GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA - ANNEXOS - 9 d’abril del 2025 CSV: 70d63fec149d6249 CONVENI de col·laboració entre l'Institut de Cultura de Barcelona i Sala de espera Producciones Culturales SL, per al finançament de l'Art Photo BCN. Institut de Cultura ANNEX II: PROJECTE Exp. CV. C240001633 24S02422 11 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA - ANNEXOS - 9 d’abril del 2025 CSV: 70d63fec149d6249 CONVENI de col·laboració entre l'Institut de Cultura de Barcelona i Sala de espera Producciones Culturales SL, per al finançament de l'Art Photo BCN. Art Photo Bcn XI Edició Presentació Art Photo Bcn Objectiu principal Art Photo Bcn és un festival de fotografia de caràcter professional i lúdic que té per objectiu dinamitzar i crear xarxa i circuit entre els múltiples agents que creen i sustenten la fotografia contemporània de manera estratègica a Catalunya i concretament a Barcelona ciutat amb el seu enfocament com a capital fotogràfica connectant els diferents circuits d'aquesta, recuperant l'esperit de la Primavera Fotogràfica i ampliant-lo en l'àmbit nacional i internacional. El seu caràcter estratègic vol impulsar i connectar el treball de professionals del sector de la imatge des de la seva producció, difusió, investigació, exposició, venda i formació refermant la idea de la fotografia com a instrument indispensable pel bon funcionament de la societat actual. La fotografia ha estat vista com a una tecnologia subsidiària, al servei d´altres discursos. Amb aquesta trobada volem oferir-la com a un espai unificat i plural. Un bon numero d´artistes que no són catalogats com a fotògrafs han adoptat la fotografia com a part fonamental del seu instrumental, mentre que les pràctiques de molts autors i autores de la fotografia s´han inserit en el territori que diem art conceptual. D´aquesta doble visió esdevé clau crear un punt de trobada per a la fotografia com a matèria artística impulsant el circuit creatiu de manera més amplia. La imatge com a punt de unió de l´ecosistema cultural i artístic és la protagonista d´Art Photo Bcn, com a sistema de construcció de sentit que és. Periodicitat Art Photo Bcn té una periodicitat anual des de 2014 que no va ser interrompuda per la pandèmia del Covid-19. Aquesta circumstància ens va portar a implementar una plataforma digital que dona suport i amplifica l'activitat presencial que és la gran protagonista del nostre esdeveniment. Art Photo Bcn és el punt de trobada físic i necessari per a la fotografia del nostre moment conjugat el treball de més de 300 persones entre empreses, escoles, galeries, institucions, editorials i autors i autores en cada edició. A petició de la nostra seu principal, el Disseny Hub, i per descongestionar el calendari d´esdeveniments culturals que té lloc a l´últim trimestre, per a aquesta onzena edició decidim traslladar-nos a la primavera, concretament al cap de setmana del 6 al 9 de juny i juliol. D´aquesta manera re connectem amb la Primavera Fotogràfica tal i com vàrem iniciar el nostre recorregut al 2014 i també ho fem en connexió amb d´altres esdeveniments fotogràfics que tenen lloc a diverses localitzacions com són Photoespaña, Revela´t i Lumínic. Seus Art Photo Bcn vol fer de la ciutat de Barcelona una capital fotogràfica internacional creant una cita de rellevància que ens porti a reprendre l'esperit de la Primavera Fotogràfica que va quedar desert i que pensem mereix la nostra ciutat per la seva història i constant vinculació amb la fotografia. D´aquesta manera conjuguem diverses seus a la ciutat amb el Disseny Hub Barcelona com a seu central on tenen lloc fira, photobook market, visionats, espai de networking i activitats en obert amb la ramificació cap a sobre sis sales d'exposicions i entitats al voltant de la imatge de la nostra ciutat. Aquestes seus associades al festival tenen al seu espai mostres i continguts fotogràfics que s´alineen amb el nostre objectiu principal. Aquesta onzena edició prescindim de les mostres pròpies per tal de dinamitzar, activar i difondre les mostres que entitats i galeries de gran rellevància de la ciutat tenen en actiu els mesos de maig a juliol. Aquest canvi de paradigma va en línia amb la nostra intenció de optimitzar recursos i no sobre produir materials. Aquestes són les seus implicades en la XI edició d'Art Photo Bcn (es poden sumar algunes seus més al pla GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA - ANNEXOS - 9 d’abril del 2025 CSV: 70d63fec149d6249 CONVENI de col·laboració entre l'Institut de Cultura de Barcelona i Sala de espera Producciones Culturales SL, per al finançament de l'Art Photo BCN. inicial). 1. Disseny Hub Barcelona – seu principal del 6 al 9 de juny de 2024 amb fira, photobook market, visionats, tallers, activitats dinamitzadores i visites comentades. 2. Còpia Lab – mostra de Rita Puig Serra. 3. Vàlid Foto – activació dels continguts del mes de maig. 4. ADN Gallería – esmorzar inaugural durant els dies centrals del festival. 5. Fundación Foto Colectania – visita a la cambra de conservació. 6. Carles Taché Gallery – activació de continguts mes de maig 7. MACBA – activació de continguts mes de maig amb la mostra de Jordi Colomer. 8. La Virreina Centre de la Imatge – activació de continguts mes de maig amb mostra Jeff Wall. 9. Imaginart – sopar de networking durant els dies del festival. Totes aquestes accions tindran un reflex en línia a través de la plataforma digital desenvolupada expressament que permet la visió 360 immersiva amb un zoom de màxima qualitat, el contacte directe amb autors i responsables mitjançant el live chat, l'ampliació d'informacions i venda directa online. Aquesta possibilitat en línia ens serveix per ampliar en espai i temps el nostre esdeveniment allargant-lo fins al 30 de juliol de 2024, moment de cloenda de la XI edició d'Art Photo Bcn. A. Interés cultural i artístic de l´esdeveniment A1. Equip Art Photo Bcn conjuga els esforços de molts professionals del sector des de la seva primera edició. Hem buscat la confluència d'activadors diversos de primera fila per tal d'avalar els nostres continguts, sustentant-los en el treball de grans professionals de reconeguda trajectòria que ens ajuden i participen de cada edició. Professionals que donen suport a i se senten recolzats i part d'un equip i, després de deu edicions podem dir que d'una comunitat on se senten reflectits i identificats gràcies a l'exhaustiu treball de qualitat de tot l'equip. Art Photo Bcn pasa a estar gestionada sota la forma jurídica i fiscal de Sala de Espera Producciones Culturales SL des de gener de 2024, amb Isabel Lazaro García com a administradora única. Art Photo Bcn és el projecte principal de l´empresa complementant la seva activitat amb tasques d´assessorament, gestió, programació i docència sempre lligades a l´àmbit de la cultura, l´art contemporani i la fotografia. L'equip d'Art Photo Bcn ha anat creixent des de la seva primera edició el 2014 comptant amb professionals amb base a diverses ciutats. Creat i desenvolupat per Isabel Lazaro, gestora cultural, crítica i comissària d'exposicions que dirigeix el festival com a principal activitat professional, el llistat de persones implicades ha anat buscant especialistes en cada tasca donant uns resultats òptims i apostant per a professionals de carrera mitjana. Isabel Lazaro compta amb experiència i formació per la gestió cultural, comissariat i vinculacions sòlides al circuit fotogràfic nacional i internacional des de fa més de 15 anys. La seva activitat anterior la portada a formar part del circuit de museus i fundacions privades i públiques, galeries, docència i investigació vinculada a la UB. Actualment, compagina aquesta tasca principal de direcció del festival que ella mateixa va fundar amb la col·laboració com a crític per Catalunya de la publicació setmanal de l'ABC Cultural. Des del 2017 la comunicació en línia està en mans de Miren Pastor, fotògrafa i dinamitzadora cultural, gran coneixedora del medi fotogràfic nacional i internacional va ser una de les fundadores de la madrilenya Escola Blank Paper, del Photobook Festival Fiebre de Madrid i actualment treballa des de l'estudi de solucions culturals integrals La Troupe. Al 2023 s'incorpora a l'equip de comunicació Elena Aristoy per la part especialitzada de premsa i amb ella treballa els continguts i la connexió amb premsa GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA - ANNEXOS - 9 d’abril del 2025 CSV: 70d63fec149d6249 CONVENI de col·laboració entre l'Institut de Cultura de Barcelona i Sala de espera Producciones Culturales SL, per al finançament de l'Art Photo BCN. especialitzada i general fent un tàndem de comunicació abocat a perfeccionar la cobertura que puguin fer els mitjans del nostre esdeveniment. En 2018 es va realitzar un restyling del festival creant nova imatge i web amb el treball de Rubén García Castro qui du a terme les tasques de disseny integral de l'esdeveniment en totes les esferes d'aplicació, online i offline en cada edició. Rubén crea un sistema gràfic adaptant la imatge del guanyador de l'edició anterior dels visionats per assolir la nova imatge gràfica de tota l'edició en curs i aportant un tractament de conjunt al lema de cada any i el seu reflex gràfic. És una persona de gran prestigi i compta amb formació especialitzada en publicacions fotogràfiques des del seu estudi Astrolab tenint com a clients a fotògrafs i creadors de gran rellevància. Per aquesta onzena edició, la imatge serà de Rita Puig-Serra amb el seu projecte Anatomy of an Oyster que vol donar visibilitat a la problemàtica dels abusos a l´entorn familiar d´una manera acurada i poètica. El 2020 s'uneixen al nostre equip Gary Manrique com a responsable d'espònsors i patrocinadors. La seva feina ens ha proporcionat acords de col·laboració amb empreses del sector així com amb marques que tenen intenció de visibilitat a esdeveniments culturals en general. El seu treball ha estat orientat cap a la creació d´una secció tècnica a l´apartat fira per tal d´aportar l´element de les marques seleccionades així com la visibilitat dels seus ambaixadors i ambaixadores. Des de 2018 la web ha estat creada per Jon Unibaso programador full stack amb especial trajectòria en esdeveniments artístics. El 2021 s'incorpora Ander Pastor arquitecte i fotògraf 360 per a Google Maps que sota el segell de Viewing Room 360 creen la plataforma online immersiva. D'aquesta manera la plataforma online replica l'escenografia on té lloc el festival i adapta els continguts al sistema virtual. Una plataforma experiencial que trasllada els continguts amb un zoom d'alta qualitat i la connexió directa amb els protagonistes. Una dinamització de la plataforma que es completa amb una secció de recomanacions per part de professionals del medi. La fira rep importants incorporacions a partir de la novena edició fent un canvi de paradigma cap a la qualitat. El 2022 s'incorpora Vicenç Boned (galerista i col·leccionista especialitzat en fotografia) com a comissari de continguts de l'apartat Fira en format solo project per tal de crear un esdeveniment joia on participen galeries especialitzades amb autors i autores de gran qualitat. Per aquesta onzena edició la seva recerca va encaminada a donar especial visibilitat al treball de les fotògrafes. El seu treball de recerca i acompanyament de les galeries així com de divulgació del col·leccionisme fa de vital importància el seu paper en la fira. Ana Benavent (excoordinadora d'Espai Català Roca, docent a la UB i fotògrafa) fa aquesta mateixa tasca al Photobook Market amb les editorials especialitzades. El programa col·leccionista el desenvolupa des de la pasada edició Moritz Neumüller (comissari independent, docent i especialista en fotografia) fent un treball d'investigació de col·leccionistes dintre i fora de les nostres fronteres per tal de crear un programa de col·leccionistes que serveixi tant per atreure el sector com per donar visibilitat a la seva línia d'adquisicions. Des de la setena edició s'incorpora LoCa Studio com a arquitectes encarregats de la disposició en plànol i disseny de les estructures que distribueixen l'espai de fira. Aquesta feina aconsegueix un rendiment òptim de les estructures construïdes especialment dissenyades per crear una fira amb un caràcter propi, amb estructures lleugeres i en materials sostenibles il·luminades específicament amb leds de baix consum, reutilitzables i conscients amb el medi ambient. Tota la producció de l'esdeveniment mira cap a una sostenibilitat de materials i reutilització d'aquests, especialitat en què treballa l'estudi de Carlota Casanova, LoCa Studio de Barcelona que ha portat a terme instal·lacions com les de la Model de Barcelona entre d´altres. Amb el desenvolupament arquitectònic d´Art Photo Bcn va estar nomenada al premi FAD en 2022. Podem assenyalar que també formen part del nostre equip els professionals independents que conformen el nostre comitè de selecció (Jesús Micó, Gonzalo Golpe, Simona Rota i Arianna Rinaldo) així com els que conformen el nostre grup de visionadors que ens connecten amb diverses institucions i entitats Roser Cambray del MNAC, Irene de Mendoza de Fotocolectania, Carmen Dalmau d'EFTI, Roger Batiste i Xavier Francés de Còpia Lab, Josep Maria de Llobet de IEFC, Gemma Planell del MACBA, Bernat Millet de Lumínic, Eugeni Gay Marín de El Observatorio, Mireia Plans, Gustavo Alemán de FUEGO Books i Arola Valls). En aquest sentit, juntament amb els galeristes, autors i autores participants des de la GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA - ANNEXOS - 9 d’abril del 2025 CSV: 70d63fec149d6249 CONVENI de col·laboració entre l'Institut de Cultura de Barcelona i Sala de espera Producciones Culturales SL, per al finançament de l'Art Photo BCN. primera edició i el públic que ens segueix presencialment i online al llarg de l'any podem dir que hem aconseguit activar una comunitat pròpia que volem fer créixer cap al públic general en sentit més ampli. A2. Desenvolupament La incorporació de diferents professionals de manera progressiva en les deu edicions anteriors de vida del festival denota una evolució pausada però en continu creixement. Des de la primera edició en què només es feia una activitat de cap de setmana en una sola seu fins al present desenvolupament com a cita de maig a juliol amb una desena de seus implicades i amb reflex online implicant a més de 300 professionals denota el nostre creixement en impacte també sobre el públic especialitzat i general sent un festival atractiu i de projecció nacional i internacional. El nostre ha estat un creixement pel que fa a continguts i públic constant i continu amb un +20% des de la nostra avaluació interna tant de públic com d'impacte en xarxes socials, visites web i ampliació de contactes. Un creixement que ha implicat una ampliació del nostre pressupost en paral·lel per tal de mantenir l'essència del festival consolidant la proposta. Només la Covid-19 ens va fer canviar la previsió fent que el nostre pla d'internacionalització fos substituït responsablement per una edició amb un desenvolupament en línia simultani al presencial i amb una política de preus adaptada i solidària amb el moment de crisi en què ens hi veiem tots involucrats com a sector i societat. Aquest gir va tenir molt bona acollida per part de públic i participants i ens ha servit per reprendre el pla d'internacionalització aprenent de l'experiència i amb un nou horitzó de consolidació pels anys vinents. Aquesta onzena edició introduïm les següents novetats per consolidar Art Photo Bcn i en consolidem les de la passada edició amb el seu conseqüent reflex pressupostari: 1. Nou espai dintre del Disseny Hub Barcelona com a seu principal. La part de fira, photobook market, activitats i visionats tenen lloc del 6 al 9 de juny de 2024 a la sala A del Disseny Hub Barcelona. L'espai s'amplia en metres quadrats i en una millor accessibilitat i visibilitat al estar situat a la planta d´accés de l´edifici. i es realitza ampliant a 20 els espais per les galeries i a 25 les editorials a les que sumarem dos instal·lacions artístiques, una de la mà de Rita Puig-Serra guanyadora de la edició anterior i una altra que connecta la fotografia i el món del videojoc amb Ignacio Navas. Alhora ens segueix permetent un treballa en xarxa amb equipaments i espais diversos per tal d'implicar-nos més profundament en la ciutat. 2. Fira en format solo project comissariat per Vicenç Boned. Les dues edicions anteriors vam prendre la decisió de què fos Vicenç Boned l'encarregat de buscar i convidar a galeries nacionals i internacionals a participar en un format acurat d'un sol autor/a i projecte. D'aquesta manera s'entén molt millor la proposta de cada expositor evitant la condensació d'obra en pro de la seva bona exposició. La consolidació d'aquest format gràcies als bons resultats ens permet encoratjar-nos a desenvolupar noves vies. El treball de Vicenç s'amplia per fer accions dinamitzadores de la part de venda d'obra per ajudar als expositors a tancar vendes, fer una secció de visibilització del col·leccionisme des d'un medi especialment fàcil i accessible. Per aquesta onzena edició el propòsit és donar una especial presència a dones creadores a partir de la imatge, volent anar un pas més enllà i passar de la cuota de 50% a la del 80% de presència femenina a la fira. 3. L´online com a reflex del presencial. Continuarem disposant de la plataforma digital on es pot reproduir l'experiència del festival i la fira. Tots els continguts dels els expositors i projectes dels visionats estan a l'abast en format Viewing Room per tal d'ampliar el nostre impacte com a esdeveniment tant en l'àmbit geogràfic com temporal. Una plataforma experiencial que permet una visió de gran qualitat de les obres i la connexió directa amb els participants. 4. Comunicació i premsa. La incorporació d'un apartat de premsa amb prestigi i connectivitat en l'àmbit cultural més variat de manera transversal es fa necessari en el moment en què la GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA - ANNEXOS - 9 d’abril del 2025 CSV: 70d63fec149d6249 CONVENI de col·laboració entre l'Institut de Cultura de Barcelona i Sala de espera Producciones Culturales SL, per al finançament de l'Art Photo BCN. comunicació es vol consolidar de manera professionalitzada. D'aquesta manera s'incorpora al nostre equip de treball Elena Aristoy com a part activa de l'equip per tal de completar la comunicació amb premsa especialitzada i generalista. Elena és una persona amb una trajectòria que va més enllà del sector fotogràfic que nosaltres ja tenim amb ramificacions al món de la música, la gastronomia gourmet i les activitats culturals. D'aquesta manera volem ampliar públics i repercussions als mitjans. 5. Programa Col·leccionistes. Per tal de propiciar les vendes a la secció de fira i photobook market, per segon any consecutiu invertirem part del nostre pressupost en la invitació d'un grup de col·leccionistes europeus especialitzats i un posicionament estratègic pel que fa als col·leccionistes nacionals. Aquesta tasca d'invitació i acompanyament la farà Moritz Neumüller, gran coneixedor del medi i el circuit en l'àmbit europeu i asiàtic. Un grup seleccionat de persones sensibles a l'adquisició d'obres fotogràfiques que visitaran la fira i el circuit de mostres afins de la ciutat de la mà d'una persona del nostre equip especialitzada per tal de crear sinergies amb els participants. Amb aquesta finalitat es farà també una invitació especial a l'esdeveniment per donar a conèixer la figura de la col·leccionista en femení i les seves inquietuds en el moment de fer una adquisició a través d'activitats de difusió de les col·leccions de les nostres convidades. Per altra banda, es manté i consolida el programa existent que es coordina amb Fundació Foto Colectania, Fundació Bassat, Soho House Barcelona i Fundació MACBA amb grups de convidats. 6. Photobook Market amb el comissariat d'Ana Benavent, gran coneixedora del format llibre amb una iniciativa pròpia com a editora de fanzins i docent de la matèria a la UB s´encarrega per segon any consecutiu del medi editorial per tal de fer recerca i acompanyament dels participants en la secció Photobook Market que creix dels 12 als 25 participants. 7. Ampliació de les seus associades. El nostre tradicional circuit comprenia sols exposicions pròpies del festival. En aquesta edició incloem al circuit barceloní accions dinamitzadores de mostres i continguts fotogràfics de la ciutat, creant lligams i optimitzant recursos, posant la nostra comunitat a disposició de grans institucions i galeries de la ciutat que formen part del nostre esdeveniment. 8. Dos tallers formatius adreçats a donar veu a la conceptualització de projectes amb acabats molt diversos que van dels més tradicionals a les noves tecnologies i interactius. La temàtica social vinculada al trauma amb Ainhoa Valle serà uns dels protagonistes. Aquest taller específic de cap de setmana vol treballar amb delicadesa els projectes fonamentats en experiències personals traumatitzants per tal de donar sortida a una demanda del sector vers els cuidats mutus. Aquesta aproximació a la fotografia terapèutica la fem conscients de la necessitat del sector i fruit del treball amb Rita Puig Serra, guanyadora de la desena edició amb un projecte sobre els abusos infantils familiars de gran qualitat des d´una poètica impecable. Mentre que el taller de Igancio Navas sobre interactius com a acabat per a projectes artístics fotogràfics té una temàtica més amplia. A3. Projecció nacional e internacional Art Photo Bcn és un esdeveniment fotogràfic que treballa en xarxa nacional i internacional amb d'altres festivals i fires amb implicacions a d'altres ciutats i realitats fotogràfiques. Aquesta intencionalitat d'ampliar barreres geogràfiques i realitats sociològiques ens acompanya des de la primera edició i s'ha anat refermant gràcies a un equip de treball que es mou com a comunitat orgànica creant llaços i relacions duradores en el temps. Altres esdeveniments amb què es creen relacions d'intercanvi són Les Rencontres d´Arles del que formem part com a visionadors de portafolis tal com fem amb Landskrona Foto Festival, Cortona on the move o UNSEEN Amsterdam. El Festival de Valparaíso i el Centro Nacional de la Imagen de México DF col·laboren amb el nostre festival amb un intercanvi constant de docents i professionals des de fa cinc anys. Amb una implicació continuada vàrem ser visionadors durant els seus déus anys del PA-TA-TA Festival GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA - ANNEXOS - 9 d’abril del 2025 CSV: 70d63fec149d6249 CONVENI de col·laboració entre l'Institut de Cultura de Barcelona i Sala de espera Producciones Culturales SL, per al finançament de l'Art Photo BCN. de Granada creant relacions i sinergies amb l'escola La Ampliadora i la Escuela de Fotografia APERTURA de Màlaga. Alhora continuem comptant amb Jesús Micó, director de la Kursala de Cadis com a part del nostre comitè de selecció vinculant el nostre esdeveniment amb la seva publicació i exposició a una de les sales punteres del circuit nacional. Pel que fa a la ciutat de Madrid ens trobem amb una sòlida relació amb l'escola EFTI que a més d´aportar una beca als nostres visionats ens fa d'ampliador de comunicació als seus alumnes i escoles agermanades a Llatinoamèrica. Alhora fem treball en xarxa amb el festival Fiebre Photobook Festival, ArtMadrid i Urvanity. A la resta del país col·laborem activament amb la Asociación de Festivals de Fotografia Ibérica Fotográfica del que en som socis fundadors. Tenim especial interès en la creació d'un banc de recursos expositius i d'un codi de bones pràctiques. També formen part de la Plataforma para la creación del Centro Nacional de Fotografia e Imagen de Soria amb qui coordinem un programa de visibilització del futur centre amb node d´activitat a través del nostre festival a Catalunya. De l´escena catalana tenim una relació de cooperació sòlida amb el festival Lumínic de Sant Cugat del Vallès amb un intercanvi de mostres i visionadors fluid des de fa quatre anys. Formem part del catàleg Impulsa de la Fundació Catalunya Cultura juntament amb els festivals In Cadaqués i Revela´t creant accions conjuntes dintre del pla de visibilitat de la fotografia que duu a terme la fundació. Alhora desenvolupem un treball coordinat amb institucions de la ciutat com són Foto Colectania, Fundació MAPFRE KBr, Fundació MACBA, La Virreina Centre de la Imatge i el Pla Nacional d'Impuls de la Fotografia amb una comunicació fluida i necessària. Des d´aquest 2024 formem part de la Cambra de Comerç amb la mentoria especialitzada de l´Asencat. Un altre factor que ens porta a una projecció nacional i internacional indirecta que hem pogut valorar amb el pas dels anys és la nostra activitat com a visionat d'on han sortit projectes, autors i autores que han estat reconeguts nacional i internacionalment i que podem dir que han iniciat la seva carrera amb el nostre festival. Una xarxa de persones que després de passar pel nostre festival s´hi segueixen sentint identificats i part. B. Impacte de l´esdeveniment en el sector professional de les arts visuals B.1 Repercussió al sector Passada la pandèmia de la Covid-19 ens fem més conscients de la necessitat vital i regeneradora de totes aquelles activitats culturals que exerceixen d'aglutinador i creen sinergies de manera directa per crear nous públics i mantenir l'interès sobre el medi i la imatge creant una visió crítica del món. La fotografia és un sistema de construcció de sentit, no és només una manera de mirar i veure, sinó també una manera de dir i entendre. La necessitat de crear cites culturals que moguin al públic, prenent com a exemple altres ciutats europees que han aconseguit consolidar un turisme cultural d'esdeveniment concret impulsant així el seu propi circuit local i la creació de nous públics de tota procedència, connectant-los amb aquesta manera d´entendre el món des de la imatge i els seus creadors i creadores. Les relacions que creem en la nostra cita van més enllà de la present edició, ja que fem un treball de seguiment i difusió dels continguts de tots els nostres participants, a més que cada edició beu de les anteriors creant una vinculació constant dels seus activadors i participants. D'aquesta manera fidelitzem els nostres participants i creem comunitat en aquestes deu edicions, fent que els professionals implicats en posar en mans del públic la imatge com a medi creatiu se sentin part i representats d'una festivitat que visibilitza el seu treball i propicia la seva viabilitat. En un moment en que és tant important el retrobament físic com les pràctiques, la circulació, els processos i les relacions, des d´Art Photo Bcn hem aconseguit crear sinergies que perduren. Per aquesta onzena edició mobilitzem professionals, entitats, organismes i agents diversos del sector fotogràfic, galerístic, acadèmic, docent i de producció de la imatge artística i documental. A més del nostre equip i comitè de selecció, cada edició d'Art Photo Bcn mobilitza amb una relació de doble direcció a: GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA - ANNEXOS - 9 d’abril del 2025 CSV: 70d63fec149d6249 CONVENI de col·laboració entre l'Institut de Cultura de Barcelona i Sala de espera Producciones Culturales SL, per al finançament de l'Art Photo BCN. Institucions que ens hi recolzen com són Ministerio de Cultura de España amb una línia de subvenció per la digitalització del nostre esdeveniment tot i que aquest 2024 no entrem dintre de l´ajut per motius de calendari, Generalitat de Catalunya a través de l'ICEC i la present línia de subvenció i l'Ajuntament de Barcelona a través del Disseny Hub Barcelona. A aquestes institucions públiques se sumen Fundació Foto Colectania, Fundació MAPFRE KBr, Fundación Ankaria, Fundación RAC, Fundación Colección Aldebarán i Fundació MACBA. Empreses del sector que ens hi recolzen i alhora reben el nostre impacte com a activitat són des de centres de producció fotogràfica com La Troupe, Còpia Lab, Impressionart, Viewing Room 360, Visual Sign i Foto Nostrum. Galeries i editorials amb més de 200 autors i autores relacionats amb la seva participació en els apartats de fira i photobook market. 25 galeries a la fira i 25 editorials al photobook market. Amb la nostra activitat volem recolzar l'activitat d'aquestes iniciatives que posen en mans del públic la venda directa d'obra fotogràfica en diversos formats com són les galeries i editorials. Aquest any contarem amb un important nombre de galeries barcelonines (Taché Gallery, Valid Foto, The Over, Il Mondo, RocíoSantaCruz, ADN, Galería Àngles Barcelona, Photographic Social Vision, Al-Tiba9 Contemporary i House of Chappaz, Imaginart) a les que se sumen algunes galeries nacionals (La Sindicalista de Cáceres, Galería Daniel Cuevas, El Local i Le Mur de Madrid) així com internacionals (LS10 Gallery de Londres, Galerie Cerami de Bèlgica, Les Filles du Calvaire i la Galerie VU de Paris, PH21 Gallery d´Hongria, Carlos Caamaño galeria de Lima). Amb aquest llitat donem cabuda a espais molt diversos per la seva procedència, línia de treball i entitat vers la tradicional visió de les galeries demostrant el bon moment del circuit comercial i la seva amplitud de paradigmes. Escoles de fotografia entre les que s'hi conten les catalanes IEFC, El Observatorio, LCI Barcelona i Elisava a les que se sumen les nacionals EFTI, Apertura, Too Many Flash i Blackamera. Som conscients que a les escoles hi són els fotògrafs del futur per la qual cosa és especialment interessant recolzar el seu treball i crear ponts de visibilitat pel seu alumnat. + de 300 autors i autores que són els protagonistes de tot l'esdeveniment des de les mostres als visionats, tallers i activitats diverses implicant al gruix del teixit fotogràfic i tenint present que a la nostra base de dades hi ha un segment especialitzat d'autors i autores nacionals i internacionals que mou a més de 3.000 contactes. El moment present representa el més enriquidor pel mòn de la fotografia i la imatge. Un art convencionalment associat a la representació fidel de la realitat ha tret partir en aquesta premissa per donar-li la volta, per revelar el poder de l´apariència i fer-nos veure més enllà de lo visible, basculant tot el seu sistema i creant un de nou ampliant les seves pròpies fronteres i capacitats. És des d´aquesta amplitud des d´on es crea un punt de trobada i una comunitat que vol contactar amb el públic. Un punt de trobada per repensar, posar en valor, expandir el seu potencial i intervenir en el present. Un espai de diàleg entre els agents del sector i la ciutadania. B2. Pla de comunicació El pla de comunicació d'Art Photo Bcn és un pla integral d'accions diverses que inclouen comunicacions durant tot l'any entre convocatòries, seguiment de participants i publicacions relacionades amb l'esdeveniment i els continguts pròpiament dits. Un exhaustiu treball de difusió que dona entitat i caràcter personalitzat i propi a la comunitat de professionals que integren totes les edicions vinculant-los a les accions i al mateix esdeveniment. D'aquesta manera Art Photo Bcn pren una personalitat pròpia com a comunitat i desenvolupa les seves comunicacions i relacions al llarg de l'any amb especial intensitat en la següent temporalitat i àmbits. Pla de comunicació i mitjans emprats. FASE 1· Comunicació de noves dates, nova imatge i crida a la participació (mesos de febrer a abril) S'obren les convocatòries per participar en els visionats, fira i photobook market. Aquestes tres GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA - ANNEXOS - 9 d’abril del 2025 CSV: 70d63fec149d6249 CONVENI de col·laboració entre l'Institut de Cultura de Barcelona i Sala de espera Producciones Culturales SL, per al finançament de l'Art Photo BCN. convocatòries es traslladen majoritàriament online mitjançant web, newsletter i xarxes socials. Una campanya inicial que dona a conèixer les noves dates del maig al juliol de 2024, nous agents implicats en especial menció al Disseny Hub Barcelona com a seu central així com la nova imatge amb protagonisme del projecte de Rita Puig-Serra Anatomy of an Oyster. Web. Es produeix la renovació de la web amb la nova imatge gràfica de llançament i l'actualització de tots els textos i possibilitats web en tres idiomes (català, castellà, anglés). La web té una mitjana de visites de 23.000 visitants l'any sent un fidel baròmetre del nostre creixement en cada edició amb una estimació de creixement del 20%. La web serveix com a punt de contacte directe a la participació amb les tres convocatòries obertes amb formularis i passarel·la de pagament directe a possibles participants. Blog. Al mes de febrer-abril es fan un seguit de comunicacions per difondre les novetats del festival amb entrevistes al blog de la nostra web que van dirigides a nous integrants de l'equip i participants amb especial interès sobre l'autora del projecte que fa d'imatge gràfica de l'edició i les noves col·laboracions aconseguides de moment (programa col·leccionista, seus associades). Entrevistes: Rita Puig-Serra com a guanyadora del la desena edició d´Art Photo Bcn. Gustavo Alemán amb el premi Beca FUEGO com a nou visionador de la secció visionats. Edgar García, director de l´ICEC com a col·laborador mitjançant la present línia de subvenció des de la desena edició. Arianna Rinaldo, editora independent com a part del comitè de selecció d´Art Photo Bcn. Montse Puig de Ediciones Anómalas com a participant al Photobook Market. Newsletter. Durant els mesos de febrer a abril es fan newsletters bisetmanals amb l'objectiu de mobilitzar a la participació en la nostra base de dades de més de 5.000 contactes sensibles a les tres convocatòries. A aquestes comunicacions es presenten les diferents entrevistes alhora que les bases i novetats de les convocatòries. La intensitat del número de newsletter es va fent més freqüent quan s´apropa la data del festival fent-les setmanals el mes de maig i diàries la primera setmana de juny. Xarxes socials. La newsletter i entrevistes es difonen de manera esglaonada a les xarxes socials fent especial menció de totes les institucions implicades a visionats (comité de sel·lecció, visionadors, col·laboradors) per fer una crida a la participació amb especial interés cap a redifondre la comunicació per part dels implicats. Media Partner. La revista EXIT i la plataforma internacional Kooness esdevenen media partners oficials del festival incloent en la seva publicació una mitja pàgina de publicitat juntament amb accions com banners a les seves newsletters, articles dels continguts i un desplegament ple en les possibilitats d´EXIT Media online i offline. Kooness farà una comunicació especialitzada a les galeries membres de la seva plataforma. 2. Comunicació de seleccionats a les tres convocatòries (abril) Presentació dels continguts seleccionats pel comitè a les tres convocatòries juntament amb els treballs de selecció de Vicenç Boned a la part de fira i Ana Benavent a la part de photobook market. La web conté un apartat especialitzat per a cadascun dels participants en les diferents branques del festival. Web. Es van desenvolupant els continguts de les tres branques d'acció que van convocar-se amb anterioritat en tres idiomes (català, castellà, anglès). Blog. Al mes d´abril es fan un seguit de comunicacions per difondre els continguts del festival amb entrevistes al blog de la nostra web que van dirigides a participants com galeries, editorials, autors i autores que es podran veure en la present edició. Entrevistes: Fernando Peracho de Valid Foto a la secció Fira. David Viñuales de Institut8 a la secció Photobook Market. GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA - ANNEXOS - 9 d’abril del 2025 CSV: 70d63fec149d6249 CONVENI de col·laboració entre l'Institut de Cultura de Barcelona i Sala de espera Producciones Culturales SL, per al finançament de l'Art Photo BCN. Newsletter. Durant el mes d´abril es fan newsletter setmanal amb l'objectiu de donar a conèixer els que seran els protagonistes de la present edició a la nostra base de dades de més de 5.000 contactes incloent especialment a premsa de cara a la presentació de continguts a inicis de maig. Xarxes socials. La newsletter i entrevistes es difonen de manera esglaonada a les xarxes socials fent especial menció de tots els participants amb especial interès cap a redifondre la comunicació per part dels implicats. OffLine. Inclusió de mitja pàgina a la revista EXIT n94 en vigència d´abril a juny de 2024. Cartel oficial i dates. 3. Llançament del taller (abril) Presentació del programa del taller protagonista i la seva autora, Ainoha Valle amb la implicació del projecte guanyador de la desena edició de Rita Puig-Serra. Crida a la inscripció que es repetirà al mes de maig. Web. Pujada de materials informatius del programa del taller del festival i de la tallerista implicada en formularis i passarel·la de pagament directe a possibles participants. Blog. Al mes d´abril es fa entrevista a la protagonista del taller Ainhoa Valle al blog de la nostra web Newsletter. Durant mes d´abril es fa una newsletter setmanal amb l'objectiu de mobilitzar a la inscripció al taller. A aquesta comunicació es presenta l´entrevista així com el contingut dels taller de la seu central. Xarxes socials. La newsletter i entrevista es difonen de manera esglaonada a les xarxes socials fent especial menció a la protagonista dels tallers per fer una crida a la inscripció amb especial interès cap a re difondre la comunicació per part de l’autora implicada i els casos de referència. 4. Comunicació del programa integral de la XI edició Art Photo Bcn (inicis de maig) Presentació amb una cita presencial retransmesa en línia de la nova programació completa de la XI edició a la seu de Foto Colectania amb especial interès en la premsa especialitzada i local de cara a la cobertura del directe de maig a juliol. Aquesta roda de premsa prèvia vol fer a mans dels medis tots els materials i continguts per part del programa d'exposicions, fira, photobook market, visionats, activitats i taller. Web. Pujada de materials totals del programa de la XI edició incloent-hi totes les accions de les exposicions, activitats, taller, fira, photobook market i programa col·leccionistes. Banner de cabecera a EXIT EXPRESS online 14 dies del 27 de maig al 9 de juny. Banner i cobertura de continguts per part de la plataforma Kooness, visibilitat destacada de les galeries participants a coste cero el mes d´abril. Blog. Al mes de maig es fan entrevistes als protagonistes de les activitats. Aquests s'aniran publicant esglaonadament els mesos de maig i juny. Newsletter. Durant mes de maig es fa un enviament especial de la nota de premsa completa per tal d'emplaçar a la premsa a la roda prèvia així com les newsletters setmanals amb l'objectiu de comunicar els continguts finals. Inclusió de banner de cabecera a la newsletter d´EXIT Mail Español amb una base de dades de 21.000 suscriptors de parla castellana arreu de la península i latinoamèrica. Xarxes socials. La newsletter i entrevistes es difonen de manera esglaonada a les xarxes socials fent especial menció als protagonistes del programa complet per fer una crida a la cobertura per part de premsa. Offline. Producció del tríptic complet del programa per difondre a les seus associades de manera previa i empreses col·laboradores. Aquesta distribució s'inicia amb la presentació als medis i es completa a l'inici de maig amb les accions a les seus associades i activitats dinamitzadores. Tríptic que es produeix en tirada de 5.000 exemplars en català i 1.000 en castellà. 5. Comunicació-Live seu central els dies 6 a 9 de juny al Disseny Hub Barcelona. Cobertura del directe de les activitats al voltant de la fira, photobook market, visionat i accions divulgatives així com GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA - ANNEXOS - 9 d’abril del 2025 CSV: 70d63fec149d6249 CONVENI de col·laboració entre l'Institut de Cultura de Barcelona i Sala de espera Producciones Culturales SL, per al finançament de l'Art Photo BCN. del programa col·leccionistes com a crida a la visita. Web. Materials plenament accessibles amb la plataforma online oberta i el programa d'activitats en obert accessible. Presència destaca de cobertura a la plataforma Kooness amb desplaçament de dues persones del seu equip per donar visibilitat online. Blog. Al mes de juny es fan entrevistes als protagonistes de la fira prèviament a l'obriment de la seu central amb entrevistes relacionades amb el mateix Disseny Hub Barcelona (Mireia Escobar directora del Disseny Hub Barcelona) i els protagonistes de les activitats en obert. Newsletter. Durant els dies del festival es fa un enviament especial diari amb el programa d'activitats dintre de la seu central per fer una crida a la visita. Xarxes socials. Durant els dies del festival fem un exhaustiu treball de retransmissió a xarxes socials de tota l'activitat de la seu central per tal d'engrescar a la visita i moure la nostra comunitat vers la redifusió de la comunicació. Offline. Presencia plena del tríptic del programa amb especial interès dintre del mateix esdeveniment a la seu central com a programa de mà i plànol orientatiu de la xarxa de mostres disponibles. 7. Comunicació de resultats dels visionats i dinamització de la plataforma online. (de juny a juliol). Web. Accions dinamitzadores de la plataforma online en forma de recorreguts de recomanacions per part de professionals del sector que conformen el nostre comitè de selecció. Creació i difusió d'aquest apartat de recomanacions. Publicació dels resultats del visionat fet a la seu central. Blog. Al mes de juny i juliol es fan entrevistes als professionals que fan les recomanacions per tal d'il·lustrar les seves seleccions de peces. Newsletter. Enviament bisetmanal dels recorreguts recomanats per part dels professionals. Xarxes socials. La newsletter i entrevistes es difonen de manera esglaonada a les xarxes socials fent especial menció a les recomanacions de recorreguts del comitè de selecció. 8. Dossier de resultats. (finals de juliol i setembre). Web. Publicació de nota de resultats de la onzena edició i emplaçament a nova edició en 2025. Newsletter. Enviament mensual dels resultats de la onzena edició i acomiadament fins a la pròxima edició. Primer enviament el 30 de juliol amb els resultats de tancament de la plataforma online i segon enviament a setembre. Xarxes socials. Tancament de xarxes fins a setembre amb redifusió de continguts dels col·laboradors i participants des del mes d´octubre de 2024 fins a gener de 2025 L'optimització de recursos ens porta a recolzar-nos més intensament en els materials online i la presència en xarxes socials o altres esdeveniments per tal de no haver d'imprimir costosos i contaminants materials que poden tenir un impacte menor. D'aquesta manera les accions online van acompanyades de la nostra presència com a part activa del circuit fotogràfic (Photoespaña) amb experiències docents a escoles (IEFC, El Observatorio, EFTI i Too Many Flash), dintre dels visionats d'altres festivals (Lumínic, Arles, Cortona) o fins i tot amb espai propi a altres esdeveniments com són Fiebre Photobook Market. CALENDARI DETALLAT DE PUBLICACIONS i ACCIONS ONLINE. 1/2/24. Publicació noves dates i nova imatge amb Rita Puig-Serra com a protagonista. Newsletter nova GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA - ANNEXOS - 9 d’abril del 2025 CSV: 70d63fec149d6249 CONVENI de col·laboració entre l'Institut de Cultura de Barcelona i Sala de espera Producciones Culturales SL, per al finançament de l'Art Photo BCN. edició. 2/2/24. Publicació convocatòries obertes 2024 per fira, photobook market i visionats. 7/2/24. Publicació entrevista Rita Puig-Serra. 10/2/24 Convocatoria Visionat. 13/2/24 Publicació entrevista Gustavo Alemán. 15/2/24 Newsletter convocatòries obertes. 16/2/24 Convocatoria Fira. 20/2/24 Premis Visionats 2023 i nou premi Fuego Books. 23/2/24 Convocatoria Photobook Market. 27/2/24 Entrevista Arianna Rinaldo. 1/3/24 Nou espai dintre del Disseny Hub Barcelona, Sala A. 3/3/24 al 10/3/24 Banner EXIT amb motiu de la setmana de ARCO. 5/3/24 Post creatiu visionadors lligant amb el projecte guanaydor de Rita Puig-Serra. 6/3/24 Newsletter amb entrevista Arianna Rinaldo. 7/3/24 Ampliació plaç visionat fins el 14 de març. 11/3/24 Compte enrere visionat. 12/3/24 Compte enrere visionat. 13/3/24 Last Call Visionat. 14/3/24 Tancament visionat. 15/3/24 Entrevista Montse Puig Ediciones Anómalas. 17/3/24 Entrevista Edgar Garcia ICEC. 19/3/24 Reel Fira. 21/3/24 Reel Photobook Market. 26/3/24 Entrevista Rocío Santa Cruz. 3/4/24 Llistat de projectes seleccionats als Visionats. 4/4/24 Newsletter seleccionats Visionats i convocatòria fira i photobook market. 6/4/24 Entrevista Gregor Blow Up Press. 9/4/24 Entrevista Jacques Cerami Galerie Cerami. 12/4/24 Publicació projecte Rita Puig-Serra detall. 16/4/24 Últims dies convocatòria Fira 17/4/24 Newsletter last call convocatòries GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA - ANNEXOS - 9 d’abril del 2025 CSV: 70d63fec149d6249 CONVENI de col·laboració entre l'Institut de Cultura de Barcelona i Sala de espera Producciones Culturales SL, per al finançament de l'Art Photo BCN. 19/4/24 Publicació taller de Ainhoa Valle. 20/4/24 Last Call convocatòria Fira. 23/4/24 Últims dies convocatòria Photobook Market. 25/4/24 Entrevista Pedro Font Alba sobre programa col·leccionista. 26/4/24 Last Call Convocatoria Photobook Market. 3/5/24 Presentació continguts Fira. 6/5/24 Presentació programa d´activitats en obert. 13/5/24 Presentació continguts Photobook Market. 15/5/24 Entrevista a Carmen Dalmau com a ponent. 16/5/24 Newletter continguts totals. 20/5/24 Apertura amb password de la Plataforma online (format preview per a col·leccionistes i prensa). 22/5/24 Entrevista Antonio Monegal com a moderador de taula rodona. 27/5/24 Presentació 4 dels projectes seleccionats dels visionats Del 27 de maig al 3 de juny activació banner EXIT. 30/5/24 Presentació 4 projectes restants dels visionats. 31/5/24 Newsletter venda d´entrades i continguts totals i llançament newsletter EXIT MAIL. 5/6/24 Posts específics muntatge fira. Plataforma online oberta al públic. Del 6 al 8 de juny cobertura en directe de tot l´esdeveniment i activitats. 10/6/24 Agraïmets 15/6/24 Resultats en xifres de impacte. B3. Vessant comercial cap al consumidor final. Art Photo Bcn com a punt de trobada de la fotografia actual vol ser una fira i photobook market especialitzat que faci una tasca d'aglutinar el col·leccionista específic de fotografia en l'àmbit internacional i amb un consolidat caràcter pedagògic cap a donar a conèixer les possibilitats d'adquirir obra fotogràfica en suports diferents. Fer de punt de connexió entre els agents que produeixen i venen obra fotogràfica i el públic general cercant la creació de nous públics que apreciïn la compra d'una obra amb una autoria darrere. Fer a mans del públic la fotografia amb entitat pròpia. Aquest interès ha estat conreat amb deu edicions anteriors on sempre hem volgut donar visibilitat a tota mena de col·leccionistes amb el comú interès cap a l'obra i l'autor. Ajudar al públic a trobar obra de tots els preus i acabats possibles fent que els activadors i professionals del circuit tinguin la merescuda visibilitat en un entorn amable i propici per explicar el seu treball i dels seus autors i autores. Per aquest motiu comercial pensem que la figura del comissari de la fira i de la comissaria del photobook market són, juntament amb la directora i el responsable del programa col·leccionista, els que han de fer aquesta tasca d'explicar, fer conèixer i guiar al públic dintre de l'entorn del festival. La passada edició ho vàrem fer en format experiències que es podien reservar en el moment de comprar l'entrada i es feien petits grups de 6 a 12 persones per fer aquests recorreguts de la mà i poder GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA - ANNEXOS - 9 d’abril del 2025 CSV: 70d63fec149d6249 CONVENI de col·laboració entre l'Institut de Cultura de Barcelona i Sala de espera Producciones Culturales SL, per al finançament de l'Art Photo BCN. introduir-se en cada expositor amb una persona dedicada a fer aquesta presentació. Va ser una experiència apreciada pels expositors i que va concloure amb vendes i relacions més profundes. Aquest any intensifiquem aquesta tasca amb el programa col·leccionista de la mà de Moritz Neumüeller pel vessant europeu, amb Isabel Lazaro a la part nacional així com amb tot l´equip per donar suport al visitant en el directe. Alhora el programa d'activitats en obert aniran encaminades a fer visible les intencionalitats de les col·leccions i ajudar a entendre al públic general les motivacions de les adquisicions. El treball del galerista i l´editor és l'altre pol d'atracció de les activitats per tal de donar a conèixer la seva tasca com a activadors, programadors i responsables finals del circuit comercial. A l'apartat photobook market es portaran a terme accions per difondre novetats en llibres, assaig i línies editorials dels participants. Seran sessions en petit format que acompanyin la visita i fomentin el coneixement i la compra. Llistat provisional de participants a falta de tancar les convocatòries. FIRA 1.LCI Barcelona 2.Artemisia Art Gallery (Les Franqueses) Guillermo de Angelis. 3.FOTOK 4.Imaginart Gallery(Barcelona) Rada Akbar. 5.Carlos Caamaño Foto Galería (Lima/Londres). Sebastián González. 6.Galerie Jacques Cerami (Bélgica) Rita Puig-Serra y Tomeu Coll. 7.Context Art Gallery (Venecia) 8.Valid Foto - BCN Gallery (Barcelona) Marc Ávila Català. 9.MAGREEN Gallery (Genova) Albert Magren. 10.El Local (Madrid) Ignacio Navas, Shinji Nagabe. 11.La Sindicalista (Cáceres) Marta Hoyos Atthram. 12.Dissolution Contemporary Art (Tbilisi) Guram Tsibakhashvili. 13.Trinta Arte Contemporánea (Santiago) Vari Caramés. 14.Pigment Gallery (Barcelona) Marta Fàbregas. 15.PH21 Gallery (Hungría) Bern L. Nesson. 16.Taché Art Gallery (Barcelona). Luís Baylon. 17.Al-Tiba9 Contemporary(Barcelona), Karen Ghostlaw. 18.ADN Galeria (Barcelona) María María Acha-Kutscher 19.El Observatorio (Barcelona) 20.IEFC (Barcelona) PHOTOBOOK MARKET Le Chambre Claire, Jiser Relacions Mediterrànies, Ediciones Posibles, Ediciones Anómalas, Can Grapes, BLOW UP PRESS, Harpo Magazine, Rocío Madrid, MITMAQ, Witty Books, Jean Letelier, Maria Ink, Institut8, Carme García Llorens, FUEGO Books, PHREE, Fracaso Books, Overlapse, KWY, La Bibliogràfica, Ediciones Comisura, Margullo Books. ACTIVITATS EN OBERT ELS DIES CENTRALS GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA - ANNEXOS - 9 d’abril del 2025 CSV: 70d63fec149d6249 CONVENI de col·laboració entre l'Institut de Cultura de Barcelona i Sala de espera Producciones Culturales SL, per al finançament de l'Art Photo BCN. Dijous 6 de juny de 11 a 14h Preview prensa i autoritats. Visita comentada pels comissaris de les diferents seccions. Dijous 6 de juny de 18 a 19.30h. Mesa redonda coleccionismo. Modera Moritz Neumüller con Noa Omedes, Maite Esteve de Fundació Catalunya Cultura i Patrizia Sandretto Fundación Sandretto. Divendres 7 de juny de 18 a 19.30. Master Class Martí y Rebecca sobre publicación Universidad de Navarra. Dissabte 8 de juny de 18.30 a 19.30h. Presentació del projecte guanyador en 2023 Anatomy of an Oyster per Rita Puig-Serra amb Anna Manubens (HANGAR). Dissabte 8 de juny a 20h. Lliurament de premis XI ed. Art Photo Bcn. Diumenge 9 de juny de 12 a 14h i de 16 a 18h ELEVATOR BOOK, ronda de presentacions de continguts al Photobook Market per part dels participants. Tots els continguts que tindran lloc al Disseny Hub Barcelona van enfocats a donar espai i moments clau als participants a les diverses seccions i es complementaran amb les accions desenvolupades als diversos espais amb qui col·labora Art Photo Bcn. D´aquesta manera la vessant comercial de fira y photobook market queda enmarcada amb activitats divulgatives del circuit fotogràfic per posar en valor la imatge en la societat actual. C. Viabilitat económica Art Photo Bcn és un festival autofinançat que compta amb el suport indispensable de diverses institucions públiques pel seu desenvolupament amb un model d'explotació que esperem sigui autosostenible en un futur no molt llunyà al sostenir-se al voltant de una fira i bookmarket que en un futur volem que sigui la explotació principal. La idea és que el seu creixement sigui contingut i la seva consolidació la clau cap a la autofinançació plena. C1. Fonts de finançament públic El finançament públic d'Art Photo Bcn és actualment necessari per a la consolidació de la cita i la repercussió al sector que en aquest moment no es troba encara recuperat de la crisi sanitària. De la mateixa manera que s'han creat ajudes específiques per la digitalització pensem que a hores d'ara es fa necessari l'impuls de cites que, com la nostra, suposin un enriquiment al sector de manera estratègica amb un horitzó futur cap a la solvència pròpia tant per la participació dels expositors com per l'aportació d'empreses privades. Fins que aquesta circumstància es doni som un esdeveniment responsable que se sustenta en tres institucions amb ajuts concrets: 1. Ministerio de Cultura de España amb el seu ajut a la digitalització amb un 5% del pressupost final en l´edició de 2023. Aquesta onzena edició estem fora de l´ajut de digitalització pel calendari de l´ajut incompatible amb les nostres dates de 2024, que va del 30 de juny al 30 de juliol de l´any següent. En converses amb els responsables ens han comunicat la seva intenció de seguir-nos recolzant de cara a la edició de 2025 tenint present la continua innovació que fem de la nostre vessant digital i l´amplitud de l´esdeveniment con a comunitat pròpia online mobilitzada i activa en xarxes socials durant tot l´any. 2. Generalitat de Catalunya amb la present subvenció a esdeveniments d'arts visuals d'alt interès cultural i de caràcter estratègic que conforma el gruix del nostre pressupost aquest 2024 amb un 60% d'aquest en la passada edició. Aquesta edició estem especialment depenent d´aquesta aportació demanant un 60% del pressupost final com a mesura per equilibrar els problemes pressupostaris fruit de la incompatibilitat amb l´ajut del Ministerio de Cultura en aquesta onzena edició. 3. Ajuntament de Barcelona amb la present subvenció suposa un 8% del nostre pressupost. Per altra banda, la Xarxa de Centres Cívics que sustentava una part del pressupost de les nostres seus associades ha decidit no ajudar a desenvolupar aquest programa, fent-se necessari el retall d´activitats a aquestes, fonamentalment centres cívics especialitzats. Aquest GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA - ANNEXOS - 9 d’abril del 2025 CSV: 70d63fec149d6249 CONVENI de col·laboració entre l'Institut de Cultura de Barcelona i Sala de espera Producciones Culturales SL, per al finançament de l'Art Photo BCN. retallada ens porta a crear sinergies amb altres entitats de la ciutat per desplegar la nostra activitat més enllà de la seu central fent especialment visibles les accions des de les galeries participants al festival. C2. Fonts de finançament privat La contribució de finançament privat ha passat a ser un dels nostres objectius per poder fer possible part de la consolidació volguda en el present pla d'acció d'Art Photo Bcn. La crisi pandèmica ens va troncar el pla de començar a tenir aquest tipus de col·laboradors de finançament privat però continuem treballant en la seva recerca i per aquest motiu creem la secció tècnica per atreure marques del sector fotogràfic i de la imatge. L´aportació d´aquestes marques serà d´un 10% del pressupost final. Alhora, la vinculació del nostre esdeveniment amb d´altres de característiques similars mitjançant la creació de sinergies i de la pròpia Associació de Festivals ens fa atractius per a marques i fundacions privades que volen una visibilitat cultural lligada a la fotografia actual. Pensem que anem en el bon camí i esperem que en un futur marques lligades a la cultura vulguin sumar-se. Per d'altra banda estem desenvolupant un programa per tal que els fons privats passin a conformar un programa d'adquisicions a l'apartat de fira, ja que si aquestes empreses i grans marques que tenen accions de mecenatge i col·leccionen compren dintre del nostre esdeveniment ens fem més atractius alhora d'anar a buscar expositors i participants fent que no siguem tan dependents de fons aliens i transformant la seva incorporació en facturació directa. Aquest serà el model futur que volem desenvolupar tant en l'apartat fira com photobook market cap a la sostenibilitat del festival al complet. La passada edició vàrem aconseguir aquesta complicitat amb la Fundació Bassat, Fundación RAC, Fundacion Ankaria, Colección Aldebarán, Soho House Barcelona i Fundació Sunyol i per aquesta onzena estem en converses amb DKV, Fundación Cristina Masaveu i d´altres. La resta del finançament del festival es produeix de la mateixa explotació de l'esdeveniment, venda d'entrades, participació i venda directa de tallers i accions divulgatives. D. Retorn social de l´esdeveniment D1. Desenvolupament de públics Art Photo Bcn és un festival que ha crescut exponencialment dels 600 visitants de la primera edició als més de 15.000 visitants de la novena i més d'11.700 visitants online. Un creixement que ha deixat el pos d'una comunitat de seguidors i participants actius dintre del món de la fotografia que es vol obrir pas cap al públic general creant nous públics per la imatge. Un públic fidel i actiu alhora que exigent i positiu en l'avaluació dels nostres continguts i que serveix d'amplificador comunicatiu de les nostres accions. Alhora comptem amb un públic general al qual hem arribat en els últims anys per tres vies diferents: 1. La nova seu amb el seu públic propi. El Disseny Hub Barcelona compta amb un públic propi i fidel que no és el mateix que el nostre i en aquest aspecte ens hem servit mútuament per fer créixer les nostres audiències. 2. La nova plataforma media partner com Kooness i la publicació EXIT ens ha obert a un públic d'experiències culturals i artístiques més enllà del nostre radi d´acció habitual. 3. La comunicació a través de les noves institucions que formen part del nostre esdeveniment com són La Virreina Centre de la Imatge, MACBA, MNAC, KBr Mapfre i Foto Colectania. En aquesta onzena edició amb plena possibilitat de moviments i desplaçament continuarem conreant aquestes tres vies diferents amb un festival especialment pensat en caràcter lúdic i de celebració amb accions festives com tallers infantils, photocall i activitats que uneixen experiències acadèmiques i divulgatives a parts iguals. GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA - ANNEXOS - 9 d’abril del 2025 CSV: 70d63fec149d6249 CONVENI de col·laboració entre l'Institut de Cultura de Barcelona i Sala de espera Producciones Culturales SL, per al finançament de l'Art Photo BCN. Col·lectius destinataris del Festival Art Photo Bcn Grup expositors: - Autors i autores - Galeries - Escoles de fotografia - Comissaris independents i associacions - Centres lligats a la fotografia i a la vida cultural de la ciutat Col·lectius socials: - Grup de visitants i usuaris de programes i activitats - Estudiants de fotografia - Institucions, centres expositius i galeries - Institucions i galeries visitants - Institucions i col·lectius col·laboradors (Fotocolectania, Fundació MACBA, Fotoconnexió, etc) - Associacions i col·lectius socials col·laboradors (#nosinfotografas, FOC) - Fotògrafs professionals i aficionats - Col·lectius d´Instagramers - Associacions i col·lectius entorn a la fotografia - Públic infantil i familiar Públic general local i visitant Públic de la plataforma online de caire nacional e internacional D2. Igualtat de gènere. Per justícia i eficàcia, des d´Art Photo Bcn • Considerarem sistemàticament les diferents condicions i necessitats de dones i homes. • Reconeixem les relacions de poder, els privilegis i les discriminacions històriques al nostre sector, el cultural com a la total composició de la societat. • Visibilitzem i destaquem les aportacions de les dones amb especial interès per suplir el buit de coneixement així com el deute històric al camp de la creació i reconeixement. Art Photo Bcn és una iniciativa especialment sensible amb la igualtat de gènere i coneixedora de la històrica invisibilitat de la dona fotògrafa. Per aquest motiu portem a terme una sèrie d'accions des de fa deu anys encaminades a pal·liar aquesta situació al sector implicant tant el contingut com la metodologia de treball a tot el projecte. 1. Som part activa del col·lectiu #nosinfotógrafas amb qui col·laborem i aportem escenari per les seves propostes per la visibilitat del treball de dones fotògrafes. 2. Participem de la iniciativa MMM Mujeres Mirando Mujeres presentant cada edició el treball d'una dona fotògrafa al seu certament. 3. Portem a terme un acurat registre i avaluació de la presència femenina global al nostre esdeveniment des de la programació a l'equip, col·laboradors i participants en totes les seves branques. 4. Aquesta onzena edició centrem les nostres accions a donar visibilitat destacada a la producció de dones fotògrafes i a temàtiques vinculades a la problemàtica del gènere a través del treball de Rita Puig- Serra com a imatge del nostre festival amb un projecte que tracta de visibilitzar la problemàtica dels abusos infantils al cercle de la família més propera. Per altra banda, gràcies a les dades del nostre market place de venda d'entrada hem pogut detectar que el nostre públic és majoritàriament femení en un 56,5% mentre que a la convocatòria de fotògrafs als visionats el % de dones es redueix al 30%. Aquesta última dada la corregim amb un comitè de selecció especialment conscienciat que fa de la paritat una necessitat en la selecció de continguts. Per altra banda, gràcies a les dades del nostre market place de venda d'entrada hem pogut detectar que GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA - ANNEXOS - 9 d’abril del 2025 CSV: 70d63fec149d6249 CONVENI de col·laboració entre l'Institut de Cultura de Barcelona i Sala de espera Producciones Culturales SL, per al finançament de l'Art Photo BCN. el nostre públic és majoritàriament femení en un 56,5% mentre que a la convocatòria de fotògrafs als visionats el % de dones es redueix al 30%. Aquesta última dada la volem corregir amb un comitè de selecció especialment conscienciat que fa de la paritat una necessitat en la selecció de continguts. Alhora som extremadament escrupoloses amb la conformació dels nostres comitès de selecció, jurats i professionals que s´involucren en el nostre esdeveniment des de qualsevol de les seves branques per tal d´ajudar a suplir el problema històric que hi ha hagut de desigualtat. Vàrem ser una part activa de la iniciativa La Caja de Pandora per tal de donar visibilitat a la denúncia d´abusos de poder en l´àmbit cultural i més concretament de l´Art Contemporani. D3. Participació i accessibilitat Des d'Art Photo Bcn es té molt present la necessitat de visibilitzar la societat com una identitat plural, sent la fotografia una eina igualadora i pur reflex de la polièdrica composició d'aquesta. Alineat amb aquest objectiu fem un especial esforç i estem compromeses en igualar la visibilitat de les propostes que venen d'altres realitats tant properes com llunyanes, ja que no és la seva procedència geogràfica només el que ens fa donar compte de la diversitat que ens envolta. Valorar aquesta realitat diversa a través de la creació fotogràfica documental i creativa ens transporta a la immensa riquesa del nostre moment. El nostre és un esdeveniment completament inclusiu que vol servir d'amplificador tant en format presencial com online d'aquesta realitat fomentant la convivència a través d'unes jornades i exposicions per compartir. La diversitat identitària i cultural es reflecteix especialment en els llaços creats amb col·lectius que fins fa poques dècades han estat silenciats per la seva condició sexual, cultural i geogràfica de procedència. Amb Art Photo Bcn volem donar veu a tots els projectes de qualitat, sense que la seva condició sigui un problema, fomentant justament la investigació de totes les realitats. Concretament, col·laborem amb Jiser Reflexions Mediterrànias i amb OAKS que ens porten aquest tipus de projectes que han desenvolupat fora de les nostres fronteres per donar visibilitat a aquesta diversitat fent accessibles els seus continguts a tots els públics. Per altra banda, pel que fa a accessibilitat, només col·laborem amb espais i empreses compromeses per l'accessibilitat fent així mateix del nostre un espai d'accessibilitat per a tots els col·lectius. Accedeixen també de forma gratuïta a la seu central tots els jubilats, parats i estudiants volent fer del nostre un festival fidel als principis d'accessibilitat. Aspectes que advoquem per incloure en el codi de bones pràctiques que estem construint activament dintre de l'Associacio FOC de Festivales de Fotografia. D4.Sostenibilitat i perspectiva Eco social del projecte La situació d’emergència climàtica, la crisi sanitària, social i econòmica a què estem fent front ens aboquen a passar a l’acció d’una manera contundent i immediata. Des d´Art Photo Bcn potenciem la sostenibilitat ambiental i social imprescindible per fomentar l’economia local, una societat més justa, un medi ambient sa i un sistema més resilent. Per aquest motiu: · Encarreguem els càterings amb el requisit indispensable de la utilització de gots i vaixella reutilitzable Fem la difusió en mitjans digitals i ús de paper reciclat i/o amb certificació · Comprem materials i contractació de serveis a entitats d’inserció social o de l’economia social i solidària. · Comprem productes de proximitat, ecològics o de comerç just sense envasos superflus així com reutilitzem embalatges i encarreguem els nostres productes a empreses amb segells de qualitat en quant al paper reciclat i els pigments naturals sense blanquejadors contaminants. · Utilització i promoció del transport públic per accedir al nostre esdeveniment en les diferents seus. GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA - ANNEXOS - 9 d’abril del 2025 CSV: 70d63fec149d6249 CONVENI de col·laboració entre l'Institut de Cultura de Barcelona i Sala de espera Producciones Culturales SL, per al finançament de l'Art Photo BCN. · Comprem de productes i equips re condicionats. · Adquirim de material fungible sostenible amb tirades acurades evitant els excedents innecessaris. · Exigim l´ús de productes de neteja amb baix impacte ambiental per part de l´empresa de neteja de les diferents seus. · Propiciem el lloguer de material en comptes d’adquirir-lo de nou en quant a les estructures i produccions fotogràfiques per donar més vides a allò produït. · Promovem accions de visibilització de la problemàtica climàtica a través de projectes especialitzats. Des d'Art Photo Bcn hem apostat per la sostenibilitat des del primer moment optimitzant els recursos, minimitzant la producció de materials impresos i recolzant les iniciatives amb les quals ens trobem alineats cap a una perspectiva eco social i responsable. D'aquesta manera només programem exposicions a sales que porten a terme una estricta política en els seus recursos i consums elèctrics i impresos, dos dels aspectes que més contaminen i que entren dintre de l'agenda europea per reduir els contaminants i residus. La climatització i la il·luminació són dos aspectes clau en aquests centres que són les nostres seus. L'adequació LED i la limitació d'aclimatació de les sales és molt important per la nostra organització. Els materials impresos es redueixen i reutilitzen, així com exigim a les empreses que ho produeixen la utilització de matèria prima reciclada pel que fa al paper i tintes naturals respecte a la impressió. Quant als materials expositius, tot material produït és completament pensat per ser reutilitzat i estem engegant un banc de recursos amb d'altres festivals per ampliar la vida de les nostres mostres com a circuit més ampli pels elements expositius (tant obra impresa com materials diversos). Art Photo Bcn advoca per sensibilitzar al públic vers la compra d'obra de proximitat, dintre del mateix esdeveniment per tal que el consumidor ho faci de manera responsable. Moltes persones que compren obra per la seva llar ho fan a grans superfícies (Yellow Korner, IKEA, Bauhaus) o a diverses plataformes de compra online que amplien l’emissió de residus pel seu enviament i manera de producció massiva. Volem fer que el públic compri obra de proximitat en un esdeveniment on poden apreciar i conèixer al creador i la responsabilitat de la seva adquisició alineada amb la perspectiva eco social de tot Art Photo Bcn. Aspectes de sostenibilitat i consum responsable que advoquem per incloure en el banc de recursos que estem construint activament dintre de l´Associacio FOC de Festivales de Fotografia per tal de donar més difusió als materials produïts i exposats dintre del nostre festival i que poden tenir vida més enllà de la nostra edició present. Valors que promou el festival Art Photo Bcn Impuls del nou talent Creativitat Esperit crític Qualitat de les propostes Democratització de la fotografia Diversitat Igualtat Innovació Sostenibilitat Comerç responsable i acurat Finalitats de la onzena edició d´Art Photo Bcn Art Photo Bcn vol enfortir i donar a conèixer el circuit fotogràfic, i posicionar Barcelona en el circuit d´esdeveniments internacionals de primer nivell amb l'impuls de nous talents, contribuint a la capacitat GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA - ANNEXOS - 9 d’abril del 2025 CSV: 70d63fec149d6249 CONVENI de col·laboració entre l'Institut de Cultura de Barcelona i Sala de espera Producciones Culturales SL, per al finançament de l'Art Photo BCN. crítica i creativa de les persones. Consolidant aquest tipus d'esdeveniment volem fomentar la fotografia entre nous públics així com ajudar a consolidar la incipient carrera dels creadors i creadores actuals des de l'esfera presencial com de la plataforma online. Alhora el nostre festival ha amplificat la seva activitat introduint el photobook market dintre de les nostres activitats per donar a conèixer les amplituds del medi fotogràfic cap a d'altres acabats així com diverses accions cap a la realitat augmentada, el videojoc i nous medis. Art Photo Bcn veu el foment de la fotografia com a eina cohesionada i de creació lligada al pensament crític és la finalitat específica de tot plegat, ajuntant a un esdeveniment els diferents components del circuit fotogràfic per connectar-lo amb el públic i procurar la seva correcta difusió. D'aquesta finalitat específica se’n desprenen unes finalitats afins que l'envolten:· · Suport a la creació fotogràfica i la seva comercialització i difusió. · Potenciació de Barcelona com a punt de referència dintre del circuit internacional de formació fotogràfica. · Creació de comunitat vers la imatge i els seus protagonistes, tant autors i autores com d'altres professionals del sector. · Foment del col·leccionisme de manera transversal i assequible per a tots els públics. · Valoració del talent fotogràfic i de la seva experimentació. · Promoció de tots els professionals que intervenen en l'acte comunicatiu artístic, des del productor al galerista, del fotògraf al comissari o editor. · Sensibilització del públic vers una mirada crítica de la imatge i les seves capacitats com a consumidor final així com a potencial productor d'aquestes.