Dimarts, 30 de desembre de 2014 ADMINISTRACIÓ LOCAL Ajuntament de Barcelona Secretaria General ANUNCI Conforme a allò que disposa l'article 13.3 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre (Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú) i a fi d'agilitar el procediment administratiu i el funcionament d'aquest Ajuntament es fa publica la resolució següent dictada pel senyor Alcalde en data 17 d’octubre de 2014: Decret d’Alcaldia pel qual s’estableixen els criteris per a la col·locació de banderoles a la via publica i es regula el procediment per a la seva autorització. L’article 48 de l’Ordenança de 27 de novembre de 1998, sobre l’ús de les vies i els espais públics de Barcelona disposa que les llicències d’ocupació dels espais públics s’atorguen en atenció a l’harmonització dels usos i activitats que hi concorren i als altres interessos públics. El mateix regeix en el cas de les autoritzacions per a la instal·lació d’elements de comunicació exterior com ara banderoles, venecianes, torretes, opis, leds i altres elements a la via pública. El nostre ordenament reconeix el dret dels ciutadans a accedir a la informació pública, a fi i efecte de facilitar la seva participació en els afers públics i afavorir la transparència. Aquest Decret s’emmarca dins del conjunt d’actuacions que l’Ajuntament de Barcelona desenvolupa per tal d’incrementar la transparència administrativa i promoure un govern obert, per aquest motiu, el decret té per objectiu establir de forma clara, precisa i pública la metodologia i criteris a aplicar en la col·locació de banderoles a la via pública, que s’està gestionant des de la Direcció de Comunicació i Atenció Ciutadana, i a fi que les persones interessades coneguin profundament el funcionament i les condicions que l’Ajuntament de Barcelona aplicarà, d’acord a la normativa i no de forma discrecional ni arbitrària. El decret consta de dotze articles. A l’article 1 es concreta el seu objecte; a l’article 2, els òrgans municipals competents per a la tramitació i atorgament de les autoritzacions per a la col·locació de banderoles; a l’article 3, els criteris i prioritats d’adjudicació de les autoritzacions; a l’article 4, aspectes relatius a la creativitat de les banderoles; a l’article 5, es regula el procediment de tramitació de les sol·licituds; a l’article 6 es detalla la documentació necessària per a la formulació de les sol·licituds, l’article 7 es refereix al termini d’ocupació de les banderoles; l’article 8 regula les característiques de les banderoles; l’article 9 determina la manera en què s’ha de procedir a l’assignació de circuits; l’article 10 es regules les indicacions per a la col·locació de banderoles; l’article 11 es refereix a la retirada de les banderoles; i l’article 12 es refereix a la responsabilitat del titular de l’autorització pels danys i perjudicis que es causi. El decret consta també de dues disposicions transitòries, d’una disposició final i d’un annex. Article 1- Objecte Aquest Decret té per objecte establir els criteris i procediment per a l’autorització o denegació i col·locació de banderoles a la via pública. Article 2- Òrgan municipals competents El permís de col·locació de banderoles està gestionat directament per l’Ajuntament, i són atorgats per la Direcció de Comunicació i Atenció Ciutadana. Aquesta autorització s’atorga segons l’acompliment de les condicions generals que s’estipulen en aquesta normativa. La Comissió de Mitjans Exteriors, formada per la Directora del Pla Global de Comunicació, per la Directora de Serveis Publicitaris, per la Gestora de Projectes de la Direcció de Comunicació i Atenció Ciutadana, i les persones que elles designin (entre una o dues persones), valoraran l’interès de ciutat i la idoneïtat de cada campanya, seguint els criteris descrits en el present document per determinar l’atorgament o denegació dels permisos de col·locació de banderoles gestionats per la Direcció de Comunicació i Atenció Ciutadana, segons els següents criteris. L’Alcalde és l’òrgan competent per autoritzar o denegar l’autorització de col·locació de pancartes i banderoles a la via pública, sens perjudici de la seva delegació. 1 CVE-Núm. de registre: 022014034301 Dimarts, 30 de desembre de 2014 Article 3- Criteris i prioritats d’adjudicació de banderoles L’objectiu principal de la col·locació de banderoles és promocionar prioritàriament esdeveniments, actes o activitats i serveis que es considerin d’interès per la ciutat i el ciutadà. S’adjudicaran els permisos prioritzant, per aquest ordre, els següents criteris: 1. Primer i, prioritàriament, les campanyes de serveis, actes i esdeveniments així com, les de sensibilització, informació i divulgació de l’Ajuntament de Barcelona. 2. Festes populars transversals de ciutat amb participació ciutadana, actes commemoratius o diades amb participació ciutadana i sense ànim de lucre, que tinguin lloc a Barcelona. 3. Esdeveniments i actes organitzats per ONG’s o entitats de tipus social d’interès per la ciutat. 4. Actes de caire popular i cultural d’interès per la ciutat: festivals de música, festivals de cinema, mostres i fires de carrer, trobades, etc amb ànim de lucre. 5. Actes esportius d’interès per la ciutat i participació ciutadana com curses, caminades o trofeus i campionats. 6. Campanyes institucionals, no d’Ajuntament de Barcelona, d’interès per la ciutat i el ciutadà de Barcelona. 7. Fires d’interès per la ciutat. 8. Promoció d’exposicions de caire cultural d’interès per la ciutat. 9. Promoció de teatres i concerts de caire cultural d’interès per la ciutat. 10. Promoció d’actes esportius, sense participació popular, d’interès per la ciutat. 11. Promoció pel·lícules de cinema, que siguin d’interès per la ciutat per ser només en català i/o que promocionin la ciutat de Barcelona. 12. Congressos d’interès per la ciutat. No seran autoritzats: a) Actes esportius d’una determinada marca o entitat informant, per exemple, del calendari de la lliga: FC Barcelona, R.C. E. Espanyol, etc. b) Campanyes convencionals de marques comercials que anunciïn productes o serveis comercials. c) Campanyes electorals i/o de propaganda política o religiosa que no compleixin els criteris esmentats i estiguin fora del que estableix la llei electoral vigent. Article 4- Creativitat La Comissió de Mitjans Exteriors avaluarà cada una de les creativitats, determinant la seva idoneïtat per ser autoritzades, sota els següents criteris: 1. Han de garantir la llegibilitat del contingut. 2. La marca i logos de l’empresa o servei que es publicita o que patrocina un esdeveniment o acte, no pot ocupar més del 15% de la seva superfície. 3. Les creativitats de les campanyes que tinguin el suport de l’Ajuntament seran com a mínim en català i han de incloure els elements d’identificació de l’Ajuntament o Marca Barcelona que determini la Direcció de Comunicació i Atenció Ciutadana. Totes han d’estar validades pel departament d’Identitat Gràfica (identitat_grafica@bcn.cat). 4. No poden fomentar violència, seguint els criteris majoritàriament acceptats a la societat catalana. 5. No podran contradir a alguna llei i/o reglament de l’Ajuntament. 2 CVE-Núm. de registre: 022014034301 Dimarts, 30 de desembre de 2014 6. No poden ser ofensives, ni en la creativitat ni els textos, seguint els criteris majoritàriament acceptats a la societat catalana. 7. No poden portar preus ni promocions. 8. No poden fomentar el consum, ni mostrar begudes alcohòliques de qualsevol graduació en la creativitat. Segons l’art. 9 de la Llei 10/1991, del 10 de maig, prohibeix tota forma de publicitat de begudes alcohòliques de més de 20 graus als mitjans de comunicació de la Generalitat i de l’administració local de Catalunya. 9. A la creativitat queda prohibit que aparegui qualsevol tipus de drogues, tabac inclòs. Per tal de complir amb aquests criteris creatius, la Comissió de Mitjans Exteriors podrà sol·licitar els canvis o modificacions necessaris en la creativitat. Article 5- Procediments de sol·licituds Les sol·licituds d’autoritzacions es presentaran necessàriament amb una antelació mínima de dos mesos a la data d’instal·lació, perquè pugui ser valorada a les reunions de la Comissió de Mitjans Exteriors. Les sol·licituds es poden trobar a la secció tràmits de la web www.bcn.cat o es podran demanar per mail a banderoles@bcn.cat. Les sol·licituds que arribin fora d’aquest termini no es valoraran ni tramitaran. Correspondrà a la Comissió de Mitjans Exteriors l’estudi de les esmentades sol·licituds i la proposta d’atorgament del permís. S’acceptarà o denegarà les peticions en funció de l’espai disponible i del compliment dels criteris i prioritats de ciutat definits en aquest document. Article 6- Documentació necessària S’ha d’omplir un formulari de sol·licitud amb les dades de l’interessat, el nom i l’objecte de la campanya que es vol promocionar, la data de l’esdeveniment o campanya, la creativitat i un dossier explicatiu. 1. Per agilitzar els tràmits d’autorització, les sol·licituds podran presentar-se sense la creativitat. Si no rebem la creativitat 20 dies abans del seu inici, no es podrà cursar l’expedient reglamentari, procedint automàticament a l’anul·lació de la reserva. 2. L’ordre d’entrada no pressuposarà cap preferència en l’adjudicació ni en la distribució d’espais. 3. La Comissió de Mitjans Exteriors es reserva el dret a sol·licitar informació addicional de la campanya. Article 7- Termini d’ocupació de les banderoles Per donar cabuda al màxim número de campanyes que es vulguin promocionar, les sol·licituds de la col·locació de banderoles aprovades per la Comissió de Mitjans Externs, tindran un numero i un període d’instal·lació limitat. És per això que: 1. No s’acceptaran pròrrogues. Un mateix espectacle, festival o campanya no es podrà anunciar més d’un cop. 2. Per actes d’un dia o cap de setmana, només s’atorgaran permisos de dues setmanes com a màxim. 3. Per actes superiors a una setmana, només s’atorgaran permisos de trenta dies com a màxim. 4. La quantitat mínima que es concedeix als permisos és de 100 fanals (200 banderoles). La quantitat màxima que es concedeix als permisos és de 200 fanals (400 banderoles). Article 8- Característiques de les banderoles La banderola consta de dues cares, la cara A (segueix el sentit de la circulació dels cotxes) i la cara B (revers de la cara A). La mida de les banderoles és de 90cm per 120 cm. Els reversos de les banderoles o cares B estan reservades per a les campanyes i/o accions de l’Ajuntament. El titular de la cara A està obligat a produir la cara B seguint les indicacions de la Comissió de Mitjans Exteriors. A excepció de les campanyes de l’Ajuntament, les banderoles mai podran ser cara i dors igual, és a dir, la cara A i la cara B mai podran ser del mateix titular. 3 CVE-Núm. de registre: 022014034301 Dimarts, 30 de desembre de 2014 Article 9- Assignació de circuits En l’assignació de circuits (assignació de carrers) es prioritzarà: 1. Les campanyes de l’Ajuntament de Barcelona. 2. L’ordre dels criteris i prioritats d’adjudicació descrits en aquest document. 3. Altres campanyes. 4. L’ordre d’entrada no pressuposarà cap preferència en l’adjudicació ni en la distribució d’espais. Article 10- Indicacions per a la col·locació de banderoles La col·locació de banderoles queda subjecta a les següents condicions, que seran, a l’hora recollides en el full d’autorització, que, a l’hora, es notificarà als interessats en moment de l’atorgament del permís. Essent aquests condicions: - Queda prohibida la col·locació de banderoles publicitàries en els fanals de tipus artístic. - Un cop finalitzat el termini d'ocupació, les banderoles seran retirades pel titular de la autorització, dins del termini dels dos dies següents a la finalització de l'autorització conjuntament amb tot el material auxiliar de sustentació. en cas contrari l'administració municipal procedirà a l'execució subsidiària a càrrec del titular sense perjudici de la imposició de la sanció corresponent. - El titular de la autorització serà responsable de reparar els desperfectes causats a la via pública o als seus elements estructurals o qualsevol altres i d'indemnitzar els danys i perjudicis que es puguin produir durant el període que les banderoles siguin col·locades, així com la instal·lació o retirada de les banderoles haurà de realitzar-se mitjançant un camió cistella exclusivament. Així també respondrà dels danys que es puguin ocasionar a persones durant l’exercici d’aquesta autorització - La superfície màxima serà d'1,20 metres. de llargada per 0,90 d'amplada. el punt de fixació serà mòbil. - La publicitat impresa en la banderola no pot ocupar mes del 15% de la seva superfície. el revers de les banderoles contindrà informació o comunicació de l'Ajuntament de Barcelona i la seva impressió serà a càrrec de qui hagi sol·licitat la autorització, llevat de les banderoles signades pels partits polítics o coalicions electorals. - La col·locació de banderoles es realitzarà seguint les indicacions dels serveis municipals de l’àrea de prevenció, seguretat i mobilitat, i, en tot cas, les banderoles no podran dificultar la visibilitat de la senyalització i dels dispositius reguladors del trànsit, ni perjudicar la circulació de persones ni vehicles, ni malmetre els elements del mobiliari urbà on van penjades. Si es donés algun dels supòsits anteriors, es requerirà al titular de l’autorització perquè modifiqui la col·locació de la banderola o la retiri. si el titular no actua d’acord amb el requeriment, l’administració municipal procedirà a l’execució subsidiària a càrrec del titular sense perjudici de la imposició de la sanció corresponent. Qualsevol dels elements de fixació ha de tenir una superfície modelable, de 3mm de gruix com a mínim a la zona de contacte amb el suport d’enllumenat. Aquesta superfície ha de ser contínua i incorporada directament a la zona del màstil de fixació, de forma que no caigui durant el procés d’instal·lació o retirada de la banderola. La protecció haurà de ser del mateix color del màstil de fixació o transparent. també s’admetrà el sistema en que l’argolla de fixació al suport sigui de material plàstic. S’haurà de garantir que totes les peces instal·lades tinguin la superfície modelable en correctes condicions, sense fissures ni cap altre tipus de desperfecte. - El revers de les banderoles haurà de contenir l’eslògan. - Aquesta autorització s’atorga amb caràcter discrecional i resta supeditada als interessos públics d’acord amb l’art. 48 de l’ordenança sobre l’ús de les vies i espais públics de Barcelona 4 CVE-Núm. de registre: 022014034301 Dimarts, 30 de desembre de 2014 Article 11- Retirada de les banderoles Un cop finalitzat el termini d’ocupació, les banderoles seran retirades pel titular del permís, dins del termini de l’autorització conjuntament amb tot el material auxiliar de sustentació. En cas contrari, l’administració municipal procedirà a l’execució subsidiària a càrrec del titular sense perjudici de la imposició de la sanció corresponent. 1. El titular de l’autorització ha de retirar les banderoles com a màxim de tard el dia que s’indiqui a la mateixa. Si no ho fa, podrà ser sancionat d’acord amb el previst a l’Ordenança sobre l’Ús de les Vies i els Espais Públics o la normativa que la substitueixi. Article 12- Responsabilitat per danys i perjudicis causats 1. El titular del permís serà responsable de reparar els desperfectes causats a la via pública, als seus elements estructurals i d’indemnitzar els danys i perjudicis que es puguin produir durant el període que les banderoles siguin col·locades. També respondrà dels danys que es puguin ocasionar a persones durant l’exercici d’aquesta autorització. 2. El titular serà responsable de retirar i/o substituir les banderoles deteriorades, per qualsevol causa, en un període màxim de 48h. Si no ho fa, podrà ser sancionat d’acord amb el previst a l’Ordenança sobre l’Ús de les Vies i els Espais Públics o la normativa que la substitueixi. Disposició transitòria- Aplicació a les sol·licituds posteriors Aquest Decret s’aplica a les sol·licituds de col·locació de banderoles presentades amb posterioritat a la seva entrada en vigor. Disposició Final-Entrada en vigor Aquest Decret entra en vigor l’endemà de la seva publicació al Butlletí Oficial de la Província de Barcelona. ANNEX- MODEL D’AUTORITZACIÓ PER A LA COL·LOCACIÓ DE BANDEROLES La present autorització resta subjecta a les següents condicions: 1.- Queda prohibida la col·locació de banderoles publicitàries en els fanals de tipus artístic. 2.- Un cop finalitzat el termini d'ocupació, les banderoles seran retirades pel titular de l’autorització, dins del termini dels dos dies següents a la finalització de l'autorització conjuntament amb tot el material auxiliar de sustentació. En cas contrari l'administració municipal procedirà a l'execució subsidiària a càrrec del titular sense perjudici de la imposició de la sanció corresponent. Igualment, les banderoles deteriorades, per qualsevol causa, hauran de ser retirades i/o substituïdes en un període màxim de 48h. 3.- El titular de l’autorització serà responsable de reparar els desperfectes causats a la via pública o als seus elements estructurals o qualsevol altres i d'indemnitzar els danys i perjudicis que es puguin produir durant el període que les banderoles siguin col·locades, així com la instal·lació o retirada de les banderoles haurà de realitzar-se mitjançant un camió cistella exclusivament. Així també respondrà dels danys que es puguin ocasionar a persones durant l’exercici d’aquesta autorització. 4.- La superfície màxima serà d'1,20 metres. de llargada per 0,90 d'amplada. El punt de fixació serà mòbil. 5.- La publicitat impresa en la banderola no pot ocupar mes del 15% de la seva superfície. El revers de les banderoles contindrà informació o comunicació de l'Ajuntament de Barcelona i la seva impressió serà a càrrec de qui hagi sol·licitat l’autorització, llevat de les banderoles signades pels partits polítics o coalicions electorals. 6.- La col·locació de banderoles es realitzarà seguint les indicacions dels serveis municipals de l’àrea de prevenció, seguretat i mobilitat, i, en tot cas, les banderoles no podran dificultar la visibilitat de la senyalització i dels dispositius reguladors del trànsit, ni perjudicar la circulació de persones ni vehicles, ni malmetre els elements del mobiliari urbà on van penjades. 5 CVE-Núm. de registre: 022014034301 Dimarts, 30 de desembre de 2014 Si es donés algun dels supòsits anteriors, es requerirà al titular de l’autorització perquè modifiqui la col·locació de la banderola o la retiri. Si el titular no actua d’acord amb el requeriment, l’administració municipal procedirà a l’execució subsidiària a càrrec del titular sense perjudici de la imposició de la sanció corresponent. Qualsevol dels elements de fixació ha de tenir una superfície modelable, de 3mm de gruix com a mínim a la zona de contacte amb el suport d’enllumenat. Aquesta superfície ha de ser contínua i incorporada directament a la zona del màstil de fixació, de forma que no caigui durant el procés d’instal·lació o retirada de la banderola. La protecció haurà de ser del mateix color del màstil de fixació o transparent. també s’admetrà el sistema en que l’argolla de fixació al suport sigui de material plàstic. S’haurà de garantir que totes les peces instal·lades tinguin la superfície modelable en correctes condicions, sense fissures ni cap altre tipus de desperfecte. 7.- El revers de les banderoles haurà de contenir l’eslògan". 8.- Aquesta autorització s’atorga amb caràcter discrecional i resta supeditada als interessos públics d’acord amb l’art. 48 de l’ordenança sobre l’ús de les vies i espais públics de Barcelona. Contra aquest acte, que exhaureix la via administrativa, es pot recórrer potestativament en reposició davant l’òrgan que l’ha adoptat, en el termini d’un mes comptat des de la present notificació, o es pot interposar directament recurs contenciós administratiu davant de la jurisdicció contenciosa-administrativa de Barcelona o la que correspongui al seu domicili, segons els casos, en el termini de dos mesos comptats des de l’endemà de la present notificació. Contra la desestimació tàcita del recurs de reposició, es pot interposar recurs contenciós administratiu davant la jurisdicció esmentada, en el termini de sis mesos a comptar des de la data en que es produeix l’acte presumpte. També es pot utilitzar qualsevol altre recurs que es cregui convenient. Barcelona, 18 de desembre de 2014 El secretari general, Jordi Cases i Pallarès https: //bop.diba.cat ● bop@ diba.cat ● DL: B-41698-2002 6 CVE-Núm. de registre: 022014034301