Secretaria General Ref.: CP 14/15 ACORDS adoptats pel Plenari del Consell Municipal en la sessió ordinària de 30 d’octubre de 2015. Aprovació de l’acta de la sessió de 2 d’octubre de 2015. C) Part decisòria/executiva a) Ratificacions b) Propostes d'acord COMISSIÓ D'ECONOMIA I HISENDA 2.- (EM 2015-10/11) NOMENAR, en l’exercici de les competències reservades al Plenari del Consell Municipal de l’Ajuntament de Barcelona amb relació a les societats privades municipals Barcelona de Serveis Municipals, SA, Informació i Comunicació de Barcelona, SA, Barcelona Activa, SA, Barcelona d’Infraestructures Municipals, SA, Barcelona Gestió Urbanística, SA, Foment de Ciutat, SA, auditors de cadascuna d’elles per a l’exercici 2015 a PricewaterhouseCoopers Auditores, SL, i Gabinete Técnico de Auditoría y Consultoría, SA, conjuntament. NOMENAR, com a soci únic de Barcelona de Serveis Municipals, SA, auditors per als seus respectius comptes anuals consolidats per a l’exercici 2015 PricewaterhouseCoopers Auditores, SL, i Gabinete Técnico de Auditoría y Consultoría, SA, conjuntament. 3.- (EM 2015-10/12) APROVAR, amb ratificació del conveni d'accionistes signat en data 30 de juliol de 2015, el conveni de col·laboració entre la Generalitat de Catalunya, l’Ajuntament de Barcelona, la Diputació de Barcelona, l’Àrea Metropolitana de Barcelona, l’Ajuntament de l’Hospitalet de Llobregat i la Cambra Oficial de Comerç, Indústria i Navegació de Barcelona per al finançament de l’ampliació de la Fira de Barcelona. AUTORITZAR I DISPOSAR la despesa de 40.000.220,55 euros a favor de Fira 2000, SA, amb càrrec a la partida esmentada en el document comptable, dels pressupostos dels anys 2017-2021 pels imports anuals establerts en el pacte primer b). NOTIFICAR aquest acord a la Generalitat de Catalunya, la Diputació de Barcelona, l’Àrea Metropolitana de Barcelona, l’Ajuntament de l’Hospitalet de Llobregat i la Cambra Oficial de Comerç, Indústria i Navegació de Barcelona. FACULTAR l’Alcaldia perquè pugui efectuar totes les actuacions encaminades a la plena efectivitat d’aquest acord. 5.- (19944) EXTINGIR el dret de superfície constituït a favor de l’Administració General de l’Estat - Ministeri de Treball i Seguretat Social, per acord del Plenari del Consell Municipal en sessió de 29 de febrer de 2008, formalitzat en escriptura pública davant el notari de Barcelona senyor Mario Romeo García el dia 17 de juliol de 2008, amb número de protocol 1.990, respecte a la finca de propietat municipal situada al carrer Veneçuela, núms. 30-40, entre els carrers de Provençals i Selva de Mar, per a la construcció d’un edifici que s’integraria en el Patrimoni Sindical, en haver transcorregut el termini per dur a terme la construcció esmentada, establert 1 en el pacte quart amb relació al pacte novè punt 2 del conveni de 18 de febrer de 2008 protocol·litzat en l’escriptura esmentada; FORMALITZAR l’extinció del dret de superfície en escriptura pública; INSCRIURE-LA al Registre de la Propietat; i FACULTAR l’Alcaldia per dur a terme totes les actuacions encaminades a concretar, clarificar i executar el present acord. 6.- (3-129/2015) RESOLDRE les al·legacions presentades i APROVAR definitivament la modificació de crèdit del Pressupost General de l’Ajuntament de Barcelona de l’exercici 2015, consistent en suplements de crèdit per un import de 41.447.927,38 euros i en crèdits extraordinaris per import de 47.324.081,35 euros, finançats amb romanent de Tresoreria per a Despeses Generals corresponent a la liquidació del Pressupost 2014 (aprovada per Decret d’Alcaldia de data 27 de febrer de 2015) i transferències de crèdit per import de 12.900.000,00 €, de conformitat amb la distribució d’aplicacions pressupostàries que consta a l’expedient, referència comptable 15090790. 7.- (F-1506) APROVAR el Pla econòmic i financer consolidat 2015-2016 de l’Ajuntament de Barcelona (exp. F-1506) que s’annexa, en virtut de la Llei orgànica 2/2012, de 27 d’abril, d’estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera; i la seva tramesa als òrgans competents de la tutela financera de l’Ajuntament de Barcelona per a la seva aprovació. COMISSIÓ DE PRESIDÈNCIA, DRETS DE CIUTADANIA, PARTICIPACIÓ I SEGURETAT I PREVENCIÓ 8.- NOMENAR l'Il·lm. Sr. Raimond Blasi i Navarro representant de l’Ajuntament de Barcelona al Consell Metropolità de l’Àrea Metropolitana de Barcelona en substitució del Sr. Antoni Vives i Tomàs. 9.- DESIGNAR l’Ima. Sra. Mercè Homs i Molist representant de l’Ajuntament de Barcelona al Consell General del Consorci del Centre de Cultura Contemporània de Barcelona. Casa de Caritat en substitució de l’Im. Sr. Jaume Ciurana i Llevadot. 10.- ADOPTAR, en l'exercici de les competències reservades a l'Ajuntament com a soci únic de les societats privades municipals, els acords següents: 1.- DESIGNAR membres dels consells d'administració de les societats municipals que es detallen: Barcelona d’Infraestructures Municipals, SA: Im. Sr. Jordi Martí i Galbis en substitució del Sr. Antoni Vives i Tomàs; Barcelona de Gestió Urbanística, SA: Im. Sr. Jordi Martí i Galbis en substitució del Sr. Antoni Vives i Tomàs; Sr. Francisco Javier Buron Cuadrado en substitució del Sr. Jordi Campillo Gámez i la Sra. Aurora López Corduente en substitució del Sr. Joan Llort Corbella; Foment de Ciutat, SA: la Sra. Mónica Mateos Guerrero en substitució de la Sra. Mercè Massa Rincón, i la Sra. Aurora López Corduente en substitució del Sr. Sr. Joan Llort Corbella. 2.- ESTABLIR que el termini de designació dels consellers/es que es nomenen serà l'establert en els respectius estatuts, sens perjudici de la renovació que fos procedent en el canvi de mandat consistorial. 3.- FACULTAR indistintament els presidents i els secretaris dels consells d'administració per comparèixer davant notari i elevar a escriptura pública els nomenaments anteriors, com també per complir els tràmits necessaris per a la seva inscripció en el Registre Mercantil i també la correcció d'errors materials en cas necessari. 11.- (OR-0000028 (5) RESOLDRE les al·legacions formulades en els termes que resulten dels informes que obren a l’expedient. APROVAR les modificacions del vigent catàleg de llocs de treball i categories professionals en els termes que s'adjunten a l'annex. PUBLICAR aquest acord i els seus annexos a la Gaseta Municipal i al web municipal i, de forma resumida, al Butlletí Oficial de la Província. 2 12.- (94/2015) RATIFICAR la resolució de l’Alcaldia, d'1 d'octubre de 2015, per la qual s'atorga la Medalla d’Honor al Mèrit, en la categoria de bronze, als membres de la Guàrdia Urbana que figuren en les relacions adjuntes, per la realització de serveis rellevants o de contrastada eficàcia, d’acord amb el que disposa el vigent Reglament d’honors i recompenses dels membres de la Guàrdia Urbana i del Servei d’Extinció d’Incendis i Salvament de 17 de setembre de 1976. 13.- (106/2015) RATIFICAR la resolució de l’Alcaldia, d’1 d’octubre de 2015, per la qual s'atorguen les plaques de reconeixement i la Medalla d’Honor al Mèrit en la categoria d’argent, a títol honorífic, a les persones i entitats alienes al cos de la Guàrdia Urbana que figuren en la relació adjunta, segons el que estableix la disposició addicional del Reglament d’honors i recompenses dels membres de la Policia Municipal i del Servei d’Extinció d’Incendis, de 17 de setembre de 1976, en reconeixement a les seves actuacions i col·laboració envers la Guàrdia Urbana d’aquesta ciutat. COMISSIÓ D'ECOLOGIA, URBANISME I MOBILITAT Districte de Ciutat Vella 14.- (13PL16149) DONAR conformitat al text refós, de la modificació del Pla especial de reforma interior de la Barceloneta, per a la refosa i actualització del planejament vigent i modificació puntual del Pla especial de protecció del patrimoni arquitectònic de la ciutat de Barcelona en l’àmbit del districte de Ciutat Vella, per a la inclusió del "Conjunt especial de la Barceloneta", d’iniciativa municipal, que recull i integra en un únic text adaptat les prescripcions de l’acord de la Subcomissió d’Urbanisme del municipi de Barcelona (sessió de 10 de juliol de 2015) d’aprovació definitiva de la modificació del Pla general metropolità a la Barceloneta, del qual aquest deriva; tot això, de conformitat amb l’informe de la Direcció de Serveis de Planejament emès en data 2 d’octubre de 2015, que consta a l’expedient i, a l'efecte de motivació, es dóna per reproduït; i CONDICIONAR l’executivitat d’aquest acord a la publicació i consegüent executivitat de l’acord d’aprovació definitiva de la modificació del Pla general metropolità a la Barceloneta. 15.- (13PL16160) APROVAR definitivament, de conformitat amb l'article 68 de la Carta municipal de Barcelona, el Pla especial integral i de millora urbana per a l’ampliació de la botiga Raima, situada al carrer Comtal, núm. 27, promogut per La Carpeta i el Paper, SA, amb les prescripcions, que s’incorporen d’ofici, a què fa referència l’informe jurídic per a l’aprovació definitiva, de la Direcció de Serveis de Planejament, que consta a l’expedient, i, a l'efecte de motivació, s’incorpora a aquest acord. Districte de Sants-Montjuïc 16.- (15PL16304) APROVAR definitivament, de conformitat amb l'article 68 de la Carta municipal de Barcelona, el Pla especial urbanístic d’ordenació del subsòl per a la ubicació d’un dipòsit a la cruïlla del passeig Olímpic i el passeig del Migdia, a la muntanya de Montjuïc, promogut per l’Àrea Metropolitana de Barcelona. 3 17.- (15PL16329) APROVAR definitivament, de conformitat amb l'article 68 de la Carta municipal de Barcelona, el Pla especial urbanístic i de millora urbana per a la regulació de l’equipament situat al bloc 7 de Can Batlló, per ubicar-hi la nova seu de l’Escola de Mitjans Audiovisuals (EMAV), d’iniciativa municipal, amb les modificacions a què fa referència l’informe de la Direcció de Serveis de Planejament, que consta a l’expedient i, a l'efecte de motivació, s’incorpora a aquest acord. Districte de Sarrià - Sant Gervasi 18.- (15PL16294) APROVAR definitivament, de conformitat amb l'article 68 de la Carta municipal de Barcelona, la modificació del Pla especial urbanístic per a la concreció de l’ús i ordenació de l’equipament Club Esportiu Arsenal, situat a la finca del carrer Pomaret, núms. 49-55, i carrer Anglí, núm. 90, promogut per Deportivo Squash Arsenal, SL. Districte d’Horta-Guinardó 19.- (15PL16341) APROVAR definitivament, de conformitat amb l'article 68 de la Carta municipal de Barcelona, el Pla especial urbanístic per a la regulació de l’equipament situat a la plaça de Meguidó, al barri de Sant Genís dels Agudells, d’iniciativa municipal. 20.- (15PL16359) APROVAR definitivament, de conformitat amb l'article 68 de la Carta municipal de Barcelona, el Pla especial urbanístic i de millora urbana per a la regulació dels vestidors de les instal·lacions esportives de la Vall d’Hebron (Teixonera), d’iniciativa municipal. Districte de Sant Martí 21.- (14PL16269) APROVAR definitivament, de conformitat amb l'article 68 de la Carta municipal de Barcelona, el Pla especial urbanístic integral de definició i concreció de l’equipament del carrer de Pujades, núm. 97, d’iniciativa municipal, amb les modificacions a què fa referència l’informe de la Direcció de Serveis de Planejament; RESOLDRE les al·legacions presentades en el tràmit d’informació pública de l’aprovació inicial, de conformitat amb l’informe de la direcció esmentada de valoració de les al·legacions; informes, tots dos, que consten a l’expedient i, a l’efecte de motivació, s’incorporen a aquest acord. c) Proposicions D) Part d'impuls i control a) Proposicions / declaracions de grup del grup municipal de CiU: Es fa constar que les proposicions / declaracions de grup que es transcriuen a continuació tenen naturalesa d’actes d’impuls polític de l’acció del Govern i no produeixen efectes jurídics com a actes administratius resolutoris. 1.- (M1519/1254) El Plenari del Consell Municipal acorda: 1) Mantenir el compromís de l'Ajuntament amb la línia estratègica de col·laboració publicoprivada d'impuls econòmic i la competitivitat de la ciutat, que tants bons fruits està donant per reactivar l'economia, crear ocupació i reduir l'atur, i oferir noves oportunitats de present i de futur als barcelonins i barcelonines dins una economia social de mercat. 2) Identificar noves oportunitats de projecció internacional de Barcelona com a destí i origen d'activitat econòmica, dinamització comercial, 4 atracció d'inversió i retenció de talent, amb l'objectiu de seguir oferint oportunitats de progrés econòmic i social, i una ocupació de qualitat per a tothom. 3) Que el Govern municipal elabori un programa anual de noves mesures i propostes de promoció econòmica, optimitzant els recursos que ofereix l'Administració, facilitant la connexió entre el talent local i les oportunitats internacionals, i propiciant un diàleg continuat entre el Govern, les empreses, els treballadors i els principals agents econòmics i socials de la ciutat. 4) Entre altres principis d'impuls econòmic i la competitivitat de la ciutat el Govern municipal es compromet a: a. Vetllar per la qualitat de l'ocupació a Barcelona i per la implantació d'un salari mínim més elevat a partir del compromís de les empreses i sindicats de la nostra ciutat i l'àrea metropolitana. b. La preservació de comerç de proximitat i l'impuls d'un turisme responsable i sostenible, analitzant les tendències en la transformació dels sectors tradicionals com una oportunitat de generació de nova activitat econòmica. c. Potenciar i consolidar Barcelona com el millor entorn per desenvolupar un nou creixement econòmic, responsable i sostenible, incidint en la creació, desenvolupament i atracció de noves empreses, i per generar llocs de treball de qualitat. d. Continuar apostant per sectors estratègics de futur com la salut i les ciències de la vida, les noves tecnologies mòbils, l'automoció i la mobilitat sostenible, l'economia verda i les energies netes, la innovació social, i les indústries creatives, entre altres. Del grup municipal C’s: 2.- (M1519/1244) El Plenari del Consell Municipal acorda: Donar compliment al mandat democràtic emanat de les comissions extraordinàries d'Economia i Hisenda i d'Ecologia, Urbanisme i Mobilitat, i de forma immediata, realitzar una proposta d'alçament parcial de la suspensió en les “àrees estadístiques bàsiques” (abans ZRP) no congestionades en els districtes següents: les Corts, Sarrià - Sant Gervasi, Horta-Guinardó, Nou Barris, Sant Andreu, Sant Martí i Sants- Montjuïc d'acord amb l'informe presentat per la quarta tinenta d'alcaldia, i amb la finalitat de no parar l'activitat econòmica i la generació d'ocupació a la ciutat. Del grup municipal d’ERC: 3.- (M1519/1251) El Plenari del Consell Municipal acorda: - Mostrar el rebuig del Consell Municipal vers l'actuació del Ministeri d'Hisenda, pel fet d'incloure els pressupostos del Consorci de la Zona Franca dins els pressupostos generals de l'Estat (PGE). - Exigir al conseller delegat del Consorci, com a càrrec executiu d'aquest organisme, la defensa de l'autonomia del Consorci de la Zona Franca davant la manca de respecte del Govern espanyol per l'autonomia local de la ciutat de Barcelona. - Que l'alcaldessa, com a presidenta del Consorci, lideri la revisió d'aquest organisme per augmentar la participació de les institucions catalanes (Ajuntament i Generalitat), amb l'objectiu que esdevinguin majoritàries en el si del Consorci de la Zona Franca. - Vetllar pel correcte desenvolupament i el compliment de projectes estratègics pel futur de la ciutat i que impulsa el Consorci, com la urbanització de les Casernes de Sant Andreu o la construcció del nou barri de la Marina. Del Grup Municipal del PSC: 4.- (M1519/1248) El Plenari del Consell Municipal de l'Ajuntament de Barcelona acorda instar el Govern municipal a garantir que l'Ajuntament de Barcelona no serà instrumentalitzat en la propera campanya de les eleccions al Congrés i al Senat del 20 de desembre de 2015 a favor de cap postura partidista i a defensar sempre la imparcialitat de la institució. 5 Del Grup Municipal del PP: 5.- (M1519/1241) El Plenari del Consell Municipal acorda: Instar el Govern municipal a presentar per a la seva aprovació el nou Pla municipal d'habitatge de Barcelona 2016-22, en el termini màxim de 6 mesos. E) Mocions 1.- NOMENAR com a membres de la comissió no permanent del Consell Municipal d’estudi de la candidatura olímpica i paralímpica dels Jocs d’Hivern de Barcelona-Pirineus, les persones següents: President: Im. Sr. Jaume Collboni i Cuadrado Vicepresident: Im. Sr. Jaume Asens Llodrà Membres: Ima. Sra. Sra. Maite Fandos i Payà del grup municipal de CiU Im. Sr. Santiago Alonso Beltrán del grup municipal de C's Im. Sr. Juanjo Puigcorbé i Benaiges del grup municipal d’ERC Ima. Sra. Sra. Ángeles Esteller Ruedas del grup municipal del PP Im. Sr. Josep Garganté i Closa del grup municipal de la CUP Capgirem Barcelona Secretari: El secretari general de la corporació o funcionari lletrat/da en qui delegui. 2.- PRENDRE CONEIXEMENT de la renúncia al càrrec del regidor d’aquest Ajuntament presentada per l’Im. Sr. Raimundo Viejo Viñas, i trametre certificació del present acord a la Junta Electoral Central a l'efecte d’atribució de la vacant esmentada al candidat que correspongui de la llista electoral de Barcelona en Comú. F) Declaracions institucionals 1.- El Plenari del Consell Municipal de l’Ajuntament de Barcelona acorda: - Col·locar el 7 i el 25 de novembre de 2015 a la façana de l'Ajuntament una pancarta violeta amb el lema "Contra les violències masclistes" i fer-ho igualment cada any el 25 de novembre, Dia Internacional contra la Violència cap a les Dones. - Elaborar un protocol de dol de ciutat, definit conjuntament amb les entitats i els moviments feministes de la ciutat que permeti visibilitzar el rebuig institucional de manera sistemàtica i ferma. - Sostenir tots els dies de l'any, tots els anys, els recursos personals, materials i polítics per a la igualtat i per a la prevenció i atenció jurídica, social i psicològica a les víctimes de violència masclista, complint amb la Llei 5/2008, de 24 d'abril, i establint un sistema de finançament local a mitjà i llarg termini, que sigui progressiu, i en cap cas que es redueixi, si el fenomen no es redueix substantivament. - Proporcionar, en major mesura, una atenció estable i de qualitat, en condicions d'àmplia accessibilitat, confidencialitat, protecció i anonimat, que inclogui la rehabilitació, avaluació i seguiment dels serveis per a la igualtat i contra la violència masclista. - Contribuir a la promoció de la igualtat i contra la violència masclista en tots els centres i en totes les etapes educatives, cooperant amb la comunitat escolar i amb els diferents actors socials de la ciutat. - Sensibilitzar contra el sexisme en l'activitat cultural, d'organització de festes, oci nocturn, de seguretat i convivència i totes les actuacions i serveis de competència municipal. - Eradicar el sexisme, la segregació, la persecució i els estereotips sexuals en totes les nostres actuacions i serveis. - Garantir una atenció especial a les dones amb discriminació múltiple i altres col·lectius agredits per la violència masclista, com persones amb diversitat sexual, migrants, amb diversitat funcional, en situació d'atur o dependents, i no incórrer en la victimització múltiple en els processos d'atenció. - Ampliar la participació de la societat civil, en particular les organitzacions de dones en la resolució d’aquest problema i afavorir les iniciatives de lluita i compromís per una vida 6 lliure de violència masclista. Enviar aquest acord a la Delegació del Govern per a la Violència de Gènere, perquè en el seu seguiment i informes al GREVIO per a l'aplicació del conveni d'Istanbul que estableix el seu article 68 inclogui, conforme als articles 7.3 i 18.2, les actuacions de l'Administració local. 2.- El Consell Plenari de l’Ajuntament de Barcelona acorda: Adherir-se al manifest "12 fronts en la lluita contra les desigualtats". I. Construir un mercat de treball just i una economia centrada en les persones. Segons la OIT, “el treball remunerat dignament ha de constituir la base de les estratègies encaminades a reduir la desigualtat”. Les diferències entre els salaris més alts i els més baixos han crescut a escala mundial, però a Espanya les desigualtats s’han eixamplat més que en qualsevol altre Estat desenvolupat i la bretxa de gènere continua creixent. A Catalunya, el 15% dels treballadors són pobres i els salaris estan per sota de la mitjana europea. Per superar aquest atzucac cal generar ocupació de qualitat amb un nou marc laboral orientat a repartir el treball i promoure l’equitat i la inclusió social, amb contractes que garanteixin l’estabilitat i la dignitat, un salari mínim més alt i una inspecció efectiva que eviti abusos. L’avenç cap a un nou model productiu i econòmic basat en l’ètica i la justícia social ha d’incloure polítiques de suport a l’economia solidària i un paper directe del Govern com a generador de canvis a través de clàusules socials de contractació i compra pública. II. Educar sense deixar ningú enrere. Totes les persones tenim dret a l’educació, però la desigualtat econòmica i social condiciona l’èxit educatiu dels infants i joves. Procedir d’entorns empobrits suposa accedir més tard a l’oferta educativa, tenir pitjors resultats i abandonar abans el sistema. El percentatge de joves catalans que deixen prematurament els estudis o que ni estudien ni treballen és dels més alts d’Europa. No corregir les desigualtats suposa una vulneració de drets i un atac a la cohesió social. Per redreçar-ho cal garantir una educació equitativa i de qualitat que asseguri la igualtat d’oportunitats, apostant per l’educació 0-3 anys i dotant-nos d’una escola pública diversa, no segregada, inclusiva i gratuïta. Calen també més i millors polítiques d’acompanyament i orientació a infants, joves i les seves famílies i, sobretot, garantir als més vulnerables el dret a l’educació més enllà de l’escola. III. Aplicar una fiscalitat justa. La política fiscal defineix el model de societat que volem construir i és un pilar fonamental per a l'equitat. Per combatre les desigualtats cal revisar les polítiques de recaptació i despesa i adoptar un sistema fiscal just en què paguin més aquells que més tenen. Tenim marge de maniobra: la pressió fiscal a l'Estat espanyol està set punts per sota de la mitjana de la UE: un 37,8% del PIB davant el 45,2% europeu. Per una redistribució més justa i equitativa dels recursos cal augmentar la capacitat recaptatòria de la Generalitat amb la reforma de l'impost sobre successions i donacions, desenvolupar una hisenda pròpia que garanteixi els principis de proporcionalitat i responsabilitat, protegir l'esforç fiscal dels qui menys tenen, blindar les cotitzacions a la Seguretat Social, potenciar la lluita contra el frau i obrir la fiscalitat a la participació d'acord amb el principi de transparència. IV. Desenvolupar un sistema de prestacions que garanteixi uns mínims a tothom. El gran nombre de persones excloses del sistema de protecció social evidencia les limitacions d’un model complex, incoherent i fragmentat. A Catalunya 519.800 desocupats no cobren subsidi ni prestació i 257.700 persones viuen en llars sense cap ingrés. La quantia de les prestacions no arriba al salari mínim interprofessional i la cobertura és insuficient. Per complir l’article 24.3 de l’Estatut cal garantir uns ingressos mínims a tothom en la línia que planteja la ILP per una renda garantida de ciutadania com a dret subjectiu, que més enllà de permetre una vida digna instauri el valor de l’autonomia personal com a objectiu central de les polítiques socials. V. Assegurar un habitatge digne per a tothom. A Catalunya s’han iniciat més de 110.000 7 execucions hipotecàries des del 2008 i més de dues terceres parts dels 50 desnonaments diaris tenen com a causa l’impagament del lloguer. Més de 320.000 famílies pateixen pobresa energètica i més d’11.500 persones no tenen llar. El foment de l’habitatge en propietat ha provocat sobreendeutament i la nefasta regulació del sistema bancari agreuja la situació de les famílies amb dificultats. Per fer-hi front cal desenvolupar el reglament de la llei de mesures urgents per afrontar l'emergència habitacional i la pobresa energètica; ampliar el parc públic de lloguer social; fomentar usos alternatius de tinença, i incrementar el parc de centres d’acollida i menjadors per a persones sense sostre. VI. Garantir els serveis sociosanitaris com a dret. Tots els espanyols i els estrangers en territori nacional són titulars del dret a la salut, però els copagaments posen en perill l’equitat del sistema i són discriminatoris. L’envelliment de la població i els canvis en les estructures familiars requereixen un nou model d’atenció sociosanitària que superi la forta asimetria actual entre els drets i deures de les usuàries del sistema sanitari i les dels serveis socials. Ambdós han de ser públics i universals, basats en la solidaritat i el principi redistributiu, i finançats majoritàriament a través dels impostos amb un percentatge del PIB equivalent a la mitjana de la UE-15. L’atenció ha d’estar centrada en la persona i promoure la seva autonomia mitjançant la incorporació sistemàtica de la prevenció del risc sanitari i social. VII. Eradicar les polítiques migratòries racistes. Les lleis i polítiques actuals defineixen un apartheid jurídic que sotmet la població d’origen immigrat a una ciutadania de segon nivell i la crisi de refugiats posa de manifest el concepte d’Europa-fortalesa, a més d’assenyalar que les grans migracions tenen, en origen, una causa d’injustícia sovint alimentada per interessos econòmics o polítics. Reclamem un pacte europeu que garanteixi la igualtat de drets i oportunitats i aposti per la pedagogia en tots els àmbits. A l’Estat espanyol cal derogar la Llei d’estrangeria i les subsegüents normatives que violen drets fonamentals, suspendre les ordres d’expulsió i tancar els CIE. VIII. Fomentar un comerç equitatiu i sostenible entre els països. Els actuals intercanvis comercials provoquen greus danys sobre els drets econòmics, socials i culturals de les poblacions més vulnerables degut a un model comercial que destrueix mitjans de subsistència i sabers ancestrals. Davant els límits ambientals i la petjada ecològica del model de consum, reclamem un comerç equitatiu entre els països, respectuós amb la sostenibilitat del planeta i basat en el respecte dels drets humans. Per fer-lo efectiu cal aturar els tractats de lliure comerç que pretenen liberalitzar béns i serveis i afavorir les inversions de capital atorgant més poder a les transnacionals en detriment dels poders públics; prioritzar el benestar de les persones i el medi ambient per sobre dels beneficis econòmics, i promoure la sobirania alimentària. IX. Exigir el control de les transaccions financeres. L’economia especulativa ha guanyat pes en detriment de la productiva, que és la que crea ocupació i cobreix les necessitats bàsiques, degut a la liberalització dels mercats de capitals i els paradisos fiscals, entre altres. Per revertir aquesta deriva cal regular els mercats de capitals; implantar un impost sobre les transaccions financeres per impulsar el desenvolupament dels països empobrits i combatre el canvi climàtic; afavorir la transparència financera, i acabar amb l’evasió, el frau fiscal i el blanqueig de capitals. A Catalunya reclamem una llei que impedeixi la contractació pública d’empreses radicades o que operin en paradisos fiscals. X. Auditar el deute públic per dilucidar la seva legitimitat. El Consell de Drets Humans de les Nacions Unides afirma que "la liquidació de deute amb fons oportunistes en condicions abusives té un efecte negatiu directe en la capacitat dels governs per complir les seves obligacions en matèria de drets humans". En un context en què el deute extern podria ser considerat un mecanisme de dominació i empobriment que perpetua unes relacions injustes i desiguals, demanem auditories dels deutes públics per dirimir la seva legitimitat; la reclamació 8 de responsabilitats polítiques i judicials als qui hagin contret deutes que han acabat vulnerant els drets de la ciutadania, i pautes per a l’endeutament futur. XI. Supervisar les inversions realitzades per empreses transnacionals. La limitació de la responsabilitat dels governs a l'interior de les seves fronteres comporta un buit en la protecció real dels drets humans en l'àmbit internacional que les empreses transnacionals aprofiten sovint en no veure’s obligades a respectar-los allà on inverteixen, però els estats poden convertir els principis rectors de Nacions Unides en obligatoris i acompanyar-los de mecanismes de supervisió. Proposem crear un observatori públic que emeti informes independents sobre els impactes de la inversió catalana a l'exterior i demanem incorporar aquests principis a la promoció de la internacionalització de l'economia catalana com a norma de compliment obligat. XII. Implementar una política pública de cooperació internacional coherent i justa. El compromís dels països enriquits de destinar el 0,7% del PIB al desenvolupament dels més empobrits no s’ha arribat a complir mai i, en la pràctica, els empobrits acaben convertint-se en creditors nets dels enriquits pel retorn dels deutes i la repatriació de beneficis de les inversions estrangeres directes. Malgrat haver quedat desfasat, assolir el 0,7 mostraria una mínima voluntat política que ha d’anar acompanyada de polítiques transversals coherents per fomentar el desenvolupament sostenible, la igualtat de gènere i la construcció de pau. 3.- El Plenari del Consell Municipal de l’Ajuntament de Barcelona acorda: 1) Constatar la situació de vulnerabilitat que pateix el col·lectiu de persones desocupades de més de 55 anys, i destacar, d’aquesta situació, la seva major disposició a caure en l’atur de molt llarga durada i les conseqüències de la manca de cotització o mínima cotització a l'efecte d’una futura possible pensió de jubilació. 2) Expressar la necessitat que les institucions donin respostes a les persones que es troben en aquesta situació, amb programes de xoc contra l’atur de llarga durada i amb l’impuls d’altres mesures que garanteixin un suport econòmic. 3) Donar suport a la creació, des de les institucions competents, de la prestació "Garantia +55" per a les persones de més de 55 anys que es trobin en situació de desocupació, tinguin cotitzats un mínim de 15 anys i hagin exhaurit la prestació per desocupació contributiva. Aquesta prestació seria una proposta integral i que preveu: a) Una prestació econòmica igual al SMI vigent. b) El manteniment d’entre un 90 i el 100% del còmput de les bases de cotització en la mateixa quantia que la darrera prestació contributiva per desocupació durant la percepció d’aquesta prestació, a l'efecte del càlcul de les prestacions de Seguretat Social per IP, mort i supervivència i jubilació. 4) Apostar per un SMI que ens apropi als estàndards dictats per la Carta social europea, i que, en el cas de Barcelona i en el seu entorn metropolità, estigui d’acord amb el consens expressat tant pels grups polítics municipals com per les principals organitzacions patronals i sindicats de Barcelona, en el marc de les taules de concertació existents a la nostra ciutat. 5) Afrontar la gran complexitat i fragmentació dels diferents sistemes de protecció. Cal simplificar i racionalitzar l’actual sistema de prestacions, i cal fer-ho amb la col·laboració de l’Administració central. En conseqüència, abordar i millorar les iniquitats de les prestacions, i assegurar la compatibilitat de les prestacions econòmiques amb altres rendes (salarials o no). 6) Posar fi a l’estigmatització de les persones desocupades en general i, concretament, de les majors de 55 anys. Només d’aquesta manera podrem millorar l’ocupabilitat d’aquestes persones. 7) Analitzar l’eficiència dels programes d’inserció i apostar per accions d’inserció i de formació amb continguts reals. 4.- El Plenari del Consell Municipal de l’Ajuntament de Barcelona acorda: - Expressar el suport a l’existència de l’empresa SEAT en el territori metropolità de Barcelona i demanar a la direcció d'aquesta que es portin a terme les inversions previstes i anunciades per un valor de 3.300 milions d’euros, ja que conjuntament amb l’esforç i el compromís desenvolupat 9 pels treballadors de la factoria són la millor garantia d’un desenvolupament competitiu i de la viabilitat present i futura de la planta de Martorell. - Constatar la necessitat d’assegurar la inversió prevista a la planta de SEAT a Martorell per fiançar també l’activitat i ocupació global en el sector auxiliar de l’automòbil, tant a l’entorn metropolità com al conjunt de Catalunya. - Recalcar el compromís de Barcelona en la lluita contra el canvi climàtic, objectiu que porta associat el desenvolupament de la mobilitat sostenible i la reducció d'emissions, i per tant el desenvolupament d’una indústria de l’automòbil sense frau ecològic, responsable i compromesa amb la millora de l’eficiència dels vehicles fabricats per reduir els impactes negatius generats al medi ambient i a la salut de les persones. - Demanar a les administracions que tenen competències en política industrial, especialment a la Generalitat de Catalunya i al Ministeri d’Indústria, Energia i Turisme del Govern d’Espanya, que mantinguin una actitud activa en el desenvolupament d’una indústria del sector de l'automòbil més responsable socialment i ambientalment, així com en la resolució del conflicte que s’ha plantejat, a fi i efecte d'evitar que pugui acabar afectant la planta de SEAT a Martorell, així com els llocs de treball que depenen directament i indirectament d'aquesta. 10