GASETA MUNICIPAL 5 de juny del 2025 CSV: d2205e2e6a00caab Convenis – Conveni CONVENI de col·laboració entre el Districte de Ciutat Vella de l'Ajuntament de Barcelona i l'Associació de Pintors Places Sant Josep Oriol i Pi. Barcelona, 2 de gener de 2025 REUNITS D'una part, l'Il·lm. Sr. Albert Batlle Bastardas, regidor del Districte de Ciutat Vella de l'Ajuntament de Barcelona, que actua en aquest acte per delegació de signatura aprovada per la Comissió de Govern de 24 de desembre de 2024, assistit per la secretària delegada / el secretari delegat del Districte de Ciutat Vella, Sr/a. Maria Teresa Martí i Vidal, per delegació del secretari general, com a fedatària i assessora legal preceptiva, de conformitat amb allò que estableix l'article 92 bis de la Llei 27/2013, de 27 de desembre, de racionalització i sostenibilitat de l'Administració Local, modificada per la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les Bases del Règim Locals, on es preveuen aquestes funcions dels secretaris de l'Administració local, I de l'altra, el Sr. Javier Víctor San José Colorado, amb DNI número XXXXXXXXX, com a president de l'Associació de Pintors de les Places de Sant Josep Oriol i Pi (en endavant, "l'Associació"), amb CIF G-59360305, de conformitat amb els Estatuts de constitució de l'associació, designació i acceptació de càrrecs i inscrits a la Direcció General de Dret i Entitats Jurídiques, EXPOSEN I.- Que el Districte de Ciutat Vella té interès en celebrar una mostra d'art periòdica a la Plaça de Sant Josep Oriol i, puntualment, a la plaça del Pi. II.- Que l'Associació de Pintors de les Places de Sant Josep Oriol i Pi està interessada en organitzar una mostra d'art en aquest indret, activitat que es duu a terme des de fa més de 45 anys. III.- Que l'article 39.4 de l'Ordenança sobre l'Ús de les Vies i els Espais Públics de Barcelona, estableix la possibilitat de que les celebracions de fires mercat podran ser objecte d'un conveni entre els seus promotors i l'Ajuntament. IV.- Que des del Districte de Ciutat Vella es considera que el bon clima i el caràcter cosmopolita de Barcelona ha de facilitar el desenvolupament d'aquesta activitat, que es valora de qualitat, que és compatible amb la convivència veïnal i amb el respecte al medi ambient urbà, i que garanteix el dret al descans de les persones que viuen i treballen a Ciutat Vella. Per aquest motiu ambdues entitats acorden col·laborar en la regulació de l'ocupació de la via pública per la instal·lació d'establiments de venda no sedentària per la celebració d'una fira de pintura anomenada MOSTRA D'ART DE LA PLAÇA DE SANT JOSEP ORIOL, i adoptar els següents 1 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 5 de juny del 2025 CSV: d2205e2e6a00caab ACORDS Primer.- Objecte L'objecte del present conveni és establir els termes de col·laboració entre el Districte de Ciutat Vella i l'Associació de Pintors de les Places de Sant Josep Oriol i Pi per tal de concretar l'organització, la gestió i el funcionament de la fira Mostra d'Art de la plaça Sant Josep Oriol, amb subjecció a la normativa que els obliga a tots els efectes, establerta al Reglament de Patrimoni dels ens locals, a la Llei 7/1996 d'Ordenació del comerç minorista, al Decret 162/2015, de 14 de juliol, de venda no sedentària en mercats de marxants, a l'Ordenança sobre l'ús de les vies i les espais públics de Barcelona, a l'Ordenança de mesures per fomentar i garantir la convivència ciutadana a l'espai públic de Barcelona, a l'Ordenança del Paisatge Urbà i a la resta de normativa que sigui d'aplicació. Segon.- Drets i obligacions del Districte En virtut de l'article 39.4 de l'Ordenança sobre l'ús de les vies i els espais públics de Barcelona, es concedirà una única llicència col·lectiva a l'Associació. D'acord amb el referit article, aquesta llicència substituirà les llicències d'ocupació individuals dels paradistes. Així mateix, l'Ajuntament liquidarà les taxes corresponents a l'associació d'acord amb l'Ordenança fiscal núm. 3.10 Taxes per la utilització privativa o l'aprofitament especial del domini públic municipal i la prestació d'altres serveis, de l'Ajuntament de Barcelona. La llicència autoritzarà l'Associació a realitzar: • 104 dies de fira mostra al llarg de l'any, amb caràcter setmanal i fixades pels dissabtes i diumenges, segons el calendari acordat entre les parts. Aquesta llicència serà renovada anualment mentre sigui vigent el conveni. La taxa corresponent es meritarà el dia 1 de gener de cada any i la seva liquidació podrà efectuar-se en un o dos pagaments, segons acordin les parts a l'inici de cada exercici. La taxa anual corresponent estarà subjecta a la regulació fiscal vigent en el moment de la seva meritació, i li serà d'aplicació una bonificació del 50% sobre el total resultant cada any durant la vigència del present conveni, en base al què estableix l'article 52 de l'Ordenança sobre l'ús de les vies i els espais públics de Barcelona en relació amb l'article 8.1 de l'Ordenança fiscal 3.10. Qualsevol modificació de les dates es fixarà mitjançant addendes al present conveni, previ acord de les parts, amb les següents excepcions: • Si l'Associació comunica durant el dia anterior, a la realització de l'activitat, o el mateix dia, si no ha estat possible abans, l'anul·lació de la mostra per causes meteorològiques desfavorables (pluges importants, neu, forts vents, calor extrem, etc.), l'Ajuntament compensarà la mostra anul·lada amb un dia alternatiu (amb algun festiu entre setmana). Hi haurà un màxim de dues compensacions l'any. • Si és l'Ajuntament qui anul·la la fira mercat per causes d'interès públic o de força major, es pactarà amb el departament de llicències un altre dia per compensar-lo. Així mateix, l'Ajuntament es compromet a avisar el més aviat possible de l'anul·lació i, en cap cas es 2 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 5 de juny del 2025 CSV: d2205e2e6a00caab farà responsable de les despeses ocasionades per aquest fet. Si no és possible fer la compensació amb un altre dia, es retornaria l'import de la taxa corresponent al dia anul·lat. L'Ajuntament en cap moment es farà responsable de la falta de pagament per part del titular de la llicència i/o els paradistes a llurs proveïdors, ni dels robatoris o deteriorament que es puguin produir en els instal·lacions, mobiliari urbà i arbrat. Tampoc es farà responsable dels danys i perjudicis que es puguin ocasionar a tercers com a conseqüència de la instal·lació i de l'exercici de l'activitat. Tercer.- Drets i obligacions de l'Associació L'Associació i la seva Junta Directiva serà la responsable de l'organització, gestió i funcionament de la fira mostra i del compliment davant de l'Ajuntament de tota la normativa. En aquest sentit, l'Associació serà la responsable d'organitzar i gestionar el funcionament de la fira mostra, segons els seus Estatuts i el Reglament d'ús intern (Annex 1), juntament amb el compliment de les condicions de funcionament detallades a l'Annex 4 i les ordenances que li són d'aplicació. L'Associació, abans de finalitzar l'any, haurà de presentar el model de sol·licitud i la documentació corresponent per sol·licitar la llicència de l'any següent. L'Associació té dret a sol·licitar una llicència anual que inclou la realització de 104 dies de fira mostra al llarg de l'any, amb caràcter setmanal i fixades pels dissabtes i diumenges de cada mes, segons el calendari acordat entre les parts. L'Associació té l'obligació de pagar les taxes generades d'acord amb l'Ordenança fiscal núm. 3.10. L'import total de la taxa podrà ser dividida en una o dues liquidacions, segons acordin les parts a l'inici de cada exercici. Totes les despeses generades per l'organització, gestió i funcionament de la fira mostra, seran a càrrec de l'associació. A) En relació al procés de selecció dels paradistes: L'Associació actuarà com a gestora del procés de selecció i d'adjudicació de les parades. Per a tal fi, haurà de dur a terme aquest procés de selecció d'acord amb els principis d'objectivitat, publicitat i concurrència. En aquest sentit, l'Associació serà responsable davant de l'Ajuntament del procés de selecció i d'adjudicació de les parades i del compliment dels principis esmentats, del Reglament d'ús intern i d'acord amb els criteris i les bases tipus establerts a l'Annex 2. A efectes de transparència, en qualsevol moment el Districte de Ciutat Vella podrà sol·licitar a l'Associació informació sobre el procés de selecció dels paradistes, que haurà de ser proporcionada en el termini màxim de 5 dies. 3 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 5 de juny del 2025 CSV: d2205e2e6a00caab L'Associació haurà de publicar el procés, els criteris de selecció i les bases tipus validades pel Districte de Ciutat Vella a la seva web. Així mateix, passaran la informació i previsió al Districte de Ciutat Vella per tal de publicar-ho al web del dte. L'Associació serà responsable de comprovar que els participants seleccionats per a participar a la mostra disposen del certificat negatiu de deute amb l'Ajuntament de Barcelona. B) En relació a l'execució i organització de la fira mostra. L'Associació serà responsable de l'ús que es faci de la via pública i ha de complir la normativa vigent, especialment els requeriments establerts a l'Ordenança d'ús de les vies i els espais públics de Barcelona. L'Associació ha de permetre i facilitar les inspeccions i, complir les instruccions dels tècnics municipals en relació a les característiques de la instal·lació i funcionament de l'activitat. L'Associació ha de disposar d'una pòlissa de responsabilitat civil al corrent de pagament que cobrirà la totalitat dels danys i perjudicis a persones i a béns propis i a tercers que es puguin derivar de l'esmentada activitat. Així mateix, l'Associació serà responsable de tot el material utilitzat pel desenvolupament de la fira mostra i dels danys imputables a aquesta, responent dels danys que es puguin causar als usuaris, les voreres i el paviment, l'arbrat o al mobiliari urbà de titularitat de l'Ajuntament. L'Associació serà la responsable i garantirà el compliment de totes les condicions de funcionament de la fira mostra detallades a l'Annex 4. També garantirà que tots els paradistes donen compliment al Reglament d'ús intern de l'Associació, que consta a l'Annex 1. L'Associació garantirà que la fira mostra dona compliment a l'article 35 de l'Ordenança dels usos del paisatge urbà de la ciutat de Barcelona. L'execució de la fira mostra es durà a terme sota el risc i ventura de l'Associació, que ha de vetllar perquè els productes a la venda siguin únicament aquells per als quals ha obtingut autorització i respectant en tot cas, els horaris, normes i qualsevol altre indicació de l'autoritat municipal durant la celebració de la fira mostra. L'Associació serà qui s'encarregarà de la contractació per a la posada en servei dels punts d'instal·lació elèctrics de baixa tensió necessaris per al correcte funcionament de la fira, tot seguint els reglaments i normes d'aplicació pel muntatge d'instal·lacions elèctriques vigents sobre la matèria, i en particular respondrà de les normes i prescripcions relatives a la seguretat en el treball, i la instrucció 7/2003, de 9 de setembre, de la Direcció General d'Energia i Mines per a l'aplicació del Reglament Electrotècnic de Baixa Tensió (Real Decret 842/2002, de 2 de Agost de 2002). Així mateix, l'Associació facilitarà la connexió puntual al seu comptador, per a actes promoguts i/o amb suport de l'Ajuntament en el marc de les Festes Majors (Festa Major Sant Josep Oriol i Festa Major Gòtic), mitjançant un acord entre les parts. L'Associació es farà responsable de situar les parades a l'espai acordat segons l'assenyalament de la ubicació de les parades amb guix, esprai de guix o pintura deleble (aprovada pel Districte), 4 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 5 de juny del 2025 CSV: d2205e2e6a00caab seguint en tot moment el plànol de distribució de les parades que consta a l'Annex 3 d'aquest conveni. En el moment de finalització de l'activitat, l'espai públic ocupat quedarà lliure, a disposició de l'Ajuntament i en perfecte estat de conservació i utilització. L'Associació es farà càrrec de la seguretat dels usuaris i dels paradistes de la fira mercat mentre s'estigui desenvolupant. Quart.- Característiques de la fira mostra La fira mostra d'Art de la Plaça Sant Josep Oriol és un mercat d'exposició i venda de dibuix, pintura i obra gràfica. Segons l'article 2 del Reglament d'ús intern de l'Associació, que consta a l'Annex 1, les obres que es poden exposar i vendre han de ser originals i pròpies de la persona titular de la parada. La fira mostra d'Art de la Plaça Sant Josep Oriol està situat a la plaça de Sant Josep Oriol, i de forma puntual a la plaça del Pi i es celebra tots els caps de setmana de l'any. Es fixa un nombre màxim de 40 parades. L'espai que pot ocupar cada parada, la distribució i col·locació de les mateixes queden definides al plànol de l'Annex 3. Aquest plànol podrà ser revisat i modificat pel Departament de llicències i espai públic si ho estima oportú. Cada parada ocuparà una superfície màxima de 2m de diàmetre i dins d'aquest espai, el paradista col·locarà un expositor de tisora, un plafó, una cadira i un para-sol, amb les característiques indicades al Reglament d'ús intern de l'Associació. Pel que fa als para-sols, l'associació vetllarà perquè mantinguin una imatge unificada, en mida, forma i color. L'activitat de venda no sedentària es portarà a terme tots els caps de setmana de l'any, amb el següent horari: • Dissabtes de les 11 del matí a les 20:00 del vespre • Diumenges de les 11 del matí a les 14:00 del migdia L'horari del muntatge podrà començar a les 8:30 del matí i haurà d'acabar abans que comenci l'horari de venda. El desmuntatge de les parades haurà de quedar conclòs com a màxim una hora després que hagi finalitzat l'horari de venda del mercat. Cinquè.- Règim sancionador L'incompliment dels preceptes establerts a l'Ordenança de l'ús de les vies i els espais públics de Barcelona, resta de normativa aplicable i de les condicions de la llicència, així com les queixes reiterades per molèsties, pot comportar la incoació del corresponent expedient sancionador d'acord amb el règim d'infraccions establert als articles 63 a 70 de l'Ordenança de l'ús de les vies i els espais públics de Barcelona ja sigui contra el titular de la llicència com per cadascuna de les parades a la vista dels fets. 5 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 5 de juny del 2025 CSV: d2205e2e6a00caab En qualsevol cas, els incompliments de les condicions de funcionament de la fira Mostra d'art compresos a l'Annex 4 i de les obligacions de l'Associació previstes a l'acord Tercer d'aquest conveni es consideraran infraccions i podran comportar la incoació d'expedient sancionador. L'expedient sancionador es regularà pel que disposa l'article 71 de l'Ordenança de l'ús de les vies i els espais públics de Barcelona i l'Ordenança reguladora del procediment sancionador de Barcelona. Sisè.- Comissió de seguiment del conveni Es crea una Comissió de Seguiment d'aquest conveni, que es reunirà com a mínim un cop l'any i sempre que sigui necessari; i preferiblement en format telemàtic. La Comissió de Seguiment estarà integrada pel Director de llicències i espai públic del Districte de Ciutat Vella o persona en qui delegui, i per qui presideixi l'Associació o persona en qui delegui. Ambdues parts estan facultades per exigir el compliment del conveni a l'altra part. Setè.- Vigència del conveni. El present conveni entrarà en vigor des de la data de la seva signatura amb vigència d'un any. El conveni es prorrogarà automàticament per un termini d'un any més, si arribada la data de finalització de la vigència, cap de les parts ha manifestat la seva voluntat de no prorrogar-lo. Vuitè.- Causes de resolució del conveni Les causes de resolució del present conveni, seran les causes generals previstes a les lleis i concretament: • Per mutu acord. • Per incompliment de les obligacions per qualsevol de les parts, d'acord amb l'establert l'article 51.2.c) de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, del Règim Jurídic de les Administracions Públiques. • Les generals establertes per la legislació vigent Novè.- Jurisdicció competent En cas de discrepància en l'aplicació dels termes del present conveni, l'Ajuntament de Barcelona es reserva la potestat d'interpretar-lo i resoldre els dubtes, així com de modificar-los per raons d'interès públic i acordar-ne, si s'escau, la resolució, a proposta del responsable municipal. Per a resoldre qualsevol divergència que es derivi del present conveni, les parts signants se sotmeten a la jurisdicció contenciosa - administrativa dels Jutjats i Tribunals de Barcelona, fent renuncia expressa a qualsevol altre fur que els correspongués. I perquè així consti, i en prova de conformitat, signen el present document en el lloc i data indicat a l'encapçalament. Segueixen les signatures manuscrites de les persones intervinents: 6 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 5 de juny del 2025 CSV: d2205e2e6a00caab Sr. Javier Víctor San José Colorado, president de l'associació de pintors de les places de Sant Josep Oriol i Pi. Sr. Albert Batlle Bastardas, regidor del districte de Ciutat Vella. Sra. Maria Teresa Martí i Vidal, secretària delegada del districte de Ciutat Vella. ANNEXOS: Annex 1._ESTATUTS ASSOCIACIÓ i REGLAMENT D'ÚS INTERN DE L'ASSOCIACIÓ Annex 2._ CRITERIS I BASES PER A LA SELECCIÓ DE PARADISTES Annex 3._ PLÀNOL DISTRIBUCIÓ PARADES I ESPAI AUTORITZAT Annex 4._ CONDICIONS DE FUNCIONAMENT DE LA FIRA MOSTRA a) Exercir l'activitat de conformitat amb la llicència atorgada. b) Exposar en lloc visible o tenir a disposició el document municipal acreditatiu de la llicència concedida. c) Complir el calendari anual pactat. Adaptar-se a les modificacions d'ubicació condicions de la parada que l'Ajuntament comuniqui a l'Associació, per motius d'interès públic, seguretat o necessitat d'ús de l'espai públic. d) Complir amb els horaris de venda i de muntatge i desmuntatge establerts al conveni i a la llicència. e) Compliment de les normes fiscals, laborals, de salut laboral i del consumidor. f) El materials exposat i a la venda hauran de mantenir una bona qualitat i estar en bones condicions. Així mateix, s'haurà de poder acreditar l'origen lícit dels productes. g) Mantenir en correcte estat tot l'espai inclòs a l'àmbit de la llicència que és ocupat per la fira mercat, en especial, els espais de pas entorn a les parades. S'haurà de mantenir l'espai en condicions òptimes de neteja, salubritat, seguretat i estètica. h) No es podrà instal·lar cap tipus de publicitat, ni fer cap promoció o reclam publicitari. i) No es podrà instal·lar equips audiovisuals ni sonors de qualsevol mena, ni tampoc aparells calefactors o similars, ni generadors elèctrics, ni ventiladors, etc. j) Fer una correcta gestió ambiental del seu servei, prenent les mesures necessàries per minimitzar els impactes que aquest pugui ocasionar (com ara els impactes acústics, sobre l'entorn, fer una correcta gestió dels residus i els embalatges i altres mesures que siguin adients a l'objecte del contracte) d'acord amb la legislació vigent. k) Els productes no es podran posar directament al paviment. Tampoc es podran utilitzar els arbres ni els elements de mobiliari urbà, bancs, fanals, pilones etc., per a l'exposició dels 7 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 5 de juny del 2025 CSV: d2205e2e6a00caab productes. Especialment, caldrà tenir cura de l'escultura en homenatge a Àngel Guimerà. Així mateix, en cap cas es podrà fer ús de la façana de l'església del Pi atès que es tracta d'un element inclòs al catàleg de Protecció del Patrimoni Arquitectònic Històric-Artístic de la Ciutat de Barcelona amb nivell de protecció A, declarat com a Béns Culturals d'Interès Nacional. 8 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007