Dimarts, 31 de desembre de 2013 Administració Local Ajuntament de Barcelona ANUNCI Expedient núm.: 13DJ041. L’Alcalde, en data de 27 de desembre de 2013, va aprovar el següent acord: RESOLDRE les al·legacions formulades en el tràmit d’informació pública de l’aprovació inicial del Decret de Regulació del sistema d’habilitació i de funcionament de les entitats col·laboradores de l’Ajuntament de Barcelona per a la verificació i el control urbanístic de les obres, de conformitat amb l’informe jurídic de la Direcció de Serveis Jurídics d’Hàbitat Urbà de 19 de desembre de 2013, que s’incorpora a aquest decret a efectes de motivació; APROVAR definitivament la Regulació del sistema d’habilitació i de funcionament de les entitats col·laboradores de l’Ajuntament de Barcelona per a la verificació i el control urbanístic de les obres; PUBLICAR aquest decret i el text íntegre de la Regulació que aprova al Butlletí Oficial de la Província de Barcelona i a la seu electrònica de l’Ajuntament; i COMUNICAR a l’Autoritat Catalana de la Competència l’aprovació definitiva que efectua aquest decret. REGULACIÓ DEL SISTEMA D’HABILITACIÓ I DE FUNCIONAMENT DE LES ENTITATS COL·LABORADORES DE L’AJUNTAMENT DE BARCELONA PER A LA VERIFICACIÓ I EL CONTROL URBANÍSTIC DE LES OBRES Índex Preàmbul Capítol 1. Disposicions generals Article 1. Objecte Article 2. Normativa aplicable Article 3. Definicions Article 4. Funcions de les entitats col·laboradores i formalització Article 5. Modalitats d’habilitació Capítol 2. Organització administrativa del sistema d’habilitació i de funcionament i control i el Registre d’Entitats Col·laboradores per a la Verificació i el Control Urbanístic de les Obres Article 6. El Comitè Tècnic d'Habilitació Article 7. La Comissió d'Habilitació Article 8. El Registre d'Entitats Col·laboradores per a la Verificació i el Control Urbanístic de les Obres Capítol 3. L’habilitació d'entitat col·laboradora Secció Primera. Requisits per a l'obtenció de l'habilitació d'entitat col·laboradora Article 9. Requisits d’organització i del personal Article 10. Incompatibilitats de l’entitat col·laboradora i del seu personal Article 11. Assegurances Secció segona. Procediment per a l’habilitació d’entitat col·laboradora Article 12. Sol·licitud d’habilitació Article 13. Atorgament de l'habilitació d'empresa col·laboradora Article 14. Efectes Article 15. Vigència de l'habilitació Article 16. Publicitat Article 17. Modificació Article 18. Renovació Article 19. Inscripció registral 1 CVE-Núm. de registre: 022013032853 Dimarts, 31 de desembre de 2013 Capítol 4. Règim de funcionament de les entitats col·laboradores Article 20. Drets Article 21. Obligacions Article 22. Exercici de les funcions habilitades Article 23. Memòria de funcionament Article 24. Règim de preus comunicats Article 25. Formació del personal habilitat Capítol 5. Control de les entitats col·laboradores Article 26. Supervisió Article 27. Auditories Article 28. Queixes i reclamacions Article 29. Suspensió i retirada de l’habilitació Article 30. Suspensió i pèrdua de l’habilitació Capítol 6. Potestat sancionadora Article 31. Règim sancionador Article 32. Procediment administratiu sancionador Article 33. Mesures cautelars Disposició addicional primera. Habilitació dels col·legis professionals Disposició addicional segona. Modificació en la composició del Comitè Tècnic d’habilitació i de la Comissió d’Habilitació Disposició addicional tercera. Annex de relació de documents Disposició addicional quarta. Límits dels preus comunicats aplicables l’any 2014 Disposició transitòria primera. Règim provisional Disposició transitòria segona. Informes d’idoneïtat tècnica demanats abans d’1 de gener de 2014 Disposició final primera. Implantació del sistema d’habilitació Disposició final segona. Entrada en vigor Annex. Relació de documents Preàmbul El 25 de febrer de 2011, el Plenari del Consell municipal aprovà definitivament l’Ordenança reguladora dels procediments d’intervenció municipal en les obres. Aquesta Ordenança té com un dels seus objectius la millora i la simplificació dels procediments i com a mitjà, preveu l’emissió d’un informe d’idoneïtat tècnica per tal de garantir que el projecte i la documentació tècnica corresponents als règims de llicència d’obres i de comunicació compleixen amb els requisits d’idoneïtat documental, suficiència i adequació normativa. Amb l’objectiu esmentat, preveu un règim de col·laboració per a l’exercici de les funcions de verificació i control que l’Ajuntament pot encomanar a entitats col·laboradores. L’article 10 de l’Ordenança preveu l’aprovació del sistema d’habilitació i de funcionament d’aquestes entitats per Decret de l’Alcaldia, adoptat mitjançant el procediment normatiu aplicable, i en concreta els aspectes de la regulació. En compliment d’aquesta previsió i d’acord amb el decret de l’Alcaldia de 16 de maig de 2013, s’aprova aquesta regulació que té per objecte el sistema d’habilitació i de funcionament i de control de les entitats col·laboradores de l’Ajuntament per a la verificació i el control urbanístic de les obres. El decret s’estructura, en la seva part dispositiva, en sis capítols i en la seva part final en quatre disposicions addicionals, dues transitòries i dues finals, i s’acompanya d’un annex de relació de documents. La regulació estableix l’objecte, l’organització administrativa del sistema, el Registre d’entitats col·laboradores per a la verificació i el control urbanístic de les obres, el procediment d’habilitació, el règim de funcionament de les entitats, el seu control, la potestat sancionadora i el règim provisional que s’ha d’observar mentre no produeixi efectes la primera habilitació. El capítol 1 preveu l’habilitació d’entitats col·laboradores per a emetre l’informe d’idoneïtat tècnica i els informes de control de les obres –d’execució i de comprovació- previstos a l’article 9.2 de l’Ordenança, diferenciant dues modalitats, l’A i la B, essent la primera l’única que s’implanta de manera immediata sense perjudici del règim provisional que 2 CVE-Núm. de registre: 022013032853 Dimarts, 31 de desembre de 2013 s’estableix per la disposició transitòria primera. La primera fase en la implantació del sistema d’habilitació abasta únicament la modalitat A, que comprèn les funcions de verificació i acreditació. La modalitat B, integrada per les funcions de control d’execució i de comprovació, s’implantarà en una segona fase, en els termes que recull la disposició final primera d’aquesta regulació. El capítol 2 té per objecte els aspectes organitzatius. En aquest sentit, es preveu la intervenció dels dos òrgans administratius referits nominalment per l’Ordenança: el Comitè Tècnic d’Habilitació i la Comissió d’Habilitació. És la pròpia Ordenança que atribueix a l’Alcalde, en exercici de la potestat d’autoorganització, l’establiment de la composició, funcions i règim de funcionament dels òrgans administratius esmentats. Aquesta organització es completa amb la creació d’un Registre d’Entitats Col·laboradores per a la Verificació i Control Urbanístic de les Obres, en el que la inscripció, que es practica d’ofici una vegada es té constància del compliment dels requisits d’eficàcia exigits per a l’habilitació, és el tràmit final que permet finalment a les entitats col·laboradores l’inici de les funcions per a la qual han sol·licitat l’habilitació. El capítol 3 estableix els requisits per a l’obtenció de l’habilitació com entitat col·laboradora i els tràmits del procediment. La resolució del procediment d’habilitació correspon a la Comissió d’Habilitació, que una vegada dictada té una vigència de cinc anys. És a partir d’aquest moment, que l’entitat col·laboradora ha de donar compliment als requeriments d’interoperabilitat i d’intercanvi d’informació que s’exigeixen per a poder operar les funcions habilitades. En el moment que a instància de l’entitat col·laboradora es comprova el compliment del requisit d’eficàcia esmentat, el Comitè Tècnic d’Habilitació ha de procedir, d’ofici, a la inscripció de la resolució d’habilitació en el Registre d’Entitats Col·laboradores per a la Verificació i Control Urbanístic de les Obres. El capítol 4 enumera els drets i obligacions de les entitats col·laborades. Destaca especialment la regulació del règim dels preus comunicats previst per l’Ordenança, els quals s’han de fixar anualment sense perjudici de la facultat de revisió que s’atribueix a la Comissió de Govern. El capítol 5 tracta del control de les entitats col·laboradores que resten subjectes a la supervisió municipal i al sistema d’auditoria de seguiment. Es preveu la possibilitat d’auditories extraordinàries per raons justificades, que pot exigir la Comissió d’Habilitació. El capítol 6 disposa el règim de la potestat sancionadora, que en aquest àmbit es recondueix, quant al règim d’infraccions i sancions, a les tipificades per la Llei 26/2010, de 3 d’agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya i, quant al procediment, a l’Ordenança municipal reguladora del procediment sancionador. Es recull expressament la possibilitat d’adoptar, com a mesura cautelar, la suspensió de l’habilitació de l’entitat col·laboradora o dels seu personal, també a l’empara de la referida Llei 26/2010. De la part final del decret es destaquen la disposició addicional primera, sobre l’habilitació dels col·legis professionals, atès que l’Ordenança estableix que s’han de tenir en compte les particularitats organitzatives de les corporacions de dret públic, i les disposicions transitòries que disposen el règim provisional que s’ha d’observar des de l’entrada en vigor de la regulació aprovada per aquest decret fins el moment en què es produeixi la primera habilitació. Durant aquest període provisional es poden formalitzar convenis de delegació de facultats amb els col·legis professionals, tal i com preveu l’Ordenança, i també contractes de serveis amb entitats amb la finalitat de garantir la continuïtat en l’emissió dels informes d’idoneïtat tècnica a partir de l’1 de gener de 2014, en congruència amb allò acordat pel Decret d’Alcaldia de 16 de maig de 2013, dictat en compliment de la resolució del Tribunal Català de Defensa de la Competència de 17 d’abril de 2013. Per últim, la disposició final segona preveu l’entrada en vigor el mateix dia de la publicació, amb la finalitat d’implementar el sistema d’habilitació el més aviat possible, tenint en compte que el règim provisional que recull la disposició transitòria primera no pot mantenir-se més enllà del termini estrictament necessari perquè es donin els tràmits per a l’adequació de les ordenances fiscals al sistema de preus comunicats previst per l’Ordenança. Capítol 1. Disposicions generals Article 1. Objecte 1. L’objecte d’aquest Decret és regular el sistema d’habilitació i de funcionament i control de les entitats col·laboradores de l’Ajuntament de Barcelona per a la verificació i el control urbanístic de les obres, en desenvolupament de la secció segona del capítol I de l’Ordenança reguladora dels procediments d’intervenció municipal en les obres. 2. També constitueix el seu objecte establir les normes d’organització i funcionament relatives als òrgans municipals del sistema d’habilitació i de funcionament i control de les entitats col·laboradores, i també al Registre d’Entitats Col·laboradores per a la Verificació i el Control Urbanístic de les Obres. 3 CVE-Núm. de registre: 022013032853 Dimarts, 31 de desembre de 2013 Article 2. Normativa aplicable Les entitats col·laboradores es regeixen per la Llei 26/2010, del 3 d’agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya, per l’Ordenança reguladora dels procediments d’intervenció municipal en les obres i per aquest Decret. Article 3. Definicions A efectes d’aquest Decret s’entén per: a) Entitats col·laboradores per a la verificació i el control urbanístic de les obres, o en forma resumida entitats col·laboradores: Les entitats tècniques especialitzades, públiques o privades, amb personalitat jurídica pròpia, que estan habilitades per l’Ajuntament de Barcelona en els termes d’aquest Decret, per a realitzar, com a organismes independents i imparcials, determinades funcions relatives als procediments d’intervenció prèvia de les obres i al control de la seva execució. b) Habilitació: La resolució administrativa dictada per l’òrgan competent que declara l’aptitud i la capacitat d’una entitat col·laboradora, i del seu personal tècnic, per a exercir les funcions de verificació, d’acreditació, de control d’execució d’obres i de comprovació descrites a l’article 9.2 de l’Ordenança reguladora dels procediments d’intervenció municipal en les obres. c) Sistema d’habilitació: El conjunt de normes de procediment, organització i gestió que té per objecte avaluar i declarar l’aptitud i la capacitat de les entitats col·laboradores i del seu personal tècnic en la realització de les funcions de verificació i control urbanístic de les obres. d) Sistema de funcionament i control: El conjunt de normes de procediment, organització i gestió que té per objecte establir el règim jurídic dels drets i deures de les entitats col·laboradores en la realització de les funcions de verificació, d’acreditació, de control d’execució d’obres i de comprovació, així com verificar l’adequació permanent a les exigències requerides en l’habilitació. e) Funció de verificació: La funció consistent en verificar l’acompliment dels requisits d’integritat documental, suficiència i idoneïtat dels projectes i de la documentació tècnica necessària per a obtenir una llicència urbanística d’obres o per a presentar amb eficàcia una comunicació d’obres, en els supòsits inclosos en l’àmbit d’aplicació de l’Ordenança reguladora dels procediments d’intervenció municipal en les obres. f) Funció d’acreditació: la funció consistent en acreditar que els projectes i la documentació tècnica compleixen les previsions de la normativa aplicable, d’acord amb el que preveu l’article 15 de l’Ordenança reguladora dels procediments d’intervenció municipal en les obres. g) Informe d’idoneïtat tècnica: El document emès en exercici de les funcions de verificació i d'acreditació, en els termes expressats a l’article 15 de l’Ordenança reguladora dels procediments d’intervenció municipal en les obres. h) Funció de control d’execució d’obres: La funció consistent en inspeccionar les obres durant el procés d’execució a fi i efecte d’informar sobre la seva adequació a la llicència atorgada. i) Informe d’adequació de les obres: El document emès, en exercici de la funció de control d’execució d’obres, a l’acabament de cada una de les seves fases d’execució, en els termes expressats a l’article 42 de l’Ordenança reguladora dels procediments d’intervenció municipal en les obres. j) Funció de comprovació: La funció consistent en verificar el compliment de les condicions d’execució de les obres i la documentació a presentar a l’Ajuntament una vegada que han finalitzat, als efectes de la comunicació de primera ocupació i utilització en els supòsits establerts a l’article 55 de l’Ordenança reguladora dels procediments d’intervenció municipal en les obres. k) Informe tècnic de conformitat: És el document emès, en exercici de la funció de comprovació, per a verificar la documentació de final d’obres i el compliment efectiu dels aspectes recollits a les lletres b a f de l’article 56.2 de l’Ordenança reguladora dels procediments d’intervenció municipal en les obres. Article 4. Funcions de les entitats col·laboradores i formalització 1. Les entitats col·laboradores poden exercir, d’acord amb l’article 9 de l’Ordenança reguladora dels procediments d’intervenció municipal en les obres i en els termes expressats en aquest Decret, les funcions següents: 4 CVE-Núm. de registre: 022013032853 Dimarts, 31 de desembre de 2013 a) De verificació. b) D’acreditació. c) De control d’execució de les obres. d) De comprovació de les obres executades. 2. Les funcions a i b de l’apartat 1 es formalitzen en l’informe d’idoneïtat tècnica, el qual també ha de acreditar el compliment dels plans especials urbanístics d’usos dels districtes o de la normativa equivalent en relació a la viabilitat urbanística de les activitats i ha de comprovar el compliment de les condicions físiques que imposa la normativa sectorial als usos o les activitats. 3. La funció c de l’apartat 1 es formalitza en l’informe d’adequació de les obres, el qual s’ha d’emetre en els moments següents: a) A l’inici de les obres, quan la llicència hagi establert la necessitat del replanteig. b) A la finalització de l’estructura corresponent a la planta baixa, en cas d’obra nova, o de la primera que s’addicioni, si es tracta d’una ampliació. c) A l’acabament de la cobertura d’aigües. En exercici d’aquesta funció l’entitat col·laboradora ha de comunicar a l’Ajuntament els supòsits suspensió o l’abandonament de les obres que es produeixi en qualsevol dels moments esmentats, d’acord amb l’article 45 de l’Ordenança reguladora dels procediments d’intervenció municipal en les obres. 4. La funció d) de l’apartat 1 es formalitza amb l’informe tècnic de conformitat, el qual s’ha d’emetre, una vegada finalitzades les obres i s’ha de presentar juntament amb la comunicació de primera ocupació i utilització. Article 5. Modalitats d’habilitació 1. Les modalitats d’habilitació són les següents: a) Modalitat A: inclou les funcions de verificació i d’acreditació, descrites als apartats a i b de l’article 4.1. b) Modalitat B: inclou les funcions de control d’execució d’obres i de comprovació, descrites als apartats c i d de l’article 4.1. 2. Les entitats interessades en obtenir l’habilitació com a entitat col·laboradora poden sol·licitar l’habilitació en una modalitat o en les dues modalitats de l’apartat 1. Capítol 2. Organització administrativa del sistema d’habilitació i de funcionament i control i el Registre d’Entitats Col·laboradores per a la Verificació i el Control Urbanístic de les Obres Article 6. El Comitè Tècnic d’Habilitació 1. El Comitè Tècnic d’Habilitació el componen: a) El/la director/a de Serveis de Coordinació de Llicències i Disciplina Urbanística de la Gerència Adjunta d’Urbanisme, que actua com a president/a. b) El/La director/a de la Direcció de Serveis d’Actuació Urbanística, que actua com a vicepresident/a. c) El/La director/a de la Direcció de Serveis de Llicències i Inspecció. d) El/La cap del Departament de Llicències d’Obres de la Direcció de Serveis d’Actuació urbanística. e) Dos directors de Serveis de Llicències i d’Espais Públics de qualsevol dels Districtes de la ciutat designats pel gerent adjunt de Coordinació territorial. f) Un/a lletrat/da de la Direcció de Serveis de Coordinació de Llicències i Disciplina Urbanística, designat/da pel president/a. Actua com a secretari/a del Comitè, el/la Secretari/a delegat/da d’Urbanisme. 2. El Comitè Tècnic d’Habilitació és un òrgan municipal col·legiat de caràcter tècnic que té les funcions següents: 5 CVE-Núm. de registre: 022013032853 Dimarts, 31 de desembre de 2013 a) Instruir els procediments d’habilitació, i també la seva modificació, suspensió, retirada i pèrdua. b) Fer la proposta d’actualització o modificació dels requeriments d’interoperabilitat i d’intercanvi d’informació amb l’Ajuntament, previ l’informe corresponent de l’Institut Municipal d’Informàtica. c) Instruir els procediments de les reclamacions presentades pels sol·licitants contra les entitats col·laboradores. d) Instruir els procediments de resolució de les discrepàncies, derivades de l’exercici de les funcions habilitades, entre les entitats col·laboradores i els serveis municipals responsables de la tramitació dels procediments d’intervenció en les obres. e) Dur a terme la gestió i actualització del Registre d’Entitats Col·laboradores per a la Verificació i el Control Urbanístic de les Obres, d’acord amb el que estableix aquest Decret. f) Instruir els procediments sancionadors previstos en aquest Decret. g) Fer la proposta anual dels límits màxims i mínims dels preus a percebre per les entitats col·laboradores en exercici de les funcions habilitades. h) Comprovar les propostes de preus comunicats de les entitats col·laboradores. i) Proposar la realització d’auditories extraordinàries. j) Supervisar i avaluar les auditories realitzades i, si s’escau, la proposta de les actuacions que se’n derivin. k) Elaborar una memòria anual de les seves activitats. l) Aprovar i executar un programa anual de formació del personal tècnic habilitat de les entitats col·laboradores. m) Aprovar els models necessaris per a l’efectivitat del sistema d’habilitació. n) Aprovar el model de memòria de funcionament anual de les entitats col·laboradores. o) Proposar l’actualització de la quantia de les pòlisses d’assegurança que les entitats col·laboradores han de mantenir vigents. p) Les altres que aquest Decret o una altra norma estableixen. 3. El Comitè Tècnic d’Habilitació aprova les seves normes de funcionament intern que, en tot cas, han de preveure el règim de suplències dels membres que el componen. En tot allò que no s’hi prevegi, és d’aplicació el règim dels òrgans col·legiats de la Llei 26/2010, del 3 d’agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya. 4. El Comitè Tècnic d’Habilitació es pot dotar d’una oficina que l’assisteixi en l’exercici de les seves funcions. Article 7. La Comissió d’Habilitació 1. La Comissió d’Habilitació la componen: a) El/La gerent d’Hàbitat Urbà, que actua com a president/a. b) El/la gerent adjunt/a d’Urbanisme, com a vicepresident/a. c) El/La gerent adjunt/a de Coordinació territorial. També assisteix el/la director/a de Serveis de Coordinació de Llicències i Disciplina Urbanística de la Gerència Adjunta d’Urbanisme, que actua amb funcions d’assessorament, amb veu i sense vot. Actua com a secretari/a de la Comissió el/la Secretari/a delegat/da d’Urbanisme, amb veu i sense vot. 2. La Comissió d’Habilitació és un òrgan municipal col·legiat que té les funcions següents: a) Resoldre els procediments d’habilitació, i també la seva modificació, suspensió, retirada i pèrdua. b) Aprovar les actualitzacions o modificacions dels requeriments d’interoperabilitat i d’intercanvi d’informació amb l’Ajuntament. 6 CVE-Núm. de registre: 022013032853 Dimarts, 31 de desembre de 2013 c) Resoldre els procediments de les reclamacions formulades contra les entitats col·laboradores i de la resta de procediments que instrueix el Comitè Tècnic d’Habilitació llevat els procediments sancionadors. d) Resoldre les propostes d’actuacions derivades de les auditories realitzades. e) Aprovar la proposta anual dels límits màxims i mínims dels preus a percebre per les entitats col·laboradores en exercici de les funcions habilitades, elevar-la a la Comissió de Govern per a la seva aprovació definitiva i disposar la seva publicació. f) Aprovar la memòria anual elaborada pel Comitè Tècnic d’Habilitació i elevar-la a l’Alcaldia. g) Resoldre sobre l’actualització de la quantia de les pòlisses d’assegurança que les entitats col·laboradores han de mantenir vigents h) Les altres que aquest Decret o una altra norma estableixen. 3. La Comissió d’Habilitació aprova les seves normes de funcionament intern que, en tot cas, han de preveure el règim de suplències dels membres que la componen. En tot allò que no s’hi prevegi, és d’aplicació el règim dels òrgans col·legiats de la Llei 26/2010, del 3 d’agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya. Article 8. El Registre d’Entitats Col·laboradores per a la Verificació i el Control Urbanístic de les Obres 1. Es crea el Registre d’Entitats Col·laboradores per a la Verificació i el Control Urbanístic de les Obres, la gestió i actualització del qual correspon al Comitè Tècnic d’Habilitació. 2. Al Registre s’inscriuen les habilitacions de les entitats col·laboradores. 3. En el full obert per cadascuna de les entitats hi consten almenys les dades següents, relatives a cadascuna de les entitats col·laboradores inscrites: a) Les dades que identifiquen l’entitat col·laboradora i els centres que en depenen. b) Les dades relatives al personal de l’entitat i a les seves funcions. b) La modalitat d’habilitació. c) Les modificacions que es produeixin en les habilitacions, bé per ampliació o bé per reducció de les funcions que pot realitzar l’entitat col·laboradora. d) La comunicació de renovació i la suspensió, retirada o pèrdua de les habilitacions. 3. Els assentaments al Registre es practiquen d’ofici per l’òrgan que el gestiona, que és el responsable de mantenir-lo actualitzat. 4. El Registre és públic. La informació relativa a les dades de les entitats col·laboradores, la modalitat d’habilitació i els preus comunicats de les entitats col·laboradores és accessible al públic a la seu electrònica de l’Ajuntament. Capítol 3. L’habilitació d’entitat col·laboradora Secció Primera. Requisits per a l’obtenció de l’habilitació d’entitat col·laboradora Article 9. Requisits d’organització i del personal 1. Les entitats col·laboradores han d’estar estructurades i gestionades de forma que es garanteixi la seva imparcialitat. 2. Les entitats col·laboradores han d’estar organitzades i gestionades de forma que es permeti mantenir la capacitat per a realitzar les funcions per a les quals ha estat habilitada. 3. Les entitats col·laboradores han de definir i documentar les responsabilitats i l’estructura de l’organització encarregada d’emetre els informes. 4. Les entitats col·laboradores han disposar almenys d’una persona que tingui atribuïda la funció de gerència o direcció tècnica i que assumeixi la responsabilitat conforme es duen a terme les funcions habilitades. Aquestes persones han de 7 CVE-Núm. de registre: 022013032853 Dimarts, 31 de desembre de 2013 ser tècnicament competents i amb experiència en el funcionament de l’entitat col·laboradora. En el cas que les entitats comptin amb més d’una persona amb funcions gerencials o directores de tipus tècnic, cal definir i documentar les responsabilitats específiques de cadascú. Les entitats col·laboradores han de tenir una o més persones designades per a assumir la funció de gerència o direcció tècnica en cas d’absència del seu titular. 5. Les entitats col·laboradores han de disposar de disposar dels mitjans personals suficients per a la realització de les funcions pròpies de l’habilitació amb les competències requerides i la capacitat per emetre judicis professionals per a realitzar les funcions habilitades. 6. Les entitats col·laboradores han de definir i documentar els requisits de competència del personal que participa en les funcions de l’habilitació, amb inclusió dels relatius a la titulació, la formació, el coneixement tècnic, les habilitats i l’experiència. 7. Les entitats col·laboradores que s’habiliten per les funcions de la modalitat B), a més, han de comptar amb l’acreditació emesa per una entitat oficial d’acreditació que garanteixi el compliment dels requisits establerts en la norma UNE-EN ISO/IEC 17020 ("Criteris generals pel funcionament de diferents tipus d’organismes que realitzen inspecció"). 8. Les entitats col·laboradores que s’habiliten per a totes dues modalitats han de complir els requisits establerts per a cadascuna d’elles. 9. Els tècnics han de disposar de la titulació professional necessària per a redactar els projectes o la documentació tècnica que és objecte de verificació, o per a dirigir les obres objecte de control. Com a mínim, dos dels tècnics han de tenir titulació universitària que els habiliti per a la redacció de projectes d’obres majors. Article 10. Incompatibilitats de l’entitat col·laboradora i del seu personal 1. Les entitats col·laboradores han de ser independents de les parts involucrades en l’actuació de verificació i de control urbanístic de les obres. 2. Les incompatibilitats de les entitats col·laboradores són les següents: a) No poden ser projectistes, fabricants, proveïdores, instal·ladores, subministradores, compradores, propietàries, usuàries, mantenidores, consultores o directores de les obres a controlar o verificar. b) Les entitats col·laboradores no poden compartir infraestructura, instal·lacions, estructura organitzativa, personal, mitjans, equips, publicitat o sistemes informàtics amb cap empresa que realitzi alguna activitat de les assenyalades a la lletra a. c) Les entitats col·laboradores no poden tenir empreses relacionades o pertànyer a grups de societats en què figurin empreses que es dediquen a alguna de les activitats assenyalades a la lletra a. Als efectes d’aquest Decret, s’ha d’estar a la definició de grup de societats establerta en l’article 42 del Codi de comerç. d) Les entitats col·laboradores no poden exercir les funcions de verificació i control urbanístic de les obres d’empreses en què els seus titulars, socis o el seu personal directiu tinguin relació de parentesc fins a segon grau amb els integrants titulars, socis o personal directiu de l’entitat col·laboradora. 3. Les incompatibilitats del personal de l’entitat col·laboradora són les següents: a) El personal de l’entitat tant tècnic com directiu no pot estar vinculat a cap activitat que pugui entrar en conflicte o comprometi la independència de judici respecte a les actuacions de verificació o control. En particular, no pot realitzar activitats d’arquitectura, enginyeria, ni consultoria en el marc de la Llei 38/1999, de 5 de novembre, d’ordenació de l’edificació, ni ostentar càrrecs públics ni trobar-se en servei actiu com a personal d’una administració pública. b) El personal tècnic de l’entitat ha d’estar lliure de pressió comercial, financera o d’altre tipus que pugui afectar la imparcialitat del seu judici. A aquest efecte, l’entitat col·laboradora ha d’aplicar procediments interns per assegurar que les persones o organitzacions externes no puguin influenciar el resultat de les actuacions realitzades. c) El personal tècnic no pot exercir les funcions de verificació o control en una actuació en la qual hagi estat implicat per raó de la seva professió en els dos anys anteriors. A aquest efecte, les entitats col·laboradores han de valorar i documentar les accions a prendre en la contractació de personal que s’hagi dedicat prèviament a activitats incompatibles. 8 CVE-Núm. de registre: 022013032853 Dimarts, 31 de desembre de 2013 d) El personal tècnic de l’entitat no pot tenir una vinculació personal o de parentesc fins al segon grau o ser cònjuge o estar vinculat per anàloga relació de convivència afectiva amb persones que siguin titulars, socis o personal directiu d’empreses que realitzin activitats assenyalades a la lletra a de l’apartat 2. En cas de produir-se alguna d’aquestes circumstàncies, han d’inhibir-se de realitzar qualsevol actuació de verificació o control urbanístic de les obres relacionada amb aquestes empreses. 4. Als efectes d’aquest article: a) No es consideren incompatibles les activitats de verificació o control realitzades per l’entitat col·laboradora com a entitat de tercera part, sempre i quan no es produeixi conflicte d’interessos. b) S’han de tenir en consideració els vincles personals dels directius, socis o tècnics de l’entitat amb empreses incompatibles. Article 11. Assegurances 1. Les entitats col·laboradores han de disposar d’una pòlissa d’assegurances que cobreixi les responsabilitats civils de caràcter general i els danys a tercers per l’actuació deficient de l’entitat i dels seus professionals. 2. En particular, la cobertura de l’assegurança ha d’incloure els factors de risc associats a les funcions d’expedició dels informes d’idoneïtat tècnica, d’adequació de les obres i tècnic de conformitat. Ha de cobrir també el cost de les despeses addicionals derivades per la no realització o finalització de les actuacions ja abonades i el retorn de les quantitats. 3. La quantia mínima de la pòlissa és d’1.000.000 d’EUR si l’entitat es dedica únicament a una de les modalitats d’habilitació previstes a l’article 5 i d’1.750.000 EUR si abasta les dues modalitats. Secció segona. Procediment per a l’habilitació d’entitat col·laboradora Article 12. Sol·licitud d’habilitació 1. Les entitats interessades a ser habilitades com a entitats col·laboradores per a la verificació i el control urbanístic de les obres han de presentar la sol·licitud d’habilitació corresponent, ajustada al model que figura a la seu electrònica de l’Ajuntament de Barcelona, bé a través de mitjans electrònics, bé a les dependències administratives. 2. La sol·licitud ha d’incorporar els aspectes següents: a) Dades de l’entitat: nom i domicili social; Codi d’Identificació Fiscal; nom i Document Nacional d’Identitat de les persones representants i adreça de les oficines de l'entitat i de les seves delegacions. b) Dades de la persona o persones responsables de la direcció general i de la direcció tècnica de les funcions per a les quals se sol·licita l’habilitació: nom, cognoms i titulació. c) Modalitat d’habilitació sol·licitada. d) Documentació de l’entitat: escriptura de constitució i estatuts, si escau, o la norma per la qual es crea o regula l’entitat, degudament inscrita en el registre públic corresponent, si es tracta d’una persona jurídica. Si es tracta d’una persona física, l’empresari individual ha d’aportar certificació de la seva inscripció en el Registre Mercantil. e) Documentació dels representants: escriptura o documentació acreditativa dels apoderaments, si escau inscrita en el registre públic corresponent. f) Organigrama detallat de l’estructura de l’organització encarregada de l’emissió dels informes, actes i certificacions. g) La descripció dels mitjans personals, la titulació, el tipus de relació contractual i dedicació, i el currículum vitae dels tècnics que han d’exercir les funcions de verificació i control. h) Relació i descripció de les instal·lacions, els equips i els elements materials de què disposa l’entitat per a desenvolupar les activitats pròpies de l’habilitació. i) Còpia del manual i dels procediments de qualitat i els procediments tècnics relatius a les funcions objecte d’habilitació. j) Sistema d’auditoria interna de qualitat que s’apliqui. 9 CVE-Núm. de registre: 022013032853 Dimarts, 31 de desembre de 2013 k) Declaració responsable en la qual consti que compleix amb els requisits de l’article 9. l) Declaració responsable en què consti el compromís de respectar els límits màxims i mínims dels preus que fixa l’Ajuntament. m) Declaració responsable en la qual consti que es disposa de pòlissa d’assegurances vigent per cobrir les responsabilitats derivades de la seva actuació en la quantia que es preveu. n) Declaració responsable en la qual consti que l’entitat està al corrent de les seves obligacions tributàries i amb la Seguretat Social. o) Declaració responsable en què consti que l’entitat es compromet a no exercir les funcions de verificació i control de les obres amb empreses relacionades ni a pertànyer a grups empresarials de societats en què figurin empreses que es dediquen a alguna de les activitats assenyalades a la lletra a de l’article 10.2. p) Declaració responsable en què consti que compleix amb els requisits d’interoperabilitat i intercanvi d’informació establerts per l’Ajuntament. q) En el cas de sol·licitar l’habilitació per a exercir les funcions de la modalitat B, certificació emesa per una entitat oficial d’acreditació que garanteixi el compliment dels requisits establerts en la norma UNE-EN ISO/IEC 17020. Article 13. Atorgament de l’habilitació d’entitat col·laboradora 1. La sol·licitud i la documentació que l’acompanya han de ser avaluades pel Comitè Tècnic d’Habilitació, que instrueix el procediment. 2. Correspon al Comitè Tècnic d’Habilitació elaborar la proposta de resolució corresponent. En el cas en què la proposta de resolució sigui de denegació de l’habilitació, s’ha de conferir tràmit d’audiència a l'entitat interessada per un termini de deu dies hàbils. 3. La resolució del procediment d’habilitació correspon a la Comissió d’Habilitació i s’ha de dictar i notificar en el termini màxim de tres mesos des de la presentació de la sol·licitud. 4. La resolució ha de concretar com a mínim els aspectes següents: a) La identificació de l’entitat. b) La modalitat o modalitats d’habilitació. c) La precisió de les oficines i delegacions que exerciran les funcions habilitades. d) Les condicions específiques que s’imposin a l’entitat. e) El període de vigència de l’habilitació. A la resolució s’incorpora un annex en el qual consta la persona que ostenta la direcció tècnica i la relació del personal tècnic autoritzat per a realitzar les funcions habilitades. 5. Les resolucions relatives a l’habilitació, que s’han de notificar a l’entitat col·laboradora, resten condicionades en la seva eficàcia al compliment dels requeriments d’interoperabilitat i intercanvi d’informació recollits a l’annex de relació de documents, al compliment de l’obligació de comunicar els preus en els termes que disposa l’article 24 d’aquesta ordenança, al pagament de la taxa per habilitació d’acord amb l’Ordenança fiscal aplicable i a la posterior inscripció al Registre d’Entitats Col·laboradores per a la Verificació i el Control Urbanístic de les Obres. 6. Les resolucions de la Comissió d’Habilitació no exhaureixen la via administrativa i són susceptibles de recurs d’alçada davant l’Alcaldia. 7. El venciment del termini establert a l’apartat 3 sense que s’hagi notificat la resolució legitima l’entitat interessada per a entendre desestimada per silenci administratiu la sol·licitud d’habilitació, d’acord amb l’article 54.2 de la Llei 26/2010, del 3 d’agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya. Article 14. Efectes 1. La resolució d’habilitació atorga la condició d’entitat col·laboradora de l’Ajuntament de Barcelona per a la verificació i el control urbanístic de les obres. Aquesta condició comporta el reconeixement de l’aptitud i la capacitat de l’entitat i del seu personal tècnic per a dur a terme les funcions que precisa la resolució. 10 CVE-Núm. de registre: 022013032853 Dimarts, 31 de desembre de 2013 2. En totes les actuacions i els documents de l’entitat realitzades en exercici de les funcions de l’habilitació s’ha de fer constar expressament la condició d’entitat col·laboradora de l’Ajuntament de Barcelona i el número d’inscripció al Registre d’Entitats Col·laboradores per a la Verificació i el Control Urbanístic de les Obres. 3. Les actes, els informes i les certificacions emesos pel personal tècnic habilitat de les entitats col·laboradores en l’exercici de les funcions de la modalitat B de control d’execució d’obres i de comprovació per a les quals han estat habilitades tenen la mateixa validesa jurídica que els emesos pel personal de l’administració municipal encarregat d’aquestes funcions. 4. L’habilitació no suposa, en cap cas, la transferència de les funcions d’intervenció, d’inspecció i de control atribuïdes legalment als òrgans municipals. Article 15. Vigència de l’habilitació La vigència de l’habilitació és de cinc anys a comptar de la data de la resolució d’habilitació. Article 16. Publicitat La relació d’entitats col·laboradores habilitades es publica a la Gaseta Municipal de Barcelona i a la seu electrònica de l’Ajuntament. Article 17. Modificació 1. La modificació de la modalitat d’habilitació requereix la tramitació d’un procediment en què s’acrediti el compliment de les condicions exigibles a la nova modalitat. 2. En el cas en què s’hagi modificat la resolució d’habilitació, la vigència de les modificacions computa des de la data de la resolució que les autoritza. 3. Els canvis d’estructura o funcionament de l’entitat col·laboradora que no modifiquin l’habilitació atorgada s’han de comunicar al Comitè Tècnic d’Habilitació, i en aquests casos no cal aprovar una nova resolució d’habilitació. Article 18. Renovació La renovació de l’habilitació requereix d’una comunicació prèvia que s’ha presentar abans de la data de finalització de la seva vigència i ha d’anar acompanyada amb una declaració responsable conforme l’entitat col·laboradora manté les condicions de l’habilitació. Article 19. Inscripció registral 1. Les resolucions de la Comissió d’Habilitació per les quals s’atorga l’habilitació o la seva modificació s’han d’inscriure d’ofici al Registre d’Entitats Col·laboradores per a la Verificació i el Control Urbanístic de les Obres, una vegada l’entitat col·laboradora ha acreditat el compliment dels requisits que estableix l’apartat 5 de l’article 13. És a partir de la data d’inscripció que l’entitat col·laboradora pot desenvolupar les funcions per a les quals ha estat habilitada. 2. També s’inscriuen d’ofici en el Registre les comunicacions prèvies de renovació de l’habilitació. Capítol 4. Règim de funcionament de les entitats col·laboradores Article 20. Drets Els drets de les entitats col·laboradores són els següents: a) Exercir les seves funcions amb independència, sens perjudici de la facultat municipal de control prevista en aquest Decret. b) Percebre dels sol·licitants la remuneració corresponent pels seus serveis, d’acord amb el règim de preus comunicats. c) Sol·licitar a l’Ajuntament, a través dels seus representants legals, l’adopció de criteris interpretatius. d) Conèixer els informes que es generin per la supervisió de l’Ajuntament i de les entitats auditores. 11 CVE-Núm. de registre: 022013032853 Dimarts, 31 de desembre de 2013 e) Sol·licitar la suspensió de l’habilitació així com el seu aixecament, d’acord amb l’article 98 de la Llei 26/2010, del 3 d’agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya. Article 21. Obligacions Les obligacions de les entitats col·laboradores són les següents: a) Les previstes amb caràcter general a l’article 94 de la Llei 26/2010, del 3 d’agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya. b) Garantir la confidencialitat de la informació obtinguda en l’exercici de les seves funcions. c) Elaborar i facilitar als interessats el manual de procediment intern. d) Informar als interessats sobre el procediment de reclamació en motiu de l’exercici de les funcions habilitades. e) Sotmetre’s a la supervisió de l’Ajuntament i de les auditories de seguiment i extraordinàries. f) Col·laborar amb la inspecció municipal. g) Comunicar cada any, en el darrer trimestre, sempre abans de l’1 de desembre, els preus que preveuen aplicar per a l’any següent, dins dels límits màxims i mínims fixats per l’Ajuntament. h) Mantenir vigent la pòlissa d’assegurances corresponent en quantia no inferior a la fixada d’acord amb aquest Decret. i) Mantenir els registres i els arxius de la documentació, d’acord amb el format que l’Ajuntament determini. j) Facilitar la tramitació electrònica dels expedients de llicència i de comunicació posant a disposició de l’Ajuntament els projectes, la documentació tècnica i els informes d’idoneïtat tècnica i de control de les obres, d’acord amb els requeriments d’interoperabilitat i intercanvi d’informació que estableix l’Ajuntament. k) Subministrar la informació relativa al procés d’elaboració dels informes d’idoneïtat tècnica amb la periodicitat i el format que fixi el Comitè Tècnic d’Habilitació. l) Disposar d’un sistema d’auditoria interna de qualitat ajustat, pel que fa a les funcions de control de les obres, a la Norma UNE EN ISO/IEC 17020. m) Garantir que el seu personal tècnic habilitat assisteix al programa de formació aprovat pel Comitè Tècnic d’Habilitació i a les sessions informatives que es convoquin. Article 22. Exercici de les funcions habilitades 1. Les entitats col·laboradores han d’exercir les seves funcions amb independència i d’acord amb els manuals operatius, les circulars, les instruccions i els criteris interpretatius aprovats i publicats a la seu electrònica de l’Ajuntament. 2. Les relacions entre les entitats col·laboradores i les persones que sol·liciten la seva actuació s’ajusten al dret privat, sens perjudici del sistema de reclamacions davant l’Ajuntament regulat a l’article 28. 3. Els procediments han de ser aplicats per l’entitat col·laboradora de forma no discriminatòria i amb subjecció als principis d’imparcialitat, confidencialitat i responsabilitat. 4. Els informes emesos pel personal tècnic habilitat s’han d’ajustar als models definits per l’Ajuntament i s’han d’emetre en els terminis següents: a) L’informe d’idoneïtat tècnica (modalitat A), en un termini màxim de quinze dies hàbils, una vegada formalitzada la relació contractual i aportada la documentació corresponent. b) L’informe d’adequació d’obres (modalitat B), en el termini de cinc dies hàbils des de l’acabament de les diferents fases de les obres previstes a l’article 42 de l’Ordenança reguladora dels procediments d’intervenció municipal en les obres. c) L’informe tècnic de conformitat (modalitat B), en el termini de deu dies hàbils des de l’acabament de les obres. 12 CVE-Núm. de registre: 022013032853 Dimarts, 31 de desembre de 2013 5. Els informes han d’ésser emesos pels tècnics habilitats amb el vistiplau de la persona que assumeix la direcció tècnica de l’entitat col·laboradora. 6. L’entitat col·laboradora ha de comunicar als sol·licitants les deficiències constatades. En el cas dels informes d’idoneïtat tècnica, quan les deficiències siguin esmenables, el sol·licitant podrà rectificar-les en un termini de deu dies hàbils. Transcorregut aquest termini sense que s’hagi produït la rectificació, l’entitat col·laboradora ha de comunicar al sol·licitant l’arxiu de les actuacions. 7. Les entitats col·laboradores han de revisar, sense càrrec per als sol·licitants, els informes emesos en exercici de les funcions habilitades que els serveis municipals responsables de la tramitació qualifiquin com a deficients per no ajustar- se als manuals, les circulars, les instruccions i els criteris interpretatius a què fa referència l’apartat 1. Article 23. Memòria de funcionament Les entitats col·laboradores han de formular una memòria de funcionament anual d’acord amb el model aprovat pel Comitè Tècnic d’Habilitació. Aquesta memòria ha d’incorporar les incidències, les reclamacions i les queixes, així com el tractament que se’ls hi ha donat. Article 24. Règim de preus comunicats 1. La Comissió de Govern ha de fixar i fer publicar en el Butlletí Oficial de la Província de Barcelona i a la seu electrònica de l’Ajuntament, abans de l’1 d’octubre de cada any, els límits màxims i mínims dels preus a percebre per les entitats col·laboradores en l’exercici de les funcions per a les quals estan habilitades. 2. Les entitats col·laboradores han de comunicar la proposta dels preus al Comitè Tècnic d’Habilitació com a requisit per a la inscripció en el Registre d’Entitats Col·laboradores per a la Verificació i el Control Urbanístic de les Obres i, respecte dels preus que aplicaran l’any següent, entre l’1 d’octubre i el 30 de novembre de cada any. La comunicació s’ha d’acompanyar d’una memòria justificativa on, respectant els límits màxims i mínims establerts per l’Ajuntament, es desglossin els diferents conceptes, despeses i marges de benefici. La memòria i l’estructura dels preus s’ha d’ajustar als models que faciliti l’Ajuntament per tal de garantir que són transparents i comparables. 3. L’incompliment de l’obligació de comunicar els preus comporta la suspensió cautelar de l’habilitació i la incoació del procediment corresponent. 4. La Comissió d’Habilitació ordena la publicació a la seu electrònica de l’Ajuntament dels preus comunicats que s’ajustin als límits aprovats, abans del 31 de desembre de cada any. 5. Els preus comunicats, que tenen vigència anual, es mantenen permanentment actualitzats i són públics i accessibles a la seu electrònica de l’Ajuntament i al web de l’entitat col·laboradora. 6. La Comissió de Govern pot revisar els preus comunicats d’ofici o a instància de les entitats col·laboradores per causes econòmiques sobrevingudes. Article 25. Formació del personal habilitat 1. El personal habilitat de les entitats col·laboradores està obligat a assistir als programes de formació aprovats pel Comitè Tècnic d’Habilitació i a les sessions informatives que es convoquin. 2. Les entitats col·laboradores poden participar en l’organització d’aquests programes de formació. 3. Els programes de formació són a càrrec de les entitats col·laboradores. Capítol 5. Control de les entitats col·laboradores Article 26. Supervisió 1. La supervisió de les entitats col·laboradores en l’exercici de les funcions per a les quals han estat habilitades correspon al Comitè Tècnic d’Habilitació. 2. La supervisió inclou la comprovació i la verificació en qualsevol moment de la correcta execució de les funcions, així com la proposta de les mesures pertinents. 13 CVE-Núm. de registre: 022013032853 Dimarts, 31 de desembre de 2013 Article 27. Auditories 1. Les entitats col·laboradores estan obligades a sotmetre’s a control d’auditoria, que pot ser de seguiment i també de caràcter extraordinari. L’incompliment d’aquesta obligació pot comportar la pèrdua de la condició d’entitat col·laboradora. 2. Les auditories de seguiment es realitzen cada dos anys, llevat de la primera, que ha de tenir lloc transcorregut un any de la resolució d’habilitació. L’informe de l’auditoria de seguiment s’ha d’emetre en el termini de tres mesos a comptar des de la finalització del període a auditar. 3. La Comissió d’Habilitació, a proposta motivada del Comitè Tècnic d’Habilitació, pot ordenar la realització d’auditories extraordinàries. 4. Per a la realització de les auditories, les entitats col·laboradores han de permetre el lliure accés de les persones auditores a les seves oficines i a la documentació relativa a l’exercici de les seves funcions. 5. Les auditories es poden dur a terme pels propis serveis municipals o per entitats independents seleccionades prèviament per l’Ajuntament respectant els principis de publicitat i concurrència. Les auditories realitzades per entitats independents són a càrrec de les entitats col·laboradores auditades. 6. Les entitats col·laboradores han de disposar d’un sistema d’auditoria interna de qualitat, degudament planificada i documentada. 7. Els informes d’auditoria se sotmeten al Comitè Tècnic d’Habilitació que els supervisa, avalua i proposa a la Comissió d’Habilitació l’adopció de les resolucions escaients. Article 28. Queixes i reclamacions 1. Les entitats col·laboradores han de disposar de procediments documentats per a resoldre les queixes i reclamacions rebudes amb motiu de l’exercici de les funcions habilitades i han de mantenir-ne un registre al qual el Comitè Tècnic d’Habilitació ha de poder accedir-hi. 2. Les queixes i reclamacions no resoltes favorablement per l’entitat col·laboradora poden ésser sotmeses a la Comissió d’Habilitació, que les ha de resoldre prèvia instrucció del procediment per part del Comitè Tècnic d’Habilitació, en què s’ha de donar tràmit d’audiència a les parts. 3. L’estimació per part de la Comissió d’Habilitació de la queixa o reclamació plantejada permet al sol·licitant o titular de la llicència canviar d’entitat col·laboradora. Article 29. Suspensió i retirada de l’habilitació La suspensió o la retirada definitiva de l’habilitació de l’entitat col·laboradora o, si escau, del personal tècnic responsable, previstes a l’article 97 de la Llei 26/2010, del 3 d’agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya, s’acorden per la Comissió d’Habilitació, previ informe del Comitè Tècnic d’Habilitació. Article 30. Suspensió i pèrdua de l’habilitació La suspensió, parcial o total, de l’habilitació a petició de la pròpia entitat col·laboradora i, si escau, la seva pèrdua, previstes a l’article 98 de la Llei 26/2010, del 3 d’agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya, s’acorden per la Comissió d’Habilitació, previ informe del Comitè Tècnic d’Habilitació. Capítol 6. Potestat sancionadora Article 31. Règim sancionador Les entitats col·laboradores, pel que fa al règim d’infraccions i sancions, resten sotmeses al règim sancionador previst als articles 99 i 100 de la Llei 26/2010, del 3 d’agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya. 14 CVE-Núm. de registre: 022013032853 Dimarts, 31 de desembre de 2013 Article 32. Procediment administratiu sancionador El procediment aplicable al règim sancionador de les entitats col·laboradores és el previst a l’Ordenança municipal reguladora del procediments sancionador. Article 33. Mesures cautelars El Comitè Tècnic d’Habilitació pot adoptar la mesura cautelar de suspensió de l’habilitació de l’entitat col·laboradora o del seu personal tècnic presumptament responsable de la infracció, de conformitat amb l’article 101 de la Llei 26/2010, del 3 d’agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya. Disposició addicional primera. Habilitació dels col·legis professionals 1. D’acord amb el que estableix l’article 11 de l’Ordenança reguladora del procediment d’intervenció municipal en les obres, els col·legis professionals poden sol·licitar l’habilitació com a entitat col·laboradora de l’Ajuntament de Barcelona per a la verificació i el control urbanístic de les obres. 2. Per a obtenir l’habilitació, els col·legis professionals interessats han de presentar la documentació següent: a) Certificació de l’acord o resolució de l’òrgan competent del col·legi professional de sol·licitud de l’habilitació com a entitat col·laboradora amb concreció de les funcions a desenvolupar entre les previstes a l’article 9 de l’Ordenança reguladora del procediment d’intervenció municipal en les obres. b) Determinació dels mitjans personals i materials dels col·legis que desenvoluparan l’actuació. S’apliquen als mitjans personals designats pels col·legis els requisits i les incompatibilitats dels articles 9 i 10. c) Memòria sobre l’organització a adoptar per exercir les funcions. d) Documentació que preveu l’article 12.2, lletres a, b, c, e, f, g, h, i, j i l. 3. Els règim de funcionament dels col·legis professionals habilitats com a entitats col·laboradores és el previst en el capítol 4. Disposició addicional segona. Modificació en la composició del Comitè Tècnic d’habilitació i de la Comissió d’Habilitació 1. Les modificacions en la composició dels òrgans del sistema d’habilitació s’aproven mitjançant Decret de l’Alcaldia, sense necessitat de sotmetre-les al tràmit d’informació pública. 2. El Decret de modificació s’ha de publicar en el Butlletí Oficial de la Província de Barcelona i a la seu electrònica. Disposició addicional tercera. Annex de relació de documents 1. El Comitè Tècnic d’Habilitació ha de desenvolupar les actuacions necessàries per a publicar a la seu electrònica de l’Ajuntament, en el termini màxim de quinze dies des de l’entrada en vigor de la present regulació, els documents que s’enumeren en el seu annex. S’exceptuen d’aquest mandat els documents Model d’informe d’adequació d’obres i Model d’informe tècnic de conformitat. 2. En el moment que s’acordi la implantació de la modalitat B el Comitè Tècnic d’Habilitació ha de desenvolupar les actuacions necessàries per a publicar a la seu electrònica de l’Ajuntament els models exceptuats pel número anterior i adaptar la resta de documents, si escau, a la modalitat esmentada. Disposició addicional quarta. Límits dels preus comunicats aplicables l’any 2014 Els límits màxims i mínims dels preus comunicats per a l’any 2014 s’han de publicar al Butlletí Oficial de la Província en el termini d’un mes des de l’entrada en vigor de la present regulació. Disposició transitòria primera. Règim provisional 1. Excepcionalment, en tant no produeixin efectes les resolucions d’habilitació previstes en aquest Decret, l’Ajuntament pot formalitzar amb els col·legis professionals o altres entitats convenis o contractes per a l’exercici de les funcions corresponents a la modalitat A prevista a l’article 5.1.a. 2. Els col·legis professionals i les altres entitats que formalitzin els convenis o contractes d’aquest règim provisional, percebran de l’Ajuntament el preu dels informes d’idoneïtat tècnica que emetin, el qual es fixa segons les quanties 15 CVE-Núm. de registre: 022013032853 Dimarts, 31 de desembre de 2013 aplicades en el règim anterior a l’entrada en vigor de la present regulació. Aquestes quanties s’han de publicar d’acord amb el que disposa la disposició addicional tercera. 3. Els convenis o contractes formalitzats a l’empara d’aquesta disposició transitòria s’extingeixen en el moment que es produeixi la inscripció de la primera resolució d’habilitació en el Registre d’Entitats Col·laboradores per a la Verificació i el Control Urbanístic de les Obres. Disposició transitòria segona. Informes d’idoneïtat tècnica demanats abans d’1 de gener de 2014 L’entrada en vigor de la present regulació no afecta els informes d’idoneïtat tècnica demanats amb anterioritat a l’1 de gener de 2014, els quals restaran subjectes al règim anterior. Disposició final primera. Implantació del sistema d’habilitació 1. La implantació del sistema d’habilitació com a entitat col·laboradora de l’Ajuntament de Barcelona per a la verificació i el control urbanístic de les obres previst en aquest Decret es realitza en dos períodes: a) El primer període abasta exclusivament les funcions de la modalitat A i s'inicia una vegada produeixin efectes les resolucions d’habilitació corresponents. b) El segon període abasta, a més, les funcions de la modalitat B i s'ha d'iniciar una vegada implantat amb resultat favorable el sistema d’habilitació per a les funcions de la modalitat A. 2. El Comitè Tècnic d’Habilitació, transcorregut el primer any des de la implantació del sistema d’habilitació per a les funcions de la modalitat A, ha d'emetre un informe d’avaluació dels resultats de la implantació del sistema i de les perspectives respecte de l’aplicació del sistema a la modalitat B. Aquest informe s'ha d'elevar a la Comissió d'Habilitació. 3. L’inici de la implantació de la modalitat B s’acorda per Decret de l’Alcaldia. Disposició final segona. Entrada en vigor Aquest Decret entra en vigor el mateix dia de la seva publicació al Butlletí Oficial de la Província de Barcelona. Annex. Relació de documents − Preus aplicables al règim provisional (disposició transitòria primera) − Declaració responsable en la qual consti que compleix amb els requisits de l’article 9 d’aquest Decret (art. 12.2.k) − Declaració responsable en què consti el compromís de respectar els límits màxims i mínims dels preus que fixa l’Ajuntament (art. 12.2.l) − Declaració responsable en la qual consti que es disposa de pòlissa d’assegurances vigent per cobrir les responsabilitats derivades de la seva actuació en la quantia que es preveu (art. 12.2.m) − Declaració responsable en la qual consti que l’entitat està al corrent de les seves obligacions tributàries i amb la Seguretat Social (art. 12.2.n) − Declaració responsable en què consti que l’entitat es compromet a no exercir les funcions de verificació i control de les obres amb empreses relacionades ni a pertànyer a grups empresarials de societats en què figurin empreses que es dediquen a alguna de les activitats assenyalades a la lletra a de l’article 10.2 (art. 12.2.p) − Declaració responsable en què consti que compleix amb els requisits d’interoperabilitat i intercanvi d’informació establerts per l’Ajuntament (art. 12.2.0) − Model d’informe d’idoneïtat tècnica (modalitat A) (art. 22.4) − Model d’informe d’adequació d’obres (modalitat B) (art. 22.4) − Model d’informe tècnic de conformitat (modalitat B) (art. 22.4) − Model de memòria i l’estructura dels preus comunicats (art. 24.2) 16 CVE-Núm. de registre: 022013032853 Dimarts, 31 de desembre de 2013 − Requeriments d’interoperabilitat i d’intercanvi d’informació. Barcelona, 27 de desembre de 2013 El secretari general, Jordi Cases i Pallarès https: //bop.diba.cat ● bop@ diba.cat ● DL: B-41698-2002 17 CVE-Núm. de registre: 022013032853