éc.-, )l.n•,o- de ~¡;e;,.:;, Z d.U~C<(,' / ~U':1{¡_1 r/éc-t~ ;o/7/0 T Mesura de govern "El compromís municipal per una educació al servei de la cohesió social" En el marc de la societat del coneixement, l'educació és un element clau pel creixement democratic i pel desenvolupament económic i social de la ciutat. La ciutat és la seva gent i per aixó Barcelona vol esdevenir una ciutat educadora on tates les persones puguin créixer en tots els aspectes de la vida i on el coneixement i l'educació siguin un deis eixos basics del desenvolupament i de la cohesió social. Tant les recomanacions del Consell Económic i Social, com les del Pla Estrategic Metropolita i el mateix diagnóstic efectuat pel Projecte Educatiu de Ciutat de Barcelona (a partir d'ara PEC B), coincideixen en assenyalar que l'educació constitueix un deis grans reptes i, alhora, una de les grans oportunitats de la ciutat en els propers anys. Molts són els factors que així ho indiquen: entre altres l'augment demografic que esta fent créixer el nombre de nens i joves a la ciutat, el nou marc legislatiu i institucional en el que es traba el sistema escolar, la presencia d'una demanda creixent d'activitats educatives més enlla de l'escola i la consciencia deis canvis i de les noves demandes de formació necessaries per assolir l'exit en la nova societat de la informació. 1. Antecedents: Barcelona ciutat educadora La ciutat de Barcelona té una forta tradició d'impuls i innovació educativa que, al llarg de la seva historia, s'ha anat constituint com a un deis seus trets d'identitat. Fruit d'aquesta tradició, l'any 1990 va tenir lloc a Barcelona el 1 Congrés Internacional de Ciutats Educadores. Aquest congres va donar lloc a la creació de I'Associació Internacional de Ciutats Educadores de la que avui formen part 335 ciutats de tot el món. Per aquestes ciutats que Barcelona lidera, l'educació constitueixi un deis eixos transversals del seu projecte polític. L'any 1997 sorgeix el PEC com a eina de concreció i desenvolupament del concepte de ciutat educadora. El PEC B convida entitats i persones a sentir-se coresponsables de l'educació i a vincular-se mutuament amb lla9os de reconeixement, confian9a i reciprocitat. 1 En el marc del PEC B, les famílies, les escales, les entitats culturals i de lleure, les empreses, els mitjans de comunicació i les administracions es reconeixen com a agents educatius, comparteixen els seus objectius i colaboren en la realització de projectes. 2. El procés participatiu del Projecte Educatiu de Ciutat de Bacelona 2006-2007 i la Declaració El Compromís ciutada per una educació al servei de la cohesió social. Al llarg del darrer curs, més de 300 institucions i entitats ciutadanes vinculades al PEC B han estat treballant en el marc d'un procés participatiu que va culminar en el Plenari del 14 de mar9 de 2007 amb la presentació de la Oeclaració El Compromis ciutada per una educació al servei de la cohesió social. En aquesta declaració, les entitats es comprometen a articular el seu treball en una xarxa educativa ciutadana per assolir, des de la participació ciutadana i la coresponsabilització social, 5 objectius prioritaris de cara a 1' horitzó 2011 : Aquests cinc objectius són: 1 L'escola no esta sola educant. Per aixó, cal desenvolupar projectes integrals d'educació en xarxa que incloguin les aportacions de les famílies, les escales, les entitats culturals, les associacions i les empreses educatives, el món del treball i els mitjans de comunicació. 2 Cal construir la xarxa educativa de la ciutat. Per fer-ho, cal articular projectes educatius de proximitat amb un gran projecte col·lectiu que comparteixi tata la ciutat. 3 L'educació deis infants i deis joves és una responsabilitat compartida. Per aquesta raó, volem contribuir a millorar l'éxit escolar i la igualtat d'oportunitats educatives pera tothom. 4 Barcelona és i vol ser en el futur un gresol cultural. Per aixó, cal augmentar la capacitat de les institucions educatives formals i no formals per educar en la diversitat. 5 Els valors democratics són la base de la convivencia. Per aquesta raó, cal continuar educant pera la ciutadania inclusiva i solidaria. 2 3. Mesura de govern Primer.- L'Ajuntament de Barcelona valora i agraeix a la comunitat educativa representada en el PEC B la seva tasca i el seu compromís amb l'educació, i es compromet a seguir impulsant el PEC B. Segon.- L'Ajuntament assumeix com a propis els cinc objectius prioritaris del PEC B, i manifesta la seva voluntat de convertir-los en el full de ruta per a les polítiques municipals del mandat 2007-2011. Tercer.- Per tal d'assolir aquests objectius I'Ajuntament es compromet a desenvolupar els següents eixos: 1. Treballar a favor de la millora de l'éxit escolar, la igualtat d'oportunitats i l'atenció educativa a la diversitat, amb coresponsabilitat amb el Departament d'Educació de la Generalitat, en el sí del Consorci d'Educació de Barcelona. 2. Impulsar projectes integrals d'educació als barris i als districtes, fomentant una cultura de coresponsabilitat entre les escoles i les entitats, aprofundint en iniciatives ja desenvolupades amb éxit. 3. Vetllar perqué tetes les polítiques municipals tinguin un impacte educatiu positiu en relació a l'educació, fomentant valors relatius a la solidaritat, el respecte i la responsabilitat. 4. Implementar polítiques especifiques d'educació integral amb les aportacions de les regidories de l'area de Benestar i Cohesió Social. Quart.- S'encarrega a I'IMEB que, treballant conjuntament amb les arees municipals i les entitats que formen part del PEC B, desplegui el Pla Estratégic d'Educació de la Ciutat. 3