Ajuntament ~ de Barcelona MESURA DE GOVERN ANTECEDENTS El mes de julio! del passat any 2000 va ser aprovada definitivament la Modificació del Pla General Metropolita per a la renovació de les Arees industrials del Poblenou (Dishicte cl'activitats 22@BCN). Mitjan9ant aquesta iniciativa urbanística l'Ajuntament de Barcelona va establir les condicions per las que més d'un milió de metres quadrats qualificats de sol industrial (22a) pel PGM al Poblenou, puguessin transformar-se en sostre majoritftriament destina! a activitats economiques i, en una pat1 important, a aquelles activitats econorniques vinculades a la nova economía. L 'idea for9a de la MPGM va ser la reconsideració en profunditat de les condicions urbanísliques que el PGM va establir pe! sol industiial tot mantenint la seva vocació productiva. D'acord amb aquest criteri basic, els eixos de la modificació van ser: Reconeixement de la mixtura d'usos diversos (industrial, comercial, terciari, residencial, habitatge, dotacional, etc. ) com a un dels valors fonarnentals de la proposta, ti·encant amb la exclusivitat propia del sol industrial fins a llavors. Reconeixement del pare de més de quatre mil habitatges existents a la zona, considerats fora d'ordenació perla regulació del sol industrial. Increment de l'edificabilitat, dintre del marc de la redensificació de les zones centrals destinades a 1' activitat productiva, tot superant la baixa densitat de les zones industrials i aprofitant el caracter central del Poblenou. Aquest increment d'edificabilitat es reconeix de manera esglaonada, de tal manera que els diferents trams d'increment van vinculats a diferents circumstancies que, en la practica actuen com a estímuls pels promotors. ldentificació d'una tipología d 'equipament o sistema dotacional (7@) que, sense perdre la potencialitat programatica de 1' article 212 de les NNUU, permet tarnbé ser vinculal de manera més directa al sistema productiu. Aixi, es preveu que pugui ser 1 dcstinat en una tercera part del seu programa directament a activitats económiques, semprc 1 quan les dues terceres parts es destinin a formació i a difusió de les tecnologics. Flexibilitat morfológica del resulta! final de la transformació, en tant en quam es ddcga en el planejament derivat la concreció deis parametres edificatoris a emprar (llcvat de 1' cdificabilitat). Es tracta de no prejutjar des del Pla Generall'arquitectura u urdcnació que finalment es decidira i que, en bona mesura dependra de les precxistcncies í del programa funcional que finalment el promotor acabi decidint en funció de la demanda que tingui. La dclimítació de la "i ll a Cerda" com a ambit mínim de transfonnació, amb les consegüents excepcions, i el criteri de respecte de !'arqui tectura industrial preexisten!, són dos elemcnts claus que matitzen i acoten les possibilitats d'ordenació final. Aquesta flexibilitat programatica i morfológica va din.!daml.!nt associada a la identificació de sís ambits predeterminats (48% del sól total) en els que la iniciativa d'aquest planejament derivat correspon a l'administració municipal. Dotacíó d'ínfrastructures del conjunt del sector, vinculada a un Pla especial d' lnfrastructu res basat en els criteris de sostenibilitat í regim de competencia en la rcstació deis principals serveis económics. El Pla s'acaba estructuran! al voltant de cinc grans s istemes urbans: mobilitat i transport públic; energía; telecomunicacions; cicle de 1' aigua; i res idus. El mateix document marca els criteris pera la urbanització general de l'espai públic i per l'establiment de drets de pas 1 localització d'equíps a l'espai privat. El Pla d'Infrastructures, com a document urbanístic previst al Pla General, recull i concreta les carregues i obligacions urbanístiques deis promotors, així com les obligacions de 1' administració en quant a 1' acció urbanitzadora que, amb caracter general es preveu anticipada a la edificació. Aquest pla d'lnfrastructures ha estatja aprovat definitivament per I'Ajuntament de Barcelona i esta vigent a !'igual que la MPGM. l!:LS Á MBITS PREDETERMINAT S Estructun territorial Com s'ha exposat, la MPGM preveu sis ambits que es desenvolupen per iniciativa pública, que possibiliten la transformació física del territori amb la creació de nous 2 elements d'estructura urbana i juguen un paper estrategic en la creació de noves Jinamiques en el sector. Els ambits que es delimiten són els següents: l.-Eix Llacuna Amb l'objectiu de creació d'un eix que reforci la relació mar-muntanya del sector es propasa la transformació del carrer Llacuna. No es tracta d'una ampliació de la secció del vial, mitjanc;ant la reculada de les alineacions, sinó de reordenar les seves vares ele fonna que incorpori espais lliures, clotacions i activitats. El nou eix configurara junt amb la Rambla del Poblenou i Sant Joan de Malta un sistema triple, situat practicant al centre del clistricte d'activitat. 2. - Camp Audiovisual La capacitat ele l 'antiga fabrica Can Arañó i 1' espai lliure i equipament associat, com a conjunt articulador de l 'entom, pennet organitzar en les illes del voltant la ubicació d 'acti vitars relacionades amb la cultura i nou audiovisual. L'operació haura de reordenar el conjunt mantenint els osos d'habitatge públic i d'espais lliures en coherencia amb l 'funbit veí del carrer U acuna. 3.-Pare Diagonal Es planteja una operació estrategica que permeti agregar un centre d'activitat important amb fac;ana al futur pare Diagonal 1 Pere IV. 4.-Pujades-Llull (Lievant) La franja d'illes compresa entre els carrers Pujades i Llull, amb fac;ana a Diagonal presenten en aquest punt una importancia singular per la contigüitat a 1' area de nova centralitat Diagonal-Mar, per definir la fac;ana de l'avinguda alllarg del quasi tres illes i com connexió ambles poblacions ve!nes de llevant. 3 5.- Pujades-Liull (Poncnt) Al voltant d'aquest dos cancrs tres bandes horitzontals d'illes hauran de resoldre la continuHat entre el nucli tradicional de Poblenou i el centre de la ci utat, mitjanc;:ant la comhinació d'usos d'activitat i d'habitatge. 6.- Pere IV-Perú Com dement e.strategic a l'extrem nord de Pere IV, aquesta area ha de contribuir a la creació de centralitat i d'csponjament. El .si::-. tt:ma urbú cumposat amb aquests elemems ha de constituir una estructura potent que detennini un alt nivel! de legitimitat i qualitat urbana. Iniciativa pública D'acorcl amb les previsions de la MPGM, aquests ambits es promouen per iniciativa publica en tractar-se d'operacions que han d'ajudar a assolir els objectius generals del desenvoluparnent del Poblenou. l. Aqucst ambits tenen un paper imp01iant en la definició de 1' estructura general del sector. 2. Desenvolupar arees especialment sensibles de Poblenou que, a través del planejament i la gestió pública, actu·in de motors en la transformació del barri, de condensadors urbans i de llocs emergents identificables que ajudin a llegir aquesta part de la ci utat. 3. l 'obtenció de grans peces de verd i equipament, localitzades estrategicament, que juntament amb les existent, configurin un sistema "cornplert i complex" que abasti tot el terri tori. 4. La transfonnació de les arees industrials existents, que per les seves característiqucs, cal desenvolupar-la de fo rma progressiva i adaptant-la a les preexistencies, per tal de no produir incidencies traumatiques en els usos actuals 4 Edificabilitat complementaria. El arnbits de transfonnació predeterminada, desenvolupats per la iniciativa pública, han de permetre millorar sensiblernent les dotacions generals deis sectors confluents­ habitatges cxistents, etc.-, així com recalzar de manera significativa les posteriors achtacions de transfonnació, en ambits no delimitats. Amb aquest objectiu la MPGM prevcu una edificabilitat complementaria addicional 0,2 m2st/m2s de dotació específica d' infraestructures deis ser-veis tecnics, de dotació d 'aparcaments al servei del sector i, en d seu cas, d'habitatge sotmes a algun regim de protecció pública. Desenvolupament deis Plans especials En el desenvolupament d'aquests Plans especials d'iniciativa pública en ambits predeterminats s'ha pogut distingir dues tipologies diferents en funció de la relació existent entre ells, de tal manera que podem parlar de tres que funcionen de manera relativament autónoma (PE de Pujades - Llull (Lievant), PE del Pare Central i PE de Perú - Pere lV), metres que els altres tres (Audiovisual, Llacuna i Llull - Pujades Ponent) obliguen a plantejar-se de manera més clara i estreta la seva interrelació, ates el seu caracter contfontant. Per aquesta raó, els primers poden ser aprovats i tramitats en primera instancia, mentre que els segons ofereixen un major grau de complexitat. Les tasques d'elaboració d'aq uests sis Plans d ' iniciativa pública han estat encarregades a sis equips de professors de la Universitat Politecnica de Catalunya, tenint en compte el seu caracter itmovador i de referent pel conjunt del Poblenou. Els directors deis equips i responsables deis treballs ha estat els professors Beth Galí (Campus Audiovisual) ; Eduard Bru, (cix del carrer Llacuna); Manuel de Sola Morales (Pare Central); Oriol Clos (eix de Llull - Pujades, llevant); Enrie Serra (eix de Llull - Pujades, ponent); i Maria Rubert i Josep Parcetisa (Perú- Pere fV). Mitjünyanl la present mesura de govem, s' infonna al Consell plenari de l' aprovació , en el prcscnt mes de febrer deis primers Plans Especials de transfonnació de 1' ambit de la Modificació del Pla General Metropolita de per a la renovació de les Árees industri als del Poblenou (Districte d'activitats 22@BCN), el contingut deis quals s'exposa a cont inuació. 5 ELS PLANS AUTONOMS Són els primers Plans Especials de transformació que es tramiten i, en aquesta mesura, signifiquen una primera aproximació concreta qualitativa i quantitativa del potencia l del conjunt de 1' ambit del 22@BCN. PE de Pujades - Llull (Llevant) El seu ambit compren les illes situad es entre els carrers Bac de Roda - Llull - 1' Agda. Diagonal - Pujades i, en part, Pallars. Esta configurar per quatre illes qualif1cades de 22@ (tres amb fa9anes a Llull i Pujades i una Pujades i Pallars) i una de fom1a t1iangular, qualificada coma 7@. En total la superf1cie qualificada de 22@ és de 45.711 m2. L'estructura edificatoria actual de les tres illes amb fa<(ana al el Lluu es diferent en cada cas. Mentre que una de les illes esta completament buida i lliure d'edificació, les altres dues estan edificades, tot i que una d'elles no presenta activitat económica de cap mena, mentre que en l'altra es desenvolupa activitats industrials tot i que té previst el seu trasllat a mig play. Totes tres presenten una estructura propietaria fortament concentrada. La qumta illa presenta una estructura de propietats i funcions més t'ragmcntada, una part de la qua! es preveu mantenir. Hi ha també una part petita el 'habitatges que no formen front consolidat. Les referencies urbanes amb incidencia més clara en la proposta són la proximitat de la UA 13 del PERI Diagonal - Poblenou; }'entrega amb I'Avgda. Diagonal amb una fa<;:ana de 150 mts.; la relació amb el sector Diagonal- Mari , en especial, amb el gran pare que en aquesrs moments esta en construcció. La proposta del Pla Especial contempla situar la major part del programa edificatori vincular a les activitats productives i activitats @ en el front del e/ Llull en una seqüencia d 'edificis solapats de diferents al<;ades que deixen entre ells espais de pas i in.tersticials de connexió entre els carrers de Llull i Pujades. Les al<;:ades maxímes previstes en el Pla són de 12 plantes . La zona verda es situa formant un gran boulevard de connexió de 360 m. de !largada entre el Pare de Diagonal Mar i la pla<;a Ghand i, de 30 mts d 'amplada. Els les dotacions d'habitatge públic i els equipaments, es situen en 6 1' i ll a siwada entre els e/ Pujades i Pallars, de tal manera que mantenen una relació més clara ambla UA 13, refon;antl'estructura residencial. L'espai ja qualificat d 'equipament @ manlé la seva qualificació i sera en tot cas desenvolupat pel conespoenent Pla esp~~.:nll de concrcció d ' us. En conjunt. la proposta del Pla especial de lluli/Pujades - Llevant. comporta un sostrc total de 140.000 m2, del qua! queda destinat com a mínim per activitats @ 21.900 m2 i pcr habitatge públic 13.000 m2. Les cessions de sol per equipament@, i dotacions loca ls (zona verda i equiparnent local) són de 12.800 m2. L 'aportació prevista d 'aquesr sector al Pla d ' lnfrastructures és de 498.249.000 pessetes. PE del Pare Central L'ambit d'actuació és el conjunt de sis ill es quali ficades 22@ entre els can ers Perú, Bac de Roda, Manee i Bilbao. A l ' intem d'aquest ambit hi ha actualment dues s ituacions morfológiques molt diferents. D'una pat1, sobre el creuament Espronceda-Bolivia, el tra<;:at deis carTers de 1' Eixample esta conso lidat amb edificis d'habitatge d'una certa ell\ ~rgadura i parcd.lacions mitjancs i pctites d'usos mixtes. D'altra part. sobre el que seri a el creuament Bolivia- Lope de Vega, i allargant-se cap al carrer Pere TV, existeixen algunes parcel ·les de gran dimensió, que estan descomposades amb peces edificarles clisposades segons la lógica d ' organització interna de cada una de les indústries que ocupen aquestes parcel·les. Aquesta disposició defincix sistemes d'accessibilitat. passatges i patis, de base morfológica diferent a la de les illes de I' Eixample, flns i Lot deis passatges que molt sovint, al Poble Nou, les parteixen en dues parts. Per la banda del carrcr Bilbao, les indústries existents, relativamenl modernes de construcció i en activitat. recuperen les traces de la malla de I'Eixample, amb alineació con tinua ele fa<;ana i xamfrans al llarg del carrer. El Pla especial va lora aquesta superpos ició de la morto logia de base industrial de grans peces, que defineix uns espais interns de mida intermedia, sobre la macroestructura de carrcrs ue I'E ixample, i proposa una mecimica de substi tució de volums, sobre la pautn de la dcscomposició actual, deis complexes fabrils sobre els parcel.laris existents, alliberant a l'intcrn espais lliures, nous ambits de relació i accessibilitat, i valorant els antics passos com a !loes que qualifiquen especialment algunes de les noves cd ificacions per a activitats productivcs, definint un teixit urba pro pi i caracteristic d 'aquest ambit. 7 perfectarnent compatibles amb la qualificació de 22@. L'Estrucrura de la propietat esta prou concentrada en tres de les illes i més dispersa en la resta. Aqucstl!s prccxistencies determinen en bona part la proposta que opta, d 'acord amb les directrius de la MPGM, pcr concentrar els espais lliures de cessió precisament CII 1' entorn dirccte del e/ Pere IV, de tal manera que es genera un important espai obert. ocupat cxclusivament per un equipament local. El conjunt de l 'edificabilitat es situa en les illcs no consolidarles i, ja en alvada, entre 8 i 16 plantes , en el cantó muntanya del e/ Pere IV limitant l'espai lliure de nova creació i entrant en relació amb els edificis d'habitatges del C/ Perú i la Gran Vía. La parcel· lació i tipología edificato1ia propasada, apu nta més aviat cap a un tipus d'empresa mitjana i mitjana-petita amb nccessitat de magat¿ems i espais de maniobra i amb unes alvades entre 3 i 5 plantes. En conjunt, la intervenció significa un sostre total de 209.000 m2, deis quals hauran de ser dcstinat nccessariament a activitats @ un mínim de 32.600 m2 i a habitatge públic 19.600 m2. Les superficies de sol de cessió per cquipamcnts @ i dotacions de caracter local són de 12.500 m2 .. L'aportació prevista d'aquest sector al Pla d'Infrastructures és de 712.600.000 pessctes. Quantifl cació de les propostes En conjunt. els Plans Especials que s'aproven el present mes de febrcr comporten les scgüents magnjtuds : "upertkie total quaJificada de 22@ 184.518 m2 Sostrc total 564.782 m2 Sostrc mírum activitats@ 88.249 m2 'ostre habitatge públic 52.948 m2 Sól equipamcnt@ 17.650 m2 Sol dotacions locals 20.839 m2 9 l'ambít del Poble Nou. Les actuacions sobre els vials es complementen amb la locali tzació i i posteiior definició de detall i construcció de les centrals i conductes de climatització. Amb aquestes actuacions ariibem a més del 65% de les actuacions a realitzar. Actuacions complementaries: Estan constitu1des per la resta d 'actuacions i podem diferenciar-ne dos tipus, aquel les de les que amb temps coneixerem la forma de desenvolupament urbanístic i immobiliari i , en conseqüencia, podrem complementar la tasca del s planejament amb la infrastructural. I aquelles que haurem de resoldrc la construcció sense aquest coneixement. En qualsevol cas es garantirá 1' accessibilitat als serveis de rotes les actuacions de transfom1ació en aquests casos. 11 O Mllrr MOOIAON)IÓ PGM ~ • : OPERACIONS OE TRANSF<>RMACIÓ PREDETERMfiADA MOOIACACIO 08. PGM PERA LA RENOVACIO 1 EIXIUCI.tl4 2 CAMPUSAUOIO-VISUAL 3 Llw..I'WADESU1VAIIT DE LESAAEE~STRJALS DEL 4 Po\RC CEHTR.Il 5 PEJI0-PERE N 6 LlUU.·PWADES f'ONEHT Ajunlament ~ de Barcelona POBL E NOU QUALIFICACIÓ URBANfSTICA PROPOSADA ~­ -DISTAic_l' a ~AO"T IVt"'TATS 220BCN­ llhcdldo_de __ TEXTREFÓS SETEMBRE 00 2