GASETA MUNICIPAL 10 de juny del 2025 CSV: 482ded43c1b24ef2 Disposicions generals – Acords ACORD d'aprovació del Reglament de funcionament del Consell de la Cultura de Barcelona a l'Institut de Cultura de Barcelona. El Plenari del Consell Municipal, en sessió de 30 de maig de 2025, ha aprovat la següent proposta d'acord: Aprovar, definitivament el Reglament del Consell de la Cultura de Barcelona. Publicar l'acord i el Reglament del Consell de la Cultura de Barcelona en el Butlletí Oficial de la Província i en la Gaseta Municipal. Barcelona, 6 de juny de 2025. La secretària delegada de l’ Institut de Cultura de Barcelona, Marta Lafuente Garcia. 1 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 10 de juny del 2025 CSV: 482ded43c1b24ef2 REGLAMENT DE FUNCIONAMENT DEL CONSELL DE LA CULTURA DE BARCELONA ÍNDEX Preàmbul Capítol 1 Disposicions generals Article 1. Objecte del Reglament Article 2. Naturalesa del Consell de la Cultura de Barcelona Article 3. Funcions del Consell de la Cultura de Barcelona Capítol 2. Membres del Consell de la Cultura de Barcelona Article 4. Composició del Consell Article 5. Nomenament, designació i renovació de les persones membres del Consell Article 6. Cessament dels i de les membres del Consell Capítol 3. Drets i obligacions dels i de les membres del Consell de la Cultura de Barcelona Article 7. Drets dels i de les membres del Consell Article 8. Obligacions dels i de les membres del Consell Capítol 4. Organització i funcionament del Consell de la Cultura de Barcelona Article 9. Òrgans del Consell Article 10. Funcions de la Presidència del Consell Article 11. Funcions de la Vicepresidència del Consell Article 12. Naturalesa i composició del Ple del Consell Article 13. Funcions del Ple del Consell Article 14. Funcionament i règim de sessions del Ple del Consell Article 15. Convocatòria de les sessions del Ple del Consell Article 16. El Comitè Executiu del Consell. Naturalesa, composició i funcions Article 17. Funcionament del Comitè Executiu del Consell Article 18. Secretaria del Consell Article 19. Grups de treball Article 20. Dissolució del Consell Disposició addicional primera. Habilitació a la Presidència per a adoptar decisions sobre el funcionament del Consell. Disposició addicional segona. Convocatòria, constitució i celebració de sessions i adopció d'acords a distància. Disposició transitòria. Composició inicial del Ple i del Comitè Executiu Disposició derogatòria. Derogació del Reglament de funcionament intern del Consell de la Cultura de Barcelona Disposició final primera. Aprovació de normes bàsiques de funcionament i criteris d'actuació interna del Consell. Disposició final segona. Entrada en vigor 2 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 10 de juny del 2025 CSV: 482ded43c1b24ef2 REGLAMENT DE FUNCIONAMENT DEL CONSELL DE LA CULTURA DE BARCELONA PREÀMBUL Aquest Reglament té per objecte la regulació de les funcions, l'organització i el funcionament del Consell de la Cultura de Barcelona, òrgan de participació d'àmbit sectorial creat de conformitat amb el que estableix el Reglament de participació ciutadana, en desenvolupament d'allò que es preveu en els articles 30 i següents de la Carta municipal de Barcelona i d'acord amb el compromís assumit per l'Ajuntament amb la subscripció de la Carta europea de salvaguarda dels drets humans a la ciutat, la qual no només es fixa com a objectiu la garantia de la participació ciutadana, sinó també la seva promoció activa. El Consell de la Cultura de Barcelona va ser creat l'any 2008 com a instrument per contribuir al desenvolupament cultural de la ciutat i amb la voluntat d'articular un espai de relació i participació entre els diversos sectors de la cultura, els grups polítics representats al consistori, així com persones expertes independents en l'àmbit cultural de la ciutat. Amb aquest objectiu, el Reglament del Consell de la Cultura va ser aprovat per unanimitat pel Plenari del Consell Municipal de Barcelona, en sessió celebrada el 27 de juny de l'any 2008. La creació d'aquest òrgan l'any 2008 donava compliment també per part de l'Ajuntament de Barcelona al mandat de l'article 4.2. de l'Estatut d'Autonomia de Catalunya, segons el qual, els poders públics de Catalunya han de promoure les condicions perquè la llibertat i la igualtat dels individus i dels grups siguin reals i efectives; han de facilitar la participació de totes les persones en la vida política, econòmica, cultural i social; i de l'article 9.2 de la Constitució Espanyola, en el mateix sentit. De la mateixa manera, es donava resposta per part del Govern de la ciutat a l'article 19 de l'Agenda 21 de la cultura, primer document amb vocació mundial que aposta per establir les bases d'un compromís de les ciutats i els governs locals per al desenvolupament cultural, adoptat per l'organització mundial Ciutats i Governs Locals Units (CGLU) com a document de referència dels seus programes en cultura. Aquest article recull la necessitat, per part dels Governs Locals, d'implementar els instruments adequats per garantir la participació democràtica dels ciutadans en la formulació, l'exercici i l'avaluació de les polítiques públiques de cultura. Ens aquests quinze anys de funcionament del Consell de la Cultura, el context cultural de la ciutat ha experimentat múltiples i diverses transformacions, així com també ho ha fet l'estructura municipal, algunes de les quals incideixen directament en la morfologia i funcionament del Consell de la Cultura de Barcelona. És per aquest motiu que sorgeix la necessitat de revisar el reglament aprovat l'any 2008 amb l'objectiu de dotar aquest òrgan de les eines necessàries per al seu bon funcionament, al mateix temps que proporcionar-li la flexibilitat necessària que permeti la seva bona adequació a les realitats canviants produïdes per l'evolució constant del sector cultural. D'altra banda, també és objectiu d'aquest reglament adaptar la regulació del funcionament del Consell de la Cultura de Barcelona de 2008 al Reglament de participació ciutadana, aprovat el 27 de maig de 2022, en acompliment de la disposició transitòria primera. En virtut d'aquest mandat, s'ha optat per aprovar un nou reglament que deroga l'anterior. 3 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 10 de juny del 2025 CSV: 482ded43c1b24ef2 Aquest nou reglament pretén reforçar el Consell de la Cultura de Barcelona i el seu paper, i dotar-lo d'una major pluralitat en la seva composició, d'acord amb la diversitat existent pel que fa als diferents agents culturals articuladors que actuen a la ciutat de Barcelona, i donar cabuda a totes les mirades per garantir una participació real i efectiva del conjunt del sector cultural de la ciutat en tota la seva heterogeneïtat i diversitat. Les principals modificacions que presenta el reglament se centren en dotar aquest òrgan de més pluralitat i representativitat del sector cultural. Aquesta voluntat es tradueix en canvis en la composició del Plenari perquè pugui donar cabuda a un ventall més ampli d'agents articuladors culturals que treballen a la ciutat. També es modifica el sistema d'elecció dels membres independents del Ple, i del Comitè Executiu, per garantir la pluralitat i la transparència en la seva designació i per promoure la participació de les entitats del Ple en la proposta de representants. El nou reglament recull i descriu, a més a més, de manera més precisa i completa les funcions del Ple i li atribueix noves funcions. Per primera vegada, es detallen i es concreten els drets i els deures dels i les membres del Consell de la Cultura amb intenció de reforçar les garanties i assegurar-ne el seu bon funcionament. El nou text preveu un enfortiment de les garanties a través de la formulació de preguntes per part dels i les membres del Consell als representants polítics municipals, i l'establiment dels terminis corresponents per donar resposta al Ple. Amb aquestes modificacions es dota aquest òrgan de més eines per assegurar una governança més compartida entre els responsables municipals i els representants dels sectors culturals de la ciutat. Tal com estableix la Llei 17/2015, del 21 de juliol, d'igualtat efectiva de dones i homes, la representació i la participació paritària de dones i homes en tots els àmbits de presa de decisions és un requisit necessari per a assolir una societat realment democràtica, per això els poders públics han de prendre les mesures que calguin i adoptar les estratègies apropiades per a garantir-ho. En aquest sentit, el nou reglament estableix les mesures necessàries per fer possible la paritat i la igualtat de gènere en el Consell de la Cultura en tant que principi necessari per a una societat realment democràtica. El reglament consta de vint articles, dividits en quatre capítols. En el capítol 1, de disposicions generals, s'estableixen l'objecte i les funcions del Consell de la Cultura de Barcelona; en el capítol 2, es regula la composició del Consell i la selecció, nomenament, renovació i causes de cessament dels seus i de les seves membres; en el capítol 3 s'enumeren els drets i les obligacions dels i les membres del Consell; i en el capítol 4 es regula l'organització i funcionament del Consell, així com la seva dissolució. En compliment del que estableix la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, aquest reglament s'adequa als principis de bona regulació que estableix l'art. 129 de l'esmentada Llei: els de necessitat i eficàcia, perquè està justificat per una raó d'interès general; el de proporcionalitat, perquè conté la regulació imprescindible per atendre la necessitat que pretén satisfer la norma; el de seguretat jurídica, perquè la iniciativa normativa s'exerceix de manera coherent amb la resta de l'ordenament jurídic; el de transparència, perquè es possibilita l'accés senzill, universal i actualitzat a la normativa en vigor i els documents propis del seu procés d'elaboració i perquè les potencials persones destinatàries de la norma han participat activament en la seva elaboració; i el 4 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 10 de juny del 2025 CSV: 482ded43c1b24ef2 d'eficiència, perquè s'eviten càrregues innecessàries o accessòries i es preveu una gestió racional els recursos públics. Capítol1 Disposicions generals Article 1. Objecte del Reglament L'objecte del present reglament és regular les funcions, l'organització i el funcionament del Consell de la Cultura de Barcelona, d'acord amb l'establert en el Títol IV de la Carta municipal de Barcelona, aprovada per la Llei 22/1988, de 30 de desembre, i el Reglament de participació ciutadana. Article 2. Naturalesa del Consell de la Cultura de Barcelona 1. El Consell de la Cultura de Barcelona és un òrgan consultiu i de participació sectorial de ciutat, de caràcter permanent, que actua en els àmbits relacionats amb la cultura i en tots els diferents sectors que la conformen, valorant i assessorant en totes les polítiques públiques de la ciutat que es porten a terme des del govern municipal. 2. Els informes, els dictàmens, les objeccions, els actes i les propostes que elabori el Consell de la Cultura de Barcelona tenen caràcter de recomanació i en cap cas són vinculants per als òrgans de govern municipals. 3. Els òrgans de govern municipals han de donar resposta fonamentada al Consell de la Cultura de Barcelona a les propostes que li formuli aquest Consell que siguin rebutjades o modificades per aquells òrgans. Article 3. Funcions del Consell de la Cultura de Barcelona El Consell de la Cultura Barcelona desenvolupa les funcions descrites amb caràcter general com a pròpies d'aquests òrgans en el Reglament de participació ciutadana. Específicament, el Consell de la Cultura té les funcions següents: a) Assessorar al govern municipal en matèria de cultura. b) Assessorar l'Ajuntament i promoure el debat per a la definició de les polítiques, plans i programes municipals en matèria de cultura. c) Impulsar iniciatives per a l'aprovació de disposicions municipals referents a l'àmbit de competència del Consell. d) Emetre informes sobre temes relacionats amb les polítiques sectorials de caràcter cultural, per pròpia iniciativa o a petició de l'Ajuntament. Els esmentats informes han de tenir en compte, quan sigui necessari, les diferents perspectives sectorials, així com la perspectiva de gènere i la perspectiva intercultural. e) Elaborar dictàmens i formular recomanacions en matèria de cultura i política cultural a iniciativa pròpia o a instància dels departaments de l'Ajuntament. f) Ser consultat sobre el nomenament de les persones responsables dels equipaments culturals municipals, si s'escau. g) Ser consultat sobre els projectes normatius i reglamentaris municipals que incideixin sobre temes de política cultural o artística, si s'escau. h) Conèixer anualment l'execució del pla o dels plans en què es concreten les polítiques culturals i la seva execució pressupostària, i fer propostes, esmenes i suggeriments per a la seva millora, si s'escau. i) Elaborar l'Informe Anual de la Cultura a la ciutat. 5 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 10 de juny del 2025 CSV: 482ded43c1b24ef2 j) Proposar els membres dels Jurats dels Premis Ciutat de Barcelona, vetllant per garantir la paritat de gènere en la seva composició. k) Participar en la proposta de les persones membres dels jurats de les convocatòries de beques de l'Institut de Cultura de Barcelona. l) Participar en la destinació de les subvencions de l'àmbit de cultura, en el marc de la normativa de subvencions de l'Ajuntament de Barcelona. m) Col·laborar en la posada en marxa d'actuacions sobre les principals preocupacions i temàtiques d'interès per al Consell. n) Generar debat i coneixement sobre la cultura i la ciutat. o) Generar iniciatives de col·laboració amb altres consells sectorials i territorials per tal de fomentar la coherència de polítiques públiques i treballar conjuntament qüestions i preocupacions compartides. p) Potenciar una participació diversa i plural, que tingui en compte la interculturalitat, així com la transversalitat i la igualtat i la perspectiva de gènere de gènere. q) Proposar la realització de debats i accions que facin visibles les idees, les maneres de fer, les aportacions i les veus dels diferents sectors de la cultura. El Consell de la Cultura de Barcelona pot dur a terme qualsevol altra funció que li assigni l'Ajuntament, especialment aquelles que tinguin a veure amb el desenvolupament dels principis, compromisos i recomanacions recollides en l'Agenda 21 de la Cultura així com els Objectius i els Principis Rectors de la Convenció sobre la Protecció i la promoció de la diversitat de les expressions culturals. Capítol 2 Membres del Consell de la Cultura de Barcelona Article 4. Composició del Consell 1. La composició del Consell es basa en els criteris de pluralitat, diversitat i representativitat, per tal de garantir una representació amb la més àmplia varietat d'opcions i d'opinions dins el sector cultural de la ciutat. De manera complementària, la seva composició també ha de tenir en compte de manera transversal altres criteris com són la igualtat de gènere, la interculturalitat i la intergeneracionalitat. Quant a igualtat de gènere, s'han d'adoptar les mesures o estratègies apropiades per a garantir la composició paritària: cal vetllar per garantir la paritat en cas que la designació de les persones membres sigui directa, i s'ha de tendir a la paritat en cas de que la designació sigui indirecta. 2. Són membres del Consell: a) La Presidència, que recau en l'alcalde o alcaldessa, que pot delegar en la persona que tingui atribuïdes les responsabilitats polítiques en matèria de cultura, amb veu i amb vot. b) La Vicepresidència, que recau en una persona d'entre les persones reconegudes per la seva expertesa i trajectòria que formen part del Consell, amb veu i amb vot. c) Una persona representant de cadascun dels grups polítics amb representació al Plenari del Consell Municipal de l'Ajuntament de Barcelona, amb veu i amb vot. d) Fins a 20 representants d'entitats culturals articuladores, inscrites al Fitxer General d'Entitats Ciutadanes, amb veu i amb vot. Aquestes entitats són escollides per criteris de representativitat, i en el seu conjunt han de representar la pluralitat i la totalitat dels diferents sectors culturals de la ciutat. En el cas que existeixin dues o més entitats 6 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 10 de juny del 2025 CSV: 482ded43c1b24ef2 articuladores d'un determinat àmbit cultural, la seva representació pot tenir caràcter rotatiu. e) Fins a 12 persones independents destacades per la seva expertesa i trajectòria, que en el seu conjunt representin la pluralitat dels diferents sectors culturals de la ciutat, amb veu i amb vot. f) Entre 4 i 7 persones de la plantilla municipal, nomenats per la Presidència del Consell d'entre les àrees relacionades amb l'àmbit d'actuació del Consell, amb veu però sense vot. g) El secretari/ària, que serà nomenat/da per la Presidència del Consell, amb veu i sense vot. Article 5. Nomenament, designació i renovació de les persones membres del Consell 1. El nomenament de les persones membres del Consell correspon a la Presidència, d'acord amb les regles establertes en els apartats següents. 2. La Vicepresidència és elegida per majoria simple del Ple del Consell, a proposta de les entitats membres del Consell, d'entre una persona de reconegut prestigi per la seva expertesa i trajectòria membre del Consell. La durada del seu càrrec és de quatre anys, renovable una sola vegada, per quatre anys més. 3. Les regidores o els regidors membres del Consell són designades o designats pels grups municipals respectius a l'inici de cada mandat municipal per un període de quatre anys com a màxim, que es correspon amb el període de mandat municipal. 4. La designació de les persones representants de l'Ajuntament de Barcelona, als quals es refereix la lletra f) de l'apartat 2 de l'article 4, correspon a les persones responsables d'aquests òrgans. A l'inici de cada mandat municipal l'Ajuntament, o els seus òrgans dependents, decideixen quins departaments o direccions han de ser representats al Consell, decisió que, si s'estima convenient, pot modificar-se en el transcurs del mandat. 5. Les persones representants de les entitats culturals articuladores de la ciutat són designades per criteris de pluralitat, diversitat i representativitat, i nomenades per la Presidència del Consell, per un període de quatre anys, segons el que preveu l'article 42 del Reglament de participació ciutadana. 6. Les persones independents destacades per la seva expertesa i trajectòria en temes relatius a la cultura, a les quals es refereix la lletra e) de l'apartat 2 de l'article 4, són escollides de la següent manera: les entitats culturals articuladores que formen part del Ple proposen sis persones independents, totes elles vinculades als diferents sectors culturals de la ciutat, i els grups polítics amb representació al Consell Municipal de l'Ajuntament de Barcelona proposen sis persones més independents també vinculades als sectors culturals. La proposta final ha de tenir en compte la paritat i la perspectiva de gènere i intercultural. La durada del seu càrrec és de quatre anys, renovable una sola vegada, per quatre anys més. Article 6. Cessament dels i de les membres del Consell 1. Són causes de cessament dels i de les membres del Consell les següents: a) La indignitat en l'exercici de les seves funcions. b) La manca d'assistència no justificada a dues sessions seguides del Ple o a quatre d'alternes durant el període de tres anys. c) Pèrdua de la condició de representant al Ple del Consell de l'entitat respectiva, en el supòsit de les entitats a les quals es refereix la lletra d) de l'article 4.2. 7 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 10 de juny del 2025 CSV: 482ded43c1b24ef2 d) L'incompliment de forma reiterada i sense causa justificada dels deures que comporta la condició de membre del Consell. e) La realització d'actuacions, conductes o comportaments discriminatoris per raó de naixença, raça, sexe, religió, opinió, llengua o qualsevol altra condició o circumstància personal o social, i la reproducció d'actituds sexistes i/o perpetuadores de desigualtats de gènere, origen i/o classe social. 2. Correspon al Ple del Consell valorar aquestes situacions, acordar el cessament i sol·licitar, si s'escau, a l'entitat, institució o organització corresponent la substitució del seu o de la seva representant. 3. L'acord de cessament s'ha d'adoptar prèvia audiència de la persona afectada. Capítol 3 Drets i obligacions dels i de les membres del Consell Municipal de la Cultura de Barcelona Article 7. Drets dels i de les membres del Consell Són drets dels i de les membres del Consell: 1. Proposar la convocatòria de reunions extraordinàries del Ple del Consell. 2. Proposar la inclusió de punts a l'ordre del dia de les reunions del Consell, com a molt tard, fins a dos dies abans de la reunió. 3. Exercir el seu dret a vot sobre els assumptes sotmesos a l'acord del Consell quan no hagi estat possible aprovar-los per consens i expressar els motius que justifiquen el sentit del seu vot. 4. Rebre les convocatòries, l'ordre del dia i la documentació corresponent, i les actes de les reunions del Consell amb l'antelació establerta en aquest reglament. 5. Participar en els debats de les sessions. 6. Participar en els grups de treball del Consell i encarregar-se, si s'escau, de la seva coordinació. 7. Acudir a la Comissió d'Empara regulada en el Reglament de participació ciutadana, quan procedeixi. 8. Formular precs i preguntes. 9. Obtenir la informació precisa per complir amb les funcions que tenen assignades. Article 8. Obligacions dels i de les membres del Consell Són obligacions dels i de les membres del Consell: 1. Assistir a les reunions del Ple del Consell i a les dels altres òrgans o grups de treball del Consell dels quals formin part, excepte en els casos degudament justificats i comunicats per escrit a la Secretaria del Consell. 2. En cas de baixa voluntària, comunicar-la per escrit a la Secretaria del Consell. 3. En el cas de les persones representants d'una entitat articuladora, garantir el vincle entre el Consell i l'entitat o organització, i la comunicació bidireccional dels acords sobre els temes d'interès comú dels respectius òrgans de govern. 4. Les entitats articuladores han de vetllar perquè l'actuació de les persones que les representen en el Consell s'ajusti a allò que preveu aquest reglament. 5. No perpetuar desigualtats, ni discriminar per raó de sexe, diversitat sexual i/o de gènere, origen i/o classe social. 8 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 10 de juny del 2025 CSV: 482ded43c1b24ef2 Capítol 4 Organització i funcionament del Consell de la Cultura de Barcelona Article 9. Òrgans del Consell 1. Són òrgans del govern i administració del Consell: a) La Presidència. b) La Vicepresidència. c) El Ple. d) El Comitè Executiu. 2. El Consell pot funcionar en Ple i en Comitè Executiu. A més, d'acord amb el que estableix l'article 19, el Ple i el Comitè Executiu poden crear grups de treball. 3. L'Ajuntament ha de donar, directament o indirectament, el suport tècnic i administratiu ordinari per a garantir el funcionament correcte del Consell i la seva màxima autonomia. Article 10. Funcions de la Presidència del Consell 1. Són funcions de la Presidència del Consell: a) Dirigir i representar el Consell. b) Convocar i presidir les sessions del Ple. c) Establir l'ordre del dia de les reunions dels òrgans del Consell que presideix. d) Traslladar als òrgans de govern i de gestió municipal les propostes, els informes i les iniciatives del Consell. e) Dirimir amb el seu vot els empats. f) Nomenar el vicepresident o la vicepresidenta i la resta de membres del Consell, així com el secretari o la secretària, d'acord amb allò establert en aquest reglament. g) La resta de funcions que li atribueix aquest reglament i el Reglament de participació ciutadana, així com les funcions que li són pròpies amb relació al funcionament d'un òrgan col·legiat. 2. La Presidència i la Vicepresidència són responsables de promoure i articular la participació dels i les membres del Ple en el funcionament i el debat del Consell. 3. La Presidència del Consell, per iniciativa pròpia o a proposta dels membres del Comitè, o del Ple, pot convidar a participar a les reunions altres persones expertes, altres consells sectorials o territorials , o entitats, sempre que estiguin relacionades amb el tema a tractar, amb veu però sense vot. Article 11. Funcions de la Vicepresidència del Consell Són funcions de la Vicepresidència del Consell: a) La vicepresidenta o el vicepresident du a terme funcions de col·laboració i d'assistència a la Presidència, i presideix el Ple en cas de vacant, absència o malaltia de la presidenta o el president. b) Convocar i presidir les sessions del Comitè Executiu. Article 12. Naturalesa i composició del Ple del Consell 1. El Ple és l'òrgan de màxima representació, debat i decisió del Consell de la Cultura de Barcelona. 2. Integren el Ple totes les persones membres del Consell, segons la composició d'aquest que s'estableix a l'article 4 d'aquest reglament. 3. El Ple també l'integra la secretària o el secretari del Consell, amb veu però sense vot. 9 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 10 de juny del 2025 CSV: 482ded43c1b24ef2 4. La composició del Ple del Consell ha de tendir a ser paritària en els termes que estableix el marc normatiu en matèria d'igualtat de gènere (article 18.3 del Reglament per a l'equitat de gènere a l'Ajuntament de Barcelona). Article 13. Funcions del Ple del Consell El Ple, com a òrgan de màxima representació del Consell, té encomanades les funcions següents: a) Adoptar els acords relatius a les funcions del Consell relacionades a l'article 3 d'aquest reglament. b) Elegir el vicepresident o la vicepresidenta del Consell. c) Elegir les persones que han d'integrar el Comitè Executiu del Consell. d) Aprovar inicialment el reglament del Consell, abans de la seva aprovació per part del Consell Municipal de l'Ajuntament. e) Aprovar el pla de treball del Consell per a cada mandat. f) Aprovar l'informe anual del Consell. g) Elegir, entre les persones membres del Ple, la persona representant del Consell de la Cultura de Barcelona al Consell de Ciutat. h) Elegir i referendar els i les representants del Consell en altres consells sectorials i òrgans de participació, si s'escau. i) Aprovar les incorporacions de nous i noves membres del Consell, així com les baixes que es produeixin, si s'escau. j) Aprovar la proposta de dissolució del Consell a sotmetre a l'aprovació del Consell Municipal de l'Ajuntament, quan aquesta proposta de dissolució sigui a iniciativa del propi Consell. Article 14. Funcionament i règim de sessions del Ple del Consell 1. El Ple es reuneix de forma ordinària, com a mínim, un cop a l'any. Pot convocar sessions extraordinàries, per iniciativa de la Presidència, del Comitè Executiu o a petició d'una tercera part de les persones que en són membres. 2. El Ple es constitueix vàlidament, en una única convocatòria, amb l'assistència d'una tercera part dels seus i de les seves membres amb dret a vot. Cal igualment l'assistència de les persones que realitzin les funcions de Presidència, Vicepresidència i Secretaria o de les que, en cada cas, les substitueixin. 3. En els casos d'absència, vacant o malaltia o per qualsevol altra causa justificada, la persona que ocupa la Presidència ha de ser substituïda per la que ocupi la Vicepresidència. Els regidors i les regidores i la resta de vocals del Ple poden delegar el seu vot en qualsevol altre o altra vocal del Ple. La persona que exerceix les funcions de Secretaria pot ser substituïda per una altra persona que presti els seus serveis a l'Ajuntament. 4. Poden assistir a les sessions del Ple, com a observadores, amb veu però sense vot, persones que no en formin part, prèvia autorització de la Presidència. 5. Els òrgans competents de l'Ajuntament han de donar resposta per escrit a les propostes o peticions presentades pel Consell en un termini màxim de 30 dies, prorrogables fins a 30 dies més per causes justificades. 6. La Sindicatura de Greuges de Barcelona també pot assistir a les sessions del Ple per pròpia iniciativa, amb veu però sense vot. 10 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 10 de juny del 2025 CSV: 482ded43c1b24ef2 7. Els acords del Ple del Consell s'han d'adoptar preferentment per consens i, quan no sigui possible, per majoria simple de les persones presents. En aquest cas, s'ha de fer constar a l'acta el sentit dels vots emesos pels seus o per les seves membres. En cas d'empat, el vot de la Presidència és diriment. Article 15. Convocatòria de les sessions del Ple del Consell 1. Correspon a la Presidència la convocatòria del Ple del Consell. 2. El Ple s'ha de convocar, sempre que sigui possible, per mitjans telemàtics, amb un mínim de quinze dies hàbils d'antelació, excepte en el cas de les sessions extraordinàries, que es convoquen amb una antelació mínima de dos dies hàbils. La convocatòria ha d'anar acompanyada de l'ordre del dia corresponent. 3. La documentació de cada sessió s'ha d'enviar les persones membres del Ple del Consell amb una antelació mínima de tres dies hàbils, llevat de les sessions extraordinàries, en què s'ha d'enviar juntament amb la convocatòria. 4. Per a la inclusió d'algun punt a l'ordre del dia del Ple a proposta dels o de les membres del Consell, s'ha de procedir d'acord amb el que disposa el Reglament de participació ciutadana. Article 16. El Comitè Executiu del Consell. Naturalesa, composició i funcions 1. El Comitè Executiu és l'òrgan encarregat de vetllar per l'impuls i bon funcionament del Consell de la Cultura de Barcelona i assumeix les funcions de proposar, informar, estudiar i deliberar els assumptes que s'han de debatre en el Ple. 2. Igualment, el Comitè Executiu té la responsabilitat d'articular els mecanismes que facin possible el compliment de les funcions que té assignades el Consell: a) Fer el seguiment dels projectes i iniciatives del Consell que estiguin en procés. b) Proposar la constitució de grups de treball temàtics i altres metodologies participatives. 3. A més, al Comitè Executiu li correspon el desenvolupament de les funcions executives del Consell de la Cultura i, concretament, les següents: a) Participar en la designació de les persones que hauran de formar part de les diferents comissions de subvencions i ajuts de l'ICUB encarregades de proposar la destinació de les subvencions i beques de suport a la cultura. b) Proposar a la Presidència del Consell les persones que han de formar part dels diversos Jurats dels Premis Ciutat de Barcelona, d'acord amb les Bases reguladores d'aquests guardons. c) Ser informat amb caràcter previ sobre: (i) La creació de nous organismes o equipaments culturals de caràcter municipal. (ii) Els projectes normatius i reglamentaris municipals que incideixin sobre temes de política cultural o artística. (iii) El nomenament de les persones responsables dels equipaments culturals municipals. d) Totes aquelles funcions que li encomani expressament el Ple del Consell. e) Emetre els informes que, segons la normativa vigent, siguin preceptius. f) El Comitè Executiu ha de vetllar per la incorporació de la perspectiva de gènere en el funcionament i el desplegament de les funcions del Consell. 4. El Comitè Executiu està integrat per set persones: a) El vicepresident o la vicepresidenta del Consell, que actua com a president o presidenta del Comitè Executiu. La Vicepresidència és escollida pel Ple del Consell per majoria simple entre les set persones independents de reconegut prestigi que formen el Comitè Executiu. 11 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 10 de juny del 2025 CSV: 482ded43c1b24ef2 b) Sis persones de reconeguda expertesa i trajectòria membres del Ple. El Comitè Executiu del Consell de la Cultura és escollit pel Ple a través de votació per majoria simple mitjançant una candidatura presentada prèviament. Aquesta candidatura està formada per set persones, d'entre les dotze persones independents del Ple de reconeguda expertesa i trajectòria, i ha de ser paritària en la seva composició. c) La persona que exerceix les funcions de secretari/ària del Consell, que assisteix a les reunions del Comitè Executiu, actua també com a secretari o secretària d'aquest òrgan, amb veu però sense vot. Article 17. Funcionament del Comitè Executiu 1. El Comitè Executiu es reuneix com a mínim cada dos mesos de manera ordinària i pot celebrar reunions extraordinàries quan la Presidència les convoqui, per iniciativa pròpia o a petició d'una tercera part del total de les persones que en són membres. 2. El Comitè Executiu queda vàlidament constituït amb l'assistència mínima de cinc dels seus membres. Aquest quòrum s'ha de mantenir per a l'adopció dels acords. 3. Els acords s'adopten per majoria simple. 4. Les sessions del Comitè Executiu no són públiques. 5. El Comitè Executiu s'ha de convocar, sempre que sigui possible, per mitjans telemàtics, amb una antelació mínima de cinc dies hàbils, excepte en el cas de les sessions extraordinàries, que s'han de convocar amb una antelació mínima de dos dies hàbils. La convocatòria ha d'anar acompanyada de l'ordre del dia i la documentació corresponent. 6. La Presidència del Comitè Executiu, per iniciativa pròpia o a proposta dels membres del Comitè, pot convidar a participar a les reunions altres persones o entitats relacionades amb el tema a tractar, amb veu però sense vot. 7. Els persones membres del Comitè Executiu poden percebre dietes per l'assistència a cada reunió ordinària, amb un import a fixar per la Presidència del Consell i prèvia formalització del preceptiu expedient de despesa. Article 18. Secretaria del Consell 1. La Presidència del Consell nomena la persona que proposi l'Ajuntament com a secretària o secretari del Consell, la qual assumeix també les funcions pròpies de la Secretaria del Ple i del Comitè Executiu. 2. La persona que assumeixi la Secretaria del Consell s'encarrega de l'enviament de les convocatòries, en la forma i termini que estableixen els articles 15 i 17, i de l'elaboració i tramesa, en el termini màxim de 30 dies hàbils, de les actes del Ple. Les actes dels òrgans del Consell poden ser aprovades per canals electrònics, quan els propis òrgans als quals es refereixen les sessions de les actes que calgui aprovar així ho acordin. Article 19. Grups de treball 1. El Ple i el Comitè Executiu del Consell poden crear grups de treball i també espais puntuals de treball per abordar assumptes d'interès del Consell. 2. Poden participar en els grups de treball i en els espais puntuals de treball els i les membres del Consell representants d'entitats i aquelles persones que són membres del Consell a títol individual o com a persones expertes. 3. Previ acord dels seus i de les seves membres, en aquests grups de treball poden participar- hi persones que no formen part del Consell, amb l'objectiu d'enriquir i aportar valor als treballs que s'estiguin realitzant. 12 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 10 de juny del 2025 CSV: 482ded43c1b24ef2 4. En cada grup de treball hi ha d'haver com a mínim una persona membre del Comitè Executiu que assumeixi la funció de portaveu i de coordinació del grup i que s'ocupi de traslladar la informació sobre els treballs realitzats a la Comitè Executiu i al Ple. Article 20. Dissolució del Consell 1. Si el Consell de la Cultura de Barcelona no s'ha reunit almenys una vegada en un any, el Consell Municipal de l'Ajuntament, a proposta de la Comissió de Govern, previ informe del Consell de Ciutat, pot acordar, motivadament, la seva supressió. 2. El Ple del Consell de la Cultura de Barcelona pot proposar a l'Ajuntament, de forma argumentada, que acordi la seva dissolució o la seva integració en algun altre òrgan municipal de participació. Disposició addicional primera. Habilitació a la Presidència per a adoptar decisions sobre el funcionament del Consell. La Presidència del Consell pot adoptar la decisió que consideri més adequada sobre el funcionament del Consell, d'acord amb el Reglament de participació ciutadana, la resta de normativa aplicable, i, si s'escau, el Decret de la Comissió de Govern i els criteris d'actuació interna als qual es fa referència a la disposició final primera d'aquest reglament. Disposició addicional segona. Convocatòria, constitució i celebració de sessions i adopció d'acords a distància. 1. En casos de força major o de greu risc col·lectiu, catàstrofe i calamitats públiques, els òrgans del Consell poden convocar-se, constituir-se, celebrar les seves sessions, i adoptar els seus acords a distància. 2. En la convocatòria de les sessions que s'hagin de celebrar a distància s'ha de motivar la concurrència o manteniment de la situació que justifica excepcionalment aquesta forma de celebració. Disposició transitòria. Composició inicial del Ple i del Comitè Executiu Un cop entra en vigor aquest reglament, i fins que no s'efectuïn els canvis derivats en la composició del Ple i del Comitè Executiu del Consell Municipal de la Cultura de Barcelona d'acord amb allò que s'hi estableix, la composició d'aquests òrgans és la del Ple i del Comitè Executiu del fins ara vigent Reglament de funcionament del Consell de la Cultura de Barcelona, aprovat definitivament el 27 de juny de 2008 pel Ple del Consell Municipal. Disposició derogatòria. Derogació del Reglament de funcionament del Consell de la Cultura de Barcelona de 2008 Queda derogat el Reglament de funcionament intern del Consell de la Cultura de Barcelona, aprovat definitivament pel Ple del Consell Municipal en sessió de 27 de juny de 2008, i publicat al Butlletí Oficial de la Província de Barcelona de 16 de juliol de 2008. Disposició final primera. Aprovació de normes bàsiques de funcionament i criteris d'actuació interna del Consell 1. D'acord amb l'establert en el Reglament de participació ciutadana, la Comissió de Govern pot, mitjançant decret, concretar les normes bàsiques de funcionament del Consell de Cultura de Barcelona o de les seves comissions, si s'escau. 13 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 10 de juny del 2025 CSV: 482ded43c1b24ef2 2. Així mateix, el Ple del Consell pot aprovar els seus propis criteris d'actuació interna, complementaris a aquest reglament i a les normes bàsiques de funcionament a les quals es refereix l'apartat anterior, si s'escau. Disposició final segona. Entrada en vigor Aquest reglament entra en vigor l'endemà de la seva publicació al Butlletí Oficial de la Província de Barcelona. 14 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007