www.barcelona.cat  C erca a barcelona.cat...   Català  Avís de sequera: sʼha activat el protocol de sequera en fase d'alerta.  Gràcia       L'AJUNTAMENT  SERVEIS I TRÀMITS  GUIA DEL DISTRICTE  EL DISTRICTE I ELS SEUS BARRIS  CONEIXEU EL DISTRICTE  CONTACTE Inici / Últimes notícies / Campanya informativa per donar a conèixer lʼobligació de dur casc en VMP i la nova normativa de circulació Campanya informativa per donar a conèixer lʼobligació de dur casc en VMP i la nova normativa de circulació 02/01/2025 - 16:15 L̓ Ajuntament intensifica la comunicació de les novetats de la modificació de lʼOrdenança de circulació, vianants i vehicles i del canvi dʼhàbits que implica, un mes abans de lʼentrada en vigor lʼ1 de febrer i durant les primeres setmanes de vigència de la norma. Una vintena dʼagents informadors explicaran les novetats i aclariran dubtes en una seixantena de punts i àmbits de la ciutat. A partir dʼaquest dijous, 2 de gener, i durant dos mesos, lʼAjuntament de Barcelona destinarà 20 informadors repartits per tota la ciutat per donar a conèixer a la ciutadania les novetats de la modificació de lʼOrdenança de circulació, vianants i vehicles (OCVV), que entrarà en vigor lʼ1 de febrer. Les principals novetats que incorpora la nova norma impliquen un canvi dʼhàbits de la ciutadania. En són exemples lʼobligació de dur casc en conduir un vehicle de mobilitat personal (VMP), la prohibició de circular per la vorera en bici i VMP i també dʼestacionar motos en els accessos de centres escolars i hospitals. Així doncs, durant els mesos de gener i febrer, 10 equips de dos agents informadors, un per districte, es mouran per una seixantena de punts i àmbits seleccionats pels tècnics de mobilitat de lʼAjuntament i de cada districte. Es tracta de punts i àmbits amb carrils bici molt transitats, carrers on pot haver-hi aglomeracions de vianants, així com entorns escolars i hospitalaris. Els equips, que durant totes les setmanes de campanya aniran variant lʼhorari per cobrir totes les franges horàries. També informaran a totes les botigues i establiments de venda i reparació de bicicletes i patinets de la nova normativa, on podran deixar informació a disposició dels seus clients. A més, els equipaments municipals i les oficines dʼatenció ciutadana disposaran de tríptics informatius a disposició de totes les persones usuàries. Per arribar a tota la ciutadania, lʼAjuntament també està realitzant una campanya publicitària a mitjans impresos, digitals i radiofònics. A partir de lʼ1 de febrer entrarà en vigor la nova normativa, per la qual cosa, la Guàrdia Urbana podrà denunciar les infraccions. L̓ import de les sancions varia entre els 50 i els 500 euros, dʼacord amb la gravetat de la infracció. VMP: casc obligatori i una regulació més clara La nova Ordenança persegueix especialment una regulació més clara dels VMP. Principalment, la renovada OCVV defineix els VMP com a vehicles unipersonals, per la qual cosa només hi podrà circular una persona sola, i assenyala els elements de seguretat imprescindibles: lʼús de casc obligatori i que el vehicle disposi de llums davanters i posteriors. Cal recordar que la normativa vigent ja prohibia lʼús de VMP a menors de 16 anys i seʼn limitava lʼús a carril bici i a carrers amb límit de velocitat 30 km/h o inferior. En aquest sentit, la modificació de lʼOCVV clarifica les condicions de circulació, prohibint la circulació pels carrers a 50 km/h i definint la velocitat màxima de 25 km/h, que es redueix a 10 km/h als carrils bici en vorera. Pel que fa a les sancions, es multarà amb 100 euros el fet de no dur casc, lʼús de VMP per més dʼuna persona o no dur els llums davanters i posteriors. L̓ ús per part de menors de 16 anys se sancionarà amb 200 euros i circular per carrers a 50 km/h, tindrà una multa de 500 euros. Preservar les voreres per als vianants La voluntat del Govern municipal en la modificació de lʼOrdenança és la de preservar la vorera per als vianants. Per la qual cosa el nou text prohibeix la circulació per les voreres tant a les bicicletes com als VMP, i deixa aquest espai com a exclusiu per a la mobilitat a peu. Aquesta mesura es farà de manera compatible amb la protecció de la infància i no aplicarà en el cas dels infants, ja que els menors de 12 anys i les persones adultes que els acompanyin sí que podran circular en bicicleta per les voreres, cosa que sʼampliaria als 14 anys en aquells carrers que no disposin de carril bici. Igualment en aquells carrers sense carril bici, hi podran circular per la vorera persones adultes que transportin menors dʼedat. El transport de menors dʼedat només el podran realitzar majors dʼedat i sempre amb sistemes de remolc o cadiretes homologats al pes del menor. Excepte en aquestes situacions, circular per la vorera correspondrà a una sanció de 500 euros. També es podrà circular pels espais de vianants habilitats per a la circulació ciclista. En qualsevol cas, la proposta normativa també preveu lʼobligatorietat dels usuaris de bicis i VMP de baixar del vehicle en situacions dʼaglomeració de vianants. Noves restriccions dʼestacionament de motos a les voreres En la línia de preservar les voreres per als vianants, la modificació de lʼOCVV estableix de manera estructural que les motos no puguin estacionar a la zona dʼinfluència dels accessos a peu a un centre escolar o a un centre hospitalari, com a mesura per millorar la convivència i donar prioritat als vianants en lʼentrada, sortida i estada en aquestes zones especialment sensibles. Fer-ho tindrà, a partir de lʼ1 de febrer, una sanció de 500 euros. Igualment, la nova Ordenança prohibeix explícitament lʼestacionament en els espais adjacents als estacionaments de bicicletes, en els guals de vianants, en els carrils bici i quan obstrueixi la utilització de contenidors. Alhora, també incorpora la prohibició de lligar aquests vehicles als arbres, semàfors, bancs, contenidors, papereres i marquesines de transport, així com altres elements de mobiliari urbà quan es dificulti el pas de vianants o el destí o funcionalitat de lʼelement. Foment de la ciclologística i del repartiment dʼúltima milla Dʼaltra banda, el nou text també planteja condicions específiques dʼutilització de lʼespai públic pels cicles i VMP utilitzats per a la distribució urbana de mercaderies, amb lʼobjectiu de millorar les condicions en què operen els cicles i els VMP que sʼhi dediquen. Amb la nova norma, aquests vehicles podran utilitzar els espais habilitats per a la càrrega i descàrrega amb les mateixes condicions que la resta de vehicles a motor. Cicles i VMP que es dediquin a la càrrega i descàrrega de mercaderies també podran aturar-se als espais en vorera on es permet lʼestacionament de motos, sempre que no existeixi un espai habilitat per a aquest fi. Com a darrera novetat respecte a la infraestructura ciclista, el nou text també recull la prohibició explícita de realitzar càrrega i descàrrega per part de qualsevol vehicle en un carril bici, cosa que tindrà una sanció de 200 euros. Mapa web Contacte Avís legal Accessibilitat