Mesura de govern Atenció i prevenció a la infància en risc d’exclusió social Acció municipal Juny 2012 Tinència d'Alcaldia de Qualitat de Vida, Igualtat i Esports 1 Regidoria de Família, Infància, Usos del Temps i Discapacitats Mesura de govern. Juny 2012 01 Un punt de partida Cartera de serveis i projectes actuals Tinència d'Alcaldia de Qualitat de Vida, Igualtat i Esports 2 Regidoria de Família, Infància, Usos del Temps i Discapacitats Mesura de govern. Juny 2012 Cartera de recursos de partida Serveis d’intervenció socioeducativa no residencial per a infants i adolescents. Tipologia: Conveniats 15 centres oberts Municipals 2 centres oberts Serveis de suport a la criança i l’educació a famílies amb infants de 3 anys. 6 espais a la ciutat Dos d’ells tenen un programa específic per mares i/o pares adolescents. Tinència d'Alcaldia de Qualitat de Vida, Igualtat i Esports 3 Regidoria de Família, Infància, Usos del Temps i Discapacitats Mesura de govern. Juny 2012 Cartera de recursos de partida Estudi, proposta i seguiment/tractament d’infants en situació de risc greu i/o desemparament. 13 equips 92 professionals 3.733 Infants atesos al 2011 Servei que intervé per ajudar a la família que de manera temporal no pot atendre els seus infants i necessita la col·laboració d’una altra família que els ajudi. 42 famílies al banc al 14 famílies que han 535 dies de col·laboració de maig 2012 col·laborat gener a maig del 2012 49 infants atesos 27 infants que s’han 33 períodes de col·laboració beneficiat del servei Tinència d'Alcaldia de Qualitat de Vida, Igualtat i Esports 4 Regidoria de Família, Infància, Usos del Temps i Discapacitats Mesura de govern. Juny 2012 Cartera de recursos de partida Suport per la inclusió Ajuts econòmics per infants amb Monitors de suport per grups amb rendes baixes infants amb discapacitat Tractament social a famílies amb infants en risc lleu i moderat Intervenció socioeducativa amb infants en risc lleu i moderat Servei a domicili socioeducatiu Ajuts econòmics per cobrir necessitats dels infants: llibres, casals, ..... Tinència d'Alcaldia de Qualitat de Vida, Igualtat i Esports 5 Regidoria de Família, Infància, Usos del Temps i Discapacitats Mesura de govern. Juny 2012 02 Un objectiu: reforçar les polítiques d’atenció a la infància en risc d’exclusió social • Necessitat i justificació • Accions a curt termini. 2012 Tinència d'Alcaldia de Qualitat de Vida, Igualtat i Esports 6 Regidoria de Família, Infància, Usos del Temps i Discapacitats Mesura de govern. Juny 2012 I. Necessitat i justificació La intensificació de les polítiques d’infància i família en risc d’exclusió social es fa més necessària que mai. Als “vells factors de risc social i de vulnerabilitat familiar”, lesius pel desenvolupament dels infants com: manca de treball, mancança d’habilitats parentals i/o desatenció en la cura dels infants, malalties mentals i físiques, adicions, sobrecàrrega de responsabilitats familiars. aïllament social i/o mancança de suport familiar i de l’entorn, violència i maltractament intrafamiliar, s’afegeix en “nous riscos”, derivats dels canvis socials de les últimes dècades, entre els que podríem assenyalar :  La incorporació dels dos progenitors al mon laboral, moltes vegades amb horaris incompatibles amb poder estar amb els infants.  L’augment de separacions i reconstruccions de famílies, moltes vegades no resoltes positivament pels fills i filles.  La immigració amb precarietat econòmica i desarrelament familiar.  L’evolució cap una societat del coneixement, on l’educació i el capital formatiu es configuren com a dos factors claus d'inserció social i laboral i conseqüentment el fracàs escolar com un element clau d’exclusió.  L’alt cos de l’habitatge.  L’augment de trastorns psicològics entre la població i en particular en els infants: depressió, episodis d’ansietat, trastorns de conductes , hiperactivitat, etc. Tinència d'Alcaldia de Qualitat de Vida, Igualtat i Esports 7 Regidoria de Família, Infància, Usos del Temps i Discapacitats Mesura de govern. Juny 2012 I. Necessitat i justificació I en els darrers anys, ens trobem en una crisi econòmica i financera internacional que afecta a l’Estat espanyol en forma de pèrdua dels llocs de treball, precarietat, inseguretat laboral i augment de la pobresa. L’augment de la inseguretat laboral produïda per la crisi i un mercat cada cop més fonamentat en contractes temporals, així com la relació entre els sous baixos i els costos elevats familiars (en especial l’habitatge) exigeix a les famílies, cada cop més, una doble presència en el mercat de treball per tenir un mínim d’estabilitat econòmica a la llar. Però, la crisi ha fet augmentar el nombre de llars on cap membre treballa. (A Catalunya, el percentatge d’infants de 18 anys que viuen en llars on cap membre treballa s’ha triplicat en cinc anys, passant del 3,7% el 2005 al 11,2% el 2010. Segons dades de la província de Barcelona del PFI, el percentatge de famílies amb dos sous ha disminuït vuit punts respecte al 2006, situant en un 57% al 2010. Les famílies on cap dels dos membres treballa ha passat d’un 1,3% a un 4,4% i les llars monoparentals on el progenitor que encapçala la llar no treball ha arribat a gairebé el 19%) El risc d’exclusió per falta de recursos econòmics es distribueix de forma desigual. Si abans les situacions de pobresa afectaven majoritàriament al grup de població de la gent gran, avui és en entre els infants i joves on s’ha vist créixer el percentatge de pobresa. Tinència d'Alcaldia de Qualitat de Vida, Igualtat i Esports 8 Regidoria de Família, Infància, Usos del Temps i Discapacitats Mesura de govern. Juny 2012 I. Necessitat i justificació Els riscos vells i nous s’acumulen al llarg de la vida, i en el cas dels infants els efectes poden ser particularment greus (fracàs escolar, participació en activitats perilloses, consum de substàncies additives, embarassos prematurs no desitjats, maltractament o abús, etc.). Efectes que se s’arrosseguen al llarg d’etapes posteriors del cicle vital en forma de mancances formatives bàsiques, atur, trastorns psicològics i de conducta, etc. ...que poden transmetre’s de generació en generació. Està comprovat que el capital social de les famílies té efectes decisius en el desenvolupament cognitiu, afectiu i social dels seus fills i filles, (entès per capital social de les famílies el conjunt d’habilitats i capacitats parentals positives que engloben l’estructura dels vincles familiars, els vincles d’aquestes amb l’entorn, la intensitat de la relació, en aquest cas, entre els progenitors i els fills, la comunicació, l’afecte, el suport, els rols i les normes, etc...,) En un moment d’elevats riscos socials per la infància i pel capital social de les famílies de les que depenen, l’atenció social de suport a les funcions parentals en la criança, cura i educació, de suport socioeducatiu, de suport en la cobertura de necessitats bàsiques, entre altres, es fa prioritària per augmentar la capacitat de resiliència i la prevenció cap a situacions d’exclusió social greus i/o cronificades. Tinència d'Alcaldia de Qualitat de Vida, Igualtat i Esports 9 Regidoria de Família, Infància, Usos del Temps i Discapacitats Mesura de govern. Juny 2012 II. Accions Des de l’equip de govern som conscients que invertir en infància significa invertir en el futur de la nostra ciutat. Per tant, l’objectiu de la Regidoria d’Infància i de la Quarta Tinença d’Alcaldia és desenvolupar polítiques integrals que tinguin en compte aquest grup social i permetin construir un futur millor per a la infància. Així, les línies estratègiques de la Regidoria tindran com a eix principal centralitzar, coordinar i desenvolupar polítiques actives de promoció, participació, prevenció, atenció i protecció de la infància. A continuació presentem un ventall d’accions encaminades a prevenir, atendre i protegir la infància en risc d’exclusió social. Les accions de promoció i participació i altres accions d’atenció estaran desenvolupades en el proper Pla Municipal de la Infància. Tinència d'Alcaldia de Qualitat de Vida, Igualtat i Esports 10 Regidoria de Família, Infància, Usos del Temps i Discapacitats Mesura de govern. Juny 2012 II. Accions 2.1. Els Centres Oberts Increment pressupostari per l’any 2012 per la gestió de Centres Oberts en conveni amb el tercer sector. L’augment és de 86.030,24 euros i representa un augment del 14,72% en un any i xifra l’aposta econòmica total en els convenis en 670.082 €. Tinència d'Alcaldia de Qualitat de Vida, Igualtat i Esports 11 Regidoria de Família, Infància, Usos del Temps i Discapacitats Mesura de govern. Juny 2012 2.1. Els Centres Oberts En que s’ha traduït aquest increment?  Dotar amb majors recursos i capacitat de resposta dels Centres Oberts que ja estaven conveniats: s’ha incrementat la dotació a vuit centres oberts de la Xarxa, aplicant criteris de proporcionalitat en la dotació als centres oberts en funció del nombre de places diàries, la renda del territori de referència i el nivell de professionalització.  Incorporar a la Xarxa a dos Centres Oberts nous, ampliant-la de 17 a 19 centres oberts amb conveni i municipals.  Iniciar una línia de suport econòmic i tècnic a entitats que, gestionant centres diàries, estan en vies d’arribar a ser centres oberts encara que sigui a mig termini. Tinència d'Alcaldia de Qualitat de Vida, Igualtat i Esports 12 Regidoria de Família, Infància, Usos del Temps i Discapacitats Mesura de govern. Juny 2012 2.1. Els Centres Oberts Escenari de futur dels Centres Oberts A curt termini: Al 2012, la ciutat de Barcelona comptarà amb 19 Centres Oberts distribuïts per diferents barris, que oferiran 1.203 places diàries amb una atenció mínima d’inscrits de 1.907 infants. Abans de finalitzar el mandat: L’increment de la Xarxa en dos Centres Oberts d’iniciativa privada. L’obertura d’un nou Centre Obert municipal que podria incrementar el nombre d’inscrits en 140 infants. Tinència d'Alcaldia de Qualitat de Vida, Igualtat i Esports 13 Regidoria de Família, Infància, Usos del Temps i Discapacitats Mesura de govern. Juny 2012 2.1. Els Centres Oberts El producte més important de la Xarxa continuarà sent el procés de definició de criteris i orientacions per a la configuració del Model d’intervenció als Centres Oberts de la ciutat de Barcelona, que comprendrà característiques comunes per a tots els operadores de la ciutat, siguin de titularitat municipal o d’iniciativa social. En aquest procés ja s’han efectuat passos decisius:  L’elaboració d’una diagnosi compartida sobre la situació dels Centres Oberts de la ciutat.  La reflexió sobre el model d’intervenció mitjançant el que denominem “monogràfics”: esdevenen reflexions sobre un tema concret que acaba en un document consensuat entre tots els membres de la Xarxa. Tinència d'Alcaldia de Qualitat de Vida, Igualtat i Esports 14 Regidoria de Família, Infància, Usos del Temps i Discapacitats Mesura de govern. Juny 2012 2.1. Els Centres Oberts Als temes treballats fins ara:  El treball amb les famílies: objectius, activitats i factors de qualitat.  El seguiment individualitzat als Centres Oberts: construint el model  El treball conjunt entre els centres oberts i els serveis socials bàsics i especialitzats  La dimensió relacional dels centres oberts: anàlisi i propostes de futur  El treball amb adolescents. S’afegirà en el segon semestre 2012 el nou monogràfic de: Els programes socioeducatius als Centres Oberts Tinència d'Alcaldia de Qualitat de Vida, Igualtat i Esports 15 Regidoria de Família, Infància, Usos del Temps i Discapacitats Mesura de govern. Juny 2012 2.1: Els Centres Oberts Centre Obert Import conveni al 2011 Increment al 2012 Import total al 2012 Centre Marti Codolar 49.122,26 460,39 49.582,65 Centre Obert El Cel 19.359,50 1.205,77 20.565,27 Gestió CO Assis, Aula Oberta i Cas 21.000,00 10.559,71 31.559,71 CO Fundació Pare Manel 21.000,00 11.289,15 32.289,15 Gestió CO Ciutat Meridiana 57.612,80 57.612,80 Gestió CO Don Bosco 31.319,22 31.319,22 CO Joan Salvador Gavina 74.590,34 74.590,34 CO ADSIS 56.862,77 2.991,75 59,854,52 CO Tria 30.515,78 4.697,91 35.213,69 Esplai L'Esquitx 35.667,70 35.667,70 Casal dels Infants 89.003,46 89.003,46 C.O. Passatge-Copa 15.000,00 6.864,47 21.864,47 CO Glamparetes 72.199,02 72.199,02 CO Torre Baró Gabella- Centre Compartir 10.800,00 7.599,17 18.399,17 Submarí 19.371,83 19.371,83 Trini Jove 14.990,10 14.990,10 Tronada 6.000,00 6.000,00 TOTALS 584.052,85 86.030,24 670.083,09 Tinència d'Alcaldia de Qualitat de Vida, Igualtat i Esports 16 Regidoria de Família, Infància, Usos del Temps i Discapacitats Mesura de govern. Juny 2012 II. Accions 2.2. Dotació extraordinària als Centres Oberts L’Ajuntament de Barcelona farà una dotació extraordinària i puntual als Centres Oberts a l’any 2012 de 74.000 euros provinents dels salaris no pagats als treballadors i treballadores municipals que van fer vaga. (Pacte amb el Comitè i Junta de personal) L’augment total en Centres Oberts amb conveni al 2012 serà, per tant, de 160.030,24 euros, que representarà un increment del 27,39% i una dotació total de 744.082 euros. Tinència d'Alcaldia de Qualitat de Vida, Igualtat i Esports 17 Regidoria de Família, Infància, Usos del Temps i Discapacitats Mesura de govern. Juny 2012 2.3. Nou projecte d’atenció a famílies i infants El Govern municipal impulsarà, mitjançant conveni i dotació econòmica, la posada en marxa d’un projecte d’atenció integral i integrada a famílies i infants menors de 6 anys en situació de pobresa i/o de risc d’exclusió social, elaborat per Càritas Diocesana de Barcelona. La voluntat del Govern és la implantació del projecte a partir del setembre del 2012 en dos districtes de la ciutat: Nou Barris i Ciutat Vella. Tinència d'Alcaldia de Qualitat de Vida, Igualtat i Esports 18 Regidoria de Família, Infància, Usos del Temps i Discapacitats Mesura de govern. Juny 2012 2.3. Nou projecte d’atenció a famílies i infants: objectius 1.1 Augmentar el nivell de consciència entorn les característiques, Incrementar les aspectes a millorar i capacitats dels seus fills/es competències marentals i 1.2. Identificar les necessitats dels seus fills/es parentals 1. 3. Desenvolupar una cura adequada a les necessitats dels seus fills/es (alimentació, salut, seguretat i emocionals) Augmentar els 1.4. Millorar el sistema relacional de la família com a conjunt factors de protecció i 2.1. Desenvolupar les capacitats per establir vinculacions positives resiliència dels infants 2.2. Adquirir un desenvolupament adequat a la seva etapa evolutiva Facilitar una 3.1. Desenvolupar les capacitats relacionals amb l’entorn circulació social de les famílies en el seu 3.2. Conèixer els recursos i serveis del medi o entorn més proper medi o entorn més 3.3. Realitzar un ús adequat dels serveis comunitaris proper Tinència d'Alcaldia de Qualitat de Vida, Igualtat i Esports 19 Regidoria de Família, Infància, Usos del Temps i Discapacitats Mesura de govern. Juny 2012 2. 3. Nou projecte d’atenció a famílies i infants: requisits 1. Presentar alguns d’aquests indicadors de risc d’exclusió social:  Ingressos baixos.  Situació d’habitatge precari ( insalubre, amuntegament, barraquisme,...).  Situació d’atur de llarga durada o treball precari.  Dificultats per a la inserció laboral.  Formació insuficient ( analfabets, sense educació obligatòria, sense formació professional).  Perfil d’ocupabilitat baix.  Disposició d’una xarxa de suport feble.  Dificultats a nivell de salut (en cas de patir algun trastorn mental o drogoaddicció, que estiguin compensats i tractats).  Habilitats socials deficitàries o situació d'aïllament relacional. 2 . Presentar un baix nivell de competències en la cura dels infants. 3. Viure en el barri o districte. Tinència d'Alcaldia de Qualitat de Vida, Igualtat i Esports 20 Regidoria de Família, Infància, Usos del Temps i Discapacitats Mesura de govern. Juny 2012 2.3. Nou projecte d’atenció a famílies i infants: àmbits d’intervenció  Relacions de parella i familiars  Comunicació, escolta, empatia i emocions  Resolució de conflictes  Valors i normes Àmbit Àmbit  Autoestima Psicoterapèutic Socioeducatiu  Resiliència  Alimentació i nutrició  Vestuari i higiene  Atenció i cura  Seguiment mèdic  Psicomotor Àmbit  Organització domèstica  Vinculació a entitats i Comunitari  Economia domèstica associacions  Organització familiar  Derivació a altres serveis que  Escolarització donin resposta a necessitats  Lleure de les famílies  Socialització  Coneixements dels serveis  Joc  Bon ús dels serveis Tinència d'Alcaldia de Qualitat de Vida, Igualtat i Esports 21 Regidoria de Família, Infància, Usos del Temps i Discapacitats Mesura de govern. Juny 2012 2.3. Nou projecte d’atenció a famílies i infants: activitats Lloc Mecanismes Nom de l’activitat Col·lectiu Professionals d’intervenció d’intervenció Tots els membres del nucli • Psicòleg/a Terapèutic familiar centre Sessions familiars familiar i altres referents • Terapeuta familiar Grups d’iguals (mares, pares, • Psicòleg/a Terapèutic grupal cuidadors, menors d’edats centre Sessions grupals • Terapeuta familiar similars,...) • Psicòleg/a Terapèutic individual Pares, mares , cuidadorsi/o fills centre Sessions individuals • Terapeuta familiar • Educador/a social Pares i mares amb fills de Tallers, activitats de la Espais familiar 0 a 6 centre • Treballadora Familiar 0 a 6 anys vida quotidiana • Altres professionals • Educador/a social Pares, mares i cuidadors amb Tallers, activitats de la Espais familiars de suport centre • Treballador/a Familiar fills majors de 6 anys vida quotidiana • Altres professionals Espai de suport familiar en el Tots els membres del nucli Activitats de la vida • Treballador/a familiar domicili domicili familiar que viuen en el domicili quotidiana • Educador/a social Tinència d'Alcaldia de Qualitat de Vida, Igualtat i Esports 22 Regidoria de Família, Infància, Usos del Temps i Discapacitats Mesura de govern. Juny 2012 2.3. Nou projecte d’atenció a famílies i infants: activitats Lloc Mecanismes Nom de l’activitat Col·lectiu Professionals d’intervenció d’intervenció Acompanyaments i • Treballador/a Familiar Treball en el medi Pares, mares i fills entorn tallers • Educador/a Social Orientació sociolaboral i orientació Entrevistes i • 23i/o derivació a altres serveis Pares i/o mares i/o fills centre i entorn Educador/a Socialacompanyaments Derivacions. Connexió de la xarxa formal i informal Pares, mares i fills centre i entorn Orientacions • Educador/a Social d’entitats i persones de l’entorn acompanyades Tinència d'Alcaldia de Qualitat de Vida, Igualtat i Esports 23 Regidoria de Família, Infància, Usos del Temps i Discapacitats Mesura de govern. Juny 2012 2.3. Nou projecte d’atenció a famílies i infants: recursos humans Recursos humans: Número Perfil professional Dedicació setmanal (hores) 1 Director/a 38,5 1 Treballador/a familiar 38,5 2 Educadors/res socials 20 1 Psicòleg/psicòloga 25 1 Treballador/a social 2 1 Assessor/a psicopedagògic/a 2 Tinència d'Alcaldia de Qualitat de Vida, Igualtat i Esports 24 Regidoria de Família, Infància, Usos del Temps i Discapacitats Mesura de govern. Juny 2012 2.3. Nou projecte d’atenció a famílies i infants: Recursos materials Recursos materials: Dos equipaments  Un, de propietat de Càritas Diocesana de Barcelona, situat a la Barceloneta.  L’altra en vies de recerca a Nou Barris, districte on els tècnics de l’Ajuntament en funció dels indicadors demogràfics i de renda han considerat que calia incidir. Mobiliari, materials diversos: educatius, d’oficina, etc. Recursos econòmics: 420.000 euros de pressupost anual aproximat, dels quals l’Ajuntament aportarà el 50% i Càritas, l’altra 50%. Tinència d'Alcaldia de Qualitat de Vida, Igualtat i Esports 25 Regidoria de Família, Infància, Usos del Temps i Discapacitats Mesura de govern. Juny 2012 2.3. Nou projecte d’atenció a famílies i infants: entitats col·laboradores en el projecte  El Departament de Benestar Social i Família de la Generalitat de Catalunya, dóna recolzament al desenvolupament global del projecte, especialment, mitjançant els diferents programes d’inclusió social del Departament, així com al seguiment, anàlisi i avaluació del mateix. També posa a disposició de Càritas Diocesana de Barcelona, l’experiència i coneixement del personal especialitzat de la Direcció General d’Atenció a la Infància i l’Adolescència .  Suara Cooperativa, col·labora amb el Programa en la fase de disseny i en el de la gestió dels projectes específics.  La Fundació Pere Tarrés, col·labora amb el Programa en la fase de disseny i en el de la gestió dels projectes específics, i amb l’aportació dels seus equips d’educadors i dels seus centres d’atenció.  La Fundació Blanquerna, de la Universitat Ramon Llull, col·labora amb el Programa en la fase de desenvolupament fent especial èmfasi en els aspectes de l’avaluació, la intervenció de professionals de perfil diversificat i en la sensibilització i difusió acadèmica.  La Fundació Formació i Treball col·labora amb el programa donant suport en temes de formació i inserció laboral dels membres de les famílies que estiguin en situació d’atur. I dóna acompanyament en operacions de necessitat d’allotjament.  La Fundació “La Caixa”, col·labora amb el Programa donant-li suport econòmic i de difusió. Tinència d'Alcaldia de Qualitat de Vida, Igualtat i Esports 26 Regidoria de Família, Infància, Usos del Temps i Discapacitats Mesura de govern. Juny 2012 2.4. Servei d’atenció infantil i familiar de la Fundació Quatre Vents La Fundació Quatre Vents gestiona el Servei d’atenció a la Infància, mitjançant diversos serveis per famílies i infants de 0 a 3 anys, on es treballen objectius educatius per infants que no poden accedir a Escoles Bressol i objectius de capacitació parental i socials amb les famílies. Objectius que es poden treballar en una franja horari molt àmplia, que permet atendre la diversitat de situacions de les famílies en risc d’exclusió social. Tinència d'Alcaldia de Qualitat de Vida, Igualtat i Esports 27 Regidoria de Família, Infància, Usos del Temps i Discapacitats Mesura de govern. Juny 2012 2.4. Servei d’atenció infantil i familiar de la Fundació Quatre Vents L’Ajuntament de Barcelona amplia en 25.000 euros la dotació econòmica del Conveni amb la Fundació Quatre Vents. La finalitat de la dotació es que s’ampliï amb 20 places més la capacitat de resposta del SAI als infants de la ciutat en situació de risc d’exclusió social. Tinència d'Alcaldia de Qualitat de Vida, Igualtat i Esports 28 Regidoria de Família, Infància, Usos del Temps i Discapacitats Mesura de govern. Juny 2012 2.5. Els menjadors escolars a la Ciutat de Barcelona Els menjadors escolars compleixen, en aquest moment, les següents funcions socials i educatives:  Conciliació laboral i familiar.  Garantir un àpat equilibrat i saludable.  Incidir en els hàbits alimentaris.  Oferir un espai relacional i de lleure educatiu. Per tant, la importància de procurar la inclusió dels infants amb precarietat econòmica per tal de garantir aquest servei esdevé prioritari. Tinència d'Alcaldia de Qualitat de Vida, Igualtat i Esports 29 Regidoria de Família, Infància, Usos del Temps i Discapacitats Mesura de govern. Juny 2012 2.5. Els menjadors escolars a la Ciutat de Barcelona L’Ajuntament de Barcelona ha aportat 1.289.028 euros al 2012 per garantir que tots els infants de la ciutat de Barcelona, que necessiten beques, puguin accedir al menjador escolar. Tinència d'Alcaldia de Qualitat de Vida, Igualtat i Esports 30 Regidoria de Família, Infància, Usos del Temps i Discapacitats Mesura de govern. Juny 2012 2.6. El Projecte Proinfància L’Ajuntament de Barcelona ha signat un conveni de col·laboració amb la Fundació La Caixa l’objecte del qual és coordinar les actuacions del programa Proinfancia de la Fundació La Caixa i els recursos municipals per racionalitzar i optimitzar els recursos. Els objectius són:  Identificar i analitzar conjuntament la distribució territorial de les situacions de vulnerabilitat social i en risc d'exclusió d’infants i famílies del municipi de Barcelona, així com la distribució dels recursos socials i si aquesta té correlació amb la de les necessitats. Tinència d'Alcaldia de Qualitat de Vida, Igualtat i Esports 31 Regidoria de Família, Infància, Usos del Temps i Discapacitats Mesura de govern. Juny 2012 2.6. El Projecte Proinfància  Anar cap a la definició d’ una cartera de serveis conjunta que permeti respondre a les necessitats dels infants i les seves famílies i optimitzar els recursos econòmics públics i privats que es doten per als col·lectius abans esmentats.  Promoure el treball en xarxa com a millor resposta organitzativa per al desenvolupament de l'acció social, aprofitant els recursos públics i privats existents i el territori i els projectes d'actuació de caràcter innovador aportats per entitats col·laboradores especialitzades en els serveis i recursos contemplats en el Programa. Tinència d'Alcaldia de Qualitat de Vida, Igualtat i Esports 32 Regidoria de Família, Infància, Usos del Temps i Discapacitats Mesura de govern. Juny 2012 INFORME EXECUTIU MESURA DE GOVERN Aprovació de 6 accions que incideixen sobre 5 projectes N. Acció Projectes Cost 2012 1 Centres Oberts 86.030 € 2 Centres Oberts: dotació extraordinària i puntual 74.000 € 3 Projecte de famílies amb Càritas 210.000 €(*) 4 Menjadors escolars de la ciutat de BCN 1.289.028 € 5 SAIF Fundació Quatre Vents 25.000 € 6 Proinfància de la Fundació La Caixa 0 € TOTAL 1.684.058 euros (*) Cost estimat Tinència d'Alcaldia de Qualitat de Vida, Igualtat i Esports 33 Regidoria de Família, Infància, Usos del Temps i Discapacitats Tinència d'Alcaldia de Qualitat de Vida, Igualtat i Esports 34 Regidoria de Família, Infància, Usos del Temps i Discapacitats