Ajuntament de Barcelona Regidoria d’Adolescència i Joventut Mesura de Govern        Procés d’elaboració del Pla municipal  d’Adolescència i Joventut 2012‐2015         Àrea de Qualitat de Vida, Igualtat i Esports      novembre de 2011                1 Ajuntament de Barcelona Regidoria d’Adolescència i Joventut Índex   1.Introducció ................................................................................................................................. 3  2. El nou Pla Jove BCN 2012‐2015. Eixos estratègics .................................................................... 3  3. Procediment d’elaboració del Pla municipal d’Adolescència i Joventut 2012‐2015 ................ 5  3.1 Objectius del Pla .................................................................................................................. 5  3.2. Metodologia ....................................................................................................................... 6  3.2.1. Canals .......................................................................................................................... 6  3.2.2. Comissions de treball .................................................................................................. 6  3.3. Calendari ............................................................................................................................ 8  3.4. Recursos ............................................................................................................................. 8  2 Ajuntament de Barcelona Regidoria d’Adolescència i Joventut   1.Introducció    La Regidoria d’Adolescència  i  Joventut  té com a principal objectiu en aquest mandat que  les  seves  línies polítiques  i  l’impacta de  les  seves actuacions vagin adreçades  tant a  la població  adolescent (de 12 a 16 anys) com la població jove (de 17 a 30 anys) de Barcelona.    Les polítiques de  joventut han d’acompanyar  les persones  joves  i adolescents  cap a  la  seva  transformació en ciutadans i ciutadanes  independents que puguin construir i desenvolupar el  seu projecte vital de forma plena  i satisfactòria per ells mateixos  i que a  l’hora sigui capaç de  contribuir activament en el projecte col∙lectiu de ciutat que tots compartim. Aquest projecte  global de ciutat  s’enriquirà  i  s’adequarà a  la  realitat  si disposa  també de  la mirada d’aquest  col∙lectiu.    Aconseguir la implicació de les persones durant l’adolescència i durant la joventut  en el dia a  dia de la ciutat, és també un element clau per tal de garantir la implicació i corresponsabilitat  ciutadana en el futur i el relleu generacional a la nostra ciutat.     Per tal de concretar aquest projecte comunitari hem d’assentar unes bases que concretin cap a  on  volem  anar,  com  i  quan  ho  volem  fer  i  que  per  tant  estableixin  el marc  de  l’actuació  i  serveixin com a punt de partida i siguin el fil conductor del què pretenem fer.    Aquest  element  que  permetrà  vehicular  les  polítiques  d’adolescència  i  joventut  és  el  Pla  municipal d’Adolescència  i  Joventut. Un pla que ha de sevir de  referència  tant en el disseny  com en l’aplicació de les polítiques d’Adolescència i  Joventut de l’Ajuntament de Barcelona en  els pròxims anys.     2. El nou Pla Jove BCN 2012­2015. Eixos estratègics  Els aspectes bàsics a tenir en compte en aquest nou període:  • Marcarà un punt d’inflexió en  les polítiques de  joventut a  la nostra ciutat  i  les seves  prioritats pivotaran sobre cinc àmbits:  o formació,   o ocupació,   o habitatge,   o associacionisme,  o lleure      3 Ajuntament de Barcelona Regidoria d’Adolescència i Joventut • El punt de partida es  regirà pel context de crisi econòmica amb  la voluntat de crear  sinèrgies  per  tal  d’afrontar  les  necessitats  dels  joves  i  adolescents  en  matèria  de  formació,  ocupació  ,  habitatge  ,  associacionisme  ,  lleure  i  tots  aquells  àmbit  de  repercussió pel jovent barceloní. Així com la seva incidència en la millora  dels valors i  les actituds de la gent jove.  • Abordarà  de  forma  transversal  i  integradora  la  diversitat  cultural  i  d’orígens  que  conformen  l’adolescència  i  joventut de  la nostra ciutat, treballant per  la millora de  la  cohesió  social  a  través  de  facilitar  la  igualtat  d’oportunitats  entre  tots  els  joves,  avançar cap a l’equitat.  • Farà una aposta decidida per la promoció de la població adolescent de la nostra ciutat  que ha estat fins ara l’assignatura pendent de les polítiques públiques a la ciutat.  • Fomentarà  la  transversalitat de  les polítiques municipals en matèria de  joventut  i es  basarà en la participació dels actors implicats. Així com, reflectirà la importància de les  polítiques de  joventut  com  a  fil  conductor de  les mesures destinades  a  resoldre els  problemes percebuts per la població juvenil i adolescent.      4 Ajuntament de Barcelona Regidoria d’Adolescència i Joventut 3. Procediment d’elaboració del Pla municipal  d’Adolescència i Joventut 2012­2015  3.1 Objectius del Pla El Pla d’Adolescència i Joventut haurà de considerar una sèrie de supòsits que  es transformin  en objectius concrets, tangibles, amb possibilitat de realitzar‐los i sobretot d’utilitat pel jovent  barceloní.  • El document haurà de projectar una radiografia general de l’estat i situació dels joves i  adolescents de la ciutat.   • Tanmateix haurà de ser capaç d’orientar les línies estratègiques a seguir en matèria de  política  juvenil de  la  forma més dinàmica possible.  S’ha de prendre  consciència que  una de les debilitats del Pla Jove 2006‐2010 ha estat la poca capacitat de reacció, és a  dir  el  poc  marge  de  maniobra  existent  davant  una  realitat  social  i  econòmica  completament adversa pels joves a la vegada que imprevista.  En aquest  sentit ha de  ser un objectiu primordial del Pla acostar al  jovent aquelles mesures  que  l’Ajuntament  desenvolupa  dirigides  exclusivament  a  ells,  així  com  fomentar  espais  de  discussió i diàleg creant sistemes d’avaluació i seguiment del Pla.   Donat el caràcter transversal que es pretén que  les polítiques de joventut representin, s’ha de  garantir  una  bona  coordinació  entre  administracions  i  entre  els  propis  departaments  de  l’Ajuntament de Barcelona en aquells temes relatius a joventut.    Els eixos estructurals del Pla serien :  ‐ Donar a conèixer la situació dels joves a partir de dades objectives d’enquestes sobre  joves i adolescents barcelonins  ‐ Establir els objectius i resultats que es pretén assolir amb l’actuació de govern.  ‐ Detallar les actuacions concretes que permetran assolir els objectius.  ‐ Definir sistemes de seguiment , valoració i control del Pla    I això es farà des del  ‐ Foment de la participació i contribució per a l’elaboració del Pla de Joves i Adolescents  i per l’assoliment dels objectius des de la promoció de la corresponsabilitat  ‐ Impuls a una  línia d’actuació comú amb tots els departaments, entitats,  institucions  i  resta d’administracions que intervenen en aspectes de joventut i adolescència.  5 Ajuntament de Barcelona Regidoria d’Adolescència i Joventut 3.2. Metodologia La  Regidoria  d’Adolescència  i  Joventut  pretén  elaborar  aquest  Pla  d’acord  amb  la  voluntat  política  de  tots  els  partits  i  amb  el  suport  i  l’assessorament    del  Consell  de  la  Joventut  de  Barcelona i dels diferents agents implicats en l’àmbit adolescent i juvenil. El Pla d’Adolescència  i Joventut s’elaborarà doncs, amb el màxim consens polític i amb la idea integral que sigui un  pla consensuat per tots els actors  que donen servei a la joventut.   Sabem que el Pla de  Joventut 2006‐2010 actualment està en pròrroga  i que donada  la difícil  situació que molts joves barcelonins pateixen, urgeix l’elaboració del nou Pla adaptat a la nova  realitat. En aquest sentit es proposa un procés àgil  i de  fàcil procediment. S’ha de buscar un  procés  participatiu  intens  però  a  la  vegada  evitant  que  demori  excessivament  el  procés  de  formulació del Pla.  3.2.1. Canals En  aquest  sentit  s’aprofitarà  la  infraestructura  tecnològica  i  logística  i  el  ressò mediàtic  del  procés  participatiu  del  PAM  per  difondre  el  procés  d’elaboració  del  Pla  d’Adolescència  i  Joventut.  De  manera  que  totes  les  aportacions  recollides  en  l’àmbit  de  l’adolescència  i  la  joventut  durant  aquest  procés  participatiu  s’utilitzaran  també  per  bastir  el  Pla  municipal  d’Adolescència i Joventut i des de la Direcció de Joventut es potenciarà aquesta participació en  aquest període per millorar l’eficàcia dels canals posats a l’abast.  S’establiran sistemes de participació fets a mida per a joves i adolescents aprofitant canals de  comunicació 2.0 , la web de joventut i les xarxes socials per tal que els canals siguin accessibles  i  atractius  a  tota  la  joventut  i  adolescència  i  es  faciliti  la  possibilitat  d’opinar  sobre  aquells  temes que són del seu interès.  S’aprofitaran els espais físics de trobada i d’informació de la Xarxa de punts d’informació jove  municipals i els punts JIP, Jove Informa’t i Participa, ubicats als instituts públics de la ciutat.    3.2.2. Comissions de treball   Donades la situació exposada, la fórmula escollida per ser més participativa i representativa ja  que  inclou més  sectors  vinculats  amb  l’adolescència  i  joventut  consisteix  serà  la  creació de  comissions de treball a tres nivells:  • polític,   • tècnic   • assessora  Tenint present que donada la necessitat de coordinació i concreció en les mesures plantejades  ,  la comissió tècnica i la comissió assessora funcionaran habitualment de forma conjunta.      6 Ajuntament de Barcelona Regidoria d’Adolescència i Joventut Aquestes comissions de treball:  • garantiran la total representació política i facilitaran el consens polític   • les entitats, associacions i col∙lectius joves i adolescents disposaran del seu espai. A la  vegada  que  el  rigor  tècnic  es  veurà  garantit  amb  representants  tècnics  de  l’Administració.   A  més  es  demanarà  la  col∙laboració  d’una  persona  experta  en  l’àmbit  de  l’adolescència  i  la  joventut  de  reconegut  prestigi  i  trajectòria  per  a  què  faci  de  persona relatora externa que garanteixi  la coordinació de  les diferents comissions, el  debat dels principals  temes  i  l’avançament en conclusions  i que aporti  la necessària  objectivitat  i  coherència    a  tot  el procés  i que  efectuï  la  tasca  de  relatoria  global  i  redacció.    Per tant partint de les premisses que des de la Regidora es plantegen  i que són aconseguir el  màxim consens  i màxima participació sense que el procés es dilati excessivament en el temps,  es proposa el següent funcionament:    • Comissió política:    Formada per un regidor o regidora de cada una de els forces polítiques representades al  Consistori.   Establirà    les  negociacions  a  nivell  polític,  impulsarà,  farà  el  seguiment  i  avaluarà  les  propostes que la comissió redactora presenti.   El seu objectiu és el de consensuar el detall de la metodologia proposada i liderar el procés   a fi d’arribar a un acord comú  sobre els eixos i la  pròpia redacció del Pla d’Adolescència i  Joventut.    • Comissió assessora:    La  comissió  redactora  estarà  integrada  pels  experts  en  matèria  juvenil.  És  a  dir  totes  aquelles entitats, associacions, moviments juvenils o persones a nivell particular que siguin  designades per  la Comissió política per tal de formar‐ne part. Concretament existiran dos  representants a la comissió  de cada força política, un especialitzat en adolescència i l’altra  en  joventut. Es  considera oportú que el Consell de  la  Joventut de Barcelona, donada  la  seva dilatada trajectòria, la seva història i pes representatiu en l’àmbit associatiu barceloní  juvenil, ocupi una plaça en  la  comissió  redactora amb  caràcter  independent. Per  tant hi  hauran  deu  representants  suggerits  per  les  cinc  forces  polítiques,  dos  per  cada  partit  polític, més el Consell del Joventut de Barcelona             7 Ajuntament de Barcelona Regidoria d’Adolescència i Joventut   • Comissió tècnica:    Partint del prisma de  transversalitat que  la Regidoria d  ‘Adolescència  i  Joventut   pretén  donar és necessari que el Pla  jove sigui assessorat tècnicament. En aquest cas hauran de  ser  els  diferents  departaments  tècnics  de  l’Ajuntament  de  Barcelona  que  tenen  relació  amb  temes de  Joventut, així com   departaments d’altre Administracions competents qui  valorin la possible aplicació de les mesures plantejades.    3.3. Calendari Estem  actualment  immersos  en  el  procés  d’elaboració    del  Pla  d’Acció  Municipal  (PAM).  Aquest té previst un procés participatiu sobre tots els àmbits d’actuació municipal que servirà  de  referència    per  prendre  consciència  de  la  voluntat  dels  barcelonins  i  barcelonines    en  matèria d’adolescència i joventut i que s’elaborarà des de la iniciativa política del govern i amb  les aportacions de la ciutadania.   Els objectius estratègics, funcionals i les mesures que acabaran conformant el PAM hauran de  ser l’eix vertebrador del Pla municipal d’Adolescència i Joventut.   En aquest cas serà símptoma de maduresa política i eficiència administrativa iniciar els procés  l’elaboració  i redacció del Pla de forma simultània al procés d’elaboració del PAM a nivell de  ciutat.   D’aquesta  forma un  cop  aprovat el PAM  la  feina  a  realitzar de  cara  la  redacció del nou Pla  d’Adolescència i  Joventut estarà prou avançada i en disposició de servir amb el mínim temps  possible a la població adolescent i jove de Barcelona.     Previsió cronograma  • Constitució i convocatòria de les comissions: desembre 2012  • Procés participatiu i de debat del Pla: gener‐març 2012  • Redacció del pla: abril 2012  • Presentació del Pla municipal d’Adolescència i Joventut: juny 2012    3.4. Recursos Per l’elaboració del pla es faran servir el màxim de recursos humans i tècnics ja existents a  l’Ajuntament.  S’aprofitaran també canals existents i espais formals de reunió tant municipals com d’entitats  ja organitzats.  Es destinarà  no obstant, un assignació pressupostaria que no serà superior a 20.000€ del  pressupost de la Direcció del Programa de Joventut.      8