Mesura de Govern per a la creació de la Taula d’entitats de serveis socials del Districte de Sarrià- Sant Gervasi. Mesura de Govern per a la creació de la Taula d’entitats de serveis socials del Districte de Sarrià-Sant Gervasi. » 00. Justificació La nostra societat es troba sotmesa a una greu crisis econòmica i social que està afectant a gran part de la ciutadania i que està fent trontollar les bases del nostre Estat del benestar, amb un increment de famílies i persones en situació de vulnerabilitat laboral, social i personal. El govern d’aquest districte i també de la ciutat, és plenament conscient d’aquesta situació, per aquest motiu, la principal prioritat d’aquest govern és la qualitat de vida de la ciutadania. Això és concreta en incrementar les partides destinades a l’atenció social més la destinada a la promoció d’actuacions envers les famílies, la infància, els adolescents, els joves, les dones i la gent gran del districte. Conscients que hem de treballar plegats per tal que les necessitats no esdevinguin més àmplies i sobretot no esdevinguin cronificades, des de l’Ajuntament de Barcelona s’ha incrementat la despesa social. En aquest sentit, el govern del districte aposta per a impulsar mesures per a reforçar totes aquelles polítiques socials per a atendre els veïns i veïnes de Sarrià-Sant Gervasi, especialment aquells que, per les circumstàncies actuals, estan en una situació més vulnerable. Els serveis socials estan en relació amb altres serveis i amb entitats i només d’ aquesta manera podem garantir una acció compartida. Per això és bàsic un treball conjunt entre entitats, ciutadans i ciutadanes i Administració. Aquest treball conjunt pretén posar en vàlua allò que les entitats fan establir sinèrgies de col·laboració, pretén sumar per arribar més lluny. Les entitats, de fet, ja estan creant xarxes de col·laboració per atendre les noves situacions socials que se’ls presenten, les entitats i associacions, els ciutadans i ciutadanes ja estan fent de detectors, d’altaveu i de passarel•la per connectar aquestes necessitats amb els serveis que dona l’ Administració, aquesta funció és bàsica per poder atendre la ciutadania i optimitzar al màxim els recursos públics. » 01. Objectius Els objectius de la taula s’emmarquen dintre de l’àmbit de l’acció comunitària. Entenem per acció comunitària aquelles pràctiques que impliquen treballar amb la comunitat per tal que aquesta esdevingui protagonista de les seves transformacions. www.bcn.cat 1 L’objectiu de l’acció comunitària persegueix aconseguir algun tipus de canvi, de transformació social, que tingui una incidència positiva sobre les condicions de vida i de convivència de la gent. Per tant implica treballar les relacions entre les persones. En l’àmbit dels serveis socials una acció comunitària és aquella acció que mostra obertura per a iniciar projectes però també que ja és capaç de col·laborar amb projectes que estan en marxa per tal de no duplicar i sumar esforços. La taula ha d’esdevenir, per tant, un lloc de trobada de les entitats, i els responsables polítics del Districte. Un espai on rebre i donar informació, on poder exposar allò que s’està fent per tal d’evitar la duplicitat i afavorir projectes coordinats. També ha d’esdevenir un espai on reflexionar i si s’escau, on treballar els temes que es considerin necessaris i proposar nous projectes concrets. Per tant en aquesta taula es mostrarien accions com: » exposar bones pràctiques de les entitats o convidar entitats de fora que creiem que treballen aspectes que volem incorporar » fomentar l’expertesa, posant en valor el propi capital humà que tenim a la comissió i rebre assessorament d’experts externs, quan sigui necessari » expressar necessitats de les entitats i possibles col•laboracions » exposar informació sobre dades socials del districte per part de l’ Administració Els objectius generals propis de la taula són: » Oferir un espai de trobada a les entitats i associacions del districte amb responsables dels programes socials a l’Ajuntament de Barcelona. Les reflexions han de permetre avançar. » Fomentar que les entitats i associacions puguin posar en comú que estan fent per tal d’establir sinergies de col•laboració i evitar duplicitats. Fomentar l’acció comunitària. » Afavorir “bones pràctiques” del teixit associatiu relacionades amb l’atenció a les persones i recollir-les. » Oferir informació relativa a dades socials del districte i de l’acció del govern. » Visualitzar la responsabilitat de l’administració per potenciar aquells valors socials ja existents de corresponsabilitat, col·laboració i solidaritat amb un objectiu clar: millorar la qualitat de vida de les persones. » 02. Activitats i Accions Algunes actuacions del Districte que s’estan duent a terme d’acord amb el PAM i el PAD: » Implantació del Projecte Radars a Sant Gervasi-Galvany. Treballs per a la implantació del projecte RADARS, per prevenir principalment l’aïllament de persones grans soles. Amb especial èmfasis dels col·lectius més vulnerables i a les zones de muntanya. S’està treballant a Sant Gervasi-Galvany amb una important implicació de les www.bcn.cat 2 associacions de veïns. Algunes dades del projecte: 42 persones detectades, 23 radars veïnals i 12 Radars comercials. » La posada en funcionament dels nous centres de serveis socials de Sarrià i de Sant Gervasi. » Impuls i participació de l’Àrea a la taula solidària d’aliments, formada per entitats del sector del comerç i distribució d’aliments i per les entitats socials de referència, que treballa amb l’objectiu de promoure un nou model de distribució d’aliments a la ciutat de Barcelona, que entre d’altres millores, pretén que sigui més eficient, i que dignifiqui el procés de repartiment vers l’usuari . » Acords de col·laboració IMSS i Consorci d’Educació per a garantir la cobertura de les necessitats alimentàries dels alumnes. S’ha establert un protocol conjunt per a millorar de la detecció de les necessitats d’alimentació d’infants escolaritzats, mitjançant l’activació de les comissions socials, i amb la finalitat d’activar ajuts econòmics per complementar beques menjador o per garantir en tot cas la suficiència d’alimentació dels infants. » Conveni de col·laboració amb el projecte d’atenció integral a persones sense llar que gestiona el Centre d’Acollida Assis per ser un marc de referència de baixa exigència per a persones sense llar que hi accedeixen per tal d’oferir-los acollida, acompanyament, assistència social i canalització de demandes. El programa d’actuació es basa d’una banda en la lluita contra la pobresa, la vulnerabilitat i per la inclusió social i de l’altra pel foment de l’acció social comunitària i el voluntariat social. Compta amb un equip humà de 8 professionals i 160 voluntaris. » Posada en funcionament del menjador social a Sarrià. Per donar resposta a les persones que més ho necessiten funciona aquest servei de menjador que dona dinar cada dia a 80 persones i té el seu espai al carrer Isaac Albèniz. » Contractació amb clàusules socials La inclusió de clàusules socials vol assolir l’objectiu d’inserir laboralment a persones en situació d'exclusió o risc social, i així generar ocupació i estabilitat laboral. Per tant, aquesta és una mesura de contractació responsable que vol afavorir la inclusió laboral d’alguns col•lectius diana que hem identificat com a prioritaris, en aquest moment i en aquest context de crisi econòmica. » Centre d’allotjament temporal Hort de la Vila. Hem posat en funcionament el Centre d’Allotjament Temporal Familiar Hort de la Vila. Aquest centre disposa de 60 habitacions individuals i dobles i està destinat a cobrir la necessitat d’allotjament de persones soles. » Projecte Xarxa Solidària i d’Intercanvi. Es tracta d’acció comunitària impulsada des de serveis socials amb un plafó d’anuncis a on s’ofereix un espai de comunicació que, potser, podrà facilitar que es resolguin algunes d’aquestes necessitats bàsiques, des de la proximitat, aprofitant els recursos de la pròpia comunitat i enfortint els vincles socials i relacionals dels veïns i veïnes del barri de Sarrià. Per donar a conèixer aquesta iniciativa s’han fet diverses presentacions a les següents institucions i/o entitats: CAP Bonaplata, Fundació Bayt al-Thaqafa, Fundació Auxilia, Banc del Temps, Centre Cívic l’ Elèctric, Centre Cívic Sarrià, Casal Gent Gran Can Fàbregas, Escola Mare de Dèu del Roser, CEIP Nabí, Casal Rectoret CEIP Xiprers, Petit Drac, Oficina d'Habitatge, i s’ha realitzat una Xerrada presentació del projecte a la Casa Orlandai dirigit a la gent del barri. Assistents: 14 persones. » Dins del Projecte Gent de Les Planes. S'ha iniciat un projecte dirigit a adolescents del territori en el que a partir d’un taller de teatre s’incideix en aspectes relacionals i de l’entorn territorial dels menors. El grup compta de mitjana de 8 participants. Les entitats de Sarrià-Sant Gervasi han mostrat sempre una gran sensibilitat per a l’atenció social, i en aquests moments de greu crisi econòmica això es tradueix en el fet que moltes d’aquestes entitats, duguin a terme al llarg de l’any gran quantitat d’activitats de sensibilització i www.bcn.cat 3 ajuda a les persones que més ho necessiten, establint en alguns casos convenis de col·laboració amb entitats del tercer sector social. » 03. Participants Tots els membres de l’actual comissió de serveis socials estan convidats a ser membres de la taula. La taula també està oberta a totes aquelles entitats que hi vulguin participar. Des del districte es vetllarà i s’afavorirà que tots els sectors hi siguin representats, entenent que tots han d’aportar i tots estan treballant, de fet, en aquesta línia, la taula vol aplegar representants de tots els sectors de la nostra societat. La taula recollirà representants de: » Associacions de veïns » Associacions de Comerciants » Entitats del tercer sector » Centres de Serveis Socials » Parròquies » EAIAS » Grups municipals: un representant de cada grup municipal i el govern. » 04. Calendari i Funcionament La taula és l’espai de trobada. Si es considerés necessari es podran formar comissions de treball que els membres de la taula considerin per tractar temes concrets. La presidència de la taula l’ostentarà la Consellera de Qualitat de Vida que podrà delegar en un altre membre de la Comissió de govern del districte. La taula estarà assistida pel director del Servei a les Persones, que n’ostentarà el càrrec de Secretari de la taula i de la Directora de Serveis Socials de territori. La taula es reunirà, com a mínim, dos cops l’ any. » 05. Avaluació La pròpia taula ha de valorar l’interès del funcionament i de la seva existència. Tot i així relacionem els indicadors quantitatius i qualitatius que han de permetre obtenir informació sobre el desenvolupament de la mesura que presentem, el seu impacte i, alhora, realitzar els ajustos necessaris al projecte. » Grau de satisfacció de les entitats que hi participen » Grau de valoració d’utilitat d’ assistir-hi. Aquestes dades ens permetran elaborar avaluacions anuals, indicaran tendències i ens ajudaran a determinar quines són les noves actuacions a desenvolupar i quines millores o canvis cal incorporar a la taula. Seran presentades periòdicament a la pròpia taula, per al seu debat i la seva valoració. www.bcn.cat 4