MESURA DE GOVERN Aproximar la Justícia als ciutadans i ciutadanes de Barcelona Plenari del Consell Municipal, 25 de febrer de 2011 ~ Ajuntament . de Barcelona ~ Ajuntament ·• de Barcelona 1. Antecedents Barcelona sempre ha defensat que el correcte funcionament del sistema de Justícia és una pe~a fonamental per assegurar la seguretat, la convivencia i la cohesió social. Des d'una perspectiva global del concepte de seguretat i convivencia, Barcelona ha incorporat la justícia com un factor important en un esquema que incorpora també la prevenció, l'autoritat, la gestió alternativa deis conflictes, la mediació i l'aproximació de la justícia. En aquest sentit, Barcelona en el marc de les seves competencies, ha impulsat tota una serie de serveis i actuacions per tal de consolidar el concepte de proximitat de la justícia. En destacarien els següents: El serveis municipals de prevenció i resolució de conflictes i gestió de la convivencia A totes les ciutats, es donen múltiples relacions entre les persones i/o grups que hi viuen. Moltes d'elles - la major part- són dinamiques positives, que no interfereixen en les relacions de mutu respecte i convivencia ciutadana. En alguns casos, pero, es donen conductes individuals o col·lectives, ja sigui en el seu espai privat com, sobretot, en l'espai públic, que poden destorbar la normal convivencia i generar conflicte. En aquest sentit tenim tota una serie de serveis municipals adre~ats a la prevenció i a la gestió de la convivencia, ja sigui per a actuar de manera preventiva per anticipar-nos al conflicte, com per intervenir en situacions queja han entrat en una dinamica conflictiva: Servei de Gestió de Conflictes (SGC); Acció Social i Ciutadania. Servei de Mediació de la Direcció de Serveis de Prevenció; Prevenció, Seguretat i Mobilitat. Servei de Mediació lntercultural (SMI); Acció Social i Ciutadania. Serveis de mediació i resolució alternativa de conflictes de !'Oficina per la no Discriminació (OND) i de !'Oficina d'Afers Religiosos (OAR), Drets Civils; Acció Social i Ciutadania. 1 ~ Ajuntament ~~ de Barcelona Mapa d'A ctors de la Prevenció. La majar part d'aquestes serveis i actuacions utilitzen la mediació, l'anticipació, l'abordatge i la resolució del conflicte. En algun altre cases tract a de serveis que aborden el conflicte d'una manera pluridisciplinar amb una combinació de tecniques que inclouen des de la negociació, l'educació social o la mediació fins a la utilització directa de 1' autoritat. El servei d'orientació jurídica i mediadora (SOJ-SOM) El mes de juliol de 2010 I'Ajuntament de Barcelona va signar dos convenis, un amb el Col·legi d'Advocats i la Conselleria de Justícia per posar en funcionament un servei integral d'atenció i orientació jurídica als ciutadans de Barcelona, i un altre amb el Departament de Justícia i 1' Ajuntament per potenciar i impulsar la media ció com a instrument de resolució de conflictes. El servei d'orientació i assistencia jurídica als ciutadans de Barcelona, situat dins de !'Oficina integral d'atenció al ciutada a la Pla~a Sant Miquel, té coma objectiu atendre els ciutadans i posar al seu abast tata la informació legal per a garantir l'exercici deis seus drets. En aquesta atenció es fa determinant el nivel! d'urgencia del tema plantejat i es deriva al servei més adequat, ja sigui municipal o no. Des de la seva posada en marxa el novembre del 2010 ha ates més de 400 ciutadans. Es tracta de proporcionar un primer consell orientador i informar sobre els recursos que té a la seva disposició el ciutada en cada cas concret i, fins i tot, la viabilitat d'acudir als tribunals o de recórrer a les vies alternatives de resolució de conflict es com la mediació. També ofereix informació deis requisits per accedir, si escau, a l'assistencia jurídica gratu'ita. El principal avantatge d'aquest servei és que s'ofereix una atenció proxima, a la nostra ciutat, i integral, de manera que el ciutada resident a Barcelona surt d'aquest servei d'orientació jurídica informat i, si s'escau, amb cita previa concertada al servei corresponent (a través del servei d'agenda electronica, que compartira !'Oficina Multiserveis de la pla~a Sant Miquel amb els principals serveis d'atenció, ja siguin municipals, com Serveis Socials, !'Oficina perla No Discriminació o les oficines d'Habitatge; o altres serveis com el Centre de Mediació de Dret Privat de Catalunya, o els serveis d'assistencia jurídica gratuita). 2 ~ Ajuntament ~ de Barcelona D'aquesta manera potenciem la resolució no judicial, sempre que sigui possible, deis assumptes plantejats. El segon conveni descriu la potenciació de la mediació, i situa aquest mecanisme en el territori. Els tecnics de barri i tecnics de prevenció de cada districte de Barcelona rebran formació específica per poder detectar casos susceptibles d'un procés de mediació i assessorar els ciutadans a l'hora de resoldre conflictes de convivencia a través de la mediació. Els tecnics de barri realitzaran una primera atenció i la derivació coordinada al Centre de Mediació de Dret Privat de Catalunya, que posa a disposició deis ciutadans i ciutadanes de Barcelona els seus professionals mediadors per tal d'apropar la mediació a totes les persones que la puguin necessitar. CoJ.Iaboració en l'execució de Mesures Penals Alternatives entre el Departament de Justicia i I'Ajuntament de Barcelona A Barcelona les actuacions realitzades respecte a les mesures comunitaries o alternatives a les penes i sancions penals i administratives, han estat encaminades a millorar la prestació d'aquestes mesures comunitaries, reorientar els pertinents convenís amb I'Administració de Justícia perque aquestes prestacions es puguin dur a terme en dependencies municipals. Les diferents reformes del Codi Penal del 2003 i 2007, !'entrada en vigor l'any 2006 de I'Ordenanc;a de mesures per fomentar i garantir la convivencia ciutadana a 1' espai públic de Barcelona (que van suposar un increment de sancions amb proposta de mesura educativa o prestació en benefici a la comunitat) i la demanda de la Junta Local de Seguretat, van motivar la Presentació de la Mesura de Govern de Les prestacions en Benefici de la Comunitat a Barcelona (any 2007), per tal de: Reforc;ar el sistema de places fixes en serveis i equipaments municipals. - Comprometre a les empreses de serveis d'acollir l'execució de mesures educatives i en benefici a la comunitat. - Incorporar a les noves contractes de serveis municipals la condició de col·laborar en l'execució de mesures educatives i prestacions en beneficia la comunitat. 3 ~ Ajuntament ~~ de Barcelona - Obrir una nova línia de subvencions a partir del 2008 a entitats i associacions que promocionin sistemes de gestió alternativa de conf lictes i acullin l'execució mesures educatives o en benefici a la comunitat. - Propasar establir un sistema compartit de gestió de les Mesures Penals Alternatives (MPA) amb el Departament de Justícia que ens permetés majar eficiencia en la gestió i informació de les MPA. Al 2008 es va signar un conveni entre el Departament de Justícia i 1' Ajuntament, amb l'objectiu de definir un sistema de gestió i control d'execució de mesures educatives i/o prestacions en benefici a la comunitat a la ciutat de Barcelona que ja esta en funcionament des de el segon semestre de 2010. Potenciació de les mesures comunitaries alternatives a les sancions administratives L'Ordenan~a del Procediment Sancionador de 1' Ajunt ament de Barcelona potencia les mesures educatives i/o en benef ici de la comunitat com alternativa a les sancions pecuniaries, pel seu valor educatiu i perque fomenta que els autors de conductes conflictives comprenguin les conseqüencies de les seves accions, es responsabilitzin deis seus actes i puguin donar una millar satisfacció a les víctimes. En el cas deis menors, aquesta Ordenan~a estableix que 1' Ajuntament intentara, amb el consentiment deis tutors, que aquests realitzin una mesura educativa responsabilitzadora. L' Ajuntament ha elaborat, en coHaboració amb els equipaments públics municipals i associacions sense anim de lucre que desenvolupen serveis de prevenció i que s'han acollit voluntariament aquest programa, un cataleg que inclou els serveis, mesures educatives i treballs en benefici de la comunitat vinculats a les sancions administratives susceptibles de ser commutades per mesures alternatives. Durant el mes de febrer de 2011 s'esta procedint a l'adjudicació deis treballs per a la construcció del sistema de gest ió de les mesures educatives i i/o en benefici de la comunitat substitutóries a les sancions administratives, que permetra agilitzar i millorar els procediments de substitució de la sanció i la gestió de la realització de la mesura acordada. 4 ~ Ajuntament ~~ de Barcelona La implicació de Barcelona en la mi/lora de la Justicia Barcelona sempre ha apostat per una justícia més propera, efica~ i que donés respostes reals a les demandes ciutadanes. És per aixo que va apostar decididament per una Justícia de Proximitat, incorporant-la en la Carta Municipal de Barcelona. Un altre exemple de !'aposta per la justícia feta des de Barcelona va ser la posada en funcionament a l'any 1992, coma primera ciutat, deis judicis rapids. Més recentment, destaca que Barcelona ha impulsat algunes de les modificacions que s'han introdu.it en !'última reforma del Codi Penal per lluitar contra la multireincidencia en suposits de faltes penals, ja que aquest fenomen estava afectant molt negativament a la convivencia i la seguretat de la nostra ciutat. A més, es va introduir a petició de 1' Ajuntament de Barcelona una disposició addicional al Codi Penal per la crea ció d'un registre informatic de faltes. El 2010 va ser un any en que es suscita un canvi de magnituds considerables en la manera d'organitzar el sistema judicial espanyol. Així ens ho va indicar l'aprovació per part del Ministeri de Justícia a finals del 2009 del Pla de Modernització Estrategica de la Justícia i també les propostes de mar~ de 2010 de !'Informe elaborat per la Comissió Institucional sobre Demarcació i Planta Judicial. En tots dos documents es convidava expressament als actors institucionals a que participin en el procés de debat públic sobre aquestes iniciatives. És en aquest context, i atesa la consolidació de la nova Oficina Judicial de Catalunya aprovada pel Consell Executiu de la Generalitat el 16 de novembre 2010, que el govern de la ciutat entén que és el moment de liderar una política integral encaminada a Aproximar la Justícia als ciutadans. A buscar fórmules per ajudar a solucionar els problemes judicials que reverteixen en el govern local, en les polítiques públiques de seguretat i convivencia, en la cohesió social i esdevenint una millora per als ciutadans i ciutadanes. Per aquest motiu, !'Alcalde va constituir al mes d'octubre passat una comissió d'experts juristes amb la finalitat d'elaborar un informe sobre la formulació de la Justícia de Proximitat a Barcelona, que a partir d'un diagnostic de la situació actual, plantegi un seguit de recomanacions tant en l'ambit judicial com en el no judicial, per donar resposta a aquest doble fenomen que anomenem Aproximació de la Justícia i Proximitat de la Justícia als ciutadans, implicant no tant sois al poder judicial, sinó que també als diferents nivells de les administracions públiques. S ~ Ajuntament • de Barcelona 2. Trets fonamentals de !'Informe de la Comissió Assessora de 1' Alcalde per a la Proximitat de la Justícia la idea de Justícia de Proximitat esta recollida en la Llei de Regim Especial del municipi de Barcelona i en el propi Estatut d'Autonomia de Catalunya. Per tant, I'Ajuntament de Barcelona té la responsabilitat institucional d'impulsar en tot moment l'efectivitat d'aquestes previsions normatives i, en conseqüencia, d'impulsar una política pública tant estatal, com autonómica o local, que aposti decididament per apropar la Justícia als ciutadans. les ciutats no són ni poden ser indiferents a quin és el funcionament del sistema judicial, ja que els seus efectes tenen un impacte important sobre els seus ciutadans i ciutadanes i sobre les polítiques públiques locals. Redefinició del sistema judicial espanyol En una primera part de !'Informe de la Comissió Assessora de 1' Alcalde per a la Proximitat de la Justícia, s' analitza el procés de redefinició del sistema judicial espanyol. Partint de les propostes de !'Informe de la Comissió Institucional sobre Demarcació i Planta Judicial, cal fer una aposta decidida per dissenyar estructures judicials que donin resposta real i immediata a les necessitats de les grans ciutats i per tant, a les demandes ciutadanes. No es tracta de vertebrar un sistema judicial dual, sinó d'adequar la planta judicial, les competencies deis órgans judicials i el perfil professional deis jutges i magistrats a unes realitats demografiques i socials molt diferents pel que fa referencia a la manera d'impartir justícia. l ' lnforme proposa que les solucions judicials al problema descrit s' articulin a través de la idea-for~a d' Aproximació de la Justícia a les ciutats 1 que aquesta idea-for~a es tingui en compte en el disseny de tota política pública estatal o autonómica sobre la Justícia i obviament, en els seus diferents processos de reforma (de planta, organitzatius, procedimentals o de personal). 6 d: Ajuntament ~ de Barcelona Les propostes de modificació de la demarcació i planta judicial, així com la implantació de la nova Oficina Judicial, obren un interessant espai de debat i reflexió sobre un nou model de Justícia en el que I'Ajuntament de Barcelona ha de participar. Pel que fa referencia a la demarcació i planta judicial, és important que en el procés d'implantació deis futurs Tribunals de Base es tinguin en compte les propostes plantejades en !' Informe en materia de demarcació, competencies i perfil deis jutges que els integren. a) En allo que afecta a la demarcació deis Tribunals de Base, es proposa que sigui el terme municipal de la ciutat de Barcelona la circumscripció pera implantar aquests tribunals. b) Pel que fa a les competencies deis Tribunals de Base, es parteix del criteri que la configuració d'aquestes sigui al voltant de tres ordres jurisdiccionals (civil, penal i contenciós administratiu), així com que les materies reservades al seu coneixement per !'Informe de la Comissió Institucional de Demarcació i Planta Judicial, s'adeqüin precisament als ambits de competencia que, al seu día, es van preveure per a la Justícia de Proximitat per part de I'Ajuntament de Barcelona. En una aproximació inicial, disposarien de les següents competencies: o en l'ordre penal, l'enjudiciament de faltes o en l'ordre civil atribuir els assumptes que es tramiten com a judicis verbals, així com l'atribució de procediments sense contradicció, ja sigui aquells que tendeixin a la rapida formació d'un títol executiu (com els judicis monitoris i canviaris) o aquells que parteixen d'una decisió consensuada necessitada d'homologació judicial (com els processos de família de mutu acord sense afectació de menors) o en materia contenciosa administrativa haurien de tenir competencies en ambits principalment vinculats amb sancions administratives municipals o, si s'escau, multes coercitives, que afectarien, principalment, a la convivencia ciutadana, transit, etc., fins a una determinada quantia e) Pel que respecta a l'estatut deis jutges deis Tribunals de Base, I'Ajuntament de Barcelona defensa que es millori qualitativament el sistema de cobertura de places, que esta principalment pensat en clau de substitució deis Jutjats de Pau i d'assumpció de competencies deis Jutjats mixtos (de Primera Instancia lnstrucció), més que en la provisió de places judicials en les grans ciutats. 7 ~ Ajuntament ~ de Barcelona En tot cas, en l'actualitat, tots els assumptes que seran atribu"its posteriorment als Tribunals de Base són resolts en els Jutjats de Barcelona (de Primera Instancia, d'lnstrucció i Contenciosos Administratius) per magistrats. Proposem una serie d'alternatives perque el Ministeri de Justícia avalu"i quina d'elles pot ser més apropiada en el procés de provisió de les places reservades als Tribunals de Base, descartant d'entrada, que a la ciutat de Barcelona, aquestes destinacions siguin cobertes per persones recentment titulades de I'Escola Judicial. Atenent als ritmes d'implantació que té el mateix Ministeri de Justícia, es propasa que Barcelona sigui utilitzada com a demarcació-pilot pera la creació deis Tribunals d'lnstancia i deis Tribunals de Base, amb la finalitat que es pugui visualitzar en un entorn urba les millares del nou model de demarcació i planta, així com la implantació de la nova oficina judicial. Tates aquestes qüestions són competencia del Ministeri de Justícia i de la Generalitat de Catalunya, pero I'Ajuntament de Barcelona, compromes en la millora del sistema judicial en el seu conjunt en benefici del ciutada vol impulsar per mitjans polítics que aquesta proposta es faci efectiva. lnstitucionalitazació d'una política municipal de Proximitat de la Justícia A part d'aquesta contribució que vol fer la ciutat de Barcelona al procés de modernització de la Justícia a Espanya i a Catalunya, !'Informe aborda l'estructuració d'una política pública de Proximitat de la Justícia. Pero no del poder judicial, sinó mitjanc;ant la institucionalització d'una serie d'instruments o mecanismes per evitar tant la judicialització deis conflictes o controversies deis ciutadans, com per articular un sistema de mesures substitutories de les penes o de les sancions administratives en treballs i serveis en benefici de la comunitat, amb un contingut educador i socialitzador i no punitiu. Més enlla de les solucions judicials, 1' Ajuntament impulsa una política de justícia entesa com a un conjunt de mecanismes que abordin la resolució de conflictes i millorin la convivencia i que es fonamenta sobre quatre eixos: a) Orientació Jurídica b) Resolució alternativa i complementaria de conflictes: Mediació e) Mesures comunitaries d) Creació de Comissions, Juntes o Consells administratius L'Ajuntament de Barcelona articula aquest sistema en base a les seves competencies i hauria de venir acompanyat d'un procés d'institucionalització a través de la creació en 8 dz> Ajuntament ~ de Barcelona cada un deis districtes de la ciutat d'uns Espais de Proximitat de la Justicia en els quals s'articularien una serie d'arees o departaments dirigits a prestar determinats serveis als ciutadans: a) Area d'Orientació Jurídica. b) Area de Difusió i Promoció de la Convivencia Ciutadana. e) Area de Mediació Comunitaria. d) Area de mesures comunitaries. No obstant aixo, amb caracter previ a la implantació del Sistema, es planteja la realització d'una experiencia piloten un districte de la ciutat per anar-ho traslladant gradualment al conjunt de districtes. Es proposa el disseny d'un sistema de Mediació que doni resposta, almenys, a les exigencies derivades de les ordenances municipals en aquesta materia. El paper de I'Ajuntament seria exclusivament el de definir el model institucional de Mediació, proveir de les infraestructures i mitjans necessaris per al seu bon funcionament, així com garantir la independencia, neutralitat, imparcialitat i confidencialitat deis mediadors. En aquests moments, després de l'aprovació de la Llei de Mediació de Catalunya i la futura aprovació de la llei estatal hi haura un marc jurídic prou solid per impulsar un procés de desenvolupament d'un sistema alternatiu o complementari de conflictes a la ciutat de Barcelona. Es proposa també dissenyar un sistema institucional de mesures comunitaries alternatives a les sancions pecuniaries i a les penes privatives de llibertat. En aquest ambit el recorregut que té I'Ajuntament és molt ampli, com a via de socialització, educació i integració d'aquelles conductes principa lment vinculades amb les polítiques de convivencia amb l'objectiu de refon;ar activament la consciencia i la responsabilitat. Tanmateix es proposa prioritzar les mesures comunitaries de substitució de les sancions pecuniaries, en ser aquest un ambit d'exclusiva responsabilitat municipal, sense perjudici que el sistema integri totes les mesures comunitaries substitutives de les penes privatives de llibertat. Cal millorar el procediment actualment vigent en materia de mesures comunitaries, amb la finalitat de donar resposta rapida a les necessitats que es puguin produir en tot allo que fa referencia a substitució de sancions pecuniaries, mitjanc;ant 1' elaboració del Manual Operatiu i el Decret d'Aicaldia que fixi el cataleg de mesures comunitaries en desenvolupament de I'Ordenanc;a de Procediment Sancionador. 9 <::t' Ajuntament . de Barcelona Actualment les mesures comunitaries alternatives a les sancions requereixen sempre la voluntarietat de !'infractor per imposar-se. Per millorar la seva implantació en el sistema, s'hauria de proposar una modificació de la legislació per mitja de la qual les mesures comunitaries tinguessin també el caracter de sancions i, d'aquesta manera, preveure la possibilitat d'agilitar el maxim possible els procediments en el casque !'infractor es negués a realitzar la mesura comunitaria imposada i la seva substitució per una sanció de caracter pecuniari. Aquesta opció podría articular-se a través d'una reforma de la legislació basica de regim local o, si no, mitjanc;:ant una modificació de la llei de regim especial de Barcelona, pero que tingués, al seu torn, abast general. En allo que fa referencia a la creació d'organs administratius que actu·in com a filtre a la jurisdicció contenciosa administrativa (o, si s'escau, a la jurisdicció social en temes de personal) es considera adequat que aquests organs administratius estiguin dotats d'una certa autonomía funcional i elaborin únicament propostes de resolució. En tot cas, els interessos de I'Administració Pública han d'estar presents en aquest procés de proposta de resolució i possiblement es considera com més apropiat que la seva composició -sense perjudici de garantir la idone'itat deis seus membres- sigui interna o de naturalesa mixta. 10 ;- Ajuntament ~~ de Barcelona 4. Mesura de govern Atenent les recomanacions de !'Informe de la Comissió Assessora de 1' Alcalde per a la Proximitat de la Justícia, deis serveis i actuacions que, en el desenvolupament de les seves competencies, ha anat realitzant 1' Ajuntament de Barcelona, i d'acord amb els acords d'aquest Consell Plenari per la implantació d'una política pública de proximitat de la justícia a Barcelona, farem arribar tot un seguit de sol·licituds tant al Ministeri de Justícia com a la Conselleria de Justícia de la Generalitat de Catalunya, a la vegada que iniciarem el procés d'institucionalització de la proximitat de la justícia. Ens dirigirem a cada órgan competent de les Administracions per fer viable aquest projecte: 1. Al Govern de I'Estot Que impulsi la reforma de la llei Orgimica del Poder Judicial buscant les solucions que permetin el desenvolupament d'alló previst a la Carta Municipal de Barcelona sobre Justícia de Proximitat. - Que reculli les propostes de !'Informe de la Comissió Assessora de 1' Alcalde per a la Proximitat de la Justícia en alió que fa referencia a la demarcació, competencies i estatut deis jutges deis tribunals d'inst~mcia i de base. - Que Barcelona sigui considerada ciutat pionera d'aquest nou sistema. - Que el Ministeri de Justícia desenvolupi una política de mesures extrajudicials de resolució de conflictes, tal com s'expressa a les recomanacions de la Comissió Institucional sobre Demarcació i Planta Judicial: o Fer una aposta decidida per una efectiva implantació de la solució extrajudicial deis conflictes, incloent la mediació, l'arbitratge i l'actuació d'órgans administratius amb caracter preví a la deis órgans jurisdiccionals. 11 ~ Ajuntament • de Barcelona o Una major agilització i simplificació deis processos, potenciant el pnnc1p1 d'oralitat i els procediments abreujats, element que pot tenir molt de resso en aquells litigis que es tramitin en seu de tribunals de base. o Crear una xarxa institucional de col·laboració amb agents públics. Una proposta que també pot donar lloc a l'articulació d'un bon sistema de col·laboració Poder Judiciai/Ajuntament en els casos de mesures comunitaries o de treballs en benefici de la comunitat. 2. Al Govern de Catalunya - L'impuls de la Conselleria de Justícia en la reforma de la Llei Organica del Poder Judicial en allo que fa referencia al desenvolupament de la Justícia de Proximitat prevista a la Carta de Barcelona. - Que doni suport a la proposta municipal de composició i competencies deis futurs tribunals d'instancia i de base, en el marc de la nova Llei de Planta i Demarcació que esta elaborant el Ministeri de Justícia, de la mateixa manera que recolzi Barcelona per acollir de forma pionera la implantació del nou model. - Manteniment del calendari d'implementació de la Nova Oficina Judicial de Catalunya, aprovada pel Consell Executiu de la Generalitat el16 de novembre de 2010. - Continu·itat de les iniciatives referents a justícia juvenil, i en l'ambit de l'execució penal, continuar afavorint el compliment de les mesures penals alternatives. - Manteniment i constitució de la comissió de seguiment del Conveni de col·laboració entre el departament de Justícia de la Generalitat, el Col·legi d'advocats i I'Ajuntament de Barcelona per al funcionament del servei d'orientació jurídica i mediadora de la ciutat de Barcelona. En aquest sentit, recordar que el conveni, ara denunciat, garanteixi el funcionament pera l'any 2011. - Desenvolupament del conveni de col·laboració entre el Centre de Mediació de Catalunya i I'Ajuntament de Barcelona de julio! 2010, que permeti millorar la col·laboració deis futurs centres territorials d'atenció al ciutada amb aquest centre. - Col·laboració amb mitjans materials i de personal per a la Justícia de Proximitat de la ciutat. - Desenvolupament del registre de faltes i connexió ambla resta de l'estat espanyol. 12 ~ Ajuntament • de Barcelona 3. 1i nstitucionalitzarem un servei de Proximitat de la Justícia a la ciutat de Barcelona - Creació en cada un deis districtes de la ciutat d'uns Espais de Proximitat de la Justícia que donin servei als ciutadans als ambits d'Orientació Jurídica, la resolució alternativa i complementaria de conflictes, mediació i mesures comunitaries alternatives a les sancions administratives o penals. - Establir els convenís necessaris amb la Generalitat de Catalunya per realitzar l'orientació jurídica i la mediació en seu municipal. - Iniciar una experiencia pilot en un districte de la ciutat i traslladar-la gradualment a la resta de la ciutat. Definir el model institucional de Mediació, proveir de les infraestructures i mitjans necessaris per al seu bon funcionament, així com garantir la independencia, neutralitat, imparcialitat i confidencialitat deis mediadors. - Prioritzar les mesures comunitaries de substitució de les sancions pecuniaries sense perjudici que el sistema integri totes les mesures comunitaries substitutives de les penes privatives de llibertat. - Millorar el procediment actualment vigent en materia de mesures comunitaries, amb la finalitat de donar resposta rapida a les necessitats que es puguin produir en tot allo que fa referencia a substitució de sancions pecuniaries, mitjanc;ant 1' elaboració del Manual Operatiu i el Decret d'Aicaldia que fixi el cataleg de mesures comunitaries en desenvolupament de I'Ordenanc;a de Procediment Sancionador. - Propasar una modificació de la legislació per mitja de la qualles mesures comunitaries tinguin també el caracter de sancions i, d'aquesta manera, preveure la possibilitat d'agilitar el maxim possible els procediments en el cas que !'infractor es negués a realitzar la mesura comunitaria imposada i la seva substitució per una sanció de caracter pecuniari 13