GASETA MUNICIPAL 24 de desembre del 2024 CSV: b95e3a9047f18cb0 Disposicions generals – Reglaments REGLAMENT del Consell Sectorial de Dones del districte de les Corts. PREÀMBUL El Govern del Districte de les Corts i la seva ciutadania, conscients que la participació de tots els veïns i les veïnes és la base per construir societats plenament democràtiques, lliures i solidàries, volen dotar al districte dels instruments necessaris perquè es puguin discutir, analitzar, proposar i desenvolupar conjuntament accions concretes que ajudin a millorar la qualitat de vida de les persones de les Corts en tot allò que tingui a veure amb les dones i els feminismes. TÍTOL I. NATURALESA I OBJECTE CAPÍTOL 1. FINALITATS Art.1. Natura El Consell Sectorial de Dones del districte de les Corts és un òrgan consultiu i de participació ciutadana en l’àmbit de dona i feminismes amb naturalesa de consell sectorial, és un òrgan de treball independent i es vincula al territori del districte de les Corts. Aquest Consell es crea per acord del Consell de Districte de les Corts, a l’empara de l’article 48 de les Normes reguladores del funcionament i organització dels districtes, dels articles 47 i 48 del Reglament intern d’organització i funcionament del districte de les Corts i el capítol 4 respecte als òrgans de participació del Reglament de participació ciutadana de l’Ajuntament de Barcelona 2022. Article 2. Funcions El Consell Sectorial de Dones del districte de les Corts té per funcions: Promoure la participació de ciutadans i ciutadanes en l’àmbit dels feminismes al districte de les Corts, generar consens ciutadà, facilitar la comunicació entre la ciutadania i les entitats i els serveis de l’àmbit de dona i feminismes, i impulsar l’opinió ciutadana per a la definició i execució de les seves polítiques i la millora de serveis, recursos i programes. Donar suport a les entitats, associacions, grups i dones a títol individual que formin part de l’àmbit del consell en les temàtiques d'aquest, i potenciar la seva coordinació amb la Direcció de Feminismes i LGTBI de la ciutat. Afavorir el desenvolupament de programes, projectes, activitats i recerques que donin resposta a les necessitats i demandes per a millorar la qualitat de vida de les dones. 1 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 24 de desembre del 2024 CSV: b95e3a9047f18cb0 Facilitar el desenvolupament de les competències en matèria de dones i feminismes atribuïdes al mateix districte. Formular propostes d’actuació relacionades amb l’àmbit de dones i feminismes al districte que ajudin a millorar la qualitat de vida de les dones. Fer un seguiment de les mesures de feminismes fixades per l’Ajuntament de Barcelona. Estudiar i emetre propostes o informes, a iniciativa pròpia o a petició municipal, en l'àmbit d’actuació. CAPÍTOL 2. LES PERSONES MEMBRES DEL CONSELL Article 3. Composició El Consell Sectorial de Dones de les Corts està integrat per les següents persones com a membres de ple dret i a efectes de quòrum: El/la regidor/a del Districte de les Corts, o conseller en qui aquest/a delegui. La consellera de Dona i Feminismes del Districte de les Corts. Un/a conseller/a representant de cadascun dels grups polítics presents al Consell del Districte. Persones representants de les entitats, associacions o plataformes del districte de l’àmbit de dona i feminismes. Persones representants de la ciutadania, a títol individual, de vàlua reconeguda en l’àmbit de dona i feminismes. Hi assisteix sense veu ni vot: Un/a tècnic/a municipal designat/ada pel/per el/la regidor/a del Districte de les Corts en qualitat de president/a del Consell. La composició del Consell s'ha de basar en criteris de pluralitat i diversitat, de manera que es faciliti la varietat més àmplia d'opcions i opinions i la cerca de persones d'origen divers, a fi d'assolir la mateixa proporcionalitat que tenen en l'àmbit competencial de l'òrgan. Article 4. Durada del mandat Les persones designades seran escollides i renovades, si escau, en cada mandat municipal, sens perjudici de poder ser tornades a designar sense límit de renovacions. La persona que ostenti la Vicepresidència del Consell podrà renovar únicament per a un segon mandat. Article 5. Elecció dels membres del Consell 2 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 24 de desembre del 2024 CSV: b95e3a9047f18cb0 El nomenament de les persones membres proposades correspon a: La Presidència mateixa, pel que fa al/a la conseller/a de Dona i Feminismes i la Secretaria. Els grups municipals, pel que fa als/a les consellers/eres respectius/ives. Les entitats del districte, pel que fa a les persones escollides en la seva representació. El mateix Consell Sectorial, pel que fa a les persones representants de la ciutadania, a títol individual, de manera consensuada o, si manca consens, per majoria de tres cinquenes parts de les persones membres del Consell. A l’inici de cada mandat es requerirà a les entitats del districte que renovin la seva sol·licitud de participació en el Consell i que designin els seus representats si escau. També es requerirà als grups municipals que designin els consellers/eres que els representaran. Igualment, es demanarà a les entitats del districte que proposin les persones en representació de la ciutadania a títol individual que considerin aptes i interessades a ser membres del Consell. Tant la sol·licitud de participació en el Consell per part de les entitats del districte i la designació de les seves persones representants com la proposta de les persones en representació de la ciutadania a títol individual, tant per part de les entitats com dels grups polítics, han de ser motivades. En la primera sessió plenària del Consell Sectorial, la Presidència nomena formalment les persones proposades. Article 6. Drets i deures dels membres del Consell Són drets de les persones membres del Consell els següents: Les persones membres del Consell tenen dret a ser convocades a les sessions del Consell i de les comissions de treball, i tenen el deure d’assistir-hi. Les persones membres del Consell tenen dret a obtenir informació dels assumptes inclosos en l’ordre del dia de les sessions del Consell i de les comissions de treball, i tenen el deure de donar a aquesta informació el tractament que correspon a l’exercici de la seva condició de membre del Consell. Les persones membres del Consell tenen dret a ser escoltades en les sessions del Consell i de les comissions de treball i tenen el deure de respectar les intervencions de la resta de membres del Consell. Són deures de les persones membres del Consell els següents: Assistir a les reunions del Plenari del Consell i a les dels altres òrgans o grups de treball del Consell dels quals formin part, excepte en els casos degudament justificats i comunicats per escrit a la Secretaria del Consell. 3 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 24 de desembre del 2024 CSV: b95e3a9047f18cb0 Respectar el torn de paraula quan participin en els debats de les reunions del Consell i expressar-se evitant ofendre ningú. En cas de baixa voluntària, comunicar-la per escrit a la Secretaria del Consell. En el cas de les persones representants d’una entitat, institució o organització membre, garantir el vincle entre el Consell i l’entitat o organització, i la comunicació bidireccional dels acords sobre els temes d’interès comú dels respectius òrgans de govern. Les entitats, institucions i organitzacions membres, vetllar perquè l’actuació de les persones que les representen en el Consell s’ajusti a allò que preveu aquest reglament. Article 7. Cessament de membres del Consell El Plenari del Consell pot acordar fer cessar les persones membres, prèvia audiència a la persona afectada, i, si escau, proposar-ne la substitució. Són causes de cessament de les persones membres del Consell: La manca d’assistència no justificada a dues sessions seguides o a quatre d’alternes en un període de tres anys. La manca de respecte reiterada i de bona convivència que impossibiliti el bon funcionament de l’òrgan. L’actitud discriminatòria per raó de sexe, diversitat sexual o gènere o la reproducció d’actituds sexistes o perpetuadores de desigualtats de gènere. TÍTOL II. RÈGIM DE FUNCIONAMENT CAPÍTOL 1. LES SESSIONS PLENÀRIES Article 8. Naturalesa i composició del Plenari del Consell El Plenari és l’òrgan de màxima representació, debat i decisió del Consell. L'integren totes les persones membres del Consell, segons la composició d’aquest. El secretari o la secretària del Consell hi participa amb veu però sense vot. Article 9. Convocatòria El Plenari es reuneix, com a mínim, dues vegades l’any en sessió ordinària, i en sessió extraordinària a proposta de la Presidència o de la Vicepresidència, o d’una tercera part dels seus membres. La Presidència, o la Vicepresidència en cas de delegació o d’absència de la Presidència, convocarà les sessions del Consell amb una antelació mínima de quinze dies naturals. Les persones membres del Consell hauran de tenir a la seva disposició la documentació relativa 4 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 24 de desembre del 2024 CSV: b95e3a9047f18cb0 als temes de l’ordre del dia amb una antelació mínima de set dies naturals respecte de la data en què tingui lloc la reunió. La convocatòria l’han de rebre les persones membres del Consell mitjançant un escrit preferentment a l’adreça electrònica que hagin comunicat a aquest efecte o, en cas de no disposar d’aquest mitjà, al seu domicili postal. En la convocatòria de les sessions hi figurarà la data i el lloc de celebració, l’hora d’inici i l’ordre del dia. La convocatòria també es publica en cas que aquesta estigui disponible, a la plataforma digital del Consell. Article 10. Convocatòria oberta Quan així ho acordi la majoria de les persones membres, el Consell pot fer convocatòria oberta a persones que no en siguin membres, que hi intervindran amb veu però sense vot. Les sessions obertes s’han d’estructurar de manera que es pugui garantir la intervenció de totes les persones assistents, tenint en compte les diferències culturals, de gènere i de mobilitat funcional, fent grups de discussió, si el seu nombre així ho requereix. Les decisions que s’adoptin en les sessions obertes ho seran mitjançant els vots de les persones membres del Consell i que gaudeixin de dret a vot d’acord amb la resta de normes d’aquest reglament, amb independència de les persones que hagin participat en el debat obert desenvolupat. Article 11. Desenvolupament de les sessions Perquè el Consell estigui vàlidament constituït, cal que hi siguin presents almenys una tercera part de les persones membres. Les matèries objecte de debat en cada sessió de l'òrgan de participació són les previstes a l’ordre del dia. L’ordre del dia l’elabora la Secretaria a proposta de la Presidència i amb la possibilitat d’incloure punts proposats per altres membres del Consell. Per proposar que s’incloguin punts en l'ordre del dia, les persones membres del Consell han d’adreçar-les a la Secretaria almenys quinze dies naturals abans de la reunió. La proposta haurà d’anar acompanyada de la documentació necessària per tractar el punt proposat. La Secretaria haurà d’incloure en l’ordre del dia els punts presentats dins aquest termini i amb la documentació necessària que haurà de trametre a les persones membres del Consell dins el termini màxim de set dies d’antelació previst a l’article 9. S’ha d’intentar que els acords dels òrgans de participació s’adoptin per consens. Quan no sigui possible, els acords s’aproven per majoria de les persones presents. En aquest cas, s'ha de fer constar a l'acta el sentit dels vots emesos. En cas d’empat, el vot de la Presidència és diriment. S’admet la delegació de vot entre les persones membres del Consell sempre que aquesta es faci per escrit i amb la signatura de la persona que delega. Cada persona present pot representar com a màxim un vot més. Els vots delegats no computen a l’efecte de determinar el quòrum previst al paràgraf anterior. 5 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 24 de desembre del 2024 CSV: b95e3a9047f18cb0 L’assistència telemàtica està admesa sempre que hi hagi recursos adients per a fer-ho possible, computarà a efectes de quòrum i de votacions. En l’ús de la paraula, les persones membres del Consell vetllaran perquè puguin intervenir totes les persones presents en la sessió, tant si ho fan en la modalitat presencial com si ho fan en la modalitat telemàtica. Les sessions són públiques i, en la mesura dels recursos disponibles, s’han de transmetre per mitjans telemàtics. CAPÍTOL 2. PRESIDÈNCIA, VICEPRESIDÈNCIA I SECRETARIA Article 12. Presidència i Vicepresidència El/la regidor/a del Districte delega en la consellera de Feminismes la Presidència. La Presidència dirigeix el Consell i en té la representació, en convoca les reunions, estableix l’ordre del dia i presideix les sessions, trasllada les propostes als òrgans de gestió i de govern municipal, i duu a terme la resta de funcions que li són pròpies amb relació al funcionament d’un òrgan de participació. La Vicepresidència del Consell és escollida per majoria absoluta dels membres del Consell d’entre les persones representants de les entitats que en formin part, i ha de ser renovada a l’inici de cada mandat municipal sens perjudici que pugui ser reelegida la mateixa persona. La Vicepresidència assisteix i col·labora amb la Presidència i la substitueix en supòsits d’absència o delegació. La Vicepresidència representarà el Consell en les sessions plenàries del Consell de Dones de Ciutat, si s’escau. El càrrec de Vicepresidència s’exerceix en el marc de dos mandats municipals, com a màxim, independentment que la durada del càrrec hagi o no cobert la totalitat de la durada d’aquests mandats municipals. Els/les vicepresidents/es dels diferents òrgans participatius del Districte escolliran entre ells/elles al/la representant del districte que formarà part del Consell de Ciutat, d’acord amb l’Art. 55.1 c) del Reglament de participació ciutadana. Article 13. Secretaria La Secretaria l’ocupa un/a tècnic/a municipal designat/ada pel/per la regidor/a del Districte de les Corts en qualitat de president/a del Consell, o persona en qui delegui. La Secretaria dona suport administratiu i tècnic necessari per al desenvolupament de les sessions del Consell. En concret, s’encarrega d’enviar la convocatòria i la documentació dels temes previstos a l’ordre del dia dins el termini establert a l’article 9. La Secretaria redacta l’acta de les sessions en el termini màxim de 30 dies a partir del dia en què hagi tingut lloc, i l’envia a totes les persones membres de l’òrgan i, en cas que aquest 6 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 24 de desembre del 2024 CSV: b95e3a9047f18cb0 estigui disponible, s’encarrega que es publiqui al web del districte per al coneixement general i la recollida d’aportacions o comentaris de qualsevol persona que hi estigui interessada. CAPÍTOL 3. COMISSIONS DE TREBALL Article 14. Comissions de treball Quan sigui necessari, per atendre qüestions específiques i amb caràcter permanent o temporal, segons escaigui, es podran constituir comissions de treball a iniciativa de la Presidència del Consell o d’almenys un terç dels seus membres. La creació de les comissions de treball ha de figurar com a punt de l’ordre del dia i per a la seva aprovació cal consens o, si no n'hi ha, majoria absoluta de les persones presents i votants. Aquest acord ha de determinar també la seva composició i competència. Poden formar part de les comissions de treball les persones que siguin membres del Consell i també persones que no en siguin membres però hi estiguin interessades. L’adscripció a les comissions és voluntària, però comporta l’obligació d’assistir a les seves reunions o de justificar, si s’escau, l’absència. La coordinació i la responsabilitat de traslladar el resultat de l'activitat d’aquests grups de treball al Consell sempre ha de recaure en un o una dels seus membres. TÍTOL III. RÈGIM SUBSIDIARI Article 16. Règim subsidiari En tot allò no previst per aquest reglament, són d’aplicació supletòria el Reglament intern d’organització i funcionament del Districte de les Corts, les Normes reguladores del funcionament dels districtes, el Reglament de participació ciutadana de l’Ajuntament de Barcelona i altres normes en matèria d’òrgans de participació. DISPOSICIÓ FINAL. Aprovació i entrada en vigor Aquest reglament l’aprova el Consell del Districte de les Corts, majoria simple dels seus vots, per iniciativa del Consell Sectorial de Dones del Districte de les Corts i entra en vigor a partir de la següent sessió del Consell, en la qual es farà públic a aquest efecte. 7 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007