DISPOSICIONS GENERALS Acords dels òrgans de govern NORMATIVA PER A LA REALITZACIÓ DE FES­TES, REVETLLES, CONCERTS I ACTES MUL TITU­DINARIS EN INSTAL·LACIONS MUNICIPALS (Aprovada per acord del Consell Plenari, inicialment el 7 de febrer i definitivament el 25 d'abril de 1997, i vigent des del 20 de maig d'en­guany) Justificació L'article 5.2 de la Llei 1 0/1990 del Parlament de Catalunya, de 15 de juny, estableix que els Ajunta­ments tenen competències per a autoritzar els espec­tacles i les activitats recreatives que es realitzin en el seu municipi, amb motiu de la celebració de festes i revetlles populars. Si bé la Generalitat conserva competències pròpies sobre els tipus de revetlles i festes que no tenen el cai­re de populars, correspon també a l'Ajuntament auto­ritzar aquests actes quan es realitzin en instal-lacions municipals previstes en principi per a altres usos. En els darrers anys s'han produït, en relació a aquestes instal-lacions, situacions conflictives pel fet de mancar un instrument normatiu homogeni i àgil que recollís en principi un i altre tipus d'activitat, nor­mes, ordenances i lleis ja existents, i que fos pauta dels requisits necessaris, i fes compatible per una banda la iniciativa dels particulars, i per l'altra la vo­luntat municipal d'ús generalitzat de les instal·lacions municipals i la seva correcta utilització, i això tant en el terreny del seu patrimoni com en el de la seguretat dels usuaris i de tercers, de les condicions sanitàries i urbanístiques, com també en el de vetllar per la lega­litat de les formes i supòsits publicitaris. Article 1. Objectiu La present Normativa té per objecte regular, en l'àmbit de les competències de l'Ajuntament de Barcelona, i dins el seu terme municipal, el següent: 1. La realització de revetlles, concerts i actes multitu­dinaris en instal-lacions municipals previstes per a altres usos, amb gestió directa o concessió admi­nistrativa, bé sigui per a festes i revetlles populars o per a altres. 2. Les condicions exigibles en cada cas, i en cada ti­pus d'instal-lació. Als efectes de la present Normativa, es consideren festes o revetlles populars: Revetlles de cap d'any, de Sant Joan, de Sant Pere, de Sant Jaume, revetlles de la setmana de la Mercè, i les festes i revetlles populars dels districtes. Queden exclosos d'aquesta Normativa els actes relacionats amb les activitats principals de la instal-la­ció, sempre i quan no s'ultrapassin les condicions ha­bituals (cabuda, horari, etc.). Article 2. Normativa aplicable Són d'aplicació les diferents lleis, normes i orde­nances que pertoquin i, en particular: -Reial Decret 281/82, de 27 d'agost, pel qual s'aprova el Reglament general de policia d'espec­tacles i activitats recreatives. -Llei 1 0/1990 del Parlament de Catalunya, de 15 de juny, sobre policia d'espectacles, les activitats recreatives i els espectacles públics (DOGC 1.308, de 22-VI-1990). -Llei 20/1985 del Parlament de Catalunya, de 25 de juliol, sobre venda, promoció i publicitat de begudes alcohòliques, i de prevenció i assistèn­cia en matèria de substàncies que poden gene­rar dependència, modificada parcialment per la Llei 10/1991, de 1 O de maig (DOGC núm. 1.445, de 22 de maig). -Les Ordenances municipals de neteja; de policia de la via pública; de les instal-lacions i activitats publicitàries; i sobre protecció de l'ambient i de la qualitat de vida. -El Reglament electrotècnic de baixa tensió (De­cret 2413/1973, de 20 de setembre, i instruccions complementàries, fonamentalment la 025, 028 (4), 040 i 041, i les Normes UNE. -La Norma bàsica de l'edificació-condicions de les proteccions contra incendis en els edificis (BOE, de 29-X-1996). -El Decret 241/94 del Departament de Governació de la Generalitat sobre condicionaments urbanís­tics i de protecció contra incendis en els edificis. -El Reial Decret 1942/1993, de 5 de novembre, pel qual s'aprova el Reglament d'instal-lacions de proteccions contra incendis. -L'Ordenança sobre les condicions de protecció contra incendis en els edificis, de 26 de juny de 1992, publicada a la Gaseta Municipal, de 20 de desembre de 1992. -Les Ordenances fiscals i, en concret, la que regu­la la utilització privativa i l'aprofitament especial del domini públic municipal. - Qualsevol altra normativa que sigui d'aplicació. Article 3. Autorització i llicència prèvies Qualsevol activitat per usos no habituals en les instal-lacions municipals, consistents en revetlles, concerts i/o actes multitudinaris de qualsevol tipus, ha de ser objecte d'autorització prèvia per l'ús no habitual previst. Serà preceptiva també la llicència d'activitat. 3.1. La sol-licitud d'ús no habitual ha de fer-se al Districte, de forma directa o mitjançant el concessio­nari de la instal-lació, almenys tres mesos abans a la data de l'activitat. El Districte respondrà a aquesta sol-licitud prèvia en el termini de 15 dies. Aquesta resposta (en la qual ja poden fixar-se de­terminades condicions) tindrà el caire d'autorització provisional de l'ús no comú i no generarà cap altre ti­pus d'obligació municipal que la de seguir el procedi­ment de la present Normativa. 3.2. Des del moment d'aquesta comunicació, els pro­motors de l'activitat hauran de presentar la documenta­ció que es fa constar en l'article 5, abans de 15 dies. El Districte corresponent resoldrà aquesta sol-lici­tud de llicència, servint-se, en tot cas, dels informes necessaris d'altres Administracions i d'altres sectors municipals, i d'acord amb el seu contingut. La llicència podrà denegar-se o limitar-se en part en instaJ.Jacions municipals o en alguna part d'aques­tes que, per la seva categoria de patrimoni catalogat, hagi de ser especialment protegit. 3.3. El titular de l'activitat restarà obligat a comparèi­xer en l'acte de concessió de la llicència i signar el seu coneixement de les condicions fixades acceptant les responsabilitats que com a promotor li corresponen. 3.4. En el cas que l'autorització fos sol-licitada per més d'una persona ilo entitat, es tindran en compte els principis d'objectivitat, publicitat i concurrència exigits per l'article 57.3 del RPEL, i el principi d'igual­tat exigit per l'article 220.2 de la LMRLC. 3.5. En tot cas, la llicència s'exhaureix després de la realització de l'activitat autoritzada i de la reposició de la instal-lació municipal a l'estat previ original. Article 4. Límits de les llicències Les llicències podran ser sempre resoltes en qual­sevol moment si s'observa incompliment de les me­sures especificades en el projecte o en les condicions específiques que es determinin. Article 5. Requisits de les sol-licituds. Les sol-licituds de llicència han de contenir la docu­mentació base següent: a) Instància justificada i dades d'identificació dels promotors, bé siguin persones físiques o jurídi­ques (noms, adreces, NIF). S'han d'aportar també dades de l'estructura de l'empresa promotora, IAE, alta de l'empresa en la Seguretat Social i, en , els supòsits que correspongui, escriptures i/o es­tatuts. b) Sol-licitud de llicència a la Generalitat de Catalu­nya si es tracta de revetlles, festes, actes, etc., sense el caire de popular i que, per tant, fossin de la seva competència (segons Llei 1 0/1990). e) Descripció de l'acte a realitzar, amb indicació del dia i l'horari, el nombre màxim d'espectadors i ca­buda màxima prevista possible instal·lació auxiliar de cadires, especificant-ne el material, com també indicació dels efectes especials previstos. d) Autorització del responsable o gestor de la ins­tal-lació. e) Projecte tècnic redactat pel tècnic competent, de­gudament visat, de l'acte a realitzar, qual ha de constar de: e.1) Memòria. e.2) Plànols 1 :50 o 1:1 00. e.3) Pla d'emergència, redactat conforme el ma­ nual d'autoprotecció del Ministeri de l'Inte­rior de 29 de novembre de 1984 (BOE, de 26-11-1985). Aquests documents han de detallar: -Ubicació de l'escenari i públic. -Ubicació dels accessos i sortides, i de les vies d'evacuació i sortides d'emergència, amb indica­ ció de la quantitat i amplada. -Ubicació dels lavabos del públic i del personal. -Mesures de seguretat i contra incendis. -Mesures suplementàries i correctores que, per la naturalesa de l'acte, siguin necessàries: instal·la­ció addicional d'extintors, instaJ.Jació addicional de lavabos, mesures reductores de sorolls, noves sortides d'emergència i senyalització addicional de seguretat, emergència i evacuació. -Fixació dels responsables del Pla d'Emergència, i de les accions a emprendre en cas de sinistre, co­ordinació entre els mitjans propis i externs (GUB, SEIS, Creu Roja, ...). -Estudi justificatiu de solidesa de l'escenari, previ al posterior certificat "in situ". -Distribució del personal encarregat de la segure­tat i del personal d'assistència sanitària. f) Identificació del personal encarregat de la segure­tat i del personal d'assistència sanitària. g) Acreditació del contracte del personal de segure­tat, si és una empresa privada de seguretat. h) ld. ld. en el cas d'un servei d'UGI i de personal sanitari extern. i) Certificat d'assistència de la Creu Roja, o d'una altra entitat sanitària. j) Pòlissa de responsabilitat civil, d'acord amb el que s'especifica a l'article 15. k) Compromís que la publicitat de l'acte a efectuar a la via pública només es col-lacarà en els espais reservats a aquesta finalitat; es vigilarà en tot mo­ment que no es realitzi ni a les façanes ni en el mobiliari urbà. I) Informe en el qual s'especifiquin garanties de pro­tecció mediambiental, tipus d'envasos i vasos que es faran servir i compromisos de compliment de la recollida selectiva. Article 6. Canvi en les instal-lacions No podran modificar-se ni manipular-se quadres elèctrics. En tot cas, les actuacions elèctriques i/o el muntatge de generadors que han de constar en els documents de l'article anterior hauran de ser fets per l'instaJ.Jador autoritzat. No podran modificar-se els punts d'ubicació de qualsevol de les instal·lacions permanents del centre (elèctriques, d'emergència i seguretat, contra incen­dis, etc.). Article 7. Afectació de l'estructura No es poden penjar càrregues de l'estructura. Tret del que es preveu en relació a la solidesa de l'esce­nari, no s'autoritzen càrregues suplementàries sobre l'estructura. No s'autoritzarà el muntatge d'escenaris, blocs de cadires, graderies, etc., sobre elements estructurals. Excepcionalment podran autoritzar-se, si el Projecte tècnic inclou un estudi suplementari de càrregues, però això sempre si els Serveis Tècnics del Districte ho autoritzen de manera expressa. Article 8. Emergència i senyalització Es mantindrà la senyalització de les portes d'emer­gència ja existents, i es reforçarà aquesta senyalitza­ció si la cabuda prevista superés la d'origen de la instal-lació. Les sortides d'emergència suplementàries que calguin d'acord amb el projecte presentat i les consi­deracions sobre la cabuda, se senyalitzaran degu­dament. En tots els casos es garantirà que totes les portes d'emergència siguin totalment practicables sense cap mena d'impediment, i això també mentre duri la utilit­zació de la instal-lació. Article 9. Activitats no permeses Durant la celebració de l'acte, els organitzadors no han de permetre activitats diferents de l'auto­ritzada. Article 1 O. Actuació de la Guàrdia Urbana S'atendran les instruccions de la Guàrdia Urbana, especialment les que es puguin transmetre per aquest cos al personal de seguretat. Article 11. Horaris i drets d'admissió S'ha de respectar l'horari de tancament establert en la llicència, com també la normativa reguladora del dret d'admissió (RD 2861/1982), en especial pel que fa referència a menors. Article 12. Materials no agressius Els vasos i recipients d'ús públic hauran de ser de material no susceptible de causar lesions. No se ser­viran ampolles ni vasos de vidre als assistents, però podran autoritzar-se excepcions en el cas d'actes de tipus gastronòmics o cultural on es consideri adequa­da la utilització de copa o vas de vidre. Article 13. Normatives i lleis sobre begudes alcohòliques i substàncies que poden generar dependència Amb independència dels actes esportius, que ja ho tenen especialment prohibit, caldrà vetllar especial­ment pel que determinen les lleis i normatives sobre venda, consum, promoció i publicitat de begudes alcohòliques i substàncies que poden generar de­pendència (Llei 20/1985 del Parlament de Catalunya, de 25 de juliol, modificada parcialment per la Llei 10/1991, de 1 O de maig). És prohibida expressament la promoció de begu­des alcohòliques que es realitzi a través de concur­sos o consum incontrolat ("barra lliure" o similar). També és prohibit enviar ni distribuir a menors d'edat prospectes, cartells o invitacions en què s'ano­menin begudes alcohòliques, marques o empreses productores d'aquestes begudes. Independentment del fet que haurà de complir-se allò que es determina específicament en l'Ordenança de les instal-lacions i activitats publicitàries, la possible propaganda externa de l'acte no podrà contenir, en cap cas, invitació a tot allò que ja queda citat com a expressament prohibit en els dos paràgrafs anteriors. S'hauran de col-locar en la instal·lació rètols visi­bles on s'especifiqui que no es podran servir begudes alcohòliques de cap classe, ni tabac, als menors de 16 anys. No se serviran begudes de més de 23Q als menors de 18 anys i això fins a les O hores. S'incentivaran i recalçaran les iniciatives que pro­mocionin el consum de begudes no alcohòliques per a tothom, i, en especial, les dirigides als menors de 18 anys. De Oa 6 hores no es podrà subministrar cap mena de beguda alcohòlica als menors de 18 anys. Article 14. Dipòsit de garantia Per a garantir l'execució subsidiària de les repara­cions, retirada de publicitat il·legal, accions extraordi­nàries de neteja del local, dels annexos o de ciutat, etc., que calgui afrontar, s'exigirà un dipòsit amb l'im­port que determini la resolució de la llicència i que en cap cas no serà inferior al 5% del valor de les superfí­cies construïdes afectades i/o ocupades. Per a l'estimació d'aquesta quantia es podrà tenir en compte prèviament la repercussió de l'acte més enllà del seu àmbit concret. El gestor de la instal-lació, que respondrà davant del Districte, retindrà el dipòsi. En tot cas, contra aquest dipòsit hauran de impu­tar-se els costos públics originats, independentment d'altres mesures que l'Ajuntament pugui adoptar en el futur en relació als promotors. Article 15. Pòlissa de responsabilitat civil La pòlissa exigida, que haurà de ser especificada per l'acte a realitzar, ha de tenir una garantia prou àmplia per a cobrir qualsevol tipus d'eventualitat. En cap cas no serà inferior a 500 milions de pessetes. Article 16. Règim sancionador Serà d'aplicació el procediment sancionador i les sancions degudament establertes en les Ordenances d'aquest Ajuntament que s'escaiguin segons el que determina l'article 2. Article 17. Normes addicionals S'estarà, en general, al que determini també la Di­recció de Joc i Espectacles de la Generalitat de Catalunya, en els casos que també sigui necessària la seva autorització. MODIFICACIONS DE CRÈDIT DINS EL PRESSUPOST GENERAL DE 1997 (Transferències) (Aprovades per acord del Consell Plenari de 29 de maig de 1997) Annex núm. 1 Partida 22609 0101 21300 0101 13150 61190 Tipus MC? MC8 Descripció Altres despeses compra materials (rec. crèdit) Manteniment de maquinària, instal. i util. (rec. crèdit) ·Altes 72.616 Baixes 72.616