REGLAMENT INTERN D’ORGANITZACIÓ I FUNCIONAMENT DEL DISTRICTE SANTS - MONTJUïC (Document aprovat definitivament pel Consell de Districte en data 7 de maig de 2009 amb les modificacions introduïdes pel mateix Consell en sessió de 31 de gener de 2012 ratificat pel Plenari del Consell Municipal en sessió de data 24 de febrer de 2012) 1 TÍTOL PRELIMINAR: DISPOSICIONS GENERALS Article 1.- Àmbit L’àmbit d’aplicació d’aquest Reglament és el Districte de Sants-Montjuïc. Article 2.- Objecte Aquest Reglament concreta i adequa allò que es preveu en les Normes Reguladores del Funcionament dels Districtes (NRFD). En tot allò no contemplat en aquest Reglament intern hi seran d’aplicació les NRFD, el ROM i la Carta Municipal. Article 3.- Composició 1.- El Districte de Sants-Montjuïc està format pels barris de Sants, Sants-Badal, Hostafrancs, La Bordeta, Poble Sec, Font de la Guatlla-Magoria, La Marina del Port i La Marina de Prat Vermell. 2.- El Ple del Consell fixarà els límits i la denominació de cada un d’aquests barris,tenint en compte llurs realitats històriques i socials. Aquest acord s’ha de sotmetre a l’òrgan municipal competent. Article 4.- Competències Les competències del Districte de Sants-Montjuïc són les determinades en el Títol II de les NRFD. TÍTOL I. ORGANITZACIÓ DEL DISTRICTE Capítol 1r: Estructura orgànica Article 5.- Òrgans del districte 1. Els districtes constitueixen una estructura orgànica integrada pels òrgans següents: a) El Consell del Districte b) El President/a del Consell del Districte c) El Regidor/a del Districte d) La Comissió de Govern del Districte e) Les comissions i òrgans consultius i de participació previstes en les NRDF i per aquest Reglament intern. 2. El funcionament del Consell del Districte s’articula a través de la Junta de Portaveus i dels grups municipals de districte. 2 Article 6.- Protocol Tindran la representació institucional del Districte en els actes públics, el President/a , el Regidor/a, els Regidors/es Adscrits/es i els Consellers/es Portaveus dels Grups Polítics (en absència d’algun d’aquests un altre Conseller del seu Grup). Per facilitar aquest representació institucional tots els Grups rebran la informació dels actes amb la suficient antelació. Capítol 2n. El Consell del Districte Article 7.- Naturalesa i composició 1. El Consell del Districte és l'òrgan de representació i participació col·lectiva del districte. 2. El Consell del Districte està integrat per: a) President/a del Consell, b) Dinou Consellers/res, c) Regidor/a de Districte i d) Regidors/res adscrits. 3. El Regidor/a de Districte i els Regidor/res adscrits actuaran amb veu i sense vot. 4. Podran assistir-hi, amb veu i sense vot, el/la gerent del districte, o qualsevol altre persona quan sigui requerida per tal de facilitar la presentació dels punts de l’ordre del dia. 5. El/la cap de la Secretaria del districte actuarà de secretari. Article 8.- Mandat 1. El mandat dels membres del Consell de Districte tindrà la mateixa durada que la del Consistori. 2. Els Consell de Districte s’haurà de constituir com a màxim tres mesos després de la constitució del Consistori. 3. El Consell de Districte treballarà en funcions fins el nomenament dels nous consellers/es sota la presidència del Regidor/a del Districte nomenat amb aquest efecte. 3 Article 9.- Atribucions Correspon al Consell del Districte: 1. Aprovar el Reglament intern d'organització i funcionament del districte. 2. Proposar a l’òrgan municipal competent l’aprovació d’instruments d’ordenació urbanística que afectin l’àmbit territorial del districte. 3. Aprovar el Programa d’actuació del districte i sotmetre’l al Consell Municipal. 4. Proposar als òrgans de govern municipal la inclusió de punts en l’ordre del dia i traslladar les propostes d’acord. 5. Elaborar estudis sobre les necessitats del districte. 6. Emetre informe preceptiu, d’acord amb el que preveu el Reglament Orgànic Municipal, en els procediments següents: a) Programa d’Actuació Municipal. b) Instruments d’ordenació urbanística que afectin l’àmbit territorial del districte. c) Projectes d’equipaments del districte d) Concessió d’habitatges en el territori del districte. e) Desenvolupament del procés de descentralització i participació. f) Peticions i iniciatives individuals i col·lectives de la ciutadania. g) Pressupostos municipals. 7. El control i fiscalització dels òrgans quan l’àmbit territorial sigui el del districte. 8. La resta d’atribucions que li siguin expressament conferides Capítol 3r: El President o Presidenta del Consell del Districte. Article 10.- Nomenament i separació 1. El President o Presidenta del Consell del Districte és nomenat i separat per l’Alcalde o Alcaldessa d’entre els Regidors/es, a proposta del Consell del Districte, reunit en sessió extraordinària i amb aquest efecte. 2. El President o Presidenta del Consell del Districte només podrà exercir el seu dret a vot en cas d’empat. 3. Per raons motivades d’interès municipal general, l'alcalde o alcaldessa podrà suspendre en les seves funcions el president/a del Consell de Districte, donant 4 trasllat de l’acord al Consell Municipal de l'Ajuntament a la primera sessió que celebri per a la seva ratificació. Article 11.- Atribucions Correspon al President/a del Consell de Districte: 1. Representar l'Ajuntament i el districte en la demarcació del districte, sense perjudici de la funció representativa general de l'alcalde. 2. Convocar, presidir i establir l’ordre del dia, d’acord amb la Junta de portaveus, de les sessions del Consell de Districte. 3. Vetllar pel correcte desenvolupament de les sessions del Consell del Districte. 4. Sotmetre al Consell de Districte el projecte de reglament intern d’organització i funcionament del districte. 5. Sotmetre al Consell del Districte la proposta del Pla i del Programa d’Actuació perquè, si s’escau, l’aprovi. 6. Elevar als òrgans municipals les propostes i informes del Consell de Districte. 7. Impulsar els serveis i les obres que es facin en l’àmbit territorial del districte i donar – ne compte al Consell del Districte. 8. Fomentar les relacions de l'Ajuntament amb la ciutadania i les entitats del districte i informar els administrats/administrades de l'activitat municipal mitjançant els corresponents òrgans de participació. 9. Convocar, presidir i establir l’ordre del dia de les sessions dels òrgans de participació en els supòsits que estableixin aquestes Normes. 10. Les altres que li deleguin expressament Article 12.- Suplència En cas vacant, absència o malaltia, la presidència del Consell de Districte serà assumida pel Regidor/a de Districte o pel Regidor/a adscrit/a. L’Alcaldia nomenarà un suplent a proposta del Consell de Districte, proposta que es farà en la mateixa sessió en què s’esculli el President/a. 5 Article 13.- Vicepresident/a L’Alcalde o Alcaldessa nomenarà a proposta del Consell del Districte i d’entre els consellers o conselleres del Districte, un Vicepresident o Vicepresidenta del Consell de Districte en qui es podrà delegar la presidència dels òrgans de participació en els casos previstos en aquestes Normes. Capítol 4rt: Els Consellers i les Conselleres de Districte Article 14.- Nomenament i separació 1. Els Consellers i les Conselleres de Districte seran nomenats i separats per l´Alcalde/Alcaldessa. 2. El seu nomenament i cessament serà a proposta dels Presidents/es dels Grups Municipals amb presència al consistori. El nombre ha d’ésser proporcional als resultats obtinguts en el districte en les eleccions municipals per cadascun dels partits o coalicions que s´hagin presentat en el territori de cadascun dels districtes i que hagin obtingut un mínim del 5% dels vots del districte corresponent. Article 15.- Funcions Són funcions del Conseller/ a de Districte: 1. Assistir a les sessions del Consell del Districte. 2. Assistir a les reunions de les comissions i d’altres òrgans del districte que li correspongui. 3. Proposar, la inclusió a l'ordre del dia de les reunions dels diferents òrgans de participació, així com dels diferents òrgans de govern i comissions de treball del districte, d'assumptes i propostes d'acord que siguin competència de cada un d'aquests òrgans. 4. Presentar propostes, al òrgan competent, sobre necessitats, activitats, problemes qualsevol altre assumpte que sigui significatiu per al districte. 5. Mantenir-se assabentat dels assumptes relacionats amb el districte. 6. Intervenir amb caràcter institucional en les reunions públiques, per afavorir el diàleg amb els ciutadans. 7. Fomentar les relacions de l'Ajuntament amb el moviment associatiu del districte i informar els administrats de l'activitat municipal mitjançant els corresponents òrgans de participació. 6 8. Ésser convocats i assistir als actes públics organitzats pel districte o l'Ajuntament en el seu àmbit territorial, segons estableix l’article 6. 9. Exercir les funcions que li delegui expressament el Regidor/a de Districte o el President/a del Consell de Districte. Article 16.- Drets i deures 1. Els consellers i les conselleres de districte tenen el dret a ser convocats i el deure d’assistir, amb veu i vot, a les sessions dels òrgans que hi formin part, en funció d’aquest reglament. Aquest dret i obligació d’assistència són també exigibles en relació als òrgans dels quals hi formin part en representació expressa del Consell del Districte. 2. Els consellers i les conselleres tenen el dret a obtenir del govern i de l’administració executiva del districte els antecedents, les dades i les informacions que, estant en poder dels serveis municipals, siguin necessaris per al desenvolupament de llurs funcions. El lliurament d’allò que s’hagi sol.licitat es farà efectiu com a màxim quinze dies naturals desprès d’haver-ho demanat, llevat el supòsit de denegació en compliment del disposat a l’art. 12.5 del Reglament orgànic municipal. 3. En la seva condició de membres dels diferents òrgans del Consell del Districte, els consellers/es obtindran informació dels assumptes inclosos en l’ordre del dia dels òrgans dels quals siguin membres mitjançant l’accés als expedients corresponents, en un termini mínim de 5 dies hàbils. Aquest accés s’haurà d’implementar a través de l’estructura executiva del districte. 4. L’Ajuntament vetllarà perquè es reconegui la condició de Conseller o Consellera de Districte en els actes de caràcter institucional convocats pel districte o per l’Ajuntament. Article 17.- Retribucions Els Consellers/es de Districte percebran retribucions per l’exercici de llurs funcions quan es desenvolupin amb dedicació exclusiva o amb dedicació plena. Aquestes retribucions seran les previstes legalment per als règims de dedicació exclusiva i de dedicació parcial dels membres electes, respectivament. Els Consellers/es que no tinguin assignada dedicació exclusiva o plena percebran dietes per l’assistència efectiva a les sessions dels òrgans dels quals formin part, que seran liquidades amb caràcter mensual. 7 Capítol 5è: Els regidors i les regidores adscrits al districte Article 18.- Nomenament L’Alcalde o Alcaldessa podrà nomenar un o més regidors/es adscrits/es al districte per cada un dels grups municipals i a proposta d’aquests. Gaudiran de veu, però no de vot, en els òrgans en què participin, segons allò establert per aquests reglament intern. Capítol 6è: La Junta de Portaveus Article 19.- Composició 1. Es crearà una Junta de portaveus, presidida pel President/a del Consell del Districte o conseller/a en qui delegui. 2. Estarà formada pel Regidor/a del Districte o conseller/a en qui delegui i pels/les portaveus de cada un dels grups polítics presents al Consell del Districte. 3. Els portaveus disposaran de vot ponderat. Article 20.- Atribucions 1. La Junta de Portaveus aprovarà l’ordre del dia de les sessions del Consell de Districte a proposta de la Comissió de Govern del Districte. 2. La Junta de Portaveus determinarà les proposicions o mocions, presentades pels grups municipals, que hauran d’anar al Consell de Districte. En aquest assumpte serà d’aplicació el que determina el Reglament Orgànic Municipal. 3. Per acord de la Junta podran introduir-se modificacions en l’ordre del dia del Consell. 4. Podrà ser objecte de debat per la Junta qualsevol altra qüestió relacionada amb el funcionament de les sessions del Consell. 5. La Junta de Portaveus es reunirà entre 5 i 7 dies hàbils abans de la celebració del Consell de Districte. 8 Capítol 7è: Els Grups Municipals de districte Article 21.- Formació i mitjans 1. Cada grup polític, amb representació al Consell del Districte, formarà un Grup Municipal de districte i designarà un conseller/a portaveu i els consellers/es representants del mateix en les diferents comissions en els casos previstos en aquest reglament. 2. L’organització executiva del districte vetllarà per què els grups municipals disposin dels mitjans materials i humans per a poder desenvolupar la seva tasca de manera adequada. En tot cas disposaran d’un espai físic propi a la seu del Districte degudament equipat. Capítol 8è.: El Regidor o Regidora de Districte. Article 22.- Nomenament El Regidor o Regidora de districte és nomenat directament per l’alcalde o alcaldessa. Article 23.- Atribucions 1. Són atribucions del Regidor o Regidora de Districte: a) Assistir als Consells del Districte amb veu i sense vot. b) Dirigir l’administració del districte i exercir la direcció del personal adscrit. c) Inspeccionar els serveis i les obres del districte. d) Disposar despeses dins el límit de la seva competència, autoritzar i ordenar el pagament i retre comptes. e) Elaborar la plantilla orgànica del districte i definir l’organització dels serveis. f) Vetllar per la protecció ciutadana al districte i adoptar, en el cas d’emergència, les mesures necessàries de caràcter urgent per a la seguretat de les persones i els bens. g) Atendre la direcció dels serveis municipals del districte pel que fa a la firma, resolucions, actes administratius i atribucions relatives a les funcions delegades directament per l'alcalde/alcaldessa i exclusivament en el seu àmbit territorial. h) Assegurar la relació constant del districte amb els diferents sectors de l’Administració municipal. i) Executar els acords dels òrgans col·legiats del districte. j) Convocar i presidir la Comissió de Govern del districte. k) Convocar i presidir les reunions de les comissions consultives de govern l) Convocar i presidir les comissions de treball i altres òrgans executius, i de participació en els supòsits que estableixin aquestes Normes. m) Proposar la inclusió, a l'ordre del dia de les sessions dels diferents òrgans de participació del districte, d'assumptes que siguin competència d'aquests òrgans. 9 n) Fomentar les relacions de l'Ajuntament amb el moviment ciutadà del districte i informar els ciutadans de l'activitat municipal mitjançant els corresponents òrgans de participació. o) Representar els interessos del districte en els òrgans municipals als que assisteixi en la seva qualitat de Regidor/a de Districte. p) Les altres que li delegui l’Alcalde o Alcaldessa. 2. Les funcions de caràcter administratiu i de direcció del Regidor/a del Districte seran vehiculades a través de l’estructura executiva del districte. Article 24.- Delegacions 1. El Regidor/a de Districte podrà delegar les seves funcions pròpies en qualsevol dels altres Regidors vinculats al districte, en el Vicepresident/a del Districte o en els consellers o conselleres. 2. Les atribucions que impliquin exercici d’autoritat només podran delegar - se en un Regidor/a 3. No són susceptibles de delegació aquelles funcions delegades per l’Alcalde/alcaldessa. Article 25.- Conseller/a tècnic/a El Regidor/a de Districte comptarà amb el suport d’un Conseller/a tècnic/a que assumirà també la funció d’impulsar els òrgans de participació i de govern. Capítol 9è.: La Comissió de Govern del Districte Article 26.- Atribucions 1. La Comissió de Govern és l’òrgan executiu que assisteix el Regidor/a del Districte en la direcció del govern del districte.(Art.28.1 NRFD. Aprovat 28-09- 01) 2. La Comissió de Govern tractarà i emetrà informes relatius als assumptes relacionats en l’article 8 d’aquest reglament i, en general, de tots aquells temes que afectin al districte. 3. La Comissió de Govern proposarà l’agenda del Consell de Districte i fixarà la de les Comissions Consultives del Govern, atenent al que diu l’article 31.3. 4. En l’exercici de totes aquelles atribucions delegades pel Consell de Districte, s’haurà d’informar preceptivament en la primera sessió ordinària. Article 27.- Composició 10 1. La Comissió de govern serà formada pel Regidor/a de districte, que actuarà de president, i, com a mínim, cinc consellers o conselleres. 2. Actuarà de Secretari/a el/la cap de la Secretaria del Districte. 3. El nomenament i la separació dels conselleres i conselleres del districte membres de la Comissió de govern correspondrà al Regidor/a del Districte que haurà de designar-los d’entre els consellers i conselleres del Districte i donar-ne compte al Consell. 4. A les reunions de la Comissió de Govern del Districte podran assistir-hi, amb caràcter informatiu, totes aquelles persones que el Regidor/a de Districte estimi convenient, a fi i efecte d’ajudar al millor procés de presa de decisions. Amb caràcter habitual hi podran assistir-hi, amb veu i sense vot, el/la Gerent/a del Districte i el Conseller/a Tècnic/a del districte. Article 28.- Sessions La Comissió de Govern es reunirà una vegada al mes de forma ordinària i, de manera extraordinària, quan ho estimi oportú la mateixa Comissió o el Regidor/a del Districte. Article 29.- Estatut dels membres de la Comissió 1. Els consellers i conselleres membres de la Comissió de Govern podran exercir – per delegació del Regidor/a de Districte - la presidència de les Comissions Consultives de govern determinades en aquest Reglament. Capítol 10è.: Les Comissions Consultives de Govern. Article 30.- Naturalesa i nombre 1. A efectes informatius, de participació ciutadana i d’assistència a la gestió, es crearan Comissions Consultives de Govern. 2. Aquestes comissions podran ser estables o especials en funció dels assumptes a tractar. 3. Per iniciativa de la Comissió de Govern, i amb l’aprovació del Consell del Districte, es podran crear totes aquelles altres comissions que es cregui convenient 4. En el districte es crearan amb caràcter permanent les comissions de: Medi ambient, urbanisme i obres; Serveis a les persones i benestar social; Via Pública, seguretat, mobilitat i serveis municipals. 11 Article 31.- Composició, funcions i règim de funcionament 1. Les Comissions Consultives de Govern estaran integrades per un/a representant de cada grup municipal de districte, que disposaran de vot ponderat, i pels Regidors/es adscrits/es, amb veu i sense vot. 2. Les Comissions Consultives de govern seran presidides pel Regidor/a de Districte que podrà delegar en els consellers/es membres de la Comissió de Govern del Districte. 3. Les Comissions Consultives de Govern debatran els assumptes de la seva competència que figurin en l’ordre del dia provisional de la propera sessió del Consell de Districte. També podran proposar a la Comissió de Govern del Districte temes a debatre en el Consell del Districte, en el preceptiu torn obert de paraules que ha de figurar en l’ordre del dia de les Comissions Consultives. 4. Les Comissions es reuniran de manera ordinària abans de la convocatòria de cada Junta de Portaveus i de manera extraordinària quan siguin convocades pel seu President/a. 5. Les Comissions Consultives de Govern seran obertes a la ciutadania del districte. Podran intervenir en els punts de l’ordre del dia, abans o després dels Consellers/es de Districte, però sempre abans que es votin el tema d’aquell punt de l’ordre del dia. 6. Les Comissions podran reunir-se, en funció dels temes a tractar, de manera conjunta i/o amb caràcter territorial. 7. La convocatòria i l’ordre del dia de les Comissions seran públics, a través de la pàgina web. Així mateix, es crearà un fitxer d’entitats i persones interessades que rebran l’avís de la convocatòria per correu electrònic, 5 dies abans de la data prevista per la seva celebració, remetent als convocats la documentació necessària. TÍTOL II.- RÈGIM DE FUNCIONAMENT DEL CONSELL DEL DISTRICTE Article 32.- Iniciativa per a l’adopció d’acords 1. La iniciativa ordinària en el procés de formació de la voluntat del Consell de Districte correspon, un cop preparats els expedients per l’Administració executiva, a la Comissió de Govern del Districte, sense perjudici de la iniciativa derivada dels instruments de participació ciutadana previstos en les NRFD. 12 2. Les iniciatives dirigides al Consell hauran de ser dictaminades o informades per la Comissió de Govern del districte, llevat dels supòsits de les mocions o proposicions que hauran de ser considerades per la Junta de portaveus. 3. Per la celebració d’un Consell de Districte s’hauran de realitzar prèviament els següents passos: la Comissió de Govern fixarà un ordre del dia provisional, després es reuniran les Comissions Consultives que facin al cas segons els temes que s’hagin de debatre en el Consell, i posteriorment la Comissió de Govern proposarà l’ordre del dia definitiu a la Junta de Portaveus, la qual, amb les modificacions que consideri oportunes, l’aprovarà. Article 33.- Celebració de sessions 1. El Consell del Districte es reunirà en sessió ordinària una vegada cada dos mesos , i en sessió extraordinària cada cop que sigui convocat pel seu President/ a, que sigui sol·licitat per una quarta part del Consell o per la Comissió de Govern del Districte. 2. Totes les sessions del Consell seran públiques. La participació dels ciutadans en les sessions dels Consells de Districte es desenvoluparà de conformitat amb aquest Reglament i amb les NRFD. 3. El president o la presidenta del consell del districte, amb comunicat a la Comissió de Govern del Districte i comunicat a la Junta de portaveus, podrà, de manera extraordinària i motivadament, ajornar el Consell del Districte. Article 34.- Estructura de l’Ordre del dia L’ordre del dia de les sessions ordinàries del Consell de Districte s’estructurarà d’acord amb els apartats següents: 1. Aprovació de l’acta de la sessió anterior 2. Part informativa: Informació del govern del districte, que inclou les mesures o iniciatives del govern, el desenvolupament del PAM i del Pressupost del Districte, el despatx d’ofici i l’ informe del Regidor o Regidora del Districte. Els Grups Municipals rebran informació escrita 5 dies abans del Plenari dels temes que es tractaran en aquesta part informativa. 3. Part decisòria: Propostes d’acord i proposicions, sense perjudici de les mocions que puguin presentar-se amb posterioritat. 4. Part d’impuls i control: Fiscalització dels òrgans de govern a través de la presentació de precs, preguntes i declaracions de grup i seguiment dels acords 13 aprovats en sessions anteriors, sense perjudici de les mocions que puguin presentar-se amb posterioritat per motius d’urgència. 5. Declaracions institucionals sobre aspectes d’interès general de la col·lectivitat del districte. Article 35.- Debats 1. Els grups polítics presents en el Consell del Districte podran intervenir en cada un dels punts de l’ordre del dia. Primer intervindran seguint un ordre de menor a major nombre de consellers/es i /o representativitat, els grups de l’oposició i després, en el mateix ordre, els grups de l’equip de govern. 2. El ponent de cada un dels punts obrirà i, després de la intervenció dels grups i de l’establiment de la posició de vot –si procedeix -, tancarà els debats. 3. El President o la Presidenta establirà un segon torn d’intervencions en algun punt de l’ordre del dia, a petició dels consellers/eres. 4. El vot no serà en cap cas delegable, excepte la delegació del vot que poden fer els consellers i conselleres per motiu d’una baixa de maternitat o paternitat en un altre conseller/consellera . Aquesta delegació de vot per motiu de baixa de maternitat o paternitat s’ha de fer mitjançant escrit adreçat al president/a del Districte per cada sessió en el qual han de constar els noms de la persona que delega el vot i de la que rep la delegació amb una antelació de 24 hores abans de la cel.lebració d’aquesta. Es podran fer les votacions nominals en lloc de fer-ho el grup, a sol·licitud d’un 25% del Consellers i que pertanyin almenys a 2 Grups Municipals diferents. Caldrà demanar-ho per escrit a l’inici del plenari. Article 36.- Intervencions dels ciutadans/es 1. Les entitats i els ciutadans i les ciutadanes del districte podran intervenir, si ho desitgen, en el transcurs de la sessió sobre els punts dels apartats tercer i quart que figurin en l’ordre del dia de la manera establerta al Reglament intern del districte. 2. Les entitats i els ciutadans i les ciutadanes que desitgin intervenir ho hauran de sol·licitar per escrit abans del començament del Plenari; podran intervenir sempre abans de les votacions d’aquell punt, si n’hi ha. El President/a del Consell de Districte ordenarà el debat i els temps de les intervencions. 3. De manera excepcional un cop finalitzat l’ordre del dia, el President o Presidenta podrà concedir la paraula a les entitats i als ciutadans i ciutadanes assistents que abans del començament de la sessió, hagin formulat per escrit el contingut de la seva intervenció sobre algun tema general d’interès del districte. 14 TÍTOL III.- LA PARTICIPACIÓ CIUTADANA AL DISTRICTE Article 37.- Regulació 1. La promoció de la participació ciutadana fonamentarà tota l'actuació del Districte, en tant que dret fonamental de la ciutadania i principi inspirador de l'administració municipal. 2. Els processos de consulta ciutadana, de participació ciutadana individualitzada, d’iniciativa ciutadana, de comissions arbitrals o de mediació, i, en general totes aquelles qüestions no previstes en aquest Reglament, vindran regulats per les Normes de Participació Ciutadana de l’Ajuntament. Capítol 1r.: El Consell Ciutadà del Districte Secció 1ª: Finalitats Article 38.- Naturalesa El Consell Ciutadà del Districte és el màxim òrgan consultiu i de participació del districte en totes les qüestions referents a les seves competències. S’hi integraran representants de les entitats i associacions, dels demés Consells Sectorials de participació del districte, així com ciutadans i ciutadanes a títol individual. Article 39.- Funcions El Consell Ciutadà del Districte té per objecte: 1. Assessorar al Consell del Districte en la definició de les grans línies de la política i la gestió del districte i generar consens ciutadà sobre els mateixos. 2. Conèixer i debatre, d’acord amb el que estableix el Reglament Orgànic Municipal, el Programa d'Actuació, les Ordenances i Reglaments Generals del districte 3. Conèixer i debatre els pressupostos municipals i els resultats dels indicadors de la gestió municipal, en especial els del Districte. 4. Conèixer i debatre els grans projectes del districte. 15 5. Donar suport als Consells sectorials del districte i conèixer les seves conclusions, iniciatives i deliberacions. Article 40.- Facultats Atès el caràcter consultiu i de participació del Consell, les seves resolucions tindran rang de recomanació per als Òrgans de Govern del districte. I en virtut de les seves competències, podrà: 1. Fer propostes de punts a l’ordre del dia del Consell del Districte. 2. Ser consultat a instàncies del President/a del Consell del Districte, del Regidor/a del Districte o del Consell del Districte. 3. Proposar iniciatives ciutadanes i sol·licitar la convocatòria d’audiències públiques d’àmbit de districte. La representació ciutadana, tant a títol individual com en representació de les entitats, té la mateixa durada de quatre anys, coincidint amb el mandat municipal. Secció 2ª: Composició i funcionament Article 41.- Composició 1. El Consell Ciutadà del Districte està presidit pel President o la Presidenta del Consell del Districte i, per delegació d’aquest/a, feta a l’inici de la legislatura, pel Regidor/a del Districte o Vicepresident/a Es crearà també una vice-presidència associativa, a proposta de les associacions citades a l’article 41.2.c de l’actual Reglament. Les funcions de la Vicepresidència seran: Assistir el/la President/a en aquells assumptes referits al Consell i aquells altres que, amb caràcter especial, li siguin encomanats pel/per la President/a. 2. El Consell Ciutadà del districte està composat per: a. El President/a del Consell del Districte, el Regidor/a del districte, els Regidors/es adscrits i tots/es els Consellers/es de Districte. b. Representants de les associacions i entitats del Districte, en representació dels diferents barris i sectors temàtics, escollits de la manera següent: 16 1. Per Sants, 4 representants – per Hostafrancs, 1 representant – per la Bordeta, 1 representant – per Sants-Badal, 1 representant 2. Per La Marina - Zona Franca, 5 representants.  3. Per Poble Sec, 4 representants.  4. Per Font de la Guatlla, 1 representant. 5. Per cada un dels consells sectorials d’àmbit general  del districte: 1 representant c. Els/les presidents/es de les entitats de segon nivell que hi hagi al districte i estiguin inscrites en el corresponent registre i tinguin el seu àmbit d’actuació en el Districte de Sants-Montjuïc d. Fins a 5 persones de reconeguda vàlua en algun dels següents àmbits: sociocultural, econòmic, empresarial, universitari, esports, de cultura popular,..., nomenats pel Ple, a proposta de la Comissió de Govern. e. Els/les persones i entitats a les que se’ls ha atorgat la Medalla d’Honor de Barcelona, a proposta del Districte. En cas de les entitats, haurà d’assistir el/la president/a. Els membres nomenats per aquest apartat, no seran inclosos per calcular el terç del Consell de ciutadans i ciutadanes. f. Un terç del conjunt dels seus membres estarà format per ciutadans i ciutadanes escollits aleatòriament del padró del districte. g. El Cap de la secretaria tècnica, que actuarà com a secretari/a. h. Podran assistir-hi el Gerent/a i el Conseller/a tècnic del Districte, i en general, tots aquells tècnics que el President/a consideri necessaris per al seu bon funcionament. Article 42.- La Comissió Permanent Es crearà una Comissió permanent. La Comissió permanent és l’òrgan col·legiat encarregat de vetllar per l’impuls i el bon funcionament del Consell Ciutadà del Districte d’acord amb aquest Reglament i en l’exercici de les atribucions previstes a les normes reguladores de la participació ciutadana. La Comissió permanent assisteix i assessora el/la president/a en l’exercici de les seves funcions, especialment pel que fa a l’organització dels treballs i a la preparació de les sessions. Proposa punts de les sessions plenàries del Consell Ciutadà i coordina els possibles grups de treball. La composició de la Comissió permanent és: - President/a del Consell del Districte - Regidor/a del Districte - Un/a conseller/a en representació de cadascun dels grups polítics presents al Consell del Districte 17 - Dos/Dues representants de les entitats de segon grau, un dels quals actuarà com a Vicepresident/a - Dos/Dues representants d’entre els consells sectorials existents - Dos/Dues representants d’entre els/les ciutadans/anes membres - El/La Cap de la Secretaria tècnica, que actuarà com a secretari/ària - Un/a tècnic/a de Participació Ciutadana del Districte, amb veu i sense vot Podran assistir-hi amb veu i sense vot el/la Gerent i el/la Conseller/a tècnic/a del Districte i, en general, aquelles altres persones que el/la President/a i la vice-presidència considerin necessaris per al seu bon funcionament. La Comissió permanent es reunirà de manera ordinària com a mínim dues vegades l’any i les extraordinàries que consideri oportunes a proposta de la presidència o d’un terç dels seus membres. La convocatòria de les sessions de la Comissió permanent anirà acompanyada de l’ordre del dia corresponent, que s’haurà de distribuir entre els membres amb una antelació mínima de cinc dies hàbils. Les sessions extraordinàries hauran de ser convocades, com a mínim, dos dies hàbils abans. Article 43.- Règim electoral El procediment electoral corresponent serà aprovat i tutelat pel Consell de Districte per tal d’assegurar la seva transparència i publicitat, tot garantint la igualtat d’oportunitats entre les associacions candidates. L’equip de govern impulsarà aquest procediment i informarà de les mesures adoptades. Article 44.- Funcionament El Consell Ciutadà del Districte es reunirà, com a mínim, dos cops l’any de manera ordinària i de manera extraordinària cada cop que el convoqui el seu President/a, la majoria dels Consellers/eres del Districte, o a petició de la meitat més u dels seus membres. Capítol 2n.: L’Audiència Pública de l’Estat del Districte. Article 45.- Objecte Amb la finalitat de potenciar la comunicació periòdica entre el Consell del Districte i la ciutadania i de servir com a instància d’interrelació permanent, es convocarà, com a mínim cada dos mesos, l’Audiència Pública de l’estat del districte. 18 Article 46.- Composició i funcionament L’Audiència Pública de l’estat del districte estarà presidit pel President/a del Consell del Districte o Regidor/a del Districte o Conseller/a en qui delegui. Estarà obert a tota la ciutadania i s’hi podrà tractar qualsevol tema relatiu al districte. a) La mesa de l’Audiència pública de l’estat del Districte estarà formada pels consellers/es membres de la Comissió de Govern, el Gerent/a del Districte, i el/la Cap de la Secretaria Tècnica - Jurídica, que actuarà com a secretari/a. b) Assistirà l’estructura executiva del Districte que es consideri oportú i es recomanarà l’assistència dels Consellers/es de Districte dels diferents grups polítics. c) S’aixecarà acta de totes les preguntes i respostes de cada sessió que serà aprovada en la següent sessió. L’acta es lliurarà, com a mínim, vint-i-quatre hores abans de la celebració a les persones interessades que ho hagin reclamat per escrit anteriorment i la resta ho tindrà en la mateixa sessió. d) L’ordre d’intervencions dels ciutadans i la durada de les mateixes, serà establert per la presidència abans de començar el torn d’intervencions. e) Les persones que vulguin intervenir ho hauran de comunicar a la mesa abans de començar l’Audiència Pública f) Els grups polítics rebran l’acta de la sessió anterior i les respostes per escrit com a mínim 48 hores abans de la celebració de l’APED g) La celebració de l’Audiència Pública es publicitarà amb suficient antelació en els equipaments i locals municipals, a més a més de les vies habituals (web, correu, etc.) Capítol 3r.: Les Comissions de Treball i els Consells sectorials i d’equipament. Secció 1ª: Les Comissions de treball. Article 47.- Objecte i règim 1. Per iniciativa de la Comissió de Govern es podran crear comissions de treball per portar a terme estudis i activitats i per a fer el seguiment dels projectes i/o iniciatives que es determinin. 19 2. Les Comissions de treball seran presidides pel Regidor/a del districte o conseller/a en que delegui. 3. Les comissions de treball seran obertes a la participació de la ciutadania, 4. Les comissions de treball podran ser estables o puntuals, i/o vinculats a projectes comunitaris, d’àmbit districte o barri, en funció de la temàtica que s’hi desenvolupi. 5. Es garantirà la presència de tots els Grups Polítics presents al Districte en les Comissions de Treball. Secció 2ª: Els Consells Sectorials. Article 48.- Objecte i composició 1. Per iniciativa de la Comissió de Govern es podran crear Consell sectorials com a instrument de seguiment temàtic entre la tasca de govern del districte i la ciutadania. 2. Els Consells sectorials seran presidits pel Regidor/a de districte o Conseller/a en qui delegui. 3. Existirà un Vicepresident/a escollit d’entre les associacions que hi formen part. 4. Cada Consell sectorial tindrà un reglament propi de composició i funcionament, aprovat pel Consell de Districte a proposta de la Comissió de Govern del Districte, en tot cas, però, hi hauran de formar part: a) El Conseller/a responsable de cada una de les àrees compreses en l’àmbit d’actuació del Consell sectorial. b) Una representació de les entitats vinculades a la temàtica del Consell sectorial, que podran ser, en funció del reglament específic, per elecció o oberta a totes les entitats vinculades que ho desitgin. c) Les entitats gestores d’equipaments municipals vinculats a la temàtica del Consell sectorial seran membres nats del mateix. d) Un Conseller/a representant de cada un dels grups polítics presents al Consell del Districte, el qual podrà anar acompanyat d’un assessor/a. e) Un terç del total de membres seran representants de la ciutadania, a títol individual, escollits entre els usuaris dels equipaments vinculats a la temàtica del consell (si és el cas) i/o persones de reconeguda vàlua vinculades a la temàtica que tracti el Consell sectorial. En qualsevol cas, i per assegurar que es compleix l’objectiu de participació de la ciutadania, aquestes persones seran nomenades per consens pel Consell Sectorial. 20 La regulació de l’elecció vindrà donada pel Reglament intern de cada Consell sectorial. 5. Tindran les funcions de formular propostes d’actuació, emetre informes a iniciativa pròpia o a petició municipal i realitzar un seguiment del funcionament dels serveis i equipaments. 6. Un cop l’any els Consells Sectorials presentaran un informe - balanç de la seva actuació al Consell del Districte. Article 49.- Nombre 1. Al Districte existiran el Consells Sectorials següents: a) Presidència, règim interior, seguretat i mobilitat b) Economia, Empresa i ocupació c) Urbanisme, medi ambient, infraestructures i TIC d) Esports, Qualitat de vida i Igualtat e) Cultura, coneixement, creativitat i innovació f) Salut g) Escolar h) Gent Gran i) Persones amb discapacitat j) Dona k) I tots aquells que el Consell de Districte consideri convenients Secció 3ª: Els Consells d’equipament Article 50.- Composició i funcions 1. Els següents equipaments del Districte disposaran d’un Consell d’equipament: a) Centres Cívics. b) Casals de Barri. c) Equipaments esportius. d) Arxiu Municipal del Districte de Sants-Montjuïc. També qualsevol altre equipament públic del Districte, de titularitat municipal, sigui o no cogestionat pel Districte però que el Consell del Districte consideri convenient que disposi d’un Consell d’equipament. 2. Aquests Consells d’equipament estaran presidits pel Regidor/a de Districte o Conseller/a en qui delegui, que haurà de ser un membre de l’equip de govern del Districte responsable del tema. També formarà part un Conseller membre de l’equip de govern del Districte. Així mateix, en formaran part dos 21 representants de l’entitat gestora de l’equipament, dos representants d’entitats usuàries (escollits entre ells) i 3 representants dels usuaris/es a títol individual, i 1 Conseller de cada Grup Municipal. 3. Un cop cada quatre anys, coincidint amb la renovació del Consell de Districte, es procedirà a la convocatòria d’eleccions per escollir a les entitats usuàries i als ciutadans/es usuaris, informant de la convocatòria al Consell de Districte que en farà el seguiment. 4. Tindran les funcions bàsiques de seguiment de la gestió i de la programació dels mateixos. 5. Un cop l’any els consells d’equipament presentaran un informe al Consell Sectorial corresponent o, en el seu defecte, al Consell Ciutadà, el qual ho farà arribar al Consell del Districte. Capítol 4t: Regulació d’altres processos de participació Article 51.- Altres processos de participació El Consell de Districte regularà els mecanismes d’aplicació d’altres processos participatius que es puguin plantejar en les Normes de Participació Ciutadana. Article 52.- Comunicació dels processos de participació del Districte A fi de facilitar la participació de la ciutadania en el Consell del Districte i en els òrgans de participació previstos en aquest reglament, el Districte emprarà tots els mitjans que tingui a la seva disposició, entre ells correu electrònic, SMS, web, taulers d’anuncis en els locals i equipaments públics. A la web figurarà la convocatòria dels esmentats òrgans, amb expressió específica de l’hora, lloc i ordre del dia dels mateixos, així com si es tracta o no d’una convocatòria oberta. DISPOSICIONS ADDICIONALS Disposició Addicional Primera En tot allò que fa referència al Règim d’acords serà d’aplicació el que determina el Títol 5è en les NRFD. Disposició Addicional Segona: Els òrgans dels districte mantenen les competències que els han estat transferides fins a la data de l’aprovació del present Reglament, sense perjudici 22 que, per l’òrgan municipal que correspongui, es procedeixi a la seva modificació. Disposició Addicional Tercera En la lectura del present Reglament caldrà atenir-se a allò que estableixen les Normes de Participació Ciutadana i les modificacions que en elles es produeixin i que afectin qualsevol element del present Reglament seran d’aplicació automàtica dins l’àmbit d’aquest Reglament. Disposició Addicional Quarta Les modificacions que es produeixin en les Normes de Participació Ciutadana i que afectin a qualsevol disposició d’aquestes Normes Reguladores del Funcionament dels Districtes seran d’aplicació directa. DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA En el moment que es reguli l’elecció de consellers de forma directa per sufragi universal, s’aplicarà l’Estatut del Conseller/a que contemplarà tots aquells aspectes relacionats amb les seves funcions en els districtes. DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA Queda derogat el Reglament de Funcionament Intern del Districte de Sants- Montjuïc de 17 de desembre de 2001 així com les seves posteriors modificacions aprovades pel Consell Plenari de 12 de març de 2002 i pel Consell Plenari de 28 de gener de 2003. 23