í :;-1. :¿ /¡ .() (m) Ajuntament ·•· de Barcelona . UN NOU QUIOSC DE PREMSA A LA CIUTAT DE BARCELONA: la nova regulació de les activitats deis quioscos de premsa MESURA DE GOVERN PLENARI DEL CONSELL MUNICIPAL s de Febrer de 2010 j INDEX . l. Introducció: criteris generals de la mesura de govern 2. La localització de les compres deis diaris a la ciutat: !'actual xarxa de quioscos de premsa a Barcelona 3. La distribució de premsa: activitat d'interes general 4. Situació económica del sector 5. El futur deis quioscos de premsa: un no u model 6. Aspectes estrategics de la mesura. de govern: el quiosc de premsa del segle XXI 7. No u marc normatiu 8. Pla d' implementació 2 1 . Introducció: Criteris g~nerals de la mesura de govern L'Ajuntament de Barcelona, atesa la proximitat de la finalització del termini de vigencia de les actuals autoritzacions per a l'ús privatiu de l'espai públic per a la implantació d'activitat deis quioscos de premsa (31 desembre 2011), planteja una renovació de les !licencies actuals tenint en compte els cinc criteris generals següents Primer.- Potestat municipal sobre els quioscos com a mobiliari urba La concepció deis quioscos de venda de premsa com elements del mobiliari urba sobre l'espai públic, el que suposa necessariament la potestat municipal de fixar els seus continguts, les seves característiques, establir la seva localització pel que fa a l'ús general de la via pública i en quant elements característics del paisatge urba de Barcelona. Segon.- Actua lització deis continguts i activitats deis quioscos Els quioscos a més a més de facilitar la capi l·laritat i difusió de la premsa en tot el territori de la ciutat, constitueixen elements singulars amb potencialitat per incloure nous continguts que permetin refon;ar aquesta difusió de la premsa aplicant noves tecnologies, també integrant altres serveis d'interes públic en l'ambit de la informació i l'atenció a la ciutadania així com als visitants de la ciutat, al igual que suposen ser suport publicitari també actua litzat amb noves tecnologies dins d' .aquest sector. · Tercer.-L'activitat deis quioscos és d'interes general La distribució de la premsa, esta considerada per la Unió Europea com una activitat d'interes general, el que justifica un tractament especial · en la seva regulació . Quart.- Actual conjuntura e~onomica La situació económica J?er la qual travessa el sector que molt possiblement té caracter estructural. Cinque.- L'Ajuntament de Barcelona vol potenciar les activitats serveis deis quioscos de premsa a la ciutat. ' Com a conseqüencia de 1' anteriorment esmentat, I'Ajuntament de Barcelona entén que aquestes variants es poden combinar per potenciar i 3 renovar les activitats deis quioscos de premsa a la nostra ciutat, adaptant­ les a les noves realitats i demañdes, actualitzant les possibilitats que les noves tecnologies ofereixen en aquest ambit i fent economicament v iable les seves activitats durant els propers anys. 2 . La localització de les compres deis diaris a la ciutat: l'actual xarxa de quioscos de premsa a Barcelona 2.1. L' ubicació deis quioscos de premsa. La premsa escrita, especialment els diaris, és el producte més perible de tots els que tenen un consum generalitzat entre la població, per sobre obviament de determinats productes alimentaris que poden sotmetre's a tecniques de conservació, cosa que els hi esta vedada als diaris. Les pautes de compra de la premsa escrita, expressen determínats comportaments que tenen especial incidencia en el format deis punts de venda i la seva localització a l'espai. • La premsa escrita es compra majoritariament en punts de venda propers als domicilis. Així passa en un 67°/o de les compres fetes entre setmana (de dilluns a divendres) i en un 83°/o de les compres fetes durant el cap de setmana. Cal tenir present que un 11 °/o de les compres de premsa escrita es fan en el trajecte entre el domicili i el. lloc de feina. • La premsa escrita es compra en un 50°/o en quioscos i en un 30°/o en llibreries i papereries. Aquests comportaments, pressuposen la necessitat de la capil· laritat de la xarxa de distribució, és a dir, de· la maxima difusió deis punts de venda sobre el territori on viuen els consumidors, és a dir, .a la ciutat, sobre la totalitat deis barris, i especialment en localitzacions properes . als domicilis. El nombre de quioscos a Barcelona en aquests moments és de 406 si bé no tots ells estan operatius (aproximadament un 12,5°/o deis quioscos estan tancats). El nombre total de punts de venda de premsa escrita a la ciutat de Barcelona és de 644. Aixo suposa que els quioscos representen un 63°/o deis punts de venda de premsa a la ciutat. 4 La distribució de quiosc;os a la ciutat de Barcelona, s'expressa en léi taula següent : N. QUIOSCOS Ciutat Vella 46 Eixample 135 Sants - Montju"ic ~9 Les Corts 17 Sarria - Sant Gervasi 20 Gracia 29 Horta - Guinarda 19 Nou Barr is 3 3 Sant Andreu 29 Sant Martí 49 Total Barcelona 1 406 Si bé aquesta distribució territoria l pot mostrar una certa contradicció amb els .habits de compra deis diaris ( més a prop del domicili, quan sortim de casa i no quan arribem a la feina o bé com ha resultat d'haver-nos despla~at a llocs centrics), cal valorar l'adaptació de !'actual xarxa de quioscos de premsa als esmentats habits en quant la majoria de quioscqs taneats estan ubicats a arees centrals no turístiques a la vega da que es mahté a l 'al~a -la valorac!ó deis negocis ( expressada en termes de valoració deis · traspassos) en les arees residencials . 2.2. Horaris d'oberti.Jra Una de les característiques importants de la distribució de la premsa · escrita, fa referencia als horaris : - Per un costat, el moment de la compra de diaris al sortir del domicili per dirigir-se cap a la feina, aprofitant el temps de despla~ament, en especial en tra'nsport públic, per a la seva lectura. Aixo suposa que u·na part molt important de la premsa diaria escrita es compra abans de les 9 del matí. - El fenomen específic del cap de setmana: part important deis compradors· de l'ordre del 48°/o compren durant els caps de setmana i un 38°/o del total només como'ren en cap de setmana. Aixo comporta una dificultat afegida en la dlstribució de la premsa escrita al ·no poder-se acollir a xarxes comercials convencionals que .normativament tenen prohibida !'obertura en diumenge1• 1 La normativa d'horaris comercials permet !'obertura en diumenges deis establiments dedicats.essencialment a la venda premsa, no deis establiments que venen premsa de forma complementaria. 5 2.3. Manteniment de la xarxa de quioscos de premsa És per les raons esmentades, de difusió sobre teixit de la ciutat, la seva capacitat de penetració capil·lar i l'adequació deis seus horaris, que cal mantenir i defensar que la xarxa de quioscos és la millor garantía per tal d'assegurar el servei als consumidors, protegint el seu dret a la diversitat de premsa, en front d'altres mecanismes de difusió que poden estar directament controlats només per un editor el que suposaria una trava al manten iment d'aquésta diversitat. 3 . La distribució de premsa: activitat d'interes general. El Tribuna l de Justícia de la Unió Europea ha anat desplegant el concepte de raons d'interes general en la seva diversa jurisprudencia relativa als articles 43 i 49 deis tractats fundacionals. El concepte de "raons d'interes general" té especial significació en el cas que ens ocupa, en la mesura en que determinades actuacions administratives que es projecten sobre les activitats economiques, la llibertat d'empresa i establiment i el suport públic a les mateixes, cal que siguin justificades precisament per raons d'interes genera l. La Directiva Europea relativa als Serveis en el Mercat Interior (Directiva 2006/123/CE del Parlament Europeu i del Consell de 12 de desembre de 2006) s'ocupa, en la seva consideració número 40, del concepte de "raons imperioses d'interes general". D'aquesta consideració, ens cal rete.nir els conceptes de "protecció deis destinataris deis serveis'~ "protecció del consumidor", "els objectius de política cultural inclosa · 1~ salvaguarda de la 1/ibertat d'expressió ... '~ "el manteniment de la diversitat de la premsa". En resum la Unió Europea i les seves institucions jurisdiccionals, invoquen la defensa de la llibertat d'expressió i la necessitat de preservar la diversitat de la premsa com qüestions d'interes general que justifiquen la intervenció de les administracioris públiques. Aquestes qüestions tenen expressions concretes que les vinculen, que van des de la estructura empresarial deis editors fins els mecanismes que assegurin una bona distribució de- la premsa arreu deis territoris en els que viuen els seus potencials lectors, i per ta~t consumidors. 6 4 . Situació económica del sector La distribució i difusió de la premsa esta condicionada, en aquests moments arreu del país, pero especia lment a la ciutat de Barcelona, per la situació económica del sector. La situació económica del sector de la distribució final i venda de la premsa escrita esta determinada per un conjunt de factors entre els que es po~en destacar: a) Caiguda important del mercat publicitari, en aquest cas com ¡:3 · conseqüencia de la crisi global. Caiguda deis ingressos tant per una disminució de les insercions com per un reajustament de les tarifes. b) Generalització qel concepte de gratu.ltat, no tant per efecte de la premsa escrita gratu.lta (que també acusa els efectes de la crisi), sinó com a conseqüencia de la disponibilitat d'accés a la informació, puntua l, instantania i sense cost, a través d'internet. e) Unes estructures de distribució final anquilosades en el temps i que no han evolucionat al ritme que ho ha fet la comercialització d'altres. tipus de productes. Aixo ha originat grans diferencies de productivitat i remuneració entre el sector de distribució final de la premsa escrita i la d'altres productes comercials. d) Canvis en els habits socials que comporten canvis en la forma d'adquisició de la premsa: les pautes residencials, els mitjans de transport de domicili a llóc de feina, la distríbució de la jornada laboral, la generalització deis apats fora de la llar, etc. e) Finalment la desaparidó de punts de venda tradicional en forma de quioscos, tal i com es descriu en el següent apartat. Aquesta situació de precarietat económica ha comen~at a esdevenir estructural, com ho demostra el fet de la perdua de punts de venda de premsa, que comen~a a manifestar-se l'any 2004, abans dones de la crisi. Entre l'any 2004 i 2008, la perdua de punts de venda de la premsa escrita a tota Catalunya ha estat del 14,3°/o deis establiments, situació encara més greu a la ciutat de Barcelona, on ·la perdua de punts de venda (de tot tipus), ha ~rribat al 21,7°/o. 7 S . El futur deis quioscos de premsa: un nou model 5.1. Situació crítica de !'actual xarxa La pervivencia de la xarxa de distribució de premsa escrita, en el format deis quioscos difosos capil·lar ment pel conjunt deis barris de la ciutat, corre perill per les circu'mstancies economiques del sector que s'han posat de manifest anteriorment. La remuneració molt baixa deis titulars i treballadors deis quioscos és un motiu evident del tancament progressiu deis punts de venda, entre altres coses, pel que suposen les propies condicions de treball, que en majar o menor mesura atempten fins i tot a la propia dignificació professional. El manteniment de la xarxa de quioscos .passa per poder augmentar i modernitzar els serveis prestats en. aquests espais, el que su posara un augment deis ingressos deis operadors. 5.2. L'Ajuntament de Barcelona vol potenciar les activitats serveis deis quioscos de premsa a la ciutat Davant la situació descrita, l'equip de govern de I'Ajuntament de Barcelona decideix recalzar, defensar i consolidar !'actual xarxa de quioscos de premsa, únic objectiu de la present mesura de govern. Tal i com s'ha expressat en el present document, I'Ajuntament vol exercir la seva potestat municipal per regular els quioscos de premsa com a elements de mobiliari urba sobre l'espai públic, amb aquesta voluntat de renovar les seves activitats i serveis en defensa de l'integrés general que suposa la distrit;>ució de premsa. 5.3. Nous serveis i continguts El marc general d'aquesta nova regulació del quiosc de premsa pels propers anys esta orientat a incorporar nous serveis lligats a les tecnologies d'informació i comunicació (TIC), també afegir serveis públics orientats a 1' informació i atenció a la ciutadania i incloure nous productes. Sera també altament rellevant la posada al dia de nous sistemes· publicitaris dins els quioscos de premsa, també fent servir noves tecnologies aplicades a aquest sector, i que sens dubte potenciara la viabilitat economica del nou model. 5.4. Ajustar !'estructura física deis quioscos . ' Per atendre aquestes necessitats, els quioscos mantindran la seva estructura física sense alteracions significants, si bé s'hauran de fer 8 determinats ajustes que permetin .una millor ergonomia per a les persones que hi han de treballar, a més d'incorporéir els nous requisits de les noves tecnologies que s'aplicaran per desenvolupar els nous ser:veis. S.S. Viabilitat económica del nou model de quiosc D'una banda, aquest nou model de quiosc ha de permetre dignificar la professió i augmentar els ingressos deis quioscos de premsa mitjanc;;ant la prestació de més serveis remunerats així com incrementant qualitativament els seus serveis publicitaris. D'altra banda, com ja s'ha dit, caldra fer modificacions físiques als actuals models que requ.eriran inversions que exigiran que la seva amortització pugui estendre's en el temps més en lla deis terminis que comporten les autoritzacions actuals. La conjugació d'aquestes inversions contra els ingressos perceptibles pels nous serveis deis quioscos han de fer assumibles aquests canvis pel nou model i la seva viabil itat económica en la seva explotació durant els propers anys. 6 . Aspectes estrategics de la Mesura de govern: el quiosc de premsa del segle XXI A continuació assenya lem els aspectes d'especial significació que s'aborden amb aquesta Mesura i amb la nova regulació deis quioscos de premsa: 6.1. Noves tecnologies als quioscos - Termina ls per adquirir targetes de transports, entrades de cinema i teatre, per escanejar documents i imprimir diaris o revistes digitals. Elements de suport de serveis de telefonia, Wifi, bluetooth analegs. 6.2. Nou sistema d'informació tramits en autoservei : Quiosc Punt Barcelona. En el marc de noves mesures aprovades per I'Ajuntament de Barcelona per millorar l'atenció i relació amb la ciutadania i, en concret, dins la implementació deis nous punts d'informació i tramits municipals "Punt Barcelona" que es col·locaran durant l'any 2010 a espais municipals, 9 privats i vinculats al sector del transport públic, també els quioscos de premsa tindran incorporats aquest servei públic que permetria realitzar tramits, coneixer i consultar !'agenda cultural a la ciutat i als barris, i tenir informació sobre transport públic. 6.3. Nou continquts pels quioscos Sota la premissa de que d'acord amb la normativa vigent, un 80°/o de la superfície del quiosc ha d'estar destinada a venda de premsa i similars i el 20°/o pot ser destinat a altres productes autoritzats, els quioscos podran vendre : Cd's, Dvd's i analegs - Llibres i postals - Loteries de la Generalitat - Recarregues de mobils - Expositors de vending - Altres productes derivats d'aplicació de noves tecnologies com diaris i revistes digitals, targetes bus i metro, entrades per cinema i teatre. 6.4. Nou sistema de publicitat Els nous quioscos incorporaran elements novedosos en el merc9t com són les pantalles Leds i de plasma que incrementaran qualitativament la publicitat amb combinació ·_de serveis públics i d'informació a la ciutadania. 6.5. Nou termini d'autorització Les actuals !licencies es prorrogaran per un període de 20 anys respectant els drets deis actuals quiosquers 6.6. Ubicacions deis quioscos El nou sistema respectara als actuals quiosquers i la seva ubic.ació actual amb cara' cter general 6. 7. Adaptacions físiques al quiosc Per oferir els usos descrits s'hauran de realitzar alguns ajustas a la seva estructura física tal i com es pot veure en la proposta que s'adjunta com Annex 1 . 6.8. Horari de funcionament S'establira un horari mínim de funcionament de dilluns a divendres i pel caps de setmana. 10 7 . Nou Marc Normatiu El conjunt de qüestions esmentades, justificades per 1' interés general de protegir el dret deis consumidors i el manteniment de la diversitat de la premsa, requereix un nou márc normatiu que, com a mínim, tingui una projecció en un mig termini raonable, horitzó en el que previsiblement continu"i vigent !'actual marc tecnologic de la premsa escr.ita. Aquest nou marc pel manteniment de la xarxa de distribució de premsa a Barcelona, fonamentada en els quioscos, s'estableix en funció deis següents elements ja citats: -Prorroga de !'actual termini d'autorització per l'ús deis quioscos en els espais públics de la ciutat, i la venda de premsa que garanteixi l'amortització de les in~,ersions per a la nova configuració deis quioscos. -Modificació física del models de quiosc per incorporar nous elements a ·les TIC. Aquest nou marc normatiu s'impulsara una vegada tractada aquesta Mesura de Govern al Consell . Plenari corresponent i s'instrumentara de la següent manera: -Obertura d'un procés de renúncia per part deis interessats de les actuals !licencies a la vegada que es demana la prorroga pel nou termini de 20 anys. -Aprovació pels organs de govern pertinents de les noves bases reguladóres que contemplin el ·nou model. -Tramitació als organs de govern pertinents de la nova contracta de publicitat amb els principals criteris: o Les entitats que representin als quiosquers podran participar a la taula de contractació. o L'Ajuntament vetllara pel repartiment deis corresponents ' ingressos entre els vene·dors deis quioscos si bé atenent que una part d'aquests ingressos serve1x1n per l'amortització de les modificacions físiques sobre els actuals quioscos i també siguin destinats a l'aplicació de les noves tecnologies. 11 . Pla d'implementació El nou model de quiosc s'implementara en una primera fase en els 11 quioscos de La Rambla. L'acord obtingut amb l'entitat representant d'aquest col·lectiu ens permet plantejar un escenari en que a mitjans de 2010 estigui ja en marxa el nou model en aquests quioscos. S'adjunta d'Annex numero 2, plano! amb les ubicacions. Una vegada culminada aquesta primera fase el nou model s'extendra a la resta de quioscs per assolir-lo abans de finalitzar les autoritzacions vigents o en el moment de la f inalització de les mateixes el 31 de desernbre de 2011. Barcelona, S de Febrer de 2010 12