Servei públic de transport especial de Barcelona Normativa d’ús Aprovada pel Consell Rector el 7 d’octubre de 2009 Institut Municipal de Persones amb Discapacitat 1. DEFINICIÓ El Servei Públic de Transport Especial de Barcelona és un servei de trans­ port de l’Institut Municipal de Persones amb Discapacitat de l’Ajuntament de Barcelona (IMD) i de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB). Es tracta d’un servei complementari al transport públic regular quan el que hi ha disponible no és adaptat. Es considera que el transport públic no és adaptat quan es dóna alguna de les condicions següents: • El vehicle, el tram del carrer i les parades d’origen i/o destinació no compleixen els requisits d’accessibilitat que estableix la normati­ va legal vigent. • La distància del punt d’origen i/o destinació a la parada de trans­ port públic regular adaptat és superior als 400 metres (per a per­ sones que van en cadira de rodes manual) o als 100 metres (per a persones amb greus limitacions de mobilitat que no van en cadira de rodes). • Cal fer més d’un transbordament. Es presta dins l’àmbit territorial de Barcelona, Badalona, Esplugues de Llobregat, l’Hospitalet de Llobregat, Sant Adrià de Besòs i Santa Coloma de Gramenet. 2. ACCÉS AL SERVEI Hi poden accedir les persones amb discapacitat i mobilitat reduïda, em­ padronades a Barcelona, que disposin de targeta d’usuari del servei (Tar­ geta Blanca) i hagin de fer un viatge que no es pugui fer en transport regular adaptat. Per obtenir la targeta d’usuari del Servei de Transport (Targeta Blanca), cal adreçar-se a una Ofi cina d’Atenció a la Ciutadania (als districtes o a la plaça Sant Miquel) amb el Certifi cat de Reconeixement o Targeta Acredi­ tativa de la Discapacitat on consti que es té barem de mobilitat reduïda, i emplenar el full de sol·licitud que els facilitaran. 3. SERVEIS a) Tipus No es fan serveis de transport escolar ni sanitari. Els serveis poden ser de dos tipus: • Serveis fi xos: serveis que es repeteixen en horaris, origen i destina- ció, i que es poden programar amb antelació. • Serveis esporàdics: serveis que no es repeteixen en horaris, origen i destinació, i que no es poden programar fàcilment amb antelació. b Calendari i horaris • Calendari: tots els dies de l’any • Horaris: De 7 a 0.00 h, de dilluns a dijous feiners i diumenges. De 7 a 2 h, divendres, dissabtes i vigílies de festiu. c) Vehicles El servei es presta amb microbusos, taxis adaptats i taxis no adap­ tats. Es poden utilitzar taxis no adaptats en aquells casos en els quals no es requereix un vehicle adaptat. Els viatges amb taxi seran compartits per dues persones amb Targeta Blanca sempre que si­ gui possible. d) Tarifes • Microbús: el preu del viatge és el mateix que el de la resta de transport urbà. La Targeta Rosa és vàlida per a aquest servei. Les targetes individuals o multiviatge s’han de comprar al conductor del microbús. • Taxi: el preu del trajecte és el mateix que el d’un bitllet senzill de l’Àrea Metropolitana de Barcelona i s’ha de pagar en efectiu al taxista. En els dos tipus de vehicles es pot portar un acompanyant sempre que la persona amb discapacitat porti el Passi Metroolità d’Acompanyant. 4. CONDICIONS D’ÚS a) Tràmits per sol·licitar serveis Com sol·licitar un servei fi x • S’ha d’enviar una carta o un correu electrònic amb una antelació mínima d’una setmana a CETRAMSA, avinguda Diagonal, 230, 5è pis, 08018 Barcelona, pmr@cetramsa.cat. • A la sol·licitud cal especifi car el motiu del viatge. • En un termini màxim de tres setmanes de la recepció de la sol·licitud es comunicarà a l’usuari l’acceptació o denegació del servei. • Cal renovar el servei anualment. El termini de renovació és de l’1 d’abril al 15 de maig. Tenir servei un any no pressuposa tenir-ne el següent. Com sol·licitar un servei esporàdic • Per telèfon: al telèfon de CETRAMSA, 93 486 07 52, de 9 a 21 h, de dilluns a divendres feiners i de 9 a 15 h els dissabtes, amb una an­ telació mínima d’una hora i màxima de 48 hores. No hi ha atenció telefònica els dissabtes del mes d’agost ni els dissabtes posteriors a divendres festiu. • Per correu electrònic: a pmr@cetramsa.cat, de 9 a 20 h, de dilluns a divendres, amb una antelació de 2 dies laborables. b) Concessió de serveis Es concedirà transport especial quan es donin les situacions següents: • Sempre que el viatge no sigui accessible, és a dir, quan reuneixi les condicions de transport regular no adaptat previstes en l’apartat 1. • Excepcionalment, quan el viatge sigui accessible però la persona manifesti la impossibilitat de fer-ne ús, prèvia valoració per part de personal especialitzat. c) Denegació de serveis Els serveis de transport especial poden ser denegats per les raons se­ güents: • Per manca d’acreditació (Targeta Blanca de Servei de Transport Es­ pecial). • Quan el viatge és accessible i es pot fer en transport regular adap­ tat. • Per manca de vehicles disponibles. • Per cometre infraccions en l’ús del Servei. Quan es denegui el Servei de Transport Especial perquè es pot fer amb transport regular adaptat, s’informarà l’usuari sobre els transports que pot utilitzar (línies, parades d’origen i destinació, transbordament i horaris). d) Drets dels usuaris i usuàries Com a persona usuària del Servei de Transport Especial es té dret a: • Ser avisat quan el taxi es dirigeixi al punt de trobada. • Ser avisat quan sigui previsible que el taxi i/o microbús arribi amb retard al punt de trobada. • Ser ajudat pel conductor a entrar i sortir del vehicle i a arribar fi ns a la vorera més propera al vehicle, si és necessari. • Portar un acompanyant sempre que la persona amb discapacitat porti el Passi Metropolità d’Acompanyant. Les condicions de viat­ ge de l’acompanyant seran les mateixes que té establertes l’AMB per a la resta de transports públics. • Presentar reclamacions (veure punt g). e) Deures dels usuaris i usuàries Com a persona usuària del Servei de Transport Especial es té l’obligació de: • Portar la Targeta Blanca. • Comunicar a CETRAMSA qualsevol canvi que afecti l’hora de trobada o els punts d’origen i/o destinació: - En el cas dels serveis fi xos, si la modifi cació és puntual se substi­ tuirà el servei fi x per un d’esporàdic durant el termini afectat per la modifi cació. Si la modifi cació és defi nitiva o per un termini su­ perior a 15 dies, l’usuari haurà de cursar una nova sol·licitud. - En el cas dels serveis esporàdics, les modifi cacions es comunica­ ran dins l’horari d’atenció als usuaris i s’acceptaran fi ns una hora abans de la inicialment concertada. - En cap cas es poden demanar canvis i modifi cacions als xofers. • Comunicar a CETRAMSA l’anul·lació d’un servei com a mínim una hora abans de la inicialment concertada. - La línia telefònica especial per a anul·lacions és el número 93 486 04 56. Les persones amb discapacitat auditiva poden fer-ho a tra­ vés del número de fax 93 486 07 53 i/o al correu electrònic pmr@ cetramsa.cat. (Aquest telèfon i fax són només per a anul·lacions. Qualsevol altre missatge que es registri, tant en el telèfon com en el fax, no serà atès.) - En cas que l’usuari no es presenti al lloc i en l’horari acordats sen­ se haver anul·lat el servei, es considerarà no presentat, i serà ob­ jecte d’estudi detallat per establir, si cal, les sancions oportunes. f) Procediment sancionador En cas d’infraccions per part dels usuaris s’obriran expedients san­ cionadors que es tramitaran d’acord amb el que disposen el capítol 4 del Títol 8 del Reglament de la Llei 12/87, de 28 de maig, i el Decret 278/93, de 9 de novembre, de Presidència de la Generalitat sobre el procediment sancionador d’aplicació als àmbits de competència de la Generalitat. g) Reclamacions Es poden presentar reclamacions: • Per Internet, al web municipal www.bcn.cat • Per correu electrònic, a l’adreça sap@bcn.cat • Per telèfon: - Tel. 010 (preu establiment: 0,46 €, cost/min: 0,06 €. Tarifat per segons. IVA inclòs) - Tel. 900 226 226, gratuït - Tel. 93 486 04 56, de CETRAMSA (deixant el missatge enregis­ trat) • Per instància, especifi cant dades de contacte i NIF i lliurant-la al registre de qualsevol Ofi cina d’Atenció a la Ciutadania (OAC) • Per carta, especifi cant dades de contacte i NIF i enviant-la per correu postal a: - Institut Municipal de Persones amb Discapacitat, c/ València, 344, 08009 Barcelona - Àrea Metropolitana de Barcelona, carrer 62, núm. 16-18, edifi ci B, Zona Franca, 08040 Barcelona Per a més informació: Institut Municipal de Persones amb Discapacitat Servei d’Atenció al Públic València, 344, planta baixa Horari d’atenció al públic: De dilluns a divendres, de 9 a 14 h, i tardes en hores convingudes Telèfon: 93 413 27 75 Fax: 93 413 28 00 Correu electrònic: sap@bcn.cat www.bcn.cat/accessible www.bcn.cat/imd Transports: M línia 4, parades Verdaguer i Girona M línia 5, parada Verdaguer Bus 43 – 44 – B20 – B24 (parada davant Institut) Bus 6 (parada a pg. Sant Joan - Diagonal) Bus 19 – 50 – 51 – 55 (parada a pg. Sant Joan - València) Reserva d’aparcament a València - Bailén bcn.cat / access ible facebook.com/Bcn.cat telèfon: 010 (24 h) Telèfon 010: Establiment: 0,46 €. Cost/mín: 0,06 €. Tarifat per segons. IVA inclòs. Missatges de text curt per a persones amb discapacitat auditiva: 93 489 00 98