e- .. . ,. r ' Mesura de Govern Les prestacions en benefici de la comunitat a Barcelona ÍNDEX 1. lntroducció 2. Substitució de sancions administratives per prestacions en benefici de la comunitat 3. Mesures alternatives de caracter penal: la cooperació amb el Departament de Justicia 4. Els recursos municipals posats a disposició de l'aplicació de Prestacions en Beneficis de la Comunitat 5. Circuit de gestió de la demanda 6. Mesures substitutóries executades en equipaments i serveis municipals 7. Les penes en benefici de la comunitat 8. Mesura de Govern 2 1. lntroducció Les Prestacions en Benefici de la Comunitat com a alternativa a les sancions són un recurs óptim pel desenvolupament de polítiques basades en la responsabilització deis infractors i en la recuperació social deis danys produ'its. En els darrers anys s'han produ'it canvis rellevants en l'ambit normatiu i en les realitats socials que requereixen una adaptació de la resposta de I'Ajuntament i d'altres serveis i institucions públiques, per tal de garantir que l'aplicació d'aquestes polítiques sigui socialment útil i operativament sostenible. 3 2. La substitució de sancions administratives per prestacions en benefici de la comunitat Antecedents L'Ajuntament de Barcelona esta compromés, des de fa anys, en la recerca i desenvolupament de mesures alternatives a les sancions, tant administratives com penals. A través de la responsabilització deis infractors, aquestes mesures han de permetre la recuperació social del dany produ"it i, especialment en el cas deis menors, refor9ar la dimensió educativa que teta sanció ha de tenir. El compromís de I'Ajuntament de Barcelona en l'aplicació d'aquestes mesures queda palés en les diferents ordenances municipals, bona part de les quals recullen la possibilitat de substituir una sanció económica per treballs comunitaris o mesures en benefici de la comunitat. Així, I'Ordenan9a sobre I'Ús de les Vies i els Espais Públics de Barcelona contempla la possibilitat de substitució de les sancions per a la realització de treballs d'utilitat social ; I'Ordenan9a deis Usos del Paisatge Urba de la Ciutat de Barcelona recull /a substitució de la sanció de multes i la reparació de danys al domini púbic municipal per treballs per a la comunitat; I'Ordenan9a General del Medi Ambient Urba permet la substitució de les sancions per treballs en benefici a la comunitat i, finalment I'Ordenan9a de Circulació de Vianants es refereix a la remissió condicional de les sancions, deixant en suspens l'execució de les sancions a les norrnes de circulació quan el conductor assisteixi a sessions sobre seguretat viaria. També en l'ambit legislatiu, I'Ajuntament ha promogut la incorporació de mesures alternatives a la sanció en els textos legals més determinants. La Carta Municipal de Barcelona, en el seu article 30.3, expressa la possibilitat de substituir la sanció económica per treballs en benefici a la comunitat, l'assistencia ob/igatória a cursos de forrnació o a sessions individualitzades o qua/sevol a/tra mesura alternativa que tingui la finalitat de sensibilitzar /'infractor sobre quines son les norrnes de conducta en l'espai urba o reparar el dany moral de les víctimes. 4 L' Ordenanca Municipal de Mesures per Fomentar i Garantir la Convivencia Ciutadana a I'Espai Públic de la Ciutat de Barcelona La necessitat d'avanc;ar en la consolidació de sistemes de resolució de conflictes i en la recerca de respostes alternatives a les transgressions de la norma, tant pel que fa a la definició de processos de responsabilització personal i d~ caire educatiu, com pel que fa a la participació de la comunitat en la gestió del conflicte, va trobar una nova oportunitat amb l'aprovació de I'Ordenanc;a Municipal de Mesures per Fomentar i Garantir la Convivencia Ciutadana a I'Espai Públic. En efecte, !'entrada en vigor de l'esmentada Ordenanc;a l'any 2006 va suposar un punt d'inflexió tant en el debat ciutada com en les operatives municipals davant els nous reptes de convivencia emergents a la ciutat. L'Ordenanc;a obre el ventall de d'aplicació de mesures alternatives i amplia les possibilitats de posar en practica criteris d'educació i resposabilització comunitaria. Així dones, amb I'Ordenanc;a es reforc;a de forma clara el compromís de I'Ajuntament en l'aplicació de mesures en benefici de la comunitat, i molt especialment quan es tracta d'infractors menors d'edat. En aquest cas, I'Ajuntament s'obliga a proposar sempre una mesura educativa que substitueixi la sanció, perseguint que la sanció recuperi la dimensió educativa i de compromís ciutada del menor i, si s'escau, deis seus tutors. En concret, I'Ordenanc;a de Mesures per Fomentar i Garantir la Convivencia a I'Espai Públic de Barcelona preveu, en l'article 93, la possibilitat de substitució de les sancions pecuniaries i la reparació deis danys, per sessions formatives, participació en activitats cíviques o altres tipus de mesures educatives i/o en benefici de la comunitat i tenen caracter obligatori les previstes a l'article 84.2 per als menors d'edat. 5 En concret, I'Ordenanc;a explicita el següent: • Les sessions formatives podran impartir-se, amb caracter individual o col ·lectiu, en substitució de les sancions en aquells casos en qué així estigui previst a la propia Ordenanc;a. • Les mesures educatives i/o en benefici de la comunitat també poden substituir la reparació económica deis danys causats als béns de domini públic municipal, amb el consentiment previ de l'interessat. En aquests casos, I'Ajuntament haura de reparar els danys causats llevat que el treball que realitzi la persona sancionada consisteixi precisament en la reparació del dany produ'it. • En els casos en qué !'infractor sigui menor d'edat, I'Ajuntament tindra especial cura que les mesures substitutóries tinguin un caracter educatiu més que de restitució del dany. En aquest sentit, com a criteri general, les mesures en benefici de la comunitat no podran superar els tres meses d'activitat. 6 3. Mesures alternatives de caracter penal: la cooperació amb el Departament de Justícia Des de l'any 1991 I'Ajuntament de Barcelona col·labora amb la Direcció General de Justicia Juvenil del Departament de Justicia de la Generalitat de Catalunya per posar en marxa recursos alternatius a les mesures penals. Fruit d'aquest treball conjunt, l'any 1996 se signa el primer conveni de col·laboració amb el Departament de Justícia pera l'execució d'acords i mesures de reparació a la víctima i activitats de serveis en benefici a la comunitat, dictats per I'Autoritat Judicial de Menors i, en el cas de joves d'entre 16 i 18 anys, per jutjats ordinaris. L'any 2004, el Departament de Justicia de Catalunya en aplicació de les obligacions i competéncies que la legislació vigent li atorga pel que fa a l'execució de penes i mesures penals alternatives signa un conveni amb la Federació de Municipis de Catalunya i amb I'Associació Catalana de Municipis de Catalunya (les esmentades obligacions i competéncies de la Generalitat es recullen en la Llei Organica 10/1995 de 23 de novembre del Codi Penal, la Llei Organica 5/2000, de 12 de gener, reguladora de la responsabilitat penal deis menors i la Llei 27/2001 de Justicia Juvenil, de 31 de desembre, del Parlament de Catalunya). L'Ajuntament de Barcelona fidel a la seva política de promoció de vies de recuperació social del conflicte i de mesures en benefici de la comunitat s'adhereix al conveni signat entre la Generalitat i les esmentades associacions de municipis i, en el marc d'aquesta adhesió, es compromet a: " ... facilitar als cortectius de persones que estiguin sotmeses a mesures o resolucions judicials dictades per la jurisdicció penal o a la jurisdicció de menor, o al procés de reinserció que se'n derivi, l'accés als serveis socials municipals, com també als serveis de formació, d'inserció laboral, de salut, de cultura, de 1/eure o d'altres que siguin necessaris .. ". 7 4. Els recursos municipals posats a disposició de l'aplicació de Prestacions en Beneficis de la Comunitat Per a dur a terme aquesta política I'Ajuntament de Barcelona posa a disposició un ventan de recursos i dispositius prou ampli per ajustar la infracció comesa i la restitució del dany a la comunitat, de forma beneficiosa tant per !'infractor com per la propia ciutat. Destaquem els següents: Projectes/ programes de districte: ../ Activitats organitzades/coordinades pel promotor de civisme del Districte: treballs de suport a les entitats i actes organitzats pel Districte o amb el seu suport, en relació a la participació i promoció del civisme ../ Activitats previstes en la programació anual de Serveis Personals: ../ Curses, rues, passejades, etc. . .. Actes culturals puntuals Actes culturals periódics: fires, mostres, etc ... Treballs directament relacionats amb l'organització deis actes i activitats: logística, muntatge, organització materials, etc., sota la direcció del técnic del Districte, entitat promotora o responsable de la Guardia Urbana segons les tasques encomanades. Equipaments municipals ../ Centres cívics: treballs relacionats directament amb l'organització de les activitats programades (cursos, tallers, exposicions, espais de lleure, espais formatius ... ) i tasques relacionades amb la logística i manteniment deis espais (ordre, neteja, organització de materials, manteniment de pintura, fusta ... ) 8 ./ Casals de joves: Treballs relacionats directament amb l'organització de les activitats programades (cursos, tallers, exposicions, espais de lleure, espais formatius ... ) i tasques relacionades amb la logística i manteniment deis espais (neteja, manteniment de pintura, fusta ... ) ./ Casals d'avis: Treballs relacionats directament amb l'organització de les activitats programades (cursos, tallers, exposicions, espais de lleure, espais formatius ... ) i tasques relacionades amb la logística i manteniment deis espais (ordre, neteja, organització de materials, manteniment de pintura, fusta ... ). Acompanyament i suport a les persones amb mobilitat redu.ida, atenció especial a persones amb necessitats especials, etc . ./ Biblioteques: Treballs relacionats directament amb l'organització de les activitats própies de la biblioteca (ordinaries i programades) en relació al servei de vigilancia, préstec i manipulació i manteniment de llibres, Cd's ... , i activitats de pro mo ció cultural (actes de presentació de !libres, tallers de lectura, etc. , i tasques relacionades amb la logística manteniment deis espais (ordre, neteja, manteniment de pintura, fusta ... ) . ./ Ludoteques: Treballs relacionats directament amb l'organització de les activitats própies de la biblioteca (ordinaries i programades) en relació al servei de vigilancia, préstec i manipulació i manteniment deis jocs i material didactic, etc., activitats de promoció cultural i tasques relacionades amb la logística i manteniment deis espais (ordre, neteja, manteniment de pintura, fusta ... ) . ./ Complexos esportius: Treballs relacionats directament amb l'organització de les activitats própies del centre i altres activitats programades de promoció esportiva (actes, jornades, curses .... ), i tasques de logística i manteniment deis espais (ordre, neteja ... ) 9 Serveis Municipals ./ Guardia Urbana: Tasques de col·laboració amb les funcions de protecció de les persones: escales (entrades sortides deis centres d'ensenyament), peatonalització de vies urbanes, passos de vianants, actes ciutadans amb gran afluéncia (cavalcada de reis, curses i maratons, festa majar, etc.), protecció en interiors d'illa, etc. ./ Pares i jardins: treballs de manteniment de l'arbrat, neteja tasques de col·laboració amb el personal del servei. ./ Centre d'acollida d'animals de companyia (Agencia de Salut Pública): cura de les instal·lacions i animals residents al centre ./ Transports Metropolitans de Barcelona: tasques d'informació als usuaris del servei de transports, identificació de desperfectes a les instal·lacions (andanes, vestíbuls, mobiliari, etc.) i ajut als usuaris amb dificultats de mobilitat. ./ Barcelona Serveis Municipals - Bicing-: tasques de trasllat de bicicletes entre estacions i tasques de manteniment en la base i en les estacions. 10 5. Circuit de gestió de demanda per prestacions en benefici de la comunitat ... Canals d'entrada ... GU/MM.EE SSTT SSPP OAC C+ Q JUSTICIA .... 1 [ TIPOLOGIES DELS FETS J 1 1 1 / INFRACCIÓ PENAL INFRACCIÓ DE LES ORDENANCES Ús deVies i EspaisPúblics Usos Paisatge UrbO Civisme SECRETARIA TECNICA DE PREVENCIÓ - Antecedents - Tromit d' Audiencia/Motivació de la mesura .. - Conveniencia de la rnes~r<~ l.r ... - Proposta de resolució 1"' Recursos • 1 Pla de treball 1 1 1 [ Mesures Serveis knefici a Treballs en Benefici Educot iv es J ( lo Comunitot [ o lo Comunitot J Inclou sessions formotives ort.36.2 i 84.2 oc Recursos <~' Centres dvics -.1' Casals de joves "' Casals d'avis -.1' Biblioteques <~' Ludoteques "' Complexos esportius <1' Brigades de montenirnent -~' Associacions i entitats ve"inals .;' Projectes/ pogrames de districte .;' JI 6. Mesures substitutóries executades en equipaments serveis municipals. Període 2005-2007 Mesures administratives Al llarg d'aquests darrers tres anys, hem substitun un total de 138 sancions administratives per mesures educatives i/o prestacions en benefici de la comunitat, que s'han executat en equipaments i serveis municipals. Deis total d'infractors, 127 eren menors d'edat. Aquestes sancions representen un total de 1.628 h de mesures educatives i/o prestacions en benefici de la comunitat. Mesures penals Pel que fa a les mesures penals, durant el mateix període s'han executat en serveis i equipaments municipals un total de 184 mesures judicials en benefici a la comunitat, que representen un total de 14.055 h. Del total de sancions, 127 casos tenien coma infractor un menor d'edat penal. Pel que fa al nombre mesures substitutóries executades en altres dependencies municipals, destaquem la participació de l'lnstitut Municipal de Pares i Jardins que en els darrers tres anys ha acollit un total de 161 casos que representen 12.500 h executades. 12 7. Les Penes en Beneficia la Comunitat La reforma del Codi Penal de l'any 2003 (LO 15/03) va ampliar abastament els supósits en els quals la resposta penal, pel que fa als adults, són els treballs comunitaris o en benefici a la comunitat. La substitució de penes com, per exemple, l'arrest de cap de setmana i la conversió de penes de presó inferiors a dos anys en jornades de treballs en benefici a la comunitat va suposar un augment important de la demanda d'aquest tipus de mesura. Cal destacar també que la reforma té un impacte especialment rellevant en els iHícits relacionats amb la violencia doméstica, la conducció temeraria i/o sota efectes del consum d'alcohol. L'aplicació de la reforma va suposar passar de 1.350 persones, l'any 2004, amb sentencies de mesures penals alternatives, a 5.000 persones l'any 2006, de les quals 3.000 van ser treballs en benefici a la comunitat. Aquest increment ha suposat, conseqüentment, un augment significatiu deis casos: l'any 2007 des de I'Ajuntament de Barcelona s'han supervisat més de 13.000 hores de treballs en benefici a la comunitat realitzades en diferents serveis municipals. L'entrada en vigor, 1'1 de desembre del 2007, d'una segona reforma del Codi Penal, en aquest cas relativa a les infraccions en materia de seguretat viaria, fa preveure un increment encara més important de les sentencies de mesures alternatives i/o en benefici a la comunitat associades. Aquesta nova realitat juntament amb la convicció del valor afegit que les mesures en benefici de la comunitat tenen per a la ciutat, fan que sigui necessari consolidar un sistema de gestió d'aquestes mesures que sigui sostenible en el temps, tant per la propia ciutat com, en el cas de les mesures de caracter penal, per l'administració de justicia. 13 Així, en la darrera Junta Local de Seguretat de Barcelona I'Ajuntament va exposar la necessitat d'una reflexió compartida entre els sistemes judicial i administratiu, sobre els parametres i criteris mínims comuns necessaris per fer compatible l'execució de les mesures en benefici de la comunitat i l'activitat propia de la ciutat i deis seus serveis i equipaments públics. En aquest sentit, la Junta va acordar crear un grup de treball, amb la participació de la judicatura, la fiscalia, la Direcció General de Justicia i el propi Ajuntament, que, en un termini de sis meses, haura de fer les recomanacions que cregui necessaries per garantir el bon funcionament del sistema de resposta pública, tant en termes d'execució com de sostenibilitat, en el benentés que cal garantir efectivament la intencionalitat educativa de la mesura, tant pel que fa a la recuperació de !'infractor com pel que fa a corresponsabilització de la comunitat. 14 8. MESURA DE GOVERN 1. Per atendre el creixement de la demanda d'execució de penes en benefici a la comunitat, I'Ajuntament de Barcelona, a més d'ampliar la implicació deis propis serveis, promou el compromís de les entitats i empreses de serveis amb concessions i contractes municipals, mitjan~ant la inclusió en els futurs plecs de contractació, de clausules d'acceptació de la realització i tutela de les Prestacions en Benefici a la Comunitat i Mesures Educatives que I'Ajuntament proposi. Mentre les contractes siguin vigents, i a !'espera deis nous plecs de condicions, es posara en funcionament un sistema de places fixes supervisat per Manteniment i Serveis a fi i efecte de poder donar resposta a les demandes de substitució de sancions pecuniaries o de penes judicials. 2. En les bases d'ajuts i subvencions a entitats previstes per l'any 2008, s'obre una nova línia subvencionable per aquelles propostes que promoguin la gestió alternativa de conflictes i de mesures educatives i/o en benefici a la comunitat. 3. L'Ajuntament de Barcelona signara un conveni-marc amb el Departament de Justícia de la Generalitat que reguli l'execució de tates aquelles mesures educatives i/o en benefici a la comunitat es desenvolupin ja sigui en els propis equipaments municipals, ja sigui en instituts o empreses amb participació municipal. 4. Per tal de donar una resposta agil a les demandes d'execució de mesures de substitució per infraccions penals i administratives, refor~arem el sistema de places fixes Ua existent en l'actualitat a la Guardia Urbana) ampliant aquest sistema en altres serveis municipals. 5. Continuarem informant sobre la possibilitat de substituir les sancions administratives per mesures en benefici de la comunitat, especialment quan !'infractor sigui menor d'edat, ates el caracter educatiu i preventiu que aquestes han de tenir. En aquest sentit ja s'ha reeditat el fulletó explicatiu que sera distribun en equipaments municipals, oficines d'informació i d'altres serveis públics. 15