www.barcelona.cat  Cerca a barcelona.cat...    Servei de Premsa 26/03/2025 12:37:51 NOTES I  DOSSIERS CONVOCATÒRIES EMISSIONS GRÀFICS CONTACTE HEMEROTECA  L̓Ajuntament de Barcelona tanca el 2024 amb 45,2M€ de superàvit 13/03/2025 Temps estimat de lectura: 4 minuts La liquidació de lʼexercici 2024 revela aquest tancament en positiu per segon any consecutiu, complint els principals objectius financers Destaca lʼalt grau dʼexecució pressupostària, del 93,4% en el conjunt de de la despesa, i un volum dʼinversions executades per valor de 657M€ El pagament a proveïdors es manté en els 21,7 dies de mitjana, molt per sota dels 30 dies fixats per llei Lleuger descens de lʼendeutament, que es manté entorn als 1.000M€ i per sota del 30% dels dʼingressos L̓ Ajuntament de Barcelona tanca lʼexercici 2024 amb un superàvit de 45,2M€, complint els principals objectius financers i mantenint un elevat nivell dʼexecució pressupostària. La liquidació del pressupost, que sʼha signat aquest dies, constata que per segon any consecutiu sʼha tancat en positiu lʼexercici. Aquesta dada demostra que lʼAjuntament ha continuat fent una gestió solvent dels recursos públics, amb una eficiència i rigor que també reflecteixen la resta dʼindicadors econòmic- financers i pressupostaris. Seguint la tendència habitual, la liquidació revela un alt grau dʼexecució pressupostària, del 93,4% (capítols 1 a 7), és a dir 3.589M€, essent el volum més gran de despesa no financera executada fins ara a la història de lʼAjuntament. Més en detall, hi ha una execució de la depesa corrent (capítols 2 i 4) del 95,7%, amb 2.348M€ i de la inversió del 84,0%, amb 657M€ executats, mostrant en tots dos casos un major nivell dʼexecució que en els darrers exercicis. Per operadors, els màxim responsables de lʼexecució de les inversions previstes en el PIM han estat Barcelona dʼInfraestructures Municipals, SA (43%), lʼInstitut Municipal dʼUrbanisme (7%), el Consorci dʼEducació de Barcelona (7%) o lʼInstitut Municipal de lʼHabitatge i Rehabilitació, (7%). El tancament de lʼexercici mostra que lʼestalvi brut pressupostari (diferència entre ingressos i despesa corrent) es manté estable, situant-se al tancament del 2024 en el 18,2%, amb 653,1M€, dins de la forquilla del 15%-20% que és el rati que va establir el govern municipal com a rati de solvència desitjada. Evolució de lʼendeutament En termes relatius es produeix un lleuger descens de lʼendeutament i es manté estable en el 29% del total dʼingressos corrents, per sota de la previsió inicial del 31,2% i del 30,7% amb que es va tancar lʼany passat. En concret, el deute de lʼajuntament amb els bancs se situa en els 1.035,7M€ a data de tancament de lʼexercici 2024, el que demostra la capacitat del govern municipal de mantenir lʼesforç inversor i, a la vegada, mantenir el nivell dʼendeutament molt per sota del límit que marca la Llei dʼHisendes Locals. A la vegada, el romanent de tresoreria, els fons líquids que té lʼAjuntament per fer front a pagaments està en un 5,8% dels seus ingressos corrents, per sobre de lʼobjectiu del 5% que es fixa lʼAjuntament. Pel que fa a la tipologia del deute, aquest es distribueix entre el sistema bancari (90,8%), les col·locacions privades i lʼemissió de deute – bo sostenible. Pel que fa a la font de finançament destaca, percentualment, el pes de la banca pública (43,6%) i actualment el Banc Europeu dʼInversions (BEI) és el principal creditor. El pagament a proveïdors torna a tancar lʼany en els 21,7 dies de mitjana des del moment en que la factura entra al registre municipal, molt per sota dels 30 dies que marca la llei. Uns indicadors que mostren la voluntat de lʼadministració municipal de contribuir, amb la seva celeritat, a mantenir la liquiditat a les empreses i autònoms que treballen amb lʼadministració. El tancament i liquidació dels comptes de la resta de les entitats del grup sʼefectuarà a finals dʼabril. Solvència contrastada per les principals agències de qualificació creditícia La solvència financera de lʼAjuntament de Barcelona ha quedat de nou acreditada amb les qualificacions emeses per les agències Standard & Poorʼs i Fitch, que mantenen la màxima qualificació que poden atorgar a la ciutat, tenint en compte que està limitada per la qualificació que rep el conjunt de lʼEstat, que és actualment dʼA per a S&P i A- per a Fitch. També ambdues agències coincideixen en que, si poguessin valorar lʼAjuntament de forma independent a lʼEstat, aquesta qualificació seria millor en tots dos casos: “aa-“ per a S&P” i “aaa” per a Fitch. Rendiment de comptes amb la ciutadania i millorar la transparència financera Un cop feta la liquidació del pressupost, lʼAjuntament de Barcelona, seguint la cultura de lʼ“accountability” de lʼàmbit anglosaxó, per segon any consecutiu, publicarà en un diari de gran tirada un informe sintètic de com sʼha executat el pressupost. Amb un format gràfic dissenyat per fer comprensible a la ciutadania, el document detallarà els principals indicadors econòmics, financers i pressupostaris. Una acció que aprofundeix en la transparència financera de Barcelona i que busca, també, millorar la confiança ciutadana en els electes a qui han depositat la seva confiança. L̓ objectiu és que aquesta publicació a premsa, de caràcter anual, sigui un document precís, accessible i verificable mitjançant les fonts de dades obertes de la web dʼEstratègia i Finances i del Pressupost Obert. Document adjunt (PDF) Paraules clau liquidació pressupost 2024/ Avís legal Accessibili