NÚM. 11 10-4-2015 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA 2087 DISPOSICIONS GENERALS Decrets de l’Alcaldia Decret. En ús de les facultats atribuïdes a l’Alcaldia per l’article 13 de la Carta Municipal de Barcelona i 22 del Reglament orgànic municipal, disposo: Primer. Desconcentrar en els/les Gerents de Districte les atribucions següents en les matèries que siguin competència del Districte: 1. Incoar i nomenar l'instructor/secretari de tots els expedients sancionadors de competència municipal per infraccions tipificades a la legislació de disciplina del mercat, de protecció dels consumidors i usuaris, i de turisme, que estiguin relacionats amb habitatges d’ús turístic o altres activitats turístiques d’allotjament. 2. Resoldre els expedients sancionadors esmentats, de competència municipal, sempre que la sanció per infracció no superi la quantia de 6.000 EUR ni excedeixi de tres mesos. 3. Iniciar la tramitació d'expedients i adoptar, respecte les matèries esmentades, totes aquelles mesures de protecció de la legalitat i les altres resolucions administratives no sancionadores com, entre d'altres, requeriments de cessament, retirada, legalització i d'ajust, la imposició de mesures correctives, d'execució forçosa, multes coercitives i l'adopció de mesures provisionals. Segon. Desconcentrar en els/les Regidors/es de Districte les atribucions següents: Resoldre els expedients sancionadors, de competència municipal, per les infraccions tipificades corresponents a matèries esmentades a l'anterior apartat, sempre que la sanció imposada sigui superior a 6.000 EUR, o que la seva durada sigui superior a tres mesos. Tercer. Delegar en el Gerent d’Hàbitat Urbà les atribucions següents, en aquells casos en què la seva incidència territorial afecti a més d’un Districte: 1. Incoar i nomenar l'instructor/secretari de tots els expedients sancionadors de competència municipal per infraccions tipificades a la legislació de disciplina del mercat, de protecció dels consumidors i usuaris i de turisme, que estiguin relacionats amb habitatges d’ús turístic o altres activitats turístiques d’allotjament. 2. Resoldre els expedients sancionadors esmentats, de competència municipal. 3. Iniciar la tramitació d'expedients i adoptar, respecte les matèries esmentades, totes aquelles mesures de protecció de la legalitat i les altres resolucions administratives no sancionadores com, entre d'altres, requeriments de cessament, retirada, legalització i d'ajust, la imposició de mesures correctives, d'execució forçosa, multes coercitives i l'adopció de mesures provisionals. Quart. Establir que a les resolucions administratives que es dictin en l’exercici de les facultats desconcentrades o delegades en aquest decret es farà constar expressament que actua, respectivament, per desconcentració o delegació expressa de l’Alcalde. Cinquè. Publicar aquesta resolució en el Butlletí Oficial de la Província de Barcelona. Sisè. Donar compte d’aquesta resolució al Consell Municipal. Barcelona, 19 de març de 2015. L’alcalde, Xavier Trias i Vidal de Llobatera. (Ref. 832/15) * * * Decret. En ús de les facultats conferides a aquesta Alcaldia per l’article 13 de la Carta Municipal de Barcelona, disposo: Aprovar la circular relativa a les pautes d’actuació en relació amb el funcionament del repositori obert de la documentació de l’Ajuntament de Barcelona (BCNROC), segons document annex, que serà d’aplicació a l’àmbit subjectiu definit a la pauta quarta. 2088 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA NÚM. 11 10-4-2015 Publicar la circular en butlletí oficial corresponent (BOP), en la Gaseta Municipal de Barcelona, a la seu electrònica o al web municipal, d’acord amb la Llei estatal 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, i la Llei del Parlament de Catalunya 19/2014, de 29 de desembre, de transparència accés a la informació pública i bon govern. Barcelona, 23 de març de 2015. L’alcalde, Xavier Trias i Vidal de Llobatera. (Ref. 854/15) CIRCULAR RELATIVA A LES PAUTES D’ACTUACIÓ EN RELACIÓ AMB EL FUNCIONAMENT DEL REPOSITORI OBERT DE LA DOCUMENTACIÓ DE L’AJUNTAMENT DE BARCELONA (BCNROC) Exposició de motius La informació pública és un instrument que afavoreix la formació de l'opinió dels ciutadans i la participació d’aquests en les decisions públiques. Els ciutadans tenen dret a ser informats sobre les activitats del seu Ajuntament per poder entendre millor les actuacions municipals i valorar-les adequadament en el seu context, per poder implicar-se i relacionar-s’hi. Els recursos d’informació de l’administració local tenen un gran potencial d'ús públic ja que constitueixen un dels instruments que informen i recopilen les actuacions municipals i són una matèria primera informativa útil i necessària per a la presa de decisions relacionades amb la vida social, el treball i el temps lliure de les persones que habiten a la ciutat de Barcelona. En aquest sentit, l'accés a la informació pública es configura com un principi essencial de la societat democràtica i un valuós recurs produït amb pressupost públic. L’Ajuntament de Barcelona ha mostrat àmpliament el seu compromís amb el principi d’obertura de la informació i la transparència administrativa amb diverses iniciatives portades a terme en els darrers anys. És el cas de la incorporació de canals electrònics per a la prestació dels serveis als ciutadans, serveis que han d’incloure també els d’informació, o les possibilitats que s’ofereixen als particulars de reutilitzar la informació pública fins i tot amb finalitats comercials. El moviment global d’accés obert dels documents digitals, avalat per declaracions d’àmbit internacional d’alt compromís social com la Budapest Open Access Initiative (2001), Bethesda Statement on Open Access Publishing (2003) i la Berlin Declaration on Open Access to Knowledge in the Sciences and Humanitites (2003), ratificades l’any 2012 pel BOAI10, està tenint un fort impacte per millorar la disponibilitat lliure i gratuïta de la documentació a Internet a través de l’ús de repositoris digitals interoperables i les metadades associades als objectes digitals. Així ho demostren els més de 2.200 repositoris institucionals que ofereixen documents en accés obert a tot al món, incrementant la visibilitat, ús i impacte mundial d’aquest coneixement. En són un exemple el Banc Mundial o la Unesco. L’accés obert és un valor afegit per la lliure disposició de la informació perquè permet que tots els usuaris trobin més fàcilment els documents nascuts digitals i digitalitzats a Internet gràcies a que els repositoris d’accés obert segueixen estrictes directrius, protocols i estàndards sobre interoperabilitat que els permet connectar-se entre ells i amb altres sistemes, com els motors de cerca i els recol·lectors de continguts, alguns tant importants com Europeana, la qual cosa millora exponencialment el descobriment dels materials intel·lectuals de les institucions a les xarxes socials perquè els documents són més fàcils de trobar a través de múltiples repositoris. L’accés obert ens permet ser més transparents i promoure l’intercanvi d’idees sense restriccions legals i econòmiques en el marc de les millors pràctiques per l’accés lliure al coneixement municipal. L’accés obert incrementa el valor social de la nostra administració, contribueix, especialment, a compartir el coneixement municipal que està recollit en la nostra producció documental, la qual cosa comporta més oportunitats d’equitat econòmica, de desenvolupament social i de diàleg intercultural, a més de contribuir a potenciar la creativitat amb noves formes de treballar amb la informació. L’establiment de mesures per l’accés obert a la documentació municipal contribueix a donar més facilitats d’ús i de reutilització dels seus continguts, ajuda NÚM. 11 10-4-2015 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA 2089 a vetllar per la integritat dels continguts digitals, augmenta l’intercanvi d’informació i proporciona noves funcionalitats a tots els actors interessats per facilitar-ne el seu aprofitament. La reutilització de la informació recollida en els documents electrònics de l’Ajuntament de Barcelona pot afavorir la creació de noves idees, nous productes i nous serveis de continguts digitals que poden impactar directament en el creixement econòmic de la ciutat, contribuint a la creació d’ocupació a Barcelona i ideant solucions en assumptes rellevants i decisius per la ciutat. Pel que fa al marc normatiu, la Llei 37/2007, de 16 de novembre, sobre reutilització de la informació del sector públic, que incorpora al nostre ordenament jurídic la Directiva 2003/98/CE i la recent Directiva 2013/37/UE que modifica l’anterior, persegueix harmonitzar l’explotació de la informació en el sector públic, especialment la informació en suport digital, mitjançant la publicitat de tots els documents de lliure disposició que restin en poder del sector públic i que contenen informació relativa a molts àmbits d’interès, com el social, econòmic, jurídic, geogràfic, etc. Així, la Llei 37/2007 estableix un marc legal mínim per les condicions de reutilització dels documents del sector públic, que adopta diferents modalitats atenent l’heterogeneïtat de la pròpia informació (reutilització sense condicions, reutilització amb subjecció a condicions establertes en llicències tipus i reutilització prèvia sol·licitud i amb possibilitat d’incorporar condicions en la llicència). En conseqüència amb això, la llei preveu que siguin les administracions i organismes del sector públic els que decideixin autoritzar o no la reutilització dels documents amb finalitats comercials o no. Igualment, cal tenir present la Llei estatal 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, així com la Llei del Parlament de la Generalitat de Catalunya 19/2014, de 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, que obliguen les administracions públiques a publicar de forma periòdica i actualitzada la informació, el coneixement de la qual, sigui rellevant per a garantir la transparència de l’activitat relacionada amb el funcionament i control de l’actuació pública. En particular, s’obliga a publicar, entre d’altres, directrius, instruccions, acords, circulars, respostes a consultes plantejades pels particulars o altres òrgans i que tinguin efectes jurídics o suposin una interpretació del dret. La informació creada en format electrònic, en tant que patrimoni del coneixement i de la memòria corporativa, cal preservar-la amb la responsabilitat adequada, per la societat actual i per les societats futures. Però les pautes, procediments i tècniques que ens han servit per allargar la vida dels materials tradicionals, ara ja no ens serveixen pels recursos digitals degut a la pròpia naturalesa de la informació electrònica que és extremadament volàtil i fràgil i requereix de tècniques i procediments específics, selectius i sostenibles, que permetin allargar la vida dels documents nascuts digitals i/o digitalitzats i garantir l’accés permanent a aquests documents des de les xarxes. És en aquest sentit, que un repositori d’accés obert ens ajudarà a establir mesures adequades per garantir la preservació digital a llarg termini dels documents municipals i tenir-los sempre accessibles, avui i en el futur amb independència de l’entorn. La informació dels documents municipals és, també, patrimoni utilitzable per millorar els processos de presa de decisions dins l'organització i millorar-ne l'eficàcia i l'eficiència corporativa. La present Circular s’emmarca dins del conjunt d’actuacions que l’Ajuntament de Barcelona està desenvolupant per tal potenciar la disponibilitat en línia, lliure i gratuïta de la documentació municipal al món, amb les mínimes restriccions possibles, legals, econòmiques i tecnològiques, per fomentar la reutilització de la informació pública municipal, incrementar la transparència administrativa i promoure un govern obert i participatiu. En aquest sentit, l’Ajuntament de Barcelona considera adient, mitjançant l’aprovació d’aquesta Circular, posar en funcionament i desenvolupar, a través de la Biblioteca General, un repositori obert de la documentació digital municipal, d’acord amb les següents pautes d’actuació. 2090 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA NÚM. 11 10-4-2015 Primera. Objecte. És objecte de la present circular establir les pautes d’actuació per a la gestió del dipòsit de documents digitals en el repositori obert de la documentació de l’Ajuntament de Barcelona (en endavant, BCNROC). Segona. Concepte i objectius del BCNROC. 1. BCNROC és el repositori institucional d’accés obert de la documentació de l’Ajuntament de Barcelona, mitjançant el qual l’Ajuntament de Barcelona posa en accés obert els documents digitals i digitalitzats referits en aquesta Circular. BCNROC es configura com l’eina que permet recollir, emmagatzemar, gestionar, compartir, transformar i difondre aquests recursos d’informació i les seves metadades, facilitant les recerques i la seva posterior recuperació, accés i reutilització. BCNROC és interoperable amb altres repositoris oberts, nacionals i internacionals perquè suporta els estàndards i protocols OAI-PMH (Open Access Initiative Protocol for Metadata Harvesting) pel descobriment, permet la reutilització de la documentació usant llicències Creative Comons i acompleix amb els estàndards de metadades Dublin Core per facilitar la web semàntica. 2. Són objectius de BCNROC: Afavorir la descoberta i visibilitat dels documents de l’Ajuntament de Barcelona i les seves metadades a les xarxes digitals des de múltiples repositoris. a) Garantir l’emmagatzematge, la gestió i l’accessibilitat, present i futura, a aquests documents, de forma fàcil, gratuïta, lliure, completa, permanent, reutilitzable i contínuament actualitzada. b) Potenciar l’accés obert facilitant l’auto-publicació de la producció documental per part dels destinataris de la present Circular. c) Fomentar l’intercanvi, la innovació i la reutilització dels documents de l’Ajuntament de Barcelona. d) Posar en valor les col·leccions patrimonials digitalitzades de l’Ajuntament de Barcelona donant-les a conèixer al mon, en general, i al ciutadà de Barcelona de forma particular. e) Dotar a tots els documents digitals que formen part del repositori obert d’una URI (Uniform Resource Identifier), identificador uniforme de recursos electrònics que identificarà inequívocament, d’una forma estable, persistent i flexible el document municipal a les xarxes digitals. 3. Sense perjudici del funcionament dels diferents canals municipals a través dels quals es posi a disposició del públic, actualment o en el futur, per part d’altres òrgans o unitats administratives la documentació municipal (webs municipals inclosa la web de la Biblioteca General o el portal de la transparència), la Biblioteca General de l’Ajuntament de Barcelona és l’òrgan encarregat de l’execució i desenvolupament del repositori BCNROC als efectes de l’emmagatzematge, gestió, accessibilitat i posada a disposició dels recursos d’informació en accés lliure mitjançant aquesta nova eina. En aquest sentit, la Biblioteca General estableix i manté els sistemes necessaris per tal que els destinataris d’aquesta Circular dipositin en el BCNROC les còpies dels seus documents i dóna l’assistència adequada als usuaris del repositori en relació tant amb els procediments per al dipòsit de documents com amb aquells aspectes relatius als drets de propietat intel·lectual o a les bones pràctiques de digitalització. Tercera. Definicions. Als efectes de la present Circular, s’entén per: a) Documents de l'Ajuntament de Barcelona: qualsevol material documental, peça o font d’informació produït pels destinataris d’aquesta Circular a què es refereix el punt Quart d’aquesta Circular i/o encarregat per aquests a tercers, i finançat amb pressupost municipal, amb independència de la seva NÚM. 11 10-4-2015 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA 2091 font de comunicació, el format de la informació, la forma de producció o el medi d’enregistrament i que té un valor informatiu, intel·lectual, artístic i/o educatiu, i que pot ser identificat i tractat com una unitat i pot estar disponible en múltiples còpies o múltiples localitzacions i ha estat aprovat per ser objecte de difusió. Poden ser d’autoria individual o d’autoria col·lectiva. Resten exclosos de la definició de Document de l’Ajuntament de Barcelona, als efectes de la present Circular: 1. Els documents sobre els quals el dret d’accés pugui ésser limitat d’acord amb els supòsits previstos a la normativa vigent sobre transparència, accés a la informació pública i bon govern. 2. Els documents que afectin la defensa nacional, la seguretat de l’Estat, la protecció de la seguretat pública, així com els sotmesos al secret estadístic i a la confidencialitat comercial i, en general, els documents relacionats amb actuacions sotmeses per una norma al deure de reserva, secret o confidencialitat. 3. Els documents per a l’accés als quals es requereixi ésser titular d’un dret o interès legítim. 4. Els documents que estiguin en poder de l’Ajuntament de Barcelona i/o dels seus organismes i entitats vinculades o dependents per a finalitats alienes a les funcions de servei públic que tinguin atribuïdes. 5. Els documents sobre els quals existeixin drets de propietat intel·lectual o industrial per part de tercers. b) Documents privats: qualsevol peça o font informació, publicada o no publicada, disponible a través de qualsevol medi i en qualsevol forma, que és cedida a l’Ajuntament de Barcelona per terceres persones, físiques o jurídiques. c) Autors o coautors municipals: persona o òrgan municipal que elabora, o contribueix a elaborar, un Document de l’Ajuntament de Barcelona. Als efectes de la present Circular, l’al·lusió a documents d’autoria individual es refereix a la persona o persones físiques que consten com a responsables del contingut dels documents a títol individual; i l’al·lusió a documents d’autoria col·lectiva identifica aquells documents el responsable del contingut dels quals és un o diversos òrgans o unitats administratives municipals. d) Versió publicada: versió final en el seu format de publicació. És una còpia igual a la publicació formal. e) Llicències Creative Commons: llicències tipus creades i promogudes per la corporació sense afany de lucre Creative Commons, dedicada a la idea de permetre l’accés universal a la cultura, l’educació i la investigació. Aquestes llicències serveixen, als autors, per compartir, de manera oberta, les seves creacions intel·lectuals en l’exercici dels seus drets d’autoria, facilitant l’accés obert dels seus continguts i indicant als usuaris els usos que se’n poden fer i en quines condicions. Les llicències Creative Commons poden ser llegides electrònicament per les màquines. Als efectes de la present Circular, les Llicències Creative Commons que s’han d’utilitzar preferentment són les següents: − CC-BY (Reconeixement): llicència de Creative Commons de reconeixement, que permet posar els documents o obres d’accés lliure, sense autorització explícita prèvia per part del titular dels drets de propietat intel·lectual sobre els mateixos però amb el reconeixement de l’autoria i de totes les parts que s’indiquin, per tal que tercers puguin reutilitzar-los i generar documents o obres derivades dels primers, incloent-ne l’ús comercial. 2092 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA NÚM. 11 10-4-2015 − CC-BY-NC-ND (Reconeixement-No Comercial-Sense Obra Derivada): llicència de Creative Commons de reconeixement no comercial i sense obra derivada, que permet posar el documents o obres d’accés lliure, sense autorització explícita prèvia per part del titular dels drets de propietat intel·lectual sobre els mateixos però amb el reconeixement de l’autoria i de totes les parts que s’indiquin, per tal que tercers puguin difondre distribuir-ne el contingut, sense finalitat comercial i sense facultat per generar documents o obres derivades dels primers. − CC-PD (Domini Públic): Marca o eina legal de Creative Commons que identifica els documents que ja pertanyen al domini públic i que, per tant, es troben lliures de restriccions d’ús, sempre que en la seva reutilització es reconegui l’autoria i es respecti la integritat del document. − CC0 (Oferiment al Domini Públic): Marca o eina legal de Creative Commons que indica que la persona que ha associat una obra amb aquest document l'ha entregada al domini públic mitjançant la renúncia de tots els drets sobre l'obra pel que fa a la propietat intel·lectual, incloent-hi els drets afins, fins on és possible amb la llei vigent aplicable. f) Metadades: informació bàsica sobre el contingut del document, els drets d’utilització i la seva procedència. Les metadades mínimes que els usuaris han introduir al repositori BCNROC són autor, títol, òrgan productor, data i drets d’ús. El personal de Biblioteca General completa les metadades d’acord a l’estàndard Dublin Core per facilitar la web semàntica. g) Auto-publicació: és el procés pel qual el responsable de creació o adquisició del document el diposita al repositori BCNROC en format digital. Quarta. Àmbit subjectiu. La present Circular serà d’aplicació: a) Als òrgans administratius integrants de l’Ajuntament de Barcelona, així com al personal que elabori documents (articles, presentacions, comunicacions, memòries, llibres, capítols de llibres, videos, revistes, etc.) en el marc de la seva activitat municipal i per a la seva publicació per part de l’Ajuntament de Barcelona, de forma directa o indirecta, en els termes que s’estableixen en aquesta Circular. b) Als òrgans de govern. c) Als organismes autònoms i les entitats públiques empresarials creades per l’Ajuntament de Barcelona. d) Als consorcis, fundacions, societats mercantils i resta d’entitats integrants, dependents o adscrites a l’Ajuntament de Barcelona. e) A les societats i entitats concessionàries de serveis públics municipals, quan així ho disposi el títol concessional, en tot allò que es relacioni o derivi de la prestació de serveis públics municipals. Cinquena. Procediments i aspectes de funcionament en relació amb el dipòsit de documents en el BCNROC. 1. Tipologia dels documents a dipositar 1.1. A BCNROC els documents es publiquen per col·leccions i tipologies documentals. 1.2. Amb caràcter general, els Documents que es dipositaran en el BCNROC són els que formen part de les col·leccions digitals de la Biblioteca General de l’Ajuntament de Barcelona i els Documents de l’Ajuntament de Barcelona a que es refereix aquesta circular. L’Annex 1 conté la relació dels Documents de l’Ajuntament de Barcelona d’autoria col·lectiva juntament amb els òrgans responsables d’efectuar el dipòsit i NÚM. 11 10-4-2015 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA 2093 la referència a les Llicències Creative Commons sota les quals es poden reutilitzar els Documents dipositats. La relació inclosa en l’Annex 1 podrà ésser ampliada i/o actualitzada de forma periòdica per la Biblioteca General, sempre que l’ampliació i/o actualització respongui a necessitats de millora i eficiència del servei i garanteixi en tot moment el compliment de la normativa vigent d’aplicació en matèria de govern obert, transparència administrativa i accés als documents. Igualment, la Biblioteca General inclourà en les successives ampliacions i/o actualitzacions de la relació de Documents inclosa en l’Annex 1, les actualitzacions relatives a les noves denominacions que, des del punt de vista de l’organització municipal, es puguin donar als òrgans responsables de l’auto publicació. Les ampliacions i/o actualitzacions que s’efectuïn seran degudament publicades i accessibles a través de BCNROC. 1.3. Els Documents privats, nascuts digitals o digitalitzats, únicament seran dipositats a BCNROC si compten amb les corresponents autoritzacions o llicències a aquests efectes per part dels seus titulars o dels titulars dels drets d’explotació sobre els mateixos. En aquest sentit, els Autors han de vetllar perquè les corresponents llicències o autoritzacions permetin a la Biblioteca General de l’Ajuntament de Barcelona reproduir el document de què es tracti, fer-hi els canvis de formats necessaris per assegurar-ne l’accessibilitat digital a llarg termini, i difondre el document en accés obert a internet, a través del BCNROC. 2. Procediment per dipositar els documents a BCNROC i Llicències Creative Commons 2.1 Els Autors dipositaran al BCNROC la còpia electrònica de qualsevol Document de l’Ajuntament de Barcelona amb les seves Metadades. 2.2 Per al dipòsit i l’assignació de les Llicències Creative Commons dels Documents de l’Ajuntament de Barcelona s’han de seguir les següents pautes d’actuació per part dels Autors: 2.2.1. Documents de l’Ajuntament de Barcelona a) Documents, sense finalitat comercial, elaborats per l’Ajuntament de Barcelona (protocols, informes, normes tècniques, presentacions, fotos, videos, comunicacions, memòries, llibres, capítols de llibres, revistes, articles de revista, etc.). Aquests poden ser: (i) Documents d’autoria individual: Els Autors han de dipositar la còpia electrònica del document al BCNROC i les seves Metadades. A més, ha d’assignar una llicència d’explotació CC-BY en fer l’auto-publicació i ha d’incloure la indicació d’aquesta llicència en el document. En casos excepcionals es podrà valorar l’ús d’un altre tipus de llicència. El dipòsit s’ha de fer de forma immediata a partir de la data de la publicació del document i, en tot cas, en el termini màxim d’un mes. Quan el document d’autoria individual hagi estat elaborat pels Autors en col.laboració amb altres autors externs a l’Ajuntament, els Autors estan obligats a informar a la resta d’autors sobre la seva l’obligació de dipositar una còpia electrònica del document en el repositori BCNROC, d’acord amb aquesta Circular, i es comprometen a obtenir el permisos i autoritzacions que, si s’escau, corresponguin, per part de la resta d’autors, per escrit i amb caràcter previ al dipòsit del document en el BCNROC. Amb aquesta finalitat, la Biblioteca General posa a diposició els formularis necessaris per a l’obtenció de les referides autoritzacions de conformitat amb la normativa sobre protecció de la propietat intel.lectual o qualsevol altre que sigui d’aplicació. El personal municipal també podrà dipositar en el BCNROC qualsevol document objecte de la seva autoria que hagi estat elaborat al marge de la seva activitat municipal i publicat per editors aliens a l’Ajuntament de Barcelona, sempre que el contracte subscrit amb aquests editors els ho permeti i el document sigui d’interès municipal. En aquests casos, s’ha de dipositar a BCNROC la còpia electrònica en la versió permesa per l’editor i les Metadades associades. Així mateix, l’Autor ha d’assignar en fer l’auto-publicació la Llicència Creative Commons de la seva elecció i que, en tot cas, ha de ser conforme amb els acords entre l’Autor i l’editor. 2094 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA NÚM. 11 10-4-2015 (ii) Documents d’autoria col·lectiva: Els titulars dels òrgans responsables de l’Auto-publicació d’acord amb l’establert a l’Annex 1 han de dipositar a BCNROC la còpia electrònica del document i les seves Metadades. A més, han d’assignar al document la Llicència Creative Commons adequada en fer l’auto-publicació, d’acord amb les referències que consten en l’Annex 1 a la present Circular, per tal d’assegurar la integritat del contingut i especificar els usos que se’n poden fer per tercers i ha d’incloure la indicació d’aquesta llicència en el document. En casos excepcionals es podrà valorar l’ús d’un altre tipus de llicència. El dipòsit s’ha de fer de forma immediata a partir de la data de la publicació del document i, en tot cas, en el termini màxim d’un mes. (iii) Documents encarregats o contractats a tercers per l’Ajuntament de Barcelona i finançats amb pressupost municipal: Correspon al responsable de l’òrgan que hagi efectuat l’encàrrec o formalitzat el contracte l’obligació de dipositar a BCNROC una còpia electrònica del document i les seves Metadades. Els responsables dels òrgans que efectuïn els encàrrecs o, formalitzin els contractes, han de vetllar per a que en els acords corresponents estigui prevista la cessió dels drets d’explotació a favor de l’Ajuntament de Barcelona i/o l’autorització expressa per reproduir el document de què es tracti, fer-hi els canvis de formats necessaris per assegurar-ne la accessibilitat digital i difondre el document en accés obert a internet. Sense perjudici del compliment de les obligacions derivades dels acords referits en el paràgraf anterior, els responsables dels òrgans que hagin efectuat els encàrrecs o formalitzat els contractes corresponents han d’assignar al document de què es tracti la Llicència Creative Commons que correspongui en fer l’auto­ publicació, per tal d’assegurar la integritat del contingut del document i especificar els usos que se’n poden fer per tercers i ha d’incloure la indicació d’aquesta llicència en el document. En el cas que no s’assigni una llicència específica, BCNROC assignarà per defecte la llicència CC-BY-ND-NC. El dipòsit s’ha de fer de forma immediata a partir de la data de publicació del document i, en tot cas, en el termini màxim d’un mes. En els supòsits en els quals els responsables dels òrgans que efectuïn els encàrrecs o formalitzin els contractes no acreditin, amb caràcter previ al dipòsit, que disposen de les autoritzacions corresponents per part de tercers respecte dels documents a què es refereix aquest apartat, o bé no consti la cessió de drets d’explotació a favor de l’Ajuntament de Barcelona, el document de què es tracti no serà objecte de dipòsit a BCNROC. b) Documents destinats a la venda: (i) Publicats per l’Ajuntament de Barcelona: Per les versions editades amb finalitat comercial per l’Ajuntament de Barcelona i que hagin estat finançades íntegrament amb pressupost municipal, l’òrgan municipal que té la responsabilitat editorial ha de dipositar a BCNROC la còpia electrònica de la Versió publicada del document i les seves Metadades. A més, ha d’assignar en fer l’auto-publicació una Llicència Creative Commons adequada per tal d’assegurar la integritat del contingut i especificar els usos que se’n poden fer per tercers i ha d’incloure la indicació d’aquesta llicència en el document. En tot cas, ha d’acreditar amb caràcter previ al dipòsit que la Llicència assignada és conforme amb els acords que s’hagin subscrit amb els col·laboradors externs de la publicació (fotògrafs, etc.) i, per tant, que no hi ha cap impediment legal o material per a efectuar el dipòsit del document a BCNROC. En el cas que no s’assigni una llicència específica, BCNROC assignarà per defecte la llicència CC-BY-NC-ND, sense perjudici que es puguin assignar, per a una mateixa publicació, altres modalitats de llicència d’explotació per a aquelles parts de la publicació sobre les que no constin les autoritzacions o cessions de drets per NÚM. 11 10-4-2015 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA 2095 part dels corresponents titulars a favor de l’Ajuntament de Barcelona (imatges, dibuixos, vídeos, etc), o bé es pugui especificar en l’assignació de la llicència que aquesta ho és, només respecte de la part de la publicació que s’hi indiqui. El dipòsit de la còpia electrònica s’ha de fer de forma immediata a partir de la data de la publicació del document i, en tot cas, en el termini màxim d’un mes. (ii) Publicats per editors externs Per les versions editades amb finalitat comercial per editors externs, l’òrgan municipal responsable de l’encàrrec editorial és l’encarregat de gestionar els acords d’explotació amb els editors externs. En virtut dels compromisos adquirits i si l’editor extern exigeix un període d’embargament (és a dir, un període de demora en l’accés obert a la publicació amb la finalitat de recuperar el cost de la inversió), l’Ajuntament de Barcelona ha de respectar aquest compromís, si bé ha de procurar que aquest període no sigui superior a cinc anys. En el cas que els acords ho permetin, durant el període d’embargament la publicació i les seves Metadades estaran disponibles per la comunitat d’usuaris de l’Ajuntament de Barcelona. Transcorregut el període d’embargament, BCNROC assignarà una llicència CC­ BY-NC-ND. 2.3. Per al dipòsit de Documents privats s’han de seguir les següents pautes d’actuació: Els Documents privats, nascuts digitals o digitalitzats, únicament són dipositats a BCNROC si compten amb les corresponents autoritzacions o llicències a aquests efectes per part dels seus titulars o dels titulars dels drets d’explotació sobre els mateixos. La persona responsable de l’òrgan que posseeixi els Documents privats o, en el seu defecte, la Biblioteca General, ha de dipositar la còpia electrònica del document al BCNROC i les seves Metadades bàsiques. A més, ha d’assignar una llicència d’explotació adequada per tal d’assegurar la integritat del contingut i especificar els usos que se’n poden fer per tercers. En tot cas, la Llicència Creative Commons que s’assigni ha de ser conforme amb les autoritzacions o llicències que hagin concedit els titulars dels Documents privats i ha de permetre a la Biblioteca General de l’Ajuntament de Barcelona reproduir el document de què es tracti, fer­ hi els canvis de formats necessaris per assegurar-ne l’accessibilitat digital, i difondre el document en accés obert a internet, a través del BCNROC. En els supòsits en els quals els responsables dels òrgans que poseeixin els Documents privats no acreditin, amb caràcter previ al dipòsit, que disposen de les autoritzacions corresponents per part de tercers respecte dels documents a què es refereix aquest apartat, o bé no consti la cessió de drets d’explotació a favor de l’Ajuntament de Barcelona, el document de què es tracti no serà objecte de dipòsit a BCNROC. 3. Termini per al dipòsit de documents al BCNROC Com a norma general, el termini màxim per al dipòsit a BCNROC dels documents a què es refereix la present Circular no podrà ser superior a un mes a partir de la data de finalització del document. Per les versions publicades amb editors externs es dipositarà la còpia electrònica a BCNROC transcorregut el període d’embargament pactat amb l’editor que haurà de ser com a màxim de 5 anys. 4. Formats dels documents a dipositar Sempre que sigui possible, es dipositaran els documents en formats d’estàndards oberts processables de forma automatitzada, d’acord amb el Reial Decret 4/2010, de 8 de gener, que regula l’Esquema Nacional d’Interoperabilitat en l’àmbit de l’Administració Electrònica i la normativa que el desenvolupi, per tal de contribuir a la facilitat d’accés i de preservació dels documents a llarg termini. 5. Sistemes de dipòsit 2096 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA NÚM. 11 10-4-2015 Els documents es poden dipositar per sistema d’Auto-publicació pels propis Autors, unitats i òrgans administratius municipals que en són responsables, o bé mitjançant el lliurament dels mateixos a la bústia electrònica que la Biblioteca General té per a tal fi, acompanyats de les autoritzacions o acords de cessió de drets que, si s’escau, corresponguin. Sisena.- Publicació i eficàcia. La present Circular serà publicada al web municipal, d’acord amb la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern i s’ha d’aplicar des de l’endemà de la seva publicació per a tots els Documents de l’Ajuntament de Barcelona definits a la present Circular i creats a partir de l’1 d’octubre de 2015. Annex 1 (Quadre) Col·lecció Òrgan responsable de Tipus de llicència l'autopublicació Acords Òrgans de Govern (AOG) Biblioteca General Marca de domini públic Ajuts-subvencions i premis Bases : BG Marca de domini públic Resums i altra documentació: Oficina CC0 [quan són merament Central de Subvencions + gerents dades ; si hi ha més tipus corresponents a les àrees temàtiques. d'informació serà CC-BY] Bans, articles, discursos i Alcaldia CC-BY conferències de l'alcalde Bases per a l'ús de l'espai públic Biblioteca General Marca de domini públic i dels béns municipals Cartes de serveis i polítiques de Gerents dels sectors corresponents CC-BY qualitat Catàleg de llocs de treball Biblioteca General CC0 Circulars Secretaria General Marca de domini públic Compte general Gerència d'Economia, Empresa i CC0 Ocupació. Direcció de Pressupostos i Política Fiscal. Direcció de Serveis de Comptabilitat Convenis de condicions laborals Biblioteca General Marca de domini públic Declaracions institucionals Secretaria General + Secretaries CC-BY Delegades Decrets d'Alcaldia Biblioteca General Marca de domini públic Decrets per delegació i altres Biblioteca General Marca de domini públic resolucions Dictàmens l'òrgan corresponent: Consell de Ciutat; Marca de Domini Públic CESB ; Consell tributari; Síndica de Greuges, i resta d'òrgans que emetin dictàmens Directrius Secretaria General Marca de Domini Públic Dossiers de premsa Servei de premsa de l'Ajuntament CC-BY [pel text] Enquestes Direcció d'Estadística i Estudis d'Opinió CC0 [quan són merament dades] CC-BY [quan hi ha elaboració intel·lectual] NÚM. 11 10-4-2015 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA 2097 Estatuts Direcció de Serveis d’Empreses, Marca de domini públic Consorcis i Fundacions Direcció de Programa de Consorcis i Fundacions Fitxers informatitzats de IMI. Direcció d'Informació de Base Marca de Domini públic titularitat municipal de dades personals Fotografies d'urbanisme Biblioteca General CC-BY Informació de gestió econòmica Òrgan que elabora el document CC-BY municipal Informes (presentats al Consell Secretaria General + Secretaries CC-BY Municipal) Delegades Informes i estudis diversos Òrgan o àrea que encarrega o elabora CC-BY l'informe Informes jurídics Direcció de Serveis jurídics Marca de domini públic Informes d'impacte ambiental Òrgan responsable del document Marca de domini públic Instruccions Secretaria General Marca de domini públic Manuals i guies Òrgan municipal o òrgan de l'entitat, CC-BY organisme o empresa que elabora o és responsable del document Memòries Gerència municipal, pel que fa a les CC-BY Memòries d’àmbit general i els gerents de l'àrea, entitat, organisme o empresa que pertoqui pel que fa a les corresponents al seu àmbit material Mesures de Govern Secretaria General + Secretaries CC-BY Delegades Ofertes públiques d'ocupació Biblioteca General Marca de domini públic Ordenances fiscals Gerència d’Economia, Empreses i Marca de domini públic Ocupació. Direcció de Serveis de Pressupostos Direcció de Projectes d'Ordenances Fiscals i Altres Ingressos Ordenances municipals Biblioteca General Marca de domini públic Plans especials Biblioteca General Marca de domini públic Plans municipals Pels plans generals: la Gerència CC-BY Municipal. Pels sectorials i resta de plans d'entitats, organismes o empreses dependents: la Gerència responsable del Pla Plans de treball El Departament que elabora el Pla CC-BY Plans urbanístics Urbanisme i empreses o entitats Marca domini públic (si és dependents que elaborin els plans pub.of) urbanístics CC-BY Plecs de clàusules i instruccions Dir. Coordinació de Contractació CC-BY internes de contractació Pressupostos Gerència d’Economia, Empreses i Marca de domini públic [quan Ocupació. Direcció de Serveis de és Pub. Of.] Pressupostos CCO [quan son dades] CC-BY [quan hi ha elaboració intel·lectual] 2098 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA NÚM. 11 10-4-2015 Preus públics Gerència d’Economia, Empreses i Marca de domini públic Ocupació. Direcció de Serveis de Pressupostos. Direcció de Projectes d'Ordenances Fiscals i Altres Ingressos Protocols Secretaria General Marca de Domini Públic Publicacions (d'autoria Òrgan autor, editor o promotor de la Monografies: dependrà del col·lectiva): publicació tipus : Monografies i Fullets CC-BY-NC-ND Publicacions periòdiques CC-BY Publicacions Periòdiques: CC-BY Reglaments Biblioteca General Marca de domini públic Sentències Direcció de Serveis Jurídics Marca de domini públic Vídeos Òrgan productor En funció de la col·lecció * * * Decret. En ús de les atribucions conferides a aquesta Alcaldia per l’article 13 de la Carta Municipal de Barcelona, disposo: Regular l'accés al recinte del mercat municipal de St. Josep/Boqueria (La Rambla, 91 de Barcelona) als grups organitzats de persones visitants en les següents condicions: Es prohibeix l'accés al mercat de la Boqueria als grups organitzats de visitants els divendres i els dissabtes de tot l'any, des de l'obertura del mercat i fins a les quinze hores (15:00h.). En la resta d'horari, els esmentats grups disposen de lliure accés al mercat, sens perjudici del dret d'accés al mercat que qualsevol persona té a títol individual. S'entén com a grup organitzat de visitants el conjunt format per quinze (15) o més persones conduïdes o guiades de forma organitzada, en el sentit que el grup estigui conduit i/o coordinat per persona(es) que faci(n) les funcions de guia i/o informador/a i que condueix(en) al grup per a fer una visita del mercat. Quan, dins del mercat, es detecti la presència de grups i es comprovi que s'acompleixin els dos requisits anteriors (quinze o més persones que actuen de forma coordinada i/o conduïda), els serveis de vigilància del mercat els informaran de la impossibilitat de continuar la seva visita i els acompanyaran fins a l'exterior del mercat o, si fos el cas, impediran directament el seu accés al mercat, sempre en compliment del present Decret. El personal que dugui a terme l'esmentada prohibició d'accés haurà de ser personal degudament acreditat com a "vigilant de seguretat" (placa identificativa) i prestar el seu servei a la Boqueria per a empresa adjudicatària que tingui assignat aquest servei per part del l'Institut municipal de Mercats de Barcelona i, en conseqüència, els contractes administratius corresponents hauran estat registrats davant els Mossos d'Esquadra. En tot cas, aquest personal de vigilància actuarà sempre sota les instruccions i disposicions de les forces i cossos de seguretat, en especial de la Guàrdia Urbana de Barcelona. i informar a l'Associació de Venedors del mercat de la Boqueria, a Turisme de Barcelona, al Districte de Ciutat Vella i a la Guàrdia Urbana de Barcelona de la aprovació del present Decret, als efectes oportuns". Barcelona, 27 de març de 2015. L’alcalde, Xavier Trias i Vidal de Llobatera. (Ref. 918/15) * * * Decret. En ús de les facultats atribuïdes a l’Alcaldia per l’article 13 de la Carta Municipal de Barcelona i 22 del Reglament Orgànic Municipal, disposo: Primer. Rectificar d’acord amb l’article 105.2 de la llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment