RESOLUCIÓ DE LA SINDICATURA DE GREUGES QUEIXA RELATIVA AL DRET A L’HABITATGE (HABITATGE PÚBLIC) ANTECEDENTS Descripció dels fets objecte de la queixa En data 20 de gener de 2024, la ciutadana va presentar una queixa en aquesta Sindicatura en què exposava el següent: En data 3 de gener de 2025 va anar a buscar a “RD post” una notificació que anava destinada al seu nom, encara que hi figurava una adreça incorrecta pel que feia al número de la porta del seu habitatge. Es tractava d’una notificació d’una resolució de data 5 de desembre de 2024 del Consorci d’Habitatge de Barcelona on es declarava la desestimació respecte a l’adjudicació provisional d’un habitatge de família monoparental de la convocatòria de 45 habitatges de dret de superfície que deixava sense efecte l’adjudicació realitzada i proposava una nova adjudicació a favor de la unitat de convivència. També es procedia a donar-la de baixa de la inscripció del Registre a causa de la renúncia injustificada a aquesta assignació. En data 9 de gener de 2025 ha interposat un recurs d’alçada contra aquesta resolució de data 5 de desembre de 2024, atès que mai va tenir coneixement d’aquesta adjudicació i fa moltíssims anys que està inscrita al registre. Hi ha fet nombroses consultes i ha participat en diverses promocions, donat que continua la seva necessitat d’habitatge. Actuacions fetes Admesa a tràmit la queixa, la Sindicatura va iniciar la instrucció de l’expedient. Va estudiar els fets i la legislació aplicable, amb la finalitat de valorar si s’havien aplicat els principis de bona administració per a la salvaguarda dels drets fonamentals a la ciutat. D’acord amb el principi d’economia administrativa, no s’ha efectuat una petició d’informe a l’Ajuntament de Barcelona, ja que en l’expedient consta prou informació per poder emetre un pronunciament. Per aquest motiu, un cop examinat el contingut de la queixa, la documentació aportada per la persona interessada i la normativa aplicable, aquesta Sindicatura emet la decisió següent. CONSIDERACIONS 1 La ciutadana exposa que és sol·licitant d’habitatge de protecció oficial des de l’any 1998 i que es troba inscrita al Registre de sol·licitants d’habitatge de protecció oficial de Barcelona des de l’any 2009. Malgrat els esforços sostinguts al llarg dels anys, no ha aconseguit obtenir un habitatge. Durant molts anys ha quedat fora de molts processos per cobrar massa poc i, quan finalment es presenta l’oportunitat d’accedir a un habitatge en dret de superfície, l’Administració no li comunica correctament aquest fet i, a més, la dona de baixa del Registre. Les Bases específiques per a l’adjudicació d’aquests habitatges en règim de superfície recollien que “els integrants de la llista de participants afavorits no seran, per aquest simple fet, unitats de convivència adjudicatàries d’un habitatge ni hi tindran cap dret, fins que no acreditin que continuen complint els requisits d’inscripció en el Registre de Sol·licitants d’Habitatge amb Protecció Oficial de Barcelona, els necessaris per prendre part en aquest procés d’adjudicació; requisits que s’hauran de continuar complint fins a la formalització de l’adjudicació de l’habitatge per part del promotor”. 2. “El Consorci de l’Habitatge de Barcelona realitzarà el requeriment esmentat a cadascuna de les unitats de convivència afavorides, i les citarà seguint l’ordre resultant del sorteig per a la comprovació del compliment dels requisits indicats, en el termini màxim de quinze dies hàbils posteriors a la publicació de la llista de participants afavorits. Les persones adjudicatàries disposaran d’un termini de deu dies hàbils, a comptar des del requeriment fefaent que se’ls faci a l’efecte, per tal d’acreditar el compliment dels requisits. L’ordre de sol·licitants afavorits derivat del resultat del sorteig estableix l’ordre de citació d’aquestes unitats de convivència per part del Consorci, però en cap cas, dona lloc a l’establiment de cap ordre de prelació en la selecció de l’habitatge”. La notificació a la persona beneficiària de l’adjudicació per acudir a la cita concertada es produeix a través d’un operador postal que teòricament va entregar una carta. Els actes d’aquest operador, però, no disposen de la presumpció de veracitat. Però, i més enllà d’entrar a valorar el procediment seguit per notificar l’adjudicació, quan una persona ha estat adjudicatària d’un habitatge de protecció oficial, com aquesta Sindicatura ja ha dit en ocasions anteriors, ha de tenir coneixement real d’aquest fet, ja que el contrari pot significar un perjudici irreparable del dret bàsic d’accés a l’habitatge. Tal com recull el preàmbul del Reglament de sol·licitants d’habitatge amb protecció oficial de Barcelona “l’habitatge es configura com un bé bàsic, de primera necessitat, el preu del qual ha anat augmentant de manera important, cosa que ha deixat fora de l’abast de la disposició d’un habitatge un gran nombre de persones i famílies, els salaris de les quals no els permeten accedir a un habitatge en el mercat lliure”. Per a molts ciutadans, les convocatòries públiques són l’únic mitjà per aconseguir un 2 habitatge adequat a les seves necessitats i, per aquest motiu, clarament cal reforçar amb mesures complementàries i altres mitjans aquesta comunicació per assegurar- nos que les persones han tingut coneixement real d’aquesta adjudicació provisional, coneixement que en aquest cas no es va tenir, com demostra l’actuació immediatament posterior de la ciutadana en saber que figurava com a desistida en el procediment i que la donaven de baixa amb la interposició del recurs d’alçada. A més, la ciutadana afirma que ha tingut una actitud activa de recerca d’habitatge públic al llarg dels anys, requerint informació a les Oficines d’Habitatge i informant d’altres mitjans de comunicació com el correu electrònic i el telèfon a disposició del Registre. Aquesta Sindicatura considera que l’actuació del Consorci de l’Habitatge de Barcelona va ser insuficient tot i que hi ha elements suficients per a l’estimació del recurs d’alçada que ha interposat. DECISIÓ D’acord amb el que disposen l’article 143 de la Carta municipal de Barcelona i el reglament que regula la Sindicatura de Greuges de Barcelona, aquesta institució té com a missió valorar si s’ha produït un greuge. Considerats els fets i les normes aplicables, conclou que, en aquest cas, l’actuació del Consorci d’Habitatge de Barcelona no ha estat correcte ni eficaç.  Recomanar al Consorci d’Habitatge de Barcelona que estimi el recurs d’alçada i deixi sense efecte la resolució de data 5 de desembre de 2024.  Recomanar al Consorci de l’Habitatge de Barcelona que reforci amb altres mesures la comunicació que es fa a les persones beneficiàries d’adjudicacions definitives. Aquesta resolució es comunicarà a l’òrgan municipal competent, se’n donarà compte al Plenari del Consell Municipal en l’informe anual reglamentari i s’informarà la persona interessada del seu contingut. 3