RESOLUCIÓ DE LA SINDICATURA DE GREUGES QUEIXA RELATIVA AL DRET AL DESCANS (CONTAMINACIÓ ACÚSTICA) ANTECEDENTS Descripció dels fets objecte de la queixa En data 6 de gener de 2024, la ciutadana va presentar una queixa en aquesta Sindicatura en què exposava el següent:  La manca d’actuació municipal eficaç per fer cessar les molèsties de soroll que provoca el funcionament de l’activitat i les instal·lacions d’un bar del carrer d’Argullós.  Es tracta d’un local que té una xemeneia d’extracció de fums que molesta i on es duu a terme l’activitat de discoteca sense permís.  Tot i haver canviat recentment la titularitat de l’establiment, des de l’any 2019 genera el mateix tipus de molèsties. Actuacions fetes Admesa a tràmit la queixa, la Sindicatura va iniciar la instrucció de l’expedient. Va estudiar els fets i la legislació aplicable, amb la finalitat de valorar si s’havien aplicat els principis de bona administració per a la salvaguarda dels drets fonamentals a la ciutat. Després d’examinar el contingut de la queixa i la documentació aportada per la persona interessada, es va considerar convenient dirigir-se al Districte de Nou Barris per tal de conèixer les intervencions realitzades en relació amb la queixa presentada. El dia 10 de gener de 2024, es va sol·licitar a aquest organisme la informació necessària per a l’estudi de la queixa. Resposta dels òrgans afectats El dia 29 de juliol de 2024 aquesta Sindicatura va rebre la informació sol·licitada. L’escrit exposa les actuacions dutes a terme per l’Ajuntament i la tramitació donada als expedients incoats contra la titularitat de l’establiment que disposa de llicència de bar. 1 Aquesta resolució s’emmarca dins el compromís de l’Ajuntament de Barcelona amb els objectius de desenvolupament sostenible (ODS), d’acord amb la mesura de govern sobre l’Estratègia d’impuls de l’Agenda 2030. Concretament, es relaciona amb l’objectiu 16.6 “Màxima eficàcia i responsabilitat envers la ciutadania”. CONSIDERACIONS 1. Retard en la informació L’Ajuntament ha trigat més de sis mesos a facilitar a la Sindicatura de Greuges de Barcelona la informació que es va sol·licitar per resoldre la queixa. Aquest termini supera amb escreix el que pot considerar-se un temps raonable, d’acord amb els principis d’eficiència i bona administració amb què han de regir-se els serveis municipals. Així mateix, incompleix el deure de col·laboració establert per l’article 3.7 de la normativa reguladora de la institució de la Sindicatura de Greuges de Barcelona (aprovada per la Comissió de Govern en sessió del 19 de gener de 2005). D’acord amb aquests fets, es recorda al Districte de Nou Barris l’obligació de col·laborar amb aquesta Sindicatura per tal que pugui desenvolupar adequadament la seva tasca de supervisió dels serveis municipals i alhora vetllar pels drets de la ciutadania. 2. Expedients d’inspecció tramitats El Districte ens informa que, per les molèsties de soroll provinents del sistema d’extracció de fums de la cuina, l’establiment es va precintar des del 18 de maig de 2022 fins al 30 de setembre de 2022, quan es va solucionar el problema i les molèsties van cessar. Paral·lelament també es va requerir la modificació del conducte fins a aconseguir l’alçada reglamentària l’any 2023. Així mateix, per totes les deficiències que es van constatar en les diverses actes de comprovació de la Guàrdia Urbana de Barcelona dutes a terme durant els anys 2021 i 2022, es van incoar diferents procediments sancionadors i procediments de restitució de la legalitat vulnerada, segons el cas. L’any 2023, per fer un seguiment de les noves denúncies presentades per molèsties per soroll provinents de l’establiment, especialment de la planta soterrània on s’organitzen festes amb música molt alta, es va iniciar un expedient, en el qual, en data 7 de juny de 2024, es va comprovar que la planta soterrània que constava com a magatzem a la llicència estava habilitada amb altaveus de gran potència i la planta baixa disposava d’aparells reproductors sense limitació acústica. Per tot això, es va incoar un altre procediment d’adequació del local que actualment s’està tramitant. Tenint en compte la llista d’expedients que s’han tramitat contra qui ostenta la titularitat de l’establiment, tant per les infraccions que fan referència al funcionament de 2 l’activitat i els requisits de les seves instal·lacions, com per les mesures sonomètriques que es van dur a terme, les quals van confirmar que se superaven els límits de soroll permesos, es considera que el Districte no ha escatimat esforços per fer complir la normativa. Tot i això, actualment, la persona reclamant continua patint molèsties derivades del funcionament d’aquesta activitat, segons ens ho ha fet saber en entrevista telefònica. Atenent que el consistori disposa de mecanismes d’intervenció per exercir la seva potestat per fer complir l’ordenament jurídic vulnerat i restaurar la realitat física alterada, des d’aquesta institució recomanem, al marge de sancionar els responsables de les infraccions comeses, que s’emprenguin accions més eficaces per tal d’evitar perjudicis com els causats a la persona reclamant. En aquest punt, convé recordar el principi de bona administració i d’eficàcia dels serveis públics, recollit en el dret de la Unió Europea (article 41 de la Carta de drets fonamentals), en els articles 9.3 i 103 de la Constitució espanyola, i en l’article 3 de la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, del règim jurídic del sector públic administratiu comú. Aquest dret implica disposar d’una Administració que presti el màxim nombre de serveis amb els millors estàndards de qualitat, que respecti els drets i els interessos legítims de la ciutadania, i capaç de resoldre els problemes de les persones d’una manera àgil i eficaç. Així mateix, la Carta europea de salvaguarda dels drets humans a la ciutat, aprovada l’any 2000, esmenta, en l’article XXIII, quan es refereix a l’eficàcia dels serveis públics com a indicatiu d’una bona administració, que les autoritats locals han de garantir l’eficàcia dels serveis públics i la seva adaptació a les necessitats de les persones usuàries. 3. El deure de garantir el dret al descans La normativa mediambiental recull àmpliament els deures de prevenció i vigilància de les administracions per evitar, prevenir o reduir els efectes nocius del soroll ambiental, incloent-hi les molèsties i els danys que es puguin derivar per a la salut humana o el medi ambient. Així mateix, el Tribunal Europeu de Drets Humans (TEDH), en la seva argumentació, posa en evidència la importància que les immissions sonores tenen en la vida de les persones, i afirma que el soroll, en la societat actual, pot arribar a representar una font permanent de pertorbació de la qualitat de vida de les persones. El TEDH també ha afirmat reiteradament que els drets humans i les llibertats fonamentals que les autoritats han de protegir han de ser efectius i han de prevaldre. 3 En aquest sentit, recordem que la Carta de drets i deures de Barcelona estableix que totes les persones tenen dret que la seva vida privada, personal i familiar sigui respectada, i a gaudir de la tranquil·litat dins la ciutat, tolerant només les immissions innòcues o emparades en l’interès general. A més, el document disposa que correspon a l’Ajuntament controlar tota mena d’emissions perjudicials per a la salut (articles 13 i 31). Per tot el que s’ha exposat, recomanem al consistori que s’esmerci a assegurar-se que, a banda d’ajustar-se a la normativa sectorial que li és d’aplicació, l’activitat objecte d’aquesta queixa compleixi els límits establerts en l’Ordenança de medi ambient de Barcelona i, si no és així, que emprengui les mesures d’execució forçosa de què disposa per garantir els drets de les persones afectades. Tot i això, la persona interessada ha de saber que, tal com ha establert la jurisprudència reiteradament, el dret fonamental a la intimitat personal i a la inviolabilitat del domicili està protegit per un ampli ventall de garanties i facultats per evitar tota classe d’invasions en el domicili, com ara la producció de sorolls que poden alterar la vida de les persones que els pateixen. En aquest sentit, informem que, al marge de la intervenció administrativa municipal que recomanem en aquest pronunciament, el dret civil també ofereix vies per afrontar el problema que es planteja per mitjà de l’acció negatòria regulada en la Llei 5/2006, de 10 de maig, del llibre cinquè del Codi civil de Catalunya, relatiu als drets reals. En aquest cas, els jutges hauran de determinar si realment hi ha o no una pertorbació il·legal en la propietat, derivada de l’exercici de l’activitat econòmica que es denuncia. El Servei d’Orientació Jurídica (SOJ) del Col·legi d’Advocats ofereix assessorament jurídic gratuït. S’hi pot contactar a través del correu electrònic sjoc@icab.cat o bé a través del telèfon 934 221 545. L’horari d’atenció és de dilluns a divendres, de 9.00 a 14.00 hores. DECISIÓ D’acord amb el que disposen l’article 143 de la Carta municipal de Barcelona i el reglament que regula la Sindicatura de Greuges de Barcelona, aquesta institució té com a missió valorar si s’ha produït un greuge. Considerats els fets i les normes aplicables, conclou que, en aquest cas, l’actuació del Districte de Nou Barris no ha estat suficientment eficaç per garantir el dret al descans de la interessada. Per tot el que s’ha exposat, aquesta Sindicatura emet la decisió següent:  Recomanar al Districte de Nou Barris que actuï diligentment i adopti les mesures necessàries per garantir l’execució de la resolució emesa en l’expedient. 4  Recomanar al Districte de Nou Barris que, mitjançant la Unitat Territorial de la Guàrdia Urbana del Districte, faci un seguiment acurat de les activitats que tinguin lloc en el bar del carrer d’Argullós. Aquesta resolució es comunicarà a l’òrgan municipal competent, se’n donarà compte al Plenari del Consell Municipal en l’informe anual reglamentari i s’informarà la persona interessada del seu contingut. 5