20054 Diari Oicial de la Generalitat de Catalunya Núm. 5587 – 15.3.2010 CONSORCI D’EDUCACIÓ DE BARCELONA RESOLUCIÓ del Consorci d’Educació de Barcelona, per la qual es dóna publicitat a un acord. Resolució per la qual es dóna publicitat a l’Acord del Consell de Direcció, relatiu a l’aprovació de les instruccions per a la gestió de l’ús social de les instal·lacions dels centres públics depenents del Consorci d’Educació de Barcelona. El Consell de Direcció del Consorci d’Educació de Barcelona en la sessió del dia 18 de febrer de 2010, de conformitat amb les competències que li atorga l’article 10 dels estatuts aprovats pel Decret 84/2002, de 5 de febrer, de constitució del Consorci d’Educació de Barcelona, i l’article 160 de la Llei 12/2009, del 10 de juliol, d’edu- cació, va aprovar les instruccions per a la gestió de l’ús social de les instal·lacions dels centres públics depenents del Consorci d’Educació de Barcelona Per tant, Resolc, Fer públic l’acord del Consell de Direcció del Consorci d’Educació de Barcelona, del dia 18 de febrer de 2010, en relació a l’aprovació de les instruccions per a la gestió de l’ús social de les instal·lacions dels centres públics depenents del Consorci d’Educació de Barcelona. Barcelona, 19 de febrer de 2010 MANEL BLASCO LEGAZ Gerent INSTRUCCIONS PER A LA GESTIÓ DE L’ÚS SOCIAL DE LES INSTAL·LACIONS DELS CENTRES PÚBLICS DEPENENTS DEL CONSORCI D’EDUCACIÓ DE BARCELONA 180210 La necessitat d’ordenar i oferir criteris als centres i a les entitats usuàries dels seus equipaments, va portar l’Ajuntament de Barcelona l’any 1998 a aprovar un Reglament sobre l’ús social dels centres docents públics de la ciutat de Barcelona, aprovat pel Consell Plenari el 19 de juny de 1998 (BOP 8.10.98). Amb posterioritat, el Decret 218/2001, de 24 de juliol (DOGC núm. 3446, 06/08/2001), va regular l’ús social dels edificis dels centres públics, establint crite- ris i competències per a l’autorització de l’esmentat ús. Pel que fa a la ciutat de Barcelona, el Reglament municipal de l’any 1998 re- quereix una actualització que el faci més adequat a les noves realitats dels centres docents, de manera especial les que deriven de l’aplicació de la Llei 12/2009, del 10 de juliol, d’educació (DOGC núm. 5422 - 16/07/2009). La Llei fa un destacat èmfasi per l’autonomia dels centres, per un concepte més obert dels mateixos i pel reforçament dels equips directius en la seva gestió, sens perjudici de les compe- tències que corresponen als consells escolars, significativament, entre altres, en l’aprovació del projecte educatiu i de les normes d’organització i funcionament dels centres. Totes aquestes qüestions tenen una important rellevància pel que fa a l’ús social dels centres docents. A més, a Barcelona, la Llei 22/1998, de 30 de desembre, va aprovar la seva Carta Municipal, que contenia les bases del Consorci d’Educació de Barcelona el qual va ser constituït pel Decret 84/2002, de 5 de febrer. Concursos i anuncis Diari Oicial de la Generalitat de Catalunya Núm. 5587 – 15.3.2010 20055 Tenint present, doncs, la llarga tradició d’ús social dels centres a la ciutat de Barcelona, la regulació feta per l’Ajuntament el 1998 i el Decret 218/2001, de 24 de juliol, i ateses les competències del Consorci d’Educació i les noves realitats actuals dels centres, l’objectiu de les Instruccions és facilitar l’ús social de les instal·lacions dels centres públics, situar la seva gestió en els mateixos centres i reservar al Consorci aquelles atribucions que, com a titular de la gestió dels centres públics de la ciutat i com Administració educativa de Barcelona, li corresponen, tot incorporant la necessària cooperació amb les institucions del territori. Aquestes Instruccions hauran de ser adequades a allò que estableixin les dispo- sicions del Govern de la Generalitat de Catalunya que regulin el Servei d’Educació de Catalunya, d’acord amb les bases establertes en la Llei 12/2009, del 10 de juliol. Així mateix, caldrà fer les adequacions oportunes quan es produeixi el desplegament de la Llei, especialment pel que fa a l’autonomia i a les direccions dels centres, així com a la creació de les zones educatives a la ciutat. 1.- Objecte L’objecte d’aquestes Instruccions és facilitar la gestió de l’ús social de les instal- lacions dels centres públics depenents del Consorci d’Educació de Barcelona. 2.- Àmbit d’aplicació Les presents Instruccions seran d’aplicació a tots els centres públics d’educació infantil, d’educació primària, d’educació secundària obligatòria i postobligatòria, d’ensenyaments de formació professional específica, d’ensenyaments de règim especial, educació de persones adultes i serveis educatius de la ciutat de Barcelona que gestiona el Consorci, sigui quina sigui la propietat dels immobles i de les instal- lacions, així com la forma d’organitzar-se. 3.- Ús propi i ús social S’entenen per activitats d’ús propi les realitzades en horari escolar, comprensives del temps lectiu i interlectiu del migdia, així com els períodes anteriors i posteriors a l’horari lectiu durant el qual es desenvolupen activitats complementàries i extra- escolars, incloses les organitzades per les AMPA, aprovades pels consells escolars dels centres i incloses en la programació anual. S’entén per ús social dels centres la realització d’activitats educatives, cíviques, culturals, esportives, artístiques o altres de caràcter social per part de persones físiques o jurídiques sense ànim de lucre, durant i fora del calendari escolar, no compreses en l’ús propi del centre. 4.- Activitats d’ús social Les activitats realitzades en l’ús social dels centres hauran d’atenir-se als següents requisits: a) Tindran la doble condició de no lucratives i no discriminatòries. b) Hauran de ser compatibles amb la finalitat educativa dels centres, amb les activitats d’ús propi previstes en la programació anual i amb les condicions tècniques i estructurals de les seves instal·lacions. c) Es guiaran pels principis de convivència, tolerància, solidaritat i respecte. 5.- Prioritats d’ús Les activitats amb prioritat d’ús, sens perjudici d’altres que pugui establir la direcció del centre, seran les següents: a) Les compreses en l’ús propi dels centres definit al punt 3. b) Les sol·licitades pels sectors de la comunitat educativa dels centres no incloses en la seva programació anual i que tinguin finalitat educativa. c) Les organitzades pels Districtes Municipals i per altres centres educatius. d) Les organitzades pel Consorci d’Educació de Barcelona. e) Les sol·licitades per les associacions i entitats sense ànim de lucre, amb pre- ferència les domiciliades en el barri. Concursos i anuncis 20056 Diari Oicial de la Generalitat de Catalunya Núm. 5587 – 15.3.2010 f) Les realitzades per empreses o entitats que tinguin conveni amb el centre i que hagin estat prioritzades pel consell escolar. g) Les sol·licitades per altres Administracions 6.- Espais d’ús Els espais d’ús dependran, a més de les activitats a realitzar, dels ensenyaments que imparteixin els centres i de les característiques i situació de les seves instal- lacions i equipaments. En funció de les condicions de cada centre, la direcció del centre determinarà els espais a cedir. 7.- Temps d’ús Les activitats d’ús social dels centres en període lectiu i en vacances escolars, s’adequaran a allò que estableixin les ordenances municipals per a cada activitat i, en tot cas, a un horari de 8 a 22 hores tots els dies de la setmana. Excepcionalment es podran realitzar activitats fora de l’indicat horari amb informe favorable del Districte. 8.- Procediment per sol·licitar l’autorització d’ús El procediment a seguir serà aquest: a) Les persones físiques o jurídiques que pretenguin fer un ús social de les instal·lacions dels centres presentaran la seva sol·licitud de forma argumentada a la direcció del centre. La direcció podrà demanar aquella informació i, si s’escau, aquells compromisos complementaris que consideri necessaris per a l’autorització. b) Les activitats continuades s’acordaran per conveni entre les parts, quan es consideri convenient. La direcció del centre pot subscriure els esmentats convenis amb persones físiques o jurídiques sense ànim de lucre per afavorir l’ús social d’aquests centres, d’acord amb els criteris que hagi aprovat el consell escolar del centre. En els convenis es farà constar explícitament, que la signatura no comporta cap relació de caràcter laboral de les persones físiques o jurídiques signants amb el centre o amb el Consorci d’educació de Barcelona. c) Per a aquelles activitats que afectin a més d’un centre i que estiguin integra- des en un projecte d’abast territorial i/o de ciutat, es podrà establir un acord marc entre el Consorci d’Educació de Barcelona, l’Ajuntament de Barcelona i els centres implicats. 9.- Autorització d’ús 1.- Correspon a la direcció del centre autoritzar l’ús social de les instal·lacions així com revocar-ne l’autorització quan no es respectin les condicions en què fou atorgada o no se n’apreciï l’ús social. a) Per a que l’autorització sigui efectiva les persones físiques o jurídiques que hagin estat autoritzades per a l’ús d’edificis, instal·lacions o serveis dels centres educatius públics estan obligades a contractar, en tots els casos, una pòlissa d’assegurances que cobreixi la seva responsabilitat civil i la del personal al seu servei, derivada de l’ús i de l’activitat i pels danys i perjudicis que es puguin ocasionar durant la seva realització, per unes sumes assegurades mínimes de 150.000 € per víctima indivi- dual i de 1.200.000 € per sinistre, que es poden actualitzar periòdicament d’acord amb la normativa vigent a aquests efectes. b) Les denegacions o, en el seu cas, les revocacions de les autoritzacions, hauran de ser motivades. En aquests casos, es podrà sol·licitar la mediació de la comissió de seguiment de l’ús social del Consell Escolar Municipal de Districte. 2.- Les resolucions de la direcció del centre podran ser recorregudes en alçada da- vant del Consorci d’Educació de Barcelona, que posarà fi la via administrativa. 10.- Obligacions dels usuaris i usuàries En les resolucions d’autorització de l’ús social de les instal·lacions, la direcció del centre indicarà a les persones usuàries que han d’assumir les següents obligacions, Concursos i anuncis Diari Oicial de la Generalitat de Catalunya Núm. 5587 – 15.3.2010 20057 sense perjudici d’altres que la mateixa direcció pugui establir: a) Conservar les instal·lacions i els equipaments en el mateix estat de funciona- ment i de neteja amb que es varen lliurar b) No utilitzar els espais i els equipaments amb una finalitat distinta de la que va ser autoritzada, ni fer servir espais i equipaments diferents dels autoritzats. c) Satisfer el preu d’ús, si s’estableix. d) Fer-se càrrec de la vigilància que asseguri l’obertura i el tancament de l’acti- vitat, la normalitat de l’ús, i en el seu cas, la correcta utilització dels espais cedibles a que fa esment l’article 6. e) Tenir cobertes les assegurances a que fa esment l’article 9, 1, a) f) Abonar l’import dels danys ocasionats per l’ús. g) Vetllar perquè l’accés a les instal·lacions es limiti a les persones que es cor- responen amb l’activitat autoritzada h) No cedir a tercers per cap concepte l’ús de l’espai autoritzat. 11.- Preu d’ús 1. La direcció del centre, quan escaigui, fixa l’import de la compensació eco- nòmica derivada de l’activitat a desenvolupar, la qual ha de ser suficient per donar cobertura a tota la despesa generada, tant corrent com de reposició de material i de reparació d’instal·lacions i equipaments eventualment malmesos. No es poden destinar altres recursos propis del centre per fer front a les despeses derivades de l’ús social dels seus edificis, instal·lacions o serveis. 2. Els ingressos de l’ús social quedaran recollits en els pressupostos i reflectits en la comptabilitat del centre. 12.- Altres usos dels centre L’ús dels centres públics per a activitats distintes a les pròpies del funcionament escolar i de les que es corresponen amb l’ús social dels centres requerirà l’aprovació del consell escolar. 13.- Seguiment i Avaluació 1.- En el Consell Escolar Municipal de Districte es constituirà una comissió de seguiment sobre l’ús social dels centres. En aquesta comissió hi haurà, com a mí- nim, una representació del Districte, del Consorci d’Educació de Barcelona, dels centres educatius i de les entitats. En l’àmbit de ciutat, i en el Consell Escolar Municipal de Barcelona, també es cons- tituirà una comissió de seguiment de l’ús social dels centres a nivell de ciutat. Aquestes comissions d’àmbit territorial i de ciutat, seran informades del pla d’usos socials dels centres educatius i en faran una avaluació anual. 2.- La direcció de cada centre incorporarà a la seva memòria anual un apartat sobre l’ús de les instal·lacions i equipaments. CLÀUSULA ADDICIONAL Els convenis vigents en la data d’aprovació d’aquestes Instruccions seguiran en vigor en els seus propis termes pel temps de la seva durada. PG-263296 (10.068.050) Concursos i anuncis