Visualització de dades Repte Barcelona Dades Obertes Tercera edició_2020 27 de novembre de 2019 01 Què ens diuen les dades? Què ens diuen les dades? Escalfament global Mínim solar secundari Volcà Krakatoa 1883 Baixa activitat solar (1795-1820) Volcà Tambora 1815 Més informació a: https://www.meteo.cat/wpweb/climatologia/el-clima-ara/serie-climatica-de-barcelona/ Què ens diuen les dades? Link: https://opendata-ajuntament.barcelona.cat/data/ca/dataset/temperatures-hist-bcn Què ens diuen les dades? Temperatura Temps Per simplificar: dades agregades per any Busquem: tendències, anomalies Link: https://opendata-ajuntament.barcelona.cat/data/ca/dataset/temperatures-hist-bcn 02 Tipus de gràfics Els gràfics Font: http://atenciociutadana.gencat.cat/web/.content/manuals/guia-visualitzacio-dades.pdf Comparacions Font: http://atenciociutadana.gencat.cat/web/.content/manuals/guia-visualitzacio-dades.pdf Comparacions Font: http://atenciociutadana.gencat.cat/web/.content/manuals/guia-visualitzacio-dades.pdf Gràfic de barres Voleu: ● Comparar un conjunt de valors. ● Establir un rànquing. ● Ordenar de més gran a més petita. Característiques: ● Noms de les categories llargs: orientació horitzontal. ● Línia de referència (mitjana, objectiu…). ● Ressaltar amb colors. Font: http://atenciociutadana.gencat.cat/web/.content/manuals/guia-visualitzacio-dades.pdf Gràfic de barres Voleu: ● Comparar un conjunt de valors. ● Establir un rànquing. ● Ordenar de més gran a més petita. Característiques: ● Noms de les categories llargs: orientació horitzontal. ● Línia de referència (mitjana, objectiu…). ● Ressaltar amb colors. Font: http://atenciociutadana.gencat.cat/web/.content/manuals/guia-visualitzacio-dades.pdf Gràfic de barres Ordre temporal Font: http://atenciociutadana.gencat.cat/web/.content/manuals/guia-visualitzacio-dades.pdf Gràfic de barres L’eix quantitatiu ha de començar a cero, per no confondre el lector. Font: http://atenciociutadana.gencat.cat/web/.content/manuals/guia-visualitzacio-dades.pdf Gràfic de barres Segur? Font: http://atenciociutadana.gencat.cat/web/.content/manuals/guia-visualitzacio-dades.pdf El cero ha de ser sempre la referència? La importància del CONTEXT Què ens diuen les dades? Escalfament global Mínim solar secundari Volcà Krakatoa 1883 Baixa activitat solar (1795-1820) Volcà Tambora 1815 Més informació a: https://www.meteo.cat/wpweb/climatologia/el-clima-ara/serie-climatica-de-barcelona/ Gràfic de barres agrupades Volem: ● Entendre la descomposició d’una categoria en els diferents segments que la componen. Característiques: ● També hi ha codificació per colors. ● Valorar sempre si és més clar fer gràfics separats. Partides pressupostàries per categoria i subcategoria. Font: http://atenciociutadana.gencat.cat/web/.content/manuals/guia-visualitzacio-dades.pdf Gràfic de barres apilades Volem: ● Comparar el valor total de la suma dels segments. Exemple: ● Quan és difícil comparar el nombre de partides pressupostàries destinades a cada subsector. Població dels estats americans segmentats per rangs d’edat. Font: http://atenciociutadana.gencat.cat/web/.content/manuals/guia-visualitzacio-dades.pdf Gràfic de barres apilades Alternativa: separar en diferents gràfics Font: http://atenciociutadana.gencat.cat/web/.content/manuals/guia-visualitzacio-dades.pdf Gràfic de barres apilades Atenció: ● Quan només s’apilen dues categories es pot aconseguir un gràfic més aclaridor. Publicacions de facebook segons temes d’actualitat pel Partit Demòcrata i el Republicà. Font: http://atenciociutadana.gencat.cat/web/.content/manuals/guia-visualitzacio-dades.pdf Gràfic de radar Volem: ● Comparar moltes variables. Atenció: ● No es poden representar variables amb valors negatius / positius. Font: http://atenciociutadana.gencat.cat/web/.content/manuals/guia-visualitzacio-dades.pdf Gràfic de radar Massa variables! Font: http://atenciociutadana.gencat.cat/web/.content/manuals/guia-visualitzacio-dades.pdf Gràfic d’intensitat de colors Volem: ● Fer comparacions qualitatives. Els valors es representen amb colors en lloc de nombres. ● Mostrar evolució temporal, buscar patrons, correlacions… Evolució d’infectats per malària. Font: http://atenciociutadana.gencat.cat/web/.content/manuals/guia-visualitzacio-dades.pdf Gràfic d’intensitat de colors Volem: ● Fer comparacions qualitatives. Els valors es representen amb colors en lloc de nombres. ● Mostrar evolució temporal, buscar patrons, correlacions… Atenció: ● L’ordre és important Evolució d’infectats per malària. Font: http://atenciociutadana.gencat.cat/web/.content/manuals/guia-visualitzacio-dades.pdf Gràfic de marques Aporta context. Valor per comparar Barra Valors acceptables Volem: Avaluar un valor concret respecte del que s’esperava i respecte d’uns rangs de qualitat establerts. Font: http://atenciociutadana.gencat.cat/web/.content/manuals/guia-visualitzacio-dades.pdf Gràfic múltiple Volem: ● Mostrar el comportament d’una mateixa variable per diferents categories. Característiques: ● Quan hi ha massa categories per un sol mapa. ● Dades en el temps. Diferents gràfics per a cada moment determinat. Beneficis d’una empresa a cada estat dels per categories de producte i per tipus de client. Font: http://atenciociutadana.gencat.cat/web/.content/manuals/guia-visualitzacio-dades.pdf Tendències Font: http://atenciociutadana.gencat.cat/web/.content/manuals/guia-visualitzacio-dades.pdf Gràfic de línies Volem: ● Mostrar l’evolució temporal d’una o més variables quantitatives. Vendes de dos productes d’una empresa. Font: http://atenciociutadana.gencat.cat/web/.content/manuals/guia-visualitzacio-dades.pdf Gràfic de línies Atenció: ● Amb l’eix y! Es corre el risc d’emfatitzar massa els canvis. ● Cal tenir en compte que la representació de massa línies pot reduir considerablement la llegibilitat del gràfic. Font: http://atenciociutadana.gencat.cat/web/.content/manuals/guia-visualitzacio-dades.pdf Gràfic de pendents Volem: ● Comparar l’abans i el després d’una variable en diverses categories. Característiques: ● Els valors màxims i mínims de cadascun dels eixos ha de ser el mateix. Classificació dels diferents equips de la primera divisió de futbol. Font: http://atenciociutadana.gencat.cat/web/.content/manuals/guia-visualitzacio-dades.pdf Minigràfic Volem: ● Veure el comportament del valor mostrat a grans trets. Caracterísitques: ● Són secundaris. ● Petits i sense eixos. Font: http://atenciociutadana.gencat.cat/web/.content/manuals/guia-visualitzacio-dades.pdf Mapes Font: http://atenciociutadana.gencat.cat/web/.content/manuals/guia-visualitzacio-dades.pdf Mapa de coropletes Volem: ● Trobar patrons geogràfics en les dades. Atenció: ● S’ha d’utilitzar per resoldre dubtes de caire geogràfic. No per fer un rànquing de les diferents regions. Taxa d’atur als Estats Units. Font: http://atenciociutadana.gencat.cat/web/.content/manuals/guia-visualitzacio-dades.pdf Mapa de símbols proporcionals Volem: ● Trobar patrons geogràfics en dades que contenen punts geogràfics (latitud i longitud). Característiques: ● No calen regions polítiques. ● El color pot ser una segona variable. ● Cal utilitzar la transparència per facilitar la lectura. Nombre de persones censades als Estats Units. Font: http://atenciociutadana.gencat.cat/web/.content/manuals/guia-visualitzacio-dades.pdf Parts d’un total Font: http://atenciociutadana.gencat.cat/web/.content/manuals/guia-visualitzacio-dades.pdf Parts d’un total Volem: ● Comparar un valor amb la suma dels altres. Característiques: ● És un gràfic ideal quan hi ha dos valors. Però... Font: http://atenciociutadana.gencat.cat/web/.content/manuals/guia-visualitzacio-dades.pdf Parts d’un total Atenció: ● Moltes categories, millor barres. Font: http://atenciociutadana.gencat.cat/web/.content/manuals/guia-visualitzacio-dades.pdf Parts d’un total Atenció: ● L’ús de 3D pot dificultar la comprensió. Font: http://atenciociutadana.gencat.cat/web/.content/manuals/guia-visualitzacio-dades.pdf Parts d’un total Atenció: ● Millor ordenar les dades per ordre seqüencial. Font: http://atenciociutadana.gencat.cat/web/.content/manuals/guia-visualitzacio-dades.pdf Parts d’un total Atenció: ● Si les dades ordinals segueixen un ordre temporal, millor línies. Font: http://atenciociutadana.gencat.cat/web/.content/manuals/guia-visualitzacio-dades.pdf Parts d’un total Atenció: ● Si s’han de comparar diferents categories, millor barres. Font: http://atenciociutadana.gencat.cat/web/.content/manuals/guia-visualitzacio-dades.pdf Pictograma Volem: ● Expressar un valor i alhora oferir un context que permeti identificar si és gran o petit. Característiques: ● Són òptims per representar percentatges. Font: http://atenciociutadana.gencat.cat/web/.content/manuals/guia-visualitzacio-dades.pdf Mapa d’arbre Volem: ● Veure una agrupació jeràrquica de valors. Volum de vendes d’una empresa (mida) i benefici (color). Font: http://atenciociutadana.gencat.cat/web/.content/manuals/guia-visualitzacio-dades.pdf Distribucions Font: http://atenciociutadana.gencat.cat/web/.content/manuals/guia-visualitzacio-dades.pdf Histograma Volem: ● Entendre com estan distribuïts els valors d’una variable. En particular, quan els valors es distribueixen de manera similar al voltant de la mitjana. Valoracions d’un conjunt de sèries de televisió. Font: http://atenciociutadana.gencat.cat/web/.content/manuals/guia-visualitzacio-dades.pdf Diagrama de caixa Atenció: ● No és un gràfic adient per a tots els públics. Cal conèixer conceptes fonamentals de Caixa de les valoracions dels capítols de sèries de televisió. l’estadística descriptiva. Font: http://atenciociutadana.gencat.cat/web/.content/manuals/guia-visualitzacio-dades.pdf Correlacions Font: http://atenciociutadana.gencat.cat/web/.content/manuals/guia-visualitzacio-dades.pdf Correlacions Volem: ● Veure la relació que hi ha entre dues variables. ● Detectar elements atípics. Vendes i benefici per producte. Cada punt és un producte. Font: http://atenciociutadana.gencat.cat/web/.content/manuals/guia-visualitzacio-dades.pdf Correlacions Relació lineal, exponencial, polinomial o logarítmica entre dues variables. Agrupacions. Font: http://atenciociutadana.gencat.cat/web/.content/manuals/guia-visualitzacio-dades.pdf Gràfic de bombolles Volem: ● Representar fins a 5 variables diferents alhora: ● posició segons l’eix x (variable principal). ● posició segons l’eix y (variable principal). ● color del punt (per distingir categories). ● mida del punt (per buscar el valor més gran de la variable). ● animació per representar l’evolució temporal de Benefici, vendes i descompte per a un conjunt de productes. La mida i color de la bombolla representa la magnitud del cada punt (interactius). descompte. Font: http://atenciociutadana.gencat.cat/web/.content/manuals/guia-visualitzacio-dades.pdf Gràfic de bombolles Eix x: esperança de vida Eix y: ingressos Mida: població Color: continent Evolució: amb el temps Font: http://atenciociutadana.gencat.cat/web/.content/manuals/guia-visualitzacio-dades.pdf Coordenades paral·leles Volem: ● Explorar conjunts de dades multidimensionals. Atenció: ● Sobretot per interactius. Comparació de models de cotxe a partir de diferents característiques. Font: http://atenciociutadana.gencat.cat/web/.content/manuals/guia-visualitzacio-dades.pdf Connexions, relacions i xarxes Font: http://atenciociutadana.gencat.cat/web/.content/manuals/guia-visualitzacio-dades.pdf Connexions, relacions i xarxes Diagrama de nodes i arestes Diagrama de Sankey Volem: Volem: ● Detectar patrons entre ● Estudiar diferents categories o elements del conjunt de estats a través dels quals una dades. variable va canviant de valor. Font: http://atenciociutadana.gencat.cat/web/.content/manuals/guia-visualitzacio-dades.pdf Connexions, relacions i xarxes 03 Recomanacions Menys és més Context: És important donar suficient context per poder comprendre millor les dades, omplir-les de significat i guiar el lector cap a una conclusió determinada. https://www.yellowfinbi.com/blog/2017/03/spoonful-of-context-helps-data-visualization-go-down Color: Destacar informació o codificar-la. Cal no abusar-ne! Màxim de cinc colors per gràfic. https://learnui.design/tools/data-color-picker.html#palette Tipografia: Ha de ser legible. Text: Un titular adequat pot ser la clau per atraure l’atenció del lector. Pot facilitar la comprensió. Màxima síntesi. Iconografia: Només si serveix per augmentar la comprensió. Proporció: Assegureu-vos que les dades es veuen bé. 04 Males pràctiques A l’aula Feu d’analistes de dades Detecteu les males pràctiques als següents gràfics. Ajuntament de Barcelona Mirada crítica barcelona.cat/barcelonactiv a Ajuntament de Barcelona Mirada crítica barcelona.cat/barcelonactiv a Ajuntament de Barcelona Mirada crítica barcelona.cat/barcelonactiv a Ajuntament de Barcelona Eixos tallats… o desapareguts barcelona.cat/barcelonactiv a Ajuntament de Barcelona barcelona.cat/barcelonactiv a Ajuntament de Barcelona Eixos tallats… o desapareguts barcelona.cat/barcelonactiv a Ajuntament de Barcelona Eixos tallats… o desapareguts barcelona.cat/barcelonactiv a Ajuntament de Barcelona Eixos tallats… o desapareguts barcelona.cat/barcelonactiv a Ajuntament de Barcelona Anumerisme Eixos tallats… o desapareguts barcelona.cat/barcelonactiv a Ajuntament de Barcelona Eixos tallats… o desapareguts barcelona.cat/barcelonactiv a Ajuntament de Barcelona Eixos tallats… o desapareguts (+ Cherry-picking) barcelona.cat/barcelonactiv a Ajuntament de Barcelona No es manté l’escala barcelona.cat/barcelonactiv a Ajuntament de Barcelona No es manté l’escala barcelona.cat/barcelonactiv a Ajuntament de Barcelona Respectar les convencions barcelona.cat/barcelonactiv a Ajuntament de Barcelona Respectar les convencions barcelona.cat/barcelonactiv a Ajuntament de Barcelona Els «pastissos» barcelona.cat/barcelonactiv a Ajuntament de Barcelona Els «pastissos» barcelona.cat/barcelonactiv a Ajuntament de Barcelona Els «pastissos» barcelona.cat/barcelonactiv a Ajuntament de Barcelona Què els hi passa? barcelona.cat/barcelonactiv a Ajuntament de Barcelona Què els hi passa? barcelona.cat/barcelonactiv a Ajuntament de Barcelona Què els hi passa? barcelona.cat/barcelonactiv a Ajuntament de Barcelona Què els hi passa? barcelona.cat/barcelonactiv a Ajuntament de Barcelona Què els hi passa? barcelona.cat/barcelonactiv a 05 Eines Eines Tableau (https://www.tableau.com/). DataWrapper (https://www.datawrapper.de/) Flourish (https://flourish.studio/) Adobe Illustrator (https://www.adobe.com/es/products/illustrator.html) SketchApp (https://www.sketchapp.com/) Microsoft Excel (https://products.office.com/en/excel) Microsoft PowerBI (https://powerbi.microsoft.com/es-es/) Instamaps (https://www.instamaps.cat): mapes D3 (https://d3js.org/): llibreries R (https://www.r-project.org/) A l’aula Eines: Flourish Atenció! Feu servir la versió Cal usuari en anglès. A l’aula Eines: Flourish OBJECTIU Analitzar l’evolució temporal de les despeses segons les polítiques de l’Ajuntament de Barcelona. A l’aula Obtenim les dades Descarreguem les dades A l’aula Quin tipus de visualització farem servir? Volem: ● Estudiar l’evolució temporal d’una o més variables. Gràfic de línies. A l’aula Quin tipus de visualització farem servir? En aquest punt: ● Assegureu-vos que els textos es veuen bé. ● Comproveu que no hi ha errors a les dades. ● Necessitareu agregar dades? Atenció! Depenen del programa amb el que treballeu i de com estigui configurat, treballareu amb punts o comes. A l’aula Nova visualització Flourish A l’aula Flourish Gràfic de línies A l’aula Com hem de pujar Flourish les dades? Sempre en trobarem un de fet. A l’aula Flourish Volem: ● Una columna per a cada categoria. ● Un columna amb els anys. Què tenim? A l’aula Quin tipus de visualització farem servir? Podem: ● Refer les columnes O...mirem què passa si pugem les dades directament A l’aula Flourish Podem importar el full de càlcul Les podem copiar i enganxar A l’aula Flourish Dades Etiquetes Dades que es representen Miniatura A l’aula Flourish Transformem x i y clicant on assenyala la fletxa vermella. A l’aula Flourish Fixem B-F Agafem les columnes (B-F): Deute Públic, Seguretat i mobilitat ciutadana, Habitatge i urbanisme, Benestar comunitari i Medi Ambient. A l’aula Descarregueu-vos-el Flourish Modifiqueu l’estil del gràfic A l’aula Descarregueu-vos-el Flourish Modifiqueu l’estil del gràfic A l’aula Text Mida 4 lletra Flourish Mida 1. Feu les línies més gruixudes. número 2. Poseu capçalera. 3. Poseu la llegenda a sota. 4. Afegiu textos als eixos x i y i feu els números més grans. 3 Mida 2 lletra Text 1 Mida número A l’aula ● Feu les línies més gruixudes. Flourish ● Poseu capçalera. ● Poseu la llegenda a sota. ● Afegiu textos als eixos x i y i feu els números més grans. Eines: Flourish Fem el següent gràfic: Eines: Flourish Seleccionem les dades que necessitem i les enganxem a una pestanya nova. Eines: Flourish Només ens interessen les dades on la nacionalitat és “Cap espanyol” Eines: Flourish Nou mapa Eines: Flourish Necessitem un Fitxers geojson Importem el fitxer fitxer de geometria Eines: Flourish Eines: Flourish Eines: Flourish Afegim una columna on posarem les dades de la columna G Eines: Flourish (nombre) del full de càlcul. D’aquesta manera obtindrem els colors amb la gradació. Eines: Flourish Copiem les dades del full de càlcul Atenció! L’ordre dels barris ha de ser el mateix. Eines: Flourish Què volem visualitzar? El quadre ha de quedar així: barris nombre Eines: Flourish Haruríem de veure això: Eines: Flourish Afegim Modifiquem l’estil: el títol Activem la visió dels Activem contorns la visió de la llegenda Eines: Flourish Ho hauríem de veure així: Eines: Flourish Fitxers geojson Eines: Flourish Quan tinguem punts amb coordenades els hem d’afegir en aquesta pestanya. Els noms dels barris han de ser idèntics! Eines: Flourish Pestanya Mida dels punts Latitud de punts Longitud Eines: Flourish Per visualitzar-ho tot: Pestanya punts Pestanya regions Mida dels punts = columna valors Afegiu títol Eines: Flourish Afegiu llegenda Coloregeu les regions Exercici Voleu practicar més? Fem el següent gràfic: Eines: Flourish Fem el següent gràfic: Eines: Flourish Fem el següent gràfic: Exercici Més propostes? Gràcies per la vostra atenció!