Prevenció, Seguretat i Mobilitat MESURA DE GOVERN Circuit de resposta a les demandes d’intervenció de les comunitats educatives i el seu entorn en matèria de prevenció i seguretat Plenari del Consell Municipal, 4 de febrer de 2011 Prevenció, Seguretat i Mobilitat 1. Presentació El circuit de resposta a les demandes d’intervenció de les comunitats educatives i el seu entorn en matèria de prevenció i seguretat vol establir, clarificar i unificar un procediment de resposta a les demandes de les comunitats educatives en matèria de prevenció i seguretat. És a dir, pretén articular el sistema de resposta pública i intervenció de diferents serveis per fer front als conflictes de seguretat que es produeixen en els centres educatius i el seu entorn. Les situacions de conflicte que es volen abordar són totes aquelles que comporten risc per a les persones, risc per a la salut pública i risc pel patrimoni. L’àmbit d’actuació del circuit es fa extensiu a tot el sistema educatiu, és a dir, als centres educatius públics, concertats i privats de la ciutat de Barcelona. I alhora s’adreça no únicament als instituts d’educació secundària, tot i saber que la franja de 12 a 16 anys és l’etapa en que produeixen la majoria de conflictes, sinó també als centres d’educació primària, perquè malauradament la realitat ens mostra alguna evidència de l’avançament de l’edat dels alumnes en la manifestació de conflictes (consum de drogues, etc.) i per tant cal fer èmfasi en la prevenció d’aquestes situacions i el seu abordatge primerenc. La proposta de circuit ha estat fruit del treball participatiu i consensuat d’una comissió de tècnics i professionals vinculats al món de la seguretat, la prevenció i l’educació, composada pels següents agents: El Consorci d’Educació de Barcelona, Guàrdia Urbana, Mossos d’Esquadra, Institut Municipal d’Educació de Barcelona, Gerència d’Educació, Cultura i Benestar, Agència de Salut Pública de Barcelona, Àrea d’Acció Social i Ciutadania, Inspecció Educació, Serveis Educatius, Tècniques de prevenció, un director d’Institut, un director de CEIP, Federació d’Associacions Pares Alumnes d’Educació Secundària, Direcció de Prevenció. 2 Prevenció, Seguretat i Mobilitat 2. Antecedents L’any 2004 es va constituir un grup de treball multisectorial per tal d’elaborar una proposta de Circuit i Protocol de resposta a les demandes d’intervenció als Instituts d’Educació Secundària en temes de prevenció i seguretat. En aquells moments, diversos serveis havien rebut demandes relacionades amb la sensació d’inseguretat i angoixa que generava entre les famílies i els professionals de l’ensenyament, l’activitat de grups de joves prop o dins de centres d’educació secundària. Així, es va establir un protocol i circuit d’intervenció als instituts que identificava els fluxos d’informació, els àmbits d’intervenció i les responsabilitats de resposta, posant especial èmfasi en els processos de resposta. Al llarg d’aquests anys s’ha donat resposta a les demandes que els Instituts d’Educació Secundària han fet a mans dels serveis de seguretat, també s’han anat articulant programes i intervencions que tenen en la protecció d’aquest sector de població, els i les adolescents un dels seus principals objectius, com: La prevenció i control del consum d’alcohol, mitjançant la operació “Cel Obert” de la Guàrdia Urbana, al districte de l’Eixample. El protocol amb el Servei d’Orientació Sobre Drogues, mitjançant la signatura d’un protocol, l’any 2008, amb la Guàrdia Urbana i la Policia de la Generalitat – Mossos d’Esquadra varen signar un protocol amb l’Agència de Salut Pública pel qual s’ofereix una alternativa a la sanció econòmica al menor que s’ha detectat consumint o amb tinença il·lícita de drogues. L’ampliació d’aquest protocol, l’any 2010, a les conductes de risc per ingesta d’alcohol en menors. La prevenció de comportaments incívics que es puguin donar als voltants de locals de pública concurrència amb presència de menors, mitjançant la operació “Minerva”, duta a terme conjuntament amb la Policia de la Generalitat- Mossos d’Esquadra i en la que també participa l’Agència de Salut Pública de Barcelona. El programa d’absentisme escolar, mitjançant l’articulació dels diferents operadors públics i la constitució de Comissions d’absentisme a tots els districtes de la ciutat. Les Prestacions en Benefici de la Comunitat com a alternativa a les sancions, com a recurs pel desenvolupament de polítiques basades en la responsabilització dels infractors i en la recuperació social dels danys produïts, que en el cas dels menors reforça la dimensió educativa que tota sanció ha de tenir. 3 Prevenció, Seguretat i Mobilitat 3. Justificació En els centres educatius i el seu entorn es produeixen incidents diversos i per això des d’aquests centres demanen la intervenció dels cossos de seguretat per atendre conflictes que distorsionen la convivència al centre i al seu entorn i que impedeixen portar a terme la tasca educativa que els centres tenen encomanada. En ocasions les demandes al voltant de temes de seguretat, requereixen una resposta global i coordinada de diferents agents i/o serveis. Amb el benentès que els cossos de seguretat són els agents que en cas d’urgència i emergència han d’intervenir en primer lloc, cal plantejar-se també la intervenció coordinada dels diferents tècnics i professionals vinculats de manera directa o indirecta amb el sistema educatiu. Els centres educatius per la seva pròpia característica de ser els espais en els que conflueixen diversitats socials, culturals, de valors, sovint són l’escenari de les contradiccions i les limitacions socials del món globalitzat, i es poden produir –de fet se’n produeixen- tensions, conflictes o fins i tot agressions. En aquest sentit el circuit que es presenta, respon a la voluntat de l’Ajuntament de Barcelona d’aplicar polítiques públiques de seguretat ciutadana a l’àmbit local, que posin l’èmfasi en la vessant de la prevenció . El repte en la gestió de la seguretat i la convivència a la ciutat requereix la implantació de programes i accions que donin resposta a noves situacions o realitats socials complexes i diverses, que han anat sorgit al llarg d’aquests darrers anys. Un dels pilars claus en el que cal incidir des de la prevenció en matèria de seguretat i convivència és l’àmbit educatiu. Doncs entenem el centre educatiu com un dels espais privilegiats de construcció de ciutadania, és a dir de formació i educació per a la convivència de la futura comunitat d’un barri. L’aplicació d’aquesta mesura de govern té una forta repercussió sobre la població infantil i juvenil de la ciutat de Barcelona. Algunes dades o xifres numèriques que mostren la significació i abast de l’ impacte de la mesura són les següents: 474 centres educatius d’educació primària i secundària de la ciutat de Barcelona. D’aquests 241 són de titularitat pública, 190 concertats i 43 de titularitat privada. 131.611 alumnes matriculats al curs 2010-2011 en estudis d’educació primària i secundària a la ciutat de Barcelona. D’aquests 78.755 alumnes són d’educació primària i 52.856 alumnes d’educació secundària obligatòria. 4 Prevenció, Seguretat i Mobilitat Per últim esmentar que a l’actualitat es dóna un escenari nou d’oportunitat, dibuixat per la creació del Consorci d’Educació de Barcelona, pel desplegament del Mossos d’Esquadra i la nova organització municipal, que han fet necessària la revisió i l’actualització de l’anterior protocol. 5 Prevenció, Seguretat i Mobilitat 4. Finalitat L’àmbit educatiu és un eix clau per a la intervenció des d’un enfoc preventiu en matèria de seguretat i convivència. En el marc d’aquesta perspectiva es pretén establir un circuit i una metodologia d’intervenció per tal de donar una resposta eficaç i integrada , a les demandes d’actuació derivades de situacions conflictives generades en els centres educatius o en el seu entorn en matèria de prevenció i seguretat. Al rerefons d’aquestes intervencions, els objectius claus que es volen aconseguir són: Ajudar a definir un conjunt articulat i coherent de respostes i actuacions públiques, preferentment preventives, orientades a minimitzar els conflictes en matèria de seguretat . Aportar un coneixement ajustat i actualitzat de l’estat de la seguretat ciutadana i de la convivència als centres educatius de Barcelona i els seus entorns immediat . La creació dels instruments per a una actuació conjunta, integrada i eficaç, per part dels diferents operadors o serveis. Aportar els elements necessaris per avaluar i fer un seguiment de la intervencions realitzades, així com aportar els mecanismes necessaris per a la seva millora continuada. 6 Prevenció, Seguretat i Mobilitat 5. Procediment del circuit QUI activa el protocol? Hi ha diferents agents que poden fer la demanda d’intervenció perquè detecten una situació conflictiva, ja sigui a dins del propi centre, o bé en el seu entorn. Aquests agents poden ser de la comunitat educativa: direcció, docents, ampa, alumnat, famílies, i/o altres agents de la comunitat: tècnics/ques de diferents dependències (tècnic de prevenció del districte, professionals de serveis socials, etc.), entitats del barri, els veïns o ciutadans (presentant una instància a les Oficines d’Atenció al Ciutadà OAC i/o a les Comissaries dels cossos policials). És recomanable que les ampes, l’alumnat i les famílies canalitzin la demanda a través del centre educatiu, per tal de facilitar l’abordatge posterior. QUAN cal activar el protocol? Hi ha diverses situacions que poden ser susceptibles de requerir l’actuació o intervenció d’un servei o del treball coordinat de més d’un servei. I es poden agrupar en les següents tipologies: Fets amb risc per a les persones (inclou situacions relatives a l’assetjament escolar, baralles i agressions, protecció de la imatge personal, amenaces i coaccions, violència en l’àmbit familiar, homofòbia racisme i xenofòbia, protecció llibertat sexual). Fets amb risc per la salut pública (inclou situacions relatives al consum i tràfic de substàncies estupefaents i substàncies legals: alcohol i tabac). Fets amb risc pel patrimoni (inclou situacions relatives a furts, robatori amb força, robatori amb violència i intimidació, apropiació indeguda, danys (vandalisme...), deslluïment béns mobles). Altres (inclou situacions relatives a seguretat viària, presència de persones o grups conflictius aliens al centre, armes i objectes perillosos). L’activació d’aquest protocol no exclou altres protocols establerts (del Circuit contra el maltractament infantil de la ciutat de BCN, de la Unitat de suport a la Convivència Escolar del Departament d’Educació, etc.) 7 Prevenció, Seguretat i Mobilitat COM s’ activa el protocol? La urgència en la resposta i/o la necessitat d’immediatesa de la intervenció és el criteri que determinarà i diferenciarà una metodologia o altra d’intervenció, distingint-se dos tipus de procediment en funció de si es tracta d’una demanda urgent o bé una demanada no urgent. En primer lloc diferenciarem aquelles situacions que per diferents motius (intensitat o gravetat del problema, exercici o pràctica de la violència, etc ) requereixen una intervenció urgent o més immediata dels cossos de seguretat (guàrdia urbana i/o mossos d’esquadra). Aquestes situacions les anomenem “demanda urgent”, i es caracteritzen per requerir una ràpida resposta o intervenció d’aquests agents, és a dir, la que es realitza el mateix dia. Cal procedir trucant al telèfon 112. I en el cas que es disposi, també es pot trucar als telèfons directes dels cossos policials del territori que cada centre educatiu tingui com a referent. És necessari posteriorment, des del centre educatiu i per tal de deixar constància de la petició realitzada enviar sempre la fitxa de comunicació (via fax o mail) al tècnic/a de prevenció del districte, per tal que es tingui un coneixement global de tots els incidents que es produeixen en el territori i pugui fer- ne el seguiment. Quan les situacions de conflicte no són urgents “demanda no urgent”, cal procedir adreçant la comunicació indistintament als cossos de seguretat (mossos d’esquadra , guàrdia urbana ) o bé al tècnic/a de prevenció del districte. En un primer moment la comunicació es pot fer via telefònica i després cal deixar-ne constància escrita, enviant (per mail o per fax) la fitxa de comunicació al servei sol·licitant (guàrdia urbana, mossos d’esquadra, i tècnic/a de prevenció), sempre amb còpia al tècnic/a de prevenció del districte. Organització interna En el cas de demandes no urgents es constituirà un equip de treball composat per diversos professionals quan hi hagi problemàtiques que per si mateixes o bé per la seva reiteració, poden requerir de la intervenció de diferents serveis o agents que actuen i/o treballen al territori, a més de l’abordatge intern que portarà a terme el centre educatiu. El servei que rep la petició (Tècnica de Prevenció; Guàrdia Urbana o Mossos d’Esquadra), es posarà en contacte amb el centre educatiu i conjuntament 8 Prevenció, Seguretat i Mobilitat determinaran, en funció del tipus de la demanda que es plantegi, si és necessari convocar un equip de treball amb la participació de diferents serveis. La comissió o equip de treball estarà formada com a mínim per un representant del centre educatiu (director o persona que determini el centre), la Guàrdia Urbana, Mossos d’Esquadra, el tècnic/a de prevenció i el tècnic/a d’educació de districte. A més a més, per a cada cas concret i en funció de la tipologia de la demanda es determinarà quins altres serveis o professionals del propi centre o externs han de participar en l’equip de treball del cas (per exemple: serveis educatius, Consorci Educació Barcelona, serveis socials, Agència de Salut Pública de Barcelona, etc.). L’objectiu i tasca d’aquest equip, és fer l’anàlisi del cas o situació, establir el pla de treball i intervenció a realitzar, i fer-ne el seguiment i l’avaluació . En els casos de demandes no urgents, es podrà treballar des d’una perspectiva més preventiva. El circuit també contempla la creació de la Comissió de Seguiment de Districte. L’objectiu de la comissió és fer un seguiment global de les situacions de conflicte o incidències que es donen en tot el territori: a. Tenir coneixement de les incidències i fer un repàs de les situacions resoltes i de les pendents. b. Detectar signes d’alerta (situacions repetides, situacions no resoltes, etc.), que requereixen planificar estratègies preventives específiques. I alhora poder coordinar estratègies d’intervenció compartides entre diferents serveis. La tècnica de prevenció del districte és la figura responsable de convocar una reunió de coordinació, amb una periodicitat a consensuar entre els membres de la comissió, per tal de compartir la informació i fer el seguiment global de totes les demandes i les intervencions o actuacions que s’han generat al voltant dels centres educatius. En aquestes reunions periòdiques participaran de forma estable participaran els següents professionals: tècnic/a de prevenció del districte, la Guàrdia Urbana, els Mossos d’Esquadra, el/la representant del Consorci d’Educació de Barcelona i el tècnic/a referent dels temes d’educació del districte. A més a més, quan es consideri necessari i de forma puntual es poden convocar altres professionals o serveis . 9 Prevenció, Seguretat i Mobilitat 10 Prevenció, Seguretat i Mobilitat 6. Compromisos 1. Coordinació interinstitucional: Aquest protocol o circuit és fruit d’un acord entre l’Ajuntament de Barcelona, el Consorci d’Educació de Barcelona i el Departament d’Interior, Relacions Institucionals i Participació de la Generalitat de Catalunya. i suposa el compromís per part dels diferents serveis o organismes implicats d’assumir un treball coordinat, tant en la detecció de les necessitats o situacions de conflicte, com en l’articulació de les respostes i/o actuacions a emprendre. Vincula per tant a tots els professionals de l’àmbit municipal , que per raó o objecte del seu treball, intervenen o treballen coordinadament amb els centres educatius de la nostra ciutat. 2. Foment de les respostes o actuacions preventives en matèria de seguretat Es promourà, sempre que es pugui, respostes de tipus preventiu. La resposta pública a les demandes dels centres d’educació ha de garantir una intervenció eficient, proporcionada i ajustada en el temps; i no sols ha de preveure atendre les urgències, sinó que, quan calgui, ha de proporcionar un espai d’anàlisi i coordinació entre els diferents operadors a fi de proposar i promoure altres intervencions des d’una vessant preventiva. Les intervencions preventives s’impulsaran sobretot, quan es detectin situacions conflictives reiterades i que no s’han pogut resoldre en ocasions anteriors. 3. Àmbit d’aplicació i difusió a tota la ciutat L’Ajuntament de Barcelona té la voluntat i el compromís d’implementar aquest circuit als diferents districtes de la ciutat. És a dir, d’assumir, implicar-se i actuar d’acord a la metodologia o protocol d’intervenció i resposta proposat, en relació als temes de seguretat i prevenció als centres educatius i el seu entorn. L’Ajuntament es compromet també a posar en coneixement i fer extensiu la difusió d’aquest circuit als diferents serveis interns implicats i en la mesura del possible, als serveis externs a qui afecti. Per part del Consorci d’Educació de Barcelona es vetllarà per l’aplicació d’aquest circuit als centres educatius de primària i instituts públics i concertats de la ciutat de Barcelona i amb caràcter voluntari als centres educatius privats. 11 Prevenció, Seguretat i Mobilitat 4. Vetllar pel seguiment del circuit L’Ajuntament es compromet a vetllar per la correcta implementació i seguiment de l’aplicació d’aquest circuit o protocol. Per tant es crearan els instruments necessaris de recollida de la informació dels diferents districtes que permetin obtenir el coneixement global de la ciutat de Barcelona , i es determinarà també el procediment articulat o coordinat dels diferents serveis o operadors (Consorci d’Educació, Ajuntament de BCN i Departament d’Interior de la Generalitat) per a la realització conjunta del seguiment del procés d’implementació i resultats del Circuit. 12