Maleta de la biodiversitat primer cicle educació infantil 0 - 3 anys 1 Maig 2025 Edita: Barcelona + Sostenible Ajuntament de Barcelona Direcció de Serveis de l’Oficina de Canvi Climàtic i Sostenibilitat Contingut i redacció: Raons Públiques, SCCL 2 Índex Introducció 5 Propostes 6 Encaix de les propostes amb el currículum 8 Estructura de les sessions 12 Recollida inicial i gestió del material vegetal 13 Pautes per a la recollida responsable 13 Utilització i reutilització del material 14 Gestió posterior del material 14 Crida a les famílies 15 Inventari de material 16 Fitxes 19 Fitxa 1 20 Fitxa 2 22 Fitxa 3 24 Fitxa 4 26 Fitxa 5 28 Altres recursos 31 3 4 Introducció La maleta pedagògica de la biodiversitat està pensada per a infants d’educació infantil de 0 a 3 anys i ofereix un espai per explorar i conèixer el medi natural de forma activa i lliure, a través del joc i l’experimentació. L’objectiu principal és apropar les criatures a l’ecosistema terrestre del bosc mediterrani, mitjançant activitats multisensorials que fomentin l’aprenentatge a través dels sentits i l’establiment d’una connexió emocional amb la natura. Les propostes busquen promoure una actitud d’investigació científica on els infants poden observar, fer hipòtesis i comprovar-les explorant el material. Aquesta metodologia respecta els ritmes individuals i dona valor a les capacitats innates de descoberta dels nens i les nenes, tot fomentant una mirada curiosa i crítica envers el món natural. També es posa de relleu la col·laboració de les famílies, que participen recollint materials vegetals com branques, fulles o llavors. Aquesta preparació inicial del recorregut per les propostes de la maleta enriqueix l’experiència i ajuda a construir una sensibilitat cap a l’entorn des de les primeres etapes de vida. Aquest recurs, creat en el marc del programa Escoles + Sostenibles de l’Oficina de Canvi Climàtic i Sostenibilitat de l’Ajuntament de Barcelona, es troba disponible per al préstec gratuït per a tots els centres educatius que la sol·licitin, i permet al personal educador treballar la temàtica de manera autònoma i adaptar-la a les realitats particulars de cada centre. Com a complement a aquesta maleta, centrada en l’ecosistema terrestre mediterrani, els centres també tenen disponible la Maleta de la biodiversitat marina 0 a 3 anys. 5 Propostes Les propostes de la maleta es desenvolupen a partir d’una crida a la implicació de les famílies per fer una recollida inicial del material vegetal, que es farà servir de manera progressiva en diverses activitats. L’objectiu és acostar la natura als infants mitjançant una activitat que reforça el vincle entre les famílies i l’escola, especialment en entorns urbans on l’accés a espais naturals és limitat. És fonamental garantir que aquesta recollida es faci amb un propòsit educatiu i sostenible, evitant l’excés i respectant els cicles naturals. Els materials i propostes de la maleta tenen com a finalitat: · Explorar els elements que conformen l’ecosistema del bosc mediterrani des d’una mirada d’experimentació i descoberta. · Treballar conceptes com la diversitat entre éssers vius (plantes i animals) i elements no vius (substrats), així com les seves característiques (textura, olor, color, pes, sons i sorolls, etc.) · Integrar les experiències d’aprenentatge als principis pedagògics del currículum d’educació infantil, promovent l’experimentació, el joc i el moviment en un context emocionalment positiu i col·laboratiu. 6 El desenvolupament de cada proposta segueix una estructura que inclou: · Objectius, que especifiquen les finalitats pedagògiques. · Continguts, que descriuen els elements i conceptes a treballar. · Recursos necessaris, els materials inclosos a la maleta i els que pot aportar l’escola o les famílies. · Resum, que sintetitza l’activitat. · Desenvolupament detallat, organitzat en fases. · Recursos complementaris, que es poden fer servir al tancament. La participació de les famílies és clau en la recollida de materials vegetals. Aquesta activitat, a més de ser un element preparatori, serveix per fomentar la reflexió sobre la biodiversitat i el valor dels elements naturals en l’entorn quotidià. Per aquest motiu, la recollida de materials s’ha de dur a terme partint d’una base ètica i sostenible, evitant el col·leccionisme. Per això, aquest document inclou un apartat específic per orientar la implicació de les famílies, amb directrius clares sobre l’enfocament, el material necessari i la seva gestió. Les propostes incloses són orientatives i han de ser ajustades a la realitat de cada centre, donant llibertat al personal educatiu per adaptar-les a les necessitats, interessos i característiques del grup d’infants. A més, aquestes activitats es poden complementar amb altres activitats relacionades amb la natura, com pintar amb materials vegetals, construir hotels d’insectes o fomentar la biodiversitat en espais escolars. Aquesta combinació d’experimentació, joc i implicació familiar assegura un aprenentatge significatiu i una connexió profunda amb l’entorn natural. 7 Encaix de les propostes amb el currículum Les propostes tenen en compte els principis pedagògics del currículum escolar del primer cicle d’educació infantil. Es treballa explícitament: a) Unes experiències d’aprenentatge globalitzades, significatives i funcionals, fonamentades en els interessos i necessitats dels infants, que fomentin, amb l’acompanyament educatiu, la presa de decisions i la capacitat d’aprendre per si mateixos, tot respectant els diferents ritmes evolutius. Aquestes experiències s’han de basar en el joc, l’experimentació i el moviment, i en contextos d’aprenentatge col·laboratius i emocionalment positius. S’han de dur a terme en un clima de respecte, tolerància i participació per potenciar l’autoestima de l’infant, els valors i unes relacions socials basades en la igualtat, l’equitat i el respecte a la diversitat. d) L’atenció progressiva al desenvolupament afectiu, a la vivència emocional, al moviment i els hàbits de control corporal, a les manifestacions de la comunicació i del llenguatge, i a les pautes elementals de convivència i relació social, així com al descobriment de l’entorn. h) La priorització del joc dins la vida quotidiana com a font de benestar, gaudi, desenvolupament, aprenentatge i relacions, en el disseny dels espais, en l’organització del temps i en la preparació dels diferents materials. 8 Eix 1. Un infant que creix amb autonomia i confiança COMPETÈNCIES ESPECÍFIQUES SABERS 1. Progressar en el coneixement i el Cos, moviment i autonomia domini del cos, en el moviment i la · Curiositat i interès en l’exploració sensoriomotriu i en coordinació, adonant-se de les pròpies les habilitats manipulatives necessàries. possibilitats, per anar desenvolupant · Descobriment d’objectes de manera activa i autonomia personal i una autoimatge autònoma. ajustada i positiva. · Gaudi i benestar en el moviment lliure i el joc autònom. 2. Viure les emocions, expressant i Desenvolupament de l’afectivitat reconeixent sentiments i necessitats, · Vivència i expressió de les pròpies necessitats, per anar creixent en benestar preferències i interessos. emocional i seguretat afectiva. · Col·laboració i ajuda mútua en diferents contextos i moments de la vida quotidiana. 9 Eix 2. Un infant que es comunica amb diferents llenguatges COMPETÈNCIES ESPECÍFIQUES SABERS 1. Interpretar, comprendre i expressar Intenció i elements de la interacció comunicativa missatges, emprant recursos i · Desig de comunicar-se com a base de l’intercanvi coneixements basats en la pròpia comunicatiu. experiència, per avançar en la · Utilització de les possibilitats motrius del cos amb comunicació i la construcció de nous intencionalitat comunicativa i expressiva. aprenentatges. · Manifestació d’actituds comunicatives significatives: atenció conjunta, mirada referencial i escolta atenta. Comunicació oral. Expressió, comprensió i diàleg · Iniciació en la descoberta i l’ús de la llengua oral com a oportunitat d’expressió i representació. · Expressió de necessitats, sentiments i idees mitjançant la llengua oral. · Ampliació progressiva del repertori lingüístic. · Interès, gaudi i participació en intercanvis lúdics amb la llengua oral. 2. Expressar-se de manera Literatura infantil entenedora, personal i creativa · Interès progressiu pels textos literaris infantils orals i mitjançant diferents llenguatges, escrits. Gaudi d’aquests textos. explorant-ne les possibilitats i · Inici en la lectura d’imatges significatives i la gaudint-ne, per respondre a diferents descodificació de signes visuals més usuals en l’entorn contextos comunicatius. proper. Llenguatge i expressió plàstica · Percepció sensorial dels elements de l’entorn immediat. · Curiositat i interès per l’exploració d’alguns materials i de tècniques plàstiques. 10 Eix 3. Un infant que descobreix l’entorn amb curiositat COMPETÈNCIES ESPECÍFIQUES SABERS 1. Observar i reconèixer Diàleg corporal amb l’entorn. Exploració d’objectes i característiques de materials i materials elements i establir relacions entre · Observació de qualitats perceptibles i exploració dels ells, mitjançant l’experimentació i la elements de l’entorn. manipulació sensorial, per avançar · Diferenciació d’algunes qualitats sensorials fruit cap a estructures de pensament cada de l’observació i l’exploració dels objectes, materials i vegada més complexes desenvolupant elements de l’entorn natural i de la comparació dels habilitats de raonament matemàtic. seus atributs i propietats. · Iniciació en la classificació i el repartiment d’objectes. 2. Desenvolupar, de manera Experimentació en l’entorn. Curiositat, pensament progressiva, diferents formes de científic, raonament lògic i creativitat raonament i procediments del · Exploració i indagació de l’entorn físic i social amb pensament científic, a través de curiositat i interès. - Inici en la relació i connexió entre el l’observació i la manipulació, per fet conegut i el que és nou, entre experiències prèvies i iniciar-se en la interpretació de noves. l’entorn i respondre de manera · Desenvolupament d’habilitats com l’observació, la creativa als diferents reptes i comprovació i l’assaig-error en els contextos de joc i la situacions. vida quotidiana. 3. Explorar i reconèixer elements i Indagació en el medi natural. Cura, valoració i fenòmens del món natural, establint respecte relacions entre la pròpia acció i les · Observació i exploració de l’entorn planificant i conseqüències que se’n deriven, ordenant la pròpia acció. per iniciar hàbits de sostenibilitat i · Manipulació i experimentació d’elements de l’entorn conservació de l’entorn. natural amb cura i respecte. 11 Estructura de les sessions Les sessions estan dissenyades per fomentar la vivència i l’experimentació dels infants en ambients adequadament preparats pel personal educatiu. Aquest s’encarrega d’organitzar els recursos disponibles i planificar la gestió del material vegetal, garantint que n’hi hagi en quantitat suficient per a totes les activitats i propostes previstes. Cada sessió s’inicia amb una preparació prèvia de l’espai. En la mesura de les possibilitats i segons l’edat dels infants, es fa una presentació introductòria de les propostes, explicant de manera clara i senzilla les opcions disponibles per explorar el material. Seguidament, es desenvolupa l’estona d’experimentació, joc lliure i manipulatiu, durant la qual els infants exploren els recursos d’acord amb els seus interessos i ritmes. El personal educador acompanya aquest procés respectant les necessitats individuals i estimulant la recerca conjunta mitjançant l’observació i la interacció. L’acompanyament es basa en l’estimulació del pensament crític i el foment del mètode científic. El personal educador detecta i aprofita les oportunitats de diàleg conjunt o en petit grup per plantejar preguntes que provoquin la reflexió, encoratjant els infants a formular hipòtesis sobre els materials disponibles i guiant-los perquè intentin comprovar aquestes idees a través de l’observació, el diàleg i l’ús dels llibres i altres recursos proporcionats. Aquesta metodologia no segueix itineraris predefinits, sinó que permet que cada infant construeixi el seu propi procés de descoberta. En les etapes educatives d’infantil 1 i 2, les sessions finalitzen amb un tancament col·lectiu, on es comparteixen reflexions sobre les descobertes fetes i s’intercanvien impressions. També es poden narrar contes o cantar cançons que ajudin a consolidar els aprenentatges. 12 Recollida inicial i gestió del material vegetal Les propostes es desenvolupen a partir d’una crida a les famílies per fer una recollida inicial del material vegetal, que es farà servir de manera progressiva en les activitats. L’objectiu és acostar la natura als infants, reforçant el vincle entre les famílies i l’escola, especialment en entorns urbans on l’accés a espais naturals és limitat. És fonamental garantir que aquesta recollida es faci de manera responsable i respectuosa amb el medi ambient. Per això, cal evitar el col·leccionisme, que pot generar una relació de dominació i ús irracional dels recursos naturals, així com promoure una cultura de consum i acumulació innecessaris. La recollida de material ha de tenir un propòsit educatiu i sostenible, evitant l’excés i respectant els cicles naturals. Pautes per a la recollida responsable És important transmetre aquests principis a les famílies, deixant clar què es pot recollir: · Només material vegetal propi del bosc mediterrani, com fulles, branques petites, pinyes, glans, llavors o escorces que es trobin a terra i hagin caigut de manera natural. · Mai no s’han d’arrencar plantes vives ni alterar l’equilibri de l’ecosistema. · Evitar la recollida massiva de materials d’un mateix tipus; es recomana prioritzar la varietat d’espècies. · Evitar recollir materials si hi ha poca quantitat dels mateixos. Buscar espais on hi hagi abundància de materials. · Evitar l’extracció d’espècies protegides o singulars! · Es recomana fer la recollida en diferents estacions de l’any per observar-ne la variabilitat. Per evitar una recollida excessiva, es recomana limitar la quantitat de material aportat per cada infant. Com a referència, cada família podria portar dos o tres elements de material vegetal. 13 Utilització i reutilització del material Es recomana que les activitats es desenvolupin en un únic espai dins de l’escola, on els grups puguin accedir-hi per aprofitar al màxim el material recollit. Els materials es poden portar a les estances dels més petits en safates o recipients, només quan sigui necessari. Les activitats estan pensades perquè el mateix material sigui reutilitzat al llarg de les diferents propostes. Així, el material d’una activitat es podrà fer servir en la següent, garantint un ús sostenible i evitant l’acumulació innecessària de recursos. Per assegurar que el material sigui suficient per a totes les activitats, es recomana que el personal educador en faci una gestió acurada, mantenint una petita quantitat de reposició. Gestió posterior del material Quan s’hagin finalitzat totes les activitats programades, és important gestionar correctament el material vegetal utilitzat: · Els materials que encara conservin les seves característiques poden ser reutilitzats en altres activitats o espais de joc, com racons de jocs heurístics o tallers artístics. · Alguns elements es poden aprofitar per a la decoració del centre o com a material natural per als escocells d’arbres o jardineres. · En la mesura possible, seria ideal retornar els elements naturals al lloc d’on els hem extret. · El material que no es pugui reutilitzar ha de ser compostat o dipositat en el contenidor de matèria orgànica, evitant llençar-lo al rebuig. Amb aquestes mesures, es garanteix un acostament respectuós a la natura, promovent un aprenentatge significatiu i sostenible per als infants i les seves famílies. 14 Crida a les famílies A continuació, es proposa un comunicat per compartir amb les famílies, explicant la importància de la recollida sostenible i oferint pautes clares: Benvolgudes famílies, L’escola està desenvolupant un projecte per treballar la biodiversitat a les aules, amb l’objectiu de reforçar el vincle dels infants amb la natura i despertar la seva curiositat a través de l’experimentació amb elements naturals. En les pròximes setmanes, durem a terme diverses activitats amb material vegetal i necessitem la vostra col·laboració en la seva recollida. Podeu portar: fulles, branques petites, pinyes, glans, llavors o escorces i altres elements vegetals del bosc mediterrani que trobeu de manera natural durant les vostres passejades. Us demanem que ho feu amb responsabilitat, seguint aquestes recomanacions: · Mai no s’han d’arrencar plantes vives ni modificar l’entorn natural. Recolliu només material caigut a terra. · Eviteu recollir grans quantitats d’un mateix element; és millor portar petites mostres de diferents espècies. Com a referència, cada família pot portar 2 o 3 elements de material vegetal. · No recolliu materials si n’hi ha poca quantitat en l’entorn. Busqueu espais on hi hagi abundància de materials. · Eviteu l’extracció d’espècies protegides o singulars. Seguint aquests criteris, ajudarem els infants a explorar i conèixer la natura de manera sostenible i respectuosa. Moltes gràcies per la vostra col·laboració! 15 Inventari de material 1.1 Llapis de 1.2 Lupa (x2) 1.3 Reclams d’ocells (x2) 1.4 Peluixos d’animals memòria USB del bosc (x6) 1.5 Figures magnètiques 1.6 Mostres de 1.7 Caixa fosca (x4) 1.8 Còdols de riu (x8) d’animals del bosc (x10) substrats (x4) 1.9 Bossetes 1.10 Llanterna 1.11 Recipient de 1.12 Llibre: aromàtiques (x4) plàstic (x9) La primavera ja és aquí 16 1.13 Llibre: 1.14 Llibre: 1.15 Llibre: 1.16 Llibre: L’estiu ja és aquí L’hivern ja és aquí La tardor ja és aquí Els animals de nit 1.17 Cançoner del bosc 2.1 Llibre: 2.2 Dòmino-puzzle 3.1 Estris: morter (x2), Què veus? dels animals pinça (x2) cullera (x2) 3.2 Llibre: 4.1 Llibre: 5.1 Motlles de 5.2 Fitxes amb Animals del bosc Un any al bosc del ratolí petjades (x4) petjades (x4) 5.3 Imatges 5.4 Joc Descobriu 5.5 Llibre: La talpeta d’animals (x4) les petjades properes que volia saber qui li havia fet allò al cap 17 18 Fitxes A continuació es presenten cinc propostes d’activitats, cadascuna estructurada en una fitxa específica. Cada fitxa inclou l’edat recomanada, els objectius pedagògics, els continguts clau i un breu resum de l’activitat. També s’hi especifiquen els recursos necessaris, tant els materials que es troben dins la maleta com els que caldrà aportar des de l’escola. El desenvolupament de l’activitat es divideix en quatre fases: preparació, informació, investigació i reflexió. Finalment, s’hi proposen recursos complementaris que poden servir per tancar la sessió o per ampliar l’experiència en un altre moment. 19 Fitxa 1 Descobrim el bosc mediterrani Edat recomanada Educació Infantil - primer cicle (I0, I1 i I2) Objectius Explorar junts els diferents elements del bosc a través dels sons, textures, olors, colors i formes. Continguts · El bosc mediterrani té diferents sons, colors, formes i textures que poden observar-se durant el dia i la nit. · Els materials del bosc poden ser orgànics (fulles, flors, fruits, escorça, terra) o minerals (pedres, sorra). · Hi ha diferents éssers vius que habiten el bosc mediterrani, i tenen diferents hàbits de dia i de nit. Recursos De la maleta necessaris · Llapis de memòria USB amb àudios i vídeos de sons i projeccions del bosc mediterrani de dia i de nit (1.1) · Lupes (1.2) · Reclams d’ocells, per a ús del personal educador, no apte per als infants (1.3) · Peluixos d’animals del bosc (1.4) · Figures d’animals del bosc (1.5) · Mostres de substrats (1.6) · Caixes fosques, per posar altres elements dins (1.7) · Còdols de riu (1.8) · Bossetes de fulles aromàtiques (1.9) · Llanterna, per a ús del personal educador, no apta per als infants (1.10) · Recipients per organitzar el material (1.11) · Llibres de la maleta per al racó de contes (1.12 a 1.16) · Cançoner del bosc (1.17) De l’escola · Reproductor d’àudio amb entrada USB · Ordinador · Projector · Material vegetal de la recollida inicial amb les famílies · Llibres de l’escola relacionats amb fauna i flora o contes tradicionals ambientats al bosc per al racó de contes. Resum Creació d’un espai d’experimentació on els infants exploren els materials amb l’ajuda d’àudios i imatges. · Ambients de dia i de nit en moments o dies separats. · Es proposa fer l’activitat en diferents estacions de l’any. 20 Desenvolupament Fase de preparació Es prepara l’espai amb els materials necessaris per recrear el bosc mediterrani: · Reproducció continuada de l’àudio i el vídeo fins al final de l’activitat. · Es disposen els elements naturals en recipients organitzats per tipologia. · Es deixen les figures i peluixos a la disposició de les criatures. L’activitat es divideix en dues parts: el bosc de dia i el bosc de nit, fent servir diferents elements visuals i sonors. Els elements que diferencien aquests dos moments són: Dia Lupes, reclams d’ocells, peluixos i figures d’animals, mostres de substrats i material vegetal. Nit Peluixos i figures d’animals, caixes fosques, còdols de riu, bossetes aromàtiques, llanterna. Fase d’informació Es presenta la proposta als infants, explicant que a l’espai de joc hi ha materials de la natura, que es troben a les muntanyes del nostre entorn, i representen el bosc mediterrani de dia o de nit. Fase d’investigació Els infants poden manipular i explorar els materials amb llibertat, respectant els seus ritmes. Es potencia que facin descobertes mitjançant l’observació, el tacte, l’olfacte i l’oïda. El personal educatiu acompanya l’experimentació amb una mirada observadora. Per a l’etapa d’ I2, es pot fer un acompanyament més actiu, estimulant la recerca amb preguntes obertes o hipòtesis, com ara: “Aquest material és rugós o suau? Qui creus que pot viure aquí?”, “Aquest animal surt de dia o de nit?”, “Per què aquesta pedra és diferent d’aquesta altra?”, “Aquest animal vola o camina? Què menja aquest animal? Heu vist mai un com aquest?” Fase de reflexió A l’etapa d’I2, es proposa que els infants comparteixin la seva experiència, parlant sobre allò que han descobert. El personal educador guia la conversa amb preguntes per estructurar les idees i connectar-les amb els conceptes apresos: “Què us ha cridat més l’atenció?”, “Quins animals us han agradat més?”, “Com creieu que és el bosc de dia? I de nit?” Es pot finalitzar amb la lectura d’un dels contes recomanats com a recursos complementaris, altres contes de l’escola, o amb una de les cançons del Cançoner del bosc a les etapes I0 i I1. Recursos · ASENSIO, A. (2017) La primavera ja és aquí. Barcelona: Joventut (1.12) complementaris · ASENSIO, A. (2017) L’estiu ja és aquí. Barcelona: Joventut (1.13) · ASENSIO, A. (2017) La tardor ja és aquí. Barcelona: Joventut (1.14) · ASENSIO, A. (2017) L’hivern ja és aquí. Barcelona: Joventut (1.15) · PASCALE HÉDELIN, P. RISTORD, E. (il). (2020) Els animals de nit. Barcelona: Combel (1.16) · Altres contes tradicionals ambientats al bosc que tingui l’escola. 21 Fitxa 2 Colors i tipologies al bosc: cada cosa al seu lloc Edat recomanada Educació Infantil - primer cicle (I0, I1 i I2) Objectius Ordenar i classificar elements naturals per color, tipologia i famílies. Continguts · La natura presenta diferents colors i textures que es poden relacionar amb elements de la natura. · Alguns elements de la natura es mouen, altres no. Alguns emeten sons, i mengen, altres només creixen i es reprodueixen. També n’hi ha que no són éssers vius. Recursos De la maleta necessaris · Peluixos d’animals del bosc (1.4) · Figures d’animals del bosc (1.5) · Còdols de riu (1.8) · Recipients per organitzar el material (1.11) · Llibres de la maleta per al racó de contes (2.1 a 2.2) · Cançoner del bosc (1.17) De l’escola · Material vegetal de la recollida inicial amb les famílies · Safates o recipients addicionals per organitzar el material Resum Els infants relacionen, ordenen i classifiquen lliurement els materials mentre experimenten amb ells, segons: · Colors · Textures · Famílies d’animals · Éssers vius i no vius 22 Desenvolupament Fase de preparació En un espai lliure d’altres elements que no siguin els proposats a l’activitat, es generen tres diferents racons: · Es col·loquen tres recipients a cadascun dels racons. · Es distribueixen els elements naturals i les figures segons característiques (colors, textura, ésser viu o no viu, etc.). Fase d’informació El personal educador explica als infants que podran explorar lliurement els elements dels racons. Fase d’investigació Dividits en els tres racons, es dóna un temps perquè els infants manipulin el material lliurament. El personal educador acompanya la investigació dels infants d’I2 de manera activa, animant-los a observar les característiques del material: “Què és això?”, “Quin color té?”, “És suau o rugós?”, “Pesa molt?”, “Quina olor fa?”, “Podem posar els que s’assemblen junts?” Fase de reflexió Després de l’estona d’exploració, es demana que els infants facin la recollida dels materials, posant cada tipus en el seu contenidor corresponent. Amb l’ajuda de l’adult, i si les edats dels infants ho permeten, es classifiquen els elements identificant les seves característiques (formes, color, tipus, lloc on es troba, etc.) La sessió es tanca amb l’explicació del conte “Què veus?” o amb alguna cançó del Cançoner del bosc. Recursos NARCISO, S. (2021) Què veus? Barcelona: Ekaré (2.1) complementaris MOULIN ROTY Dòmino-puzzle dels animals (2.2) 23 Fitxa 3 Textures i olors del bosc: experimentem amb els sentits Edat recomanada Educació Infantil - primer cicle (I0, I1 i I2) · Identificar textures i olors dels materials del bosc. Objectius · Formular hipòtesis sobre les característiques dels materials. Continguts · Els materials naturals tenen textures i olors diferents que es poden explorar amb els sentits. Recursos De la maleta necessaris · Lupes (1.2) · Mostres de substrats (1.6) · Còdols de riu (1.8) · Recipients per organitzar el material (1.11) · Estris per manipular el material* (3.1) · Llibres de la maleta per al racó de contes (3.2) · Cançoner del bosc (1.17) * Es recomana demanar el préstec de la maleta de sorra per fer servir diferents tipus d’estris. De l’escola · Taules per a la manipulació del material · Safates o recipients addicionals per organitzar el material · Substrats de diferents tipus (sorra, terra, escorça) · Material vegetal de la recollida inicial amb les famílies · Tisores (opcional) Resum Activitat sensorial on els infants manipulen materials naturals, explorant les seves textures i olors per descobrir les seves particularitats. 24 Desenvolupament Fase de preparació Es distribueix el material en dues taules o diferents racons a terra segons el tipus de material: · Substrats · Material vegetal. En tots els racons, es posen a la disposició dels infants els estris per a la manipulació del material. Fase d’informació Es presenten les taules de materials i s’explica que poden observar, tocar, olorar, escoltar lliurement amb les eines disponibles, mentre investiguen com és el material. Se’ls convida a triar una de les taules que més els interessi, i després poden alternar. Fase d’investigació Els infants fan una manipulació activa, explorant els materials de cada taula. El personal educador acompanya la investigació amb una mirada observadora i, en cas que detecti oportunitats d’intervenir en l’etapa d’I2, pot fomentar preguntes i hipòtesis, com “Què notes quan mires aquest material amb la lupa?”, “Quin soroll/olor fa quan toquem aquest material?”, “Que passa si trossegem o xafem el material?” Fase de reflexió Com a tancament, es proposa treballar sobre l’àlbum “Llibre d’imatges d’animals del bosc” o un conte del racó de llibres. També es pot tancar la sessió amb alguna cançó del Cançoner del bosc. Com a activitat complementària, es proposa aprofitar el material vegetal utilitzat per fer una sessió d’art amb pintura o collage. Recursos complementaris MARTÍNEZ, D. M. (2014) Animals del bosc. Barcelona: Nowordbooks (3.2) 25 Fitxa 4 El camí sensorial: com es percep el bosc? Edat recomanada Educació Infantil - primer cicle (I0, I1 i I2) · Explorar les textures dels substrats a través del moviment. Objectius · Experimentar com es perceben els materials amb els peus, desenvolupant la sensibilitat tàctil. · Reflexionar sobre les sensacions i emocions que desperten els diferents materials del bosc. Continguts · Els substrats del bosc tenen textures variades que es poden sentir en contacte directe. · La interacció amb aquests materials fomenta el desenvolupament sensorial i l’observació atenta de l’entorn. Recursos De la maleta necessaris · Còdols de riu (1.10) · Cançoner del bosc (1.17) · Llibres de la maleta per al racó de contes (4.1) De l’escola · Substrats de diferents tipus (sorra, terra, escorça) · Material vegetal de la recollida inicial amb les famílies · Fang (opcional) · Mocadors per tapar els ulls (opcional) Resum Els infants experimenten amb un camí sensorial creat amb diferents materials del bosc mediterrani, que es poden explorar amb els peus. 26 Desenvolupament Fase de preparació Es crea un camí amb franges de diferents materials organitzades en un ordre específic. Cada franja ha de tenir prou espai perquè els infants puguin experimentar còmodament: · Franja 1: sorra · Franja 4: escorça · Franja 2: fulles seques · Franja 5: terra humida; · Franja 3: còdols de riu · Franja 6: fang (opcional). Fase d’informació Es presenten els diferents materials del camí sensorial, explicant que cadascú té diferents textures i temperatures que poden sentir amb els peus o les mans. Per despertar la curiositat, planteja preguntes com: “Com és caminar per la sorra? I per sobre de pedres? Com creieu que se sent l’escorça?”. Fase d’investigació Els infants que ja caminen es descalcen i recorren el camí lentament, observant les sensacions de cada franja. Després de fer una volta pel camí, es convida a les criatures que vulguin tornar-ho a fer amb els ulls tapats, i investigar quines sensacions diferents hi ha. Els infants d’etapes primerenques que encara no caminen, ho poden fer gatejant o experimentant amb una selecció dels mateixos materials en un racó. Durant el camí, els infants estaran acompanyats del personal educador que, en l’etapa d’I2, pot fomentar la descripció de la seva experiència amb preguntes com: “És calent o fred? Rugós o suau?”, “Com se sent la sorra comparada amb les pedres?”, “Aquesta sorra és suau o aspra?, I aquesta escorça, punxa o és agradable al tacte?” Fase de reflexió A l’etapa d’I2, la sessió es tanca amb la lectura del llibre “Un any al bosc del ratolí”, posant èmfasi en les sensacions dels protagonistes en les diferents estacions. També es pot fer una rotllana per compartir com s’han sentit. El personal educador guia la conversa amb preguntes com: “Quin material us ha agradat més?”, “N’hi havia algun que us resultés incòmode? Per què?”, “Com creieu que es desplaça un animal pel bosc? Sent el mateix que nosaltres?”. A les etapes d’I0 i I1, es pot tancar la sessió amb una explicació més senzilla del conte, o amb alguna cançó del Cançoner del bosc. Recursos WILLIAM, S. MELVIN, A.(il) (2022). Un any al bosc del ratolí. Barcelona: Baula (4.1) complementaris WILLIAMS, R. HARTAS, F. (il). (2020) Amb calma: 50 històries naturals. Barcelona : Flamboyant (recurs disponible per a préstec al SDEA) 27 Fitxa 5 Les petjades del bosc: de qui són aquests rastres? Edat recomanada Educació Infantil - primer cicle (I0, I1 i I2) · Identificar petjades d’animals típics del bosc mediterrani. Objectius · Relacionar petjades amb els animals que les deixen. Continguts · Els animals del bosc mediterrani deixen rastres que es poden observar i identificar. Recursos De la maleta necessaris · Motlles de petjades d’animals del bosc (5.1) · Fitxes amb petjades d’animals del bosc (5.2) · Imatges d’animals del bosc (5.3) · Llibres de la maleta per al racó de contes (5.4 a 5.5) · Cançoner del bosc (1.17) De l’escola · Fang Resum Aquesta activitat està adreçada a infants d’etapa infantil 2, que creen petjades d’animals amb motlles i intenten identificar a quin animal corresponen. 28 Desenvolupament Fase de preparació · Es disposen les fitxes amb petjades i les imatges dels animals corresponents, sense presentar-les immediatament. · Es preparen boletes de fang perquè les criatures el puguin manipular sobre una taula. Fase d’informació L’activitat es desenvolupa en tres moments: · En un primer moment, les criatures observen les fitxes amb les petjades. · En un segon moment, relacionen les petjades amb les imatges dels animals. · En el tercer moment, se’ls convida a crear les seves pròpies petjades amb motlles, peus i mans. Fase d’investigació Es mostren les fitxes amb les petjades d’animals i es fan preguntes com: “Quin animal podria haver deixat aquesta petjada?”, “És una petjada gran o petita?”, “ Com es mou aquest animal?”, “Aquest animal pesa molt o poc?” Es pot ajudar els infants a fer la relació, mostrant imatges de l’animal als quals pertanyen les petjades, i seguir indagant: “Què menja aquest animal?”, “Surt de dia o de nit?”, “On viu?”, “Com és el seu cos?”. Finalment, es presenta el material amb el qual podran estampar les petjades dels animals a partir dels motlles. Opcionalment, també poden fer les seves pròpies petjades, fent servir els seus peus i mans. Fase de reflexió Es proposa complementar la sessió amb el joc “Descobriu les petjades properes” i fer el tancament amb l’explicació del conte “La talpeta que volia saber qui li havia fet allò al cap”. Recursos HOLZWARTH, W. ERLBRUCH, W. (il) (1999). La talpeta que volia saber qui li complementaris havia fet allò al cap. Pontevedra: Kalandraka (5.5) GEORGE, M. (il). (2023) Descobriu les petjades properes. [Joc de cartes] MTM (5.4) 29 30 Altres recursos recomanats Per potenciar i aprofundir el treball pedagògic de les propostes de la Maleta de la Biodiversitat 0-3 anys, es recomana demanar en préstec al Servei de Documentació d’Educació Ambiental (SDEA), també els següents materials: Llibres · BARETTI, S. (2020). Bestioles. Barcelona: Cruïlla · BROOKS, F. ELSA MARTINS, E. (il). (2021). Cucs. Londres: Usborne Publising Ltd, [2021] · GUIDOUX, V. MARC BOUTAVANT, M. (2004). El bosc. Barcelona : Cruïlla, 2004. · MILBOURNE, A. ALLEN, S. (il). (2019). Al jardí. Londres: Usborne Jocs · WILLIAMS, R. HARTAS, F. (il). (2020). Amb calma: 50 històries naturals. [Activitats] Barcelona : Flamboyant · MASCARELL, A. (2023) Joc de memòria dels ocells de Catalunya. [Joc de memòria] La Seu d’Urgell : Edicions Salòria Maletes pedagògiques · Maleta de la sorra · Maleta de la biodiversitat marina 0-3 anys 31 32 Altres llibres i jocs · BRIGHT, M. JONES, N (il). (2024). Qué hacen los animales de día y de noche. Barcelona: Beascoa · CÉLINE LAMOUR-CROCHET, C. (2019). Conec els animals del bosc. Barcelona: Animallibres · MUTUBERRÍA, M. (2024) Tarda de gripau. Barcelona: Kalandraka · ROLDÁN, G. Petjades. Barcelona: Combel · EXLEY, H. Troba una fulla. [Joc de memòria] Barcelona: Mtm · WILLIS, A. EXLEY, H. (il). Una planta, un fruit. [Joc de memòria] Barcelona: Mtm Altres propostes recomanades · WILLAUER, S. Taller de naturaleza. Barcelona: Mtm · Com fer land art amb nens i nenes, Fundesplai · Com fer un hotel d’insectes a l’escola, Fundesplai · Com afavorir la biodiversitat al pati de l’escola, Fundesplai 33