MESURA DE GOVERN Nous Plans d’Ocupació Municipals 21 de setembre de 2015 Mesura de govern. Nous Plans Municipals d’Ocupació 2 Índex 1. Introducció 3 2. Context econòmic del mercat de treball 4 3. Objectiu de la mesura 6 4. Detall de la mesura 7 5. Calendari previst de desenvolupament 9 Mesura de govern. Nous Plans Municipals d’Ocupació 3 1. Introducció Davant del context actual, amb més de 90.000 persones aturades a la ciutat de Barcelona, la prioritat del govern municipal passa per posar l’accent en la lluita contra l’atur, el que implica impulsar mesures en matèria d’ocupació que siguin d’aplicació immediata per poder donar resposta, molt especialment, a aquelles persones que es troben en situació de major vulnerabilitat. La generació d’ocupació és una responsabilitat compartida pels diferents actors econòmics i també per l’administració pública. Tot i així, el mercat no és capaç de generar ocupació al ritme i qualitat desitjats i té enormes dificultats en incorporar aquells col·lectius que estan sent més afectats per la crisi econòmica i les polítiques d’austeritat: persones aturades de llarga durada, persones majors de 45 anys, joves, dones, entre d’altres. Davant la situació d’urgència social en què es troben aquests col·lectius, des de l’Ajuntament de Barcelona s’assumeix el compromís de donar una resposta immediata dirigida especialment a les persones en situacions de major vulnerabilitat per millorar la seva ocupabilitat, tot desenvolupant tasques i serveis d’interès per a la comunitat. En aquest sentit, el projecte que presentem amb aquesta mesura (els Plans d’Ocupació amb finançament municipal) suposa una actuació d’impacte immediat en garantir la contractació directa de la persona aturada durant 6 mesos. Aquests nous Plans d’Ocupació permeten la contractació de 640 persones aturades, destinant un pressupost de 6,8 milions d’euros. El compromís del govern és mantenir aquest esforç econòmic i de recursos destinats a aquestes mesures al llarg de tot el mandat. Per tant, en un context que obliga a accelerar les respostes, des del govern municipal s’opta per una via, els Plans d’Ocupació, que permet actuar de manera immediata, accelerar el ritme de contractació i donar resposta a les necessitats socials més urgents. Al mateix temps, d’acord amb les prioritats del govern municipal, es treballa en una estratègia concertada per desenvolupar una nova política econòmica que permeti crear ocupació de qualitat i lluitar contra la precarietat laboral i les desigualtats. El programa complementarà les hores laborals amb un temps destinat a formació que oscil·la entre 60 i 120 hores de la jornada laboral, per tal de millorar les oportunitats de les persones participants de trobar feina a la finalització de la seva participació al programa. Així mateix, el programa de Plans d’Ocupació establirà un seguiment personalitzat de cada beneficiari o beneficiària, des de la selecció amb uns criteris que garantiran arribar als col·lectius més necessitats, passant per un seguiment directe, desenvolupament d’un itinerari formatiu a mida i assessorament ocupacional per a la posterior cerca de feina. El projecte que proposem serà gestionat per Barcelona Activa amb personal propi i de nova contractació. Presentem, doncs, una proposta d’intervenció immediata amb impacte directe sobre les persones aturades amb majors necessitats i també amb mesures que millorin la seva ocupabilitat futura, amb gestió pròpia i en col·laboració amb el Servei d’Ocupació de Catalunya, amb el qual es disposa d’un conveni marc que atorga competències a l’Ajuntament de Barcelona per desplegar polítiques actives d’ocupació com aquesta. Es tracta d’una iniciativa que es complementa amb altres programes municipals i del SOC i s’emmarca en la nova estratègia municipal per al desenvolupament econòmic de la ciutat i la creació d’ocupació per a tots i totes. Mesura de govern. Nous Plans Municipals d’Ocupació 4 2. Context econòmic del mercat de treball Barcelona tanca el mes d’agost de 2015 amb 91.325 persones registrades com a aturades a les oficines del SOC, de les quals el 53% són dones i el 47% són homes. No obstant ser una xifra inferior en 10.771 persones a un any enrere, segueix sent una xifra molt elevada, inacceptable i amb greus conseqüències sobre la cohesió social. En termes de taxa d’atur (EPA), la taxa de Barcelona (13,9%) segueix sent molt superior a la mitjana europea (10,3%), gairebé un 35% superior. Tot i la lleugera millora del l’indicador, l’evidència mostra que importants col·lectius pateixen de forma intensa la situació d’atur i les conseqüències econòmiques i socials que se’n deriven. L’atur de llarga durada (més de 12 mesos) continua destacant per la seva dimensió i per la incidència que té en el col·lectiu de persones de 45 anys o més. Les persones aturades de llarga durada a Barcelona representen el 44,6% del total de l’atur a la ciutat. Els districtes situats al nord de la ciutat -Sant Andreu (48%) Horta-Guinardó, Sant Martí (ambdós amb 46,2%) i Nou Barris (46,1%)- se situen al capdamunt en el percentatge de persones aturades que porten en aquesta situació més de 12 mesos, mentre que els barris més afectats són Bon Pastor, Sant Andreu, Baró de Viver, La Verneda i la Pau, Sant Martí de Provençals i Turó de la Peira, Vilapicina i Torre Llobeta, Horta, Congrés i els Indians i La Clota, tots ells per sobre del 47,5%. El més preocupant és que el pes de l’atur de llarga durada segueix creixent, com ho mostra el fet que al gener de 2014 l’atur de llarga durada representava el 42% del total de l’atur, mentre que al juny de 2015 ha pujat al 45%. A més, amb dades de juny de 2015, tres quartes parts (73%) de l’atur de llarga durada a la ciutat es concentra en persones majors de 45 anys, proporció que ha anat creixent des del gener de 2014, on se situava al 67%. Així doncs, el mercat de treball segueix un procés de polarització creixent en què un col·lectius veuen cada vegada més llunyà i dificultós la seva reincorporació al mateix. Quant a les persones aturades majors de 45 anys, aquest col·lectiu representa més de la meitat (52%) del total de l’atur a la ciutat. L’evolució del nombre de persones aturades majors de 45 anys ha estat diferent a la mitjana de la ciutat; mentre que la xifra total d’aturats a Barcelona s’ha reduït un 16% entre gener de 2014 i agost de 2015, la reducció entre els aturats majors de 45 anys (recordem que són més de la meitat del total d’atur) només ha estat del 8%. Com hem vist anteriorment, són també els que acumulen major antiguitat a l’atur. Un altre col·lectiu especialment afectat per la incidència de l’atur són els i les joves. La taxa d’atur juvenil (de 16 a 24 anys) a Barcelona és del 27,1%, prop del doble de la taxa d’atur del conjunt de la ciutat (13,9%). Pel que fa a les dones, la taxa d’atur femení al 2n trimestre de 2015 és del 15,4%, 3 punts superior a la dels homes (12,3%). Així mateix, destaca el fet que, mentre les xifres d’atur registrat entre els homes s’han reduït un 22% des del gener de 2014, en el cas de l’atur registrat femení la reducció només ha estat de l’11%. Els districtes amb una ràtio de persones aturades sobre població potencialment activa per sobre de la mitjana de ciutat són Sants-Montjuïc, Horta-Guinardó, Sant Martí, Sant Andreu, Ciutat Vella i Nou Barris, amb percentatges de persones aturades que se situen entre el 9,1% de Sants-Montjuïc i el 12,2% de Nou Barris. Per contra, són Sarrià-Sant Gervasi, l’Eixample, Les Corts i Gràcia, amb valors que oscil·len entre el 4,8% del primer i el 7,4% del darrer els que presenten una ràtio de persones aturades molt per sota de la mitjana. Aquestes dades posen de relleu la polarització territorial de l’atur on, sens dubte, cal actuar amb urgència per evitar la cronificació de necessitats social i l’erosió de la cohesió social. Entre els barris amb major percentatge de persones aturades sobre la població en edat de treballar, set – Ciutat Meridiana, la Trinitat Nova, Vallbona, La Trinitat Vella, la Guineueta, Canyelles i Torre Baró- pertanyen al Districte de Nou Barris, el més perjudicat per la situació d’atur. En canvi, entre els 10 barris amb menor percentatge de persones aturades sobre la població potencialment activa, sis pertanyen a Sarrià-San Gervasi. Mesura de govern. Nous Plans Municipals d’Ocupació 5 1 Atur registrat sobre la població de 16-64 anys (%) . Juny 2015 Font: Consell Econòmic i Social de Barcelona, Informe sobre l’atur a Barcelona. Juny 2015 Veiem, doncs, com la millora econòmica no s’està distribuint de la mateixa manera entre els diferents grups poblacionals, raó per la qual es considera prioritari incidir en el mercat laboral per millorar la redistribució d’aquesta millora i la creació de més i millor ocupació per a les persones. 1 Els canvis de base poblacional en el càlcul de la població activa desaconsellen seguir calculant la taxa estimada d’atur registrat a Barcelona i districtes, de manera que a partir d’ara s’ofereix el percentatge de persones aturades sobre la població potencialment activa per comparar el pes relatiu de l’atur als districtes de la ciutat. Mesura de govern. Nous Plans Municipals d’Ocupació 6 3. Objectiu de la mesura Amb la present mesura aquest govern persegueix la creació d’ocupació i millora de l’ocupabilitat actual i futura de les persones aturades, especialment d’aquelles amb més dificultats per trobar feina i en situació o risc d’emergència social, mitjançant la política activa d’ocupació de Plans d’Ocupació, finançada amb recursos municipals. La política activa de Plans d’Ocupació és un instrument que facilita la reactivació i reciclatge professional d’aquelles persones que porten molt temps en situació d’atur, recuperant la seva autoestima i disposant d’una experiència de valor de cara a la seva posterior recerca de feina. Es tracta d’una mesura de curt termini que es complementarà amb una estratègia a llarg termini de creació d’ocupació de qualitat per als ciutadans i ciutadanes de Barcelona i de lluita contra la precarietat laboral. Amb aquesta aposta per la mobilització de recursos municipals al servei de les persones que més ho necessiten, el govern municipal destinarà 6,8 milions d’euros al 2015 per contractar durant un període de 6 mesos 640 persones aturades en situació de vulnerabilitat, aquelles que no disposen d’una feina que garanteixi les seves possibilitats de desenvolupament a Barcelona. D’aquesta manera, la previsió inicial de l’any 2015 d’oferir 200 places de Plans d’Ocupació (46 de les quals ja s’han posat en marxa) i destinar un pressupost municipal de 2,4 milions d’euros en el marc del Pla Compromís per l’Ocupació a Barcelona s’amplia, com s’ha esmentat anteriorment, fins a 640 places amb un pressupost de 6,8 milions d’euros. A més, aquest projecte sumarà 640 contractacions a les 473 que els programes de Plans d’Ocupació del SOC permetran realitzar a la ciutat entre 2015 i 2016, de manera que l’Ajuntament de Barcelona podrà contractar durant 6 mesos per a la realització de projectes d’interès col·lectiu més de 1.113 persones aturades. Mesura de govern. Nous Plans Municipals d’Ocupació 7 4. Detall de la mesura Es proposa implementar el projecte de Plans d’Ocupació a partir del quart trimestre de 2015 i al llarg del present mandat, amb un dimensionament de 640 places per any. 4.1. Perfil dels beneficiaris Els beneficiaris d’aquest projecte seran persones aturades amb especials dificultats d’accés al mercat laboral, sobretot persones aturades majors de 40 anys, amb baix nivell formatiu, que portin un mínim de 12 mesos a l’atur i que estiguin inscrites al Registre del SOC. També es preveu reservar 100 places per a persones aturades menors de 30 anys. Aquest projecte de Plans d’Ocupació amb recursos municipals oferirà, a diferència d’altres programes de Plans d’Ocupació, un ventall de perfils professionals més ampli i adaptat a una realitat més propera. En aquest sentit, es preveuen, com a punt de partida, perfils com ara: reforç escolar, ecopaletes, suport a gent gran a residències municipals, suport a gent gran a domicili, assessorament per a desnonaments, divulgadors/es als ateneus, agents de proximitat i dinamitzadors/es de l’esport al carrer. S’adjunta una primera aproximació als projectes d’interès col·lectiu en els quals s’implicarien les persones contractades, aproximació que es construirà amb la participació activa de les àrees i districtes de l’Ajuntament. Total Places Perfil beneficiaris Tipologia projectes Reforç escolar 70 <30 anys Divulgadors/res ateneus 30 <30 anys Dinamitzadors/res de l'Esport al carrer "Ecopaletes" Suport gent gran a residències municipals 520 >40 anys Suport gent gran a domicili Agents de Proximitat 20 >40 anys Assessorament desnonaments 640 Així mateix, aquest projecte que presentem, a diferència d’altres programes de Plans d’Ocupació del SOC, oferirà una escala salarial adaptada a les diferents tasques i qualificacions demandades per a cadascun dels perfils professionals identificats amb àrees i districtes municipals. 4.2. Funcionament del programa Plans d’Ocupació Els Plans d’Ocupació permeten formar i contractar durant 6 mesos a persones aturades per a la realització de projectes d’interès col·lectiu. En ser programes integrals de Formació i Treball, es consideren de molta utilitat donat que permeten adquirir (o tornar a utilitzar) determinades competències laborals a col·lectius amb especials dificultats d’accés al mercat de treball (tradicionalment persones aturades de llarga durada). Alhora, els Plans d’Ocupació permeten dur a terme projectes d’interès col·lectiu, tant relacionats amb el manteniment i la millora dels espais públics així com projectes relacionats amb la millora de la qualitat de Mesura de govern. Nous Plans Municipals d’Ocupació 8 vida de les persones a la nostra ciutat. Els Plans d’Ocupació Municipal complementen, però no substitueixen llocs de treball d’estructura, de manera que la contractació en el marc d’aquest projecte es vincularà a projectes concrets. Amb la col·laboració de les diferents àrees i Districtes de l’Ajuntament, s'han definit projectes d’interès col·lectiu que siguin susceptibles de ser realitzats amb la participació dels Plans d’Ocupació. A partir d’aquests projectes, s'han definit els corresponents perfils professionals (les vacants) que orientaran el procés de selecció. El procés de selecció es realitzarà en col·laboració amb el SOC en el marc del conveni existent entre ambdues parts i s’iniciarà amb una preselecció de candidats i candidates que realitzaran les Oficines de Treball de la Generalitat a partir del seu Registre de persones aturades a la ciutat i d’acord amb els perfils definits per l’Ajuntament. Una comissió mixta, formada per l’Ajuntament i el mateix SOC, supervisarà el procés de selecció. Per tant, el procés de selecció de les persones que formaran part del programa serà transparent i professional, ja que la persona vindrà derivada del SOC, haurà d’encaixar en el perfil del lloc a cobrir i, per cada plaça disponible, s’entrevistarà un mínim de 3 candidats. A les entrevistes hi haurà un representant del SOC, de l’Ajuntament i de Barcelona Activa. Un cop finalitzat el procés de selecció, Barcelona Activa procedirà a la contractació de la totalitat dels Plans d’Ocupació amb una durada del contracte de 6 mesos. 4.3. Formació Per tal que els projectes de Plans d’Ocupació assoleixin el seu objectiu principal de millora de l’ocupabilitat dels seus beneficiaris i beneficiàries, sempre preveuran itineraris formatius de diferent natura, duts a terme per Barcelona Activa: - Formació tècnico-professionalitzadora per a aprendre o millorar les competències tècniques que necessitaran per a dur a terme els diferents projectes assignats - Formació de tipus transversal per a fer més efectius els seus posteriors processos de recerca de feina Aquest acompanyament serà dut a terme per part de Barcelona Activa i garantirà la integralitat del programa, ja que incorpora ocupació amb formació. Es preveuen itineraris formatius d’entre 60 i 120 hores que es complementaran amb el desenvolupament de les tasques d’interès col·lectiu corresponents. Mesura de govern. Nous Plans Municipals d’Ocupació 9 5. Calendari previst de desenvolupament El període previst de desenvolupament del projecte s’iniciaria el darrer trimestre de 2015 i s’estendria durant l’any 2016, d’acord amb el següent calendari: Jul Set Oct Nov Des 2016 1 2 3 4 5 1 2 3 4 5 1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 4 5 Inici definició projectes àrees i districtes Acord de col·laboració SOC Incorporació equip tècnic Inici derivació candidats/es OTG SOC Primeres entrevistes de selecció Primeres contractacions Formació Primeres incorporació al lloc de treball