GASETA MUNICIPAL 9 de gener del 2025 CSV: ef98c38bf9e00c45 Convenis – Conveni CONVENI marc de col·laboració entre la Diputació de Barcelona i l'Ajuntament de Barcelona per impulsar actuacions conjuntes en matèria de consum i defensa dels drets dels consumidors i usuaris. ENTITATS QUE INTERVENEN DIPUTACIÓ DE BARCELONA, representada pel Sr. Josep Ramon Mut i Bosque, president delegat de l'Àrea de Comerç, Consum i Salut Pública, d'acord amb l'apartat 3.1.4.d) de la Refosa núm. 1/2024 sobre competències i atribucions dels òrgans de la Diputació de Barcelona, diferents del Ple (mandat 2023-2027), aprovada per Decret de la Presidència núm. 16308/23, de 19 de desembre, publicat al BOPB de 21.12.2023. Igualment, intervé el Secretari delegat, Sr. Juan Pedro Robles Pérez, en virtut de les facultats conferides pel Decret de la Presidència núm. 10431/2024, de 25 de juliol (BOPB 30-07-2024), als efectes de donar fe d'acord amb el previst a l'article 3.2.i) del Reial Decret 128/2018, de 16 de març, pel qual es regula el règim jurídic dels funcionaris d'administració local amb habilitació de caràcter nacional. AJUNTAMENT DE BARCELONA representat per la Sra. Raquel Gil Eiroá, Regidora de Comerç, Restauració i Mercats en virtut d'Acord de la Comissió de Govern de data 26 de setembre de 2024, de l'Ajuntament de Barcelona, d'acord amb el nomenament establert al Decret de l'Alcaldia de 6 d'octubre de 2023, pel qual es modifica el Decret de l'Alcaldia 2023-21670, de 29 de juny, publicat a la GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA de 9 d'octubre de 2023; assistida en aquest acte per la Sra. Mª Eugènia Riera Paino, Secretaria Delegada, per delegació de la secretaria general del 20 d'abril del 2021, en exercici de funcions d'assessorament i fe pública d'acord amb el previst a l'article 3.2.i) del Reial Decret 128/2018, de 16 de març, pel qual es regula el règim jurídic dels funcionaris d'administració local amb habilitació de caràcter nacional. ANTECEDENTS I MOTIVACIÓ La Diputació de Barcelona és la institució de govern i administració de la província de Barcelona, entitat local determinada per l'agrupació de municipis del seu territori que disposa de personalitat jurídica pròpia i plena capacitat d'obrar per al compliment de les seves finalitats. Les finalitats i funcions pròpies o delegades de la Diputació de Barcelona són les previstes a la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, al Decret legislatiu 2/2003, de 28 d'abril, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya i a les normes que les desenvolupen. Les actuacions desenvolupades per aquesta Corporació a l'àmbit del consum i la protecció de les persones consumidores i en suport d'altres ens locals, gaudeixen de gran notorietat i reconeixement. 1 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 9 de gener del 2025 CSV: ef98c38bf9e00c45 L'Ajuntament de Barcelona, té competències en matèria de protecció dels consumidors i sobre el procediment arbitral de consum municipal conforme l'establert als articles 103 i 141 de la seva Carta Municipal de Barcelona aprovada per la Llei 22/1998, de 30 de desembre, de la Carta municipal de Barcelona modificada per les Lleis, 11/2006, de 19 de juliol; 7/2010, de 21 d'abril; i 18/2014, de 23 de desembre. La Regidoria de Comerç, Restauració i Mercats té entre els seus objectius, el de definir, divulgar i executar les polítiques en matèria de consum, així com la direcció, organització, coordinació i promoció dels serveis que corresponen a l'Ajuntament en la defensa dels consumidors i usuaris. L'Ajuntament de Barcelona a través del Departament de Consum i l'Oficina Municipal d'Informació al Consumidor (OMIC) i de la Junta Arbitral de Consum, té com a objectius específics ajudar els ciutadans i ciutadanes de la ciutat de Barcelona, ja siguin consumidors, comerciants o usuaris, a conèixer els seus drets i deures en l'àmbit del consum i atendre les seves consultes i resoldre per via extrajudicial, ràpida, eficaç i gratuïta els conflictes que puguin sorgir en les relacions de consum entre consumidors i empreses. Algunes de les seves accions portades a terme en matèria de consum, en concret, són: facilitar informació sobre la normativa de consum aplicable als establiments comercials i de prestació de serveis, fer campanyes de comunicació i sessions informatives per als equipaments municipals i col·lectius de persones consumidores, promoure accions formatives sobre els drets i deures i el foment d'adhesió a l'arbitratge i les bones pràctiques als comerciants, coincideixen amb els objectius i accions portades a terme pel Servei de Suport a les Polítiques de Consum de la Diputació de Barcelona. En virtut de les anteriors consideracions, la Diputació de Barcelona i l'Ajuntament de Barcelona amb ple respecte a les competències i funcions legalment atribuïdes de cadascuna, estan interessades en col·laborar conjuntament per tal d'aprofitar les sinergies que es poden generar en les seves actuacions a l'objecte de potenciar la defensa dels drets dels consumidors i usuaris. Que la minuta del conveni va ser aprovada per dictamen de la Junta de Govern de la Diputació de Barcelona de data 26 de setembre de 2024. I per la Comissió de Govern de l'Ajuntament de Barcelona, en data en data 26 de setembre de 2024. Per tot això, les parts, de comú acord, i reconeixent-se plena capacitat per a aquest acte, formalitzen aquest conveni marc de col·laboració, que es regirà pels següents: ACORDS Primer.- Objecte de les actuacions de col·laboració L'objecte del conveni marc és per regular les relacions de col·laboració i cooperació entre la Diputació de Barcelona i l'Ajuntament de Barcelona per tal d'impulsar actuacions conjuntes en matèria de consum i protecció i defensa de les persones consumidores i usuàries. Segon.- En concret les relacions de col·laboració i cooperació consistiran en 2 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 9 de gener del 2025 CSV: ef98c38bf9e00c45 - Definir un marc comú d'intervenció en matèria de consum i de defensa dels drets de les persones consumidores. - Impulsar iniciatives comunes i compartir experiències i recursos per seguir avançant en les polítiques locals de consum i desenvolupar les accions que es considerin necessàries en defensa dels drets de les persones consumidores i usuàries. - Cooperar en les accions formatives en matèria de consum, per tal d'afavorir la participació dels tècnics d'ambdues institucions. - Cooperar i participar en jornades i sessions en matèria de consum que organitzin alguna d'ambdues Institucions i en especial a les jornades de la Xarxa Local de Consum de la Diputació de Barcelona i als actes que en motiu del dia de les persones consumidores organitzi l'Ajuntament de Barcelona així com altres iniciatives relacionades amb la protecció de les persones consumidores. - Desenvolupar i compartir projectes relacionats amb el consum així com els seus resultats. - Cooperar en iniciatives i accions educatives orientades a promocionar hàbits de consum responsable. Tercer.- Comissió de seguiment i avaluació 1. Per coordinar la col·laboració prevista en aquest conveni marc, impulsar les actuacions a realitzar i fer-ne el seguiment i el control, es crea una Comissió de seguiment i avaluació que estarà formada per dos membres, com a mínim, de cada institució, designats lliurement per les parts, respectant un criteri d'homogeneïtat orgànica i/o funcional. 2. Per part de la Diputació de Barcelona, els membres representants seran el Cap del Servei de suport a les polítiques de consum i el cap de secció tècnica de suport als serveis públics municipals de consum, o persones en qui deleguin; i per part de l'Ajuntament de Barcelona, el President de la Junta Arbitral de Consum de Barcelona i el Cap del Departament de Consum, o persones en qui deleguin. 3. La Comissió de seguiment i avaluació haurà d'aprovar, si fos el cas, els plans d'actuació anuals. 4. Aquesta Comissió de seguiment i avaluació proposarà i impulsarà la formalització dels procediments i instruments específics bilaterals que permetin un desenvolupament eficient de les actuacions conjuntes empreses en l'àmbit del present Conveni. 5. Els representants de les parts en aquesta Comissió de seguiment i avaluació, es responsabilitzen de progressar en la consecució dels objectius definits per a cadascuna de les actuacions en aquest conveni i han d'aixecar Acta dels acords adoptats en cada reunió, que s'elevarà a les respectives Administracions. 6. La Comissió de seguiment i avaluació podrà crear quan ho consideri necessari i motivadament subgrups de treball específics. 3 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 9 de gener del 2025 CSV: ef98c38bf9e00c45 7. La Comissió de seguiment i avaluació es reunirà en sessió ordinària anualment i en sessions extraordinàries quan es consideri oportú per a tractar temes concrets a petició, d'una de les parts. 8. La Comissió de seguiment i avaluació també serà competent per proposar la finalització d'actuacions en curs en cas d'extinció anticipada d'aquest conveni marc o dels acords adoptats en execució d'aquest. Quart.- Vigència del conveni El present conveni marc de col·laboració entrarà en vigor el dia de la seva signatura i serà vigent durant quatre anys, sense perjudici del disposat a l'acord cinquè. Cinquè.- Causes d'extinció El conveni s'extingeix pel compliment de les actuacions que en constitueixen l'objecte o perquè s'ha incorregut en causa de resolució. Són causes de resolució: a. El transcurs del termini de vigència del conveni. b. L'acord mutu dels signants, que s'instrumentarà per escrit. c. L'incompliment manifest de les seves clàusules. En aquest cas, qualsevol de les parts pot notificar a la part incomplidora un requeriment perquè compleixi en un termini determinat les obligacions o els compromisos que es consideren incomplerts. Aquest requeriment s'ha de comunicar la Comissió de seguiment i avaluació. Si, un cop transcorregut el termini indicat en el requeriment, l'incompliment persisteix, la part que el va adreçar ha de notificar a les parts signants la concurrència de la causa de resolució i el conveni s'entén resolt. d. Per decisió judicial declaratòria de la nul·litat del conveni. e. La impossibilitat sobrevinguda, legal o material, de desenvolupar les activitats que constitueixen l'objecte. f. Per qualsevol altra causa diferent de les anteriors prevista en el conveni o en altres lleis. Sisè.- Règim Jurídic, resolució de controvèrsies i responsabilitats El règim jurídic que li resulta d'aplicació al present conveni és l'establert pels articles 108 i següents de la Llei 26/2010, del 3 d'agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya, i 47 i següents de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic. 4 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 9 de gener del 2025 CSV: ef98c38bf9e00c45 La resolució de les controvèrsies que poguessin plantejar-se sobre la interpretació i execució d'aquest conveni, hauran de solucionar-se per mutu acord de les parts expressat en el si de la Comissió de seguiment i avaluació. Les qüestions derivades de l'aplicació i interpretació d'aquest conveni que no poguessin ser resoltes per la Comissió de seguiment i avaluació, restaran sotmeses a la jurisdicció contenciosa administrativa de la ciutat de Barcelona. La responsabilitat que es pugui generar enfront tercers, a conseqüència de les actuacions derivades del desplegament d'aquest acord correspon a l'ens executor material de les actuacions. Setè.- Difusió de les activitats conveniades i confidencialitat de la informació Ambdues entitats acorden la possibilitat de donar informació pública de la signatura d'aquest conveni en la que hi podran incloure: títol, contingut i termini de realització. Quan una de les parts faci ús de la imatge corporativa de l'altre, se seguiran les instruccions sobre imatge corporativa que puguin establir-se al respecte per cadascuna de les parts. Tota la informació rebuda o emesa per les parts, en relació amb les dades que es derivin de l'execució d'aquest conveni tindrà caràcter confidencial i no podrà ser revelada a tercers sense el previ consentiment de l'altra part. Vuitè.- Col·laboració institucional i finançament El present conveni marc s'estableix com a instrument de col·laboració institucional destinat a ordenar un marc de relacions entre les entitats signants per a l'assoliment d'objectius d'interès social compartit i, en conseqüència, no estableix per si mateix compromisos econòmics més enllà dels propis del funcionament ordinari de cada part, ni drets i obligacions de contingut econòmic exigibles entre elles. Novè.- Protecció de dades de caràcter personal Les parts s'obliguen a complir el Reglament europeu 2016/679, de 27 d'abril, general de protecció de dades (RGPD) i la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de Protecció de Dades Personals i de garantia dels drets digitals (LOPDGDD). Els signants i les persones de les que per l'acompliment de l'objecte del present conveni es tractin dades personals, seran informades del tractament de les seves dades per tots els responsables amb la finalitat de formalitzar-lo i de complir i executar les obligacions derivades del mateix, detallant tot el que s'indica a l'art. 13 del RGPD. En qualsevol cas, les parts no podran accedir als documents, arxius, sistemes i suports que continguin dades de caràcter personal sense autorització expressa dels respectius òrgans competents. En el cas que el personal vinculat a les parts tingués accés, directe o indirecte, a dades o informacions de caràcter personal, se'ls exigirà el compliment del deure de secret respecte de les dades i informacions a què haguessin pogut tenir accés en el desenvolupament de les activitats. 5 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 9 de gener del 2025 CSV: ef98c38bf9e00c45 I en prova de conformitat, les persones que l'atorguen signen aquest conveni electrònicament. Segueixen les signatures de les persones intervinents, la darrera de les quals és de data 18 d'octubre de 2024. Sr. Josep Ramon Mut i Bosque, president delegat de l'Àrea de Comerç, Consum i Salut Pública de la Diputació de Barcelona. Sr. Juan Pedro Robles Pérez, secretari delegat de la Diputació de Barcelona. Sra. Raquel Gil Eiroá, Regidoria de Comerç, Restauració i Mercats de l'Ajuntament de Barcelona. Sra. Mª Eugènia Riera Paino, secretària delegada de l'Ajuntament de Barcelona. 6 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007