Mesura: Impuls a la Modificació de l’Ordenança de Terrasses Comissió Ecologia, Urbanisme i Mobilitat Setembre 2015 1. Introducció L’Ordenança de Terrasses vigent va ser aprovada pel Plenari de l’Ajuntament el 20 de desembre de 2013 i va entrar en vigor durant el 2014. Aquesta ordenança neix com a resposta al fort increment de la demanda d’utilització de l’espai públic de la ciutat per a terrasses per part dels establiments de restauració i de la necessitat de regular i unificar, de forma més accessible i entenedora, la proliferació normativa acumulada al llarg dels anys sobre aquest tema. Aquesta Ordenança pretenia afavorir l’equilibri entre els usos de les terrasses i els usos col•lectius de l’espai públic, garantint en primer lloc la qualitat dels espais per a ciutadans i veïns i en segon lloc donant suport a l’activitat econòmica del sector de la restauració. Es tractava, doncs, de dotar a la ciutat d’un marc normatiu homogeni a on les condicions generals d’instal•lació i de localització de terrasses fossin les mateixes als 10 districtes. Tot i que contempla igualment la possibilitat de definir ordenacions singulars en diferents espais de la ciutat. La seva aplicació contempla un calendari d’adaptació de les terrasses existents, que va des de l’1 de gener del 2015 per adaptar-se als nous criteris pel que fa a les distàncies amb l’entorn, 1 de gener del 2016 per a la ubicació o 1 de gener del 2017 per adaptar-se a les condicions d’accessibilitat. La deficient planificació de la seva aplicació, la disconformitat dels agents afectats i la falta de participació ciutadana en tot el procés va portar al Govern a aprovar en Plenari extraordinari el passat 24 de juliol l’inici d’un procés de revisió i modificació de l’ordenança actual. Donant compliment a aquell acord, es presenta una Mesura de Govern per tal l’Impulsar la modificació de l’Ordenança de Terrasses. 2. Impactes analitzats durant la fase d’aplicació Homogeneïtzació per a tots els Districtes sense tenir en compte les diferències formals, la demanda desigual o les dimensions i densitats d’ús de l’espai públic. Inexistència de mecanismes per a flexibilitzar la seva aplicació. Impacte desigual en l’aplicació ( reducció de taules en el 60% de les llicències, afectació mínima a les ordenacions singulars (40% de les llicències)). Indefinició del procés d’aplicació , circuits i correcte dimensionament de les càrregues de treball. ( Informació, Inspecció, Tramitació ). 1 1 www.bcn.cat Procediments interns excessivament complexos que dificulten una aplicació efectiva i eficient. Descoordinació Sector-Districtes Paper residual de la Comissió Tècnica de Terrasses i falta d’agents indispensables en la seva composició. 3. Principals dades Campanyes Informatives (Annex I) Inspecció (Annex II) Tramitació (Annex III) Activitat de la Comissió Tècnica (Annex IV) 4. Objectius i nous criteris L’objectiu a assolir consisteix en la millora de l’espai públic per a la convivència de la ciutadania, i fer una ciutat accessible i inclusiva, la preservació de la qualitat del paisatge urbà de la ciutat, la seguretat i la integritat dels béns públics i privats afectats, el foment, suport i impuls de l’activitat econòmica i la qualitat i la sostenibilitat ambiental de les terrasses. Criteris La Comissió Tècnica de Terrasses ha de ser l’espai de treball de tots els agents implicats. Ajustar els paràmetres fixats a l’OT 2014 a la llum de la seva aplicació, valorant l’impacte que tenen en la concessió de terrasses i en la qualitat de l’espai públic (ús, accessibilitat i seguretat) Minimitzar l’impacte visual i d’ocupació a l’espai públic Preveure mecanismes d’adaptació de la norma a les condicions de l’emplaçament, incorporant la visió territorial. Impedir la sobreocupació de l’espai públic amb terrasses Millorar la participació pública en les ordenacions Minimitzar les molèsties per soroll Reduir els procediments de tramitació d’ordenacions i de llicències 2 2 www.bcn.cat 5. Full de ruta a. Mesures a curt termini • Proposar a la Comissió Tècnica una modificació puntual de la Disposició Transitòria 2ª de l’OT en el sentit d’ajornar 1 any l’aplicació de les condicions de limitació al front de local i accessibilitat, a fi de permetre un termini suficient de reflexió per a la revisió de la norma, i així com per la revisió de totes les llicències transitòries en el termini adequat. • Resoldre les llicències 2015 en tràmit. • Ampliar la presència a la Comissió Tècnica de Terrasses amb representants veïnals i tècnics municipals competents en mobilitat i residus, per reforçar el paper de la Comissió com a òrgan interpretador de l’Ordenança. • Revisar i accelerar l’aprovació de les Ordenacions singulars. Revisar en el marc de la Comissió Tècnica de Terrasses totes les ordenacions en tràmit per tal de determinar on cal fer processos participatius específics. • Revisió de les Distribucions prèvies i el seu procés de tramitació per tal de simplificar-ho. • Encarregar a la Comissió Tècnica de Terrasses la redacció d’una proposta d’ajust de les distàncies i dimensions com preveu la pròpia OT, a la Disposició Final 1ª. • Encarregar a la Comissió Tècnica de Terrasses la redacció d’una proposta de modificació de les ordenances fiscals per tal equilibrar les taxes aplicades a les terrasses amb el preu d’altres ocupacions de l’espai públic. • Endreçar circuits de treball i coordinació entre les diferents unitats municipals implicades en el procés d’aplicació de l’ordenança i incorporar la figura de l’Institut Municipal de Paisatge Urbà com a facilitador del procés. b. Redacció d’una modificació de l’Ordenança de Terrasses Encarregar a la Comissió Tècnica de Terrasses la redacció d’una proposta de modificació de l’Ordenança de Terrasses que doni compliment als objectius definits i tingui en compte els interessos de tots els col•lectius afectats. 3 3 www.bcn.cat ANNEX I – CAMPANYES INFORMATIVES REALITZADES DURANT EL 2014 L’1 de Gener de 2014, moment d’entrada en vigor de l’Ordenança de Terrasses, a la ciutat de Barcelona hi havia 4.574 llicències de Terrasses concedides. Resum procés informatiu: Carta informativa als titulars amb morositat del 21 al 30 de desembre de 2013 (abans entrada en vigor Ordenança). 1ª visita informativa durant el primer trimestre de 2014: Terrassa a terrassa, lliurament butlletí informatiu nova Ordenança.Aixecament d’acta incompliments de la terrassa sobre principals infraccions de l’Ordenança. Lliurament i col•locació de la cèdula de llicència per l’any 2014, si el titular no es troba en situació de morositat. 2ª visita informativa durant el segon trimestre de 2014: Terrassa a terrassa, aixecament nova acta mateix format 1ª visita per informar incompliments de la terrassa. 3ª visita informativa el quart trimestre, efectuada pel Gremi de Restauració de Barcelona: (Sense dades) 4 4 www.bcn.cat RESUM DE LES VISITES I PRINCIPALS INFRACCIONS DETECTADES 5 5 www.bcn.cat Annex II – INSPECCIÓ Un cop finalitzades les campanyes informatives, s’inicien els processos d’inspecció de les llicències concedides. Durant el 2014 per part dels serveis dels districtes i durant el 2015 per la unitat central d’inspecció. 6 6 www.bcn.cat Annex III – TRAMITACIÓ Situació a 1 de gener de 2015, a la ciutat existeixen 3954 llicències a renovar i 468 en situació de morositat. De les 3954 llicències a renovar, 564 ja estan adaptades a la normativa actual i 803 es troben dins una ordenació singular o disposició prèvia. Cal doncs treballar, l’adaptació a la normativa de 2587 llicències. Per tal de facilitar la comprensió del que cada operador ha de modificar, s’ha elaborat una fitxa d’adaptació per a cada establiment. (Annex V). Han rebut la comunicació 2.240 establiments, dels quals 1.240 han retornat signada la fitxa d’adaptació i 87 han presentat al•legacions. 7 7 www.bcn.cat Annex IV – RESUM DE L’ACTIVITAT DE LA COMISSIÓ TÈCNICA DE TERRASSES Comissió tècnica de terrasses • Constitució per Decret d’Alcaldia de Data 30 d’abril de 2014, aprovat definitivament l’1 d’agost de 2014. Modificació del 12 de maig de 2015 Modificació aprovada inicialment per Decret d’Alcaldia de 31 de juliol de 2015 • Sessió de constitució CTT 27 d’Octubre de 2014 - Informe AI d’OS de Rambla Catalunya • Sessions ordinàries de la CTT  14 de gener - Resposta al·legacions Rbla Catalunya - Informe AI de les OS Pg st Joan, Av Gaudí i Blai – Blesa - Visita informativa del Gremi - Decret de modificació composició CTT  20 de febrer - Informe AI de 5 DP de Ciutat Vella - Informe AI de les OS Pg St Joan i Av Mistral - Informació campanya d’inspecció  27 de març - Informe AI d’OS Bonanova i DP c Bon Pastor - Informe AI de 4 DP de Ciutat Vella - Informe AI de DP Pl Carme - Informació llicències en espais singulars i renovació transitòries - Creació Secretariat CTT  8 d’abril - Informe AI OS Avinguda Diagonal  15 de maig - Informe OS Major de Sarrià - Informe OS Rambla del Raval i 7 DP de Ciutat Vella  28 de juliol - Decret d’Alcaldia de Modificació de la CTT - Balanç aplicació OT • Sessions del Secretariat Tècnic de la CTT.  17 d’abril - 2 informes de denegacions - Interpretació OT en casos de voreres molt amples amb carril bici - Distàncies a Altres elements (art 10 OT) - Al·legacions OS Blai – Blesa  11 de maig - Distàncies a Altres elements (art 10 OT) - Altres casos de voreres amples - Recurs per manca d’informe CTT en llicència denegada - Preguntes del gremi  22 de maig 8 8 www.bcn.cat - Al·legacions OS Avinguda Diagonal  8 de juny - Dubtes o Denegacions de llicències - Ajustos d’ordenacions per prescripcions d’informes CTT - Criteris d’interpretació de l’OT en els fitxes d’aplicació per les llicències transitòries - Limitacions horàries en cas de molèsties greus per soroll  3 de juliol - Instrucció sobre quan és necessari informe de CTT per a denegació - Criteris de concessió de combinacions de mòduls - Interpretacions d’espai útil de vorera quan hi ha parterres. Diversos casos, entre ells, carrer Dr Fleming - Consultes casos concrets Composició El primer decret de constitució va ser modificat al mes de maig d’enguany, quan es va incorporar un representant del gremi de Flequers, i un Director de Serveis Tècnics de Districte. El nou govern, amb l’objectiu d’incrementar la participació en la tramitació de les ordenacions de terrasses, va aprovar inicialment, el passat mes de juliol, la incorporació de nous membres a la comissió. En concret s’han incorporat representants de la FAVB, ARQUINFAD i de la gerència municipal de Mobilitat. La composició proposada per D d’A és la següent: a) El director o la directora de Serveis de Paisatge de l’Institut Municipal del Paisatge Urbà i la Qualitat de Vida (IMPUiQV), que n’assumeix la Presidència. b) El director o la directora de Serveis de Llicències i Inspecció, que n’assumeix la Vicepresidència. c) Dues persones de la gerència d’Ocupació, Empresa i Turisme. d) El comissionat o la comissionada de Comerç, Consum i Mercats o persona en qui delegui. e) El o la gerent de Mobilitat o persona en qui delegui. f) Dues persones que siguin cap del Departament de Llicències i Inspecció de Districte en representació del territori. g) Una persona representant de l’Institut Municipal de Persones amb Discapacitat. h) Una persona representant del Gremi de Restauració. i) Una persona representant del Consell de Gremis. j) Una persona representant de PIMEC-COMERÇ. k) Una persona representant del Gremi de Flequers de Barcelona. l) Una persona representant de la Federació de l’Associació de Veïns i Veïnes de Barcelona (FAVB). m) Una persona representant de l’Associació Interdisciplinària de Disseny de l’Espai del Foment de les Arts Decoratives (ARQUIN-FAD). 9 9 www.bcn.cat Actua com a secretari o secretària, amb veu però sense vot, una persona funcionària designada pel president o la presidenta de la Comissió. Funcions Les funcions de la CTT inclouen: • Informar les Ordenacions Singulars i Prèvies. Aquesta gestió suposa garantir uns criteris comuns per una aplicació no homogènia de l’ordenança per espais diversos. • Informar les sol·licituds de llicència en casos de dubte, denegacions... • Informar recursos d’alçada contra llicències • Elaborar circulars per la interpretació de l’ordenança • Proposar modificacions dels articles contemplats a la Disposició Final 1ª La Comissió s’ha dotat d’un Secretariat Tècnic per tal d’agilitzar la resposta als informes i dubtes interpretatius. Informes Ordenacions Durant el final del 2014 i primer semestre de 2015 s’han tramitat 28 propostes d’ordenació, de les quals 27 s’han informat favorablement per a la seva aprovació inicial (4 ja aprovades definitivament) i 1 s’ha informat desfavorablement. Han estat 9 Ordenacions Singulars i 18 Distribucions prèvies. Actualment, hi ha 16 propostes en redacció avançada, algunes llestes per presentar-les a la CTT. A més, n’hi ha 32 en redacció iniciada. S’annexa llistat. Denegacions La CTT ha emès 2 informes de denegació. A més, s’ha acordat que només en casos de dubte en la interpretació de l’ordenança se sol·licitarà aquest informe. Quan la llicència es denegui perquè clarament les condicions del local o de l’espai públic fan inviable la concessió, s’assabentarà a la CTT però sense requerir l’informe. Consultes Des del Secretariat Tècnic i els serveis tècnic s de l’IMPU, s’han atès 31 consultes dels serveis tècnics dels Districtes amb dubtes d’aplicació de la norma. Interpretacions de l’OT S’han proposat modificacions de diverses distàncies no especificades a l’art 10 de l’OT, als anomenats altres elements, i que per tant es fixaven en 1m. A: bancs, caixes d’instal·lacions, parterres, escales,... 10 10 www.bcn.cat S’han fixat uns criteris d’aplicació de la norma en relació a combinació de mòduls reduïts i bàsics. S’han adoptat interpretacions, per a casos concrets, de certs paràmetres que en la seva aplicació literal no conduïen a la millor solució per a l’espai públic, com és el cas del 50% d’espai lliure junt a la façana en voreres molt amples, amb presencia de parterres, línies d’arbrat, carrils bici. Fitxes guia Des de l’Institut de Paisatge Urbà, qui dona suport tècnic a la CTT, s’han elaborat unes fitxes guia, d’aplicació de l’Ordenança per als establiments que tenen la condició de transitorietat i estan en emplaçaments on es pot aplicar directament aquesta. L’objectiu ha estat facilitar l’adaptació de les terrasses a l’aplicació progressiva de la norma. Queixes – incidències De les fitxes enviades, s’han rebut 28 instàncies al·legant algun error en l’aixecament, o bé proposant una interpretació de la norma més favorable. S’han realitzat les oportunes comprovacions, modificant la fitxa en el seu cas, i remetent- la al Districte i a la DSLI. 11 11 www.bcn.cat TRAMITACIÓ ORDENACIONS SINGULARS I DISPOSICIONS PRÈVIES APROVADES DEFINITIVAMENT ESPAI DATA A.D. ESTAT DISTRICTE OS Rambla Catalunya 21/01/15 executiva Eixample OS Av. Gaudí 20/05/15 22/06/15 Eixample OS Pl. Bonanova 22/07/15 pendent publicació Sarrià-Sant BOP Gervasi DP Bon Pastor/Aribau 22/07/15 pendent publicació Sarrià-Sant BOP Gervasi APROVADES INICIALMENT ESPAI DISTRICTE OS C. Blai-Blesa Sants-Montjuïc OS Av. Mistral Eixample OS Pg. Sant Joan Eixample OS Av. Diagonal Eixample DP Pl. Barceloneta Ciutat Vella DP Pl. Bonsuccés Ciutat Vella DP Pl. Hort de la Bomba Ciutat Vella DP Pl. Pedró Ciutat Vella DP Pl. Sant Cugat Ciutat Vella DP Pl. Sant Miquel Ciutat Vella DP Pl.Pi, Pl.Sant Josep Oriol, Plta.Pi Ciutat Vella DP Plta. Aureli Capmany Ciutat Vella DP Plta. Manuel Ribé Ciutat Vella DP C. Allada-Vermell Ciutat Vella DP C. Ferlandina i entorn MACBA Ciutat Vella DP C. Maquinista Ciutat Vella DP Pl. Castella Ciutat Vella DP Pl. Jaume Sabartés Ciutat Vella DP Pl. Sant Agustí Ciutat Vella DP Pl. Sant Pere Ciutat Vella DP Pl. Vicenç Martorell Ciutat Vella OS Rambla del Raval Ciutat Vella OS c. Major de Sarrià, Pl. Sarrià i Consell de la Vila Sarrià-Sant Gervasi 12 12 www.bcn.cat En tots els casos ha finalitzat el període d’al•legacions. S’han rebut al•legacions en el cas de OS de Blai – Blesa (Associació de Veïns i Gremi de Restauració). Contra l’ordenació i la reducció d’horari respectivament. OS de Diagonal (Gremi de restauració i Diagonal Barcelona). Sol•liciten major ocupació i més elements complementaris Genèrica per diverses ordenacions de Ciutat Vella (Veïns). Sol•liciten augmentar la participació PENDENTS COMISSIO ESPAI DISTRICTE OS Pl. Comerç Sant Andreu DP Plta. Riera Blanca Les Corts DP Pl. del Carme Les Corts DP Pl. Joan Cornudella Horta-Guinardó DP Pl Estació Sant Andreu DP Pl. Masadas Sant Andreu DP Pl. Orfila Sant Andreu DP C. Pons i Gallarza Sant Andreu EN REDACCIÓ AVANÇADA ESPAI DISTRICTE OS Pl. Reial Ciutat Vella OS Av. Paral·lel C.Vella-Eixample- Sants OS Pg. Gràcia Eixample OS Enric Granados Eixample OS Pl. Sol Gràcia OS Pl. Vila de Gràcia Gràcia OS Pl. Virreina Gràcia OS Pl. Eivissa i entorns Horta-Guinardó EN REDACCIÓ INICIADA ESPAI DISTRICTE OS La Rambla Ciutat Vella OS Pl. Comercial i entorns del Born Ciutat Vella OS Pl. Osca Sants-Montjuïc 13 13 www.bcn.cat OS Av. Diagonal i espais privats d'ús públic Les Corts OS G.V. Carles III Les Corts OS Pg. Fabra i Puig Nou Barris OS Port Olímpic Sant Martí OS eix comercial Rbla. Poblenou-Mercat del Clot-Sèquia Sant Martí Comptal-Rogent DP Pl. de l'Àngel Ciutat Vella DP Pl. Artós Sarrià-Sant Gervasi DP Pl. Sant Vicenç Sarrià-Sant Gervasi DP C. Sol i Padrís Sarrià-Sant Gervasi DP C. Euterpe Sarrià-Sant Gervasi DP Pl. Molina Sarrià-Sant Gervasi DP Pl. Joan Llongueras Sarrià-Sant Gervasi DP Pl. Francesc Macià Sarrià-Sant Gervasi DP Pl. Cardona Sarrià-Sant Gervasi DP C. Moliné Sarrià-Sant Gervasi DP C. Alfons XII Sarrià-Sant Gervasi DP C. Sant Gervasi de Cassoles Sarrià-Sant Gervasi DP Pl. Camp Sarrià-Sant Gervasi DP Pl. Ferran Casablancas Sarrià-Sant Gervasi DP Pl. Frederic Soler Sarrià-Sant Gervasi DP Pl. Joaquim Folguera Sarrià-Sant Gervasi DP Pl. Vallvidriera Sarrià-Sant Gervasi DP Pl. Eguilaz Sarrià-Sant Gervasi DP Pl. Joaquim Pena Sarrià-Sant Gervasi DP Via Augusta (entre C. Dr. Roux i C. Calatrava) Sarrià-Sant Gervasi 14 14 www.bcn.cat OS Pl Catalunya Ciutat Vella- Eixample OS Pl Lesseps Gràcia DP Entorns Sagrada Família Eixample DP Gran Via entre pl Cerdà i pl Glòries Eixample 15 15 www.bcn.cat Annex V – FITXA 16 16 www.bcn.cat