Haga clic para modificar el estilo de título del patrón Programa formatiu de suport al Comerç de Proximitat Direcció Operativa de Promoció del Territori i Comerç 7/01/2013 hol Promoció del Territori i Comerç a Economic Promotion Sector Pla d’Actuació Municipal (PAM) 2012-2015 Objectiu de ciutat 3.2. Impulsar sectors econòmics consolidats, establint Barcelona com a referent de qualitat. 3.2.6. El comerç, és un sector clau d’activitat econòmica i d’equilibri territorial. Impulsar la millora professional i l’ús de les TICs en el comerç -Objectiu de ciutat 3.5. Donar suport a pimes i autònoms, i promoure l’emprenedoria. 3.5.2. Orientació a Mercat i a l’Emprenedoria Impulsar la promoció econòmica de tots els Districtes de la Ciutat. -Objectiu de ciutat 3.6. Fer de Barcelona un lloc fàcil per generar activitat econòmica (“Business Friendly”) 3.6.1. Orientació Business. Vetllar perquè les actuacions municipals estiguin orientades efectivament cap a l’interès de l’activitat econòmica. Oferta formativa en gestió empresarial. Capacitació tecnològica. 2 hol Promoció del Territori i Comerç a Economic Promotion Sector Promoció del Territori i Comerç Desenvolupar una promoció econòmica de proximitat treballant amb els 10 Districtes de Barcelona - El comerç a la ciutat de Barcelona suposa: - el 14,30% del PIB de la ciutat, - el 15,10% dels llocs de treball - El comerç, a més, exerceix una funció vertebradora i de cohesió. -La fort crisi del consum està afectant molt intensament al teixit comercial de la ciutat -El comerç a Barcelona, amb més intensitat que en altres ciutats, es detecta cert moviment de retorn al centre i als eixos comercials de districte. La proximitat és l’element més valorat en el moment de triar el format comercial en el que realitzar les compres. - El sector del comerç a Barcelona està poc professionalitzat i té un índex d’utilització de les TIC molt baix. 3 hol Promoció del Territori i Comerç a Economic Promotion Sector Tendències del consum actual a tenir en compte 1. Consumidors forts, informats i exigents. Amb connectivitat ubiqua. 2. Augment d’informació sobre els consumidors: personalització, nova era del màrqueting. 3. Nova estructura de la despesa familiar 4. Mercat local, sostenibilitat creixent 5. Límits difusos entre canals, formats i marques Les tecnologies de la informació juguen un paper cabdal al comerç. És fonamental conèixer-les 4 hol Promoció del Territori i Comerç a Economic Promotion Sector Programa formatiu de suport al comerç Portar al territori un pla formatiu que contribueixi a la professionalització del comerç i els serveis de proximitat 10 Càpsules modulars formatives en estratègia i gestió 16 Càpsules modulars formatives en competències TIC • Un catàleg de 26 càpsules independents de 3 h cada una (a excepció de 3 de 2h) (75h) • A oferir als comerços de la ciutat conjuntament amb cada Districte, en col·laboració amb les Associacions de Comerciants • A desenvolupar en els 10 districtes de la ciutat, en horari idoni pels comerciants • El Districte ha d’aportar un aula equipada amb ordinadors i la participació de 10-15 persones a cada taller. 5 hol Promoció del Territori i Comerç a Economic Promotion Sector 1. 10 Càpsules modulars formatives en estratègia i gestió (1/2) 10 Tallers participatius de 3h de durada Durada T 1 En una botiga, també s'innova! Casos pràctics 3 Com hem passat de vendre productes a oferir serveis T 2 Idees pràctiques per fer més atractiu l'interior del nostre comerç 3 Com millorar l'interior de la botiga T 3 Amb un bon servei, fidelitzem la clientela. Exemples 3 Quins són els serveis que hem d'oferir al client i que no podem obviar T 4 Xarxes socials i món digital per dinamitzar la nostra botiga 3 Perquè les eines digitals i les xarxes socials resulten tan importants en la gestió d'un comerç T 5 Finances per a no financers 3 Conéixer els conceptes bàsics financers que afecten de forma important tant als recursos humans com econòmics 6 hol Promoció del Territori i Comerç a Economic Promotion Sector 1. Càpsules modulars formatives en estratègia i gestió (2/2) T 6 Com interpretar els comptes que prepara el meu gestor 3 Analitzar els comptes que es presenten anualment al Registre Mercantil per poder extreure conclusions que serveixin per prendre decisions empresarials T 7 Com trobar finançament 3 Ser capaç de quantificar els recursos financers que es necessiten, on anar a cercar-los i com s'han de negociar T 8 Pautes per començar en el món de l'e-commerce 3 Conéixer les eines inicials per donar el primer pas en el món de les noves tecnologies, de la nova era digital, del eCommerce i del Social Media T 9 Reempresa 3 Nou model d'emprenedoria que fomenta la continuïtat d’empreses que cerquen un relleu en la propietat i direcció de les mateixes T 10 Recursos i serveis per les empreses 3 Xerrades d'interès programades, tallers formatius, activitats de networking, plataforma empresa- ocupació, etc. 7 hol Promoció del Territori i Comerç a Economic Promotion Sector 2. Càpsules modulars formatives al voltant de l’ús de les TICs (1/3) 16 Càpsules formatives de 2 a 3h de durada Durada C 1 Què és facebook? Com utilitzar-lo? 2 Conéixer el funcionament de la Xarxa social més utilitzada: com obrir un compte, començar a fer amics i seguir la seva activitat C 2 Com usar facebook des d'una perspectiva de negoci 3 Màrqueting, comunicació, identitat on line, creació de marca, relació amb els clients i seguidors: descobrir les possibilitats de Facebook en l'empresa C 3 Anuncia't a Internet 2 Conéixer com fer-ho a través de la Xarxa C 4 Twiter: aprèn a utilitzar el microblogging 2 Com obrir un compte a Twiter, crear "hashtags", publicar missatges i seguir les 'trending topics" interessants C 5 Twiter per a la comunicació i el professional 3 Usos avançats, estratègies i tàctiques per assolir objectius de comunicació i màrqueting a l'empresa C 6 Què cal tenir en compte per fer el web del teu negoci 3 Conéixer els criteris per liderar el procés de construcció d'un web amb el menor cost C 7 Més enllà de l'aparador: eines de màrqueting 2.0 per a petits comerços 3 Internet facilita eines gratuïtes per donar visibilitat a una botiga, comunicar-se amb els clients, fer campanyes a un cost mínim i diferenciar-se de la competència 8 hol Promoció del Territori i Comerç a Economic Promotion Sector 2. Càpsules modulars formatives al voltant de l’ús de les TICs (2/3) Durada C 8 Com promocionar el teu bar o restaurant per Internet 3 Analitzar maneres efectives d'usar les xarxes socials per atraure més clients a un local d'hosteleria C 9 Promociona la teva empresa a la xarxa amb google places 3 Crear una fitxa gratuïta de l'empresa amb dades, imatges, vídeos, etc. que apareixerà quan els clients potencials cerquin informació local a Google Maps C 10 Integra els codis QR en l'estratègia de comunicació de l'empresa 3 Els codis QR permeten emmagatzemar informació sobre els productes, que pot ser llegida per un telèfon mòbil o altres dispositius. Aprendre com utilitzar-los per donar valor afegit als clients. C 11 EinesTIC : la suite informàtica gratuïta per a autònoms i petites empreses 3 Descobrir l'aplicació de gestió que permet informatitzar fàcilment i sense cost un negoci C 12 Eines de comptabilitat empresarial en programari lliure 3 Practicar AbanQ, una solució gratuïta en programari lliure per simplificar la gestió comptable C 13 Internet màrqueting 2.0 per a petites empreses turístiques 3 Internet obra grans possibilitats de negoci a baix cost per a les pimes del sector turístic C 14 Motors de reserves online: agilitza l'ocupació de les places al teu negoci 3 Com implementar un sistema de reserves a la seb per a un establiment d'hosteleria 9 hol Promoció del Territori i Comerç a Economic Promotion Sector 2. Càpsules modulars formatives al voltant de l’ús de les TICs (3/3) Durada C 15 Reputació Online i Turisme: com aprofitar el què diuen del teu negoci per a millorar la co3mpetitivitat Com gestionar la reputació on line d'una empresa turística, treient partit de l'autogestió i l'aprofitament d'eines gratuïtes a la Xarxa C 16 Posiciona la teva empresa als cercadors 3 Conéixer les tècniques de posicionament natural per aparèixer en els primers resultats a Google o Yahoo 10 hol Promoció del Territori i Comerç a Economic Promotion Sector Feed-back dels destinataris sector Hem contrastat aquesta proposta amb alguns gerents, consellers de comerç i tècnics de Districte, així com amb eixos i associacions -Districte d’Horta-Guinardó (19-11-2012) -Districte de Sants-Montjuïc (21-11-2012) -Districte de Sarrià-Sant Gervasi (29-11-2012) - Districte de l’Eixample (03-12-2012) - Districte de Nou Barris (18-12-2012) Valoració molt positiva, entusiasta, tant per part dels districtes, com dels potencials beneficiaris (associacions de comerciants), per diversos motius: - Plantejament global i combinació de temàtiques diverses: canvi de paradigma, gestió empresarial, coneixements TICs, visibilització negoci, etc. Incorporació de noves temàtiques, sobretot relacionades amb les TICs. - Característiques de la formació: flexibilitat i adaptació al públic, lloc d’impartició, format, durada, etc. - Recurs compartit amb els Districtes i amb les Associacions de Comerciants, que tenen pocs recursos que oferir als associats. Interès explícit en iniciar el programa formatiu durant el 1r trimestre de l’any 2013. . 11 hol Promoció del Territori i Comerç a Economic Promotion Sector Pla de difusió - Amb la col·laboració dels districtes: Consells de comerç i Serveis de Territori - A través de les associacions de comerciants: Mailing per a poder enviar als associats - Nota de premsa per canal premsa corrent d’Ajuntament i per difondre a les publicacions dels districtes (a través dels CIQ’s de cada districte). - Pàgina redaccional a algun dels mitjans escrits habituals - Canals propis: - Banner a la web de l’Ajuntament, dels districtes, de Barcelona Activa i de Barcelona Creixement - Informació a través de: - Newsletter de Barcelona Activa (més de 9.000 subscriptors) i Barcelona Creixement (8.000 subscriptors) - facebook.com/barcelonactiva (10.066 usuaris seguidors) - twiter.com/barcelonactiva (23.450 seguidors) - web Comerç, Empresa, Cibernàrium, Barcelona Activa, Barcelona Creixement i Districtes. - Materials a produir: cartells i fulletons de difusió adaptats a cada districte a distribuir entre els equipaments i els comerços del Districte: - Explicitant el link per a les inscripcions autònomes i el telèfon - Detallant les associacions de comerciants col·laboradores - Html propi amb la informació del districte per cada districte i amb l’enregistrament on-line 12 hol Promoció del Territori i Comerç a Economic Promotion Sector Cronograma orientatiu Districtes nov-12 des-12 gen-13 feb-13 mar-13 abr-13 maig-13 jun-13 jul-13 ag-13 set-13 oct-01 nov-13 des-13 Presentació de la proposta a ls comerciants Recol l ida d'interessos per part dels comerciants Tancament del programa formatiu Horta-Guinardó Sants-Motnjuïc Difus ió i inscripció genera l i tzada Real i tzació de les accions Valoració de les accions rea l i tzades Avaluació del programa formatiu Presentació de la proposta a ls comerciants Recol l ida d'interessos per part dels comerciants Tancament del programa formatiu Resta de districtes Difus ió i inscripció genera l i tzada Real i tzació de les accions Valoració de les accions rea l i tzades Avaluació del programa formatiu 13 hol Promoció del Territori i Comerç a Economic Promotion Sector Pressupost de màxims Cost aproximat Pla de difusió 10.000,00 € Programa formatiu 45.600,00 € 55.600,00 € El pressupost és de màxims, amb 75 h de formació a cada districte (750h), però a molts districtes en aquesta primera edició voldran provar fent només una part de la oferta. El nombre de beneficiaris podria estar entorn als 1.500 comerciants 14 www.bcn.cat/barcelonactiva 15