RETORN DICTAMEN MILLORA DE SUBVENCIONS 2024 Recomanacions genèriques transversals: 1. Cal incrementar de forma significativa el pressupost de la convocatòria general de subvencions destinat a les entitats. Específicament, considerem necessari potenciar i augmentar el pressupost dels districtes, donat que la proximitat és el que dóna el coneixement real del desenvolupament dels projectes de les entitats. 2. Cal garantir que en el procés d’aprovació del PAM/PADS i dels Pressupostos Municipals concretin la dotació de cada línia estratègica de les subvencions que es volen finançar que servirà per configurar el Pla Estratègic de Subvencions. 3. Més enllà de les convocatòries de subvencions, i recollint les propostes de la Llei 11/2023, del 27 de desembre, de foment de l'associacionisme, cal cercar fórmules per poder fer servir els concerts, els contractes programa o els convenis pluriennals com a instrument per a acordar el finançament estructural de les associacions o de llurs projectes 4. S’hauria d’evitar demanar documentació que no sigui veritablement necessària. Valorem positivament la utilització d’eines com el “Registre Electrònic d’Empreses Licitadores de la Generalitat de Catalunya” (RELI) i creiem que s’hauria d’implementar en altres administracions públiques i, idealment, crear un registre unificat. En aquestes recomanacions genèriques la Oficina Central de Subvencions no té competències per poder valorar-les, pensem què són qüestions de caire polític a decidir en altres àmbits de responsabilitat. NO obstant podem opinar respecte aquestes qüestions: 1. Des de l’Oficina Central de Subvencions podem recolzar a la Direcció de Pressupostos per determinar les partides i subprogrames que conformaran el Pla Estratègic de Subvencions i què serien les que formarien les línies estratègiques del citat pla. 2. La tercera proposta requereix un desenvolupament legal que permeti aquestes fórmules de finançament fora de les convocatòries de subvencions, per tant caldria cercar un grup de treball multidisciplinar i amb participació de totes les administracions catalanes que financien les associacions, per acordar els esmentats instruments de finançament dins del marc legal vigent. 3. A nivell municipal es disposa del Fitxer general d’entitats (FGEC), que té una funció similar al RELI, però únicament és vàlid per a l’Ajuntament de Barcelona, i no recull tanta documentació com el RELI. No obstant a la convocatòria general de subvencions municipal tota aquella documentació què està en el FGEC, i què no està caducada, no es requereix als sol·licitants . Propostes concretes per futures convocatòries 1. Atenent al principi de transparència, s’hauria de publicar la valoració tècnica dels projecte segmentada per criteris i, a la vegada s’hauria de facilitar la valoració qualitativa d’aquest a cada entitat. Des de la Oficina Central de subvencions s’estudiarà la viabilitat tècnica per poder fer factible aquesta proposta en la seva doble vessant, i s’informarà al Consell de ciutat al respecte. 2. Pel que fa als criteris de valoració, creiem que s’hauria de valorar positivament, d’una forma explícita, aquelles entitats que estan adherides al codi ètic de les associacions de Barcelona, de la seva federació o que en tenen un de propi avalat per tercers, així com aquelles entitats amb declaració d'Entitat d'Interès Social i General (així com la DEIC que defineix la Carta Municipal), quan aquest reconeixement estigui activat. Des de la Oficina Central de subvencions s’estudiï la viabilitat de la redacció d’un criteri transversal en la línia què indica la proposta. . 3. Poder tenir accés a l’estat de la subvenció i on consti el tancament de la justificació presentada comunicant la finalització del control municipal. El procés de comprovació de la justificació d’una subvenció és llarg, especialment en les subvencions què estan sotmeses a fiscalització amb justificació simplificada doncs consta de dues fases: - una primera on es fa la revisió tècnica de la memòria d’actuació i de la relació de despeses i ingressos, i la resta de documentació requerida amb excepció de les factures i altres documents probatoris, - una segona fase on es fa la revisió de les factures i documents probatoris. L’administració disposa de fins a 4 anys per a sol·licitar el reintegrament en cas d’incompliment total o parcial per part del beneficiari amb la justificació. Per tant és de difícil compliment la comunicació de la finalització del control municipal fins que hagin transcorregut els 4 anys. No obstant es proposarà la redacció d’una instrucció municipal interna què estableixi uns terminis d’emissió dels informes de tancament de les justificacions. D’altre banda s’està treballant per a la implantació d’un nou sistema de tramitació de subvencions i presentació de les sol·licituds de subvencions a través del portal de tràmits què permetrà als sol·licitants conèixer l’ estat de les seves sol·licituds en cada moment. 4. Pel que fa a la revisió d’un expedient: a. Que es consulti des del principi del circuit si hi ha alguna justificació pendent de tancament i, si escau, es facin les gestions oportunes davant l’entitat interessada per facilitar-ne el tancament. La consulta es realitza un cop la comissió de valoració proposa l’atorgament de les subvencions i no abans. b. Com hem especificat anteriorment, s’hauria d’evitar demanar documentació que no sigui veritablement necessària. Des de l’OCS recordarem als òrgans gestors què no han de sol·licitar la documentació què ja disposem al Fitxer general d’entitats, si dita documentació és vigent. I d’altre banda recomanem a les entitats què mantinguin actualitzada tota la documentació en l’esmentat Fitxer General d’entitats. c. Designar una adreça electrònica de contacte de referència amb una garantia de resposta en menys de 36h, de manera que l’entitat sol·licitant sempre pugui tenir el mateix referent quant a la resolució de dubtes i incidències. En la convocatòria general de subvencions de 2024 ja es va publicar a la web municipal una adreça electrònica de contacte per a cada modalitat i/o àmbit territorial, per tal què es poguessin fer les consultes durant el període de sol·licitud de les subvencions de la convocatòria general. Les incidències durant la presentació recomanem què es tramitin a través de la icona d’ajuda del propi tràmit, donat què així tindrà una resposta més àgil i ràpida doncs darrera d’aquesta icona hi ha tècnics de Portal de tràmits. Així mateix recomanem què no es facin les sol·licituds durant els 2 últims dies del termini de presentació, donat què en molts casos llavors no hi ha temps per resoldre les incidències. 5. Proposem que sigui preceptiu dels diferents espais participatius de l’Ajuntament, compartir i posar a debat la proposta de modificació de criteris per cada convocatòria de subvencions. Entenem que ens podem trobar amb problemes de calendari, per això no proposem que sigui un procés reglamentat, sinó que com a mínim s’informi i s’acceptin propostes. Des de l’OCS traslladarem la petició als òrgans gestors per tal què ho tinguin en consideració, així com a la DS Participació i Innovació Democràtica, per tal què puguin donar les instruccions corresponents als diferents consells de participació 6. Disseny d’un formulari adaptat a l’entorn digital - també en programari lliure - i accessible per a totes les persones usuàries: amb textos clars i entenedors, que segueixin els principis de lectura fàcil, colors bàsics i contrastats, entre d’altres, elaborats en col·laboració amb les entitats expertes en aquest àmbit. També proposem ampliar la limitació de «Mega Bytes» dels documents annexos. Les sol·licituds de totes les convocatòries de subvencions què es tramitin a través de la nova eina de tramitació què està en fase d’implantació es faran a través d’un formulari en el propi tràmit de portal, i aquest formulari s’ha dissenyat tenint present els principis esmentats. A més a més, en el marc del projecte “Comunicació Clara de la Convocatòria General” es va acordar crear uns grups de treballs municipals per treballar diferents aspectes i des de la OCS proposarem incloure la qüestió plantejada en aquesta recomanació dins de la comissió tècnica. 7. Permetre l’accés al formulari en línia de tramitació de subvencions com a mínim un mes abans de l’obertura del procés perquè les entitats puguin consultar la informació requerida, preparar-la i detectar i anticipar-se a possibles problemes o dubtes que hauran de ser resolts en un temps limitat. A la convocatòria general de subvencions el formulari de projecte es posa a disposició dels sol·licitants des del moment de l’aprovació de la convocatòria què és aproximadament un mes abans de l’inici del període de sol·licituds. Sobre la resta de convocatòries impulsades per l’ajuntament de Barcelona, comunicarem als òrgans gestors la vostra petició, i impulsarem que des de la resta de convocatòries municipals es faci de la mateixa manera. 8. Informar d’una forma clara dels canvis que s’han produït en les convocatòries en curs respecte les dels anys anteriors, tant pel que fa a canvis en les àmbits o línies, com pel que fa a imports, criteris i documentació. En la pàgina web de Torre Jussana es dona una informació exhaustiva de la convocatòria general en totes les fases, havent un apartat què informa de novetats respecte l’any anterior, i també disposa d’apartats de preguntes freqüents. Des de l’Oficina Central de subvencions tenim una relació molt fluïda amb Torre Jussana i els hi facilitem la informació què tenim per tal què puguin tenir dita pàgina web actualitzada. 9. Fer arribar la informació relativa a tot el cicle de les convocatòries de subvencions, no només a través dels canals d’informació ordinaris, sinó de forma proactiva i directa a les entitats que compleixen amb els requisits i els objectius d’aquestes. S’estudiarà la viabilitat de incloure una funcionalitat de subscripció a les convocatòries. 10. Garantir un marge de dos mesos per disposar dels formularis per preparar els projectes. Resposta en punt 7, no dos mesos sinó 1 11. Elaborar un estudi sobre la possibilitat d’avançar la convocatòria al voltant del mes d’octubre per garantir poder avançar el pagament de les subvencions. Des de l’Oficina Central de subvencions en comprometem a realitzar l’estudi demanat. 12. Proporcionar formació, acompanyament i assistència a les persones professionals de les entitats perquè la bretxa digital no suposi una barrera en el procés de presentació i justificació de subvencions. Ampliar, la oferta de suport a les entitats amb tutorials, guies, formacions, FAQs (preguntes freqüents). Des de l'Oficina Central de Subvencions traslladarem la petició a la DS Participació i Innovació Democràtica, per tal què puguin ampliar el suport que ja es dona a les associacions des de Torre Jussana. 13. Obrir espais de suport presencial especialitzats en els tràmits digitals. Així mateix, facilitar la claredat de la informació i els mecanismes de resolució de dubtes durant el procés de formulació. En la mesura del possible, es podria estudiar habilitar les Xarxes Òmnia, el Punts TICS, els Casals Comunitaris, BCN Ciutat Digital, Canòdrom o d’altres similars per aquest propòsit Aquesta qüestió està fora de les funcions de l’OCS, donarem trasllat als responsables corresponents. Propostes estratègiques que impliquen modificacions de les bases i la convocatòria de subvencions Ens referim a les propostes que s’han d’incorporar previ a una modificació de les bases i la convocatòria. D’aquestes propostes destaquem en primer lloc la necessitat d’incorporar les 24 propostes recollides a l’article 17 de la Llei 11/2023, del 27 de desembre, de foment de l'associacionisme. Malgrat que algunes d’aquestes propostes ja estan incorporades en el funcionament de l’Ajuntament de Barcelona, no exclouen la necessitat de millorar i fins i tot n’hi ha que impliquen uns canvis que s’hauran d’efectuar i detallem a continuació:  Les administracions públiques han de garantir que la gestió de les associacions relacionada amb els programes d'ajuts i subvencions a què fa referència l'apartat 1 no els comporti costos en concepte de recursos humans o de temps superiors als imports que els atorguen, tenint en compte no només el cost del projecte pel qual s'atorga l'ajut o la subvenció, sinó també els costos de personal i béns associats, i han de garantir que les entitats amb ànim de lucre no puguin participar en aquests programes. Podria donar resposta les convocatòries no competitives.  S’ha de vetllar per reduir les càrregues de treball de les associacions en la gestió i justificació del finançament rebut i per garantir un finançament estable de les activitats que duen a terme.  Impulsar, en funció de la disponibilitat pressupostària de cada exercici, programes que posin en pràctica els projectes d'intervenció de les associacions i els projectes de millora interna, amb l'objectiu d'enfortir les associacions i llurs processos i empoderar les persones que hi estan vinculades.  Preveure mecanismes de flexibilització en cas que el pagament de les bestretes no s'hagi fet amb prou antelació, d'acord amb el principi de proporcionalitat, sense exigir la justificació dels ajuts o les subvencions abans de l'ingrés efectiu de les bestretes dels imports atorgats per a cada concepte. (Es compleix)  Programes d'enfortiment de les estructures de les federacions i confederacions, amb l'objectiu d'empoderar les entitats de primer nivell que representen, d'acord amb els principis i les obligacions que estableix aquest article. L’Ajuntament de Barcelona està impulsant un treball de simplificació administrativa que es definirà durant 2024, i un dels àmbits en què està previst intervenir és en matèria de subvencions. En paral·lel l’Ajuntament ha iniciat un canvi en el procediment administratiu per homogeneitzar les dates de pagament de totes les subvencions atorgades en cada convocatòria per tal què es pugui tramitar la bestreta del pagament de la subvenció entre un i dos mesos des de la resolució definitiva. Demanem línies específiques de l’Ajuntament de Barcelona: A. ◦ Foment de l’associacionisme. Que doni resposta al finançament estructural de federacions i confederacions com pel que fa a les entitats de primer grau. B. ◦ A més a més, considerem que hi hauria d’haver partides específiques per al manteniment d’edificis d’entitats privades sense ànim de lucre. En la mesura de les seves possibilitats, cal que la Oficina Central de Subvencions participi en el disseny dels aspectes formals de la convocatòria. Des de la Oficina Central de subvencions participarem en la mesura de les nostres possibilitats en el disseny dels aspectes formals de qualsevol convocatòria què ens ho sol·liciti l’òrgan gestor impulsor. Fer un estudi que permeti valorar la possibilitat d’un programa de subvencions diferenciat per als projectes d’entitats de petit format i recurrents que sigui de procediment de concessió de concurrència no competitiva. Aquesta requerirà d’un estudi i un treball tècnic previ de definició de requisits i formules de d’assignació de l’import. Des de la Oficina Central de Subvencions està previst l’impuls d’un comissió tècnica de treball sobre la Convocatòria general, format per tècnics de diferents departaments municipals i àmbits temàtics i/o territorials, que tindran com a objectiu, entre d’altres, què es dissenyi una nova convocatòria de concurrència no competitiva, amb requisits i fórmules d’assignació de l’import objectius i transparents. Fer una convocatòria específica per als projectes d’especial interès públic i de gran volum i que no formin part de la convocatòria general. Ens referim específicament als grans esdeveniments culturals i esportius. En el si de la comissió tècnica de treball sobre la Convocatòria general s’analitzarà la viabilitat de segregar de dita convocatòria general els projectes d’especial interès públic i de gran volum en els àmbits de cultura i esports, dissenyant una nova convocatòria específica per a aquest fi, si així es considera. Facilitar poder arribar fins al vuitanta per cent el percentatge de l’ajut en la convocatòria general de subvencions adreçada als projectes d’entitats de petit format i als projectes d’especial interès públic. L’actual convocatòria general de subvencions no impedeix atorgar un percentatge superior al 50% del cost del projecte. És voluntat tècnica amb una justificació adient atorgar un percentatge superior a l’establert com a norma general. Proposem diferenciar les convocatòries de subvencions segons perfils d’entitats en relació a la seva grandària (perfil tècnic, base voluntària), al territori (barri, districte vs ciutat) i a la fórmula jurídica (entitats sense ànim de lucre i empreses). D’altra banda, valorem que inicialment no caldria anar a més de dues convocatòries diferenciant-les per la grandària de les organitzacions. En el si de la comissió tècnica de treball sobre la Convocatòria general s’analitzarà la viabilitat de dividir dita convocatòria general en dos convocatòries diferenciades per la grandària de les organitzacions, es plantejarà què - una convocatòria s’adreci a entitats de petit format amb una convocatòria de concurrència no competitiva, com es proposava en un apartat anterior, i - l’altre convocatòria s’adreci a la resta d’entitats i/o altres persones jurídiques amb concurrència competitiva com és actualment la convocatòria general . Fer un estudi per elaborar una proposta per recuperar la partida de renúncies i poder revalorar les subvencions denegades per falta de pressupost. Aquest estudi haurà d’indicar el procediment i calendari òptims per poder recuperar aquestes partides relativa a les subvencions intestades. Des de la Oficina Central de Subvencions realitzarem aquest estudi durant el proper any. Les propostes, que ja estan recollides en la llei de foment i en la resolució de la sindicatura en relació a l’abonament de la subvenció en el moment de la seva publicació. A l’Ajuntament de Barcelona històricament s’ha fet una bestreta al 100% de les subvencions atorgades, si bé el moment de fer efectiu el pagament s’allargava uns mesos des de la publicació de la resolució definitiva. Durant l’any 2024 s’ha treballat per fer un canvi en el procediment per possibilitar el pagament de les subvencions atorgades després de la resolució definitiva en un termini estimat entre un i dos mesos. Aprovar unes noves bases de subvencions (a mig i llarg termini) en la dimensió tècnica del fet que es vol finançar que hagin d’incloure necessàriament la mirada associativa i que la seva aprovació esdevingui una oportunitat inqüestionable per fomentar el diàleg i la participació entre tots els agents implicats. Proposem abordar aquesta qüestió per fases: - que en el marc dels consells de participació temàtics i territorials, es configurin grups de treball de tècnics i de les associacions per analitzar els criteris i requisits de cada àmbit sectorial i/o territorial, per trobar punts de consens - Quan es tramitin unes noves bases de la convocatòria general es podria remetre al Consell de Ciutat i altres òrgans consultius per fer una valoració abans de la seva aprovació. Que les noves bases reconeguin l’agrupació d’associacions recollint l’article 11.3 de la Llei Estatal de Subvencions. S’està treballant en el disseny d’una nova eina interna de tramitació de subvencions municipal, vinculada a Portal de tràmits, què permetrà la tramitació de sol·licituds de subvencions de projectes gestionats per més d’un sol·licitant, això permetria, què una agrupació d’associacions pogués presentar una sol·licitud, i seria viable aquesta possibilitat, no obstant caldrà valorar en cada convocatòria si és adient incloure-ho en totes les convocatòries o només en alguna concreta. Des del Grup de Treball que hem dut a terme valorem que aquestes propostes ajudarien a resoldre gran part de les problemàtiques i entenent que algunes poden ser de difícil implementació volem incidir en la necessitat de buscar solucions per a fer efectiu l’abonament com a mínim el 50% de l'import de les subvencions en el moment de fer-se pública la resolució d’atorgaments, definir un model de concurrència no competitiva, recuperar el conveni com a instrument per a acordar el finançament estructural de les associacions i aprofitar al màxim les possibilitats de fer subvencions pluriennal D’aquest apartat les qüestions què han quedat sense resposta en apartats anteriors són: - la possibilitat de fer subvencions pluriennals ja s’està fent en algunes convocatòries específiques, i cada any s’estan fent més convocatòries específiques pluriennals, i es continuarà treballant amb la voluntat d’ampliar-les a altres convocatòries en què sigui viable. Relaciono les convocatòries plurianuals que tenen una part del pressupost en 2024: o Convocatòria Justícia Global i Cooperació Internacional o Projectes per millora i la cura de la salut a la ciutadania de Barcelona o Projectes per millorar l’accés als drets de les persones en situació de prostitució de la ciutat de Barcelona o Arranjament i adequació de locals destinats a centres de culte d'entitats religioses o Projectes d’acció comunitària a la ciutat de Barcelona projectes de planificació, gestió i seguiment de plans i processos de desenvolupament comunitari, a la ciutat de Barcelona o Projectes en el Marc de l'Acció Comunitària i l'Associacionisme a la ciutat de Barcelona - el convenis acostumen a ser una formalització de subvencions directes excepcionals, què com el seu nom diu, són excepcionals. No obstant també es podrien formalitzar altres subvencions atorgades amb procediments de concurrència o subvencions directes nominatives, s’estudiarà aquesta possibilitat sempre però cal destacar que suposaria una càrrega burocràtica addicional tant per a l’entitat com per l’administració. Propostes que actualment no es poden realitzar sense una modificació legislativa Finalment recollim una sèrie de propostes que creiem que són necessàries però que necessiten l’articulació d’un text legal que faciliti la seva aplicació. Aquestes propostes tenen a veure amb: • Modificació de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions que s’adapti al context actual, que sigui proactiva i avanci en la simplificació de processos. Per això demanem la implicació i el suport de l’administració local en la reivindicació de la necessitat de modificar d’aquesta llei. • Creació d’una llei de subvencions catalana que dins del marc legal aplicable faciliti i resolgui els problemes associats a l’excessiva burocràcia actuals. Per això demanem la implicació i el suport de l’administració local en la reivindicació de la necessitat de creació d’aquesta llei. En relació a la necessitat d’una llei de subvencions, proposem una sèrie de mesures que haurà d’incloure la llei: • Definir el concepte de pluriennalitat per clarificar els dubtes existents fent una interpretació més amplia i flexible que permeti que un projecte es pugui repetir anualment, que un projecte pugui durar més de 12 mesos encara que no coincideixi amb dos anys. • Incloure com despesa subvencionable els costos dels treballadors de baixa durant el període de l'activitat. • Incloure com despesa subvencionable les despeses per indemnització d’acomiadament en la mesura que aquestes despeses estiguin associades amb el concepte o la finalitat de la subvenció i en proporció al temps dedicat a l’actuació subvencionada. • Homogeneïtzació de criteris en relació a les despeses directes i indirectes, les auditories. • Pel que fa a les despeses indirectes, és a dir, aquelles despeses que no puguin vincular-se directament amb el desenvolupament de les accions del projecte subvencionat però que són necessàries per portar-lo a terme, creiem que hauria de ser subvencionable, com a norma general, un percentatge d'imputació del 25% del pressupost, tret que es consideri raonable un percentatge superior d’acord amb el pressupost de l’activitat subvencionable1. 1 A tal efecte, es consideren despeses indirectes: personal directiu, d’administració i gestió; béns consumibles i material d’oficina; despeses d’administració, gestió, lloguer i manteniment i neteja; impostos indirectes i tributs; auditoria; serveis externs que no siguin subcontractació; les despeses de subministrament com calefacció, llum, aigua... i assegurances proporcionals als conceptes descrits. En relació amb aquestes despeses, i als efectes de la seva justificació, s'estableix un percentatge d'imputació de despeses en aquest concepte que, com a norma general, serà del 25% del pressupost subvencionable, tret que es consideri raonable un percentatge superior d’acord amb el pressupost de l’activitat subvencionable.” Així mateix, per aplicació de la Convenció sobre els drets de les persones amb discapacitat de 13 de desembre de 2006, signat a Nova York, s’han d’entendre incorporades com a despeses directes totes les requerides per aplicar mesures d’accessibilitat necessàries per l’acció subvencionada (subtitulació, ILSC, elaboració de material en lectura fàcil, personal de suport i/o acompanyament). • Incloure les despeses financeres. Entre d’altres, les despeses generades per pòlisses de crèdit o contractes de préstec, comissions per realització de transferències bancàries o manteniment de comptes, sempre i quan estiguin relacionades amb l’activitat. • Facilitar que les entitats obtinguin la certificació de persona jurídica de forma gratuïta. Així es podria aconseguir que els sistemes d’identitat digital siguin prioritàriament de persona jurídica (com a entitat) i no física (com a persona tècnica). • Garantir l’omnicanalitat des de qualsevol dispositiu, navegador, programari o canal, és a dir, que les persones usuàries puguin començar el tràmit en un canal i acabar-lo en un altre, sigui a través d’un ordinador, d’una tauleta o de forma presencial. • Crear un sistema únic de registre de documents en què les entitats es puguin registrar i actualitzar les seves dades. D’aquesta manera, no caldria que l’entitat presenti les dades de l’organització cada vegada que inicia el tràmit d’una convocatòria i seria la mateixa administració qui accediria a la informació requerida sense necessitat de sol·licitar-la. • Que es reconeguin les hores de voluntariat computables a la justificació econòmica seguint l’exemple de les bases de Justícia Global de l'Ajuntament de Barcelona i quedi clarificat com procedir. • Que es garanteixi l’harmonització entre administracions. Caldrà desenvolupar un seguit d’accions de les que destaquem: • ◦ Definir i crear un únic portal «finestreta única» interadministracions. • ◦ Homogeneïtzació dels formularis de les diferents administracions. • ◦ Potenciar l'ús dels mitjans electrònics simplificats per mitjà d'aplicacions corporatives que funcionin com a finestreta única, real i efectiva de totes les administracions del territori de Catalunya. • ◦ Acordar i fer públics els models de les bases reguladores dels procediments abans d'iniciar-los i unificar els criteris entre administracions. • ◦ Facilitar, sempre que sigui possible, la planificació estratègica de les associacions amb programes d'ajuts pluriennals i interdepartamentals. • ◦ A més a més, creiem que fora convenient que s’habilitin espais de coordinació entre les diferents administracions públiques en els qual participin les entitats, com succeeix en altres àmbits de les polítiques públiques. Com a mínim, s’hauria de configurar un grup de treball estable interinstitucional i interdepartamental, amb un gran grup de persones expertes catalanes en intervenció, que marquin les línies estratègiques per evitar que en cada convocatòria i tipus d’intervenció s’hagi d'interpretar la norma. També s’hauria de configurar una comissió experta, ja que constatem que, moltes vegades, ni les administracions públiques ni les entitats comptes amb persones referents en aquest àmbits. Més que una Junta Arbitral seria un òrgan consultiu capaç també de generar propostes. • ◦ S’hauria de desplegar innovació i recursos (inversió) per a la millora dels processos: programari específic, canal propi de subvencions, entre d’altres. Això actuaria en pro de l'eficiència, eficàcia i racionialització de les administracions públiques. Mentrestant proposem compartir i recollir d’altres aplicatius com GESOL (aplicatiu de l’ICUB per valoració de subvencions) que ens ajudin a alleugerar els processos. Les modificacions normatives no les pot fer l’Ajuntament de Barcelona, no obstant es traslladarà a l’equip de govern municipal els vostres suggeriments per tal què es puguin tenir en compte i manifestar-se amb les reunions que facin amb la Generalitat o l’Administració general de l’Estat.