../9- e- o.l PROJECTE EQUAL DE BARCELONA Passarel·les cap a I'Ocupació AJUNTAMENT DE BARCELONA BARCELONA ACTIVA INSTITUT D'EDUCAC/Ó INST/TUT MUNICIPAL DE PERSONES AMB DISM/NUC/Ó SECTOR DE SERVE/S PERSONALS CONSELL DE LA FORMACIÓ PROFESSIONAL 1 OCUPACIONAL DE BARCELONA ACSAR, AsSOCIACIÓ C ATALANA DE SOLIDARITAT 1 AJUDA AL REFUGIAT AIRES, ASSOCIACIÓ INTERSECTORIAL DE RECUPERADOR$ 1 EMPRESES S OCIALS DE CATALUNYA CARITES DIOCESANA DE BARCELONA CCOO, COMISSIÓ OB.RERA NACIONAL DE CATALUNYA CONSELLERIA DE JUSTÍCIA DE LA GENERALITAT DE CATALUNYA CREU ROJA DE BARCELONA FEDERACIÓ DE SOCIETATS LABORALS DE CATALUNYA FUNDACIÓ MARIA AURELIA CAPMANY GREMI D'HOTELS DE BARCELONA GREMI DE RESTA URACIÓ DE BARCELONA PIMEC-SEFES TRANSPORTS METROPOLITANS DE BARCELONA UGT, UNIÓ GENERAL DE TREBALLADORS DE CATALUNYA 1 PASSAREL•LA1 SINÓNIM DE PONT PassareHa f 1 Obra de fabrica, estructura metal·lica, etc., sobre la que una vía de comunicació pot salvar una depressió o un obstacle. (Diccwnan de la !lengua catalana) L 'Eq ua/ de Barcelona vol eliminar les barrer es i els obstacles que impedeixen l'accés de persones en atur a ocupacions vacants en sectors productius amb demanda habitual de professionals. LA INICIATIVA EUROPEA EQUAL Línia de finan<;ament del Fons Social Europeu per a accions innovadores en l'ambit de l'ocupació per a col·lectius amb especials dificultats que agrupa les anteriors iniciatives europees: Now, Integra, Adapt, Youthstart, i Horízon. El seu objectiu és el de "Desenvolupar noves maneres de combatre totes les formes de discriminacíó í desigualtat en relació al mercat de treball , a través de la cooperació transnacional" L' AJUNTAMENT DE BARCELONA 1 ELS PROGRAMES EUROPEUS D'OCUPACIÓ L'Ajuntament de Barcelona ha gestionat amb exit les díferents iniciatives i programes europeus que li han estat confiats des de l'inicí deis mateixos l'any 1989, suposant una xífra global de més de 13.000.000.000 de pessetes executades. EL PROJECTE " PASSAREL•LES CAP A L'OCUPACió" L objectiu general del proiecte 11Passarel·les cap a I'Ocupadó/f es el d'eliminar les barreres i els obstacles que impedeixen l'accés de persones en atur amb risc d'exclusió a llocs de treball vacants en sectors productlus amb demanda habitual de treball. El projecte Equal de la ciutat de Barcelona s'emmarca en I'Eix 1 "Mil/orar la capacitat d 'inserció professional" previst en el Programa d'Iniciatives Comunitaries í en concret desenvolupara la mesura 1.1 consistent en "facilitar l'accés i la reincorporació al mercat de treba/1 de les persones que pateixen dificultats per integrar-se o reintegrar-se en un mercat de treba/1 obert a tothom" EL LIDERATGE MUNICIPAL DEL PROJECTE " PASSAREL•LES CAP A L'OCUPACIÓ" L'Ajuntament de Barcelona assumeix la coord inació i representació del projecte a través de Barcelona Activa i la particípacíó del Sector de Serveis Personals, I'Instítut Municipal d 'Educacíó de Barcelona, I'Instítut Municipa l de Persones amb Disminució i el Consell de la Formació Professional í Ocupacional de Barcelona. 3 L'A GRUPACIÓ DE DESENVOLUPAMENT " BARCELONA EQUAL" L'objectiu de I'Agrupació de Desenvolupament que es constitui ra és el de desenvolupar una metodología innovadora de treba ll integrat entre diferents operadors en el territori i a les empreses per a vencer les barreres d'accés a llocs de treball vacants en diferents sectors productius amb demanda habitua l d'ocupació. Per a la consecució d'aquest objectiu i seguint els termes de la convocatoria Equal , ,es constituira una Agrupació de Desenvolupament que sera l'encarregada d'implementar les diferents accions previstes en el projecte. La AD es constituira formalment durant els primers sis mesos d'actuació. Formen part de I'Agrupació de Desenvolupament Barcelona Equal les següents entitats representants deis sectors productius, els sindicats, deis col·lectius diana, i de diferents institucions i operadors de polítiques act ives d'ocupació. • Ajuntament de Barcelona • Barcelona Activa • Sector de Serveis Personals • Institut d'Educació • Institut Municipal de Persones amb Disminució • Consell de la Formació Professional i Ocupacional de Barcelona • Acsar. • AIRES Associació Intersectorial de Recuperadors Empreses Socials de Catalunya • Carites Diocesana de Barcelona • Confederació Sindical de la Comissió Obrera Nacional de Catalunya (CC.OO). • Creu Roja de Barcelona • Federació de Societats Laborals de Catalunya • Fundació Maria Aurelia Capmany • Grem1 d'Hotels de Barcelona • Gremi de Restauració de Barcelona • Pimec-Sefes Petita i Mitjana Empresa de Catalunya 4 • Sub-direcció General d'Inserció Sociolaboral de la Secretaria Sectorial d'Execució Penal del Departament de Justícia de la Generalitat de Catalunya • TMB, Transports Metropolitans de Barcelona • Unió General de Treballadors de Catalunya (U.G.T.) Han manifestat l'adhesió al projecte les següents entitats que participaran en un segon nivel! no formal de la AD: • Associació Els Tres Turons • Associació Salut i Família • Associació sociocultura l Ibn Batuta • Casal deis Infants del Raval Centre Juvenil d'Adolescents de El Carmelo (CEJAC) • Cooperacció • fundació Comtal • Fundació EXIT • Fundació Formació i Treball • Fundació PRISBA • Fundació Privada Foment de I'Habitatge Social • SURT, Associació de Dones per a la Inserció Laboral • Unió del Poble Romaní 5 COL•LECTIUS BENEFICIARIS Persones que pateixen desigualtat en l'accés al mercat de treball : Dones amb carregues familiars majors de 45 anys Immigrants i minories etniques . Joves amb fracas escolar Majors de 45 anys en atur de llarga durada Persones amb risc d'exclusió (expresidiaris, extoxicómans) Persones amb disminució (físiques, psíquiques i sensorials) Empreses de sectors productius no estacionaris amb llocs de treball vacants: Comer~ . Transports Hoteleria Restauració Recollida i selecció de residus 6 ELEMENTS INNOVADORS PRESENTS AL PROJECTE Del projecte "Passarel ·les cap a I'Ocupació" es poden destacar dos grans grups d'elements innovadors: aquel ls que fan referencia a la innovació en els metodes escollits i aquells que fan referencia als productes projectats . Innovació en les accions • IdentíficacJó de barreres: tenint en compte la multidimensionalitat deis processos de desigualtat, s'ha dissenyat la identificació de les causes de desigualtat de forma que s'enfoquin a la vegada les barreres presents en els sectors productius amb demanda habitual de professionals, les barreres que incideixen en els propís col·lectius i les barreres que presentin els operadors de programes d'ocupació locals. Aquest procés d'identificació presenta també com element innovador la participació en el mateix de representants de les diferents sensibilitats afectades: empreses, col· lectius afectats, sindicats i operadors locals de polítiques d'ocupació. • Desenvoh.Jparnent de Passarel·les cap a I'Ocupacló, que partint de la realitat multidimensional de les causes de desigualtat pretenen ser un instrument eficac; de connexió de recursos existents con les necessitats detectades i donar visibilitat a accions pilot que presentin especia ls singularitats. • Disseny 1 aplicacló de nous enfocaments en la captació i selecció de beneficians/es Ftnals que tinguin en compte las especificitats deis col·lectius de beneficiaris/es finals introduint nous i innovadors metodes de difusió de programes i de participació de les diferents associacions, organitzacions o entitats que treballin directament amb els beneficiaris/es finals. Aquestes organitzacions, associacions o entitats estan per aixo integrades en el segon nivell no formal de I'AD. • S1stema 1ntegrat d'acoMpanyament persondlltzat que, caracteritzant-se per la integració en el mateix itinerari de la figura del Guia cap a l'ocupació y del tutor d'empresa, presenta com element innovador: el moment en que es produeix aquesta integració. De la experiencia acumulada s'ha apres que integrar els processos d'orientació i d'inserció només en la darrera de les fases de l'itinerari no garanteix l'exit de la inserció. Amb aquesta acció pflot concebuda com a Passarel·la cap a l'ocupació es pretén que la figura classica del tutor d'empresa s'integri en l'itinerari cap a l'ocupació en la fase previa a la inserció per a d'aquesta manera poder orienta r alhora l'itinerari dissenyat amb noves accíons no previstes pel Guia cap a l'ocupació, pero necessari es per a la 7 inserció amb garanties en el lloc de treball vacant previament identificat. • Introducctó de productes multtmedta en les ''accions pllot'' que es dissenyen amb el doble objectiu de facilitar la ocupabilitat i al fabetitzar digitalment els beneficiarisjes finals. La innovació en aquest cas no resideix tant en la introducció de productes multimedia en un itinerari cap a l'ocupació sinó els col ·lectius que els utilitzaran, amb els que rarament es t reballa utilitzant les noves tecnologies de la informació i les comunicacions. La introducció de productes multimedia permetra adaptar els materials i productes finals elaborats amb l'objectiu d'avan<;ar en l'eliminació de les barreres detectades en els diferents col·lectius de beneficiaris/es finals. • Un Portal de recursos per a 11ocupacio que a disposició deis socis de I'Agrupacló de Desenvolupament, de les entitats col ·laboradores i del conjunt de la ciutat serveixi per a identificar amb facilitat recursos cap a l'ocupació i les entitats prestadores deis mateixos. La identificació de recursos 1 entitats sera comú 1 la presentació deis mateixos sera propia de cada una de les entitats participants con l'objectiu de mantenir la riquesa i la pluralitat d'entitats i recursos dins la integració i la visió global. Innovació en e/s metodes • L'entoc trid1mens1onal amb el que s'hil dtssenyat el projecte, tenint en compte a la vegada els col·lectius diana d'aquesta iniciativa, les ofertes de feina vacants en diferents sectors productlus, i els operadors grans i petits que dissenyen 1 gestionen polítiques d'igualtat i ocupació. • La compostcio de Agrupa e h.. dt Desenvolupamcnt Una AD de ciutat no només amplia en número sinó en qualitat deis seus integrants que incorpora com element innovador les diferents tipologies de socis adscrits: sector productiu, organitzacions sind icals, organitzacions que treballen amb els beneficiarisjes finals, instítucions locals i regionals que operen amb les problematiques a las que aquest Equal vol fer front. • Un segon ,.,,v ... n no formal dt.: I'Agrupacto de Desenvolupament: Tenint en compte la dimensió de ciutat del projecte "Passarel ·les cap a I'Ocupació" i la riquesa del teixit associatiu i productiu de Barcelona, s'ha considerat convenient la integracíó en un segon nivell d'una amplia representació d'aquest tipus d'entitats per a que no només formalitzin el seu compromís amb els objectius d'aquesta iniciativa sinó que participin en la execució d'algunes de les seves accions. 8 • Un Aplica ti u Telemátic de Treball Col·laboratiu. Un innovador sistema de treball col ·laboratiu, de gestió i seguiment de programes que permetra compartir la presa de decisions, la informació i la generació de coneixement, essent plenament necessari a la vista les experiencies anteriors d'integració de diferents operadors en la gestió de programes d'ocupació tant a nivell nacional com transnacional. Una metodología de treball innovadora al suposar traslladar experiencies d'exit existents en altres contextos diferents de la del disseny i gestió de polítiques actives d'ocupació. 9 PROCÉS o'INTERVENCIÓ • Identificats sectors productius no estacionaris amb demandes de treba ll de mitja baixa quallficació vacants i necessitats de cobrir-les Identificades persones amb dificultats d'accés al treball, amb voluntat i possibilitat de qualificar-se per accedlr a aquests llocs de treball vacants Facilitarem l'accés als circuits normalitzats de prgrames i serveis pera l'ocupació a través de la coordinació deis membres de I'Agrupació de Desenvolupament Per adequar els llocs de treball i les competencies personals i professionals deis usuaris finals mitjan<;ant la seva partlcipació en passarel .les cap a l 'ocupació ( informació, orientació, assessorament, estudis, formació, serveis complementaris , alfabetització digital, coneixement de l'entorn, ... ) BENEFICIARIS, PRESS UPOST I CALENDAR! Beneficlaris finals: 500 persones Pressu post: 830 .000 .000 pts Cofinan<;ament FSE : 415.000.000 pts Cofinan<;ament municipal : 30°/o Cofinan<;ament privat: 20°/o Ca lendari: 2001-2003 Inlcr previst actuacions: novembre 2001 10