Dijous, 9 d'octubre de 2014 ADMINISTRACIÓ LOCAL Ajuntament de Barcelona ANUNCI La Comissió de Govern de l’Ajuntament de Barcelona, en sessió del dia 3 de setembre de 2014, adoptà el següent acord: "ESTIMAR les al·legacions formulades durant el període d’informació pública a la Normativa d’ús dels punts verds de la ciutat de Barcelona, d’acord amb l’informe de resposta a les al·legacions del Departament de Gestió de Residus, de 5 d’agost de 2014, que consta a l’expedient i a efectes de motivació s’incorpora a aquest acord; APROVAR definitivament la Normativa d’ús dels punts verds de la ciutat de Barcelona, amb les modificacions esmentades; PUBLICAR, de conformitat amb l’article 70.2 de la Llei de bases del règim local, el seu text íntegre al Butlletí Oficial de la Província". En compliment d’allò disposat en el propi acord, i als efectes d’allò establert a l’article 70.2 de la Llei de bases del règim local, es publica a continuació el text íntegre de la Normativa d’ús dels punts verds de la ciutat de Barcelona. NORMATIVA D’ÚS DELS PUNTS VERDS DE LA CIUTAT DE BARCELONA Índex Preàmbul Capítol 1. Disposicions generals Article 1. Objecte Article 2. Tipologia de punts verds Article 3. Punt verd de zona Article 4. Punt verd de barri Article 5. Punt verd col·laborador Article 6. Punt verd mòbil Article 7. Punt verd mòbil escolar Capítol 2. Règim d’ús dels punts verds Article 8. Persones usuàries Article 9. Residus admissibles Article 10. Limitacions d’aportacions de materials Article 11. Horari del servei Capítol 3. Recepció, lliurament i gestió dels residus als punts verds Article 12. Recepció dels residus Article 13. Lliurament dels residus Article 14. Gestió dels residus Article 15. Procediment per a la recepció de materials que contenen amiant i gestió del mòdul de fibrociment del Punt Verd de Zona de la Vall d’Hebron Article 16. Retirada dels materials Article 17. Sol·licitud de retirada de materials amb finalitats educatives o culturals Article 18. Intercanvi i reutilització de llibres Capítol 4. Obligacions de les persones usuàries i del personal dels punts verds Article 19. Obligacions de les persones usuàries Article 20. Obligacions del personal Article 21. Mesures de prevenció (Firma válida) Firmado por Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Hora: 2014.10.08 13:13:17 +02'00' 1 CVE-Núm. de registre: 022014025081 Dijous, 9 d'octubre de 2014 Capítol 5. Visites als punts verds Article 22. Visites educatives i de conscienciació ambiental Article 23. Característiques de les persones visitants Article 24. Nombre de persones per grup Article 25. Gestió i mètode de les visites Article 26. Circuit de la visita Article 27. Visites amb altres finalitats Capítol 6. Preus públics Article 28. Preus públics Disposició addicional primera. Espais de neteja compartits Disposició addicional segona. Aula ambiental Disposició addicional tercera. Bàscula Disposició addicional quarta. Emmagatzematge de sal Disposició final única. Entrada en vigor Annex 1. Limitació d’aportacions en els punts verds Annex 2. Llistat de residus admissibles en els punts verds Preàmbul El capítol 5 del títol 6 de l’Ordenança de 25 de febrer de 2011, del medi ambient de Barcelona, regula els serveis de punts verds o deixalleries i els qualifica com els centres municipals de recepció i emmagatzematge, selectius, de residus municipals que no són objecte de recollida domiciliària. Aquesta regulació, complementada en l’annex IV de l’ordenança, precisa d’un desenvolupament per tal de concretar el règim jurídic d’aquests centres, el seu règim d’utilització i, especialment, el conjunt dels drets i els deures tant de la ciutadania, quan en fa ús, com del personal que hi treballa, per tal de garantir la més correcta gestió i destinació dels residus que s’hi dipositen. Seguint la tipologia establerta a l’ordenança, els punts verds previstos en aquesta normativa es classifiquen en punts verds de zona, punts verds de barri, punts verds col·laboradors i punts verds mòbils, i també dins d’aquests últims els punts verds mòbils escolars. La normativa que s’aprova regula amb detall els residus admissibles en els punts verds, i també els que no ho són, i la seva forma correcta de gestió i, si escau, de manipulació. La Comissió de Govern és competent per aprovar les formes de gestió dels serveis municipals, llevat les que corresponen a altres òrgans, de conformitat amb l’article 16.e de la Carta municipal de Barcelona. Per això, i d’acord amb l’article 26.2.c d’aquesta Carta, pot aprovar disposicions de caràcter general per a l’ordenació i el funcionament dels serveis municipals, en aquest cas en el marc de l’Ordenança de 25 de febrer de 2011, del medi ambient de Barcelona. La normativa es divideix en sis capítols, amb 28 articles, quatre disposicions addicionals, una disposició final i dos annexos. El capítol 1, relatiu a les disposicions generals, regula l’objecte de la normativa, la tipologia dels punts verds: punts verds de zona, punts verds de barri, punts verds col·laboradors i punts verds mòbils, i dins d’aquests últims els punts verds mòbils escolars. El capítol 2, sobre el règim d’ús dels punts verds, conté disposicions sobre les persones usuàries del servei, els residus admissibles, les limitacions d’aportacions de materials i els horaris del servei. El capítol 3, relatiu a la recepció, el lliurament i la gestió dels residus en els punts verds, a part d’aquests aspectes, també regula el procediment per a la recepció de materials que contenen amiant i la gestió del mòdul de fibrociment del Punt Verd de Zona de la Vall d’Hebron, la retirada dels materials, la sol·licitud de retirada de materials amb finalitats educatives o culturals i l’intercanvi i reutilització de llibres. El capítol 4 regula les obligacions de les persones usuàries i del personal dels punts verds, i també les mesures de prevenció. CVE-Núm. de registre: 022014025081 2 Dijous, 9 d'octubre de 2014 El capítol 5, relatiu a les visites als punts verds, regula les visites educatives i de conscienciació ambiental, les característiques de les persones visitants, el nombre de persones per grup que es poden admetre, la gestió i el mètode de les visites, el circuit de la visita i per últim les visites amb finalitats diferents. El capítol 6 regula el sistema dels preus públics aplicables als punts verds. La disposició addicional primera regula els espais de neteja compartits, els quals no formen part dels punts verds, però és convenient de regular la seva relació; la segona, l’Aula Ambiental, que constitueix un servei independent; la tercera, l’existència d’una bàscula homologada als punts verds; i, la quarta, l’emmagatzematge de sal vinculat al Pla d’Actuació d’Emergències Municipals per Neu-Gel. La disposició final conté el règim ordinari d’entrada en vigor de la disposició. Finalment, la normativa es completa amb dos annexos relatius, respectivament, a la limitació d’aportacions en els punts verds i al llistat de residus admissibles. Capítol 1 Disposicions generals Article 1 Objecte 1. La Normativa té per objecte desplegar el capítol 5 del títol 6 de l’Ordenança de 25 de febrer de 2011, del medi ambient de Barcelona, i amb aquesta finalitat concreta el règim d’ús del servei de punt verd de la ciutat de Barcelona, o deixalleries, i els drets i les obligacions bàsiques entre el propi servei i les persones que l’usen. 2. És objectiu d’aquesta Normativa aconseguir el funcionament correcte dels punts verds com a centres de recepció i d’emmagatzematge, temporals i selectius, de residus municipals que no són objecte de la recollida domiciliària. 3. Aquesta Normativa s’aprova en el marc de la legislació general en matèria de residus, en especial de: a) La Llei 11/1997 de 24 d'abril, d'envasos i residus d'envasos. b) El Decret legislatiu 1/2009, de 21 de juliol, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei reguladora dels residus. c) La Llei 22/2011, de 22 de juliol, de residus i sòls contaminats. Article 2 Tipologia de punts verds Barcelona compta amb les tipologies de punts verds següents: a) Punts verds de zona. b) Punts verds de barri. c) Punts verds col·laboradors. d) Punts verds mòbils. Article 3 Punt verd de zona 1. Els punts verds de zona són equipaments de grans dimensions ubicats a la perifèria de la ciutat. 2. Els punts verds de zona estan dissenyats amb dues cotes diferents per a facilitar l’aportació de materials als contenidors. S’hi pot accedir en cotxe tot circulant pels vials de la cota superior. La retirada dels contenidors es realitza per la cota inferior. Article 4 Punt verd de barri 1. Els punts verds de barri són equipaments de dimensions més reduïdes que els punts verds de zona i se situen dins l’entramat urbà, de tal manera que permeten apropar el servei a la ciutadania i participar en la recuperació i el reciclatge dels residus municipals. CVE-Núm. de registre: 022014025081 3 Dijous, 9 d'octubre de 2014 2. Per les seves dimensions, els punts verds de barri estan dissenyats amb una cota i es destinen als residus domèstics de menor volum. Article 5 Punt verd col·laborador Els punts verds col·laboradors són instal·lacions amb les mateixes funcions que un punt verd de barri en les quals els serveis els realitza un antic drapaire de la ciutat. Article 6 Punt verd mòbil 1. Els punts verds mòbils són camions equipats amb una sèrie de compartiments i contenidors per a dipositar residus de manera selectiva, sota un calendari i horaris prefixats. Compleixen totes les funcions d’un punt verd tenint en compte que, atenent les seves dimensions, existeixen unes limitacions de quantitats més estrictes que en les altres tipologies. 2. S’ubiquen en diferents punts de la ciutat perquè la ciutadania aporti els seus residus. Article 7 Punt verd mòbil escolar 1. Els punts mòbils escolars són punts verds mòbils amb finalitats fonamentalment educatives que es posen a disposició, sota demanda, dels centres educatius i les altres entitats de la ciutat. 2. La demanda del servei es realitza mitjançant una sol·licitud a l’Agenda21 Escolar, i formen part dels recursos pedagògics que l’Agenda21 Escolar i l’Acord Cívic posa al servei dels centres i les entitats que es mencionen a l’apartat 1. Capítol 2 Règim d’ús dels punts verds Article 8 Persones usuàries 1. Poden utilitzar el servei dels punts verds les persones particulars i les persones titulars d’oficines, comerços o de petites industries, i també les entitats públiques o privades, amb les limitacions de pes, volum i tipologia que s’estableixen a l’Ordenança de 25 de febrer de 2011, del medi ambient de Barcelona, i a l’annex 1 d’aquesta Normativa. 2. Atesa la limitació de llur capacitat, els punts verds de barri, els punts verds col·laboradors i els punts verds mòbils són d’ús exclusiu de les persones particulars. Article 9 Residus admissibles 1. En els punts verds s’accepten tres tipus de residus: a) Els residus reutilitzables, que són aquells residus que amb una mínima manipulació o tractament es poden tornar a fer servir. b) Els residus reciclables, que són aquells residus que després d’un tractament específic es tornen a convertir en matèries primeres. c) Els residus especials, que són aquells residus que, per les seves característiques o composició, són potencialment perillosos per al medi ambient o les persones. Tenen un tractament específic segons les seves característiques. 2. Els residus admissibles segons les diferents tipologies de punts verds són els que figuren a l’annex 2. 3. En els punts verds no s’accepta: i) un residu sense identificar, ii) un residu que no estigui en la taula de residus admissibles, CVE-Núm. de registre: 022014025081 4 Dijous, 9 d'octubre de 2014 iii) els residus orgànics (excepte restes de poda), iv) els residus barrejats, v) l’escombraria domèstica (rebuig), vi) els residus sanitaris, radioactius o explosius, vii) els residus industrials que siguin especials, tòxics o perillosos. 4. Seguint les directrius de l’Agència Espanyola de Medicaments i Productes Sanitaris, es recomana que els envasos i els medicaments es dipositin en els punts de recollida de residus de medicaments situats en les farmàcies. Article 10 Limitacions d’aportació de materials 1. La utilització del servei de recollida de residus als punts verds ha d’observar les limitacions d’aportació que figuren a l’annex 1, i cal seguir les prescripcions següents: a) Només es poden acceptar els materials permesos expressats a l’article 9. Per als residus no admissibles s’ha d’informar a la persona usuària sobre la seva correcta gestió. b) En els punts verds de zona, per a totes les aportacions i per tal no col·lapsar el punt verd, el seu personal pot limitar l’entrada a vehicles de PMA superior a 3.500 kg, sempre que consideri que les aportacions poden sobrepassar la capacitat d’emmagatzematge de la instal·lació. c) En els punts verds de barri i mòbils, en atenció a les seves dimensions, i per tal de no col·lapsar el servei, l’acceptació de residus queda condicionada a la capacitat dels elements de contenització. Per a determinats residus, concretats a l’annex 2, i per grans volums, les persones usuàries particulars han de fer servir els punts verds de zona. 2. El responsable del punt verd podrà sol·licitar en qualsevol moment l’assabentat o llicència d’obra a nom del particular que porta el residu per determinar el tipus d’usuari i els límits aplicables. Article 11 Horari del servei 1. Els horaris d’obertura i tancament del servei de punt verd, per a cadascuna de les seves tipologies, són els següents: a) En els punts verds de zona: de dilluns a divendres de 08:00 a 18:30 hores i dissabtes i diumenges de 09:00 a 13:00 hores. Els festius resten tancats. b) En els punts verds de barri: de dilluns a dissabte de 08:30 a 14:00 hores i de 16:00 a 19:30 hores. En dies festius resten tancats. c) En el punt verd col·laborador Tabuenca: de dilluns a divendres de 08:30 a 13:30 hores i de 16:00 a 19:00 hores i els dissabtes de 10:00 a 13:00 hores. En els dissabtes del 24 de juny al 24 de setembre, els festius, els ponts i la setmana següent a les festes de Gràcia resta tancat. d) En el punt verd col·laborador Can Basilio: de dilluns a divendres de 10:00 a 13:30 hores i de 16:30 a 19:30 hores i dissabtes de 10:00 a 13:30. En els dissabtes del 24 de juny al 24 de setembre, els festius i els ponts resta tancat. e) En els punts verds mòbils: de dilluns a dissabte de 08:30 a 14:00 hores i de 16:00 a 19:30 hores. En dies festius no hi ha servei. 2. Els horaris han de figurar de forma visible a l’exterior o a l’entrada dels punts verds. En el cas dels punts verds mòbils, l’horari i el dia de la parada s’han d’expressar en forma de rètol a la via pública en el lloc de la parada del vehicle. Els horaris també han de figurar en el web de l’Ajuntament (http://www.bcn.cat/). 3. En el cas que es modifiquin els horaris, s'han de publicar en el web de l’Ajuntament i s’han de modificar els rètols indicatius. 4. Fora d’aquests horaris no es pot fer ús dels punts verds, ni deixar-ne residus a l’exterior. CVE-Núm. de registre: 022014025081 5 Dijous, 9 d'octubre de 2014 Capítol 3 Recepció, lliurament i gestió dels residus als punts verds Article 12 Recepció dels residus 1. La persona usuària del punt verd ha de portar els residus identificats i ha d’informar al seu personal del tipus de residu, de la quantitat aproximada i del seu estat. El personal del punt verd pot realitzar una inspecció visual del residu per tal de confirmar les dades facilitades. 2. En cas que la persona usuària no informi dels aspectes relacionats a l’apartat 1, o que del resultat de la inspecció no se’n derivi la confirmació de les dades facilitades, el personal del punt verd pot rebutjar l’entrada del residu. 3. En el cas que el residu sigui acceptat, el personal del punt verd ha de procedir a enregistrar, pel control estadístic, la tipologia d’usuari, el tipus de residu i el pes o volum si procedeix. En el cas dels punts verds de zona, la pesada es fa, amb bàscula calibrada, de cadascuna de les fraccions a dipositar i, un cop descarregats els residus, s’ha de pesar el vehicle als efectes de calcular-ne la tara. 4. En els punts verds de zona, el seu personal ha de fer, si escau, la factura-albarà i ha de cobrar el preu públic corresponent. Aquesta factura-albarà informa, com a mínim, de la identificació del punt verd de zona, de la data, de la fracció descarregada, dels quilos descarregats o unitats i del preu públic aplicat per cada fracció. En aquests punts verds de zona s’ha de disposar d’una còpia dels preus públics vigents. L’abonament del preu públic es fa en el mateix punt verd de zona i es fa efectiu en el moment d’emetre la factura-albarà. El pagament es pot realitzar en metàl·lic o amb targeta. En cas que es desitgi tenir una còpia de la factura-albarà, la persona usuària l’ha de sol·licitar. 5. Si el residu no és admissible, l’encarregat ha d’informar dels motius pels quals no es pot lliurar o descarregar en el punt verd, i ha d’informar la persona usuària de quins són els passos que ha de seguir per poder gestionar correctament els residus que vol dipositar. Article 13 Lliurament dels residus 1. Les persones usuàries han de lliurar els residus, sempre que sigui possible, separats per les diferents fraccions. 2. La persona encarregada del punt verd ha d’informar les persones usuàries on dipositar cada residu i de la gestió que han de rebre. 3. En el cas en què la persona usuària ho sol·liciti expressament, el personal del punt verd ha d’ajudar a la descàrrega dels residus aportats, sempre que pel seu pes o volum no pugui afectar la seva seguretat o salut. 4. Amb caràcter general, la persona usuària ha de dipositar els residus aportats a l’element de contenització indicat pel personal del punt verd. Amb tot, si els residus són especials, la persona usuària ha d’informar a la persona encarregada sobre l’origen i composició dels residus aportats, i la persona encarregada del punt verd els ha de dipositar en l’element de contenització corresponent. 5. Els residus s’han de dipositar, dins dels contenidors indicats, de forma neta i segura, evitant sorolls i situacions de risc i assegurant en tot cas que no es produeixin vessaments fora dels contenidors o dels recipients que els contenen. 6. Per aquells residus especials que contenen algun tipus de producte o substància que no es pot alliberar, com ara, de forma no exhaustiva, els fluorescents o les bombetes de baix consum, els termòmetres, les neveres, el fibrociment, tant la persona usuària com el personal del punt verd s’han d’assegurar que no es trenquin durant la seva manipulació. 7. Per als residus que continguin amiant, la persona usuària ha de seguir el procediment de l’article 15. CVE-Núm. de registre: 022014025081 6 Dijous, 9 d'octubre de 2014 Article 14 Gestió dels residus 1. D’acord amb la jerarquia de gestió de residus que prioritza la prevenció i la preparació per a la reutilització per davant del reciclatge, dins dels punts verds es poden realitzar operacions de valorització. Si el material d’entrada és potencialment reutilitzable es pot separar o cedir a entitats d’inserció socio-laboral o a altres organismes amb finalitats socials o educatives. 2. Amb la finalitat expressada a l’apartat 1, dins de les instal·lacions dels punts verds, es poden muntar tallers que fomentin la prevenció de residus. 3. Amb l’objectiu de reduir al màxim la quantitat de residu no valoritzable, en els punts verds també es poden instal·lar tallers de desballestament amb l’objectiu de separar els materials valoritzables dels no valoritzables, especialment dels objectes voluminosos. 4. Tots els materials que hagin estat considerats com a no aptes per a la preparació per a la reutilització s’han de gestionar a través de gestors autoritzats per l’Agència de Residus de Catalunya. La gestió documental del transport de residus ha d’acomplir el Decret 93/1999, de 6 d'abril, sobre procediments de gestió de residus. 5. El personal dels punts verds ha d’enregistrar en el sistema informàtic i pel control estadístic totes les dades relacionades amb la sortida dels materials. Amb tot, els punts verds no poden certificar la destrucció o eliminació del material dipositat, ja que és lliurat a un gestor de residus autoritzat per l’Agencia de Residus de Catalunya. Article 15 Procediment per a la recepció de materials que contenen amiant i gestió del mòdul de fibrociment del Punt Verd de Zona de la Vall d’Hebron 1. Si el material amb fibrociment forma part d’una construcció o instal·lació que necessita treballs de desmuntatge només ho poden manipular professionals registrats al Registre d’empreses amb rics per amiant, l’accés al qual es fa a la pàgina web www.gencat.cat/treball/serveis/cataleg/seguretat. 2. Si es tracta d’objectes petits, com ara, a títol enunciatiu, jardineres, plaques d’uralita o dipòsits d’aigua, s’han de seguir les precaucions següents: a) Abans de manipular residus que continguin amiant, l’usuari s’ha de posar en contacte amb el Punt Verd de Zona de la Vall d’Hebron (c/ Jorge Manrique, nº 2 amb Avinguda de l’Estatut de Catalunya, telèfon: 93 428 04 96), o bé trucar al 010 per tal que li facilitin la informació per poder manipular-ho amb seguretat. b) No s’ha de trencar el material, ja que és quan hi ha risc de despreniment de fibres d’amiant. c) En funció de les mides i de l’estat del material s’ha de portar embolicat amb plàstic film o dins d’una bossa especial. d) Per més seguretat, s’han d’utilitzar guants i mascareta d’un sol ús. En funció de l’estat del fibrociment que es vol aportar s’ha de fer servir també una granota d’un sol ús. La persona usuària pot recollir tot aquest material de protecció individual prèviament al mòdul de recepció de fibrociment del Punt Verd de Zona de la Vall d’Hebron, on el personal operari li ha d’indicar el procediment a seguir en funció del volum, tipus i estat de les peces que vol portar. e) Un cop la persona usuària arribi al mòdul de recepció, el personal operari li proporcionarà un full d’informació on s’avalua l’estat d’arribada del residu i l’informa de les instruccions que s’han de seguir per un lliurament correcte. La persona usuària ha de llegir el full d’informació i signar conforme ha comprès el contingut i les prevencions que cal prendre. CVE-Núm. de registre: 022014025081 7 Dijous, 9 d'octubre de 2014 Article 16 Retirada dels materials 1. Amb caràcter general, no es pot autoritzar la retirada de materials dels punts verds o deixalleries Una vegada que els materials han entrat a les instal·lacions són considerats com a residus i tractats per un gestor autoritzat per l’Agència de Residus de Catalunya. 2. Excepcionalment, es pot autoritzar la retirada temporal de material dels punts verds amb finalitats educatives o culturals, sempre que se segueixin les regles següents: a) El departament de Gestió de Residus és l’encarregat de gestionar l’atorgament de l’autorització, prèvia la valoració de si la persona sol·licitant i l’objecte de la sol·licitud s’ajusta a les regles. Les instruccions es troben detallades en el web de l’Ajuntament de Barcelona. b) La cessió de materials ha de tenir per finalitat activitats educatives o culturals sense ànim de lucre. c) No es pot autoritzar en cap cas la retirada de residus especials, ni tampoc de residus que tinguin o puguin tenir dades persones, com ara, a títol d’exemple, discs durs, memòries, CD i DVD. d) No es pot autoritzar un accés a les instal·lacions per a comprovar genèricament si hi ha materials que es puguin fer servir. e) La persona sol·licitant de la retirada de concretar en un llistat la identificació del tipus i el nombre del material que necessita per a l’activitat. f) Una vegada que ha finalitzat l’activitat, els materials s’han de retornar al mateix punt verd d’on han sortit. En l’autorització, s’hi ha de fer constar que el retorn del material es realitza sense pagament de taxes. Article 17 Sol·licitud de retirada de materials amb finalitats educatives o culturals 1. Les dades que s’han d’incorporar en la sol·licitud d’autorització per a la retirada de material dels punts verds amb finalitats educatives o culturals són les següents: a) Les dades de contacte (preferentment, el telèfon). b) Les dades de la persona o l’entitat que sol·licita la retirada. c) Les dades de la persona que presenta la sol·licitud i que actua en nom i representació de la persona sol·licitant. d) El nom, cognoms i DNI de qui anirà a recollir els materials. 2. Per a realitzar activitats educatives, la sol·licitud s’ha d’acompanyar amb la documentació següent: a) Preferentment, la petició s’ha de vehicular mitjançant el director o cap d’estudis de l’escola o centre universitari. En aquest cas no cal aportar documentació acreditativa de la matriculació de l’alumne. b) Un informe-resum de l’activitat que es vol desenvolupar, el tipus i nombre de materials que es necessiten i la data aproximada en què es vol retirar els materials del punt verd que determini l’Ajuntament. 3. Per a realitzar activitats culturals, la sol·licitud s’ha d’acompanyar amb un informe-resum de l’activitat que es vol desenvolupar, el tipus i nombre de materials que necessiten i la data aproximada en què es vol retirar els materials del punt verd que determini l’Ajuntament. 4. La sol·licitud, amb la documentació corresponent, s’ha de lliurar al departament de Gestió de Residus, segons instruccions que es detallen en el web de l’Ajuntament de Barcelona (http://www.bcn.cat/). Article 18 Intercanvi i reutilització de llibres 1. Amb la finalitat de fomentar la lectura dels textos i la reducció de residus,en els punts verds de barri hi ha un lloc destinat a l’intercanvi i la reutilització de llibres, anomenat "Racó del llibre". 2. Els criteris per a dipositar els llibres són els següents: CVE-Núm. de registre: 022014025081 8 Dijous, 9 d'octubre de 2014 a) Qualsevol persona pot portar al punt verd de barri llibres per a la seva reutilització. b) El llibre s’ha de trobar en bon estat de conservació. c) No es poden admetre: els llibres de text, de temàtica jurídica o d’ensenyança susceptibles d’estar desfasats; i els llibres de temàtiques que, pel seu contingut, puguin suposar una ofensa a minories o ser considerats desagradables per al públic en general. d) Quan hi hagi més oferta que demanda o bé quan l’espai reservat per l’expositor estigui ple, s’han de separar el llibres que puguin tenir un major interès. La resta de llibres s’han de col·locar al contenidor de paper-cartró per al seu reciclatge. 3. Amb caràcter general, el llibres que no compleixin els criteris expressat en l’apartat 1, s’han de col·locar en el contenidor de paper-cartró per al seu reciclatge. 4. Els criteris per a la recollida dels llibres són els següents: a) Cada persona usuària pot retirar un màxim de tres llibres al dia. b) El punt verd no reserva cap llibre. c) El llibres que portin dues setmanes exposats, sense haver estat recollits per cap persona usuària, poden ser col·locats en el contenidor de paper-cartró per al seu reciclatge. Capítol 4 Obligacions de les persones usuàries i del personal dels punts verds Article 19 Obligacions de les persones usuàries Són obligacions de les persones usuàries dels punts verds: a) Identificar i aportar separats el residus. b) Dipositar els residus en els contenidors corresponents, excepte en el cas dels residus especials, els qual són lliurats al personal del punt verd, qui s’encarrega de dipositar-los en el lloc adient. c) Respectar les instal·lacions i, en cas que n’hi hagi, les zones enjardinades, així com deixar neta la zona de descàrrega. d) Respectar la senyalització i els horaris. e) No dipositar els residus a la porta del punt verd o en llocs no indicats. f) Seguir les indicacions del personal del punt verd en tot moment. g) Complir les normes d’ús i els protocols de seguretat vigents. Article 20 Obligacions del personal del punt verd Són obligacions del personal dels punts verds: a) Informar de les normes de servei dels punts verds. b) Informar dels residus acceptats i de les limitacions. c) Informar de com es poden gestionar aquells residus que no s’accepten als punts verds. d) Informar de com s’han de separar els residus. e) Informar dels elements de contenització on s’han de dipositar el residus. CVE-Núm. de registre: 022014025081 9 Dijous, 9 d'octubre de 2014 f) Ajudar les persones usuàries que ho demanin, sempre i quan el material lliurat, pel seu pes o volum, no pugui afectar la seguretat o salut del personal del punt verd. g) Informar sobre qualsevol descompte o bonificació vigent. h) Donar suport a les campanyes de comunicació que es puguin fer des de l’Ajuntament. i) Mantenir les instal·lacions en bon estat d’us, neteja i seguretat. j) Recollir les dades necessàries per al control estadístic. k) Donar un tracte respectuós, cordial i adequat a les persones usuàries dels punts verds. l) En el cas dels punts verds de zona, si s’escau, elaborar la factura-albarà i cobrar el preu públic. m) Informar a l’Ajuntament, pels mitjans establerts, sobre qualsevol incidència. n) Complir l’horari del punt verd. o) Comprovar de manera periòdica el grau d’ompliment dels contenidors i gestionar la sol·licitud de retirada dels elements de contenització abans de comprometre la capacitat del punt verd. p) Acotar les zones on s’estan fent tasques de manteniment o buidatge de contenidors. q) Enregistrar en el sistema informàtic totes les dades de les entrades i sortides dels punts verds. r) Acomplir aquesta Normativa i els protocols de seguretat vigents. Article 21 Mesures de prevenció 1. En general, en qualsevol tipologia de punts verds, cal seguir les mesures de prevenció següents: a) Està prohibit fumar i fer foc en tot el recinte del punt verd. b) No està permès menjar en tot el recinte del punt verd. c) No poden entrar animals en els punts verds, excepte gossos pigall. En els punts verds de zona poden anar dins del vehicle, però no podran sortir del mateix. d) No es pot agafar o manipular cap residu. e) No es pot accedir, en cap cas, a l’interior dels elements de contenització. En cas que calgui recuperar quelcom, s’haurà d’avisar al personal del punt verd. f) No es pot manipular, ni posar en marxa, cap equip o màquina del punt verd. g) Cal evitar les situacions de risc i no es posarà en perill al personal operari ni a la resta d’usuaris del punt verd. h) En cas d’emergència, cal seguir les instruccions del personal del punt verd. Tingueu cura de la vostra esquena. Procureu tenir-la recta quan descarregueu. Separeu adequadament les deixalles. 2. Específicament en els punts verds de zona, a més de les mesures de prevenció expressades a l’apartat 1, cal seguirne aquestes altres: a) Els usuaris han de portar guants per manipular aquells residus que puguin tallar, punxar o lliscar. En cas que no se’n disposi, el personal del punt verd ha de facilitar uns guants, que s’han de tornar un cop finalitzada la descàrrega. CVE-Núm. de registre: 022014025081 10 Dijous, 9 d'octubre de 2014 b) Les baranes de protecció s’han d’obrir únicament en el moment de realització de la descarrega, i cal tornar-les a tancar un cop que finalitzi. c) Les persones usuàries no poden entrar al recinte de residus especials. d) Cal respectar les zones abalisades. Només hi pot accedir el personal del punt verd. e) Els vehicles no poden excedir els 10 km/h en tot el recinte. f) Els desplaçaments a peu s’han de fer pel recorregut de seguretat marcat per a les persones vianants. Capítol 5 Visites als punts verds Article 22 Visites educatives i de conscienciació ambiental 1. Alguns punts verds de barri i de zona poden ser visitats per part de la ciutadania, els centres educatius o altres entitats, amb finalitats pedagògiques, educatives i de conscienciació ambiental. 2. Les visites s’emmarquen dins del programa d’educació ambiental de l’Ajuntament i tenen majoritàriament caràcter docent. 3. Les visites s’han de comunicar prèviament a l’Ajuntament de Barcelona, i aquest les ha d’autoritzar. Article 23 Característiques de les persones visitants 1. Per als punts verds de zona l’edat mínima de les persones visitants és de vuit anys (alumnes de 3r curs d’educació primària). En els cas del punts verds de barri, l’edat mínima és de quatre anys (alumnes que cursin P5 d’educació infantil). 2. Les instal·lacions dels punts verds permeten l’accés a persones amb mobilitat reduïda i a persones amb necessitats educatives especials. 3. Les visites que comptin amb alguna persona amb discapacitat física, psíquica o sensorial s’han d’acompanyar del nombre de monitors que el centre promotor de la visita consideri necessari en funció del grau de minusvàlua de les persones afectades. En tots els casos s’han de posar els mitjans disponibles per a garantir que tots els col·lectius puguin gaudir d’una visita el més complerta possible, però sempre prioritzant la seguretat de cada persona. Article 24 Nombre de persones per grup 1. Per a les visites, no s’hi estableix un nombre mínim de persones. 2. En el cas dels punts verds de zona, els grups no poden ser superiors a trenta persones, incloent-hi el professorat, tot i que, en funció del tipus d’activitat, es pot acceptar un nombre màxim de trenta-cinc persones, prèvia la sol·licitud corresponent. 3. En el cas dels punts verds de barri, els grups no poden ser superiors a deu persones, incloent-hi el professorat, tot i que, en funció del tipus d’activitat, es pot acceptar un nombre màxim de quinze persones, prèvia la sol·licitud corresponent. 4. En el Punt Verd de Barri de la Barceloneta, els grups poden ser de fins a vint persones, incloent-hi el professorat, tot i que, en funció del tipus d’activitat, s’accepta un nombre màxim de vint-i-cinc persones, prèvia la sol·licitud corresponent. 5. Els grups de persones han d’estar acompanyats: CVE-Núm. de registre: 022014025081 11 Dijous, 9 d'octubre de 2014 a) D’una persona representant de l’entitat o el centre sol·licitant de la visita. b) D’un o una guia o d’una persona formadora designada per l’entitat municipal organitzadora de la visita. Aquestes persones han de comptar amb la formació prèvia necessària en matèria de seguretat i han d’acompanyar en tot moment les visites. Article 25 Gestió i mètode operatiu de les visites 1. Les persones, centres o entitats que tinguin interès en realitzar una visita als punts verds de barri i de zona s’han de posar en contacte amb l’Ajuntament de Barcelona, a través dels programes: a) COM FUNCIONA BARCELONA (comfuncionabarcelona@bcn.cat, telèfon: 93 326 22 23), per a centres educatius i casals. b) La FABRICA DEL SOL (lafabricadelsol@bcn.cat, telèfon: 93 256 44 30), per a persones, grups de ciutadans en general o grups de formació ocupacional. 2. L’entitat municipal organitzadora de les visites ha de comunicar al departament d’Educació Ambiental de l’Ajuntament de Barcelona i a l’empresa explotadora del punt verd, amb l’antelació mínima d’una setmana, la programació de les visites a realitzar. 3. Davant de qualsevol eventualitat o possible situació de perill, la persona encarregada de la instal·lació decideix en últim terme si la visita es pot dur a terme, o bé si s’ha d’interrompre i donar-la per finalitzada. Article 26 Circuit de la visita 1. L’accés a la instal·lació del punt verd s’ha de realitzar pel control d’accés. 2. El recorregut de la visita s’ha de fer pels diferents contenidors i gàbies de separació dels residus del punt verd. 3. En el cas dels punts verds de zona també es mostra la zona reservada per als residus especials sense que, en cap moment, les persones visitants puguin accedir al seu interior. 4. En la realització de les visites, cal seguir les mesures següents: a) Cap persona integrant del grup no pot abandonar el circuit establert pel personal responsable. A més, el grup ha de romandre junt i ha de respectar la senyalització i les indicacions del personal del punt verd. b) No es pot menjar en les instal·lacions. c) Està totalment prohibit fumar o fer foc a les instal·lacions. d) No està permès agafar o manipular els residus. e) En cas d’una situació d’emergència a la instal·lació, les persones visitants i educadores han de seguir les indicacions personal operari del punt verd. f) És recomanable d’utilitzar calçat tancat i amb sola antilliscant. g) És necessari l’ús d’una armilla d’alta visibilitat, que són posades a disposició de les persones visitants per part del personal del punt verd en el moment que inicien la visita a les instal·lacions. Les armilles s’han de retornar una vegada acabada la visita. h) Els vehicles de les persones educadores i responsables del grup i els vehicles que portin les persones visitants s’han d’aparcar a l’exterior de les instal·lacions. 5. En cas que es detecti qualsevol incidència, les persones monitores responsables d’acompanyar les visites ho han de comunicar a la persona responsable de gestió del punt verd. CVE-Núm. de registre: 022014025081 12 Dijous, 9 d'octubre de 2014 6. Si les condicions meteorològiques són adverses, cal tenir en compte que als punts verds no es disposa d’espai per aixoplugar-se amb capacitat per al conjunt de la visita. En aquests casos s’ha de valorar la necessitat de posposar la visita. Article 27 Visites amb altres finalitats L’Ajuntament de Barcelona i la persona responsable de l’empresa gestora dels punts verds, prèvia la validació de la Direcció de Serveis de Neteja i Gestió de Residus, també poden donar permís per a realitzar altres tipus de visites de finalitat diferent a la prevista a l’article 20. Capítol 6 Preus públics Article 28 Preus públics 1. El servei de punt verd és gratuït per a les persones particulars. No obstant això, si una persona usuària particular supera els límits d’aportació establerts en l’annex 1, s’ha d’aplicar el preu públic per a petits industrials i comerciants als quilos que sobrepassin aquests límits. El responsable del punt verd podrà sol·licitar en qualsevol moment l’assabentat o llicència d’obra a nom del particular que porta el residu per determinar el tipus d’usuari i acreditar l’exempció del preu públic. 2. Els petits industrials, comerciants i oficines estan subjectes a l’aplicació de preus públics per cada fracció, d’acord amb la regulació general dels preus públics municipals. 3. S’han d’aplicar les bonificacions detallades a la regulació general municipal dels preus públics, prèvia la identificació acreditativa corresponent. Per a aquesta aplicació, cal tenir en compte que: a) Les persones titulars de targeta de descompte han de presentar-la abans de fer la descàrrega dels residus. b) No es pot aplicar el descompte corresponent si: i) la targeta no és lliurada, ii) les dades de la targeta no coincideixen amb les de l’empresa que l’ha sol·licitat, iii) la targeta està malmesa, trencada o donada de baixa. Disposició addicional primera Espais de neteja compartits 1. Alguns punts verds de zona comparteixen espai amb parcs de neteja o disposen de contenidors d’us exclusiu dels serveis de neteja viaria o de l’Institut Municipal de Parcs i Jardins. Aquestes instal·lacions i contenidors no formen part dels punts verds, i la seva gestió la realitzen els serveis de neteja viaria o l’Institut Municipal de Parcs i Jardins de manera independent. 2. En els espais assenyalats a l’apartat 1, els serveis de neteja i l’Institut Municipal de Parcs i Jardins han d’acomplir les normes dels punts verds i han de garantir la seguretat i la neteja en les operacions d’emplenament, buidat i recollida dels seus contenidors, evitant sorolls i desbordaments i assegurant un estat òptim de manteniment i netedat dels contenidors i dels seus voltants. Disposició addicional segona Aula ambiental En alguns punts verds hi pot haver un espai reservat per a Aula Ambiental. Aquestes instal·lacions, tot i compartir l’espai, no formen part del punt verd i la seva gestió és independent a la del punt verd. Disposició addicional tercera Bàscula Tots els punts verds de zona disposen de bàscula per a pesar totes les entrades i sortides de residus. Aquestes bàscules estan homologades i estan a la disposició de la Guàrdia Urbana per a la seva utilització si ho requereix. CVE-Núm. de registre: 022014025081 13 Dijous, 9 d'octubre de 2014 Disposició addicional quarta Emmagatzematge de sal 1. Amb relació al Pla d’Actuació d’Emergències Municipals per a Neu-Gel, en alguns punts verds de zona, hi pot haver un espai reservat per a l’emmagatzematge de sal, que està a disposició dels serveis de neteja. 2. Les empreses contractistes de la neteja són les responsables de mantenir aquestes zones en perfecte estat d’ordre, manteniment i netedat. Disposició final única Entrada en vigor Aquesta Normativa entra en vigor als trenta dies d’haver estat publicada en el "Butlletí Oficial de la Província de Barcelona". Annex 1 Limitació d’aportacions en els punts verds TIPUS DE RESIDUS LÍMIT RESIDUS ESPECIALS Particulars Frigorífics (CFC) Màxim 1 unitat/dia Resta de residus especials Màxim 10 Kg/dia Petits industrials i comerciants Fluorescent i bombetes Màxim 50 unitats/dia Frigorífics (CFC): Màxim 2 unitats/dia Resta de residus especials Màxim 20 Kg/dia RESIDUS RECICLABLES Particulars Pneumàtics petits Màxim 5 unitats /any Oli de cuina Màxim 10 kg /dia Runa neta, altres residus (rebuig) i resta de residus reciclables Màxim 500 kg/dia Petits industrials i comerciants Electrodomèstics grans (línia blanca), TV i monitors i altres aparells elèctrics i electrònics Màxim 5 unitats /dia Oli de cuina Màxim 50 kg /dia Matalassos Màxim 10 unitats/dia Runa neta, altres residus (rebuig) i resta reciclables Màxim 3000 kg/dia FIBROCIMENT AMB AMIANT (1) Només particulars Plaques 75 kg/dia Tubs 85 kg/ dia Dipòsits o jardineres 100 kg /dia 1) El mòdul de recepció de fibrociment amb amiant, provinent de particulars, està ubicat al Punt Verd de Zona de la Vall d’Hebron, c/ Jorge Manrique, nº 2 amb Avinguda de l’Estatut de Catalunya (telèfon: 93 428 04 96). Annex 2 Llistat de residus admissibles en els punts verds Tipus de residus Fraccions Col·laboradors Barri Mòbils Zona Reutilitzables Ampolles de cava x x x x Calçat x x x x Cartutxos de tinta i tòners x x x x Roba x x x x Reciclables Altres aparells elèctrics i electrònics x x x x Altres residus x x x x Cables elèctrics x x x x Càpsules cafè mono dosi alumini x x x x Càpsules cafè mono dosi plàstic x x x x CD / DVD x x x x Cintes de Vídeo i Cassetes x x x x Electrodomèstics grans x Ferralla domèstica x x x x Fusta x Matalassos x Metalls diversos x x x x Mobles vells i trastos x Olis de cuina x x x x CVE-Núm. de registre: 022014025081 14 Dijous, 9 d'octubre de 2014 Tipus de residus Fraccions Col·laboradors Barri Mòbils Zona Paper i cartró x Plàstic rígid x Pneumàtics petits x x x x Porexpan net (1) x x Restes de poda i jardineria x Runa x Tv i monitors x x x x Vidre x Especials Àcids x x x x Aerosols i esprais x x x x Bases x x x x Bateries de cotxe x x x x Cosmètics (2) x x x x Dissolvents (cetona, alcohol i aiguarràs) x x x x Electrodomèstics amb CFC x Envasos bruts de plàstic x x x x Envasos bruts de vidre x x x x Fibrociment amb amiant (3) x Filtres vehicles x x x x Fitosanitari, herbicida i pesticida x x x x Fluorescents i bombetes x x x x Olis motor x x x x Piles x x x x Pintures, coles i vernissos x x x x Productes comburents x x x x Radiografies x x x x Reactius x x x x (1) POREXPAN NET. Per raons d’espai, el porexpan net només s’accepta en els Punts Verds de Barri d'Horta-Carmel, Roquetes, Les Corts, Sagrada Família, Poblenou i Barceloneta. (2) COSMÈTICS / MEDICAMENTS CADUCATS. La fracció cosmètics no inclou la recepció de medicaments caducats. La ciutadania ha de fer servir els punts de recollida específica SIGRE existents a les farmàcies, on es dipositen els medicaments que ja no necessitin o que estiguin caducats, així com els seus envasos buits. Barcelona, 29 de setembre de 2014 El secretari general, Jordi Cases i Pallarès https: //bop.diba.cat . bop@ diba.cat . DL: B-41698-2002 15 CVE-Núm. de registre: 022014025081