~ :=.. Soc:lala ~ de Barcelona Ses!.ió e 1 .t~ /;/o~ Genet8frtat de catalunya Ajuntament de Barcelona MESURA DE GOVERN PLA DIRECTOR DE SERVEIS SOCIALS ESPECIALITZATS DE BARCELONA Consell Plenari de 1' Ajuntament de Barcelona 24 de juliol de 2009 1 ~:~Soda. . ~ ct. Ban:eloNI Generalrtat de catolunya Ajuntament de Barcelona Marc legal: pera l'acció social, a Barcelona fem Consorci El onsc de Serveis Socials de Barcelona es crea en el marc de 1 1 ·"1 1 1 aprovada per la Llei 22/1998, de 30 de desembre, que el defineix com un ens associatiu entre la per a la gestió conjunta de les funcions i activitats deis Serveis Socials Especialitzats. El Decret 113/2006, de 25 d'abril, aprova la constitució del Consorci de Serveis Socials de Barcelona i els Estatuts que l'han de regir. Concretament, en el seu article 7, es determinen les funcions que té assignades el Consorci, entre les quals es fa referencia a la deis Serveis Socials d' Aten ció Especialitzada d' abast superior. El present document és el primer Pla Director que es produeix amb la voluntat expressa de complir les funcions de planificació que té assignades el Consorci. És el resultat de la tasca planificadora portada a terme en el si del Consorci de Serveis Socials de Barcelona durant l'any 2008 i sera el marc definitori del desenvolupament deis Serveis Socials Especialitzats de la ciutat, així com de l'articulació interna del mateix Consorci prenent com a horitzó l'any 2013. L'objectiu primordial d'aquest Pla Director és l'establiment de la planificació deis Serveis Socials Especialitzats de Barcelona, que és una pec;a clau per a la gestió eficac; i eficient deis Serveis Socials. A més d'aquest principi basic, es persegueix l'enfortiment deis Serveis Socials coma quart pilar de l'estat de Benestar. Dins d'aquest objectiu i en un nivell més alt de concreció, el Pla Director vol ser la primera realització efectiva de la planificació deis Serveis Socials Especialitzats de Barcelona, en compliment de la llei de serveis socials de Catalunya i de les funcions recollides en els estatuts del mateix Consorci de Serveis Socials de Barcelona. En segon lloc, el present Pla estableix les bases per a una adequada coordinació entre el nou model de Serveis Socials Basics i els Serveis Socials Especialitzats, atenent al principi de proximitat a la ciutadania i, per tant, també de continu'itat en el servei. En tercer lloc, amb la voluntat de respondre d'una manera flexible als canvis en les necessitats deis diferents coJ.Iectius, el Pla Director proposa un model de coordinació entre la Generalitat de Catalunya i 1' Ajuntament de Barcelona pera la planificació i organització agil i rapida deis Serveis Socials Especialitzats. 2 ;,.. ~=1• Soclala ~ de Ban:elona Oe<~eralrtat de Catalunya Ajuntament de Ban:.llona lntroducció El 1 , va ser aprovat definitivament pel Consell de Govern del Consorci de Serveis Socials de Barcelona el mes de gener del 2009. El Pla Director ha comptat amb la participació i les aportacions deis a 1 m 1 11 4 1 1 , . La col·laboració d'ambdues administracions consorciades ha estat fonamental per poder concretar el treball del Consorci i poder elaborar aquest pla director per Barcelona. En 1' elaboració del diagnostic del pla el Consorci ha comptat amb diverses cof.laboracions que ens han permes recollir una informació precisa. Volem dones mencionar i agrair la . Destacar que, per part de la Generalitat de Catalunya, han aportat dades i reflexions: la DGAIA, I'ICASS, I'ICD, la Subdirecció de Medí Obert i Mesures Penals Alternatives del Departament de Justícia, el Programa de Seguretat contra la Violencia Masclista del Departament d'lnterior. Per part de 1' Ajuntament de Barcelona ha estat fonamentalla participació de: 1' Area d' Acció Social i Ciutadania, la Direcció de Programes de Dones, I'IMD i !'Agencia de Salut Pública. El Pla va ser presentat en la Comissió Permanent del Consell Municipal de Benestar Social de Barcelona el desembre de 2008, i 1S han recollit 1~ .1po • clo .. a 1 1 .. associatiu, i del conjunt de la ciutadania. El Pla Director, partint deis principis de · 1 a la ciutadania, amb els altres sistemes d1atenció a les persones i ,., en 11 atenció1 i en base a un diagnostic de la situació social deis principals cof.lectius en risc d'exclusió 1 propasa un conjunt de línies estrategiquesl objectius i mesures. En aquest document es presenta un .. deis col·lectius de risc a la ciutat de Barcelona als quals van adrer;ats els Serveis Socials Especialitzats i les principals actuacions adrer;ades a ells. El diagnostic presenta l1estudi d1aquests cof.lectius amb 11 ordre següent: • La en risc social i desemparada • Les que han patit la violencia masclista • Les persones en situació de i la gent gran • Les persones amb di • Les persones ependents Les oropo tP que el Pla Director planteja estan enfocades a: la 111' a de les , la 1 1 l'impuls de la ... all #' 1 llassumpció de la rvt:. itzc des del Consorci de Serveis Socials1 així com 1 1impuls del .onelxement 1 la Innova en l'ambit deis Serveis Socials. El Pla Director és i sera per enfortir els Serveis Socials de Barcelona i per facilitar la tasca de tots els agents que hi intervenenl una eina rellevant 1: r 1 un instrument que permeti construir oportunitats i benestar a tothom. 3 ConiiOI"d de Servela Socillta de Barcelona a-ralltat ele CatJIUtl)'l Ajuntament de BarceloN Principis inspiradors La proximitat, la transversalitat i la continui'tat són els principis basics que han guiat l'elaboració del Pla Director. La proximitat, per una banda ha de significar la millora de l'accessibilitat als serveis que s'assolira realitzant una definició acurada de la demanda de serveis i donant una resposta integrada des del territori. Per altra banda, proximitat vol dir racionalitzar els recursos en la seva gestió mitjanc;:ant l'assoliment de les maximes economies d'escala, evitant les duplicitats i optimitzant els serveis. El principi de transversalitat en l'ambit deis Serveis Socials vol dir posar-se com a objectiu la planificació i la gestió del treball transversal amb els altres Sistemes de Benestar i amb els altres Consorcis de la ciutat de Barcelona, la qual cosa s'aconseguira a la practica amb la fixació de programes i plans de treball coordinats en els ambits de la dependencia, les persones amb discapacitat, la infancia i !' adolescencia, les dones que han patit la violencia masclista i les persones drogodependents. La continultat implica la coordinació i la coJ.Iaboració entre els diversos actors que presten Serveis Socials i l'atenció a l'usuari individual i completa. Per assolir aquests objectius és fonamental la planificació de mesures enfocades al desenvolupament d'instruments de gestió que afavoreixen aquest principi, així com l'avaluació de la seva efectivitat. Missió Consolidar, completar i desenvolupar una c. ~t. - rveis social. universal i de qualitat per la ( 1 ••l t " mitjanc;:ant la anificacló 1 1 " 1 per tal de garantir-ti la 1 e les necessitats social i molt especialment deis col·lectius amb més risc d'exclusió. Visió Convertir el sistema de Serveis Socials de la ciutat en el quart pilar de l'estat del benestar pera la ciutadania de Barcelona, estructurant el sistema en una gran xarxa de serveis basics i especialitzats, per tal d'atendre amb proximitat i equitat totes les persones que tenen el dret de rebre atenció social. 4 Conaorcl de Servela Social• de Barcelona Generalotat de CataJunya Ajuntament de Bercelona El Diagnostic La infancia i l'adolescimcia • L'any 1991, a Catalunya hi havia 1.386.584 persones de O a 17 anys que van disminuir fins a 1.069.800 l'any 2001. Entre l'any 2001 i el 2006 la població infantil de Catalunya va augmentar en 147.200 persones, quedant en 1.217.000 infants i adolescents. • En el cas de Barcelona, el nombre absolut d'infants i adolescents era de 311.373 persones l' any 1991, davallant fins a 212.390 a l'any 2001 i repuntant fins a 225.828 a l'any 2006. figuntl.7. Població infantill adolescent en relacló ala poblacló tota de Barcelona per districtes. 2006 21,!% • Els Equips d' Aten ció a la Infancia i 1' Adolescencia (EAIA) de Barcelona han ates en seguiment més de 3.070 infants i adolescents al 2006; 3.315 al 2007 i 3065 al 2008. en mantenim per tant a l' entorn de 3.000 menors de la ciutat en risc als quals prestem una especial atenció. • La proporció de casos nous respecte al total de persones ateses, s'ha mantingut en el 17% en els anys 2003 i 2004, baixant un punt percentual l' any 2005, per tornar a ascendir l'any 2006 fins al 21%. Figuntl.ll. Nombre d'lnfants i adolescents atesos a l'any en reladó al nombre d'inids d'intervendó en el matel" aroy (2003·2006) 4000 :1500 ms 3000 3070 2500 2000 1500 1000 591 S48 ·~ 500 --~------~~------~·~-~-------~a 2003 2005 - nld ln!ervendO Total lllesos • El 2007 es van atendre 763 nous casos de menors i al 2008 van ser 762 els nous casos atesos. S Conaorcl de Servels Soclala de Barcelona Gen•ralstat de Catalunya Ajuntament de Barcelona Les dones a la ciutat • la població femenina de Barcelona a l'any 2007 és de 843.732 dones: el 52,6% de la població de la ciutat. • Més esperan~a de vida de les dones: el 24% del total de dones i e117% del total d'homes tenen 65 o més anys. • El14,1% de les dones tenen nacionalitat estrangera. e 67% de les dones actives de 15 a 64 estan ocupades. • les dones dediquen 4 hores i 17 minuts diaris a la cura de la llar i la família i els homes 2 hores i 10 minuts. • 2.624 dones ateses a !'Oficina d'A tenció a la Violencia Masclista. • Des del juny del 2005, fins al juny de 2008, el cos policial ha realitzat 5.814 detencions per violencia domestica i de genere (S al dia). • El 2007 2.103 dones ateses als PIAD (25% per violencia masclista). • 971 dones ateses a I'Equip d' Atenció a la Dona. • A la Casa d' Acollida he m ates 23 dones i 25 infants aquests durant un any. • la línia d'atenció a les dones de l'lnstitut Catala de les Dones 10.000 trucades entre 2004-2007 a (73% de la persona que pateix la violencia). Truca des ateses a la línia Dones ateses a I'EAD i la Casa d'atenció entre els anys 2004 i d'Acollida 2006-2007 2007:edatdelesdones 2006 2007 Mésde 60anys ' 4,2" Dones % Dones % Entre S1 16 0 anvs 9,7" Dones ateses a 917 100 971 100 I'EAD Entre 41 1S O anys 28,7" Nacionalitat espanyola 609 66% 628 65% Entre31140anys 43,6" Nacionalitat 34% 343 Entre 19130anys estrangera 308 35% 11,5" J Dones (i 2Sdones 23dones Menysde 18anys o,s" infants) a la 100 100 Casa d'Acollida (30 lnfants) (25 infants) Nacionalitat espanyola 12 48% 10 44% Nacionalitat estrangera 13 52% 13 56% • L'any 2008 es van atendre 1.039 dones el que representa un increment del 7% de dones ateses, incrementant-se percentualment l'augment del 5% que ja s'havia registrat l'any anterior. 6 W~:'~ Sodala de Barcelona Generalrtat de C