzades en drets humans i no- discriminació. Formació a persones usuàries d’entitats Durant l’any 2020 s’han dut a terme tallers a col·lectius com Associació Catalana d’integració i desenvolupament (ACIDH), Associació Catòlica de cooperació Espanyola 14 Informe sobre Formació en Drets Humans 2020 de migracions (ACEEM), Federació d’entitats de persones amb discapacitat física (ECOM), Federació d’Associacions Gitanes de Catalunya (FAGIC), Rromane Siklovne, sobre drets humans, igualtat de tracte i No-Discriminació, i combinant tant la part teòrica com la vivencial amb l’eina Relief Maps o l’eina del teatre.  Formació a l’Associació Catalana d’integració i desenvolupament humà ACIDH. L’ Oficina per la No discriminació a petició de l’associació, va realitza un taller de reflexió envers els drets humans i la no discriminació per a persones integrants l’associació, on a més a més de la presentació del servei i els àmbits d’actuació es va incidir en els principis d’igualtat i no discriminació establint un espai de diàleg i de reflexió sobre casos pràctics.  Formació a l’Associació Catòlica de cooperació Espanyola de migracions ACEEM l’Oficina per la no discriminació a petició de l’associació va realitzar un taller de reflexió envers els drets humans i la no discriminació a persones que sol·liciten assessorament en relació al dret d’asil, migració i plena integració social en aquesta entitat, son persones principalment refugiades i immigrants. La formació va incidir en els principis d’igualtat i no discriminació, incidint en els estereotips i prejudicis i obrint un espai de diàleg.  Formació a Federació d’Entitats de persones amb discapacitat física (ECOM). L’Oficina per la No Discriminació conjuntament amb el Centre de recursos en Drets Humans, realitza un taller a les persones amb discapacitat física, usuàries de les entitats associades. Durant la formació es van treballar a més dels conceptes generals, com identificar situacions de discriminació i fomentar-ne la seva denúncia davant l’administració  Formació al Punt d’Informació Juvenil de les Corts. El Centre de Recursos en Drets humans va oferir un taller sobre les discriminacions a Barcelona a les joves tutelats del centre CRAC que participen en les activitats del Punt d’Informació Juvenil de les Corts, on s’expliquen els diferents eixos de discriminacions que es treballen a l’Observatori de les discriminacions a 15 Informe sobre Formació en Drets Humans 2020 Barcelona així com les eines per saber com actuar davant una situació de discriminació. Formació a equips tècnics i voluntariat d’entitats i empreses Les accions formatives als equips tècnics i voluntariat d’entitats de la ciutat s’han dut a terme tant en el marc de plans, programes i projectes de l’Ajuntament de Barcelona com a través de l’oferta pròpia del CRDH.  Formació dirigida a responsables de comunicació de les entitats de la ciutat. Aquesta formació virtual que portava per títol “Com parlar dels DDHH durant la COVID19” va ser promoguda pel Centre de recursos de Drets humans i va ser dirigida per Israel Butler responsable d’incidència de Liberties, on es van donar consell i estratègies per a comunicar sobre DDHH de manera efectiva.`  Formació a la Federació d’Associació de persones gitanes de Catalunya FAGIC. L’Oficina de la no discriminació va fer una formació la una biblioteca de la Mina dirigida a persones joves gitanes i no gitanes que treballen o estan en 16 Informe sobre Formació en Drets Humans 2020 contacte amb joves, per explicar les funcions de l’Oficina per la No Discriminació i mecanismes de garantia de drets, es desenvolupa un punt específic del Dret d’admissió en els locals d’oci el que genera un espai de diàleg amb les persones participants.  Formació a tècnics de l’àmbit juvenil. El Centre de Recursos de Drets Humans amb la col·laboració de l’entitat AHEAD, va organitzar la formació virtual “Educar en Drets Humans: eines i recursos per a professionals de l’àmbit juvenil”, amb una durada de 4 dies i dirigida a professionals que de l’àmbit juvenil. La formació facilitada per l’entitat AHEAD s’explicaven les bases de l’educació en dret humans i es donaven eines i recursos per treballar amb joves. Hores de Persones Formacions formació formades Formacions a persones usuàries d'entitats 4 8 57 17 Informe sobre Formació en Drets Humans 2020 Formacions als equips de voluntariat i de 3 18 53 professionals d’entitats TOTAL 7 26 110 4.4. Universitat La Direcció de Serveis de Drets de Ciutadania i l’OND va realitzar una formació a les persones integrants dels Màster Internacional de Dret de la UPC, per coneix la OND com a mecanisme de garantia en la lluita dels drets humans i la no discriminació per la No discriminació com a mecanisme de garantia de drets i les seves funcions i metodologia de treball així com presentació de casos pràctics i anàlisi dels mateixos. Hores de formació Persones formades Màster Internacional UPF 2 19 5. AVALUACIÓ DE L’IMPACTE Durant el 2020 s’han realitzat múltiples accions formatives a destinataris molt diversos. Pel que fa a l’avaluació, tant les persones destinatàries com els docents emplenen una fitxa de valoració de l’acció formativa. Els resultats d’aquestes avaluacions és molt positiu, amb mitjanes de satisfacció de més de 4 punts sobre 5. Per tal de mesurar l’impacte de les formacions, però, aquestes eines d’avaluació més tradicionals no són suficients. Tot i que s’havia plantejat que durant l’any 2020 es realitzaria un seguiment qualitatiu a les persones que havien fet les formacions transversals sobre drets humans i discriminació, amb l’objectiu d’intentar valorar la utilitat i grau d’aplicació posterior dels continguts de les formacions, no ha sigut possible degut a la situació viscuda per la pandèmia provocada pel covid-19. 18 Informe sobre Formació en Drets Humans 2020 Per el que aquest any es treballarà per definir indicadors d’impacte i poder mesurar quins efectes han tingut les formacions i tallers sobre les persones que l’han rebut 6. INDICADORS FINALS En les següents graelles es detalla la totalitat d’hores de formació, persones formades i nombre de formacions, tant a nivell de formació interna com externa. Formació interna Número de Hores de Persones formacions formació formades Formació interna a demanda 2 22 46 Grau mitjà de satisfacció de les formacions internes: 4,1 sobre 5. Formació externa Número de Hores de Persones Tallers taller formades Infants i joves 18 26,5 459 Col·lectius en situació de vulnerabilitat 2 8 30 Formacions professionals i equips voluntariat i persones usuàries de les 6 23 106 entitats UPF Màster Internacional migracions 1 1,5 19 TOTAL 27 59 614 Grau mitjà de satisfacció de la formació externa 4.2 sobre 5 Grau mitjà de satisfacció de les formacions a col·lectius en situació de vulnerabilitat: 4,55 sobre 5. 19 Informe sobre Formació en Drets Humans 2020 Dades globals de les formacions realitzades Número de Hores de Persones formacions formació formades Formació interna 2 22 46 Formació externa 27 59 614 TOTAL 29 81 660 Dades de les sessions virtualitzades Número de Hores de Persones formacions formació formades Formació virtual 3 21,5 55 Formació presencial 26 59,5 605 TOTAL 29 81 660 7. PRESSUPOST Despesa Formació interna 2.349,00 € Formació externa 3.447,80 € TOTAL 5.796,80 € Annex: Exemples de programes de formació Formació: Taller Els drets humans i la No-discriminació per a joves PFI Durada: 1 a 1,5 hores 20 Informe sobre Formació en Drets Humans 2020 Adreçat a: Joves que estiguin cursant PFI Descripció Aquesta formació es desenvolupa en una sola sessió on es farà una introducció sobre que són els drets humans, es treballaran els conceptes d’igualtat i no discriminació, es donaran eines per conèixer i saber detectar la discriminació i la vulneració de drets i també s’explicarà el paper de la OND com a mecanisme de garantia de drets en cas de patir una vulneració de drets i/o una discriminació. Objectius  Introduir el marc conceptual i legal dels drets humans i que impliquen  Sensibilitzar envers els conceptes d’igualtat i no-discriminació  Donar informació sobre el serveis que ofereix l’Oficina per la No Discriminació.  Reflexionar al voltant d’experiències explicades pel joves respecte a situacions viscudes o visualitzades per generar debat  Engrescar als joves a no normalitzar les situacions de discriminació  Conèixer experiències de vulneracions de drets en primera persona, per tal de visibilitzar-les i reflexionar al respecte. Continguts  Introducció als Drets humans: història, característiques i marc legal.  Definició dels conceptes d’igualtat i no discriminació.  Com s’arriba a les discriminacions? Estereotips, prejudicis, discriminacions i odi.  Eixos de discriminació i interseccionalitat: racisme i xenofòbia, LGBTI-fòbia, discapacitats, aporofobia, salut, gènere, ideologia, religió i edat.  Oficina per la No Discriminació: objectius, funcions i exemples que treballen en el dia a dia.  Com reaccionem davant les discriminacions? Exemples concrets i actuació davant situacions de discriminació  Experiència pràctica amb un testimoniatge de discriminació i/o vulneracions de drets , explicat en primera persona. Personal Formador  Equip tècnic de la OND  Testimoniatge SOS Racisme Píndola: Igualtat de tracte i no- discriminació Adreçat a: 21 Informe sobre Formació en Drets Humans 2020 Alumnat del itinerari formatiu “passarel·les cap a la ocupació i la formació” 10 grups de 15 persones per grup Durada: 1 sessió de 4 hores Dates: setembre-novembre Descripció Aquesta píndola formativa es dividirà en dues parts, una primera part on es treballaran els conceptes d’igualtat i no-discriminació, es donaran eines per conèixer i saber detectar la discriminació i la vulneració de drets i es donarà a conèixer la OND com a mecanisme de garantia de drets en cas de patir una vulneració de drets i/o una discriminació. Durant la segona part, es durà a terme un treball més pràctic i vivencial mitjançant el treball amb una eina per fer una auto-diagnòstic de les percepcions de discriminació en la pròpia vida de les persones participants, partint de la perspectiva interseccional. Objectius  Conèixer el concepte d’igualtat i no discriminació a fi de poder detectar actituds discriminatòries  Desenvolupar estratègies per reconèixer els drets i saber detectar situacions on s’està vulnerant un dret  Conèixer com funciona la cadena estereotips- prejudicis- discriminació i odi  Prendre una actitud activa i crítica en la defensa dels Drets i poder-ho denunciar en cas de patir-ho o detectar una vulneració de drets  Conèixer l’OND i altres recursos de la ciutat on es poden denunciar les discriminacions i vulneracions de drets  Reflexionar i prendre consciència com ens afecten les diferents identitats als diferents llocs on tenim privilegi o opressió i quines son les discriminacions que sentim.  Conèixer experiències en primera persona de col·lectius que pel fet d’associar-se o formar part d’un col·lectiu s’han empoderat per reclamar els seus drets i visibilitzar les discriminacions. Continguts 1a Part: 9:30 a 11:00  Definició dels conceptes igualtat i no-discriminació  Definicions de discriminació, tipus de discriminació (directa, indirecta, per error, múltiple)  Conèixer com funciona la cadena estereotips- prejudicis- discriminació i odi.  Eixos de discriminació: edat, salut, dona, racisme, antigitanisme, islamofòbia, lgtbifòbia, aporofòbia i Concepte d’interseccionalitat  La oficina per la no-discriminació: explicació del servei  Exemples de situacions de discriminació detectades i/o denunciades . Exemples treballats a l’OND. 2a part 11:30 a 13:00 h 22 Informe sobre Formació en Drets Humans 2020  Concepte d'Interseccionalitat. Com ens sentim en els diferents àrees de la nostra vida pel que fa a les discriminacions? 3a Part 13:00 a 13:30  Experiència pràctica amb entitats de col·lectius amb situació de vulnerabilitat explicats en primera persona. Personal Formador  Equip de la DS de drets de ciutadania, CRDH i OND  Maria Villar  Propostes entitats en 1a persona Entitats participants: - SOS Racisme Formació: Els drets humans i la No-discriminació a l’àmbit escolar. Com crear narratives alternatives als discursos discriminatoris Adreçat a: Tècnics i tècniques de Llegua Interculturalitat i Cohesió Socials (LICS) 23 Informe sobre Formació en Drets Humans 2020 Descripció Questa formació té una durada de 3 sessions. En la primera sessió es treballaran els conceptes d’igualtat i no discriminació, es donaran eines per conèixer i saber detectar la discriminació i la vulneració de drets, on també s’explicarà el paper de la OND com a mecanisme de garantia de drets en cas de patir una vulneració de drets i/o una discriminació. La segona sessió es centrarà en l’àmbit de la Islamofòbia, i una tercera sessió versarà sobre com es pot prevenir i abordar l’antigitanisme a l’escola. 1a Sessió. Com treballem des de la perspectiva dels drets humans i no discriminació. Direcció de Drets de Ciutadania Data: 27/10/2020 Horari: 9 a 11.30 hores Formadora: Iris Aviñoa (CRDH), Maria Rodó (Equip OND) Ob jectius  Introduir el marc conceptual i legal dels drets humans, i en específic dels principis d’igualtat de tracte i no discriminació.  Conèixer la situació de les discriminacions a la ciutat de Barcelona, així com la feina que es fa des de l’Observatori de discriminacions per combatre-les.  Reflexionar al voltant de com reaccionem davant les situacions de discriminació amb què ens podem trobar en el dia a dia.  Donar informació sobre el serveis que ofereix l’Oficina per la No Discriminació.  Conèixer els deures dels treballadors municipals envers els drets humans, la igualtat de tracte i la no discriminació. Continguts La sessió es dividirà en dues parts: una primera part on es presentarà el marc conceptual i jurídic, i s’exposarà la situació de les discriminacions a Barcelona, així com les estratègies que existeixen per a fer-hi front; i una segona part on es presentarà el Relief Maps, una eina d’auto- reflexió sobre els privilegis i opressions que tenim cada una, i com ens afecten i ens quins àmbits de la nostra vida les diferents discriminacions que podem patir. 1ª part (CRDH):  Breu introducció conceptes d’igualtat i no discriminació en el marc dels Drets Humans.  Com s’arriba a les discriminacions? Estereotips, prejudicis, discriminacions i odi.  Eixos de discriminació i interseccionalitat: racisme i xenofòbia, LGBTI-fòbia, discapacitats, aporofobia, salut, gènere, ideologia, religió i edat.  Resultats de l’informe de l’Observatori de les discriminacions a Barcelona.  Oficina per la No Discriminació: objectius, funcions i contacte  Com reaccionem davant les discriminacions? Exemples concrets i actuació davant situacions que es poden trobar les persones que treballen als LICs. 2ª part (OND / Relief Maps): 24 Informe sobre Formació en Drets Humans 2020  Treball pràctic: auto-avaluació amb la fitxa d’autodiagnòstic del Relief Maps.  Reflexionar i prendre consciència sobre com ens afecten les diferents identitats, i ser conscients dels privilegis i/o opressions que tenim, així com les discriminacions que patim en els diferents espais de la nostra vida diària. 2a Sessió. Islamofòbia Data: 10/11/2020 Horari: 9 a 11.30 hores Formadora: Salma Amazian Objectius  Coneixement sobre el fenomen de la islamofòbia i les seves manifestacions  Facilitar les possibles eines per combatre la islamofòbia  Identificació dels mecanismes de garantia de drets i denúncia Continguts  A què fa referència el terme Islamofòbia o Història, definició i debats. o Dimensions i imbricacions  Com l’entenem des d’una perspectiva de drets i antiracista. o Racisme i discriminació . Construcció i inferiorització de l’altre o Implicacions polítiques  Com es manifesta en l’àmbit educatiu: detectar i treballar la islamofòbia a l’aula  Anàlisi de cas i debat: islam a les escoles catalanes. 3a Sessió. Com prevenim i abordem l’antigitanisme a l’escola Data: 01/12/2020 Horari: 9 a 11.30 hores Formadora: Pedro Casermeiro 3a SESSIÓ: 17/11 Antigitanisme. Formador: Pedro Casermeiro 25 Informe sobre Formació en Drets Humans 2020 Objectius  Analitzar la semantització que s’ha fet del poble gitano i comprendre l’antigitanisme des d’un perspectiva històrica  Visualitzar els àmbits on trobem antigitanisme i especialment com s’expressa a l’escola  Donar eines per abordar l’antigitanisme a l’escola Continguts  Ronda de presentacions i demandes: inquietuds, interessos envers al poble gitano i l’antigitanisme per abordar durant la sessió  Semantització del Poble Gitano  Què és l’antigitanisme? Història i present de l’antigitanisme  Antigitanisme en temps de pandèmia  L’antigitanisme a l’escola i com abordar-lo Sessió formativa: protegim, respectem i garantim els drets humans des del nostre lloc de treball Adreçat a: Interventors TMB 6 grups de 9 persones Durada: 4 hores Dates: 7, 14 i 28 de octubre torns de 10 a 14 i de 15:00 a 19:00h 26 Informe sobre Formació en Drets Humans 2020 Descripció Curs adreçats a interventors de TMB Objectius  Aprofundir en el contingut teòric sobre drets humans i drets de ciutadania: característiques, tipus, legislació.  Desenvolupar estratègies per reconèixer els drets i identificar situacions on es vulneren Drets  Potenciar les competències i habilitats per treballar contra la vulneració de Drets  Detectar actituds discriminatòries i prendre una actitud activa i crítica en la defensa dels Drets  Conèixer i treballar eines pràctiques en l’anàlisi i la gestió de conflictes en l’activitat laboral que desenvolupen  Treballar la gestió de les emocions al lloc de treball  Conèixer experiències de vulneracions de drets en primera persona, per tal de visibilitzar-les i reflexionar al respecte. Continguts 1a part: 10- 11:30 o 15:00- 16:30  Drets humans i drets de ciutadania. Història, definició, característiques i dimensions. Marc legal  Drets més vulnerats: dret a la integritat moral, dret a la informació, drets laborals...exemples pràctics  Oficina per la No Discriminació: objectius, funcions, atenció al ciutadà, equip  Exemples de situacions de vulneracions de drets detectades i/o denunciades. Exemples treballats a l’OND. 2a part: 12 a 13:30 o de 17:00 a 18:30h  Elements del conflicte: problema, procés i protagonistes. Comunicació interpersonal. Atenció a la víctima. Gestió alternativa de conflictes  Treball vivencial des de l’anàlisi de la gestió de conflictes. Eines pràctiques per a l’abordatge dels conflictes.  Gestió emocional i observació psicosocial en el lloc de treball. 3a part: 13:30 a 14 o de 18:30 a 19:00h  Experiència pràctica amb un testimoniatge de discriminació i/o vulneracions de drets , explicat en primera persona.  Tancament Equip de formadores: - Equip tècnic de l’Oficina per la No- Discriminació - Advocades de l’Oficina per la No- Discriminació: Paula Arce, Marion Hohn - Equip de Psicòlogues de l’Oficina per la No- Discriminació: Patricia Jiron, Ariadna Nuño 27 Informe sobre Formació en Drets Humans 2020 - Robert Gimeno: Professional d’Anàlisi de la Gestió de Conflictes - Persona atesa a l’OND arran d’una situació de vulneracions de drets o discriminació 28 barcelona.cat/dretsidiversitat