COMPROMÍS MUNICIPAL PER A L’ÈXIT ESCOLAR PROGRAMES DE QUALITAT EDUCATIVA DEBAT I APRÈN Mesura de Govern Comissió de Cultura, Coneixement, Creativitat I Innovació Maig 2013 1 Mesura de Govern COMPROMÍS MUNICIPAL PER A L’ÈXIT ESCOLAR PROGRAMES DE QUALITAT EDUCATIVA DEBAT I APRÈN Comissió de Cultura, Coneixement, Creativitat i Innovació Maig 2013. Des de l’Ajuntament de Barcelona orientem els nostres principals esforços a enfortir les accions que facin de la nostra ciutat un espai educatiu que ofereixi oportunitats a tothom, que ajudi als qui més ho necessiten, i que alhora faciliti progressar a aquell que tingui condicions per fer-ho. Per aquest motiu, des de l’Ajuntament de Barcelona, estem treballant per reforçar les accions dutes a terme des del Consorci d’Educació de Barcelona i que van en la línia de la vocació de la ciutat per tenir veu i presència activa en el futur de l’educació, amb accions que complementen tant les franges primerenques d’edat com les que van més enllà, com la franja de 19 a 24 anys, cercant la formació al llarg de la vida. En la societat actual es donen moltes situacions que requereixen un nivell d'expressió oral tan alt com el de redacció escrita. Per tant treballar l'expressió oral constitueix un element de millora que contribueix a l’èxit educatiu. En el Programa d’Actuació Municipal, dins el capítol destinat a coordinar i sumar les estratègies que treballen contra el fracàs escolar i per la millora de la qualificació acadèmica i professional dels joves, l’objectiu 1.4 pretén fer de l’educació i de la cultura un factor clau de benestar i èxit, Incrementant la qualitat del sistema escolar de la ciutat per tal de fer de Barcelona un pol d'excel·lència en l'aprenentatge i en l'educació en valors. L’Institut Municipal d’Educació és conscient del contingut de l’Informe Conjunt de 2012 del Consell i de la Comissió sobre l’aplicació del marc estratègic per la cooperació europea a l’àmbit de l’educació i la formació (ET 2020) «Educació i formació en una Europa intel·ligent, sostenible i inclusiva». Alineant-se amb els objectius 2020 de la UE en matèria d’Educació que, partint de la confiança en el talent i la creativitat dels nostres ciutadans, ens interpel·len a promoure l'equitat, la cohesió social i la ciutadania activa de manera que l'educació i la formació han de permetre que tots els ciutadans adquireixin i desenvolupin les aptituds i competències que han de millorar la seva empleabilitat, recolzant l'aprenentatge continu, la ciutadania activa i el diàleg intercultural. Tot això mitjançant el foment de les competències clau. Alhora, esdevé un instrument de promoció de valors que construeixen ciutadania, que entronquen amb la promoció de l’esperit democràtic, la llibertat, la formació, el pluralisme, actituds i esperit crítics i el respecte per les idees dels altres en un marc de convivència democràtica 2 1.- Context i marc conceptual Tot i la millora relativa durant els darrers temps, la lluita per l’èxit escolar continua sent un del principals reptes del país, així com també ho és a nivell europeu. Aquest repte se centra en l’interès per la millora de la formació de la població, tant des del punt de vista quantitatiu (increment del nombre de persones amb educació reglada o acreditada) com qualitatiu (increment del nivell formatiu). Aquest interès es justifica ja que l’educació està en la base de la promoció individual de les persones i és, per tant, un motor d’inclusió i promoció social, i una bona formació de la població determina la competitivitat present i futura del país. Són molts els indicadors que serveixen per acotar empíricament el fenomen des del punt de vista quantitatiu, però els més comuns són: • El que mesura l’alumnat que abandona l’ensenyament obligatori sense haver obtingut la titulació, • El que mesura l’abandonament educatiu prematur, és a dir la població entre 18 i 24 anys sense estudis post obligatoris. Recentment a Catalunya l’existència de les proves universals a l’Educació Primària permetrà també tenir dades sobre els aspectes qualitatius, és a dir sobre els nivells formatius reals que impliquen les notes dels alumnes. Per explorar les causes del fracàs escolar cal recórrer a models d’alta complexitat. Cada vegada són més els autors que afirmen que capacitats com l’autocontrol i l’atenció, o valors com la responsabilitat i l’esforç, que són en la base de l’èxit escolar depenen fonamentalment de la cultura familiar, social i dels Media i aquestes actuen sovint en contra dels valors i les capacitats que promou l’escola i que calen per adquirir coneixements. El fracàs escolar es visualitza fonamentalment en dues menes d’indicadors: A. El nivell de les competències bàsiques dels estudiants al final de l’etapa d’educació obligatòria D’acord amb l’Informe d’Escolarització del Consorci d’Educació del curs 2010-2011, la taxa d’èxit a 4t d’ESO és de 82.7%. Tanmateix, d’acord amb les dades que disposem del curs 2007- 2008, hi ha una intensificació de les desigualtats entre centres públics i privats concertats. B. La proporció de joves que han abandonat el sistema educatiu sense acreditar la formació i que no continuen estudiant Les dades més rellevants al respecte són: La taxa d’abandonament prematur dels estudis (persones de 18 a 24 anys que han completat l’ESO i no continuen fent estudis posteriors) és del 29% a Catalunya, enfront del 14,4% de la mitjana de la Unió Europea (Dades Idescat, 2010) 3 Un fet posat de manifest per nombrosos estudis, és que els i les joves que accedeixen al mercat laboral en situació d’insuficiència formativa tenen taxes d’atur més altes i riscos mes elevats de precarietat laboral. Això s`ha accentuat en el panorama actual de crisi econòmica. (Informe Infants i famílies a Barcelona. Nov. 2010. Institut d’Infància i Món Urbà-CIIMU) Pel que fa a les variables relacionades amb el risc de fracàs escolar, els estudis en destaquen de familiars –l’ambient, el capital cultural i l’estatus socioeconòmic de la família- i d’institucionals –centre escolar i pràctica docent. L’informe “La lluita contra el fracàs escolar: el paper dels governs locals”, presentat a la Jornada del XVIII Fòrum Local d’Educació, afavorit per la Diputació de Barcelona, posa de manifest que els ajuntaments se situen en el primer pla de la lluita contra el fracàs escolar, havent de dirigir la mirada cap a l’entorn de proximitat de l’alumne, havent de desplaçar el focus d’intervenció cap a aspectes innovadors relacionats amb el context d’aprenentatge dels alumnes i els condicionants de l’entorn. L’actuació per la millora de l’èxit escolar ha evolucionat des dels models compensatoris, als models per l’equitat i l’atenció a individual. Des de la perspectiva de l’educació equitativa es tracta de combinar la tendència a l’excel·lència del sistema amb la garantia d’uns mínims competencials per a tothom. Des d’aquesta perspectiva es recomana incrementar les mesures adreçades a millorar el rendiment de l’alumnat, tant de caràcter universal com de caràcter específic. Entre aquestes mesures destaquem bones pràctiques relatives a la formació en grups reduïts amb un docent especialista que mitjançant tallers d’oratòria incrementi el temps dedicat a l’expressió oral utilitzant el debat com una manera pro activa de fomentar la lectura – tasca prèvia imprescindible de documentació, i potenciant la formació integral de la persona sense confrontació, sense guanyadors ni perdedors. Els concursos o lligues de debats són experiències consolidades i d’èxit en l’àmbit universitari, com una comptesa lúdica i formativa que incorpora l’estadi competitiu o de confrontació eliminatòria. El llenguatge oral dels alumnes ha de permetre’ls aconsegueixi expressar-se en diversos temes i enfront d'auditoris diferents, en forma natural, precisa i senzilla. Per aconseguir-ho és essencial fer-los sentir que el que diuen és digne de la nostra atenció, que ens interesa la seva opinion i que volem entendre el que ens exposen I les seves raons, en el fons, que els comprenem. Aconseguir una comunicació efectiva és avui, més que mai, una necessitat tant del mitjà laboral com a social i s’ha de tenir present que els nostres alumnes, pel que fa a l’expressió oral, formen part d’una generació amb una gran cultura audiovisual, tenen tendència a la dispersió I dificultats d’atenció i valoren la brevetat i la síntesi. 4 2.- Principis i els reptes o objectius prioritaris Els principis que regeixen aquesta acció educativa municipal són: • Actuació integral. Que asseguri no solament competències i habilitats intel·lectuals sinó també socials per conviure en societat i per desenvolupar-se harmoniosament. • Inclusió i equitat. Per a tothom, que asseguri igualtat d’oportunitats i que aquestes igualtats es puguin gaudir amb independència de les circumstàncies de cada jove i de les seves famílies. • Coresponsabilitat, perquè impulsa la suma d’esforços i compromís de les institucions, dels agents educatius, socials i econòmics. • Cohesió amb referents clars compartits que facin possible una societat plural partint dels elements bàsics de la nostra identitat nacional. • Proactivitat que impulsi el talent i l’esforç per aconseguir un model de societat que asseguri el creixement personal i col·lectiu, que tingui eines per assolir l’excel·lència I els reptes o objectius prioritarisque es persegueixen amb la mesura de govern que es presenta són: • Millorar la capacitat de diàleg dels participants en aquest programa, com una manera de descobrir i mostrar el talent comunicatiu. • Capacitat de síntesi d’idees, com un treball d’estructuració i de cercar l’essència i els conceptes bàsics del que es vol exposar o compartir. • Aprendre a respectar l’opinió dels altres, com un requisit bàsic per a la construcció d’una societat cohesionada. • Millorar la retòrica i el llenguatge, constituint un instrument coadjuvant de l’expressió oral de l’alumnat, tant del que participa en el programa com per part del que segueix el seu desenvolupament. 3.- Programa pilot DEBAT I APRÈN Sovint s’ha destacat la importància de que la formació que reben els estudiants al final de la secundària, al batxillerat i als cicles formatius incorpori competències per reforçar-los la capacitat per exposar i defensar els seus raonaments enfront de tercers i, a la vegada, respectar altres opinions i la crítica envers els seus raonaments. Al finalitzar els estudis, és freqüent que hagin de defensar un treball de recerca davant d’un tribunal amb resultats dispars, en moltes ocasions negatius per la manca de capacitat d’argumentar i respondre amb solvència a les preguntes formulades pels membres d’aquests tribunals. 5 Aquesta situació es reproduirà amb la incorporació al mercat laboral d’aquests alumnes, que també requerirà de capacitat per argumentar i raonar els projectes d’auto ocupació o emprenedoria que presentin per optar a un finançament o ajuts de tota mena, o per una entrevista de treball. Potenciar la capacitat de debatre té moltes avantatges com son aprendre a parlar en públic, argumentar un punt de vista enfront de tercers, aprendre a manegar moltes dades amb celeritat, millora l’agilitat mental i la capacitat de síntesi així com el vocabulari, ensenya a treballar en equip i aprendre a respectar les opinions dels altres, entre altres. Aquestes habilitats, tan necessàries per la formació de la persona i pel futur professional i social dels estudiants, no es treballen prou en el pla d’estudis de l’ESO, batxillerat ni als cicles formatius. Sembla important, doncs, valorar la millor manera de millorar aquestes competències als estudiants de 16 a 19 anys. L’Ajuntament de Barcelona, mitjançant l’Institut Municipal d’Educació, és sensible a les necessitats dels estudiants i treballa per proporcionar les millor eines de desenvolupament de forma complementària als estudis reglats. En aquests sentit, ja té en marxa dos programes educatius de participació de nois i noies, com son “El Pregó de la Laia: la Veu dels Infants (per alumnes de 3r, 4t i 5è de primària) i “l’Audiència Pública als nois i noies” (pels estudiants de 6è de primària i inicials de secundària i batxillerat). Per completar aquestes activitats, sembla adient afegir un tercer programa adreçat als alumnes de darrer curs de batxillerat i dels cicles formatius. 3.1.- Model pedagògic i metodologia La base de la metodologia emprada en els tallers ha estat orientada a obtenir un aprenentatge individual i de treball en grup per tal que l’alumnat pugui millorar les seves competències en un àmbit tant determinant com és el saber expressar-se i respectar la opinió dels altres, reforçat amb les pràctiques amb el testet periodístic i l’organització de l’esdeveniment final. Per assolir aquestes competències, és necessari un treball de lectura i recerca d’informació que implica l’interès actiu de l’alumne per hàbits de lectura i capacitat de comprensió d’allò rellevant per defensar idees i raonaments del grup en que s’integra i en el que participa per preparar el debat. Les activitats realitzades pel docent amb els alumnes estan estructurades en tres àmbits de treball, pautat i projectat en el temps que han durat els tallers: 1. El primer d’aquests àmbits ha estat la classe magistral-teòrica, on s’ha explicat els principis i valors que impliquen la relació personal, així com la teoria inherent al coneixement de l’oratòria, el discurs persuasiu, parlar amb públic, recerca d’informació, estructura de continguts , comprensió lectora, aprendre al tracte de “vostè” als companys, entre d’altres. 6 2. Activitats d’aprenentatge i escenificació. En aquest punt, els alumnes realitzen recerca i lectura profunda de documentació per tal d’estructurar la informació localitzada en relació a temes de debats plantejats pel professors i/o els alumnes. Amb la informació transformada en arguments els alumnes, per grups, realitzen pràctiques de debats enfrontant-se entre ells amb el suport i tutela del docent. 3. Pràctica reial amb altres grups de diferents centres acadèmics per experimentar i posar en pràctica, els coneixements i habilitats adquirits en el transcurs dels tallers. Aquesta activitat és força enriquidora i constructiva pels alumnes, doncs és una oportunitat única per adquirir destresa en aquesta etapa de la seva vida acadèmica i personal. Amb l’aplicació d’aquest metodologia a l’aula, es genera un clima facilitador de bona convivència, estímul de lectura individual i en grup, creixement intel·lectual i s’educa en principis i valors, i es propicia la interacció entre iguals, el treball cooperatiu, les activitats en grup i l’intercanvi comunicatiu que ajuden a mobilitzar recursos cognitius dels alumnes. Millorar la capacitat de diàleg Capacitat de síntesi d’idees Aprendre a respectar la opinió dels altres Millorar la retòrica i el llenguatge persuasiu RECERQUES PRÀCTIQUES PRÀCTICA ÀMBIT I LECTURES DE DEBATS EN PÚBLIC PRÀCTIC Capacitat lectora Treballar l’exposició Capacitat creativa Selecció Llenguatje Treballar en grup i d’informació persuasiu asignació de tasques ÀMBIT TEÒRIC Raonaments de Perdre la por a Resolució de continguts parlar en públic dificultats 7 3.2.- Valoració del programa pilot L’acció s’ha dut a terme durant el segon semestre del curs 2012/2013 als següents centres educatius: • Institut Bonanova (Ciutat Vella) • Escola Tecnico Professional Xavier (Ciutat Vella) • Institut Balmes (Eixample) • Institut Escola del Treball (Eixample) • Institut Ferran Tallada (H-G) • Escola Mare de Déu dels Angels (Sant Andreu) Hi han participat 125 alumnes batxillerat i cicles formatius, i s’han impartit 25 tallers bàsicament d’oratòria, complementats amb sessions sobre l’organització d’actes i un tastet de nocions de periodisme per tal de que es pogués donar difusió interna dins dels canals de comunicació propis del centre docent. El passat dilluns, 13 de maig va tenir lloc el debat final al Saló de Cròniques de l’Ajuntament en la que es van lliurar uns diplomes als centres participants. Tot i el caràcter voluntari de la participació en els tallers, han tingut una excel.lent acollida per part dels alumnes generant unes dinàmiques d’implicació i entusiasme. Els propis participants en el programa pilot han manifestat el seu interès en que s’estengui aquest programa tant al llarg dels dos semestres del curs com també a d’altres instituts de la ciutat. 8 9 3.3.- Projecció de futur La mesura de govern es fonamenta en l’ampliació d’aquest programa a tota la ciutat abastant la totalitat dels districtes municipals, amb la participació d’entre 12 i 15 centres educatius, obrint aquest projecte a aquelles escoles o instituts que manifestin la seva voluntat de participar-hi, que entronqui amb el seu projecte educatiu amb voluntat d’incloure, de manera equilibrada tant centres de titularitat pública com privada concertada, en definitiva, integrants del sistema públic d’educació de la franja de 16 a 19 anys. La mesura compta amb la implicació de les direccions i del professorat, que en aquest cas han de fer un acompanyament i esdevenir prescriptors, i tot plegat de manera coordinada amb el Consorci d’Educació de Barcelona, de manera que constitueixi un element de promoció de l’èxit escolar sense interferir en les dinàmiques del currículum escolar ni en l’horari interlectiu. 10