Ajuntament ~ S Si de Barcelona Regidoria de Mobilitat i Seguretat PI. Caries P1 1 Sunyer, 8 lO, 3r 08002 Barcelona 1 Espanya Telefon 34 3 1402 33 58 Fax 34·3 1 402 34 82 CONSELL PLENARI Mesura de Govern: Efecte 2000 • Mesures desenvolupades per L'Ajuntament de Barcelona enfront el canvi 1999-2000 • Pla d'emergéncia municipal davant de les contingéncies derivades de l'efecte 2000 Barcelona, 22 de desembre de 1999 Ajuntament ~ de Barcelona Regidoria de Mobilitat i Seguretat PI. Cari es Pi 1 Sunyer, 8-10, 3r 08002 Barcelona Teleton 34·3 1 402 33 58 Fax 34 3 1 402 34 8? ~ESURESDESENVOLUPADESPER L'AJUNTAMENT DE BARCELONA ENFRONT EL CANVI 1999-2000 BARCELONA. 22 DE DESEMBRE DE 1999 1 Des de fa dos anys (1997) s'ha estat treballant en l'analisi i propostes de caire preventiu per fer front al canvi d'any 1999-2000 a la ciutat de Barcelona. S'ha constitu"it una Comissió Técnica amb representants de tots els sectors municipals i les empreses deis serveis basics de la ciutat, realitzant-se reunions de treball i coordinació en dos ambits: - lntern, coordinat per l'lnstitut Municipal d'lnformatica, per analitzar tots els aspectes de caracter informatic, comunicacions i subministrament de serveis. - Extern, coordinat per Servei de Protecció Civil Municipal per la verificació i seguiment de tates les mesures de seguretat que les empreses de serveis basics havien de realitzar per tal de garantir el correcte funcionament deis seus sistemes de subministrament a la població. De les reunions de treball i coordinació s'han adoptat les següents mesures: - Caracter intern: 1. L'I.M.I. ha adequat tots els serveis informatics de I'Ajuntament per preservar-los de possibles deficiéncies enfront l'efecte informatic. 2. Serveis Generals, tot i !'existencia de doble escomesa eléctrica, instal·lara en tots els edificis municipals crítics grups electrógens per garantir el subministrament eléctric. 3. El Sector de la Via Pública disposa de les certificacions de tots els sistemes de senyalització, comunicacions, vehicles, etc. - Caracter extern: Les empreses de serveis basics i entitats de la ciutat que han participat en les reunions de treball i s'han compromés en garantir els serveis són les següents: - Fecsa-Enher - Telefónica, S.A. - Gas Natural, S.A. - Societat General d'Aigües de Barcelona - Autoritat Portuaria de Barcelona - Capitanía Marítima de Barcelona - Entitat Metropolitana del Transport - Ferrocarrils de la Generalitat - Transport Metropolita de Barcelona - RENFE - 061 (Societat Coordinadora d'Urgéncies de Barcelona , S.A. ) - lnstitut Municipal de Salut Pública BARCELONA. 22 DE DESEMBRE! DE 1999 2 A més de les mesures de caracter preventiu i d'autoprotecció que s'han adoptat i l'alt nivell de certificació de fiabilitat deis sistemes obtingut, s'ha desenvolupat un Pla d'Emergéncia enfront contingéncies derivades de l'efecte 2000 (s'adjunta copia). Les mesures que s'estableixen en aquest Pla són: 1. Constituir una Taula de Coordinació Operativa (o Comité de Crisis) per coordinar les accions: • Data, horari, lloc: - Des del 31.12.99 a les 12.00 hrs. fins a 1'1.1.2000 a les 12.00 hrs., Sector Via Pública. • Participants: - SPEIS - Guardia Urbana - SCUB, S.A.-061 - Manteniment i Serveis - Transports i Circulació - Protecció Civil - Gabinet de premsa - IMI - Empreses de serveis 2. Coordinació amb els nivells autonómic i estatal: A la Taula de Coordinació Municipal li correspon el primer nivell de les accions d'emergéncia a nivell local i estara comunicada amb les sales de coordinació a nivell autonómic i estatal amb personal propi per garantir una comunicació directa. BARCELONA. 22 DE DESEMBRE DE 1999 3 PLA D'EMERGENCIA MUNICIPAL DAV ANT DE LES CONTINGENCIES DERIVA DES DE L'EFECTE 2000 (RESU M) BARCELONA. 22 DE DESEMBRE DE 1999 4 1. OBJECTIU La finalitat d'aquest pla és fixar els criteris i les accions a dur a terme per tots els serveis municipals i per les empreses de serveis de la ciutat per garantir el normal funcionament a la ciutat, davant els possibles riscos derivats de l'efecte 2000. 2. ANÁLISI DE RISCOS • Els derivats per fallades en algun sistema informatic, que no s'hagi pogut detectar i corregir, que puguin afectar el normal funcionament de la ciutat. • Els derivats d'efectes externs a la ciutat (efecte dominó). • Efectes puntuals derivats de l'ús massiu deis serveis, per !'especial significació de la data (actes, festes, etc.). 3. RECURSOS EMPRAT S lnterns: Tots els recursos materials i humans deis serveis operatius municipals. Externs: Tots els disponibles de les empreses de serveis a la ciutat. 4. MESURES D' AUTOPROTECCIÓ 4.1. Subministrament electric Cada edifici o instal·lació municipal té garantit el subministrament per les empreses eléctriques i de forma alternativa, cada instal·lació crítica de I'Ajuntament disposa d'un grup electrogen. 4.2. Comunicacions Comunicacions de veu Les comunicacions de veu telefóniques estan garantides per Telefónica a través de la xarxa lbercom municipal, de forma alternativa també existeix la xarxa de telefonía móbil amb diferents operadors. BARCELONA. 22 DE OESEMBRE DE 1999 5 A banda d'aquestes xarxes es disposa de 3 línies punt a punt proporcionats per Telefónica , independents d'aquestes xarxes, entre el Centre de Control del Transit i Guardia Urbana, Guardia Urbana i Bombers i Guardia Urbana i Cos Nacional de Policía. També es disposa de la xarxa propia de radiocomunicacions mobils terrestre de GUB i SPEIS amb terminals portatils i terrestres. Comunicacions de dades La xarxa corporativa esta garantida per I'I.M.I com s'ha comentat i en determinats punts depén del subministrament eléctric que s'ha reforc;:at amb grups. A més es disposa de la xarxa X25 de Telefónica que podría ser operativa i actuar coma xarxa auxiliar. Comunicacions d'imatges Es disposa de la xarxa propia de circuit tancat de televisió, CCTV, pero que en principi depén del subministrament eléctric a les ca meres. 5. PROCEDIMENTS O' ACTUACIÓ 1 COORDINACIÓ 5.1. Alerta S'activen el pla basic d'emergéncia i tots els plans específics d'emergéncia municipal, corresponents a serveis basics i altres riscos que puguin afectar a la ciutat, en el primer nivel! d'alerta. 5.2. Operatius Tots els serveis operatius d'emergéncia municipal Bombers Guardia Urbana Manteniment i Serveis Transports i Circulació SCUBSA-061 Emergéncies Socials ajusten els seus procediments d'actuació al nivel! d'alerta que fixa cada pla. BARCELONA, 22 DE DESEMBRE DE 1999 6 5.3. Taula de coordinació operativa 1 Comite de crisi A efectes de coordinar les accions que es puguin generar es disposa d'una Taula de coordinació o Comité de crisi. - Funció: coordinar les possibles accions que puguin esdevenir deis riscos assenyalats. • Data/horari - Des del 31.12.99 a les 12.00 hrs. fins a 1'1.1.2000 a les 12.00 hrs. • Participants - Bombers - Guardia Urbana - SCUB, S.A.-061 - Manteniment i Serveis - Protecció Civil - Gabinet de premsa - IMI - Empreses de serveis • Lloc: 3a. Planta Vía Pública 6. ACTUALITZACIÓ 1 SEGUIMENT • L'actualització del pla i el seu seguiment sera coordinat pel Sector de la Via Pública. 7. COORDINACIÓ AMB ELS NIVELLS AUTONÓMIC 1E STATAL • A la taula de coordinació de I'Ajuntament de Barcelona , li correspon el primer nivel! d'accions en l'ambit local. • El segon nivel! li correspon a la Comunitat Autónoma (Generalitat de Catalunya). • El tercer nivellli correspon a I'Estat (Delegació del Govern). - Es mantindra una comunicació directa entre tots tres nivells de coordinació. BARCELONA, 22 OE OESEMBRe OE 1999 7