NÚM.3 30-1-1997 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA 85 següent i per a les successives, si no hi ha una peti­ trol de legalitat, mitjançant tècniques de control finan­ ció que indiqui el contrari. cer de regularitat. 3. El preu corresponent a la col-locació a la via pú­ blica de contenidors per a runes i enderrocs s'acredi­ Norma 4a. Empreses municipals tarà anualment mitjançant el lliurament d'una placa; la Sense perjudici de l'exercici de la funció intervento­ qual ha de dur col·locada el contenidor mentre estigui ra en la fiscalització de les transferències i subven­ ocupant la via pública. cions realitzades a les empreses municipals i amb les reserves previstes en l'article 296 del ROAS, Decret Article 6è. Data d'aprovació i vigència 179/95, i disposició addicional1a del RD 2188/95, de Aquesta normativa, aprovada definitivament per la 28 de desembre, les empreses municipals estaran Comissió de Govern amb data de 5 de desembre de sotmeses a una auditoria de comptes per professio­ 1996, començarà a regir 1'1 de gener de 1997 i conti­ nals externs. nuarà vigent mentre· no se n'acordi la modificació o derogació. 11. PROCEDIMENT PER A L'EXERCICI DE LA FUN­ CIÓ INTERVENTORA SOBRE ELS DRETS I ELS INGRESSOS Norma Sa. Fiscalització prèvia de drets i ingressos La fiscalització prèvia dels drets i ingressos de NORMATIVA SOBRE L'EXERCICI DE LA FUNCIÓ l'Ajuntament de Barcelona i els seus organismes ad­ INTERVENTORA A L'AJUNTAMENT DE ministratius, se substitueix pel que comporta la nota BARCELONA comptable de la Intervenció, sense perjudici del con­ (Aprovada per acord del Consell Plenari de 20 de trol derivat de l'ordellació de pagaments del retorn desembre de 1996) d'ingressos indeguts. El Consell Plenari, en sèssió del dia 20 de desem­ Norma 6a. Fiscalització a posteriori dels ingressos bre de 1996, acordà: La fiscalització posterior dels drets i ingressos mu­ Aprovar la Normativa que desenvolupa l'exercici de nicipals es realitzarà aplicant tècniques de mostreig o la funció interventora a l'Ajuntament de Barcelona en auditoria a fi d'analitzar el compliment de la legalitat. compliment d'allò que disposa l'article 200 de la Llei Aquest control seguirà el procediment contradictori 39/1988, de 28 de desembre, reguladora de les hi­ previst per la fiscalització a posteriori de la despesa, sendes locals. establert en la norma 12a. I. ÀMBIT D'APLICACIÓ I FORMES DE L'EXERCICI 111. PROCEDIMENT PER A L'EXERCICI DE LA FUN­ DE LA FUNCIÓ INTERVENTORA A L'AJUNTA­ CIÓ INTERVENTORA SOBRE LA DESPESA MENT DE BARCELONA Norma la. Fiscalització prèvia limitada Norma 1a . Principis generals Per acord del Ple Municipal de 3 de març de 1992, La funció interventora prevista en la Llei 39/88, en l'Ajuntament de Barcelona es va establir el siste­ RHL, en el seu títol VI, capítol IV, articles 194 a 203, ma de control previ limitat de la despesa, previst a està basada en els principis d'autonomia funcional, l'article 200.2 en relació al 197.2 , apartat e, de la Llei procediment contradictori. i exercici desconcentrat en 39/88 RHL. interventors adjunts i funcionaris amb delegació de la Aquest control previ es limitarà a comprovar: Intervenció general, segons les competències previs­ a) L'existència de crèdit pressupostari i que el propo­ tes en el Reial Decret 731/93, de 14 de maig, sobre el sat és l'escaient a la naturalesa de la despesa o conjunt de l'activitat financera i tots els actes amb obligació que es proposa contreure. ' contingut econòmic. En· el supòsit dels compromisos de despeses El criteri d'organització es basa en la gestió de des­ de caràcter plurianual, es comprovarà que també pesa desconcentrada en districtes i sectors orgànics, es compleix allò que disposa l'article 163 de ·la amb .Pagaments i informació comptable centralitzats. Llei 39/88 RHL. b) Que les obligacions o despeses es generen per Norma 2a. Ens administratius òrgan competent. L'Ajuntament i els seus organismes autònoms de e) L'existència dels requisits i tràmits determinats ex­ caràcter administratiu estaran subjectes a una fiscalit­ pressament, com subjectes a intervenció prèvia zació prèvia limitada de la despesa i sols a la inherent per la legislació vigent. a la nota comptable de la intervenció en el cas dels d) Aquells altres extrems que per la transcendència ingressos. del procés de gestió es determinin pel Ple Munici­ Aquest control previ serà objecte d'un control ple pal a proposta del president i que anualment es posterior, mitjançant tècniques d'auditoria i mostreig. recolliran de forma expressa en les Bases d'exe- cució del pressupost. · Norma 3a. Organismes autònoms comercials Els organismes autònoms de caràcter comercial no Norma Ba. Fiscalització de conformitat estaran subjectes al control previ limitat ni a la nota Si la Intervenció considera que l'expedient sotmès a ·comptable de la Intervenció. fiscalització s'ajusta a la legalitat, farà constar la seva En aquests organismes, la funció interventora es conformitat mitjançant diligència signada sense neces­ realitzarà a posteriori amb caràcter permanent, en les sitat de motivar-la. Acte seguit, validarà la relació de . seves vessants d'inspecció de la comptabilitat i con- despeses amb la nota comptable de l'interventor. 86 . GASETÀ MUNICIPAL DE BARCELONA NÚM.3 30-1-1997 IV. PROCEDIMENT CONTRADICTORI EN LA FIS- adjunt, en un termini de deu dies, elaborarà l'informe CALITZACIÓ . definitiu. Els interventors adjunts formularan un informe re­ .N orma 9a. Objeccions i qbservacions en la fiscalitza­ sum amb una periodicitat semestral en el qual es ció prèvia reflectiran els aspectes més destacats de les seves Si la Intervenció manifesta la seva disconformitat actuacions, i en especial els previstos en l'article sobre els actes, documents o expedients fiscalitzats, 200.3 i 4 de la Llei 39/88 RHL. formularà les seves objeccions i observacions per es­ Aquest informe, conjuntament amb les observa­ crit. Les objeccions que afectin els punts previstos a cions dels titulars dels òrgans gestors, es remetran a la norma 7a tenen el caràcter de suspensives, no així la Intervenció General. les observacions que sobre altres extrems dels expe­ El gerent dels Serveis Generals, conjuntament amb dients puguin fer-se. l'interventor general, constatarà el grau de compli­ ment que es desprengui de l'anàlisi de la mostra re­ Norma 10a. Fiscalització amb objecció suspensiva presentativa i dels informes dels interventors adjunts i Quan l'objecció tingui caràcter suspensiu, la Inter­ les observacions dels titulars dels òrgans gestors. venció el motivarà i el formularà per escrit i s'abstin­ L'interventor general, anualment, elevarà l'infor­ drà de validar l'anotació comptable. me previst en l'article 200 de la Llei 39/88 RHL al Aquesta objecció es comunicarà a l'òrgan gestor, primer tinent d'alcalde amb els annexos que consi- que en el supòsit de no atendre-la formularà a la In-. deri adients. · tervenció oposició motivada per escrit en un termini A aquest informe s'adjuntaran les precisions que cre­ de quinze dies. gui procedents realitzar el gerent dels Serveis Centrals. Si a la vista d'aquest escrit l'interventor adjunt o de­ La primera tinència d'alcaldia sotmetrà al Consell legat no modifica la seva objecció, la comunicarà Plenari l'informe esmentat anteriorment, com també conjuntament amb les observacions de l'òrgan gestor les precisions dels òrgans gestors. a l'interventor general, el qual confirmarà o no la sus­ pensió, en un termini de deu dies. V. EL CONTROL A POSTERIOR D'ORGANISMES En el supòsit de confirmar-la, es tramitarà l'expe­ AUTÒNOMS COMERCIALS I AL TRES ENTI­ dient segons el que preveu l'article 198 de la Llei TATS SUBJECTES A LA FUNCIÓ INTERVEN~ 39/88 RHL, posant-la a consideració del primer tinent TORA A POSTERIORI. d'alcalde, a fi que resolgui el Ple Municipal o la presi­ dència segons la naturalesa de l'objecció. Norma 13a. Àmbit d'aplicació. En compliment del que preveu l'article 199 de la Estan subjectes al control de la Intervenció els or­ Llei 39/88 RHL, semestralment es donarà compte de ganismes autònoms comercials. les resolucions de la presidència contràries a les ob­ El control d'aquests organismes es farà de forma jeccions suspensives efectuades, seguint el tràmit permanent a posteriori seguint els criteris de control fi­ previst en la fiscalització a posterior. · nancer de regularitat i compliment de la legalitat, amb exclusió del control financer d'eficiència i eficàcia. Norma 11a. Fiscalització amb observacions i objec­ En el supòsit que s'assigni a la Intervenció aquest cions no suspensives tipus de control previst en l'article 203 de la Llei 39/88 En el supòsit que la Intervenció formuli observa­ RHL, requerirà un acord exprés del Plenari, el qual a cions o objeccions no suspensives, les farà constar aprovarà alhora el corresponent organigrama. en l'expedient i es validarà la relació comptable. Els interventors adjunts i delegats comunicaran a Norma 14a. Procediment contradictori del control fi­ ·la Intervenció General les esmentades observacions nancer de regularitat. i objeccions no suspensives, a fi d'incloure els expe­ L'òrgan de la Intervenció que realitzi el control fi­ dients que les contenen en el pla de control intern a nancer de regularitat sobre els organismes autònoms posteriori, com a expedients· d'especial risc a fi de de caràcter comercial emetrà informe semestral per ser fiscalitzats de forma plena i en la seva totalitat. · escrit, amb la conformitat de l'interventor adjunt. Aquest informe posarà de manifest les anomalies, Norma 12a. Procediment contradictori en la funció observacions i recomanacions, com també les conclu­ interventora a posteriori sions que de l'exercici del control es dedueixin. En compliment dels apartats 3 i 4 de l'article 200 de la L'esmentat informe tindrà el caràcter de provisional Llei 39/88 RHL, la preceptiva fiscalització a posteriori i es comunicarà als gerents dels organismes autò­ dels expedients, es farà ordenada per Sectors i Distric­ noms, els quals hi podran formular les observacions tes, seguint tècniques de mostreig i auditoria. que creguin procedents, en un termini de quinze dies. La Intervenció General determinarà l'univers se­ Passat aquest període sense la formulació de cap gons la naturalesa dels actes administratius i la legis­ observació, l'informe provisional es convertirà en defini­ lació aplicable, i s'escollirà una mostra aleatòria i re­ tiu. En el supòsit que es formulin observacions, l'inter­ presentativa dels expedients i· actuacions, els quals ventor adjunt, en un termini de deu dies, es pronunciarà seran fiscalitzats plenament. sobre les modificacions que poden introduir-se en l'in­ Els interventors adjunts comunicaran per escrit als forme provisional i remetrà l'informe definitiu a l'interven­ respectius òrgans gestors les objeccions, incompli­ tor general i al president del Consell d'Administració de ments legals, observacions, recomanacions i les con-. l'organisme autònom comercial corresponent. elusions que es dedueixin dels expedients revisats. · D'aquests informes definitius i de les observacions Els titulars dels òrgans gestors podran formular, en dels òrgans gestors se'n donarà compte al Consell un termini de quinze dies, les observacions que cre­ d'Administració de l'organisme i constarà com a an­ guin convenients, a la vista de les quals l'interventor nex als comptes generals.