PLA DIRECTOR DE COOPERACIÓ INTERNACIONAL I SOLIDARITAT 2006-2008 “BARCELONA CIUTAT SOLIDÀRIA: UN COMPROMÍS AMB EL MÓN” Direcció de Solidaritat i Cooperació Internacional C/ Ciutat, 11 08002 Barcelona consellcooperacio@mail.bcn.es 1. Introducció 1.1. Per què un Pla Director de Cooperació Internacional i Solidaritat de l’Ajuntament de Barcelona 1.2. Com s’ha elaborat 2. El marc de referència 2.1. La nova doctrina i agenda del desenvolupament i de la cooperació per al desenvolupament 2.2. Les bones pràctiques i estàndards internacionals, guia per a la recerca de qualitat i de coherència 2.3. Els governs locals i la cooperació per al desenvolupament: respostes locals a problemes globals 2.4. El marc de referència i els compromisos de la ciutat de Barcelona 3. Orientacions generals: valors i principis que inspiren el Pla Director 3.1. Valors i principis genèrics 3.2. Valors i principis específics 4. Objectius estratègics 5. Modalitats d’actuació 5.1. 5.1.Cooperació per al desenvolupament d’iniciativa municipal directa: definició, programes i recursos 5.2. Cooperació d’iniciativa municipal concertada: recursos i procediment d’implementació 5.3. Cooperació per al desenvolupament a iniciativa d’actors privats no lucratius: definició, programes i recursos 5.4. Altres aportacions de fons regulades pel Pla 5.5. Quadre resum de modalitats, programes i percentatge de recursos a destinar 6. Prioritats sectorials i geogràfiques 6.1. Prioritats sectorials i temàtiques 6.2. Prioritats geogràfiques 7. Instruments de realització del Pla 7.1. Instruments de planificació, execució i avaluació 7.2. Instruments jurídics 7.3. Instruments de participació 8. L’horitzó pressupostari plurianual 8.1. Repartiment en funció de modalitats, sostres de recursos per modalitats i anys d’execució Annex. Compromisos específics de l’Ajuntament de Barcelona 2 1. Introducció L’Ajuntament de Barcelona va iniciar la seva tasca de cooperació internacional per al desenvolupament i per a la solidaritat fa més de deu anys, en un context marcat per la reivindicació ciutadana del 0,7%, per la guerra dels Balcans (en particular per l’impacte del que s’esdevenia a la ciutat de Sarajevo) i pel moviment ciutadà de solidaritat que la guerra despertà. Una dècada més tard, la cooperació per al desenvolupament de l’Ajuntament de Barcelona ha esdevingut una política distintiva i clau, que mostra alhora el perfil i el lideratge de Barcelona en el creixent activisme internacionalista de les ciutats implicades en una transformació positiva del món i de les relacions internacionals, i també el suport i el compromís amb la solidaritat activa de la ciutadania i de les seves organitzacions a la societat civil, compromeses en el mateix esforç de solidaritat i cooperació transformadora. Altrament dit, es tracta d’una política que combina objectius i actuacions pròpies i el suport, projecció i reforç de la tasca ciutadana. 1.1. Per què un Pla Director de Cooperació Internacional i Solidaritat de l’Ajuntament de Barcelona Amb l’experiència acumulada després d’una dècada de treball i atès el compromís d’impulsar la política de solidaritat i cooperació –procedint, entre altres coses, a augmentar de manera important la dotació econòmica per a les activitats de cooperació per al desenvolupament i solidaritat– es fa evident la necessitat de disposar d’un document de definició política i concreció d’objectius i criteris, que reculli els estàndards internacionals i les bones pràctiques, amb una definició pressupostària explícita i clara. Aquest document s’ha elaborat amb la participació, el diàleg i el consens amb el sector. El resultat final és justament el que explícitament deia un dels objectius del present mandat municipal: l’aprovació, pels màxims òrgans municipals, del Pla Director de Cooperació Internacional i Solidaritat de l’Ajuntament de Barcelona, entès com un document que, tot i respectant l’autonomia municipal, parteixi dels marcs legals i de planificació estratègica en matèria de cooperació per al desenvolupament espanyol i català, concretament els respectius Plans Directors 2005-2008 i 2002-2006, com també les seves concrecions anuals i estableixi les directrius i compromisos per al cas de l’Ajuntament. Per tant, el present Pla Director és una eina de planejament estratègic plurianual, una guia per a la concreció que permet planificar la implementació de la política de cooperació per al desenvolupament de cara als propers tres anys i, alhora, facilitar l’avaluació del seu impacte i qualitat. En coherència, ha estat concebut com un document: a. Validable i coherent amb les orientacions, normes, pràctiques i objectius internacionalment acceptats i, naturalment, amb la legislació, objectius i pautes consensuades i/o en vigor al propi país i el propi Ajuntament. 3 b. Raonablement ambiciós, tant pel seu marcat caràcter municipalista com per la voluntat transformadora que busca en els projectes executats directament per l’Ajuntament i també en el suport a projectes, programes i actuacions d’altres actors de la ciutat. c. Amb voluntat d’estabilitat i de consens reforçat, raó per la qual el seu període de vigència (2006-2008) abasta el present mandat del Consistori i també un any i mig del següent. Globalment, ha estat voluntat de l’Ajuntament de Barcelona que el Pla Director de la Cooperació Internacional i Solidaritat es basi en els valors d’equitat, de justícia, de democràcia en la proximitat, de participació, de transparència i bon govern. 1.2. Com s’ha elaborat Pel que fa a la seva gestació, el Pla Director s’ha elaborat amb un procés participatiu, amb l’ajut d’experts de la Universitat Autònoma de Barcelona. Inicialment, es partí d’un diagnòstic previ, debatut en dos tallers (amb actors municipals i amb actors de la societat civil, respectivament), d’un qüestionari contestat per persones i/o grups dels dos col·lectius esmentats, a partir del qual, i amb consultes amb la Federació Catalana d’ONG per al Desenvolupament i els responsables polítics i tècnics, els especialistes de la universitat redactaren un esborrany de Pla Director. Una versió prèvia, doncs, va ser debatuda en dos tallers participatius, i també presentada als grups municipals. Finalment, després de rebre esmenes i suggeriments, el Pla ha estat debatut i ha obtingut informe favorable del Plenari del Consell Municipal de Cooperació per al Desenvolupament. 4 2. El marc de referència A continuació es presenten els principals referents externs que han conformat i conformaran la política de cooperació per al desenvolupament de l’Ajuntament de Barcelona i, per tant, del present Pla Director i les actuacions que se’n deriven. 2.1. La nova doctrina i agenda del desenvolupament i de la cooperació per al desenvolupament Els organismes multilaterals, el sistema de Nacions Unides, l’ OCDE, molts països del Nord i del Sud i, també, la major part dels actors privats i públics del sistema de cooperació per al desenvolupament s’han compromès no fa gaire amb una agenda internacional per tal de reduir la pobresa al món. La data marcada per assolir aquesta reducció de la pobresa és la de l’any 2015. El compromís s’expressa mitjançant vuit objectius, 18 fites concretes a assolir l’any de referència i amb un sistema pautat d’indicadors i de procediments d’anàlisi, seguiment i avaluació, que inclou exàmens intermedis de l’evolució dels compromisos (el primer, justament, l’any 2005). Addicionalment, a més dels compromisos en matèria de desenvolupament i d’eradicació de la pobresa, la Declaració del Mil·lenni recull una sèrie de compromisos que marquen també l’agenda dels actors del sistema internacional de cooperació per al desenvolupament i de millora de les relacions internacionals. Concretament, es recullen compromisos en matèria de: construcció de la pau (pau, seguretat i desarmament); equitat de gènere i promoció de l’autonomia de la dona; medi ambient; democràcia, drets humans, bon govern i gestió dels assumptes públics, protecció de les persones i grups vulnerables; especial atenció a les necessitats específiques d’Àfrica; i enfortiment del sistema de Nacions Unides. Naturalment, la Declaració, els seus Objectius i la resta de compromisos vinculats seran una guia bàsica per a l’acció de cooperació i solidaritat de l’Ajuntament. En el terreny de la “doctrina” del desenvolupament i de la cooperació necessària per tal d’assolir-lo, cal destacar també que en les dues darreres dècades el corrent dominant de la idea de desenvolupament ha generat una sèrie de consensos i de bones pràctiques que es donen per descomptades. Per dir-ho en altres paraules, comptem amb una sèrie d’idees, conceptes i consensos que funcionen arreu i per a tothom com a guies per a l’acció, com a elements que permeten conformar polítiques públiques de qualitat en el terreny del desenvolupament i de la cooperació. Entre elles, cal destacar, a efectes del present Pla Director: 1. La consideració del desenvolupament com a bé públic global i com a dret d’abast estructural i permanent. La consideració de la cooperació per al desenvolupament com a objectiu limitat i temporal, adreçat simplement a coadjuvar o facilitar les polítiques de desenvolupament, encara que – amb coherència amb la concepció del terme – amb orientació transformadora i allunyada de l’assistencialisme. 2. La consideració del desenvolupament com a procés multidimensional, centrat en la satisfacció de les necessitats de les persones i en la millora constant del seu 5 benestar, procés que pot tenir diversos models, en funció de les constriccions, condicionants, opcions i decisions en matèria mediambiental, cultural, social, econòmica i política de cada cas. En resum, la consideració del desenvolupament com un procés que vol contribuir a resoldre les causes estructurals de la pobresa, de les desigualtats, de l’exclusió i de la injustícia. 3. La singularització d’estàndards i referències internacionals, que permeten planificar i decidir polítiques públiques, amb prioritats sectorials i temàtiques, per als diferents actors del sistema, relacionant les polítiques entre si i establint bones pràctiques a l’hora de definir les consideracions bàsiques sobre la planificació i l’execució. Finalment, cal recordar que el Pla Director de l’ Ajuntament, com també la seva política de cooperació per al desenvolupament, han de tenir presents i fer seus els marcs legals i de planificació estratègica en matèria de cooperació per al desenvolupament espanyol i català, concretament els respectius Plans Director 2005-2008 i 2002-2006 i les respectives concrecions anuals de tots dos. 2.2. Les bones pràctiques i estàndards internacionals, guia per a la recerca de qualitat i coherència Dècades d’ajut al desenvolupament i de cooperació, com també el vuitè objectiu de la Declaració del Mil·lenni abans esmentada (estratègia d’associació per al desenvolupament) permeten establir un catàleg de bones pràctiques i d’estàndards internacionals que serviran de guia per a l’acció. Concretament es volen destacar els següents, de major a menor grau de concreció: 1. Els objectius darrers de les polítiques de desenvolupament i de cooperació per al desenvolupament, que vénen marcats per l’enfocament de promoció de les capacitats de les persones, comunitats, ciutats i nacions, enfocament promogut en particular per Amartya Sen, Martha Nussbaum i el PNUD, que incorpora la perspectiva de gènere en l’anàlisi i pràctica d’aquestes capacitats per tal d’assegurar una perspectiva autènticament universal. 2. La manera de concebre la relació entre les diverses polítiques públiques (amb diversos actors) que afecten el procés de desenvolupament i la cooperació per al desenvolupament, que es resumeixen en la recerca de coherència, coordinació i complementarietat entre polítiques i entre actors. 3. Les orientacions relatives a la planificació i instruments, fases i modalitats d’execució, que han de permetre que els diversos actors implicats s’apropiïn dels processos, i esdevinguin realment corresponsables. 4. L’aposta per l’estratègia d’associació per al desenvolupament (Vuitè Objectiu del Mil·lenni), que estableix que l’ajut i la cooperació per al desenvolupament seran eficaços en la mesura que es basin o donin suport a estratègies de desenvolupament a mitjà i llarg termini, concebudes i liderades per les autoritats nacionals o les organitzacions comunitàries del Sud, en col·laboració o associació amb la societat civil i el conjunt d’actors i sectors polítics i socials de cada país. Aquestes estratègies han de permetre l’elaboració de polítiques integrades i coherents de lluita contra la pobresa i l’exclusió i en pro del desenvolupament social. 6 5. La recerca d’estabilitat, mitjançant modalitats de cooperació i instruments que vagin més enllà dels projectes anuals i es centrin en l’enfortiment i millora de les capacitats socials, econòmiques i institucionals. 6. L’establiment d’objectius i fites específics, assolibles en un període de temps raonable i concret, el compliment del qual es pugui seguir i avaluar mitjançant indicadors clars, explícits i consensuats, que permetin mesurar el grau d’acompliment real, l’impacte concret. 7. L’aplicació, en la màxima mesura del possible i respectant la normativa legal existent (per exemple, protecció de dades de caràcter personal), de pràctiques que assegurin la participació, la informació i la transparència al llarg de tot el procés de planificació i execució de les polítiques de cooperació per al desenvolupament, com també la concurrència i la igualtat de condicions entre els beneficiaris i entre els eventuals actors amb qui es concertarà una actuació. 8. El foment i ús de l’avaluació, en el doble sentit d’anàlisi de l’impacte de les polítiques i actuacions i de millora de la mateixa política de cooperació per al desenvolupament mitjançant les lliçons apreses. 9. La consideració de les polítiques i actuacions de cooperació per al desenvolupament, amb independència de l’impacte real a mitjà i llarg termini, com una oportunitat per fomentar inexcusablement –al Nord i al Sud- l’enfortiment, la participació i els valors i pautes de conducta propis de la solidaritat i l’internacionalisme. En suma, una concepció de la cooperació per al desenvolupament entesa com una pràctica bidireccional, d’aprenentatge mutu, i no simplement d’assistencialisme paternalista als actors del Sud. 10. La recerca de coordinació i sinergia entre actors. 11. La recerca de coherència entre polítiques (desenvolupament i cooperació, relacions internacionals i/o internacionalització, promoció comercial i turística, drets humans, educació...) i també de coherència temporal, a mitjà i llarg termini, en la política mateixa de cooperació per al desenvolupament. Per tant, en coherència amb la capacitat limitada d’un actor municipal en matèria de cooperació per al desenvolupament i al compromís internacionalista, solidari i promotor del sistema de Nacions Unides de la ciutat i de l’ Ajuntament, el present Pla Director fa seus els compromisos, objectius, fites, orientacions, agenda i doctrina dominant de la concepció del desenvolupament i de la cooperació per al desenvolupament, i es compromet a incorporar-los en tots els components de la seva política de cooperació per al desenvolupament i de solidaritat. 2.3. Els governs locals i la cooperació per al desenvolupament: respostes locals a problemes globals Hi ha també un marc de referència local, centrat en les ciutats com a actors internacionals i en el foment del municipalisme, que cal tenir present i incorporar-lo. Concretament, hem de considerar almenys els elements i factors següents: Primer: Que, per vocació i per experiència, el govern local pot ajudar a corregir alguns dels efectes negatius que genera arreu el procés de globalització, efectes que es fan sentir particularment a l’àmbit urbà. 7 Segon: Que els governs locals –per la seva legitimitat, representativitat, flexibilitat i capacitat d’adaptació– són en molts casos, el nivell administratiu més eficaç per a resoldre problemes de la ciutadania. D’aquí ve que els principis de proximitat i d’eficàcia, juntament amb la importància dels processos de participació, representin un valor afegit a les actuacions de les autoritats locals. Tercer: Fa temps que les ciutats han esdevinguts actors internacionals amb un protagonisme creixent. Aquesta irrupció en l’escena internacional està lligada a complexos processos de canvi en les relacions internacionals i institucionals que han fet que, a escala universal, la xarxa de ciutats estigui liderada per un model de ciutat i d’autoritat local que es caracteritza per: a) la promoció de polítiques públiques per donar resposta a problemes de dimensions globals, però amb clares repercussions locals. b) la presència d’un moviment ciutadà actiu i compromès que exigeix a les seves autoritats actuacions conseqüents amb els reptes plantejats. c) Un sistema de relacions basat en la creació de xarxes municipals i de compromisos ciutat a ciutat que, al seu torn, estableixen relacions i compromisos amb les entitats supraestatals. D’aquí, doncs, ve que la cooperació internacional per al desenvolupament des dels governs locals tingui unes especificitats ben clares, articulades al voltant de conceptes i pràctiques com la descentralització, la subsidiarietat i la inclusió dels diferents agents que operen en el sistema. Aquesta especificitat es concreta en una visió constructiva de la política de proximitat, que, acceptant la complexitat dels poders en un món creixentment globalitzat, obliga a apropar les solucions dels problemes tant com sigui possible. En suma, resulta imprescindible que les ciutats es dotin de recursos per afrontar els reptes contemporanis i manifestin la seva voluntat d’abordar-los. Fer aflorar els conflictes, identificar-los i poder canalitzar solucions és també un mètode de treball que només es pot fer des de primera línia. 2.4. El marc de referència i els compromisos de la ciutat de Barcelona En el cas concret de Barcelona, observem que es compleixen tots tres elements. Més concretament, cal destacar la importància i significació de dos d’ells. Primer, que Barcelona ha optat decididament per la integració en les diferents estructures, xarxes i organitzacions que les ciutats han establert, assumint-ne a més un lideratge reconegut i acceptat. Segon, que el caràcter obert i cosmopolita dels ciutadans de Barcelona ha afavorit el procés d’obertura vers el context internacional. Així observem que la ciutadania barcelonina veu bé la projecció exterior de la ciutat i ha expressat, de manera clara i explícita, la seva voluntat que el govern local no es mantingui passiu davant qüestions de justícia global, com mostren la campanya per destinar el 0,7 % del PIB a la cooperació al desenvolupament, el moviment massiu de 8 solidaritat amb la ciutat de Sarajevo o les grans manifestacions viscudes als carrers de la ciutat contra la intervenció militar a l’Iraq o l’impacte negatiu de la globalització. Aquests moviments han tingut gran influència en el disseny d’una política internacional de la ciutat i per conformar la personalitat internacional de la nostra ciutat El resultat final és un clar compromís de l’Ajuntament en continguts, formes i procediments que es pot resumir en: 1. L’assumpció d’un paper facilitador en la construcció d’una ciutadania definida per la cultura de la pau, els drets humans i la solidaritat. Una ciutadania informada, sensibilitzada, compromesa, que mantingui i reforci les dinàmiques participatives i associatives, i que tingui capacitat d’incorporar les noves realitats presents a la ciutat, que ens apropen molts cops a problemàtiques derivades de relacions internacionals injustes vigents durant els últims anys 2. La concepció de la cooperació per al desenvolupament com una opció política i una línia estratègica de treball, que es concreta en projectes bilaterals, multilaterals, programes de cooperació directa des de l’Ajuntament, subvencions a projectes d’entitats, etcètera, que es va concretar en la decisió de dedicar el 0,7 % dels impostos municipals directes a finançar actuacions de cooperació i solidaritat. Aquest compromís es reforçarà i ampliarà durant el període de vigència del Pla Director. 3. L’elaboració, contrastada amb anys de treball sobre el terreny, de fórmules de col·laboració ciutat-ciutat i de col·laboració entre governs locals que han mostrat la seva efectivitat. Amb aquest Pla Director, la ciutat de Barcelona vol reivindicar i fer-se ressò del patrimoni ideològic i polític que el moviment municipalista ha generat, des de l'assumpció dels compromisos, declaracions, pactes i tractats d’àmbit internacional, però també, i molt especialment, des dels propis de les autoritats municipals, assumint els termes i responsabilitats de la Carta d’Autonomia Local, de la Carta de Ciutats Educadores (Declaració de Barcelona, 1990), del Compromís de Barcelona proclamat al Fòrum Universal de les Cultures del 2004, de la Carta de Salvaguarda dels Drets Humans a la Ciutat, de l’Agenda 21 de la Cultura, dels Estatuts de constitució de la Xarxa de Governs Locals i Ciutats Unides, de l’Agenda 21 de Barcelona i d’altres. Cap ciutat no és una illa. La xarxa de les ciutats cobreix el món d’avui i en fa un organisme viu, àgil, permanentment connectat. El futur del món es presenta com a eminentment urbà, amb ciutats vinculades per deures recíprocs de solidaritat, que conserven un patrimoni cultural comú: la democràcia i l’autonomia local, que hauria de revertir en la construcció d’un globalitat basada en valors solidaris. 9 3. Orientacions generals: valors i principis que inspiren el Pla Director A efectes pràctics, un Pla Director ha de comptar amb tres elements bàsics, a saber: a) orientacions generals, valors i principis; b) objectius estratègics; i c) modalitats d’actuació. Aquests tres elements permeten, després establir les prioritats, els instruments d’actuació i l’horitzó pressupostari, general i amb concreció per a cadascuna de les modalitats. Concretament, les orientacions generals, valors i principis son el suport filosòfic i base normativa que inspiren les línies i objectius estratègics i les modalitats d’actuació. Tanmateix, la seva importància no acaba aquí: hauran de tenir-se també ben presents a l’hora de programar, anualment, les actuacions específiques en el marc del Pla, com també els recursos destinats i la normativa que se’n derivi. El present Pla Director, amb coherència amb el marc de referència abans explicitat, estableix dos grans tipus d’orientacions generals, valors i principis: genèrics (propis de la cooperació per al desenvolupament i la solidaritat) i específics (que deriven del caràcter local i municipalista i dels compromisos i la història de la ciutat). 3.1. Valors i principis genèrics La cooperació per al desenvolupament de la ciutat de Barcelona, entesa com un element facilitador dels processos de desenvolupament, es guiarà sempre pels principis i valors següents: • Respecte pels compromisos, doctrina i bones pràctiques acordades de manera consensuada per la societat internacional i/o emanades de la comunitat de desenvolupament. Concretament, i atesa la seva pertinença i rellevància per al desenvolupament i la cooperació per al desenvolupament, es tindran especialment presents els compromisos de Copenhaguen sobre el desenvolupament social (atenció a països menys avançats i compromís 20/20), Beijing (equitat entre homes i dones i perspectiva de gènere) i El Caire (població i salut sexual i reproductiva). • Focalització en les persones i necessitats i benestar de l’ésser humà i, per tant, preferència per a programes i actuacions que es concentrin en els processos de desenvolupament, amb especial atenció als col·lectius i zones més vulnerables i a la recerca d’impacte. • Orientació cap a la satisfacció de les capacitats socials, institucionals i democràtiques amb un especial èmfasi en el terreny de les capacitats institucionals locals i de suport a processos d’autodeterminació dels pobles i comunitats. • Concepció de la cooperació per al desenvolupament com a política pública integradora, harmonitzadora i basada en l’aplicació dels principis d’iniciativa del Sud, subsidiriarietat, associació i concertació de la cooperació per al desenvolupament. Per tant, com a política no substitutiva dels diferents papers, tasques i responsabilitats dels actors privats i públics. 10 • Foment de la sostenibilitat, l’enfortiment i el bon govern i recerca de l’equitat entre homes i dones, a través dels enfocaments i metodologies més usuals internacionalment, el treball específic amb col·lectius de dones i la transversalitat del gènere en tots els processos del desenvolupament humà. • Utilització de procediments que assegurin la transparència, informació, concurrència, participació, i confiança mútua entre actors, com també la rendició de comptes i l’avaluació. • Promoció de la sostenibilitat de les actuacions. És a dir, foment d’actuacions susceptibles de mantenir-se, amb la probabilitat més alta possible, un cop acabi el suport extern donat a través de la cooperació per al desenvolupament. • Coherència respecte al conjunt de polítiques municipals, en el marc dels compromisos, objectius, fites, orientacions, agenda i doctrina dominant de la concepció del desenvolupament i de la cooperació per al desenvolupament. 3.2. Valors i principis específics Ateses les especificitats de la visió i missió de Barcelona, la cooperació per al desenvolupament promoguda per la ciutat (entesa com un element facilitador dels processos de desenvolupament) es guiarà sempre pels principis i valors específics següents: 1. Municipalisme i democràcia local: La cooperació municipal té com a objectiu preferent el reforçament de les capacitats dels governs locals per fer front a les necessitats dels seus ciutadans, en coherència amb els principis d’autonomia i de democràcia local, atès que, al Nord i al Sud, uns ajuntaments capaços, transparents i eficaços són el millor instrument per resoldre els problemes quotidians dels ciutadans. 2. Tranversalitat i ús solidari de la pràctica acumulada: L’experiència acumulada al llarg dels darrers anys de gestió municipal en moltes àrees, reconeguda internacionalment com un referent en l’àmbit urbà, permet globalitzar i transversalitzar les bones pràctiques, com a procés d’aprenentatge propi i alhora de socialització de coneixements. És justament el millor d’aquesta experiència allò que es pot oferir als països del Sud, per tal que puguin avançar més ràpidament en la recerca de les seves pròpies solucions. 3. Concertació: Més enllà del finançament d’iniciatives de les ONGs de la ciutat, la cooperació per al desenvolupament de la ciutat de Barcelona buscarà també crear espais de concertació amb el teixit solidari, per tal de crear sinergies, complementarietat i contribuir a la millora de les capacitats de tots els actors de cooperació per al desenvolupament presents a la ciutat i, per tant, a la consecució dels objectius internacionals. En coherència, i sempre que sigui possible, es procurarà fer que la cooperació local s’estableixi entre ciutats i no només entre ajuntaments. 4. Creació de xarxes amb altres ciutats: Més enllà de la concertació a la que de vegades obliguen els programes internacionals de finançament, Barcelona ha apostat sempre per l’actuació conjunta, concertada i en Xarxa amb la resta de ciutats del món, per tal de dur endavant projectes de cooperació. En coherència amb els anteriors valors i principis, aquestes actuacions 11 concertades buscaran afavorir l’autonomia local o la creació de línies de finançament dels organismes internacionals que permetin acarar problemes urbans punyents. 5. Suport al sistema multilateral. En el món global en què vivim, resulta imprescindible no només reforçar el paper del governs locals i fomentar solucions de proximitat, sinó també enfortir el sistema multilateral de bon govern que representa, sobretot, Nacions Unides. Congruentment, la cooperació de la ciutat buscarà el suport al sistema multilateral. 12 4. Objectius estratègics Un element cabdal d’un Pla Director–imprescindible per planificar, executar i després avaluar l’impacte– és establir grans objectius estratègics que persegueixin totes les modalitats, instruments i actuacions. Les bones pràctiques aconsellen que el nombre d’objectius sigui molt reduït i que tinguin caràcter genèric, tot i que es recomana establir una llista orientativa del que es pot incloure dins de cada objectiu per facilitar la permanència i estabilitat i evitar al màxim la discrecionalitat. Així doncs, s’estableixen els objectius estratègics següents: 1. Fomentar les capacitats institucionals: L’objectiu estratègic inclou, almenys, objectius i actuacions específics adreçats a fomentar el municipalisme, la democràcia, la participació, la governabilitat i bon govern, les capacitats culturals i educatives, la protecció dels drets humans, l’enfortiment i el desenvolupament comunitari i local, amb recerca de l’equitat entre dones i homes. D’aquesta manera es potencien actuacions no dirigides únicament a millorar les estructures i gestió dels serveis bàsics propis de la responsabilitat municipal, sinó també actuacions orientades a l’intercanvi d’experiències i de coneixements, de bones pràctiques, formació, capacitació, suport a processos de transparència i concertació. Les actuacions s’inspiraran en els principis de desenvolupament local sostenible, igualtat d’oportunitats i respecte a la diversitat 2. Fomentar les capacitats humanes i socials Són actuacions específiques orientades al benestar i a la cobertura de les necessitats socials bàsiques en el sector de salut, l’educació, el sanejament bàsic, la creació de capacitats productives i de teixit emprenedor i la sostenibilitat ambiental. D’aquesta manera es potencien les actuacions enteses com a opcions transformadores, és a dir, orientades a facilitar la superació de mancances col·lectives i a avançar cap a la justícia social. Les actuacions podran prestar especial atenció a col·lectius amb especials vulnerabilitats, per raons d’edat, discriminació o situació de partida i desigualtats entre dones i homes. 3. Fomentar i reforçar la construcció de la pau i la cultura dels drets humans a les ciutats. L’objectiu estratègic inclou almenys objectius i actuacions específiques adreçades a construir una ciutat centrada en la pau, el suport a processos de pau, la diplomàcia no formal, la creació de cultura de la pau, el foment dels valors i la pràctica dels drets humans, el foment de la diversitat i de la convivència. En fer-ho, es farà el possible per crear i/o consolidar espais i instruments de garantia de drets i de pau, l’enfortiment de la societat civil i, alhora, la generació de valors i pràctiques coherents amb una ciutadania lliure i solidària amb capacitat per a decidir el seu present i planificar el seu futur. 13 4. Fomentar i reforçar la tasca de sensibilització i educació de la ciutadania i dels diversos actors presents a la ciutat. L’objectiu estratègic inclou àrees de treball i actuacions específiques orientades a fomentar la sensibilització de la ciutadania sobre les relacions Nord/Sud, les causes de la pobresa i exclusió del Sud, l’educació per la pau, la solidaritat i el desenvolupament, el comerç just i el consum responsable, el coneixement i respecte dels drets humans, com també el suport a campanyes específiques i el foment del teixit solidari En fer-ho es procurarà buscar el reforçament de les capacitats dels seus actors, la diversitat i capacitat de coordinació i complementarietat dels diversos agents, la complementarietat i sinergia entre els sector públic i privat, com també el suport a petites iniciatives ciutadanes de solidaritat a l’àmbit d’entitats/institucions de similars característiques que reforcin les relacions Nord-Sud. 14 5. Modalitats d’actuació Establertes les orientacions generals, valors, principis i els grans objectius estratègics, el tercer element cabdal d’un Pla Director són les modalitats d’actuació, l’instrument bàsic per a planificar de forma estable i predictible l’assoliment dels objectius. Concretament, per a desenvolupar els objectius estratègics es preveuen les modalitats d’actuació següents, flexibles i en molts casos complementàries, 1. Cooperació per al desenvolupament d’iniciativa municipal directa. 2. Cooperació per al desenvolupament d’iniciativa municipal concertada amb d’altres actors. 3. Cooperació per al desenvolupament per iniciativa d’entitats privades no lucratives. 5.1. Cooperació per al desenvolupament d’iniciativa municipal directa: definició, programes i recursos Per cooperació per al desenvolupament d’iniciativa municipal directa s’entén la que abasta totes les accions de cooperació per al desenvolupament i en pro de la solidaritat, realitzades directament i exclusivament per l’Ajuntament de Barcelona. Per tant, des del punt de vista del cicle del projecte o programa (identificació, elaboració i formulació, planificació de les fases, execució, seguiment i avaluació dels resultats i de l’impacte), en aquest cas la responsabilitat de totes i cadascuna de les fases correspon exclusivament a l’Ajuntament, sempre dins el previst en el present Pla Director i la normativa vigent. La cooperació directa es pot realitzar mitjançant els programes següents: 1. Programes multilaterals, en particular de construcció de pau i reconstrucció postconflicte armat i suport al municipalisme, al govern i democràcia local i a la capacitat emprenedora de les ciutats. 2. Cooperació directa a través de convenis i acords amb ciutats concretes i/o mitjançant xarxes de ciutats (tots dos casos podrien incloure, a través de les ciutats beneficiàries, actors privats). 3. Programa de sensibilització, foment de la solidaritat ciutadana i educació per al desenvolupament. La cooperació directa tindrà destinats, durant la totalitat del període cobert pel Pla Director, un 25% del total dels recursos. Per necessitat de planificar a tres anys l’increment progressiu dels recursos, aquesta xifra podrà patir petites variacions en algun dels períodes. 15 5.2. Cooperació d’iniciativa municipal concertada: definició, recursos i procediment d’implementació S’entén per cooperació per al desenvolupament concertada aquella en què alguna o diverses de les fases bàsiques del cicle del programa o del projecte (identificació, formulació/planificació o execució) es realitzen de manera concertada, és a dir, sense que la responsabilitat sigui totalment atribuïble als actors i òrgans decisoris municipals. La cooperació concertada podrà rebre, durant la totalitat del període cobert pel Pla Director, un 10% del total dels recursos. Per necessitat de planificar a tres anys l’increment progressiu dels recursos, aquesta xifra podrà patir petites variacions algun any. Pel que fa al procediment, i seguint experiències i pràctiques molt contrastades de la cooperació pública per al desenvolupament, l’adjudicació es farà mitjançant mecanismes de transparència, concurrència i igualtat de condicions, bé mitjançant convocatòria periòdica pública per establir llistes d’eventuals col·laboradors per a cadascun dels programes, bé mitjançant convocatòries públiques amb bases restringides. Per assegurar al màxim el consens, com s’especifica en l’apartat d’instruments, s’elaboraran i faran públiques durant la tardor 2005 unes normes reguladores i guies de bones pràctiques per a la cooperació concertada. 5.3. Cooperació per al desenvolupament a iniciativa d’ONGS i entitats no lucratives: definició, programes i recursos La cooperació per al desenvolupament a iniciativa d’ONGs i d’entitats privades no lucratives busca assegurar la tasca compromesa i transformadora del teixit social, les organitzacions de la societat civil i, molt en particular, de les organitzacions no governamentals de desenvolupament. Per tant, segons obligació legal i pràctica habitual, es realitzarà mitjançant convocatòries públiques, amb criteris de concurrència, transparència i igualtat d’oportunitats. Es preveuen dos programes bàsics: Programa de desenvolupament en països del Sud Programa de sensibilització i programa d’educació per al desenvolupament El programa de desenvolupament en països del Sud s’executarà mitjançant dues línies: programes plurianuals i programes anuals. A aquesta modalitat se li destinaran un 60% del total dels recursos. Per necessitat de planificar a tres anys, l’increment progressiu dels recursos, aquesta xifra podrà experimentar petites variacions algun any. Més concretament, el Programa de desenvolupament en països del Sud disposarà d’unes bases específiques per a la convocatòria anual i per a la plurianual, com també per a la convocatòria d’educació i sensibilització per al desenvolupament. Pel que fa al Programa de sensibilització i al Programa d’educació per al desenvolupament, se'ls dedicarà un 20% del total de recursos, xifra que podrà tenir 16 petites variacions per la necessitat de planificar a tres anys l’increment progressiu dels recursos. Comptarà amb bases específiques dins la convocatòria anual. En tots els casos, es procurarà donar estabilitat al marc normatiu establert per les bases. Des del punt de vista procedimental i regulador, els formularis, requisits i mecanismes de seguiment s’adequaran a les característiques de cada una de les convocatòries. 5.4. Altres aportacions de fons regulades pel Pla Fora d’aquestes tres modalitats bàsiques d’actuació, el Pla Director preveu dues aportacions addicionals de fons i de línies d’actuació regulades: 1. L’Ajut Humanitari i d’Emergència, que es coordinarà en el marc del Comitè Català d’Ajut Humanitari i d’Emergència, i que tindrà com a objectiu bàsic contribuir des de la ciutat a les tasques de reconstrucció postdesastre natural i/o conflicte armat en coordinació amb les Nacions Unides. S'hi destinarà un màxim del 2,5% del pressupost anual 2. Les despeses de gestió1 i avaluació dels projectes, programes i modalitats. D’acord amb la pràctica internacional, l’avaluació es concep en el doble sentit d’anàlisi de l’impacte de les polítiques i actuacions sobre el terreny, com també de lliçons apreses i de millora de la mateixa política a partir de les mateixes lliçons. 5.5. Quadre resum de modalitats, programes i percentatge de recursos a destinar Modalitat % Total de recursos Cooperació municipal directa 25% del total Cooperació municipal concertada 10% del total Cooperació a iniciativa d’entitats 60% del total, distribuït de la següent privades no municipals, mitjançant manera: convocatòria oberta, pública i concurrent: 1. Programa de desenvolupament en 1. Programa de desenvolupament al Sud països del sud 60% programes plurianuals 2. Programa de sensibilització, 20% projectes anuals foment de la solidaritat i educació per al desenvolupament 2. Programa de sensibilització i educació, 20% Emergències i Ajut Humanitari 2,5% Avaluació i Gestió dels programes 2,5% 1 Addicionalment, l’Ajuntament aporta altres despeses de gestió no comptabilitzades en aquest epígraf: els salaris dels tècnics, l’import dels espais i del consum derivat o el material fungible, per exemple. 17 6. Prioritats sectorials i geogràfiques Les especificitats de la cooperació per al desenvolupament de les ciutats fan que aquest Pla Director sigui selectiu respecte de les prioritats sectorials i/o temàtiques i més flexible i obert pel que fa a les prioritats geogràfiques. 6.1. Prioritats sectorials i temàtiques Ateses les característiques específiques de la cooperació que ha de desenvolupar una ciutat i un Ajuntament, s’opta per establir prioritats sectorials generals, que, per tant, es perseguiran de forma transversal. 1. L’enfortiment de les capacitats socials, humanes, institucionals i democràtiques de les administracions locals. En funció dels seus objectius estratègics, es farà el possible perquè la major part d’actuacions reforcin les capacitats dels governs locals, en coherència amb els principis d’autonomia i democràcia local, i les capacitats socials i humanes dels seus ciutadans per fer front a les seves necessitats bàsiques (en particular en el sector de la salut, l’educació, el sanejament bàsic, la creació de capacitats productives i el teixit emprenedor). En coherència, l’acció municipal donarà prioritat, tant o més que al finançament de serveis i infraestructures, a l’intercanvi d’experiències i la transferència de coneixements en matèria d’organització i gestió de serveis bàsics. 2. El foment del municipalisme, la democràcia i la participació. Atès que el foment dels processos de participació i democràcia dels governs locals és un objectiu estratègic del present Pla i de la cooperació per al desenvolupament de la ciutat de Barcelona, es procurarà que la major part d’actuacions, directament o indirectament, fomentin la creació o reforç de teixit associatiu i la participació de la ciutadania en la gestió dels assumptes públics. 3. El foment dels processos de pau, dels drets humans i dels processos d’autogovern. En funció dels objectius estratègics, es perseguiran i consideraran prioritàries les activitats de suport a processos democràtics, de resolució de conflictes, de foment del respecte dels drets humans, de construcció de pau, com també la implicació de les societats civils i de les ciutats en la recerca de pau, respecte als drets humans i consolidació de l’estat de dret. Concretament, l’acció municipal donarà suport al procés de construcció de la diplomàcia de les ciutats. 4. L’enfortiment, la perspectiva de gènere i la recerca de l’equitat entre dones i homes. Atesos els valors i principis generals i els objectius estratègics, es treballarà per tal que totes les actuacions busquin l’enfortiment dels actors, persones i col·lectius. En particular, es treballarà des d’una perspectiva de gènere, entesa com una opció política de transformació que busca un nou model de relacions entre dones i homes, segons les pràctiques i estàndards internacionals promoguts pel corrent de “gènere en el desenvolupament”. Es partirà de la convicció que el treball des d’una perspectiva de gènere, la recerca de l’equitat i la potenciació de les dones són condicions essencials de qualsevol 18 política, estratègia i actuacions de desenvolupament i de cooperació per al desenvolupament. 5. La promoció de la sostenibilitat. Atès el que estableixen els valors i principis generals i els objectius estratègics, es procurarà fomentar la sostenibilitat ambiental en totes les actuacions. 6.2. Prioritats geogràfiques La cooperació de la ciutat de Barcelona parteix, en establir prioritats geogràfiques d’un doble criteri: a) La proximitat, entesa no només com a realitat geogràfica, sinó també des del punt de vista d’aspectes culturals, estratègia d’internacionalització de la ciutat i vinculació amb col·lectius de població migrant amb presència majoritària a la ciutat. b) La necessitat, entesa com a prioritat, de seguir les pràctiques i compromisos internacionals en matèria de desenvolupament i de cooperació per al desenvolupament, dels països del Sud més empobrits i menys desenvolupats En coherència, i seguint la distinció en tres modalitats (directa, concertada i a iniciativa d’entitats privades no lucratives), s’estableixen les prioritats geogràfiques següents: 1. Per a les modalitats de cooperació directa i de cooperació concertada, es consideren prioritàries les ciutats de la Mediterrània oriental i occidental i de l’Amèrica Llatina. 2. Pel que fa a la modalitat de cooperació a iniciativa d’entitats privades no lucratives, es consideraran prioritaris: els països menys desenvolupats (particularment a l’Àfrica subsahariana i, eventualment, zones i/o ciutats d’ Amèrica Llatina que no tinguin prioritat per raons geogràfiques estrictes), zones i països de la Mediterrània (Magrib, Palestina, Sàhara i Balcans), i països d’Amèrica Llatina (Cuba, El Salvador, Equador, Guatemala, Hondures, Nicaragua i Colòmbia) Cada any, en el si del Consell Municipal de Cooperació, i amb prou temps per a tenir- ho present a l’hora de planificar les actuacions de l’any següent, es decidiran, si s’escau, zones concretes que podrien considerar-se preferents en les diferents convocatòries i/o eventuals prioritzacions addicionals i/o complementàries a les ja previstes en el Pla. 19 7. Instruments de realització del Pla El Pla director comptarà, per realitzar-se, amb tres tipus d’instruments: 1. Instruments de planificació, execució i avaluació 2. Instruments jurídics 3. Instruments de participació Els primers han de permetre l’execució i seguiment del Pla, d’acord amb les orientacions generals, valors, principis, objectius estratègics i modalitats previstes. Els segons han de permetre disposar de marcs reguladors genèrics, entesos com a normes marc, per a garantir la plena seguretat jurídica, segons la legislació, normativa i bones pràctiques, per a cadascuna de les actuacions de cooperació per al desenvolupament i solidaritat i els diversos actors que hi poden intervenir. Els tercers han de garantir que mitjans i finalitats, atesa la importància de les capacitats i la participació, siguin coherents. Excepcionalment, en ocasió de campanyes de sensibilització i compromís solidari de gran transcendència i abast internacional o ciutadà, poden preveure's instruments més polítics, com declaracions institucionals al més alt nivell, a proposta dels òrgans i instruments de participació. 7.1. Instruments de planificació, execució i avaluació Concretament, es preveuen els quatre següents: 1. Pla de treball anual. Document concís, de planificació i execució, amb assignació de recursos en funció del pressupost, coherent amb els valors, principis, objectius estratègics i horitzó pressupostari plurianual. Haurà de ser informat pel Consell Municipal de Cooperació abans de ser aprovat per l’Ajuntament i s’haurà d’aprovar, per assegurar la planificació, el mes de desembre de l’any anterior 2. Convocatòria unificada per als diversos objectius i modalitats, amb bases específiques per a cooperació per al desenvolupament. En la convocatòria, hi haurà de figurar com a annex el conjunt de criteris de valoració i les puntuacions que s’empraran. Aquesta convocatòria es farà diferenciant les línies de finançament plurianual i anual, que seran excloents, com també les corresponents a sensibilització i educació per al desenvolupament. D’aquesta convocatòria unificada, se'n desprenen dos documents especialment importants: − Bases i criteris de valoració tant per a la convocatòria plurianual com per a l’anual. Hauran d’estar aprovades per a la convocatòria 2006. − Normativa per a assegurar la concurrència i transparència en cooperació concertada. Un document a consensuar amb el Consell 20 Municipal de Cooperació, entès com a guia i compromís de bones pràctiques. Haurà d’estar enllestit per a garantir la seva aplicació el 2006. 3. Avaluació trianual del Pla Director de Cooperació Internacional i Solidaritat de l’Ajuntament de Barcelona i adaptacions o modificacions pertinents. 4. Avaluacions i seguiments anuals de projectes i programes sobre el terreny. Es farà anualment a través d’un mostreig de projectes i entitats. Busca augmentar la qualitat de les actuacions, millorar tècnicament els projectes i programes, optimitzar els resultats i els impactes positius sobre el terreny. En suma, assegurar al màxim l’aplicació eficient dels fons de cooperació per al desenvolupament, ajut humanitari i solidaritat. A més, i d’acord amb la pràctica i normativa habitual, l’Ajuntament realitzarà els oportuns controls per a garantir el bon ús dels recursos públics. 7.2. Instruments jurídics Caldrà desenvolupar els instruments jurídics següents: 1. Convenis de col·laboració o convenis marc 2. Contractes tipus (consultories, valoracions, assistència tècnica) 3. Acords marc plurianuals per als objectius estratègics 7.3. Instruments de participació L’instrument de participació per excel·lència és el Consell Municipal de Cooperació per al Desenvolupament, òrgan assessor i consultiu de la política municipal de cooperació per al desenvolupament. També és un espai de diàleg i concertació amb el teixit solidari per tal de crear sinergies i complemen-tarietats amb l’objectiu d’analitzar, reflexionar, valorar i incidir sobre les accions de cooperació internacional per al desenvolupament a fi de contribuir a la creació d’un clima social positiu i orientar l’activitat municipal en matèria de cooperació internacional cap al desenvolupament, d’acord amb les Normes Reguladores que li són pròpies. 21 8. L’horitzó pressupostari: escenari global de creixement i repartiment en funció de modalitats i anys d’execució És un compromís del Pla d’Actuació Municipal assolir durant el present mandat la xifra d’un 1% dels impostos propis dedicat a cooperació i desenvolupament. Davant aquest compromís s’estableix que l’esforç global pressupostari a la fi del període de vigència del Pla Director sigui de 8 milions d’ €, amb el següent escenari de creixement: 2006, 6 milions €; 2007, 7 milions € i 2008, 8 milions €. 8.1. Repartiment en funció de modalitats, sostres de recursos per modalitats i anys d’execució Per a garantir la capacitat planificadora, l’estabilitat i la previsibilitat per a tots els actors implicats, s’estableix el repartiment següent. S’ha d’entendre com un compromís global, aprovat pel Ple Municipal, que podria estar subjecte a petites variacions percentuals any rere any, sempre amb el vist-i-plau del Consell de Cooperació i dels òrgans de govern competents. 2006 % 2007 % 2008 % Pressupost global 6.000.000 100,00 7.000.000 100,00 8.000.000 100,00 Cooperació municipal directa 1.500.000 25,00 1.750.000 25,00 2.000.000 25,00 Cooperació municipal 570.000 9,50 700.000 10,00 800.000 10,00 concertada Cooperació entitats privades 3.600.000 60,00 4.200.000 60,00 4.820.000 60,25 no lucratives Plurianuals 1.800.000 50,00 2.450.000 58,33 3.000.000 62,24 Anuals 1.050.000 29,17 900.000 21,43 850.000 17,63 Sensibilització i educació 750.000 20,83 850.000 20,24 970.000 20,12 Emergències i ajut humanitari 150.000 2,50 160.000 2,29 180.000 2,25 Avaluació i gestió programa 180.000 3,00 190.000 2,71 200.000 2,50 22 ANNEX. Compromisos específics de l’Ajuntament de Barcelona Conscient de la importància política i tècnica del present Pla Director –el primer, en el sentit estricte, que s’aprova a un òrgan local espanyol–, l’Ajuntament vol remarcar una sèrie de compromisos especialment significatius, ja continguts en el Pla mateix. Com a concreció del compromís general d’impulsar la política de solidaritat i cooperació internacional, l’Ajuntament de Barcelona vol incentivar, de manera especial i durant la execució del present Pla Director, actuacions que impliquin: • Promoure la cooperació transformadora, acompanyada per la voluntat de buscar els mecanismes adients d’avaluació i aportant models sostenibles de desenvolupament integral i de reforçament dels governs locals democràtics. • Promoure la sensibilització ciutadana per fomentar la consciència sobre la cooperació i la solidaritat entre els pobles, molt especialment a través del programa d’activitats de la Casa del Món. • Diversificar les vies de col·laboració amb el sector associatiu dels àmbits de la cooperació, la pau i els drets humans actius a la ciutat per tal de generar mecanismes més flexibles i adequats a la realitat de la cooperació internacional al desenvolupament que prevegin especialment els aspectes de la plurianualitat i la concertació. • Ampliar i millorar els mecanismes de coordinació, tant entre els diferents nivells de l'administració pública com amb els departaments i serveis de l’Ajuntament mateixos –especialment Serveis Personals, Participació Ciutadana, Cultura i Educació–, per tal de guanyar en eficàcia i eficiència en l'elaboració, execució i avaluació dels projectes de cooperació en totes les seves modalitats. • Participar activament en programes d’emergència, contribuir en campanyes d’emergència i ajut humanitari excepcionals i col·laborar en els projectes de reconstrucció i recuperació posteriors. • Potenciar el Consell Municipal de Solidaritat i Cooperació, ampli i plural, i crear Consells de Solidaritat i Cooperació als Districtes. • Ampliar i diversificar els agents actius de la ciutat en projectes de cooperació per fomentar possibilitats diverses de coneixement de les realitats Nord-Sud i afavorir intercanvis que enriqueixin la cultura ciutadana. • Fomentar la implantació del comerç just i del consum responsable com a forma de potenciar el desenvolupament econòmic just, sostenible i respectuós amb els drets fonamentals i d’introduir-lo en tots els àmbits de l’Administració Municipal. • Establir un lligam més estret entre la política de cooperació i la immigració a través de projectes específics als països d’on provenen la majoria de col·lectius d’immigrants presents a Barcelona. • Augmentar el pressupost destinat a la cooperació internacional, com a mínim fins a un 1% dels ingressos directes municipals. 23