Ajuntament de Barcelona Regidoria de Dona i Drets Civils Mesura de Govern Actuacions de millora i nou impuls a l'Agència per a l'Abordatge Integral del Treball Sexual Àrea de Qualitat de Vida, Igualtat i Esports 28 octubre de 2011 1 Ajuntament de Barcelona Regidoria de Dona i Drets Civils Índex 1 - Marc Legal ................................................................................................................. 3  2 – Presentació del Pla per a l’Abordatge Integral del Treball Sexual ............................ 6  3 – Serveis que s’ofereixen i dades d’actuació ............................................................... 8  3.1 Servei d’atenció i mediació al carrer ..................................................................... 8  3.2 Serveis complementaris ..................................................................................... 14  3.3 Servei de Formació i Inserció Laboral ................................................................. 15  3.4 Atenció a víctimes d’explotació sexual ................................................................ 16  3.5 Taula Tècnica ...................................................................................................... 17  4 – Valoració ................................................................................................................. 19  5 – Línies de futur per la millora i nou impuls d’ABITS ................................................. 21  5.1. Programes de formació i d’inserció laboral per a les treballadores sexuals que vulguin optar per altres vies de treball ...................................................................... 21  5.2. Coordinació interinstitucional ............................................................................. 22  5.3. Coordinació amb el cos policial de l’Ajuntament i altres organismes vinculats a la seguretat ................................................................................................................... 23  5.4. Sensibilització i formació als equips de l’Ajuntament ......................................... 23  5.5. Informació i sensibilització a la ciutadania ......................................................... 23  5.6. Representació jurídica ....................................................................................... 23  5.7. Estudi del marc legislatiu ................................................................................... 24  5.8. Compliment de la normativa en l’espai públic i en els locals on s’exerceix treball sexual ........................................................................................................................ 24  5.9. Avaluació d’impacte ........................................................................................... 24  5.10. Lluita contra la trata amb finalitat d’explotació sexual en qualsevol espai públic o privat en què es produeixi ...................................................................................... 24  5.11. Projectes amb col·lectius específics ................................................................ 24  5.12. Actuacions als països d’origen ......................................................................... 24  5.13. Increment pressupostari ................................................................................... 25  5.14. Canvi d’ubicació ............................................................................................... 26  2 Ajuntament de Barcelona Regidoria de Dona i Drets Civils 1 ­ Marc Legal   El marc legal en diferents àmbits relatius al treball sexual i l’explotació sexual és el següent:   En l’àmbit de la normativa internacional   • Conveni  per  la  repressió  de  la  trata  de  persones  i  de  l’explotació  de  la  prostitució  aliena, adoptat per l’Assemblea General, resolució 317 (IV), de 2 de desembre de 1949  Aquest conveni va ser ratificat per l’estat espanyol el 19 de juny de1962.   • Conveni  Europeu  de Drets Humans  de  1950, ratificat per  l’estat  espanyol  al  1976   i  Conveni europeu de drets humans revisat en conformitat amb el Protocol número 11  (Data d’entrada en vigor 1 de novembre 1998).  • Convenció  sobre  l’eliminació  de  totes  les  formes  de  discriminació  contra  la  dona   (CEDAW) adoptat per l’Assemblea General de les Nacions Unides el 1979, i en vigor el  1981. Ratificada per l’estat espanyol el 1984.    • Protocol per prevenir,  reprimir  i  sancionar  la  trata de persones especialment dones  i  nens,  conegut  com a Protocol de Palerm, adoptat a Nova York, 15 de novembre de  2000,  que  complementa  la  Convenció  de  las Nacions Unides  contra  la  delinqüència  organitzada  transnacional,  signat  per  l’estat  espanyol  el  13  de  desembre  de  2000,  aprovat  i ratificat el 21 de febrer de 2002  i publicat al BOE  l’11de desembre de 2003  (BOE número 296).  • Protocol contra el  tràfic  il∙lícit de migrants per  terra, mar  i aire, que complementa  la  Convenció de les Nacions Unides contra la Delinqüència Organitzada Transnacional, fet  a Nova York el 15 de novembre de 2000, ratificat per  l’estat espanyol el 21 de febrer  de 2002 i publicat al BOE el 10 desembre de 2003 (BOE número 295).    En matèria de normativa comunitària  • Decisió Marc  del  Consell  de  19  de  juliol  de  2008  relativa  a  la  lluita  contra  la  trata  d’éssers humans (2002/629/JAI), publicat al Diari Oficial de la Unió Europea L 203, d’1  d’agost de 2002 (pp. 1‐4).  • Directiva  2002/90/CE  del  Consell  de  28  de  novembre  de  2002  destinada  a  definir  l’ajuda a l’entrada, a la circulació i  a l’estada irregulars, incorporada a la Llei Orgànica  14/2003, de  20 de novembre, de  reforma de  la  Llei orgànica 4/2000, d’11de  gener,  sobre  drets  i  llibertats  dels  estrangers  a  l’estat  espanyol  i  la  seva  integració  social,  modificada per  la  Llei orgànica 8/2000, de 22 de desembre; de  la  Llei 7/1985, de 2  d’abril, reguladora de les bases del règim local; de la Llei 30/1992, de 26 de novembre,  de  règim  jurídic  de  les  administracions  públiques  i  del  procediment  administratiu  3 Ajuntament de Barcelona Regidoria de Dona i Drets Civils comú, i de la Llei 3/1991, de 10 de gener, de competència deslleial, publicada al BOE el  21 de novembre de 2003 (BOE 279).  • Directiva  2004/81/CE  del  Consell  de  29  d’abril  de  2004  relativa  a  l’expedició  d’un  permís  de  residència  a  nacionals  de  tercers  països  que  siguin  víctimes  de  la  trata  d’éssers humans o hagin estat objecte d’una acció d’ajuda a la immigració il∙legal, que  cooperen amb les autoritats competents, publicat al Diari Oficial de la Unió Europea L  261, de 6 d’agost de 2004 (p. 19‐23).  • Conveni del Consell d’Europa sobre la lluita contra la trata d’éssers humans, aprovat el  16 de maig de 2005 (conegut con Conveni de Varsòvia),  Instrument de Ratificació del  Conveni  del Consell d’ Europa sobre la lluita contra la trata d’éssers humans (Conveni  número 197 del Consello d’Europa),  fet a Varsòvia el 16 de maig de 2005. Signat per  España el  9 de juliol de 2008, ratificat el 23 de febrer de 2009, i publicat al BOE de 10  de setembre de 2009 (BOE número 219).  • Directiva 2009/52/CE del Parlament Europeu i del Consell de 18 de juny de 2009, per la  qual s’estableixen normes mínimes sobre les sancions i mesures aplicables als empleats  nacionals  de  tercers  països  en  situació  irregular,  publicat  al Diari Oficial  de  la Unió  Europea L 168, de 30 de juny de 2009 (pp. 24‐32).  • Directiva 2011/36/EU del Parlament Europeu  i del Consell, de 5 d’abril de 2011, sobre  la prevenció i la lluita contra el tràfic d’éssers humans i protegir les seves víctimes, i per  que es substitueix la Decisió Marc del Consell 2002/629/JAI, publicat al Diari Oficial de  la Unió Europea L 101, de 15 d’abril de 2011 (pp. 1‐11)  • Resolució  del  Parlamento  Europeu  sobre  la  prevenció  de  la  trata  d’éssers  humans,  B7‐0029/2010      En el marc de normativa estatal  • Llei  Orgànica  11/2003,  de  29  de  setembre,  de  mesures  concretes  en  matèria  de  seguretat ciutadana, violència domèstica i integració social dels estrangers, publicat al  BOE de 30 de setembre de 2003 (BOE número 234) que modifica l’article 188 de la Llei  Orgànica 10/1995, de 23 de novembre, del Codi Penal.  • Llei Orgànica 5/2010, de 22 de juny, por la que se modifica la Llei Orgànica 10/1995, de  23 de novembre, del Codi Penal publicat al BOE de 23 de  juny de 2003 (BOE número  152).  • Real Decret  1162/2009,  de  10  de  juliol,  pel  que  se modifica  el Reglament  de  la  Llei  Orgànica  4/2000,  d’11  de  gener,  sobre  drets  i  llibertats  dels  estrangers  a  l’estat  espanyol  i  la  seva  integració  social,  aprovat  pel  Real  Decret  2393/2004,  de  30  de  desembre, publicat al BOE el 23 de juliol de 2009 (BOE número 177).  • Plan  Integral  de  Lucha  Contra  la  Trata  de  seres  humanos  con  fines  de  explotación  sexual, conegut com Plan de Trata, Govern de  l’estat espanyol, aprovat  i en vigor des  del 12 de desembre del 2008      4 Ajuntament de Barcelona Regidoria de Dona i Drets Civils     En l’àmbit normatiu de Catalunya  • Llei  5/2008,  de  24  d'abril,  del  dret  de  les  dones  a  eradicar  la  violència  masclista  publicada al Diari Oficial de  la Generalitat de Catalunya el 2 de maig de 2008  (DOGC  número 5123).  • Acord GOV/183/2010, d’11 d’octubre pel qual s’aprova el Programa de mesures per a  l’abordatge  de  situacions  de  prostitució,  en  especial  de  les  d’explotació  de  persones  amb  finalitat  sexual,  publicat  al  Diari  Oficial  de  la  Generalitat  de  Catalunya  el  18  d’octubre de 2010 (DOGC número 75616).      En matèria de normativa local  • Ordenança de mesures per fomentar i garantir la convivència ciutadana a l’espai públic  de Barcelona, publicada al Butlletí Oficial de  la Província de Barcelona el 24 de gener  de 2006 (BOPB número 20, Annex 1, p. 14).  • Pla  per  a  l’Abordatge  Integral  del  Treball  sexual,  aprovat  pel  Plenari  del  Consell  Municipal de l’Ajuntament de Barcelona el 28 d’abril de 2006.  • Pla Municipal  contra  la  Violència  vers  les  dones  2007‐2009,  aprovat  pel  Plenari  del  Consell Municipal de l’Ajuntament de Barcelona el 23 de febrer de 2007.  • Pla Municipal per a les Dones 2005‐2009, aprovat pel Plenari del Consell Municipal de  l’ajuntament de Barcelona del 24 de març de 2006.  • Programa d’actuació municipal  2007‐2011, aprovat al Consell Plenari de l’Ajuntament  de Barcelona de 31 d’octubre de 2008.            5 Ajuntament de Barcelona Regidoria de Dona i Drets Civils 2 – Presentació del Pla per a l’Abordatge Integral del  Treball Sexual   El 28 d'abril de 2006, el Ple de  l'Ajuntament de Barcelona va aprovar el Pla per a  l'Abordatge  Integral del Treball Sexual. En el marc del Pla es crearen un seguit de serveis i recursos sota el  paraigua de l’Agència per a l’Abordatge Integral del Treball Sexual (d’ara en endavant ABITS).   ABITS  esdevé  el primer  servei públic municipal  creat per  atendre, de manera  específica,    a  totes les persones que exerceixen la prostitució o treball sexual al carrer i per a respondre a les  seves necessitats més bàsiques.   Els principals objectius de l’Agència són:   • Atendre integralment les persones que exerceixen el treball sexual a Barcelona, i més  específicament a aquelles persones que utilitzen la via pública per negociar l'intercanvi  de serveis sexuals remunerats.   • Donar  informació  i  orientació  bàsica  a  les  dones,  i  a  aquelles  persones  que  ho  requereixin,  sobre  les  recursos  i  serveis específics,  i donar  resposta  a  les demandes  que  per  la  diversitat  de  realitats  existents  faci  necessària  un  extrema  flexibilitat  i  capacitat d'adaptació a les diferents situacions.   • Facilitar l'accés a la resta de recursos específics del dispositiu municipals que calgui en  funció de les necessitats i de l'evolució de cada situació.   • Fer o vetllar per l'acompanyament de la usuària en el cas que sigui necessari.   • Promoure  i col∙laborar en el desenvolupament d'estratègies  i programes preventius  i  de  sensibilització  encaminades  a  aconseguir  la  millora  de  les  condicions  de  les  treballadores sexuals a la ciutat i de les seves famílies.   • Fer  recerca  aplicada  útil  per  identificar  prioritats,  metodologies  d'intervenció  més  eficients i saber quina és la perdurabilitat dels canvis positius obtinguts.  Actualment ABITS compta amb el Servei d’Atenció i Mediació al carrer (atenció social integral),  el Servei de Recol∙locació Laboral, i el Servei d’Acollida‐Atenció a víctimes d’explotació sexual.   A més ABITS treballa en xarxa coordinant les diferents actuacions institucionals i comunitàries  a través d’una taula tècnica i una altra taula política, i amb altres institucions i administracions  a  partir  del  coneixement  de  les  dinàmiques  al  carrer  i  la  detecció  de  necessitats  perquè  l'oferiment de serveis sexuals a la via pública no afecti a la convivència ciutadana.  A  la Taula Tècnica del Pla, hi participen 9 entitats del tercer sector, el Programa de Dona  i el  Programa de Drets Civils i els 5 districtes de la ciutat on es dóna l’activitat al carrer.   L’Agència ofereix a  les usuàries  informació sobre els serveis socials, educatius  i sanitaris de  la  ciutat;  recursos  de  recol∙locació  laboral,  de  protecció  i  atenció  a  les  víctimes  d’explotació  sexual;  i  informació i garantia de drets i accés als recursos públics. Actualment ABITS manté  6 Ajuntament de Barcelona Regidoria de Dona i Drets Civils convenis  de  col∙laboració  amb  5  entitats  del  tercer  sector  social,  referents  en  la matèria,  aprofitant la seva experiència i saber i  donant compliment al Pla.   Cal  recordar que s’està abordant un dels  temes més complexes dins de  l’organització de  les  societats humanes.  L’objectiu  final d’aquest  abordatge  està  sotmès  a  elements  continus  de  contracció en els que és fàcil trobar entitats, associacions, persones o partits polítics que tenen  visions heterogènies i que presenten diferents opcions i matisos.  Alguns d’aquests elements són:  • Els  debats  teòrics  contraposats  sobre  el  tema  (abolicionisme,  prohibicionisme,  reglamentarisme, enfocament pro‐drets)  fins  i  tot en el  si d’un mateix partit polític,   dins el pensament feminista, o en el món acadèmic.  • L’estigmatització social del col∙lectiu.  • Les dificultats d’aquestes dones per accedir als serveis bàsics.   • L’impacte de gènere.   • La  inexistència  d’altres  polítiques  públiques  de  referència  en  els  àmbits  estatal,  autonòmic i local, adreçades a les persones que exerceixen  prostitució.   • L’existència de  la  vessant  sancionadora de  l’ordenança d’un  tema que no  és  il∙legal  segons la legislació actual  i l’atenció social que es preveu per altra banda.  • La situació de  les dones en situació  irregular disminueix  la possibilitat d’intervenció  i  l’oferta de recursos públics. La relació amb  les migracions  i amb  les diferències nord‐ sud.  • L’estreta relació entre pobresa i extrema pobresa i l’exercici de la prostitució.  • La  diversitat  de  situacions  personals  del  fenomen  i  la  necessitat  de  crear  itineraris  personalitzats.    Després d’aquests anys, la realitat de les dones que exerceixen el treball sexual a la via pública  de  Barcelona és diversa i podem dir que hi ha:   • Dones obligades a exercir la prostitució i que són víctimes del tràfic de persones.   • Dones  que  manifesten  la  voluntat  de  seguir  l’exercici  del  treball  sexual  i  que  reivindiquen els drets laborals.   • Dones que expressen  la seva voluntat d’abandonar aquesta activitat  i trobar sortides  laborals dignes.  • Dones que es troben en situació d’irregularitat administrativa.  • Dones  transsexuals  que  presenten  condicionants  i  discriminacions  específiques  en  l’àmbit laboral formal i que estan derivades de la seva nova identitat.  • Dones que exerceixen o han exercit el treball sexual, que no estan en edat laboral i que  no tenen reconeguts els seus drets laborals per no haver cotitzat a la seguretat social.   • Dones que es plantegen l’exercici de la prostitució com una estratègia de transició.  7 Ajuntament de Barcelona Regidoria de Dona i Drets Civils 3 – Serveis que s’ofereixen i dades d’actuació  3.1 Servei d’atenció i mediació al carrer El Servei d’Atenció i Mediació al Carrer1 de l’Agència per a l’Abordatge Integral del Treball  Sexual   és un servei municipal específic que es posa a disposició de  les dones que viuen del  treball  sexual, o  són víctimes d’explotació  sexual, especialment per aquelles que ofereixen  i  negocien  els  serveis  a  la  via pública. Va  entrar  en  funcionament  el mateix  any  2006   de  la  creació de l’Agència ABITS, i s’ha anat ampliant progressivament.   L’any 2006 l’equip comptava amb dues educadores que intervenien a la zona del Raval i la seu  es trobava  la Oficina per a  la No Discriminació (OND). El 2009 s’incorpora una psicòloga  i una  agent de salut, ambdues a  temps parcial  i una  treballadora social,  i s’intervé a Ciutat Vella  i  Sant Martí  (a  la zona  fronterera amb L’Eixample). Aquest mateix anys es  trasllada  la seu del  Servei a la ubicació actual al Passeig de Sant Joan, núm. 75  5a planta, on es troba  la Direcció  del  Programa  de Dona.  El  2011  s’incorpora  a  l’equip  una  educadora  i  s’amplien    les  hores  d’atenció  psicològica  i  d’agent  de  salut,  alhora  que  conclou  el  desplegament  amb  la  intervenció,  a  més  dels  territoris  mencionats,  al  districte  de  Les  Corts.  Així,  l’abast  de  la  intervenció d’ABITS  és a totes les zones de la ciutat on  es produeix el fenomen. Pel que fa a  les  dones  que  es  troben  a  la  Zona  Franca  (Sants‐Montjuïc)  es  manté,  quan  s’escau,  la  coordinació amb l’Agència de Salut Pública de Barcelona.   L’Horari del Servei d’Atenció i Mediació al carrer és:   Dilluns    Dimarts    Dimecres    Dijous    Divendres    09h a 24h    09h a 02.00h    09h a 02.00h   09h a 02.00h   09h a 02.00h    El  servei  posa  a  disposició  de  les  usuàries  el  telèfon  gratuït  d’atenció  900  722  200  atès  directament per les educadores en horari de dilluns a divendres de 10:00 h  a 20:00h.   A més, es posa a l’abast de les dones el servei d’atenció sense cita prèvia, el dijous de 11 a 15  h. No obstant, les usuàries acostumen a trucar abans i en la majoria de casos es concerten les  cites.  La dotació actual a nivell de recursos humans és la següent:     4 educadores socials  154 hores / setmanals   1 treballadora social  38,5 hores / setmanals     1 psicòloga  31 hores / setmanals     2 agents de salut  40 hores / setmanals   1 L’entitat prestatària d’aquest servei és l’Associació Benestar i Desenvolupament (ABD) que va guanyar  el concurs públic el 2009. 8 Ajuntament de Barcelona Regidoria de Dona i Drets Civils   Els àmbits que composen aquest servei són els següents:  Atenció de proximitat a la via pública (contactes i atencions)  El Servei de Mediació i Atenció al Carrer s’ofereix als districtes d’intervenció; no obstant, però,   també atén les demandes de qualsevol dona que exerceixi la prostitució a la ciutat, tant si ho  fa en altres districtes com en locals. Un 10% del total dels expedients oberts al servei des de la  seva creació  i  fins a 31 de desembre 2010 pertanyen a dones que no  treballen als  territoris  d’intervenció (poden ser altres barris, de locals, pisos i/o clubs).   L’atenció i la mediació directa de les educadores i l’agent de salut queden distribuïdes per  districtes en el quadre següent:    Atenció i mediació de forma directa    de dilluns a divendres  de 12 h a 19 h    Ciutat Vella  dimarts i dijous  de 22 h a 02 h      Sant Martí /  dimecres i divendres   de 22h a 02 h  Eixample      dilluns  De 20h.  a 24h.   Les Corts    divendres  De 22h. A 02h.       Aquestes són les zones de la ciutat on les 4 educadores i les 2 agents de salut surten en torns  de dues persones, de dia i de nit i contacten amb les dones de manera proactiva  El servei, de dilluns a divendres, s’inicia amb l’atenció de proximitat a la via pública, per part de  les educadores i les agents de salut, que s’adrecen a les dones  donant a conèixer al servei ‐en  dones  no  contactades  anteriorment‐  i  interessant‐se  per  la  seva  situació.    Se  les  ofereix  material  profilàctic  (preservatius  i  lubricants)  aportat  pel  Departament  de  Salut  de  la  Generalitat. Puntualment es contempla  la possibilitat de  fer  sortides al carrer per part de  la  psicòloga o la treballadora social, per detectar necessitats o per demanda de les educadores.          9 Ajuntament de Barcelona Regidoria de Dona i Drets Civils       2006  2007  2008  2009  2010  2011  1/01/a  1/01/a  1/01/a  1/01/a  01/01 a  31/12  31/12  31/12  31/12  30/09  Contactes2   1.920  6.880  10.439  13.113  15.417  14.082  Núm. Atencions3  440  4.216  8.391  9.979  18.771  18.232    Escolta activa  358  2.712  5.122  6.817  13.159  13.257    Intervenció educativa  82  1.504  3.269  3.162  5.612  4.975    Les dades que es presenten, vinculades a  l’activitat que  l’equip d’educadores fa al carrer, fan  referència al nombre d’actuacions realitzades; no es tracta del nombre de dones diferents a les  quals  s’ha  atès.  Donat  que  l’equip  surt  diàriament,  una  mateixa  dona  pot  haver  estat  contactada moltes vegades al llarg de l’any.   En les intervencions educatives es proporciona informació sobre la Ordenança de Mesures per  fomentar i garantir la convivència ciutadana a l’espai públic de Barcelona, es donen pautes i es  fan mediacions  a  fi  d’evitar  que  l’oferiment  de  serveis  afecti  la  convivència  ciutadana.  Les  intervencions s’incrementen quan es reben queixes de ciutadans/es sobre aquest tema.  A més   es pretén que el servei esdevingui un recurs de referència  i que estableixi una relació  d’escolta  i  comunicació  que  permeti  sensibilitzar  sobre  aspectes  preventius  i  d’atenció  sanitària, detectar situacions de violència, i donar resposta a necessitats plantejades.   Un dels primers temes que es treballen amb les dones és l’atenció a la salut que l’equip inicia  donant  informació    sobre  el  tràmit  per  disposar  de  targeta  sanitària  i  continua  amb  la  derivació, i acompanyament si s’escau als serveis del programa per a l’atenció a la salut sexual i  reproductiva  (PASSIR), així  com al  Servei de Malalties de  transmissió  sexual de Drassanes  si  s’escau i altres serveis d’atenció primària o especialitzats.     Acompanyament a recursos  Quan parlem d’acompanyament ens referim literalment al procés d’acompanyar les dones als  serveis. Aquesta és una eina molt valorada que permet, no només garantir l’arribada i atenció  de  la dona al servei, sinó establir una relació de proximitat amb  l’educadora,  la psicòloga,  la  treballadora  social o  l’agent de  salut,  provocar un  vincle de  la  dona  amb  el  servei  en  tenir  l’oportunitat de poder parlar amb ella,  lluny de  l’ambient de carrer  i del possible control. Els  2 Contactes acumulatius establerts a la via pública que poden implicar o no atenció (escolta activa i/o intervenció educativa). 3  Número d’atencions incloent les escoltes actives i intervencions educatives realitzades a la via pública que formen part d’un pla  de treball. 10 Ajuntament de Barcelona Regidoria de Dona i Drets Civils primers  nou mesos  d’aquest  any,  s’han  fet  636  acompanyaments,  superant  els  624  fets  el  2010.      Atenció en oficina i plans de treball individualitzats  Més enllà del contacte i l’atenció al carrer, quan s’inicia la intervenció amb una dona l’equip té    les dades i es preveu el possible inici d’un pla de treball; és el moment que s’obre l’expedient  individualitzat.   El Servei d’Atenció i Mediació al Carrer d’ABITS ha obert, des del 2006 fins a 30 de setembre de  2011, un total de  937 expedients dels quals, en la mateixa data, en resten actius 386.      2007  2008  2009  2010  2011   31/12/07  31/12/08  31/12/09  31/12/10  gener a  setembre  Expedients oberts des del  4 368 546 725 850  937 2006  (acumulatiu)                Expedients actius5  274 307 372 386  386               Expedients inactius6  94 239 353 464  551     Les dades relatives a expedients queden desglossades de la següent manera:   2006  2007  2008  2009  2010  2011   gener a  setembre Núm. d'altes (casos nous)  220 148 179 180 125  88 Núm. baixes  79 94 163 152 125  124 Núm. reobertura de casos  ‐ ‐ 39 32 16  38 Núm. dones ateses diferents7  ‐ ‐ ‐ 406 449  410   4 Es consideren expedients oberts el nombre total de dones ateses des de l’ inici del pla l’any 2006. 5  Es consideren expedients actius aquells corresponents a dones amb les quals s’ha realitzat intervenció en els últims 3 mesos. 6  Es consideren expedients inactius aquells corresponents a dones de les quals no se n’ha sabut res en els darrers 3 mesos. 7  Total de dones ateses diferents al llarg de l’any. 11 Ajuntament de Barcelona Regidoria de Dona i Drets Civils Les  demandes  de  les  dones  ateses  s’han  incrementat  considerablement.  Tanmateix  es  mantenen  constants  en  el  tipus  essent  sobre  atenció  sanitària,  formació  i  inserció  laboral  i  necessitats bàsiques, per aquest ordre, les sol∙licituds més habituals.   Quant al perfil   de  les des dones ateses  les dades a 31 de desembre de 20108, un 85% eren  dones  immigrades. Segons  les de dades,    la distribució percentual per procedència s’ha anat  apropant  i equilibrant entre nacionalitats en  la mesura que el servei ha pogut contactar amb  dones amb les que inicialment no hi accedia. Això ha estat així perquè el servei a incorporat en  el seu equip a una agent de salut de romanesa i una altre nigeriana que ha permès contactar  amb les dones d’aquestes nacionalitats.  Percentualment, majoritàriament les dones provenen de països de l’est, sobretot de Romania  (34%). En segon  lloc, se situen  les dones  llatinoamericanes  ,predominant  les d’Equador  i que  inclouen  àmpliament  altres  països.  Nigèria  amb  un  21%  ocupa  el  tercer  lloc  segons  procedència; cal destacar  l’increment d’atenció a dones nigerianes situant‐se per damunt de  les dones espanyoles (15%), que ha passat per primer cop al quart lloc .  Sobre la situació administrativa de les dones ateses, el 76% es troba en situació administrativa  regular a l’estat, el 73% està empadronada  i el 83% disposa de targeta sanitària. S’evidencia  majoritàriament la situació regular de  les dones a Ciutat Vella de dia, i a Sant Martí i Les Corts  manté. Per contra, les dades sobre la situació administrativa s’inverteix en el cas de les dones  contactades a Ciutat Vella de nit, on el nombre de dones en  situació  irregular  supera el de  dones amb la situació administrativa regularitzada.  A partir de la intervenció al carrer, normalment es concerta una primera entrevista d’acollida  a l’oficina amb la treballadora social i amb la participació de la psicòloga si s’escau. A partir de  la demanda de  la dona  i de  la detecció de necessitats, es treballa proporcionant  informació,  i  orientació i atenció social i psicològica.   Si bé la major part de recursos del Servei són humans, també es treballa amb ajuts econòmics  puntuals que permeti a  la dona  sostenir processos  i assolir objectius establerts als plans de  treball.   Tal i com recull el Pla ABITS, el Servei es va crear com a recurs pont per garantir que les dones  arribin als serveis personals. És per això, que  l’atenció social pretén establir  les demandes de  les dones, i a partir d’aquí es fan les derivacions als recursos adients. Aquestes derivacions no  suposen  el  tancament  de  l’expedient  al  Servei  d’ABITS  sinó  el  treball  conjunt  en  estreta  coordinació amb la resta de recursos per assolir els objectius proposats.   En  el  cas  dels  Centres  de  Serveis  Socials municipals  es  treballa  a  partir  d’un  protocol  de  derivació acordat. Es valora que el Servei d’ABITS s’ha pogut situar com a coreferent de serveis  socials col∙laborant en els acompanyaments  i reforçant  les  intervencions que es realitzen des  d’aquests  serveis municipals.  També  s’han  fet  derivacions  de  dones  ateses  als  Centres  de  Serveis Socials d’altres poblacions on resideixen (L’Hospitalet, Sant Coloma i Sabadell).    8 Sobre un total de 386 expedients actius en aquella data. 12 Ajuntament de Barcelona Regidoria de Dona i Drets Civils       2006  2007  2008  2009  2010  Derivacions a ABITS des d’altres    ‐  ‐  92  73  85  serveis  Derivacions d’ABITS a altres entitats    83  278  329  321  436  Coordinacions    193  613  1.096  1.458  2.183  Entrevistes socioeducatives oficina    21  69  193  283  396  Entrevistes  d’atenció psicològica          29  143  oficina    S’han vist incrementades les coordinacions amb altres serveis i entitats per via telefònica o de  mail. S’ha de destacar que de les 2.183 coordinacions, un 50% són amb aquestes 6 entitats i  serveis, per ordre descendent:  - APIP  - Àmbit Dona  - CAP Drassanes   - Surt  - El Lloc de la Dona  - SICAR cat     L’altre 50 % de les coordinacions queda repartit entre altres 203 recursos diferents. A més  s’han fet   129 reunions presencials de coordinació.    Intervenció  Grupal   Si bé l’atenció que es proporciona és prioritàriament individualitzada, cada any es fan dos tipus  d’activitats grupals. D’una banda es realitzen tallers d’educació en la salut sexual i prevenció de  malalties de transmissió sexual i, de l’altra,  una o més activitats d’oci que permeten treballar  diversos aspectes sòcioeducatius i relacionals.         13 Ajuntament de Barcelona Regidoria de Dona i Drets Civils Altres  El  Servei  d’Atenció  i Mediació  al  Carrer  d’ABITS  es  coordina  habitualment  amb  la  Guàrdia  Urbana de Barcelona i puntualment, quan s’escau, amb Mossos d’Esquadra i Policia Nacional.   També es porten a  terme assessorament a professionals de serveis municipals o d’altres  (49  assessoraments el 2010).   L’equip del  servei participa en diferents xarxes  i grups de  treball: circuit Barcelona contra  la  violència  vers  les  dones,  grup  de  treball  prostitució  i  SIDA  (Departament  de  Salut),  Xarxa  catalana sobre la Trata...   L’Agència  continua  participant  en  jornades  i  sessions  formatives  i  s’aporten  ponències  en  contextos diversos quan es reben sol∙licituds  ABITS ha participat en recerques i estudis, i col∙labora amb les universitats de la ciutat rebent,  alumnes d’educació social, de psicologia i de tercer cicle (màsters i postgraus) en el període de  formació per realitzar les pràctiques. De l’entitat Metges del Món, també ha acollit alumnes de  la  formació  no  homologada  d’agents  de  salut.  Així mateix,  s’atenen  peticions  d’informació  d’estudiants que realitzen treballs en el context de formació acadèmica, sobre el tema.   3.2 Serveis complementaris   Conveni de col∙laboració amb la Fundació Àmbit   El març de 2009 es signa un conveni de col∙laboració9 amb l’entitat Àmbit Prevenció.  Des de  l’any 2006 s’ha donat suport al projecte de l’entitat Servei d’Urgències Intermèdies que sorgeix  de  la  necessitat  d’intervenir  en  situacions  específiques  que,  amb  una  atenció  puntual  i  immediata,  poden minimitzar  els  riscos  de  la  problemàtica  i  la  vulnerabilitat  de  la  persona  afectada. L’any 2010 es va ampliar el projecte i el pressupost que hi destina l’Ajuntament, i s’hi  va  incloure el  suport a un habitatge  compartit, així  com  tallers adreçats a dones nigerianes  mares  de  famílies monoparentals.  El  nom  actual  del  projecte  és  Intervenció  en  urgències  intermèdies i inclusió social .    Conveni de col∙laboració amb l’Associació en defensa dels drets de les dones10   L’any 2011 l’Ajuntament s’ha signat amb l’entitat un conveni de col∙laboració que subvenciona  el projecte Integras /2011 Barcelona que contempla entrar a establiments on es desenvolupa  9 Per import total de 24.838,50€ 10 Per import de 10.000€ 14 Ajuntament de Barcelona Regidoria de Dona i Drets Civils l’activitat i mantenir el contacte amb les dones a través de visites periòdiques a aquests locals.  Amb  aquestes  accions  es poden  detectar  necessitats  i  demandes  de  les  dones,  i  identificar  situacions de vulnerabilitat i violència, oferint atenció integral.      3.3 Servei de Formació i Inserció Laboral   Una de les situacions que preveu el pla ABITS és informar i facilitar alternatives laborals per a  les dones que manifestin la voluntat de canviar de feina, a partir de la seva situació particular.  És per això que des del 2006,  l’Agència  compta amb un  conveni de  col∙laboració amb  Surt,  Fundació de Dones, fundació privada, per portar a terme el projecte DIR/TS (Dispositiu Integral  per a la Recol∙locació laboral de Treballadores sexuals), elaborat a partir dels estudis11 fets per  la mateixa  entitat  sobre  la  situació  de  les  treballadores  sexuals,  i  adreçat  específicament  a  aquest col∙lectiu.   A nivell històric de  l’evolució del projecte, des del 2006, 102 dones han finalitzat el DIR/TS   a  data 31de desembre de 2010, amb una inserció global del 67%.   S’ha  de  deixar  constància  que  hores  d’ara,  i  des  de  fa  un  parell  d’anys,  la  situació  de  crisi  econòmica amb  nivells d’atur del 20,3%,  no fan gens fàcil donar sortida a aquestes demandes.  En fer‐se la primera edició del DIR‐TS el 2006, l’atur en acabar l’any es situava en el 8’3% i un  any més tard al 8’6%.  Tot i així, el grup de dones que va acabar el mes d’abril d’enguany té un  65% d’inserció el que confirma els bons resultats del projecte. A data 30 de setembre, de  les  24 dones que van iniciar la formació el mes de maig de 2011,  13 han tingut insercions.  Igualment, des de l’Agència es realitzen altres actuacions que s’expliquen a continuació.   o Demandes de les dones al Servei d’Atenció i Mediació al Carrer:   - es dóna una primera orientació al servei   - es  deriva  a  serveis  especialitzats  segons  el  perfil  de  la  dona  i    l’oferta  del  moment.   - des  del  servei  es  participa  al  Programa  Avança  de  la  Generalitat  accedint  directament a ofertes de treball.     o Formació  i  Inserció  laboral  2011:  Aquest  projecte  adreçat  a  dones  que  exerceixen  prostitució i cerquen alternatives laborals, vol contribuir a la millora de la seva qualitat de  vida, afavorint processos de formació i inserció sòcio‐laboral. El porta a terme l’entitat El  11 Prostitución y exclusión social. Informe de investigación . Barcelona 2006.  Manual para la recolocación laboral de trabajadoras sexuales. Barcelona 2007. 15 Ajuntament de Barcelona Regidoria de Dona i Drets Civils Lloc  de  la  Dona,  de  Germanes Oblatas,  que manté  un  conveni12  de  col∙laboració  amb  l’Ajuntament de Barcelona qui subvenciona l’activitat des del 2006.   La formació adreçada a les dones respon a la demanda del coneixement de l’idioma i a la  preparació prèvia a la inserció laboral en altres àmbits.  El 2010, s’han format 90 dones en  els àmbits d’alfabetització, castellà, coneixement de l’entorn laboral, gerontologia i sessió  de neteja.    o Fruit  de  la  Taula  de  Treball  Interinstitucional  creada  el  2009,  l’any  2010  es  signà  un  conveni 13amb el Departament de Treball i Fundació Surt  de manera que s’afegeix un nou  recurs  a  l’existent;  s’atén  a  24  dones  a  l’Itinerari  Personal  d’assessorament  a  la  professionalització de les dones que han exercit treball sexual.       3.4 Atenció a víctimes d’explotació sexual   L’Agència ha posat especial èmfasi en donar a conèixer què és l’explotació sexual, el tràfic i la  trata de persones, i diferenciar‐lo de la voluntat en l’exercici de la prostitució com a treball.  El Circuit Barcelona contra la violència vers les dones, coliderat per la Direcció del programa de  Dona  i  el  Consorci  Sanitari  de  Barcelona,  ha  estat  un  àmbit  clau  on  plantejar  i  buscar  complicitats en aquest tema.  A la comissió de ciutat, i als circuits territorials de 5 districtes on  es  produeix  el  fenomen,    s’han  fet  presentacions  per  explicar  la  temàtica  de  l’explotació  sexual, el tràfic i la trata, així com dels motius per responsabilitzar tots els serveis i institucions,  cadascú des del seu encàrrec, en la detecció i atenció de possibles víctimes.  A més,  ABITS  ha  participat  en  la  creació  de  la  Xarxa  Catalana  sobre  la  Trata  des  del  seu  moment més incipient, el 2008 , i hi ha mantingut l’adhesió des d’aleshores.    La  intervenció sobre víctimes comença des del primer moment que  les educadores del Servei  d’Atenció  i Mediació al Carrer de  l’Agència  i/o d’altres entitats o serveis tenen  la sospita que  una dona pot ser  víctima d’una xarxa. Les situacions són molt diverses i a vegades pot suposar  intervencions a molt  llarg  termini per  tal que  les dones s’identifiquin a elles mateixes com a  víctimes. És  imprescindible en  aquest procés el  treball en  xarxa  amb  les entitats que  tenen  equips al carrer –per contrastar  la  informació  i donar missatges comuns‐  i amb els cossos de  seguretat.   En aquest procés, s’ofereix a la dona la possibilitat d’ingressar en un recurs d’emergències per  a  la  seva  acollida  i  protecció.  Per  donar  resposta  a  aquesta  necessitat,  l’Ajuntament  de  Barcelona a  través del Pla ABITS manté un conveni de col∙laboració amb  l’entitat Adoratrius  Esclaves del Santíssim Sagrament,  pel Programa SICAR cat .   12 L’import del conveni pel 2010 ha estat de  40.591,25 euros. 13 Per import de 83.290 euros que aporta íntegrament el Departament de Treball. 16 Ajuntament de Barcelona Regidoria de Dona i Drets Civils El programa SICAR cat organitza la intervenció directa residencial en tres etapes:   - Etapa d’emergència (5 places)  - Etapa de permanència (8 places)  - Etapa d’autonomia (4 places)    Des de  l’Ajuntament es subvenciona  l’etapa d’emergències  i  la d’autonomia. Aquesta darrera   etapa es finança des del 2009 i per competències, a través del Consorci de Serveis Socials.   En  d’interval  entre  gener  i  setembre  de  2011  Sicar  cat  ha  atès  14  dones  en  modalitat  residencial  i  a  l’etapa  d’emergències.  Els  pisos  d’autonomia  han  estat  ocupats  durant  tots  aquests mesos.   D’altra banda, l’Agència havia detectat que les dones que denuncien situacions d’explotació  sexual quedaven ben desemparades davant el procés judicial. Aquest any 2011,ABITS ha  contractat a Dones Juristes pels serveis especialitzats de representació jurídica de les dones  que denuncien situacions d’explotació sexual.  Fins el moment actual s’ha fet l’atenció jurídica  a 3 dones, en processos que encara segueixen oberts.     3.5 Taula Tècnica La Taula Tècnica d’ABITS es convoca amb periodicitat bimensual  i hi participen totes aquelles  entitats  de  la  ciutat  que  treballen  de  manera  específica  amb  el  col∙lectiu  de  dones  treballadores  sexuals  i  víctimes d’explotació  sexual.  També hi participen diferents  àrees del  mateix Ajuntament. Actualment composen la Taula Tècnica:  Entitats   - Adoratrius Esclaves Santíssim Sagrament, Programa SICAR cat  - Àmbit Prevenció, Àmbit Dona     - APIP Associació per la promoció i la inserció professional   - Creu Roja, Assemblea Local Barcelona –Àmbit Salut  - Fundació Escó    - Genera  - Metges del Món (incorporació 2009)  - Oblates del Santíssim Redemptor, El Lloc de la Dona  - Surt. Fundació de dones. Fundació Privada    A nivell municipal    - Directora del Programa de Dona  - Responsable d’ABITS           - Equip d’ABITS  17 Ajuntament de Barcelona Regidoria de Dona i Drets Civils - Tècniques dels PIAD        - Directora OND   - Tècnica de l’Àrea de Prevenció, Seguretat i Mobilitat    - Tècniques  de Prevenció dels districtes Ciutat Vella, Sant Martí, Eixample, Les Corts i  Sants Montjuïc.   - Consorci de Serveis Socials: Servei d’Atenció a la Infància i a les Dones     18 Ajuntament de Barcelona Regidoria de Dona i Drets Civils 4 – Valoració    La valoració del servei ABITS, des de la seva creació fa cinc anys, s’ha de contextualitzar en les  dificultats polítiques, jurídiques, socials i culturals existents sobre aquest tema.    Malgrat això, es considera que ha estat un molt bon instrument per a abordar la qüestió i per  conèixer de primera mà quines  són  les problemàtiques a  les quals ens enfrontem  i els  seus  matisos,  així  com  també  ha  estat  útil  per  avançar  en  l’aplicació  de mesures  i  contrarestar  aspectes que molt sovint van més enllà de  l’exercici del  treball sexual  i que permeten  fer‐hi  front.  S’ha d’assenyalar com a principal actiu d’ABITS l’existència d’un equip humà fortament motivat  i  format,  que  ha  desenvolupat  una  tasca  molt  professional,  que  ha  estat  coordinada  i  gestionada des del servei municipal.  Alhora, s’ha anat consolidant la xarxa de cooperació i coordinació d’ABITS amb les entitats de  la ciutat que treballen en el mateix àmbit.  L’evolució d’ABITS des de la seva creació s’ha basat en:   • L’augment dels recursos humans i econòmics d’ABITS  • L’ampliació de  les zones territorials d’actuació d’ABITS abastant els territoris de Ciutat  Vella, Sant Martí, Eixample i Les Corts.  • L’augment del nombre de dones ateses. S’han millorat i ampliat els serveis i recursos,  especialment  aquells  dirigits  a  la  recol∙locació  laboral  i  la  promoció  de  conductes  saludables.  • L’enfortiment de la coordinació interdepartamental i interinstitucional.  • La millora  en  la  coordinació  amb  el  teixit  associatiu  guanyant  en  reconeixement  i  confiança mútua.    • La proposta per a què  les sancions econòmiques  imposades a  les dones treballadores  sexuals  es puguin  substituir per mesures  alternatives de  treballs  a  la  comunitat.  En  aquest  sentit  s’ha elaborat un procediment per  substitució de  sancions per mesures  alternatives que encara no s’ha posat en funcionament.  • L’elaboració  d’un  protocol  de  col∙laboració  per  l’atenció  a  víctimes  entre  Guàrdia  Urbana i ABITS, que encara no està posat en funcionament.  • La  creació  d’un  servei  de  representació  jurídica  per  dones  víctimes  de  trata  que  denuncien els proxenetes.  • L’aprovació de la Llei 5/2008, de 24 d'abril, del dret de les dones a eradicar la violència  masclista publicada al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya el 2 de maig de 2008  (DOGC número 5123).      19 Ajuntament de Barcelona Regidoria de Dona i Drets Civils   Aquesta valoració i l’experiència de cinc anys, que ha permès conèixer i consolidar el servei, fa  que es consideri aquest moment com l’idoni per a reforçar el Pla per a l’Abordatge Integral del  Treball Sexual, i amb ell, la tasca de l’Agència (ABITS).  Així, es preveu ampliar algunes de les línies de treball engegades i obrir‐ne de noves.     20 Ajuntament de Barcelona Regidoria de Dona i Drets Civils 5 – Línies de futur per la millora i nou impuls d’ABITS  La millora  i el nou  impuls de  l’Agència ABITS s’emmarca dins  la  importància que adquireix en  aquest mandat  el  Pla  per  a  l’Abordatge  Integral  del  Treball  Sexual,  per  a  poder  tractar  el  fenomen de la prostitució d’una manera global.  Fer un abordatge  integral del  fenomen  implica  tenir present que  la millora de l'atenció a  les  dones  que  exerceixen  la  prostitució  permet  el  seu  més  fàcil  accés  als  serveis  socials  i  a  programes  d’inserció  laboral.  Alhora  es  poden  afrontar  situacions  en  les  quals  les  dones  pateixen  una  vulneració  dels  drets  humans  i  pot  ajudar  a  dignificar  la  imatge  social  de  les  persones que exerceixen el treball sexual. Una política global també ha de permetre abordar  tant  l’incompliment de normatives  com els problemes de  convivència  i de  seguretat que es  puguin generar a la ciutat.   ABITS ha d’anar més enllà de ser un espai de coordinació centrat en temes d’assistència social  per convertir‐se en una Agència que aborda integralment el fenomen, i ser l’instrument del Pla  que permeti integrar les diferents àrees de l’Ajuntament que intervenen en la qüestió.  En el mateix sentit, el Pla tindrà presents a totes les entitats del tercer sector que treballen en  qüestions vinculades a  línies d’acompanyament, assistència  social  i  inserció  laboral, amb  les  quals  ja  es  col∙labora  des  d’ABITS,  així  com  també  es  valoraran  les  sinergies  amb  altres  organitzacions  del  sector  que  puguin  aportar  elements  innovadors  i  de  millora,  per  així,  establir mecanismes de treball conjunt amb les diferents àrees de l’Ajuntament.  A tal efecte, es preveuen ampliar  les  línies de treball engegades, així com obrir‐ne de noves,  amb el següent detall.     5.1. Programes de formació i d’inserció laboral per a les treballadores sexuals que vulguin optar per altres vies de treball A més dels actuals recursos, durant el 2012 es posaran en funcionament els següents:  • Increment  de  l’equip  de  professionals  d’ABITS  amb  una  insertora  laboral.  És  imprescindible disposar d’aquesta figura per dissenyar itineraris personalitzats, definir  objectius d’inserció, assessorar, fer currículums, preparar entrevistes laborals.  • Personalització de  l’itinerari de  reinserció  laboral  de  les  treballadores  sexuals‐  ITI.  Permetrà  incidir en  la millora competencial de  les dones que han exercit prostitució  i  que  també han estat vinculades al mercat  laboral  formal amb  l’objectiu d’afavorir el  manteniment al mercat de treball.   • Creació d’un projecte de seguiment dels processos d’inserció laboral que s’hagin dut  a  terme,  amb  la  finalitat  que  les  dones  que  han  exercit  prostitució  i  que  estan  en  situació de major vulnerabilitat social puguin assolir la integració plena al teixit social,  econòmic i cultural de la ciutat.    21 Ajuntament de Barcelona Regidoria de Dona i Drets Civils • Ampliació del programa de formació DIR‐TS  que farà possible duplicar el número de  dones  que  realitzen  aquesta  formació  i  fer  dues  onades  anuals  que  permetrà  que  algunes dones que no arriben per  termini a  la primera edició puguin  integrar‐se a  la  segona.  • Creació  d’un  recurs  formatiu    per  a  dones  víctimes  de  trata  que  permetrà  en  el  període de protecció  començar a  formar  les dones per a que obtinguin eines per  la  inserció laboral, un cop s’abandoni el recurs d’acolliment.  • Creació  d’un  recurs  laboral per  a persones  transsexuals.  Les persones  transsexuals  presenten una especial complexitat a l’hora de cercar recursos laborals alternatius dins  dels  processos  ordinaris  de  formació.  S’organitzarà  un  recurs  laboral  específic  per  persones transsexuals per formar‐les.  • Creació d’un  recurs prelaboral per a dones nigerianes. Les dones nigerianes arriben  amb greus mancances de recursos personals per iniciar un recurs  laboral ordinari. Cal  primer  una  tasca  de  formació  en  patrons  culturals,  socials  i  lingüístics  que  no  necessiten altres dones. S’organitzaran cursos de formació que permetran l’adquisició  d’habilitats  i  coneixements  culturals  bàsics  que  possibilitin  a  les  dones  nigerianes  poder accedir a altres cursos de formació  laboral en  igualtat de condicions que altres  dones amb orígens culturals més similars.  • Inclusió  a  les  clàusules  socials.  Incloure  les  usuàries  d’ABITS  en  els  col∙lectius  de  persones  vulnerables  que  formen  part  dels  percentatges  a  considerar  dins  de  les  clàusules socials de les contractacions de l’Ajuntament. 5.2. Coordinació interinstitucional • Activació  de  la  Taula  de  coordinació  política municipal.  Activació  de  la  taula  amb  convocatòries trimestrals. En aquest nou mandat,  la taula es va constituir el passat 3  d’agost i formen part el membres de les tinències d’alcaldia i les regidories afectades i  que  tenen  diferents  competències  en  el  fenomen  de  la  prostitució.  L’objectiu  és  traspassar  les decisions  als òrgans  tècnics per millorar  el  treball  transversal  i  sumar  sinergies  i  experiència.  La  taula  de  coordinació  es  reunirà  de  forma  ordinària  trimestralment i de forma extraordinària quan calgui.     • Coordinació  amb  els  territoris.  Els  districtes  o  les  àrees  que  promoguin  qualsevol  actuació  en  temes  de  prostitució,  es  coordinaran  des  de  l’inici  amb  ABITS,  per   projectes puntuals, plans d’usos, lleis de barris...    • Coordinació amb altres institucions. Delegació del Govern, Institut Català de les Dones  (ICD), Conselleria d’Interior, Mossos d’Esquadra, Diputació de Barcelona i Ambaixades.   És  fonamental  tenir  relació amb  la Delegació del Govern de cara a  la  implementació  del reglament d’estrangeria i de la situació de les dones víctimes de trata i de  les que  estan en situació  irregular.   A més, cal  tenir un  intermediari per  interlocutar amb  les  ambaixades pels processos de documentació d’algunes de les dones.    • Activació de  la Taula  interinstitucional de  treball.  Es  convocarà de  forma periòdica  aquesta taula on estarà el Departament de Treball, el Servei d’Ocupació de Catalunya,  22 Ajuntament de Barcelona Regidoria de Dona i Drets Civils la Delegació del Govern, Barcelona Activa i ABITS per a la creació de projectes conjunts  i per compartir experiències i propostes.    • Coordinació amb la Direcció General d'Atenció a la Infància i l'Adolescència (DGAIA),  Fiscalia  i Mossos  (unitat  de menors).  Per  l’establiment  de  protocol  que  contempli  l’especificitat de les noies menors que exerceixen la prostitució i que acordin que quan  es determini amb  la prova del canell que  les noies  tenen 18 anys, siguin derivades a  ABITS en tots els casos.    5.3. Coordinació amb el cos policial de l’Ajuntament i altres organismes vinculats a la seguretat • Es consensuarà per part de la Guàrdia Urbana el Protocol d’Atenció a les Víctimes que  es convertirà en instrucció.  • Es portarà aquest protocol a la Junta Local de Seguretat per a la seva adopció per part  de la resta de cossos.  • S’aprovarà el procediment de  substitució de  sancions per a aquests casos en que es  consideri necessari.  • S’establirà un referent únic de Guàrdia Urbana per la coordinació continua amb ABITS.  5.4. Sensibilització i formació als equips de l’Ajuntament • Es  reforçarà  la  formació  dels  agents  de  la  Guàrdia  Urbana  de  Barcelona  i  dels  professionals de  la salut, en  l’especificitat del tracte  i complexitat de  l’abordatge dels  casos de treball sexual  • Es  reforçarà  la  formació  als  treballadors  i  treballadores  que  tinguin  relació  amb  les  problemàtiques associades a la prostitució.     5.5. Informació i sensibilització a la ciutadania • Es  treballarà amb  les entitats amb qui  ja es col∙labora en aquesta qüestió per a què  participin en informar i sensibilitzar la ciutadania sobre els contextos del treball sexual,  per  abordar,  des  d’una  perspectiva  comunitària,  els  conflictes  de  convivència  i  les  situacions de tràfic de persones.    5.6. Representació jurídica • S’incrementarà  l’import econòmic per a què  les  treballadores  sexuals que denunciïn  els proxenetes disposin de representació legal.  • L’Ajuntament es presentarà com a acusació particular en els casos d’explotació sexual.     23 Ajuntament de Barcelona Regidoria de Dona i Drets Civils   5.7. Estudi del marc legislatiu • S’estudiarà el marc legislatiu per abordar els possibles canvis normatius amb l’objectiu  de tenir un marc més adequat per abordar el treball sexual al carrer, així com l’estudi  d’altres elements que estan afavorint aquest fenomen.  5.8. Compliment de la normativa en l’espai públic i en els locals on s’exerceix treball sexual • Es  reforçaran els mecanismes per garantir el  compliment de  la normativa en  l’espai  públic i en els locals on s’exerceix el treball sexual.  5.9. Avaluació d’impacte • Es  portarà  a  terme  una  avaluació  d’impacte  del  programa  DIR‐TS  per  valorar  si  el  projecte assoleix els seus objectius i genera canvis socials en la vida de les dones.  5.10. Lluita contra la trata amb finalitat d’explotació sexual en qualsevol espai públic o privat en què es produeixi • S'establirà  un  protocol  de  coordinació  d'ABITS  amb  els  cossos  policials  que  permeti  l'intercanvi  eficient  d'informació  i  actuació  en  les  situacions  en  què  una  dona  sigui  objecte de tràfic d'éssers humans i/o explotació sexual.    5.11. Projectes amb col·lectius específics • Donada  la singularitat d’alguns dels col∙lectius de  treballadores sexuals, es crearà un  projecte centrat a abordar les problemàtiques específiques d’aquests col∙lectius.   5.12. Actuacions als països d’origen • Algunes  dones  immigrades  que  exerceixen  la  prostitució  provenen  de  zones  geogràfiques molt determinades. Es realitzaran actuacions en origen d’informació a les  dones  susceptibles de venir a Europa. Es col∙laborarà amb  la Direcció de Cooperació  Internacional per esbrinar quines entitats de Barcelona treballen a  les zones d’origen  de les dones, es contactarà amb la Federació Catalana d'ONG per al Desenvolupament  (FCONGD),    s’establiran  contactes  amb  les  Oficinas  Técnicas  de  Cooperación  de  l’Agencia  Española  de  Cooperación  Internacional  para  el  Desarrollo  (AECID)  i  es  cercaran entitats locals que actuïn com a contraparts.    24 Ajuntament de Barcelona Regidoria de Dona i Drets Civils 5.13. Increment pressupostari El  programa  ABITS  es  reforçarà  econòmicament  incrementant  el  67  %  el  seu  pressupost  respecte  a  l’any  anterior.  Aquest  important  esforç  econòmic  en  un  any  de  retallades  pressupostàries és indicatiu de la prioritat que aquest programa tindrà en el nou mandat.    Evolució Pressupost Executat ABITS    2012  2010  2011  Previsió  Pressupost executat  709.272,35  824.660,46  1.381.936  Increment anual  23%  16 %  67%  Percentatge increment interanual 80% 70% 67% 60% 50% 40% 30% 23% 20% 16% 10% 0% previsió 2010 2011 2012 25 Ajuntament de Barcelona Regidoria de Dona i Drets Civils 5.14. Canvi d’ubicació En les properes setmanes es traslladarà el Servei de Mediació i Atenció al carrer,des de la seva  ubicació  actual  al  Pg.  Sant  Joan  fins  al  c. València  344,  entl.  El  trasllat  suposa  disposar  de   millores en el funcionament del servei perquè:  • Les condicions d’accés i la distribució d’espais del nou local afavoreixen la privacitat del  tracte i del treball amb les dones.    • S’incrementa  la superfície disponible passant de 98 a 124 m2  la qual cosa suposa un  increment d’un 25% més d’espai.    26