1.-INTRODUCCIÓ Els plans de mobilitat tenen com a finalitat fer una analisi deis moviments de persones i vehicles en un ambit territorial concret ·i valorar la conveniencia d'introduir modificacions que aportin avantatges en termes d'una major comoditat, seguretat i flu'idesa en la convivencia del transit de persones i vehicles. El Districte de Sarria-Sant Gervasi ha desenvolupat des de fa dos anys un pla de mobilitat anual per a determinadas arees del territori. L'any 2000 es va implementar el "Pia de mobllitat de Sarria i la zona sud de Les Tres Torres" i el 2001 es va implementar el "Pia de mobilitat del Putxet". Aquest any s'ha considerat la conveniencia de implementar un pla de mobilitat per a la zona compresa entre la Via Augusta, la ronda de Dalt, l'avinguda Tibidabo, el passeig de Sant Gervasi i el passeig de la Bonanova. S'ha constitu'it una comissió integrada per membres de Gerencia, Guardia Urbana, Serveis Tecnics i Comunicació i Qualitat del Districte pera l'estudi de la situació actual i la redacció de la proposta inicial de mesures que cal introduir en aquest pla de mobilitat. Així mateix s'ha comptat amb la coHaboració de la Direcció de Mobilitat. Transports i Circulació del Sector de Via Pública de I'Ajuntament de Barcelona i amb Transports Metropolitans de Barcelona. Aquest pla de mobilitat sera exposat a totes aquelles persones que resideixen a la zona i als treballadors o usuaris deis diferents equipaments i empreses que estan establertes en l'ambit territorial en qüestió, per conéixer el seu parer i possibles aportacions que puguin millorar aquest pla, dins d'un procés el maxim participatiu possible. El pla es desenvolupara en les fases següents: Novembre 2001-febrer 2002: treball de camp, redacció de la proposta inicial disseny del pla de comunicació i participació de la ciutadania. Man;: aprovació inicial del pla. Abril: informació pública i procés participatiu. Maig: aprovació definitiva. Agost: inici de l'execució de les actuacions recollides en el pla. 2.-ÁMBIT DEL PLA L'ambit objecte d'aquest pla és el compres per la Vía Augusta, la ronda de Dalt, l'avinguda del Tibidabo, el passeig de Sant Gervasi i el passeig de la Bonanova. Ambit del pla Localització de l'ambit dins del Districte 3. OBJECTIUS DEL PLA El Pla de Mobilitat de la Bonanova Nord es desenvolupara d'acord amb els criteris municipals de mobilitat atenent pero a les peculiaritats que aquest sector planteja. Els objectius a assolir amb aquest Pla son els següents: Millorar la connectivitat viaria interna i externa del sector de Bonanova Nord. 1 ncrementar l'accessibilitat en transport públic en especial pel que fa a la mobilitat interna i a la seva intermodalitat amb la xarxa de transport públic d'altra capacitat. Millorar l'accessibilitat als centres escolars i als altres equipaments ubicats al sector, en especial amb transport coHectiu. Redefinir l'ordenació de l'espai viari en especial pel que fa a l'estacionament i la carrega i descarrega. Afavorir la mobilitat deis vianants en condicions de confortabilitat seguretat. ET APES DEL PLA Per tal d'assolir els objectius abans esmentats, el Pla s'estructura en les etapes següents: Analisi global de la mobilitat generada i atreta pel sector tant en transport públic com en transport privat. Analisi micro de la mobilitat als centres escolars als municipals equipaments sanitaris i culturals. Avaluació de l'estat del viari i de la seva incidencia en la mobilitat de vianants i vehicles. Analisi del planejament urbanístic i de les infrastructures de transports i de la seva incidencia a mitja i llarg termini. Plantejament de propostes a curt, mitja i llarg termini. 3 ISON~VIO ·p 4.1.-CARACTER[STIQUES DE LA ZONA Aquesta zona del territori del districte de Sarria-Sant Gervasi representa un important eix de connexió entre la ronda de Dalt i el centre de la ciutat. No té una alta densitat de residents a l'interior de la zona, pero sí en canvi al Umit sud de l'ambit; ésa dir, al passeig de la Bonanova i al passeig de Sant Gervasi. Aixó és conseqüéncia de les condicions urbanístiques que el planejament vigent defineix per als diferents sectors, amb gran incidencia de peces destinades a equipaments i dotacions comunitaries. S'incorpora el planol de qualificacions urbanístiques. En el conjunt de l'ambit hi viuen 15.964 persones, el que comporta una densitat de 13.529 hab/km2• La densitat mitjana de la ciutat de Barcelona es de 15.176 hab/km2. La gran concentració d'oferta escolar i també d'equipaments culturals i sanitaris genera un volum molt elevat d'accessibilitat externa i de conflictivitat en especial a determinades franges horaries que coincideixen amb els horaris d'entrada i sortida d'escotes. S'ha de tenir en compte que el nombre d'alumnes que assisteixen als centres docents d'aquesta zona és d'aproximadament 25.000. S 4.2.-LA XARXA VJÁRIA La xarxa basica de l'ambit del pla queda configurada pels vials que delimiten el perímetre, formant un anell que permet el doble sentit de circulació en cada un d'ells. Donen un bon nivell d'accessibilitat a ifo des de !'exterior: Vía Augusta, ronda de Dalt, avinguda del Tibidabo i passeig de Sant Gervasi -passeig de la Bonanova. Els vials interiors poden contemplar-se des d'un doble vessant, com a elements de connectivitat primaria ( nivell 1) que permeten tant les circulacions d'accessibilitat com de pas, i els elements de connectivitat secundaria (nivell 2) formada perla resta deis carrers de distribució interior. Els vials que conformen la xarxa de nivell 1 adopten basicament la direcció mar- muntanya i es conformen per parells que permeten els dos sentits de circulació de pas: carrers Anglí -lradier i carrers Jesús i Maria -Cister. Incrementa aquesta trama l'eix Sant Joan de la Salle -Bellesguard que potencia les circulacions de sortida a la Ronda. En direcció transversal Besos-Llobregat apareixen trams de continu'itat incompleta que culminen la trama d'aquest nivell: carrer Dolors Monserda- Esperanc;:a -Munner i carrer deis Quatre Camins. L'estruct•rra viada-es-reftectelx en el--plaHGI-següem:- 4.3.-INTENSITATS DE CIRCULACIÓ Amb motiu de l'estudi de la situació actual de la circulació rodada en l'ambit de referénda s'han actualitzat les dades deis fluxos en les vies més significativas. Pla d'aforaments S'ha efectuat una medició d'aforaments els dies 26 de novembre i 5 de desembre del 2001, en aquest sector. Cru"illes amb major IMD Les majors intensitat es produeixen a les cru"illes perifériques d'accés al barri, que són les que presenten més problemes de saturació a les hores punta: • PI. John F. Kennedy • PI. Bonanova • Via Augusta-pg. Bonanova • PI. General Vives Pero també hi ha cru"illes interiors amb intensitats notables qua presenten problemas a les hores d'entrada i sortida d'escoles: • Carrer Anglí-Dolors Monserda • Carrer Jesús i Maria-Quatre Camins • Carrer Jesús i Maria-pg. Sant Gervasi-Teodora Lamadrid • Carrer lradier-Esperan<;:a • Carrer Escoles Pies-Esperan<;:a Vies més saturades Les vies més saturadas en el conjunt de les hores punta són les perifériques del sector: • Ronda de Dalt, cal<;:ades centrals, i ocasionalment algun tram de les laterals • Pg. Bonanova • Pg. Sant Gervasi i també les vies d'accés o sortida més conflictives a certes hores són: • Carrer Salmes • Carrer Muntaner • Via Augusta Composició del trimsit • Turismes • Motocicletes • Furgonetes i camions • Autocars 81,4% 9,5% 4,6% 4,5% Els autocars tot i tenir un percentatge baix en el total, tenen una especial incidencia perla seva concentració a les hores d'entrada i sortida deis coHegis. Els motius deis viatges i desplagaments són principalment de residents i d'accés als centres escolars. Tot i així va en augment l'implantació de centres sanitaris i oficines que motiva una mobilitat més continuada a tot el llarg del dia. Fluctuació horaria del transit El caracter residencial del barri i la presencia de molts centres escolars, inclós universitaris, marquen unes puntes molt acusades. A l'inici de la jornada laboral de 7,45h. a 9,15h. del matí, coincideixen els desplagaments escolars, moltes vegades d'anada i tomada a la mateixa hora per acompanyar als nens, amb els de residents del sector que van també als seus treballs. Per aquest motiu es produeixen els problemes de congestió més acusats. Durant ell matí fins a les 16,45h. la circulació en general és baixa, si be de 12h. a 14h. repunta lleugerament. A partir de les 16,45h. i practicament ftns a les 20,30h. la intensitat torna a ésser considerable, si bé en aquest cas més repartida en el temps, dones els desplagaments escolars i els de tornada del treball no es sol1apen com al matí. De 16,45h. a 18,15h. predominen els moviments escolars, amb alguns problemes als carrers interiors com Anglí, lradier, Esperanga, Jesús i Maria, avinguda Tibidabo, ... En canvi, de 18,30h. a 20,30h. la circulació és més intensa a les vies principals perimetrals, amb motiu de la finalització de la jornada laboral (Ronda de Dalt i pg. Bonanova) que suporten un major transit de pas. Accidentalitat Feta l'analisi de sinistralitat del sector, les dades obtingudes, de les qué té coneixement la Guardia Urbana, demostren que el nombre d'accidents de transit es manté per sota deis fndex mitjans del Districte 8 4.4.-EQUIPAMENTS 1 ESTABLIMENTS DE LA ZONA Destaca !'elevada concentració a la zona d'equipanients de serveis: centres educatius, esportius i sanitaris que Ji confereixen un caracter deterrninant en produir una elevada confluencia de persones a determinadas hores del día. Els principals equipaments es presenten tan llistats com situats sobre el planell per poder copsar rapidament la seva ubicació a la zona i les potencials situacions de conflicte. 4.5.-MOBILITAT INDU"iDA DELS EQUIPAMENTS ESCOLARS L'existencia de nombrosos equipaments escolars afecta d'una manera prou evident la mobilitat d'aquest sector de la ciutat. Les ·hores del dia en que es produeix !'entrada i sortida deis alumnes aporta unes situacions d'aglomeració de persones i vehicles, molt diferent a la resta del dia. Per aquest motiu hem volgut estudiar amb més detall aquest fet i fer un apartat específic per al tractament d'aquesta situació. La presencia d'un important nombre d'autocars que serveixen als diferents equipaments, la manca d'espais reservats per a les operacions de pujar i baixar deis cotxes amb seguretat i les majors dificultats de maniobrabilitat deis vehicles llargs en alguns carrers estrets, afegit a la concentració de nombrosos vehicles privats que transporten alumnes deis centres conforma situacions específiques. Aquestes situacions provoquen, com a conseqüencia, augment del perill per a la circulació deis vianants, tant pel que fa a les incidéncies sobre les cru"llles com per l'ocupació inadequada de les voreres. La problematica principal és la concentració del seu recorregut en un curt espai de temps i els llocs d'estacionament per encotxar i desencotxar els escolars. Una dimensió menor deis autocars reduiria el problema. Es presenta un informe detallat del nombre d'autobusos que arriben a cadascuna de les escoles de la zona, de les seves dimensions i del lloc on paren. El conjuht deis vehicles de transport escolar suma un total de 60. Atesa la gran concentració de centres escolars de la zona caldria estudiar itineraris del "camí escolar" per a aquells alumnes que van a peu des de les parades del transport públic. Entre els enclavaments que més pateixen les conseqüéncies d'aquesta mobilitat indu.ida cal destacar els següents: -Via Augusta -General Vives Carrasco i Formiguera -Margenat-Anglí -Anglí -Dolors Montserda -Vilana -Munner CruYIIa d'avinguda Tibidabo amb passeig de Sant Gervasi Carrer de Jesús i Maria. S'hi ha afegit també, coma mostra, l'estudl de les respostes de tres escoles de la zona (la Salle Bonanova, Sant Marc i el Licée Fran<;ais) a l'enquesta que s'esta duent a terme des del Consell Escolar del Districte, per tal d'esbrinar la procedencia, recorreguts i altematives de la població escolar del Districte. 4.6.-EL TRANSPORT PÚBLIC Les línies de transport públic recorren els vials perimetrals que delimiten el sector. Els despla9aments a peu que aquesta distribució provoca són llargs. Transport públic: Metro Les dues estacions de FCG que serveixen el sector són: avinguda Tibidabo i Sarria. La seva situació molt periférica en relació al barri condiciona el seu ús al sector próxim i per tan no poden donar servei a tots els despla9aments de la zona, tot i que tenen un ús molt gran. Altres estacions com les del Putxet al carrer Salmes o Bonanova i Tres Torres a la Via Augusta, queden més allunyades i la seva incidencia és petita. A part de la posició periférica de les dues úniques estacions, l'altra aspecte que limita la utilització d'aquest mitja de transport, és que les interconnexions deis FCG amb les altres línies del Metro solament es poden realitzar a Proven9a o a Catalunya, estacions molt allunyades i que en conseqüéncia no perrneten unes cómodes connexions transversals. També pe~udica el fet que la interconnexió entre les dues línies de Sarria i Tibidabo s'hagi de ter a l'allunyada estació de Gracia. En aquest sentit resultara molt positiu per un majar ús del Metro, la posta en funcionament de la línia 9, que a més de tenir una estació al llindar de la zona, perrnetra unes millors connexions a Putxet i Tres Torres. Óbviament de cara a un futur més llunya l'ideal seria una nova línia de Metro que uneixi Esplugues amb la Vall d'Hebró a través del passeig Reina Elisenda de Monteada, passeig Bonanova, passeig Sant Gervasi i Anella de Collserola, amb connexions a Reina Elisenda i aavinguda Tibidabo. De fet la perl.longació de Reina Elisenda a Esplugues ja esta prevista. En aquest sentit interessa no hipotecar pel futur el subsól d'aquest possible itinerari de Metro. Transport públic: Autobusos Les línies d'autobusos urbans que serveixen la zona són: A tot elllarg del pg. de la Bonanova: • Unía 22: PI. Catalunya-República Argentina-passeig Sant Gervasi- passeig Bonanova-Esplugues • Unía 64: Barceloneta-Muntaner-passeig Bonanova-Pedralbes • Unía 75: Les Corts-Zona Universitaria-passeig Bonanova-pla9a Kennedy A tot elllarg de la ronda de Dalt: • Línia 60 (ronda Exprés): Pla<;a Glóries-passeig Vall d'Hebró-laterals ronda de Dalt-pla<;a Borras-Zona Universitaria. A punts perimetrals del sector: • Línia 66: pla<;a Catalunya-pla<;a Artós-Via Augusta-Can Carelleu • Línia 30: pla<;a Espanya-Estació de Sants-Via Augusta-pla<;a Borras • Línia 14: Vil.la Olimpica-Ganduxer-Mandri • Línia 70: Sants-Ganduxer-Mandri • Unía 72: Zona Franca-Ganduxer-Mandri • Línia 995 (tramvia blau): pla<;a Kennedy-avinguda Tibidabo-pla<;a Dr. Andreu • Línia 58: pla<;a Catalunya-Muntaner-passeig Sant Gervasi-pla<;a Kennedy • Línia 17: Barceloneta-Balmes.passeig Sant Gervasi-avinguda Jorda • Línia 73: Baró de Viver-passeig Vall d'Hebró-passeig Sant Gervasi-pla<;a Bonanova (amb motiu de la remodelació de la pla<;a Bonanova, finalitzen el seu recorregut a pla<;a Kennedy) • Línia 85: Horta-passeig Vall d'Hebró-passeig Sant Gervasi-pla<;a Bonanova (amb motiu de la remodelació de la pla<;a Bonanova, finalitzen el seu recorregut a pla<;a Kennedy) En general podem dir que les línies d'autobusos d'accés a la zona són nombroses, si bé la majoria incideixen d'una forma perimetral. Per dins del sector própiament dit solament tenim les línies 22, 64 i 75 a tot el llarg del passeig Bonanova, el 60 al llarg de la ronda de Dalt i el 995 (tramvia blau) que juga un paper de bus de barrí. Les demés línies donen connexió a punts perimetrals del sector amb la resta de la ciutat. A3 Yld 130 S3.LSOd0Hd ··s 5.1.-ACTUACIONS DE CIRCULACIÓ Propostes desenvolupades en planols que es troben a continuació: • Carrer Carrasco i Formiguera doble sentit de circÚiació des de !'entrada del CoHegi Sant lgnasi fins al carrer Dolors Monserda, ubicant estacionament de motos en línia al costat Llobregat, entre els carrers Margenat i Dolors Monserdá • Cru·illa Anglí -Dolors Monserda: instal-lació semafor • Carrer Angli davant la porta de l'escola Peter Pan: instaHació de barana intermitent • Ronda de Dalt davant del Sant lgnasi: reserves de bus escolar ambdós costats • Cru·illa pg. Bonanova -Pomaret-Dr. Roux: instal-lació semafor • Carrer Pomaret: reserva bus escolar. • Via Augusta costat Besos entre els carrers de Dolors Monserda i Margenat, establir una reserva d'aparcament de transport escolar i retirar el senyal de prohibit aparcar. • Carrer Esperan<;a entre carrer Marquesa de Vilallonga i carrer Escales Pies: reserva de motos • Carrer Marquesa de Vilallonga entre els carrers de Margenat i Esperan<;a: reserva de motos en línia costat Besos. • Millora de senyalització del carrer Esperan~a entre Escales Pies i lradier • Retor<; prohibició aparcament tram final Escoles Pies amb pg. Bonanova • Carrers Horaci-Munner. canvi sentit circulació • Carrer Jaume Cancer: senyalització horitzontal i vertical • Carrer Jesús i Maria: millorar senyalització • Carrer Quatre Camins entre el carrers de Cister i Dominics: reserva de motos • Carrer Quatre Camins amb carrer Bellesguard: reserva d'unes 50 motos • Cru"llla Teodora Lamadrid-pg. Sant Gervasi: instaHació semafor • Av. Tibidabo-pi. John F. Kennedy: millorar senyalització • CoHocació d'un STOP al carrer de Planella amb Marquesa de Vilallonga. • CoHocació d'un STOP al carrer Bellesguard amb ronda de Dalt • Establir una reserva d'estacionament de transport escolar al lateral de la Ronda de Dalt a l'al<;ada de les Escoles Pies. Altres propostes: • Pg. Bonanova: pintar línia doble continua a tot elllarg. • Pintar i repintar passos de vianants • Completar la senyalització vertical i horitzontal alla on manqui 5.2.· ACTUACIONS A LA VIA PUBLICA • Millora de pavimentació de voreres: resoldre manqu~s de paviments o voreres en mal estat: Vorera lateral Vía Augusta, cantonada amb Margenat Vorera de carrer Margenat entre lradier i Escales Pies Vorera de carrer Planella: resoldre desperfectes per aixecament a causa de l'arbrat en costat muntanya Completar trams de vorera de carrer Valeta d'Arquer: des de cantonada amb el carrer Bellesguard fins al carrer Roure, tram núm. 19-21, tram finca núm. 33. Refer voreres de carrer Jesús i Maria Vorera del carrer Císter costat Llobregat, tram des de passeig Sant Gervasi fins al núm. 9 i tram des deis carrers Vendrell fins a Melilla Vorera del carrer Marquesa de Vilallonga entre els carrers de Margenat i Esperanc;;a Vorera carrer Esperanc;;a, costat muntanya, entre Pomaret i lradier Arranjament d'un tram de vorera del carrer Carrasco i Formiguera, núm. 7 bis • Pavimentació de calc;;ades: recobriments Carrer Pomaret, entre Dolors Montserda i Margenat Carrer Canaries. Tram final que cal formigonar i ter neteja d'arbustives Carrer Margenat, tram final fins a Pomaret Carrer de Bellesguard Carrer Roure de ronda de Dalt al carrer lmmaculada Carrer V aleta d'Arquer del carrer Roure al carrer Bellesguard • Disposició de pilons o baranes en voreres: vorera muntanya de carrer lmmaculada entre els carrers Pomaret a Marquesa de Vilallonga Vorera costat mar del carrer Planella entre els carrers de Marquesa de Vilallonga a Bellesguard Vorera costat muntanya al carrer Canaries vorera costat Besos del carrer lradier, des d'lmmaculada a Ronda Vorera costat mar del carrer Dolors Monserda entre els carrers de Carrasco i Formiguera i Via Augusta CoHocació de baranes de protecció al carrer Jesús i Maria, cantonada amb el carrer Sant Liguori At • Disposició de semafors: Ampliar instaHació d'avinguda Tibidabo: bacul en sentit ascendent lnstaHació semafor a Bonanova-Pomaret lnstaHació semafor a Anglí-Dolors Montserda lnstaHació semator a pg. Sant Gervasi-Teodora Lamadrid • Millora d'accessibilitat deis vianants: formació de recorreguts accessibles conformant prioritats d'itineraris adaptats per incorporar gradualment guals accessibles a les cru'illes: Eix Carrasco i Formiguera Eix Margenat Eix Vilana Eix Dolors Monserda A8 5.4.-PROPOSTES DE TRANSPORT PÚBLIC Autobuses 1.-Bus de barri Les difícil condicions de la connectivitat interna de la xarxa v1ana fan extremadament complicat ramificar alguns deis recorreguts a !'interior de la zona i, en aquest capítol, només un servei local amb autobusos curts (bus de barri) es mostra com a element de transport amb capacitat per a ésser implantat en cas d'aconseguir-se recorreguts de més abast que el facin gestionable. En el planol corresponent es dibuixa el recorregut proposat per aquest bus, que seria: plaC(él Kennedy-passeig de Sant Gervasi-carrer Cister-carrer Quatre Camins- avinguda Tibidabo-ronda de Dalt-plac;a Alfons Comí-passeig de Sant Gervasi- plac;a Bonanova-passeig Bonanova-carrer Vilana-carrer Esperanc;a-carrer lradier- carrer Planella-carrer Bellesguard-ronda de Dalt-carrer Balsareny-carrer Jesús Maria-passeig de Sant Gervasi-plac;a Kennedy. 2.-La línia 75 Es propasa que aquesta línia circuli tots els dies de l'any, excepte els diumenges i festius, i no tan sois en dies de curs escolar. 3.-Les línies 30, 60, 70 i 72 S'augmenta la freqüéncia de pas d'aquestes línies, de la següent manera: • Línia 30: de 17 minuts que és l'interval actual a 9 minuts • Línia 60: de 14 minuts que és l'interval actual a 9 minuts • Línia 70: de 9 minuts que és l'interval actual a 6 minuts • Línia 72: de 9 minuts que és l'interval actual a 6 minuts S'estudiara alguna modalitat per fer més assequible als ve'ins de l'avinguda Tibidabo, l'ús de !'autobús 995 o el tramvia blau. ..2.0 Metro 1.-La línia 9 La futura línia 9 del metro té previst situar una estació al passeig de la Bonanova, cantonada amb el carrer Mandra. 2.-Un nou baixador deis FGC Es considera molt convenient situar un baixador deis FGC a mig camí entre les estacions de Sarria i el Peu del Funicular. En aquesta zona intermitja hi han molts equipaments, principalment educatius, i alguns residents, que ara han de desplagar-se bastant fins a l'estació més propera. 5.5.-PROPOSTES PER AL TRANSPORT ESCOLAR Tots els centres educatius que utilitzen servei privat de transport escolar i que disposen d'espai suficient haurien de fer les maniobres d'encotxament i desencotxament d'alumnes a !'interior deis seus recintes. En el cas que aixó no sigui possible, s'habilitaran punts próxims a les escoles com a reserves a la calc;ada per fer aquesta maniobra a les hores d'entrada i sortida deis alumnes. La resta del dia, aquestes reserves s'utilitzaran per a carrega descarrega o bé per a aparcament lliure, en el cas que no es vegi la necessitat. 5.6.· CONNECTIVITATS CONVENIENTS A LLARG TERMINI ÁMBIT 1: ENTRE VIA AUGUSTA · SANT JOAN DE LA SALLE Sembla oportú preparar la continu'itat del carrer Margenat sobre la via del FGC, per tal de dotar d'un recorregut de vehicles en parell de carters que milloren les circulacions interiors a i des deis coHegis. Aixó podría ajudar a reconvertir els carrers sense sortida perpendiculars a Bonanova com a carrers especialltzats per a recorreguts escolars. Ampliació de voreres. Analitzar les possibilitats d'obertura del tram central de carrer Horaci, des de pi. Bonanova per pujar per LLw;anés-Sant Joan de la Salle a la Ronda de Dalt. ÁMBIT 2: ENTRE SANT JOAN DE LA SALLE· AVDA TIBIDABO • Obertura del carrer Infanta Isabel, entre Jaume Cancer i Mossén Vives prolongació fins al tram obert. • Obertura del carrer Horaci • Transformació del carrer Alcoi 5.7.-RESERVA DE FONS D'INVERSIÓ PER A LA MILLORA D' ACCESSIBILITA T Eliminació de pals de fusta en voreres, a través d'actuació d'inversió concertada amb FECSA-ENDESA per a un ambit suftcientment extens. ~SOdnSS3lld ·g VALORACIÓ DE LES ACTUACIONS: • Millora de pavimentació de voreres: Vorera lateral Via Augusta, cantonada amb M·argenat Vorera de carrer Margenat entre lradier i Escales Pies Completar trams de vorera de carrer V aleta d'Arquer tram núm. 19-21, tram finca núm. 33.: Vorera de el Cister costat Llobregat, tram des de pg. Sant Gervasi fins al núm. 9 : Vorera de e/ Císter, tram des de Vendrell fins a Vistabella. Vorera el V aleta d'Arquer, costat mar entre el Roura i el Bellesguard. ( pendent actuació particular): Vorera de Marquesa Vilallonga entre Margenat i Esperan9a Vorera e/ Esperanya, costat muntanya, entre Pomaret i lradier • Pavimentació de cal9ades: 1) recobriments asfaltics: Carrer Pomaret: de Margenat a cul de sac: Carrer de Bellesguard: 2) pavimentació amb grava ciment: Carrer Canaries, tram final Carrer Margenat, tram final fins a Pomaret • Disposició de pilons en voreres: voreres carrer Canaries: vorera costat Besos de carrer lradier, des de 1m maculada a Ronda. vorera carrer Carrasco i Formiguera, costat Besos 6.552,60 € 5.842,44 € 3.864,80 € 5.342,32 € 7.802,24 € 6.849,44 € 10.985,87 € 2.484,80 € 2.674,20 € 52.398,71 € 20.415,50 € 34.384,00 € 3.094,00 € 1. 456,00 € 59.349,50 € 1.088,00 € 1.632,00 € 2.592,00 € 5.312,00 € • lnstal-lacions de semafors: Ampliar instal-lació de l'avinguda Tibidabo: bacul lnstaHació semator a Bonanova-Pomaret: lnstaHació semafor a Anglí-Dolors Montserda: lnstal·lació semafor a pg. Sant Gervasi-Teodora Laniadrid : lnstal·lació semafor a Bonanova-Horaci: 3.125,26 € 45.100,00 € 40.510,00 € 40.510,00 € 45.100,00 € 174.345,26 € • Millora d'accessibilitat deis vianants: formació de recorreguts accessibles conformant prioritats d'itineraris adaptats per incorporar gradualment guals accessibles a les cru"illes: eix Carrasco i Formiguera : eix Margenat: eix Vilana: eix Dolors Monserda : La despesa unitaria en nova formació de guals és de 2.225 €Igual • Millora de senyalització viaria: a) senyalització vertical: -en carrers genérics. (38 senyals, 38 pals i 8 davantals: en ambits programats ( 62 senyals, 49 pals i 16 davantals ): b) pintura en cah;ada: -en carrers genérics: -en ambits programats: TOTAL: 26.700,00 € 8.900,00 € 8.900,00 € 48.950,00 € 93.450,00 € 4.282,60 € 6.987,00 € 696,00€ 2.835,00 € 14,800,60 € 399.656,07 € 7. CALENDARI D'EXECUCIÓ El conjunt d'actuacions es tara en dues fases. Una primera fase s'iniciara a l'estiu del 2002 i es perllongara durant el primer semestre del 2003. En aquesta fase s'executara tot el contingut d'aquest pla a excepció de les actuacions que ara es relacionen, i que per tant formen part de la segona fase: Construcció del pont de Margenat Obertura del carrer Horaci Urbanització de la plac;a Calvó Construcció de la línia 9 del metro Ubicació d'un baixador deis FGC darrera de l'lnstitut Químic de Sarria Obertura del carrer Infanta Isabel Millora de l'estat de voreres d'altres carrer de l'ambit que ho requereixin.