Dilluns, 26 de novembre de 2012 ADMINISTRACIÓ LOCAL Ajuntament de Barcelona Secretaria General ANUNCI Conforme a allò que disposa l’article 58 de la Llei 26/2010, de 3 d’agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya es fa públic l’acord adoptat pel Plenari del Consell Municipal en la sessió celebrada en data 26 d’octubre de 2012: “APROVAR definitivament el Reglament d’ús de la marca col·lectiva Barcelona que complementa la sol·licitud feta per l’Ajuntament el 30 de desembre de 2011, relativa a la inscripció de la marca col·lectiva Barcelona a l’Oficina Española de Patentes y Marcas, en compliment de l’acord de govern de 9 de novembre de 2011. RESOLDRE les al·legacions presentades en els termes de l’informe tècnic que consta a l’expedient.” Contra aquest acte que exhaureix la via administrativa es pot interposar directament recurs contenciós davant la Sala del Contenciós Administratiu del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya, en el termini de dos mesos comptats des del dia de la celebració de la sessió, per part del membre de la corporació que el va votar en contra. També es pot interposar qualsevol altre recurs que es consideri convenient. REGLAMENT D'ÚS DE LA MARCA "BARCELONA" PREÀMBUL I De la mateixa manera que altres ciutats de projecció internacional contrastada, Barcelona té una posició singularitzada en l'escena global, no només pels atributs que li són inherents, sinó, també, pels esforços de la ciutadania i de les institucions públiques i civils que la representen per erigir-la en expressió d'uns valors positius individualitzables i apreciats globalment. Barcelona ha adquirit, els últims anys, un prestigi notable i bona reputació, vinculats intrínsecament a la seva aposta constant per la innovació, la modernitat i el progrés econòmic, tècnic, artístic i social. Indubtablement, entre els signes distintius de la ciutat de Barcelona idonis per condensar i atresorar aquests determinats valors immaterials, forjats laboriosament per la seva col·lectivitat municipal, hi ha el signe denominatiu "Barcelona". D'una banda, "Barcelona" és la denominació oficial del municipi i un signe representatiu de la seva col·lectivitat municipal, tal com acredita la Resolució del Departament de Governació i Administracions Públiques de la Generalitat de Catalunya (GAP/583/2007), de 2 de març, per la qual es dóna publicitat al nom oficial dels municipis, de les seves capitals respectives i de les entitats descentralitzades de Catalunya. D'altra banda, el signe denominatiu "Barcelona" és idoni per representar i comunicar els trets característics i els signes d'identitat de la ciutat de Barcelona, a fi de representar o d'evocar els aspectes identitaris i característics d'aquesta ciutat i de la seva gent i, més concretament, el prestigi i la bona reputació associats a la ciutat. En conseqüència, no ha de sorprendre que, arran d'aquesta singular aptitud semiòtica, el denominatiu "Barcelona" sigui utilitzat recurrentment en el tràfic econòmic per distingir els productes i els serveis d'aquelles persones físiques i jurídiques domiciliades al municipi de Barcelona, de manera que l'aura d'aquesta ciutat es comuniqui a aquests productes o serveis. A més de contribuir a la promoció econòmica de la ciutat, això ha permès que aquests productes o serveis a què s'aplica el signe denominatiu "Barcelona" s'atribueixin a una procedència determinada, caracteritzada no només geogràficament, sinó també –i sobretot– a la seva vinculació als trets i senyals d'identitat que distingeixen globalment la ciutat de Barcelona i, especialment, el seu prestigi i bona reputació en el tràfic econòmic. En aquest sentit, el signe "Barcelona" no només distingeix els productes i serveis a què s'aplica, sinó que també els transmet un conjunt d'informacions i representacions altament positives. No obstant això, la difusió pública i recurrent de determinats signes distintius o elements característics de la ciutat de Barcelona i, en particular, la utilització comercial del signe denominatiu "Barcelona" per associar el tràfic econòmic de béns i serveis a aquesta ciutat no sempre proporciona informació fidel, ni beneficia la imatge i prestigi de la ciutat, ni potencia els seus senyals d'identitat i trets característics. Altrament, l'ús generalitzat d'aquests signes distintius sense 1 CVE-Núm. de registre: 022012026270 Dilluns, 26 de novembre de 2012 expedients mínims que garanteixin la consistència del seu valor simbòlic, prestigi i bona reputació facilita, certament, la seva dilució; o l'associació de la ciutat de Barcelona a productes i serveis que no mereixen aquesta associació o a valors i sentiments que no li són propis. D'altra banda, la utilització comercial del signe denominatiu "Barcelona" és susceptible, igualment, de generar confusió quant a la procedència de determinats productes o serveis amb vinculació escassa o inexistent amb el municipi de Barcelona, d'induir a engany respecte a les qualitats d'aquests productes o serveis o de bloquejar la lliure utilització d'aquests signes distintius. II En aquest context, el registre de la marca col·lectiva "Barcelona" com a marca nacional a favor de l'Ajuntament de Barcelona s'erigeix en un expedient normatiu coherent, raonable i idoni per preservar les funcions pròpies que ha adquirit "Barcelona" com a signe distintiu de productes i serveis relacionats amb aquesta ciutat i el seu entorn i, en general, per evitar que l'ús d'aquest signe en el tràfic econòmic lesioni indegudament interessos jurídics mereixedors d'especial protecció. En primer lloc, el reconeixement d'una titularitat jurídica exclusiva de caràcter públic sobre l'ús en el tràfic econòmic de la marca "Barcelona" està adreçada a protegir l'interès dels consumidors davant el risc de confusió sobre la procedència dels productes i serveis que es presenten en el tràfic econòmic sota l'esmentat signe denominatiu. En segon lloc, i relacionat amb el paràgraf anterior, tampoc no es pot obviar que el control dels usos en el tràfic econòmic del signe denominatiu "Barcelona" per mitjà del reconeixement a l'Ajuntament de Barcelona d'una marca col·lectiva sobre aquest signe es justifica per la necessitat de mantenir un mercat competitiu; això és, d'una banda, governat pel principi d'eficiència en les prestacions pròpies –les dels qui contribueixen amb el seu esforç empresarial o professional a preservar i reforçar el valor simbòlic del signe denominatiu "Barcelona", i que es beneficien honestament del prestigi i la bona reputació d'aquesta ciutat i, en aquest cas, de la singularitat i representacions positives que transmet als productes i serveis a què s'aplica–; i, d'altra banda, transparent en la mesura que contribueix a reduir els costos de recerca de la identificació correcta de la procedència de les ofertes i del reconeixement de la seva qualitat i, per això, fomenta la racionalitat de les decisions dels consumidors que busquen un producte o servei avalat o caracteritzat pel prestigi i la bona reputació de la ciutat de Barcelona. III A tot això, s'afegeix que la necessitat d'ordenar jurídicament els usos del signe denominatiu "Barcelona" i, en concret, de conferir a l'Ajuntament de Barcelona una posició jurídica idònia per evitar utilitzacions comercials abusives, justificada i delimitada normativament per l'existència d'interessos jurídics de naturalesa pública, consistents en la preservació del valor simbòlic i caràcter col·lectiu dels signes distintius d'aquesta ciutat. Del contingut axiològic del règim municipal legal de Barcelona –Llei 1/2006, de 13 de març, que en regula el Règim Especial del Municipi de Barcelona i en la Llei del Parlament de Catalunya 22/1998, de 30 de desembre, de la Carta Municipal de Barcelona–, així com de la caracterització constitucional i significació política dels signes i símbols identificatius d'una determinada comunitat (Sentència del Tribunal Constitucional 94/1985, de 29 de juliol) es desprèn una inequívoca voluntat política en l'àmbit municipal de Barcelona de defensa del patrimoni moral de la ciutat i de les seves dades d'identitat com a objectiu i com a valor del règim local de Barcelona. Igualment, el reconeixement i garantia de l'autonomia local del Municipi de Barcelona i la configuració jurisprudencial d'una posició jurídica exclusiva a les administracions públiques sobre la denominació oficial de la col·lectivitat a la qual representen, posen de manifest una identificació i delimitació normativa prèvia, dirigida a instituir la preservació del valor simbòlic i el caràcter col·lectiu dels signes distintius de la ciutat de Barcelona en un interès públic o general, la protecció del qual correspon a l'Ajuntament de Barcelona. IV L'aptitud del signe denominatiu "Barcelona" per ser registrat com a marca col·lectiva (article 62.3 de la Llei 17/2001, de 7 de desembre, de marques) i la legitimació de l'Ajuntament de Barcelona per sol·licitar el registre d'una marca col·lectiva (article 62.2 in fini d'aquesta mateixa Llei) possibiliten, formalment, el registre de la marca col·lectiva "Barcelona". Així mateix, l'eminent caràcter públic del règim de les marques col·lectives i, concretament, la necessitat d'establir un reglament d'ús integrat per criteris i estàndards de conducta objectius –com el que s'expressa a continuació– faciliten l'existència d'un expedient normatiu de protecció ponderada dels interessos jurídics públics consistents en la preservació del valor simbòlic i el caràcter col·lectiu del signe denominatiu "Barcelona" i l'assignació d'una posició jurídica exclusiva a l'Ajuntament de Barcelona, no com a persona interessada en l'ús exclusiu d'aquest signe en el tràfic econòmic, sinó com a ens garant dels interessos de la col·lectivitat municipal. 2 CVE-Núm. de registre: 022012026270 Dilluns, 26 de novembre de 2012 Article 1. Objecte. 1. El present Reglament té per objecte l'ordenació i la regulació de l'ús de la marca col·lectiva "Barcelona" en el tràfic econòmic. 2. La marca col·lectiva "Barcelona" serveix al propòsit de distingir en el tràfic econòmic els productes o els serveis de persones físiques o jurídiques que desenvolupin la seva activitat empresarial o professional de forma acreditada i reconeguda a la zona d'influència de la ciutat de Barcelona, així com els productes o els serveis vinculats simbòlicament amb la ciutat de Barcelona pertanyents a altres persones. 3. Les normes del present Reglament són d'aplicació a qualsevol ús de la marca col·lectiva "Barcelona" en el tràfic econòmic de productes i serveis que es faci en el territori espanyol. Article 2. Règim normatiu de la marca "Barcelona". La marca col·lectiva "Barcelona" està subjecta al règim legal establert en la Llei 17/2001, de 7 de desembre, de marques i al que es preveu en el present reglament. Article 3. Signe distintiu de la marca "Barcelona". La marca col·lectiva "Barcelona" consisteix en el signe denominatiu "Barcelona", purament i simplement, i comprèn, per tant, qualsevol representació gràfica d'aquest signe. Article 4. Titular de la marca. 1. La titularitat de la marca col·lectiva "Barcelona" correspon a l'Ajuntament de Barcelona, com a òrgan de representació i govern del municipi de Barcelona, de conformitat amb allò establert als articles 140 de la Constitució Espanyola, 19.1 de la Llei 7/1985, de bases del règim local i 9 de la Llei 22/1998, de 30 de desembre, de la Carta Municipal de Barcelona. 2. L'Ajuntament de Barcelona té el seu domicili a la plaça de Sant Jaume, 1, 08002 Barcelona. 3. L'Alcalde podrà delegar en un òrgan municipal o encomanar a una entitat la gestió de la marca col·lectiva "Barcelona". Article 5. Persones legitimades per a l'ús de la marca. Només podran fer ús de la marca col·lectiva "Barcelona" en el tràfic econòmic i per a productes i serveis, aquelles persones físiques o jurídiques que, estant legitimades per sol·licitar una autorització segons allò que disposa l'article 6 del present reglament, hagin estat degudament autoritzades per l'Ajuntament de Barcelona i hagin expressat el compromís de preservar el prestigi i la bona reputació de la marca "Barcelona" per mitjà de l'adhesió a les condicions d'ús de la marca contingudes al present reglament. Article 6. Legitimació i procediment per a l'obtenció d'autorització per usar la marca. 1. Només podran sol·licitar l'autorització d'ús de la marca col·lectiva "Barcelona" les persones que en el moment de presentar la seva sol·licitud: (a) estiguin inscrites en el Registre Mercantil, en un Col·legi Professional, en el Registre d'Associacions o en el registre de Fundacions o estiguin d’alta en el règim de treballadors autònoms; i (b) que desenvolupin la seva activitat empresarial o professional de forma acreditada i reconeguda a la zona d'influència de la ciutat de Barcelona, o que es proposin utilitzar la marca col·lectiva "Barcelona" per distingir productes o serveis que estiguin vinculats simbòlicament amb la ciutat de Barcelona. 2. La sol·licitud d'autorització per a l'ús de la marca col·lectiva "Barcelona" suposa l'acceptació al contingut del present reglament. 3 CVE-Núm. de registre: 022012026270 Dilluns, 26 de novembre de 2012 3. La persona física o jurídica interessada a obtenir una autorització per usar la marca col·lectiva "Barcelona" haurà de presentar una sol·licitud d'autorització a l'Ajuntament de Barcelona acompanyada, almenys, de la documentació següent: a) Acreditació de la identitat del sol·licitant i de la inscripció en el registre públic, o bé règim de la seguretat social, pertinents i, si escau, de la vinculació de la seva activitat a la zona d'influència de la ciutat de Barcelona i del reconeixement de l'esmentada vinculació en el tràfic econòmic; b) Descripció succinta del producte o servei per al qual se sol·licita l'autorització d'ús de la marca col·lectiva "Barcelona" i, si escau, de la vinculació simbòlica del producte o servei amb la ciutat de Barcelona; c) Descripció succinta del tipus d'ús que es preveu fer de la marca col·lectiva "Barcelona" per als productes o serveis indicats en la lletra b) anterior; d) Identificació del període de temps durant el qual es preveu fer ús de la marca col·lectiva "Barcelona". 5. Tramitat el corresponent procediment, la Comissió de Govern o bé l'òrgan o entitat en què es delegui o s'encarregui la gestió, resoldrà en el termini màxim de tres mesos des de la presentació de la sol·licitud. 6. L'Ajuntament de Barcelona, com a titular de la marca, només podrà denegar l'autorització sol·licitada per les persones legitimades segons allò disposat en aquest article quan l'ús que es pretén fer de la marca no sigui apte per complir amb les condicions d'ús de la marca previstes a l'article 7è d'aquest reglament. Article 7. Condicions d'ús de la marca. 1. La marca només es podrà utilitzar com a signe secundari o accessori en la presentació o la publicitat de productes o serveis distingits principalment per mitjà d'una marca registrada, de manera que la impressió comercial en el consumidor o destinatari sigui pel signe distintiu amb el qual es presenten o ofereixen els productes i serveis determinada essencialment per l'esmentada marca registrada, i no per la marca "Barcelona". En aquest sentit, es consideraran contraris al present reglament aquells usos de la marca que causin la impressió que el signe per distingir el producte o servei en el mercat és el signe "Barcelona". Contràriament, no es consideraran contraris al present reglament aquells usos en els quals el signe "Barcelona" sigui accessori d'un signe distintiu principal, especialment quan constitueixi una marca forta. 2. En tot cas, la marca només podrà ser usada per distingir productes o serveis vinculats al Municipi de Barcelona o la seva zona d'influència metropolitana, sempre que això contribueixi, en efecte, a potenciar o preservar el valor simbòlic, el prestigi i la bona reputació del signe denominatiu "Barcelona". En aquest sentit, la marca no podrà ser utilitzada per distingir productes o serveis que, per la seva naturalesa o característiques o pel que ofereixen o la manera com es presenten, a) promoguin comportaments de contingut xenòfob, racista, sexista, homòfob o altres de similars; b) tinguin un nivell de qualitat manifestament baix; c) impliquin un aprofitament deslleial del prestigi i la bona reputació associats a la ciutat de Barcelona; d) tinguin com a finalitat o efecte el descrèdit del municipi de Barcelona, la seva zona d'influència metropolitana o dels seus ciutadans. 3. Així mateix, la marca només podrà ser usada de manera que no indueixi a confusió sobre l'oferent, prestador o fabricant dels esmentats productes o serveis, ni transmeti informació falsa o errònia sobre les característiques principals dels productes o els serveis, com ara el seu origen geogràfic, comercial o públic, o de les característiques del seu oferent, prestador o fabricant i, en especial, la seva vinculació amb la ciutat de Barcelona o la seva zona d'influència metropolitana. 4. Igualment, la marca s'haurà d'utilitzar en condicions que no suggereixin la identificació d'un gènere de productes o serveis amb la marca col·lectiva "Barcelona". En aquest sentit, es consideraran contraris al present reglament aquells usos on el signe denominatiu "Barcelona" aparegui vinculat a un nom genèric o descriptiu, de manera que es generi una apropiació exclusiva de l'associació d'aquest signe als productes o serveis compresos en el nom genèric o descriptiu. 5. També es consideraran contraris al present reglament aquells altres usos que contravinguin les exigències de la bona fe o les pràctiques lleials en matèria industrial o comercial, així com que contravinguin altres condicions d'ús que s'acordin mitjançant la modificació del present reglament de conformitat amb el disposat en l'apartat 4t del seu article 9. 4 CVE-Núm. de registre: 022012026270 Dilluns, 26 de novembre de 2012 Article 8. Usos innocus de la marca col·lectiva "Barcelona". 1. No constitueixen usos de la marca col·lectiva subjectes a l'autorització de l'Ajuntament de Barcelona els usos del signe denominatiu "Barcelona" que no pertanyin al tràfic econòmic. 2. Tampoc no requeriran autorització aquells usos en el tràfic econòmic que no serveixin per distingir productes o serveis, sempre que això es produeixi de conformitat amb les pràctiques lleials en matèria industrial o comercial en els termes de l'article 62.3 de la Llei 17/2001, de 7 de desembre, de Marques. 3. A efecte d'allò que preveu l'apartat anterior, es consideraran conformes amb les pràctiques lleials en matèria industrial o comercial els usos descriptius de la marca, com aquells que indiquin el domicili de la persona que ofereix un producte o servei o l'origen del producte o servei. En aquest sentit, podran usar la marca col·lectiva "Barcelona" aquelles persones físiques o jurídiques els productes i serveis de les quals provinguin del municipi de Barcelona, sempre que l'ús de la marca col·lectiva "Barcelona" per distingir aquests productes o serveis sigui conforme a les condicions d'ús previstes en el present reglament. 4. En tot cas, no tindran la consideració d'usos innocus aquells que siguin susceptibles de contravenir les condicions d'ús previstes a l'article 7 del present reglament. Article 9. Drets i obligacions del titular de la marca. 1. L'Ajuntament de Barcelona és el titular del dret exclusiu sobre la marca "Barcelona" de conformitat amb els articles 34 i 62 de la Llei 17/2001, de 7 de desembre, de Marques. 2. L'Ajuntament de Barcelona, com a titular de la marca, podrà exercir les accions de defensa del dret de marca segons allò que disposen els articles 40 i següents de la Llei 17/2001, de 7 de desembre, de Marques. 3. Igualment, el titular de la marca estarà legitimat per exercir, en nom dels usuaris autoritzats, accions indemnitzatòries pel dany que aquests hagin sofert per l'ús no autoritzat de la marca. 4. El titular tindrà dret a modificar el reglament d'ús de la marca quan ho estimi convenient. La modificació haurà de ser proposada a l'Oficina Espanyola de Patents i Marques per a la seva constància registral i, una vegada s'hagi produït, es comunicarà als usuaris autoritzats a fi que adaptin l'ús de la marca als nous termes i condicions del reglament. 5. L'Ajuntament de Barcelona es compromet a preservar el valor simbòlic, el prestigi i la bona reputació del signe denominatiu "Barcelona". Per això, desenvoluparà estratègies de promoció i difusió de la marca "Barcelona" i establirà acords de col·laboració amb els agents econòmics idonis per contribuir a la promoció econòmica de la ciutat. 6. L'Ajuntament de Barcelona adoptarà les mesures apropiades per impedir que la marca sigui utilitzada de manera incompatible amb el seu reglament d'ús. Article 10. Drets i obligacions de l'usuari de la marca. 1. La concessió de l'autorització per a l'ús de la marca col·lectiva "Barcelona" confereix al seu beneficiari el dret a usar-la en el tràfic econòmic per als productes o serveis i usos expressament compresos en l'autorització. El titular de l'autorització no podrà estendre el seu contingut a altres productes o serveis i usos no compresos en l'autorització, llevat que l'ús de la marca sigui legítim de conformitat amb l'article 5 del present reglament. 2. L'autorització per a l'ús de la marca col·lectiva "Barcelona" no té caràcter exclusiu. 3. L'usuari autoritzat de la marca col·lectiva "Barcelona" només podrà usar-la de conformitat amb els termes i condicions previstos al present reglament. 4. L'autorització per a l'ús de la marca col·lectiva "Barcelona" es concedirà per un període màxim de tres anys i, prèvia sol·licitud subjecta al previst a l'article 6 d'aquest reglament, podrà ser renovada de forma successiva pel mateix període temporal o un altre d'inferior. 5. Les autoritzacions d'ús que es concedeixin no podran transmetre's a tercers. 6. L'usuari autoritzat de la marca no podrà exercir cap acció per infracció de la marca llevat que n'hagi obtingut l'autorització expressa del titular. No obstant això, podrà posar en coneixement de l'Ajuntament els fets que entengui 5 CVE-Núm. de registre: 022012026270 Dilluns, 26 de novembre de 2012 infractors de la marca i sol·licitar-li que, com titular de la marca i si ho considera oportú en vista de les circumstàncies del cas, interposi les accions de defensa del dret de marca que puguin ser procedents. 7. L'usuari de la marca col·lectiva "Barcelona" restarà obligat a vigilar i comunicar a l'Ajuntament de Barcelona qualsevol ús de la marca col·lectiva "Barcelona" que no sigui conforme a les condicions d'ús previstes al present reglament. 8. L'usuari de la marca col·lectiva "Barcelona" serà l'únic responsable dels productes o serveis que hi distingeixi o presenti i dels altres actes d'ús de la marca que faci. 9. L'incompliment per part de l'usuari autoritzat de la marca col·lectiva dels termes i condicions del present reglament i, especialment, de les condicions d'ús de la marca serà causa de revocació de l'autorització. La revocació de l'autorització no tindrà el caràcter de sanció. Article 11. Sancions. Sense perjudici de la revocació de l'autorització prevista a l'article anterior, l'Ajuntament de Barcelona es reserva la potestat de dictar, de conformitat amb les seves competències, una norma amb un règim de sancions per a aquelles persones la conducta de les quals infringeixi les condicions d'ús de la marca contingudes al present reglament. Article 12. Creació del registre d'usuaris autoritzats de la marca col·lectiva. L'Ajuntament de Barcelona crearà i gestionarà un registre dels usuaris de la marca col·lectiva "Barcelona" a efectes d'identificar-los i informar-los de les qüestions relatives a l'ús d'aquesta marca. Article 13. Directrius de procediment i guies d'ús. Sense perjudici d'allò que es disposa en matèria de sancions, l'Ajuntament podrà establir directrius per a la tramitació de les qüestions relatives a la sol·licitud d'ús, renovació, vigilància, protecció i altres que afecten la gestió de la marca col·lectiva "Barcelona", així com guies d'ús de la marca que assegurin el degut compliment de les condicions d'ús i obligacions previstes als articles 7 i 10 d'aquest reglament. Així mateix, l'Ajuntament podrà autoritzar l'elaboració d'aquestes directrius de procediment i guies d'ús a l'entitat a qual s'encomani, si escau, la gestió de la marca "Barcelona". Barcelona, 9 de novembre de 2012 El secretari general, Jordi Cases i Pallarès https: //bop.diba.cat ● bop@ diba.cat ● DL: B-41698-2002 6 CVE-Núm. de registre: 022012026270