Mesura de govern per promoure el Programa d’Acció per a la Promoció de l’Envelliment Actiu de les Persones Grans del Districte de les Corts 2013-2015 Març 2013 Página 1 Í N D E X » 1. Antecedents »2. Presentació de la Mesura de Govern »3. Les persones grans del Districte de les Corts »4. El PAM i el PAD del Districte de les Corts »5.Eixos estratègics, objectius operatius i accions 2013-2015 »6.Avaluació [Escribir texto] Mesura de govern per promoure el Programa d’Acció per a la Promoció de l’Envelliment Actiu de les Persones Grans del Districte de les Corts 2013-2015 » 1. Antecedents La Unió Europea va declarar l’any 2012 com l’Any Europeu de l’Envelliment Actiu i de la Solidaritat entre Generacions, amb l’objectiu de donar resposta a l’intens procés d'envelliment de la població de la UE. S’estima que a partir de 2012, la població europea en edat de treballar començarà a disminuir, mentre que la població major de 60 anys seguirà augmentant en prop de dos milions de persones l'any. La pressió més forta s'espera que passi en el període 2015-2035, quan la generació del baby-boom entri a formar part de la població jubilada. Aquest sobreenvelliment de la població es deu a l’efecte combinat de l’espectacular increment de l’esperança de vida de la població (3 anys de mitja per dècada) i als baixos índexs de natalitat registrats a Europa. Aquesta realitat implica reptes, però també oportunitats en l’àmbit de la convivència, la integració i el benestar social a la UE. Els principals reptes es plategen per a la sostenibilitat de les finances públiques, en particular el finançament de l'assistència sanitària i les pensions, amb el risc de debilitar la solidaritat entre les generacions i en el sí de les famílies. Però també grans oportunitats per la important contribució real i potencial que la gent gran pot aportar a la societat. L'Any Europeu de Envelliment Actiu va estar programat com un marc per a la sensibilització, per a la identificació i difusió de bones pràctiques i, sobretot, per fomentar polítiques de promoció de l'envelliment actiu i de solidaritat entre generacions entre els seus estats membres i els diferents nivells de governs locals, en col·laboració amb els diferents agents socials i de la societat civil. Als anys 90, l’Organització Mundial de la Salut va substituir el concepte d'envelliment saludable i va adoptar el més ampli d'envelliment actiu amb la intenció d’incorporar els diversos factors que, juntament amb l’atenció sanitària, incideixen en el procés d'envellir, definint-lo així: “Envelliment actiu és el procés d'optimitzar oportunitats per al benestar físic, psíquic i mental a tot el decurs de la vida, per tal d'estendre l'expectativa de vida, la productivitat i la qualitat de vida en l'edat avançada”. L’envelliment és doncs un procés, no un estat, i per tant, no comença en el moment en què per edat cronològica s’entra en el grup de persones grans, a l’Estat Espanyol als [Escribir texto] 65 anys. Aquest procés d’envelliment té lloc al llarg de tota la vida, comença físicament en edats molt primerenques i té a veure amb la nostra història de vida. Així, podem afirmar que, envellim segons hem viscut, i la pròpia persona esdevé el principal agent de canvi en funció de la seva trajectòria vital i les seves actituds personals. D’aquí rau la importància de sensibilitzar al conjunt de la població. D’altra banda, el terme actiu no es refereix sols a la capacitat d’estar físicament actiu, sinó, principalment, a la participació en la vida econòmica, política, social, cultural i cívica per part de les persones grans. L’envelliment actiu tracta d’ampliar l’esperança de vida amb bona qualitat per a totes les persones a mesura que envelleixen en base a tres eixos: - La participació de les persones grans, clau en el desenvolupament humà orientat a un exercici socialment compromès, actiu i responsable de la ciutadania. - El foment de la salut i del seu benestar social, material i emocional, com a requisit clau de la qualitat de vida al llarg del procés d’envelliment i en situacions de dependència, mitjançant la provisió de serveis. - La creació d’entorns físics, comunitaris i socials, que garanteixin una vida quotidiana digna i segura. L’envelliment actiu proposa que les persones envelleixen no només a base de tenir cura d’elles mateixes, sinó que sosté que les persones envelleixen bé, en la mesura que participen i contribueixen a la societat. Aquest concepte també és vàlid per a les persones grans jubilades, les malaltes o les que viuen en situació de discapacitat, en tant que poden seguir contribuint activament amb les seves famílies, comunitats i nacions. D’aquesta manera entrem en el concepte de la solidaritat entre generacions, com a un principi important de l’envelliment actiu. Així doncs, promoure polítiques d’envelliment actiu, és promoure polítiques de prevenció i de promoció de l’autonomia de les persones grans tot canviant una concepció encara molt arrelada segons la qual envellir implica passivitat i dependència per posar en valor les contribucions que la gent gran aporta a la societat. Aquestes aportacions contribuiran a millorar la solidaritat entre generacions i faran possible un major nombre d’interaccions i de relacions positives que permetin eliminar algunes barreres que ara com ara impedeixen que la nostra societat sigui realment per a tots i per a totes les edats. Els paradigmes d’envelliment actiu posen l’accent en l’autonomia, els drets socials, la solidaritat entre generacions i la vinculació relacional de la gent gran. [Escribir texto] És per tot això que la Comissió de Qualitat de Vida, Igualtat, Joventut i Esports de l’Ajuntament de Barcelona, el 17 de gener de 2012, va aprovar la Mesura de govern per l’adhesió de la ciutat de Barcelona a la celebració de l’Any Europeu de l’Envelliment Actiu i de la Solidaritat entre Generacions 2012, la finalitat de la qual va ser refermar el compromís de l’Ajuntament de Barcelona per a la construcció d’una ciutat per a totes les edats i amiga de la gent gran, i adreçar-se a la ciutadania de Barcelona, des dels més petits als més grans, així com al conjunt d’entitats, institucions, organitzacions professionals, per tal de: - Sensibilitzar al conjunt de la ciutadania, sobre la importància de la prevenció i la promoció de l’envelliment (planificar aquest procés d’envelliment). - Difondre i posar en valor les bones pràctiques d’envelliment actiu desenvolupades ja a Barcelona, i impulsar noves accions que contribueixin a avançar en aquest objectiu compartit. - Reconèixer la gran contribució de les persones grans en el benestar de la comunitat, en l’entorn familiar i en el conjunt de la societat barcelonina. - Promoure i impulsar la necessària solidaritat entre generacions per afavorir la cohesió social. » 2. Presentació de la Mesura de Govern L’any 2012, en motiu de la celebració de l’Any Europeu 2012 de l’Envelliment Actiu i la Solidaritat entre Generacions, ha brindat una gran oportunitat per recordar al conjunt de la societat quan important és la participació social de les persones grans, així com la promoció de la seva salut i la garantia de la seva seguretat. La promoció de l’envelliment actiu fa temps que és un eix estratègic en la definició dels equipaments municipals de gent gran de la ciutat. El 2 de febrer de 2007, es va presentar al Plenari Municipal la Mesura de govern del Pla de millora de casals i espais municipals de gent gran amb la qual s’avançava i es descrivien les condicions perquè aquests equipaments de gent gran donessin resposta a les necessitats de les persones grans d’aquell moment i s’acabessin convertint en equipaments d’excel·lència pel foment de l’envelliment actiu de les persones grans. Amb l’Any Europeu 2012 de l’Envelliment Actiu i la Solidaritat entre Generacions s’han posat en valor els casals i espais municipals de gent gran que estan en Pla de Millora, i es valora que cal continuar promovent equipaments de gent gran en aquesta línia, alhora que també cal adaptar i posar al dia aquells aspectes del Pla de Millora que siguin necessaris. [Escribir texto] L’Ajuntament de Barcelona vol mantenir el seu compromís amb les persones grans més enllà d’aquesta fita. És més, aspira a sensibilitzar la ciutadania, els moviments associatius i la resta d’agents socials i econòmics de la ciutat per fer front als reptes de l’envelliment d’una forma positiva i solidària. És per tot això que està justificat i és una excel·lent ocasió que cada districte de la ciutat promogui un Programa d’Accions per a la Promoció de l’Envelliment Actiu de les Persones Grans 2013-2015. Per fer-ho els districtes han compartit el mateix marc conceptual i estratègic, esperant que això facilitarà l‘aprofitament dels recursos municipals i la comunicació institucional. Alhora, la identificació de les accions s’ha realitzat de forma autònoma a cada districte en funció de les seves necessitats i oportunitats específiques. No obstant això, el treball col·laboratiu entre els districtes ha permès incloure diverses accions comunes. Aquest programa d’accions del Districte de les Corts té com a missió contribuir a la promoció de l’envelliment actiu de les persones grans que viuen a Barcelona mitjançant la planificació i la coordinació de les activitats i serveis en aquest àmbit dins del període 2013-2015. La seva visió és que Barcelona esdevingui una ciutat més amigable per a totes les edats en l’any 2015, on l’Ajuntament ha assumit el lideratge institucional d’aquest procés de transformació social i urbana, amb la col·laboració activa de les persones grans i de la resta de la ciutadania. Les propostes d’accions s’estructuren en sis eixos estratègics que agrupen els principals àmbits d’intervenció del districte en matèria de polítiques de gent gran: La difusió de l’envelliment actiu entre la ciutadania; la promoció de la participació social de les persones grans a la ciutat; la dinamització d’espais de desenvolupament personal al llarg de l’envelliment; la promoció de la salut de les persones mentre aquestes envelleixen; la protecció de la seguretat, la dignitat i l’autonomia de les persones grans; i, la gestió de la qualitat dels casals i espais de gent gran municipals. La formulació dels diferents objectius operatius i accions concretes tenen en compte els següents valors d’intervenció social:  Autonomia personal. Respectem el dret de les persones a prendre decisions sobre les qüestions que afecten a la seva vida segons les pròpies preferències.  Diversitat social. Reconeixem que les persones grans com a col·lectiu presenten una gran heterogeneïtat, el que comporta dissenyar instruments diferents, especialment en les estratègies de comunicació, que avancin cap a la intervenció individualitzada.  Igualtat de gènere. Tenim present la perspectiva de gènere en el disseny i posada en marxa de totes les accions com a garantia de que homes i dones poden exercitar els mateixos drets i oportunitats. [Escribir texto]  Cohesió intergeneracional. Valorem la cohesió entre generacions com un factor clau en el desenvolupament social que ha de ser propiciat per les polítiques d’envelliment actiu, sense menyscabament de les intervencions específiques per a les persones grans.  Participació social. Defensem la incorporació de la participació social al disseny i posada en marxa de la intervenció pública com a estratègia eficaç per millorar els seus resultats i reforçar la seva legitimitat. Amb aquestes directrius el Districte de les Corts estableix el seu propi full de ruta per la millora continua dels casals i espais municipals de gent gran i per promoure l’envelliment actiu de les persones grans en els propers anys dins del compromís que ha assumit Barcelona per ser una ciutat amigable per a totes les edats. »3. Les persones grans del Districtre de les Corts. Índex d'envelliment i sobreenvelliment. Total 2011 Població de Població de Població de Taxa Índex de Barri Població total 0-15 65 i més 75 i més d'envelliment sobreenvelliment 19 Les Corts 46.953 5.656 10.541 5.443 22,5 51,6 20 La Maternitat i Sant Ramon 23.758 2.843 5.479 2.747 23,1 50,1 21 Pedralbes 11.629 1.794 2.780 1.501 23,9 54,0 No consta - 0 0 0 Les Corts 82.340 10.293 18.800 9.691 22,8 51,5 Barcelona 1.615.985 210.648 336.891 186.283 20,8 55,3 Font: Padró Municipal d'Habitants a 30.06.2011. Departament d'Estadística. Ajuntament de Barcelona. El districte de les Corts té un ´índex d’envelliment(182,6%) significativament per sobre el de la mitjana de la ciutat ( 159,9% ), el de sobreenvelliment està practicament 4 punts per sota. Per barris no hi ha diferències substancials i tots mostren valors propers a la mitjana del districte. Envelliment i Sobreenvelliment Dones.2011 Població de Població de Població de Índex Índex de Barri Població total 0-15 65 i més 75 i més d'envelliment sobreenvelliment 19 Les Corts 24.844 2.760 6.209 3.399 225,0 54,7 20 La Maternitat i Sant Ramon 12.645 1.364 3.142 1.670 230,4 53,2 21 Pedralbes 6 .235 905 1.587 890 175,4 56,1 No consta - 0 0 0 Les Corts 43.724 5.029 10.938 5.959 217,5 54,5 Barcelona 847.636 102.531 204.095 120.076 199,1 58,8 Font: Padró Municipal d'Habitants a 30.06.2011. Departament d'Estadística. Ajuntament de Barcelona. L’index de envelliment de les dones del districte és 217,5% i e barri amb líndex més alt és Maternitat Sant Ramon, per sobre de la mitjana de Barcelona,, mentre que l’index de sobreenvelliment és de 54,4 % i el barri amb l’índex més alt és Pedralbes i en aquest cas, per sota de la mitjana de Barcelona [Escribir texto] Envelliment i sobreenvelliment. Homes. 2011 Població de Població de Població de Índex Índex de Barri Població total 0-15 65 i més 75 i més d'envelliment sobreenvelliment 19 Les Corts 22.109 2.896 4.332 2.044 149,6 47,2 20 La Maternitat i Sant Ramon 11.113 1.479 2.337 1.077 158,0 46,1 21 Pedralbes 5 .394 889 1.193 611 134,2 51,2 No consta - 0 0 0 Les Corts 38.616 5.264 7.862 3.732 149,4 47,5 Barcelona 768.349 108.117 132.796 66.207 122,8 49,9 Font: Padró Municipal d'Habitants a 30.06.2011. Departament d'Estadística. Ajuntament de Barcelona. L’ïndex d’envelliment dels homes del districte es inferior al de les dones, ( 149,4%), però també per sobre de la mitjana de Barcelona i per barris, també amb líndex més alt el de Sant Ramon Maternitat, respecte a líndex de sobreenvelliment, el 47,5%, també per sota de la mitjana de Barcelona i per barris ens trobarien en primer lloc a Pedralbes [Escribir texto] Índex prospectiu de gent gran. Total 2012 Índex Població de 0- Població de Població de 65 i Dte Barris TOTAL CIUTAT prospectiu de 54 anys 55-64 anys més gent gran 19. les Corts 46.698 29.347 6.573 10.778 61,0% 20. la Maternitat i Sant Ramon 23.762 14.756 3.377 5.629 60,0% 21. Pedralbes 11.778 7.458 1.508 2.812 53,6% BARCELONA 1.619.839 1.093.994 187.336 338.509 55,3% Font: Lectura del Padró Municipal d'Habitants a 30.06.2012. Departament d'Estadística. Ajuntament de Barcelona. Índex prospectiu de gent gran: Proporció (en %) de persones de 55 a 64 anys respecte la població de 65 i més anys. Clau interpretativa: quan més gran és l’índex major és l’impacte esperat en els propers anys degut al canvi generacional dins de la gent gran. L’índex prospectiu de gent gran,actualment està per sobre de la mitjana de Barcelona, i el barri amb l’índex més alt és el barri de les Corts amb un 61% practicament 6 punts per sobre de la mitjana de la ciutat. [Escribir texto] Índex prospectiu de gent gran. Dones 2012 Índex TOTAL Població de Població de Població de Dte Barris prospectiu de CIUTAT 0-54 anys 55-64 anys 65 i més gent gran 4 19. les Corts 21.898 14.530 2.886 4.482 64,4% 4 20. la Maternitat i Sant Ramon 11.117 7.240 1.486 2.391 62,1% 4 21. Pedralbes 5.459 3.598 656 1.205 54,4% BARCELONA 769.492 550.017 85.598 133.877 63,9% Font: Lectura del Padró Municipal d'Habitants a 30.06.2012. Departament d'Estadística. Ajuntament de Barcelona. Índex prospectiu de gent gran. Homes 2012 Índex TOTAL Població de Població de Població de Dte Barris prospectiu de CIUTAT 0-54 anys 55-64 anys 65 i més gent gran 4 19. les Corts 21.898 14.530 2.886 4.482 64,4% 4 20. la Maternitat i Sant Ramon 11.117 7.240 1.486 2.391 62,1% 4 21. Pedralbes 5.459 3.598 656 1.205 54,4% BARCELONA 769.492 550.017 85.598 133.877 63,9% Font: Lectura del Padró Municipal d'Habitants a 30.06.2012. Departament d'Estadística. Ajuntament de Barcelona. Solitud de la gent gran 65 i més anys. Total 2011 Població Viuen sols Índex solitud Població Viuen sols Índex solitud Districte Barri 65 i més 65 i més 65 i més 75 i més 75 i més 75 i més 19 Les Corts 10.541 2.553 24,2 5.443 1.607 29,5 20 La Maternitat i Sant Ramon 5.479 1.161 21,2 2.747 758 27,6 21 Pedralbes 2.780 547 19,7 1.501 353 23,5 No consta 0 0 0 0 Les Corts 18.800 4.261 22,7 9.691 2.718 28,0 Barcelona 336.891 86.474 25,7 186.283 58.164 31,2 Font: Padró Municipal d'Habitants a 30.06.2011. Departament d'Estadística. Ajuntament de Barcelona. L’índex de solitud de les persones més grans de 65 anys del Districte de Les Corts està per sota de la mitjana de la ciutat i és del 22,7%. El de les persones més grans de 75 anys (28,0%) també és inferior a la mitjana de la ciutat en 3,2 punts percentuals. El barri amb més persones grans que viuen soles és Les Corts amb 7.996 persones i també és el barri amb percentatges de solitud per sobre la mitjana del Districte. [Escribir texto] Solitud de la gent gran 65 i més anys. Dones. 2011 Població Viuen sols Índex solitud Població Viuen sols Índex solitud Districte Barri 65 i més 65 i més 65 i més 75 i més 75 i més 75 i més 19 Les Corts 6.209 1.968 31,7 3.399 1.300 38,2 20 La Maternitat i Sant Ramon 3.142 888 28,3 1.670 616 36,9 21 Pedralbes 1.587 413 26,0 890 278 31,2 No consta 0 0 0 0 Les Corts 10.938 3.269 29,9 5.959 2.194 36,8 Barcelona 204.095 67.577 33,1 120.076 47.562 39,6 Font: Padró Municipal d'Habitants a 30.06.2011. Departament d'Estadística. Ajuntament de Barcelona. La solitud de les dones més grans del districte continua per sota de la mitjana de Barcelona, i el barri que té l’Indeix més baix és Pedralbes Solitud de la gent gran 65 i més anys. Homes. 2011 Població Viuen sols Índex solitud Població Viuen sols Índex solitud Districte Barri 65 i més 65 i més 65 i més 75 i més 75 i més 75 i més 19 Les Corts 4.332 585 13,5 2.044 307 15,0 20 La Maternitat i Sant Ramon 2.337 273 11,7 1.077 142 13,2 21 Pedralbes 1.193 134 11,2 611 75 12,3 No consta 0 0 0 0 Les Corts 7.862 992 12,6 3.732 524 14,0 Barcelona 132.796 18.897 14,2 66.207 10.602 16,0 Font: Padró Municipal d'Habitants a 30.06.2011. Departament d'Estadística. Ajuntament de Barcelona. Igualment que amb les dades de les dones, la solictud dels homes de les Corts, continua per sota de la mitjana de Barcelona, l’index de solitud de homes de 65 i mes i de 75 i mes, està dos punts per sota de la mitjana de la ciutat INDICADORS DE GESTIÓ PROGRAMA GENT GRAN LES CORTS . Lloc Nº Activitats Nº total participants Casal Sant Ramón 51 Tallers 573 Casal Can Novell 45 tallers 480 Casal Sant Ramon 14 Activitats socials 1250 (festes, balls…) Casal Can Novell 14 Activitats socials (festes 1300 balls) Casal Pere Quart 21 Activitats socials , festes 2300 , balls) Casal Pere Quart 7 Excursions 530 Cinema Pere Quart 11 Cinema 340 Cinema CC Les Corts 36 Cinema 4320 Jornades de gent gran i 4 (festes Corts, Jornades 1495 (Jornades) d’altres activitats del gent gran, projectes) 150 (Festes Corts) [Escribir texto] programa 100 (gent gran escriu contes) 500 activitats puntuals Total 2.245 Total activitat Districte 13.338 persones Corts Mitjana us dia per casal: 110 persones per dia i casal Número de Socis als Casals de Gent Gran Municipals Casal Can Novell 337 Casal Sant Ramon 352 Casal Pere Quart 1.000, fitxer no actualitzat Mitjana edat socis: 90 i + de 81 a 90 de 71 a 80 Sant Ramon Can Novell de 60 a 70 -de 60 0 20 40 60 80 100 120 140 160 [Escribir texto] 4. El PAM i el PAD del Districtre de les Corts. Objectius de Gent Gran PAM 2011-2015 1.- Persones i famílies: “La ciutat preferida per viure amb seguretat, equitat i qualitat de vida” 1.1. Garantir l’accessibilitat, qualitat i equitat dels serveis 1.1.3. Atenció a les persones grans dependents i/o en risc d’exclusió. Ampliar i millorar l’atenció a les persones grans dependents i/o en risc d’exclusió sota criteris d’equilibri territorial, adequant els models d’atenció a les diferents necessitats vitals de les persones ateses, avançant en la qualitat dels serveis que es presten i promovent la participació dels beneficiaris i dels seus familiars en el disseny i millora dels serveis. - Impulsar un pla d’actuació i sensibilització que garanteix la prevenció, detecció i una atenció eficaç i coordinada entre els diferents agents i institucions, davant les situacions de maltractaments d’abús i de risc sever de la gent gran. - Promoure la participació de les persones ateses i dels seus familiars. - Ampliar el nombre d’habitatges amb serveis en funcionament tot promovent la vinculació territorial de les persones grans. - Enfortir els recursos de suport a les famílies cuidadores potenciant el treball en xarxa entre entitats, serveis sanitaris i serveis socials, i millorar i ampliar els programes de formació i suport. - Coordinar amb la xarxa sanitària, i especialment la de salut mental, els instruments de gestió de les necessitats socials d'aquest sector de població. - Millorar la cobertura de les necessitats bàsiques de la gent gran en situació d'alt grau de vulnerabilitat (solitud, aïllament i sobre envelliment) - Dissenyar i executar projectes en xarxa per detectar situacions de vulnerabilitat en gent gran. - Creació de xarxes amb participació de professionals, usuaris i entitats del sector que permetin millorar la detecció de situacions de vulnerabilitat. - Dissenyar i executar projectes grupals per donar suport a persones cuidadores de gent gran dependent - Ampliar l’acolliment residencial de la gent gran en situació d’urgència social 1.1.4: Accessibilitat i qualitat dels serveis socials bàsics. Millorar l’accessibilitat i la qualitat dels serveis socials bàsics, facilitant la cita concertada per telèfon o Internet, a partir del desenvolupament i avaluació del Model de [Escribir texto] Serveis Socials Bàsics, millorant el temps d’atenció i el grau de satisfacció de les persones ateses - Millorar els serveis de Teleassistència i d’Atenció Domiciliària - 1.1.6. Envelliment Actiu. Fomentar l’envelliment actiu i la participació de la gent gran en tota mena d’activitats, promovent el seu caràcter intergeneracional, el voluntariat, l’accés a les noves tecnologies i el treball en xarxa com a mitjà de prevenció i promoció de l’autonomia personal a través dels casals i altres serveis de proximitat. - Implementar durant aquest mandat el Pla Municipal de Gent Gran. - Incrementar l’aplicació del Pla de millora dels casals i espais de gent gran en els districtes, tot promovent la seva implicació al barri - Adequar el títol de la Targeta Rosa a les necessitats actuals de mobilitat de les persones grans, tenint en compte la diversitat d’operadors públics de la xarxa de transport, i convertir la Targeta Rosa com un instrument real facilitador de processos d’envelliment actiu, a partir del gaudi dels descomptes i avantatges associats als titulars de la Targeta Rosa. - Promoure la participació de la gent gran en qualitat de promotors, organitzadors i dinamitzadors de les activitats dels casals garantint que totes les actuacions responguin als seus interessos i necessitats, i fent dels casals l’espai per facilitar l’intercanvi d’experiències, la prevenció de la solitud i l’aïllament i l’arrelament social de les persones grans. - Increment i potenciació dels punts d’informació dels casals, per garantir a les persones grans el ple coneixement dels seus drets, els serveis i les eines per promoure la seva autonomia i participació. - Potenciació dels programes de voluntariat i de relació entre generacions. - Incorporar els centres d’atenció primària entre els centres en els que es farà difusió del document de Drets i Deures de la gent gran. - Donar suport a programes esportius i altres programes entre els centres residencials, centres de dia, casals de barri, espais de gent gran, etc. per tal de facilitar la interconnexió entre els diferents equipaments i afavorir les relacions intergeneracionals. - Promoure la participació activa al conjunt de la gent gran de la ciutat, així com la seva formació i el voluntariat. - Adhesió de la ciutat de Barcelona a la celebració de l’Any europeu de l’envelliment actiu i de la solidaritat entre generacions 1.5 Barcelona salut: promoure una ciutat saludable 1.5.3: Mirada transversal. Incorporar la dimensió de la Salut a les polítiques publiques amb una mirada transversal. - Salut i Atenció Social. [Escribir texto] - -Abordatge conjunt de les intervencions respecte a persones i col·lectius amb necessitats: abordatge integral de l‟envelliment actiu i saludable amb quatre experiències pilot. 2.3. Enfortir el teixit associatiu per garantir la seva funció de transmissió i dinamització dels problemes i necessitats dels ciutadans. 2.3.1.: Associacionisme ciutadà fort, implicat i corresponsable. - Aconseguir un associacionisme ciutadà fort, implicat i corresponsable que permeti una nova estratègia política basada en un model de concertació per a la ciutat - Impulsar una agenda del moviment associatiu de gent gran, per al desplegament de projectes i d’accions encaminades a fer de Barcelona una ciutat més amiga per la gent gran i per a totes les edats, a través del Consell de gent gran i altres espais de participació. - 4.2 Garantir l’excel·lència en el disseny urbà i dels edificis impulsant una arquitectura de qualitat 4.2.4. Ciutat amigable amb la gent gran. Avançar en la construcció d'una ciutat per a totes les edats i amigable amb la gent gran - Definir el Programa Municipal per a la Gent gran 2012-2015, d'acord amb les conclusions del diagnòstic participatiu del projecte de Ciutats Amigues de la Gent Gran de l'OMS i impulsat pel Consell Assessor de la Gent Gran OBJECTIUS DE GENT GRAN PAD DEL DISTRICTE 2012-2015 Les Corts, un districte compromès amb la inclusió, que garanteix la convivència i seguretat veïnal i vetlla perquè ningú estigui sòl. 1.1 Garantir l’accessibilitat, qualitat i equitat dels serveis. Assegurar uns serveis, en especial els socials, de qualitat i de plena satisfacció per al ciutadà. Promoure un accés just als serveis d’acord a les necessitats específiques dels destinataris  Potenciar i articular el conjunt de serveis de proximitat i atenció domiciliària: donar suport a les iniciatives de bon veïnatge i voluntariat social  Treballar per a la cohesió social amb programes per àmbits: gent gran, igualtat, infants, joves, persones amb discapacitat, etc   Programa de formació i relació -aules d'extensió universitària-  Consolidar el projecte per a la gent gran “Un milió de passes” 1.6 Potenciar la funció social de l’esport. Potenciar l’esport, el seu vessant educatiu i competitiu, sense oblidar el que representa per a la salut, per a la relació entre les persones i per a la cohesió. [Escribir texto] −  Disseny urbà de qualitat fent èmfasis en la regeneració dels barris de la ciutat i fent de la ciutat un escenari de la pràctica esportiva i una ciutat sense barreres  Recorreguts esportius a l’espai públic 1.7.Garantir la seguretat de les persones. Assegurar la tranquil·litat de les persones en l’espai públic, a les seves llars i arreu del territori del municipi de Barcelona, i promoure la conducta cívica.  Seguretat a l'espai públic: pilar de la convivència  Treballar per garantir la seguretat al barri tant en torns diürns com nocturns, en especial atenció als col·lectius més vulnerables La comunitat , el teixit associatiu amb la seva agenda social, cultural i esportiva són els elements clau de la vida de barri, del territori i de l’actual governança. 2.1.Potenciar i ordenar els canals d’interacció real i efectiva entre l’Ajuntament i les diferents entitats, associacions i agents esportius, socials i culturals. Apropar a les diferents entitats, associacions i agents esportius, socials i culturals, les eines que facin possible una major participació, i traduir aquesta de forma efectiva dins l’acció política de l’Ajuntament  Fomentar les noves tecnologies com a eina de participació  Facilitar el coneixement dels serveis i recursos del districte  Augmentar els punts wifi del districte i en millorarem la seva senyalització 2.3.Enfortir el teixit associatiu de la ciutat per garantir la seva funció de transmissió i dinamització dels problemes i necessitats dels ciutadans. Reforçar el teixit associatiu ajustant-lo a les necessitats de la ciutat.  Impulsar processos informatius i formatius amb les entitats i els ciutadans a títol individual com a base per a enfortir l’associacionisme i la participació ciutadana  [Escribir texto] »5. Eixos estratègics, objectius operatius i accions 2013-2015 La difusió de l’envelliment actiu entre la ciutadania 1.-Difondre el missatge de l'envelliment actiu a la gent gran i a la ciutadania en general.  Organització de les Jornades de Gent Gran anuals on es mostren les diferents activitats que es realitzen durant tot l'any als Casals i a les entitats de gent gran del Districte.  Continuitat en la organització de xerrades sobre envelliment actiu a diferents equipaments públics del Districte., amb el suport dels equips de Infermeria dels CAPs [Escribir texto]  Distribució del folletó de les 12 recomanacions per envellir activament al Districte en els Casals de Gent Gran, equipaments `públics i entitats del districte.  Realització activitats informatives als diferents equipaments públics del Districte (culturals, esportius…) per donar a conèixer el missatge de l’envelliment actiu 2.-Mantenir el lema " Envelliment Actiu" en els productes de comunicació del Districte. o Programació de trobades amb les entitats de gent gran del Districte per incorporar el lema "Envelliment actiu" en els seus productes comunicatius. . 3.- Establir una canal de comunicació virtual per a la gent gran del Districte (creació d'un blog)  Informació i coneixement a la gent gran de les xarxes creades Blog, Facebook, Picasa etc.  Formació envers la xarxa 2.0 en els diferents cursos i tallers de Internet del Districte .  Formació a mida per entitats de gent gran i comissions dels casals. La promoció de la participació social de les persones grans a la ciutat. 2.1. Potenciar les relacions intergeneracionals.  Organització del projecte intergeneracional "Els grans fem contes per els nens i les nenes" entre casals i equipaments de gent gran i les escoles del Districte. o Organització del casal d'estiu "Avis i nets, temps de lleure espais compartits" al Casals de Gent Gran dels Districtes. o Dinamització de l'espai Wii del casal Sant Ramon. o Organització de tallers adreçats a avis i nets al Casal de Gent Gran de Pere Quart 2.2. Suport a entitats que treballen amb temes d'educació permanent (Aules d'Extensió Universitàries Les Corts).  Cessió d'espais públics per dur a terme les xerrades, i d'altres activitats que realitzen aquestes dues aules al Districte.  Suport tècnic a entitats (aules extensió), suport en la xarxa 2.0 i en la difusió d'activitats per a la gent gran. [Escribir texto] 2.3.-Fomentar la participació de la gent gran en projectes de tipus social en col·laboració amb d'altres agents socials.  Suport a les entitats que treballen en programes de voluntariat com el Banc Solidari de Serveis.  Cessió d'espais a aquestes entitats pels desenvolupaments dels seus projectes i difusió d’aquests en els casals de gent gran.  Manteniment dels contactes amb diferents entitats de voluntariat que treballen al Districte de les Corts ( CONEX, AMICS DE LA GENT GRAN…)  Participació i difusió del projecte RADARS entre les diferents serveis i entitats de gent gran del districte 2.4.Consolidar r el grup de treball de gent gran del Districte com a espai de referència per a la participació social de les persones grans.  Manteniment de convocatòries periòdiques del grup de treball de gent gran del Districte.  Incorporació de nous membres al grup de treball de gent gran .( responsables de les comissions d’activitats dels casals, entitats del districte...) 3.- La dinamització d’espais de desenvolupament personal al llarg de l'envelliment. 3.1. Realitzar activitats de formació i de lleure tant als equipaments per a gent gran com a d'altres serveis del Districte ( tallers, sortides, xerrades)  Organització de tallers artístics i culturals com: ball, pintura oli, dibuix, patchwork, història, festes populars, manualitats…  Organització de sortides culturals i socials.  Organització d'activitats culturals als Casals: Balls per a la gent gran, exposicions, xerrades, calendari festiu tradicional… 3.2. Incrementar el nombre de persones voluntaris per compartir els seus coneixements amb d'altres.  Contactes amb el consorci de Normalització Lingüística per la organització de parelles lingüístiques als equipaments de gent gran.  Explicació del projecte a les entitats de gent gran del districte  Organització d'activitats per captació de voluntaris al Districte.  Actuacions de suport i reconeixement als voluntaris dels casals de gent gran [Escribir texto] 3.3. Fomentar les tecnologies de la informació i la comunicació per tal dinamitzar la escletxa digitat entre generacions.  Formació en els Casals de Gent Gran en Noves Tecnologies i accés gratuït.  Informació envers les noves tecnologies en els casals i espais de gent gran.  Punt wifi i ordinadors d'accés lliure en els Casals de Gent Gran.  Informació en l’ús del bloc “ Envelliment actiu “ i la xarxa 2.0 del districte de les Corts 4.- La promoció de la salut de les persones mentre aquestes envelleixen. 4.1.Promoure les activitats físiques dirigides a les persones grans en equipaments i espais oberts del Districte ( parcs i places).  Organització de diferents tallers i activitats físiques als equipaments esportius del districte dirigides a gent gran  Consolidació projecte “ Un milió de passes”  Manteniment del programa“ activat als parcs “ (grup tai.xi Parc Maternitat )  Augment del número d'activitats físiques per a la gent gran als equipaments del districte  Organització d'activitats per donar a conèixer els aparell s per fer gimnàstica a l'aire lliure del Districte. 4.2. Implicar a les farmàcies de les Corts per la realització d'accions preventives ambles persones grans del Districte.  Organització d'algun taller sobre hàbits saludables en el context de les Jornades de Gent Gran del Districte.  Difondre entre els Casals, entitats i equipaments del Districte les funcions de prevenció de la salut que realitzen les farmàcies 4.3. Organitzar activitats dirigides a la prevenció de la salut conjuntament amb els centres d'atenció primària.  Manteniment i difusió del projecte “ Un milió de passes” conjuntament amb els centres d'atenció primària.  Xerrades i tallers de saluts organitzats i dirigits conjuntament amb els centres d'atenció primària.  Donar suport en el territori de les diferents programes de salut que es realitzen. [Escribir texto] 5. La protecció de la seguretat, la dignitat i l’autonomia de les persones grans. 5.1.Generar accions que potenciïn una major autonomia de les persones grans.  Coordinació amb els serveis socials per treballar línies d'actuació conjuntes i en especial amb el Projecte Radars.  Manteniment de contactes amb entitats de gent gran per detectar situacions de vulnerabilitat.  Implicació del comerç en el projecte RADARS. 5.2. Implicar els agents de promoció econòmica i els agents de seguretat en la protecció i prevenció de riscos de la gent gran (comerç, guàrdia urbana)  Coordinació amb els diferents cossos de seguretat per programar activitats preventives per a la gent gran del Districte.  Organització d'activitats preventives als Casals de Gent Gran i d'altres equipaments.  Implementació del projecte "Botiga Amiga" en les Corts. 5.3. Consolidar les coordinacions amb equipaments sanitaris i culturals per donar suport a projectes dirigits a gent gran ( biblioteques,CAPs)  Coordinacions amb l'equip d'Infermeria dels CAPs i altres equipaments públics per la organització en activitats i en la difusió d'aquestes.  Establiment d’estratègies comunes amb les biblioteques del Districte per tal d'augmentar el número d'usuaris dels serveis de préstec i lectura a domicili..  5.4. Garantir l'accessibilitat de tots els equipaments del Districte, ( accessos, anells magnètics…)  Revisió de les mesures d'accessibilitat als equipaments del Districte.  Realització de millores d'accessibilitat als Casals de Gent Gran del Districte. 5.5. Promoure el manteniment de la memòria de la gent gran.  Manteniment i difusió dels tallers de la memòria, organitzats al Districte, tant els realitzats per entitats com els municipals.  Organització de nous tallers de memòria als equipaments del Districte. [Escribir texto] 6. La gestió de la qualitat dels Casals i espais de gent gran municipals. 6.1. Millorar la qualitat del servei als Casals de Gent Gran municipals.  Organització d'una comissió gestora a Can Novell i Pere Quart.  Suport a la comissió gestora ja existent del casal Sant Ramon.  Captació de voluntaris per formar part de les comissions gestores i les comissions d'activitats.  Realització d'accions que permetin que les entitats de gent gran s'impliquen en les dinàmiques dels Casals de Gent Gran municipals. ( Aules d’Extensió Universitària, CONEX, Remei...) 6.2. Aconseguir obrir una ciberaula a un equipament de gent gran del Districte.  Manteniment de contactes amb els responsables del projecte Ciberaula.  Cerca d'un espai adient per la creació d'una Ciberaula.  Implementació de la Ciberaula i realització dels tallers de informàtica. 6.3.Implementar el model de gestió del Pla de Millora dels Casals de Gent Gran al Casal de Gent Gran Joan Oliver " Pere Quart ".  Implementació de noves formes d’organització al Casal de Gent Gran Joan Oliver “ Pere Quart” ( comissió d’activitats, Gestora..)  Realització de noves activitats al casal de gent gran per tal de cercar nous usuaris.  Realització de accions per implicar a persones voluntàries en el desenvolupament d’activitats al Casal 6.4.- Potenciar el punt d'informació dels Casals  Actualització periòdica de la Informació.  Realització d'accions per donar a conèixer el punt d'informació  Posada en marxa d'un nou punt d'informació al Casal de Gent Gran Joan Oliver " Pere Quart". 6.5.-Definir eines per mesurar la qualitat dels equipaments de gent gran  Creació d' indicadors de gestió per a equipaments de gent gran.  Establiment de criteris comuns pels Casals de Gent Gran del Districte.  Establiment d'indicadors de qualitat als Casals de Gent Gran. [Escribir texto]  Instal·lació de bústies de suggeriments en tots els casals de gent gran.  Realització d’enquestes periòdiques per avaluar l’opinió dels usuaris 6. Avaluació A V A L U A C I Ó PROGRAMA D’ACCIONS PER A LA PROMOCIÓ DE L’ENVELLIMENT ACTIU DE LES PERSONES GRANS DEL DTE . DE LES CORTS 2013-2015 EIXOS ESTRATÈGICS OBJECTIUS OPERATIUS ACCIONS SEGUIMENT GRAU DE COMPLIMENT DEL PROGRAMA VALORACIÓ FINAL DEL PROGRAMA El Programa d’Accions per a la Promoció de l’Envelliment Actiu de les Persones Grans del Districte Les Corts 2013-2015 és la garantia de coherència i unitat d’acció de tot el desenvolupament programàtic per a la promoció de l’Envelliment Actiu de les persones grans al territori. L’avaluació es contempla com un seguiment continu dels corresponents objectius operatius i de les accions descrites, de tal manera que, quan finalitzi el programa al 2015, cada acció es pugui qualificar segons el seu grau de compliment, amb els ítems següents: - S’ha complert [Escribir texto] - No s’ha complert - S’ha complert en part Aquesta qualificació anirà acompanyada d’un breu comentari de justificació del corresponent grau de compliment. L’ avaluació del Programa d’Accions té en compte el procés següent: Planificació – Programació – Execució – Avaluació – (ajustos) – Reprogramació D’aquesta forma, de manera justificada, es podrà reprogramar algun objectiu o acció per tal d’aconseguir l’eficient implementació del eixos estratègics que s’han acordat. En aquest sentit, l’avaluació és un procés continu que també es retroalimenta a partir de la detecció d’elements programàtics no previstos. A la finalització del Programa d’Accions es realitzarà un informe d’avaluació que reculli: - La justificació del grau de compliment de les accions - Una valoració global del Programa d’Accions - Noves propostes de futur que puguin sorgir INFORME d'AVALUACIÓ del PROGRAMA D’ACCIONS PER A LA PROMOCIÓ DE L’ENVELLIMENT ACTIU DE LES PERSONES GRANS DEL DTE. DE LES CORTS 2013-2015 Grau de compliment de les accions Valoració global del Programa d’Accions Noves propostes de futur I N F O R M E [Escribir texto]