Planificar la cuiti..! ra en la societat del coneixement implica gestionar transformació i diversitat. En un món en plena transformació, els reptes de les societats contem- porànies es plantegen amb una forta dimensió cultural, directament o indirecta. És aquest el cas del nou paradigma digital i de la revolució que està causant l'anomenada nova economia: importància de la dimensió simbòlica, configuració de mercats on l'accés resulta més important que la propietat, redefin ició de les fronteres entre allò que és "públic" i allò que és "privat", transformació de les estratègies dels agents culturals -no només en termes de difusió, sinó també pel que fa a la creació i la. producció-, risc de banalització dels continguts però també existència d'oportunitats per tenir tot el món com a audiència. Un altre exemple de la d imensió cultural dels reptes contemporanis la trobem en les noves transformacions socials, ocasionades tant pels nous fluxos migrator_is com per les diferències en termes de renda, accés a la informació i capacitat expressiva dels ciutadans. Estem assistint a la configuraciq d'una Europa formada per societats multiculturals, i Barcelona és ja un dels laboratoris de referència. La cultura serà, és, el gran tema del segle XXI. I les ciutats que assoliran excel·lèn- 5 cia en la societat del coneixement séran les ciutats culturals, enteses com a territo- ris connectats i oberts que generen conceptes originals fruit de la cristal:lització i condensació de la seva història, que canalitzen els anhels contemporanis i que incorporen elements centrals de participació de la ciutadania i dels visitants: ciutats amb continguts que ens facin pensar, sentir, experimentar, gaudir, viure. L'administració apareix aquí com un agent més, certament dotat d'una dimensió específica i amb una pos(ció privilegiada, que ha de jugar un paper no tant de protector-promotor com de catalitzador. Una administració que concentra esforços, públics i privats, que lidera en virtut de la disponibilitat superior d'informació i de mitjans, que cerca el compromís d'altres administracions en projectes complexos, que genera les condicions que fan possible el desenvolupament però que no t~ com a aspiració el dirigisme ni el control directe. Una administració q ue articu la mecanismes de diàleg i consens, qué són els que, al capdavall, creen les condicions de la qualitat i l'excel·lència que la societat ens exigeix. ~s en aquest context que cal entendre el Pla estratègic del sector cultural de Barcelona, pro.mogut per l'Ajuntament per mitjà del seu Inst itut de Cultura (ICUB). El Pla articula aquelles propostes que dpnen resposta a les necessitats del sector cultural de Barcelona, s'adapten a un nou context caracteritzat per la permanent transformació, i, alhora, emfatitzen el caràcter estratègic de la cultura davant els reptes contemporanis de la ciutat. En el decurs de l'any 2001 el Pla estratègic continuarà la seva trajectòria amb el desenvolupament dels objectius i la implantació de les accions, en col·laboració permanent amb el sector cultural, que rep la demanda de la ciutat de convertir-se en l'eix d'una nova transformació de la metròpoli del segle XXI, i d'esdevenir el motor de la societat del coneixement. El Pla estratègic del sector cultural de Barcelona és un procés que va començar al gener de l'any 1998 i que t~ posades com a fites temporals els anys 2004 i 2010. Els plans estratègics com a instruments de planificació adopten quatre fases. En el següent quadre es presenten les fases corresponents al Pla estratègic del sector cultural de Barcelona. í Fase Calendari Anàlisi de l'entorn i del sector. D iagnosi gener 1998 - desembre 1998 Elaboració de propostes gener 1999- maig 1999 Implantació j uny 1999- desembre 2003 Avaluació i revisió Any 2004 I Any 2010 L _j . Després de la presentació pública del Pla estratègic, el cinc de maig .de 1999, 7 actualment ens trobem en la tercera fase del pla, la fase operativa o d' implantació de les propostes. Es tracta de fer operatives les 11 O propostes articulades e n les sis línies estratègiques. El ritme d'implantació dels projectes es mostra en la gràfica. En el decurs de l'any 2001 estaran en procés d'implantació 48 projectes, és a dir, un 44% dels projectes del Pla. 11 O Propostes Projectes operatius 48 40 29 L _j 1999 2000 2001 Un pla estratègic comporta posar el mateix èmfasi en la definició i la implantació de projectes com en el procés. Dur a terme els projectes és tan important com fome n- tar processos de diàleg i sinèrgia entre tots e ls participants. La implicació de tots e ls agents culturals de la ciutat és el factor que pot assegurar la qua litat i l'exceHència dels projectes en la fase operativa del pla estratègic. Per això els processos de contrast, com els Debats culturals o la Comunitat Cultura, rebran un nou impuls e l 2001. Posat en pràctica un pla estratègic implica també dotar-se dels mitjans neces- saris. En aquest sentit, l'Institut de Cultura de Barcelona augment?rà un 8% el seu pressupost, fet que e l situa cada vegada més a prop dels estàndards de les ciutats europees. 8 El Pla estratègic continuarà el seu procés d'implantació el 2001, amb propostes que es despleguen a diferents ritmes, atès que diferents són les característiques de cada sub-sector cultural, les trajectòries i els projectes dels agents implicats i, també, la complexitat i l'ambició d'algunes propostes. En el decurs de l'any es convocaran grups d'impuls per als projectes nous i comissions de t reball amb els agents implicats en els projectes més desenvolupats. La implantació del Pla combina el desenvolupament de grans projectes de fort impacte ciutadà i mediàtic, com Experiències 2001 o l'Any Gaudí 2002, amb la implantació de projectes menys coneguts però també fonamentals, com el fons de risc per a projectes culturals o l'Espai de Lletres. En les següents pàgines s'exposen els projectes que estan en desenvolupament, amb l'explicació més detallada d'alguns dels que tindran un major impacte l'any 2001. Cal assenyalar, també, que el Pla estratègic no és un projecte tancat. Els contextos externs i les realitats evolucionen. El Pla estratèg ic està obert a rebre noves idees. nmrs• 9 ENFORTIR BARCELONA COM A FACTORIA DE PRODUCCIÓ DE CONTINGUTS Aquesta línia parteix de la constatació que la creació de continguts culturals de qualitat ha d'estar al centre de la ciutat del coneixement. També respon a la nova realitat on el sector cultural s'està erigint com una de les principals fonts d'ocupació, amb un progressiu increment del seu pes en el conjunt de l'economia. Projectes en marxa >> Experiències - Barcelona 2001 .A la primavera .de l'any 2001, Barcelona inaugurarà Experiències - Barcelona 2001, un conjunt d'activitats organitzats i coordinats per l'Institut de Cultura (!CUB), el Centre de Cu~tura Contemporània (CCCB) i el Museu d'Art Contemporani (MACBA). Experiència i món és el tema d'Experiències - Barcelona 2001. s:entén l'experiència com a simbiosi de la consciència i el món. En un context contemporani caracteritzat per la globalització del capital i de ·la norma (d'absorció de la cultura per l'espectacle i de l'experiència pel consum), Barcelona aposta per generar espais i crear esdeveniments de producció, difusió i debat, que impulsin l'activitat artística i que serveixin per a la formació de llocs de resistència i de i::reació. Es tracta de generar un model que correspongui a les pecu- liaritats culturals de Barcelona i que, defugint de la lògica auto-referent de les bien- nals, serveixi per repensar la imatge de la ciutat contemporània i per replantejar l'experiència artística -com a factor de problematització del global i del loca l i com a factor d'invenció de modes singulars de percepció. El model té tres punts de referència: els artistes, l'agregació (com a mètode) i el lloc (com a concepte). Barcelona esdevindrà un lloc d~ trobada de éreadors i actors culturals, sense retòrica ni fastuositat. Experiències - Barcelona 2001 serà el senyal de sortida (d'obertura experimental) . d'un procés que tindrà una segona fita el2004, en ocasió del Fòrum Universal de les Cultures, una oportunitat única per fer-hi present tdta là realitat creativa de la ciutat. Experiències constarà d'exposicions, tallers, intervencions urbanes i debats. Ciutat Vella serà l'espai prioritari d'aquesta primera experiència. La dualitat experiència- territori és l'eix de la relaci~ artista -societat que Experiències bl!sca. Una relació que integra alglJnes de les dualitats característiques del moment present: espai públic - espai privat, identitat - desterritorialització, espacialitat - temporalitat, ficció - realitat. 10 Les principals exposicions que es realitzaran són: "Antagonismes" al MACBA, "Veus d'Àfrica: l'artista i la ciutat" al CCCB, "Vostè està aquí" al Palau de la Virreina. >> Ciutat del Teatre En el decurs de l'any 2000 s'ha inaugurat la nova seu de l'Institut del Teatre, un dels centres de formació en arts escèniques més moderns d'Europa i del món. També el 2000 s'ha constituït i ha entrat en funcionament el Consorci que ja vetlla per la coordinació del conjunt d'equipaments, que inclou l'Institut del Teatre, ei.Mercat de les Flors i el Teatre Lliure. Fjnalment, s'han realitat obres de millora al Mercat de les Flors, que continuaran el 2001. El Teatre Lliure té p revist de començar les seves activitats en el reformat Palau de l'Agricultura al setembre de l'any 2001. La Ciutat del Teatre, equipament estratègic per a les arts escèniques de la ciutat, comença a ser una realitat. >> Creació d'un fons de risc per a projectes culturals Els projectes innovadors amb vocació empresarial suporten un elevat grau d'incer- tesa en relació al seu resultat. Aquesta és una característica que comparteixen tots els projectes innovadors, perq que s'agreuja enormement en el sector cultural, at.ès que la distància entre promotors i inversors potencials és ampla. Atraure capital-risc per a invertir-los en projectes culturals innovadors és, consegüentment, un objectiu estratègic de la cultura de Barcelona. A partir de l'any 2001 ja serà operatiu el fons de risc per a projectes cult urals innovadors. El fons estarà gestionat per l' empresa municipal Barcelona Emprèn i tindrà una dotació municipal d'1 ,i milions d'eu ros (200 milions de pessetes). >> Altres projectes 11 Dins de la línia estratègica 1, que vetlla per enfortir Barce lona com a factoria de producció de continguts, s'està treballant, també, en l'articulació d'un projecte centrat en el món del disseny i l'arquitectura, un dels aspectes en què Barcelona ha guanyat una reputació mundial. Una altra línia de treball clau és el foment de la creació, amb accions com .genera- litzar les experiències d'associació entre grups artístics i espais culturals -en la línia que real itzen ·el MACBA, el CCCB i el Mercat de les Flors-, assegurar la presència de creadors del país. en /es plataformes culturals de la ciutat o desenvolupar un programa global de dansa en els espais escènics de la ciutat. També és clau faci litar l'accés a la cultura i l'augment dels nivells de p.articipació cultural -programes Cultura a prop i Cap butaca buida-. En el decurs de l'any 2001 s'impu lsarà també el Consell Cultural de /es Universitats i l'Escola Europea d'Editors. 12 nmt*.l FER DE LA CULTURA UN ELEMENT CLAU DE COHESIÓ SOCIAL En el marc de la imminent societat del coneixement, les capacitats per rebre, gene- rar i difondre continguts seran essencials per desenvolupar-se amb autonor:nia. Aquesta línia encapça la aquells projectes que han de garantir l'accés a la. cultura de tota la ciutadania. Treballar en la línia d'aquests objectius implica fer-ho des de la proximitat i l'acció amb els agents culturals, incentivant-ne les connexions i les xarxes en les múltiples dimensions territorials: districte, ciutat i metròpoli. Projectes en marxa >> Les biblioteques de Barcelona Modernitzar i ampliar la xarxa de biblioteques públiques fins assolir els estàndards europeus. Aquesta és la fita central que es f ixa al Pla de Biblioteques de Barcelona 1998-2010. Al llarg del 2000 s'han obert nous equipaments. Es tracta de les biblioteques Ciarà (Sarrià -Sant Gervasi),. Vapor Vell (al barri de Sants), Les Corts- Miquel Llongueras i Sofia Barat (Eixample). En el decurs de l'any 2001 s'inauguraran les biblioteques de la Barceloneta, Montbau i Blai (al barri del Poble Sec), i continuaran els treballs de les biblioteques Sant Jordi (al barri de Gràcia), Can Fabra (Sant Andreu), Palau Foronda (Sant Anton i), Vallvidrera, el Carme!, el Bon Pastor, la Sagrada Família i el Fort Pienc. En el context de desplegament del Pla de biblioteques ·cal esmentar, també els treballs del Consorci de Biblioteques de Barcelona - l'ens de gestió de la xarxa de biblioteques, que aprovà els seus estatuts al 2000 i serà plenament operatiu al 2001-, i de la Comissió de Lectura Pública, l'organisme assessor, consultiu i de participació que aplega diferents admin istracion.s i institucions del sector de la lectura. quAR .· Bona part de la feina en curs està dedicada a elaborar programes innovadors, és a 13 dir, a adaptar els equipaments a les necessitats reals del públic, faci litant als ciutadans, per exemple, el servei gratuït a lnternet: les b iblioteques es configuren com la xarxa bàsica d'accés a la cultura digital. Els programes aposten per l'acces- sibilitat i la proximitat amb la ciutadania i per una organització moderna i eficaç. En són una bona mostra: El "BiblioMercat", la parada que la biblioteca Garcilaso ha obert al Mercat de Felip 11 del districte de Sant Andreu. "La biblioteca a casa", un servei de préstec a domicili dirigit a persones · amb problemes de mobilitat. • "L'aventura de llegir", que havent assolit la seva setena edició, continua aplegant xerrades, itineraris urbans, cicles temàtics, recitals i d'altres activitats al voltant de/llibre i la lectura. • "El món dels tovets", una sèrie d'activitats dirigides a apropar els infants de fins a 6 anys als llibres il·lustrats i als seus protagonistes, els ninos. • Els "Petits cicles temàtics", trobades amb nens i nenes de 8 a 13 anys on es convida a la lectura d'un llibre per després parlar-ne. Aquests projectes, que tan bé exemplifiquen el trànsit de la informació al coneixe- ment, continuaran la seva trajectòria en el decurs de l'any 2001. >> Espai de Lletres Aquest projecte serà operatiu al 2001 i servirà per dotar a Barcelona d 'un espai de trobada i de proj ecció pública dels escriptors. Es tracta d'aplegar, en un espa i cultural de ciutat, els projectes i activitats d'escriptors/es traductors/ es, assagistes, guionistes i dramaturgs/gues catalanes, és a d ir, tots aquel ls col·lectius que treba llen a l'entorn de la "paraula". A finals del 2000 es va signar un acord de col·laboració per dur a terme aquest projecte al Centre Cívic Pati Llimona. !.:acord aplega l'Institut de Cultura de Barcelona (ICUB), el Districte de Ciutat Vella, el Centre Català del Pen Club, l'Associació de Joves Escriptors en Llengua Catalana, l'Associació d'Escriptors en Llengua Catalana i l'Associació Col ·legia l d'Escriptors de Catalunya. 14 >> Associació d'Amics i Amigues de les Biblioteques de Barcelo.na L'associació aplega usuaris de la xarxa de biblioteques públiques. L'objectiu de l'associació és promoure i fomentar l~ús d'aquests equipaments, del ll ibre i de les noves tecnologies de la informació com a eines d'accés a la cultura. Aquesta entitat assolirà plena operativitat al 2001. >> Altres projectes Altres projectes de la línia estratègica 2, que articula igualtat, sociabilitat, diversitat i participació, i que rebran un impuls al 2001 són la creació de la Carta dels drets i deures culturals dels ciutadans i ciutadanes de . la Barcelona metropolitana, /'Associació d'espectadors de Barcelona i la definició d'estratègies educatives en el conjunt d'equipaments culturals de la ciutat -general itzant programes pedagò- gics de qualitat com el realitzàt per l'Auditori en col·laboració amb l'Institut d'Educació (IMEB). DUif!il 15 INCORPORAR BARCELONA EN ELS FLUXOS DE LA CULTURA DIGITAL Aquesta línia estratègica recull aquells projectes que han de permetre adequar el sector cultural a la lògica del nou paradigma digital, el qual està transformant el conjunt de relacions de la societat. En paraules de Jeromy Rifkin, el pas a una economia composada per servidors i clients, on l'accés ·a la informació i als continguts és més important que no pas la seva propietat, .està ja modif icant la producció i el consum de cultura. Barcelona és assenyalada com una de les àrees més emprenedores i dinàmiques de la nova economia de la globalització. El seu sector cultural és un clar factor d 'atrac- ció i una permanent for:t de creativitat i innovació que cal potenciar. Projectes en marxa >> Canal Cultura El Canal Cultura té com a objectiu l'articu lació d'un canal temàtic de la cultura que faci ús de totes les possibilitats creatives que tenen les noves tecnologies de la informació i comunicació. El Canal Cultura esdevindrà un nou espai per als opera- dqrs culturals de la ciutat i per a tots els ciutadans interessats en la cultura. En el decurs de l'any 2000 s'han realitzat diverses experiències i proves per a la posada en marxa del Ca.nal Cultura: la transmissió en Real Audio del Festival de Poesia de Barcelona celebrat al Palau de la Música Catalana en el marc de la Setmana de Poesia, l'accessibilitat via web a fons dels museus com els l libres dels segles XIV al XVIII de l'exposició Aureum Opus del Museu Marès, la d isponibilitat del programa actualitzat de la Mercè 2000 en format WAP, la t ransmissió en d irecte - livestrèam- de performances artístiques des de l'espai· d'arts visuals la Capella i la incorporació a·l web de I'ICUB de noves facilitats i projectes amb les b ibl ioteques. A mig termini, el Canal Cultura, obert a tots els operadors culturals de la ciutat, ha de facilitar la màxima visibilitat de la cultura de Barcelona a lnternet, als canals de televisió per satè l·lit o cable i als nous operadors de telefon ia. 16 >> Incorporació de les tecnologies de la informació i la comunicació als- museus i arxius de la ciutat En el decurs de l'any 2001 es presentaran onze pàgines web amb tota la informació dels museus municipals de la ciutat. Aquesta eina està associada a la posada en marxa ·del Canal Cultura i al pla de comunicació " Barcelona, ciutat de museus". En l'Arxiu Històric de la Ciutat, s'iniciarà la digitalització dels fons gràfics i d' imatges i es farà possible la consulta on-line d_els catàlegs de la biblioteca i de l'hemeroteca a través del web municipal. >> Altres proj-ectes Els projectes d'aquesta línia estratègica 3 tenen en compte el context de ràpides transformacions en el sector de les tecnologies de la informació i la comunicació, així com l'emergència de noves relacions entre societat, agents culturals i operadors digitals. Aquestes noves relacions estan implicant, ja, · una nova concept ualització dels mecanismes de producció i distribució de la cultura. Els projectes què es . desenvolupen, com l'espai-xarxa de cultura digital, el festival de cultura digital, la Festa lnternet i l'agenda cultural de Barcelona (www.bcn.es/icub) contemplen aquests elements i, alhora responen al repte de facilitar un accés fàcil i intel·ligent de tota la ciutadania a les noves tecnologies. El reconeixement públic dels ciutadans que estan impulsant l'enfortiment de Barcelona en els fluxos de la cultura digital es realitza, sobretot, amb el nou premi Ciutat de Barcelona adreçat a projectes multimèdia o de l'àmbit digital. Ddff!IJ 17 DIN.AMITZAR EL CONJUNT PATRIMONIAL DE BARCELONA La dinamització eficaç del conjunt patrimonial de la ciutat és una estratègia fonamental per a reforçar la singularitat de Barcelona i esdevenir un dels centres d'atracció i irradiació cultural arreu del món. Les línies de treball per assol ir aquest objectiu han de tenir en compte un concepte global de servei púb lic que reforci uns projectes culturals fonamentals en la diversitat d'elements que composen aquest escenari. En aquest sentit, el Pla estratègic apunta cinc grans objectius per a dinamitzar el conjunt patrimonial de Barcelona: una xarxa renovada d'equipaments i serveis en l'àmbit del patrimoni a la ciutat, millorar-ne. la gestió, incentivar la producció i difusió de coneixements, augmentar les col·leccions i entendre la ciutat com. a conjunt museable i canviant. Projectes en marxa >> Finalització de les obres del Museu Nacional d'Art de Catalunya El Museu Nacional d'Art de Catalunya és un equipament essencial, estratègic, per a la cultwa de la ciutat. t:any 2000 s'ha fet un gran pas, en concretar-se l'acord entre Ministeri, Gener~litat i Ajuntament per a l'ampliació del patronat i per disposar ·del finançament necessari per acabar les obres del MNAC. Un cop acabades les obres, el museu es convertirà en un museu de primera magnitud i de gran projecció internacional. >> Finalització d'obres al Museu Picasso En el decurs de l'any 2001 s'iniciaran la segona fase de les obres d'adequació de les sales d'exposició permanent i es definirà un nou model de gestió. 18 >> Finalització d'obres de remodelació als museus municipals Les obres de remodelació d'altres museus municipa ls continuaran avançant al 2001, al Jardí Botànic i al conjunt monumental de la plaça del Rei, especialment a la Casa Padellàs -Museu d'Història de la Ciutat- i el Museu Frederic Marès. El Pla d'inversions 2000-2003 hi destina un total de 9,2 milions d'eu ros (1 .530 milions de pessetes). >> Nou Museu de la Música En el decurs de l'any 2001 es presentaran els projectes museogràfic i museològic del nou Museu de la Música, en la seva nova ubicació a l'Auditori. •' >> Millores en La gestió dels museus La qualitat dels serveis és una exigència bàsica en la ciutat del coneixement. Aconseguir aquesta fita implica millorar la gestió de museus i arxius de la ciutat. I · j En el marc de la nova organització dels museus municipals, els projectes museolò- gics del nou Museu de les Arts Aplicades i del Museu de Ciències Naturalsde la Ciutadella es presentaran en el decurs de l'any 2001. Incentivar la cooperació entre els diversos equipaments de la ciutat és també una acció clau. La nova agenda de museus i els cicles d'activitats "Nadal als museus" i "Estiu als museus", així com fa realització de g~ans projectes culturals coordinats - Experiències 2001 , Any Gaudí 2002-, estan posant les bases per a I~ constitució d'una tau/a de coordinació tècnica de museus. Finalment, també s'està avançant en la disseminació de serveis educatius per a escoles o en temps de lleure en els equipaments culturals de la ciutat com a estratègia clau per a estendfe el concepte de "gaudir aprenent" als museus. En aquests moments, els serveis educatius o pedagògics d'a lguns museus funcionen amb estàndards d'alta qualitat i èxit de demanda, com al Museu Marítim. >> Augmentar La projecdó dels museus de la dutat - Pla de comunicadó 19 dels museus de Barcelona L'existència d'unes col·leccions.singulars i heterogènies, el foment de la millora de la gestió dels museus, l'impuls de produccions culturals de qualitat i "exportables", la celebració de la conferència de I'ICOM 2001 (lnternational Council ~f Museums o Consell Internacional dels Museus, el congrés més important de l món dels profes- sionals dels museus), l'estratègia de promoció turística 2000-2004 "Barcelona és cultura" i l'èmfasi en uns museus pensats per a les persones com espais on "gaudir· aprenent" són el ventall de factors que creen les condicions necessàries per al desenvolupament del pla de comunicació "Barcelona, ciutat de museus". Posar en marxa el pla de comunicació implicarà organi1zar les connexions entre els agents, investigar les percepcions que els públics prioritaris tenen sobre els museus per poder-hi incidir, desenvolupar un pla de comunicació específic per a cada museu, així com millorar-ne l'accessibilitat per a ciutadans i turistes. El pla de comunicació ha estat dissenyat en relació estreta amb altres projectes del Pla estratègic, com els programes educatius i la incorporació de noves tecnologies de la informació i comunicació als museus, i també amb el repte d'internacionalit- zació de les activitats dels museus de la ciutat, mitjançant la realització d'exposi- cions temporals, la vinculació a programes de recerca, la implantació d'un calendari anual d'exposicions i l'estratègia de promoció turística de Barcelona, amb la presència de la ciutat als principals catàleg·s de majoristes de viatges cultura ls. El pla de comunicació "Barcelona, ciutat de museus" incorpora el conjunt de museus i col·leccions de la ciutat, ja siguin de titularitat pública, mixta o pri~ada. >> Fons econòmic per a L'adquisició d'obra Per primera vegada, les inversions municipals compten, per al període 2000-2003, amb un pressupost d'1,2 milions d'euros (200 milions de pessetes) per a l'adquisició d'obra. Aquests fons s' incrementen amb aportacions privades i donacic:ms. L'any 2000 s'han invertit més de 0,9 milions d'euros (150 milions de pessetes) eri obra per als diferents museus municipals. 20 Dlhf!Ji VERTEBRAR BARCELONA COM UN ESPAI CULTURAL SINGULAR I METROPOLITÀ Aquesta línia f ixa els objectius i delimita accions per tal d'aprofitar tota la potencia- litat cultural de la ciutat real, la Barcelona- met~òpoli policèntrica que acull més de quatre milions d'habitants i que necessita vertebrar la seva articulació cultural en tots els àmbits. En aquest sentit, cal avançar en la creació d'un sistema dinàmic i continu en el temps a partir de la coordinació entre diferents agents públics i privats de la cultura que actuen e[l el territori, l'establiment de sistemes d'informació de les activitats .i la potenciació de totes aquelles mesures que facin extensible la cultura als ciutadans. Aquests sistemes de coordinació haurien de garantir la complemen- tarietat entre els diferents territoris a partir de les centralitats culturals que ja existeixen i garantir la generació de noves. Projectes en marxa >> Poble Novissim L'àrea sit uada a llevant del municipi de Barcelona està cridada a esdevenir un pol de primera magnitud de la regió metropol itana, com ho demostren tots els plans c¡ue apunten al 2004. La diversitat d'usos i el desenvolupament d'infrastructures cu fturals són aspectes claus de la seva operativitat. La definició d'usos culturals en espais emblemàtics, treballant amb els agents cultura ls del districte, const itueix, per tant, una de les línies d'actuació més importants. En aquesta àrea·, la nova qualificació urbanística anomenada 22@BCN dedicada a les indústries de la nova economia aposta per l'existència d 'un entorn on la diversi- tat d'usos permetrà articular una bona qualitat d e vida i fomentar les condicions socia ls per a la creativitat, tant cultural i artística com empresarial, integradora de tots els àmbits i de totes les parcel·les humanes de la societat del coneixement. El procés 22@BCN oferirà bones oportunitats als agents culturals, especialment en el sector de les indústries culturals com la música, el cinema, l'edició, el d isseny i el multimèdia. L'àrea de Ca l'Aranyó, una de les sis àrees de desenvolupament prioritari del 22@BCN, estarà destinada a espais de producció audiovisual i multimèdia i sign ificarà un impuls molt important a la indústria cinematogràfica de la ciutat. >> Programes "+ a prop" 21 Aquests programes tenen com a objectiu apl~?gar l'àmplia i atractiva realitat cultural dels districtes de Barcelona. Es parteix dels projectes culturals i artístics que neixen en els barris i districtes de Barcelona en el si de grups i col·lectius joves que es troben entre l'amateurisme i la professionalització, i que tenen, molt sovint, la llavor de futures creacions de molta qualitat. La lògica del cicle artístic demana espais de prova i experimentació. En aplicació del principi de subsidiarietat a escala urbana, els "+ a prop" contri- bueixen a aplegar les propostes temàticament i a difondre-les a escala de tota la ciutat. Els programes beneficien tant els artistes, que tenen l'oportunitat de provar-se i mostrar el seu treball, com el públic que gaudeix de propostes culturals interessants a peu de casa. Els programes"+ a prop" ofereixen espais d'assaig i recursos a l'abast per als grups artístics que hi participen. Així, el Centre Cultural de Les Corts i el Teatre Zona Nord (Torre. Baró) ofereixen locals, espais d'assaig, re_alització d'estrenes per a g rups de dansa contemporània. D'altres centres ofereixen cursos i seminaris per a aprofundir en un . aspecte concret, com els tallers de so i el laboratori de DJ de La Bàscula. Finalment, amb l'esperit d'acostar tant com sigui possible els col· lectius artístics i els ciutadans i ciutadanes interessats en la cultura més propera, s'organ itzen mostres i festivals, actuacions per a escoles, i cursos i tallers per als espectadors. Existeix un programa "+ a prop" específic per als següents sectors: dansa, música clàssica, art contemporani, músiques urbanes i espectacles infantils. En el decurs de l'any 2001 es posarà en marxa una programa específic dedicat al teatre emergent. >> Independències Hereu natural del projecte Clans, bandes i tribus, el gener del 2001 naixerà aquest programa d'activitats, que vol fer un repàs de la cultura alternativa de Barcelona dels darrers anys i reconèixer-ne la importància com a motor cultural de la ciutat. Independències està dirigit a difondre treballs i projectes culturals que aposten pel risc, mostrar la dinàmica de col·lectius culturals consolidats i apuntar cap a d'altres d'emergents; posar de relleu el teixit culturaf no oficial, alternatiu, de Barcelona, i comunicar a públics més amplis l'existència i la qualitat d'aquestes propostes. Les accions incloses a Independències inclouran música improvisada, arts visuals, lletres, dansa, música electrònica, audiovisuals i acció, circ i teatre de petit format. 22 >> Observatori metropolità de la cultura Aquest organisme tindrà com a missió específica fer el seguiment dels diferents sectors culturals de la ciutat i del seu entorn metropolità. Un dels treballs previs a la const itució de l'observatori metropolità de la cultura és la recerca de referents i models internacionals. Amb aquest esperit es va ca-organitzar amb la Diputació de Barcelona, dins d'Interacció 2000, un seminari anomenat "Els obse.rvatoris culturals en les regions metropolitanes". El seminari va compt ar amb la presència d'experts . acadèmics, directors d'observatoris ·culturals europeus i professionals de la gestió pública. Alguns dels temes que van· ser objecte de debat foren els següents: la constatació de les creixents demandes de dades estructurades per part de la societat, la necessitat de creació de xarxes internes amb proveïdors i usuaris per a no duplicar tasques, l'articulació de partenariats entre institucions p úbliques i operadors privats, l'anà lisi de la cultura amb les . mateixes eines de mesura i d'avalua.ció que les altres polítiques públiques, el treball en diverses escales · territorials -des d'Europa fins als districtes· i els barris d'una ciutat- i la realització de programes de t reball que apleguin i connectin investigadors; responsables institucionals i agents culturals de base. El projecte d'observatori metropolità de la cultura es continuarà desenvolupant en el decurs de l'any 2001. >> Altres projectes Altres projectes de la línia estratègica S són la redacció de plans culturals de territori, -està prevista la realització d'un pla per a cada districte-, els treballs de la xarxa de centres culturals polivalents, a partir dels programes "+ a prop" i la Taula amb els tècnics de cultura de cada districte, i la xarxa metropolitana de festiva/s: També cal destacar l'extensió els serveis de Barcelona .Plató a escala metropolitana, que ja s'ha iniciat l'any 2000. nmm 23 PROJECTAR BARCELONA COM A PLATAFORMA DE PROMOCIÓ INTERNACIONAL Aquesta línia estratègica incideix en la cada vegada més important necessitat d'erig ir accions que internacionalitzin les produccions cl!lturals realitzades a Barcelona, en . un entorn cada vegada més g lobal que tendeix a organitzar-se mitjançant un sistema de funcionament en xarxa, on les ciutats cooperen i competeixen alhora. La projecció internacional de Barcelona s'ha de basar en la imatge que té al món, en la qualitat i excel·lència de les produccions i esdeveniments culturals que crea, en l'estructuració de processos d'intercanvi i de coproducció amb agents d'altres ciutats i territoris i en la connectivitat i el diàleg interns. Projectes en marxa >> Barcelona és cultura Barcelona és coneguda arreu del món com a ciutat cultural, amb un patrimoni important i una se~pre innovadora oferta creativa. Turisme de Barcelona, organis- me responsable de la promoció turística de la ciutat, ha posat en marxa un pla de difusió i dinamització de la seva oferta cultural amb el lema "Barce lona és cultura 2000-2004". Aquest pla té com a objectiu principal la difusió i comunicació d'inicia- tives innovadores, obertes i participat ives, dels esdeveniments centrals que es programen per als pròxims anys. Cada any serà dedicat a un tema específic: el 2000 ha estat l'any de la música, el 2001 serà l'any de la primera edició d'Experiències, el20021'any Gaudí i el 2003 serà dedicat a l'esport; aquest programa culminarà l'any 2004 am~ la celebració del Fòrum Universal de les Cultures. Aquest programa constitueix la base del necessari i estratègic treball conjunt entre operadors culturals i turístics de la ciutat mitjançant una taula permanent de turisme i cultura. També, assegura la presència de Barcelona als p rincipals catàlegs de majoristes de viatges culturals. 24 >> Any Gaudi 2002 L'any 2002 se celebrarà el150è aniversari del naixement d'Antoni Gaudí, considerat com un dels arquitectes m.és creatius i innovadors de tots els temps. Barcelona serà l'escenari de l'Any Internacional Gaudí (www.gaudi2002.bcn.es) atès que concentra la majoria dels edificis més emblemàtics de la seva creació i com a ciutat compro- mesa amb l'art, el disseny i l'arquitectura. El Gaudí 2002 Barcelona ens permetrà acostar-nos a Gaudí a través de més de vint exposicions sobre el seu temps, la seva persona, el seu pensament, la seva relació amb les arts i els oficis, els clients, els col ·laboradors, la manera de treballar, l' interès en la recerca de noves fórmules constructives. Serà també un moment privilegia~ per a visitar els edificis de Gaudí, els més populars i els més desconeguts, i una oportunitat perquè els especialistes comparte ixin les noves investigacions i els estudis dedicats a Gaudí i la seva obra. L'Any Internacional Gaudí esdevindrà un important motiu de complicitat i id~ntifi­ cació entre la ciutadania i el seu patrimoni urbà, un factor d'atracció d'aquell turisme cultural que recerca continguts de qualitat i una mostra de col·laboració entre les estratègies culturals i turístiques de la ciutat. L'any Gaudí 2002 apareix als principals catàlegs de majoristes de viatges culturals i serà present en les principals fires i salons de turisme del món. >> Fòrum Universal de les Cultures 2004 La cultura serà el gran tema del segle XXI. La cu ltura en sentit ampli. La cultu ra entesa com a instrument constituent de la nostra manera col·lectiva -local i· universal alhora- de viure, de dialogar, d'orientar el nostre p rogrés material, d'educar-nos, d'articular la nostra convivència, de dissenyar les nostres ciutats, de solidaritzar-nos afl!b ~ls altres, de comprendre la diferència entre els éssers humans, d'aprofundir la participació dels ciutadans i d'enfortir la democràcia o de trobar un model de desenvolupament econòmic sostenible i solidari. Amb la convocatòria del Fòrum Universal de les Cultures, Barcelona va tenir una intuïció que el pas del temps no fa altra cosa que confirmar. El Fòrum de les Cultures neix com un espai de trobada, reflexió i celebració de la 25 pluralitat humana i les seves múltiples expressions. El Fòrum es p lanteja amb la intenció de potenciar una ·cultura de la pau i la cooperació, impulsar un desenvolu- pament sostenible i socialment integrador, i promoure la creació cu ltural com a manifestació d'identitat i diversitat. . El Fòrum Universal de les Cultures 2004 planteja, també, uns objectius de dinamització urbana i col·lectiva molt importants per a la ciutat de Barcelona. Aquest gran esdeveniment ha entrat en la recta final de la seva preparaCio. Dins del Fòrum 2004 es realitzarà el Festival Mundial de les Arts. El Festival ha de contribuir a la pedagogia de la tolerància i a la cultura de la pau, afavorint la solidaritat, els drets humans i el desenvolupament sostenible. El Festival Mundial de les Arts serà dissenyat en el marc d'un projecte global, que incorporarà, per · exe.~ple, Experiències - Barcelona 2004, el festival Grec i les festes de la Mercè. 26 EL PLA ESTRATÈGIC PROPOSA LA REALITZACIÓ .DE 110 PROJECTES Aquest llistat inclou tots els projectes en curs a desembre 2000 i els projectes a impulsar al 2001 ,I ----·------·---------------------~dent-i-ficació I -R-ed-ac-ció- + Aprova ci~- -Ex-ecu-ció- l __ ··---, I -·-·-- ----··--·- ----·--------·-------- I·- · l - -It -·----- -·--- Experiències- Barcelona 2001 >> Ciutat del Teatre >> Creació d'un fons de risc per a projectes culturals .. >> Disseny i Arquitectura >> ..... Associació entre grups artístics i espais culturals >> 111 :s Creadors del país en les plataformes culturals de la ciutat >> . ...J Programa dansa >> Cultura a prop >> Cap butaca buida >> .. Çonsell Cultura l de les Universitats >> Escola Europea d'Editors >> ,--- - - -·--·----·-···--·--·-·---·- --·- ·-··-·----------··,----------- ·--!---------.'---·---- 1 f I : L_ _- -------·--··---·------···--·-------·---- -- ! ·---· '.---··--·-- ------- .Pla de Biblioteques de Barcelona 1998-2010 >> Consorci de Biblioteques >> Comissió de 'Lectura Pública >> Xarxa bàsica d'çccés a la cultura digital >> N Espai de Lletres >> ·¡11:1 :.:; Associació d'Amics i Amigues de les Biblioteques >> Carta dels Drets i Deures Culturals >> Associació d'Espectadors >> Definició d'estratègies educatives en els equipaments culturals * >> ¡-- ·-----~---------------- .. ·------ ---·-----.------ ,__ ___ ------ 1 ! I I l L'-··-----·-·- ·----------:-··---·----- ------·---------··- ; ·------- -r--------'--------·---- ·~-- -- Canal Cultura >> ·- -- ------- - --- ------ --- - -------- -- --------- --- - --- --- . ----- ·- -· ------ ---- - -- Tecnologies de la informació i la comunicació als museus i arxius >> Espai -xarxa de cultura digital >> Festival de cultura digita l >> M .~ e Festa Internet >> :.:; - Agenda Cultu ral de Barcelona >> L Premi Ciutat de Barcelona - digital ------ ------------ ------ >> __j --· 27 eI ----· ------ ·- ldenti~~ció I Red~cció I Aprovació+~_::uc~~ -- -- Finalització de les obres del MNAC >> . Finalització d'obres de remodelació als museus municipals >> Nou Museu de la Música >> ..,. Millores en la gestió dels museus >> 111 .'e :.J Taula de coordinació tècnica dels museus >> Augmentar la projecció dels museus- Pla de comunicació >> Internacionalització de les activitats dels museus >> Fons econòmic per a l'adquisició d'obra >> e ----·- .. -- --.-· ----I I - I ! ·------ --·'---· -·- Poble Novíssim >> Programes "+ a prop" >> Independències >> In Observatori metropolità de la cultura >> ·1e11 :.J • Plans culturals de districte >> Xarxa de centres culturals polivalents >> Xarxa metropolitana de festivals >> [-B-arc-elo·na- Pl-ató- a -esc-ala- m-etr-opo-litana >> .. ----- -·----~- ----~------1-----·-- --·- - - I Fòrum Universal de les Cultures 2004 >> Festival Mundial de les Arts >> '() 111 'e "Barcelona és cultura" >> :.J Taula permanent de turisme i cultura ** >> L Any Gaudí 2002 >> * ·Inclou "Programes educatius als museus i arxius" ** Inclou "Barcelona als principals catàlegs de majoristes de viat~es culturals" L:lnstitut de Cultura de Barcelona (ICUB) proposa la realització d'un seguit d'inicia- t ives que han de fomentar el diàleg i la renovació de sinèrgies entre els agents cultura ls de la ciutat. Aquestes iniciatives són una part fonamental del procés d'implantació del Pla estratègic del sector cultura l de la ciutat. Debats culturals Barcelona, en tant que gran metròpoli, és sinònim de pluralitat d'idees. Les idees han de ser debatudes, d iscutides i contrastades a fi d'arribar als nivells d'excel·lèn- cia i qualitat que la ciutat del coneixement necessita. Sense aquest contrast, els ·projectes s'empobreixen, .sens dubte. En el marc de .les accions 2001 del Pla estratègic es realitzaran, almenys, diversos cicles de Debats culturals. Els títols dels tres primers debats són "La cultura i els valors", "Nous projectes estratègics de la cultura a Barcelona" i "Nova economia i cultura". ' • "La cultura i els valors" plantejarà aspectes relacionats amb la igualtat 29 d'oportunitats en l'accés al coneixement, el respecte a la diversitat i els espais i les condicions que permetin el cara a cara entre ciutadans i ciutada nes. Aquest cicle està associat als treballs previs a la realització de la Carta de Drets i Deures Culturals, document de referència on s'establi ran els principis que han de garantir el p le accés i gaudi de la cultura a t ota la ciutadania. • "Nous p rojectes estratègics de la cultura a Barcelona" té co.m a objectiu l'anàlisi i el debat a l'entorn d'alguns projectes culturals més emblemàtics per a la ciutat, com Experiències 2001, 22@BCN o el Canal Cultura, entre d'altres. • "Nova economia i cultura" posarà sobre la taula la relació entre la nova economia, les tecnologies de la informació i la comunicació, el desenvolu- pament de la societat del coneixement i els processos de creació de cultura a la ciutat. Comunitat cultura Les noves tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) incideixen sobre els lligams socials: reformulen els lligams existents i fan possible l'aparició de nous. lnternet s'està configurant com un mitjà molt potent per a l'articulació de noves comunitats. L'ICUB vol incorporar les possibilitats de les TIC i la creació de comuni- tats en el procés d'implantació del Pla estratègic. Els experts que han treballat en la diagnosi i en l'elaboració de l Pla est ratègic de l sector cultural de Barcelona, així com els que treballen en la seva implantació, seran . convidats a formar part d'una Comúnitat Cultura amb l'objectiu de multipl icar la reflexió, l'intercanvi permanent, la generació d'idees i el feed-back. La Comunitat Cultura serà un espai obert a la participació dels agents culturals de la ciutat de Barcelona, Amb diferents formats -web, llista de distribució, xat- , en la Comunitat Cultura es plantejaran notícies relatives a les dimensions sectoria ls i transversals de la cultura i es posaran a debat projectes del Pla estra~ègic. Podeu contactar amb la Comunitat Cultura a: www.bcn.es/comunitatcultura accentcultura@mail.bcn.es