RESOLUCIÓ DE LA SINDICATURA DE GREUGES QUEIXA RELATIVA AL DRET A L’ACCESSIBILITAT I LA INCLUSIVITAT (TRANSPORT PÚBLIC I RESERVES D’ESTACIONAMENT) ANTECEDENTS El dia 9 de setembre de 2024, la ciutadana va presentar una queixa en aquesta Sindicatura en què manifestava la seva disconformitat per una multa de trànsit per estacionar el seu vehicle en una zona de càrrega i descàrrega (zona de distribució de mercaderies, “DUM”), amb la targeta d'estacionament per a persones amb discapacitat de la qual és titular la seva mare (titular no conductora). En concret, exposava el següent:  Va estacionar la seva furgoneta a la zona DUM, amb el morro del vehicle cap a la vorera.  Tenia col·locada la targeta d’estacionament al parabrisa, ja que havia portat la seva mare.  Creia que potser l’agent que la va sancionar no s’hi havia fixat bé, ja que per la posició de l’estacionament calia donar la volta per apreciar la targeta.  No havia rebut cap fotografia que demostrés la infracció, és a dir, que no tenia la targeta d’estacionament col·locada.  No entenia que se l’hagués denunciat, ja que, d’acord amb la normativa, quan portava la seva mare, la targeta li permetia estacionar el vehicle gratuïtament i sense limitació de temps a les zones DUM.  Demanava l’anul·lació de la multa. Actuacions fetes Admesa a tràmit la queixa, la Sindicatura va iniciar la instrucció de l’expedient. Va estudiar els fets i la legislació aplicable, amb la finalitat de valorar si s’havien aplicat els principis de bona administració per a la salvaguarda dels drets fonamentals a la ciutat. 1 Aquesta resolució s’emmarca dins el compromís de l’Ajuntament de Barcelona amb els objectius de desenvolupament sostenible (ODS), d’acord amb la mesura de govern sobre l’Estratègia d’impuls de l’Agenda 2030. Concretament, es relaciona amb l’objectiu 11.2 “El 2030, més ecomobilitat, fonamentada en un sistema de transport públic de màxima qualitat, sostenible i inclusiu”. Després d’examinar el contingut de la queixa i la documentació aportada per la persona interessada, es va considerar convenient dirigir-se a Barcelona de Serveis Municipals, SA (BSM) per tal de conèixer les intervencions fetes amb relació a la queixa presentada. El dia 26 de setembre de 2024, es va sol·licitar a aquest organisme la informació necessària per a l’estudi de la queixa. Resposta dels òrgans afectats El dia 11 de novembre de 2024, aquesta Sindicatura va rebre la informació sol·licitada. L’escrit exposa les actuacions que va dur a terme l’Ajuntament. CONSIDERACIONS 1. Targeta d’aparcament per a persones amb discapacitat La Llei 20/1991, de 25 de novembre, de promoció de l’accessibilitat i de supressió de barreres arquitectòniques i de barreres en la comunicació, fomenta l’accessibilitat i la utilització dels béns i serveis de la societat per a les persones amb mobilitat reduïda o amb qualsevol altra limitació, mitjançant la supressió de barreres arquitectòniques i barreres en la comunicació, i mitjançant l’aplicació de mesures tècniques adequades que permetin millorar la seva qualitat de vida. La targeta d'aparcament per a persones amb discapacitat és el document públic que acredita el dret de la persona amb discapacitat que n'és la titular, a gaudir de facilitats de circulació, d'estacionament i d'aparcament per al vehicle automòbil en què es desplaci, incloent-hi els vehicles de transport adaptat de viatgers. Actualment està regulada al capítol vuitè del Decret 209/2023, de 28 de novembre, pel qual s'aprova el Codi d'accessibilitat de Catalunya, que preveu, entre altres qüestions, les modalitats, la concessió i les condicions d’ús. L’article 165 estableix els beneficis que atorga la targeta d’aparcament, de manera que les persones titulars tenen els drets següents amb qualsevol vehicle que ocupi la persona titular:  Estacionament a les places d'aparcament reservades per a persones amb discapacitat d'ús general situades a la via pública.  Estacionament a les zones d'aparcament amb horari limitat sense haver d'obtenir el comprovant de pagament.  Estacionament a les zones de càrrega i descàrrega pel temps imprescindible i fins a un màxim d'una hora dins l'horari limitat en aquestes zones. 2  Aturada a qualsevol lloc de la via pública pel temps indispensable per recollir o deixar la persona amb discapacitat, sempre que no ocasioni perjudicis als vianants o al trànsit.  Circulació i aturada del vehicle a les àrees de vianants i a les àrees amb circulació restringida a residents, sempre que la seva destinació estigui a l'interior d'aquella àrea.  Utilitzar la targeta a tots els municipis de Catalunya, la resta de l’Estat i dels estats membres de la Unió Europea (fora de Catalunya, cal comprovar la normativa corresponent, perquè pot variar). A més, les condicions d’ús de la targeta són, entre altres, les següents:  No poden fer-ne ús els familiars o altres persones si no van acompanyades de la persona amb discapacitat titular de la targeta. És única, personal i intransferible de la persona amb discapacitat.  S’ha d’usar sempre la targeta original. No es pot fotocopiar ni manipular.  S’ha d’usar sempre la targeta vigent. Una targeta caducada no és vàlida.  En cas de pèrdua o robatori de la targeta, cal presentar una còpia de la denúncia, feta davant els cossos de seguretat, en el moment de sol·licitar-ne el duplicat. 2. Protocols i formació rebuda pels agents de BSM quant a la targeta d’aparcament per a persones amb discapacitat L’ens municipal que s’encarrega de la prestació dels serveis vinculats a la gestió de la regulació de l’aparcament en superfície a les vies públiques és Barcelona de Serveis Municipals (BSM). D’acord amb l’informe municipal, els vigilants de BSM saben quins són els drets i els deures dels usuaris de targetes PMR, atès que estan degudament formats de manera continuada mitjançant briefings diaris amb la seva línia de comandament, i així mateix, tots els vigilants que han canviat d’unitat han estat informats dels procediments. Totes aquestes ordres de treball, que són de compliment obligat, estan disponibles per consultar en qualsevol moment des del terminal digital NOTE, que utilitzen durant la seva jornada laboral, i que és la seva eina de treball principal. En concret, de conformitat amb la instrucció de treball, Instrucció núm. 157/17 (Modificació d’instrucció 141/15 de data 2 de maig de 2013), de 19 de maig de 2022, s’estableix el següent: Els vehicles identificats amb la Targeta d’Estacionament per a Persones amb Discapacitat (titular o titular no conductor) tenen dret a estacionar sense cap limitació 3 de temps i sense obtenir comprovant en els estacionaments amb horari limitat, en les zones de càrrega i descàrrega i a qualsevol lloc de la via pública, sempre que no impedeixi la circulació de vehicles o vianants. El model de targeta col·lectiva, permet l’estacionament a les zones d’estacionament amb horari limitat, sense haver d’obtenir comprovant, i a qualsevol lloc de la via pública sempre que no impedeixi la circulació de vehicles o vianants, però només pel temps imprescindible per recollir o deixar persones amb discapacitat. En aquests casos no és imprescindible que el vehicle sigui col·lectiu ni que estigui adaptat (pot ser un turisme que presta serveis socials i que aquest estigui a nom de l’entitat). Aquests vehicles estan obligats a exhibir l’original de la targeta, pel seu anvers i totalment visible, a la part davantera del parabrisa. Quan es detecti un vehicle estacionat amb una targeta PMR no expedida per l’Administració, és a dir, que sigui una fotocòpia, una reproducció, estigui caducada, tingui les dades il·legibles o no visibles, es procedirà a denunciar el vehicle en funció de la zona on estigui estacionat el vehicle, aplicant els codis d’infracció de l’OCVV següents:  1114: Fer ús d’una targeta no expedida per l’Administració (fotocòpia, reproducció, caducada, dades il·legibles o no visibles), als efectes de gaudir en zona blava de les facultats d’estacionament reservades a persones amb discapacitat.  1115: Fer ús d’una targeta no expedida per l’Administració (fotocòpia, reproducció, caducada, dades il·legibles o no visibles) als efectes de gaudir de les facultats d’estacionament per a persones amb discapacitat en una zona de càrrega i descàrrega.  1116: Fer ús d’una targeta no expedida per l’Administració (fotocòpia, reproducció, caducada, dades il·legibles o no visibles) als efectes de gaudir de les facultats d’estacionament per a persones amb discapacitat en una zona reservada a persones de mobilitat reduïda.  1117: Fer ús d’una targeta no expedida per l’Administració (fotocòpia, reproducció, caducada, dades il·legibles o no visibles) als efectes de gaudir de les facultats d’estacionament per a persones amb discapacitat en una zona reservada a altres usuaris (àrea verda, conductes sobre vorera). En aquestes actuacions, en principi, no se sol·licitarà la retirada del vehicle per la grua i únicament es procedirà a realitzar la denúncia corresponent. 3. La infracció i la resolució del cas En el cas que ens ocupa, el motiu principal de queixa és que la interessada està disconforme amb la sanció, ja que manifesta que sí que tenia col·locada la targeta d’estacionament al parabrisa. 4 L’informe municipal inclou els detalls de l’expedient sancionador, així com diverses fotografies del vehicle captades en el moment de la infracció. S’hi pot apreciar que sí que consta la targeta d’aparcament a la part davantera, però que no està vigent, ja que tenia un període de validesa del 22 de gener de 2021 al 22 de gener de 2023. Per tant, el dia de la denúncia, això és, el 3 de maig de 2023, la targeta es trobava caducada, i en conseqüència la sanció es considera imposada correctament. DECISIÓ D’acord amb el que disposen l’article 143 de la Carta municipal de Barcelona i el reglament que regula la Sindicatura de Greuges de Barcelona, aquesta institució té com a missió valorar si s’ha produït un greuge. Considerats els fets i les normes aplicables, conclou que, en aquest cas, l’actuació de Barcelona de Serveis Municipals SA (BSM) ha estat ajustada a dret i eficaç. Aquesta resolució es comunicarà a l’òrgan municipal competent, se’n donarà compte al Plenari del Consell Municipal en l’informe anual reglamentari i s’informarà la persona interessada del seu contingut. 5