PLA D’HABITATGE DE BARCELONA 2008-2016 Memòria participativa ÍNDEX 1. Introducció 4 2. Metodologia participativa 5 3. Calendari 6 4. Fases del procés 6 5. Informació i comunicació 7 6. Dades sobre el procés 8 7. Valoració de les aportacions 10 ANNEX 12 2 3 Memòria participativa 1. Introducció El 30 de novembre de 2007 es presentava en el Plenari del Consell Municipal de l’Ajuntament, a iniciativa de la Regidoria d’Habitatge, la Mesura de Govern de compromisos pel Pla d’Habitatge de Barcelona 2008-2016. Amb aquesta, el govern municipal es comprometia, entre altres aspectes, a “elaborar en un termini màxim de sis mesos, a partir de l’aprovació del Pla d’Actuació Municipal 2008-2011 i de la Llei del Dret a l’Habitatge, el Pla de l’Habitatge de Barcelona 2008-2016”, a partir dels criteris i els objectius expressats en aquell document. El Pla d’Habitatge de Barcelona és un instrument de previsió i programació, dirigit a respondre les necessitats d’habitatge i a afavorir la mixtura social, que posa en coherència les polítiques d’ordenació urbana, socials i d’habitatge. De conformitat amb l’article 14 de la Llei 18/2007, de 28 de desembre, del Dret a l’Habitatge, els plans locals d'habitatge han de contenir els apartats següents: a) L'anàlisi i la diagnosi de la situació de l'habitatge al municipi. b) Els objectius, els programes i les estratègies d'actuació. c) L'avaluació economico-financera de les actuacions. A més, el document del Pla afegeix també un quart apartat: d) Programes sectorials transversals. L’elaboració del Pla ha tingut tres nivells de treball: Un primer, que contemplava l’apartat a) de l’anàlisi i diagnosi, desenvolupat amb la col·laboració de l’Institut d’Estudis Regionals i Metropolitans de Barcelona (IERMB); un segon nivell, d’elaboració política que ha desenvolupat els apartats b) i d), el cos central del Pla d’Habitatge, en el que la direcció d’habitatge ha tingut el suport de l’Institut (IGOP); finalment, un tercer nivell, que contempla l’apartat c) de l’avaluació econòmica del Pla, treballat pel Gabinet d’Estudis Econòmics. Des de la Regidoria d’Habitatge, s’ha volgut vincular el procés participatiu per a la elaboració del document del Pla, al Consell de l’Habitatge Social de Barcelona, articulat al seu entorn i amb els col·lectius que l’integren. El Consell de l’Habitatge Social és l’òrgan consultiu i de participació del Consorci de l’Habitatge de Barcelona. En formen part representats de la 4 Generalitat i de l’Ajuntament juntament amb els diferents agents socials que intervenen en l’àmbit de la política d’habitatge a la ciutat de Barcelona. Un dels principals objectius del Consell de l’Habitatge Social és enfortir la cultura democràtica i participativa. La voluntat és implicar activament a la ciutadania de Barcelona en el debat i la reflexió al voltant de les qüestions, com la de l’habitatge, que afecten decisivament la seva vida quotidiana. A partir de la informació, el debat i la proposta, el Consell de l’Habitatge Social té per finalitat exercir funcions consultives i de participació en relació a les diferents accions i interessos vinculats a la planificació, la programació i la gestió de les polítiques d’habitatge a la Ciutat. Entre les seves funcions figuren l’informe, el seguiment i l’avaluació del compliment del Pla de l’Habitatge de Barcelona, del Pacte Nacional per a l’Habitatge i de la Llei pel Dret a l’Habitatge, i de les altres polítiques públiques d’habitatge de l’Ajuntament i de la Generalitat a la Ciutat de Barcelona. La participació del Consell en aquest procés, ha estat continuada durant tot el període de treball d’elaboració del document, en la part de l’anàlisi i diagnosi, i amb una incidència especial i major intensitat en el de l’elaboració dels programes i estratègies d’actuació, tant generals com transversals. Així doncs, la implicació del Consell hauria de tenir una doble vessant: • Validar el procés participatiu • Ser l’espai de debat i reflexió, del que sorgís l’aportació de suggeriments per a l’elaboració del document de treball del Pla i, pel seu debat obert i aportació d’esmenes. El resultat del procés haurà de comportar l’elaboració d’un dictamen o informe sobre el Pla d’Habitatge de Barcelona 2008-2016, com a aportació conjunta del Consell. La Comissió Permanent del Consell de l’Habitatge Social de Barcelona, en la sessió celebrada el 5 de febrer de 2008 va determinar que la definició del Pla d’Habitatge de Barcelona 2008 - 2016 esdevenia una prioritat per a l’Ajuntament de Barcelona. En aquest sentit es va acordar realitzar diferents activitats durant l’any 2008 per a estudiar mesures a contemplar en el Pla d’Habitatge 2008 - 2016. 2. Metodologia participativa La metodologia participativa del procés s’ha fonamentat principalment en la participació presencial, en les diferents sessions dels òrgans del Consell, Comissió Permanent i Plenari, com dels seus grups de treball, així com de diferents consells de participació sectorials municipals, grups de col·lectius que formen part del Consell. Un cop elaborat el document de treball, s’ha obert també un canal de participació indirecta, a través de la seva difusió mitjançant correu electrònic, o 5 d’un espai a la web d’habitatge de l’Ajuntament de Barcelona (http://www.bcn.cat/habitatge/pla_hab_bcn.shtml), on es pot accedir a la documentació i manifestar l’opinió o fer aportacions. En aquest sentit, el procés participatiu ha tingut diversos escenaris, que es poden agrupar de la següent manera: - Consell de l’Habitatge Social, entitats i Consells Municipals de Participació - Estructura municipal d’habitatge - Transversalitat: altres Regidories i organismes municipals implicats - Estructura política municipal: Govern i grups municipals - Ciutadania: persones rellevants i ciutadania en general. 3. Calendari El calendari del procés de participació a girat a l’entorn de les següents dates: • 30 de novembre de 2007, es presenta en el Plenari del Consell Municipal de l’Ajuntament, la Mesura de Govern de compromisos pel Pla d’Habitatge de Barcelona 2008-2016. • 5 de febrer de 2008, la Comissió Permanent del Consell de l’Habitatge Social de Barcelona, determina que la definició del Pla d’Habitatge de Barcelona 2008 - 2016 esdevé una prioritat per a l’Ajuntament de Barcelona, i acorda realitzar diferents activitats durant l’any 2008 per a estudiar mesures a contemplar en el Pla. • 3 de juliol de 2008, en el plenari del Consell de l’Habitatge Social es presenta el guió, el document de l’anàlisi i diagnosi, i el procés de participació per a l’elaboració del Pla. • 12 de desembre de 2008, presentació a la Comissió de Govern de l’Ajuntament de Barcelona del document de debat i esborrany del Pla d’Habitatge. • 18 de desembre de 2008, presentació en la sessió plenària del Consell de l’Habitatge Social, del document de debat i esborrany del Pla d’Habitatge. • 19 de març de 2009, presentació per a l’aprovació inicial a la Comissió d’Infraestructures, Urbanisme i Habitatge. 4. Fases dels procés En el procés participatiu s’han de distingir tres fases: 1) Fase d’elaboració dels documents 2) Fase de difusió i debat del document 3) Fase d’aprovació i exposició al públic 6 La primera fase, arrenca amb la presentació de la Mesura de Govern de novembre de 2007, fins a la sessió Plenària del Consell de l’Habitatge Social, de desembre de 2008, en que es va fer la presentació del document de treball del Pla d’Habitatge de Barcelona 2008-2016. La segona fase, s’estén fins a març de 2009, en que es porta a aprovació inicial a la Comissió d’Infraestructures, Urbanisme i Habitatge. La tercera fase comprèn des de l’aprovació inicial fins a l’aprovació final, amb el corresponent període d’exposició pública, formulació d’al·legacions i la seva resolució. 5. Informació i comunicació Des d’aquesta data, i fins a la conclusió del document de treball del Pla d’Habitatge, s’han desenvolupat un total de 34 sessions de treball i reunions, en les que han participat globalment unes 800 persones. Aquestes reunions han estat: Permanent del Consell de l’Habitatge Social (CHSB): 3 Plenari del Consell de l’Habitatge Social: 2 Sessions de treball i activitats del CHSB: 3 Consells de participació: 8 Entitats socials: 3 FAVB: 2 Promotors públics, fundacions i cooperatives: 1 Col·legis professionals i col·lectius professionals: 4 Grups Municipals: 3 Comissió de Govern: 1 Sessió de treball interna direcció d’Habitatge i els diferents organismes: 1 Reunions transversals amb altres Regidories i departaments municipals: 3 Un cop elaborat i presentat el document de treball del Pla d’Habitatge de Barcelona 2008-2016, a la Comissió de Govern de l’Ajuntament, i al Plenari del Consell de l’Habitatge Social, el 18 de desembre de 2008, s’ha fet una àmplia distribució del document del Pla, junt amb l’annex de l’anàlisi i diagnosi. Aquesta distribució ha contemplat: Els membres i organismes del Consell de l’Habitatge Social (65) Els grups municipals de l’Ajuntament (5) 7 Els Regidors i Regidores de Districte (10) Els Gerents de Districte (10) A la Generalitat, responsables del Departament de Medi Ambient i Habitatge (6) Al sector d’Urbanisme de l’Ajuntament (5) Als Directors de programes i serveis de l’IMU (21) Als Directors de programes i serveis del PMHB (7) Als directors de programes i serveis de l’IMPUiQV (5) Als responsables tècnics de Joventut, Dona i de l’IMPD (3) Al Consorci Metropolità d’Habitatge (2) A la Síndica de Greuges (2) Així mateix s’ha fet una distribució a persones professionals vinculades a l’arquitectura, l’economia, les ciències polítiques i socials, entre altres, professionals autònoms i vinculats a la universitat. En conjunt, s’han enviat els documents a una cinquantena de persones. A partir d’aquest mes de febrer, els documents del Pla d’Habitatge de Barcelona i de l’Anàlisi i Diagnosi de les necessitats d’Habitatge a Barcelona, es poden consultar i obtenir a través de la pàgina web d’habitatge de l’Ajuntament de Barcelona, amb un espai per a manifestar la opinió o els suggeriments que es vulguin aportar. Amb l’aprovació inicial del Pla en la sessió de la Comissió de Infraestructures, Urbanisme i Habitatge del proper 19 de març, s’obrirà una nova fase, amb el període d’exposició pública i de presentació d’al·legacions, fins a l’aprovació definitiva del Pla d’Habitatge de Barcelona 2008-2016. 6. Dades sobre el procés. • Tres reunions de la Comissió Permanent (17 de juny i 26 de novembre de 2008 i 5 de febrer de 2009) • Dos plenaris del Consell (3 de juliol i 18 de desembre de 2008). En aquestes sessions, entre altres punts, es van presentar el guió, l’anàlisi i diagnosi, i el procés de participació per a l’elaboració del Pla d’Habitatge de Barcelona 2008-2016, i en la darrera sessió, la presentació del document de debat i esborrany del Pla d’Habitatge. • Grup de treball d’Exclusió Social del CHSB. Es reuneix per primer cop el 6 de març, per treballar les problemàtiques d’infrahabitatge, sobreocupació i assetjament immobiliari. Està format per 14 persones, amb una participació mitja de 12 persones per sessió. Es van realitzar quatre reunions de treball entre març i maig. S’elabora un document sobre els debats del Grup de 8 Treball, i bona part de les seves reflexions s’incorporen a l’elaboració del Pla d’Habitatge. • Sessió de treball oberta sobre el projecte de Reglament del Registre de Sol·licitants d’Habitatge amb Protecció Oficial de Barcelona, el 15 d’abril de 2008, amb l’assistència de 26 persones. • Sessió de treball oberta sobre el projecte de Bases Reguladores d’Ajuts a la Rehabilitació específica de Barcelona, el 22 d’abril de 2008, amb l’assistència de 22 persones. • Sessió de treball del Consell de l’Habitatge Social de presentació del document d’Anàlisi i diagnosi de les situacions d’habitatge, a càrrec de Carles Donat (IERMB), amb la participació de 34 persones. • Seminari “Mesures de foment del lloguer i alternatives a la venda”, el 24 d’octubre de 2008 a l’Auditori del Pati Manning, amb la participació de Carme Trilla, Secretària d’Habitatge, Antoni Sorolla, Delegat d’Habitatge, Josep Molina, vicepresident del CHSB, George de Kam, catedràtic de la Radboud University Nijmagen, Iker San Roman Ayala, director de Planificación y Procesos Operativos de Vivienda del govern Basc, Josep Maria de Torres, gerent del Consorci d’Habitatge, Donato Muñoz, de l’APCE, Jaume Fornt, gerent del PMHB, Pere Esteve, de la Federació de Cooperatives i Anna Vives de la Fundació Caixa Catalunya. • Taula rodona amb les organitzacions sindicals i polítiques del Consell de la Joventut de Barcelona, sobre les polítiques i el Pla d’Habitatge de Barcelona, amb l’assistència de 30 persones. • Sessió de treball amb els promotors públics, fundacions i cooperatives d’habitatge. • Diverses reunions amb entitats socials: La FAVB, les entitats socials membres del CHSB, Associació Prohabitatge, i el Centre de Higiene Mental de Les Corts, Fundació síndrome de Down i Taller Ariadna conjuntament. • Diverses sessions de treball amb col·legis i associacions professionals: Gremi d’instal·ladors d’ascensors, RiMe, Col·legi d’administradors de finques, i Col·legi d’Enginyers Tècnis i Industrials de Barcelona. • Diverses sessions d’explicació i debat amb consells municipals de participació o les seves comissions permanents: Consell de Dones de Barcelona, Consell Assessor de la Gent Gran, Institut Municipal de Persones amb Discapacitat, Consell del Poble Gitano, Consell Municipal de Benestar Social i el Consell de la Gent Gran de Gràcia. • Diverses reunions en l’àmbit municipal: Comissió de Govern; àmbit d’habitatge amb directors de serveis, responsables de programes referents de projectes i caps de premsa; el grups municipals; altres regidories amb aplicació transversal de programes d’habitatge (Acció Social, Dones i Joventut) 9 La Comissió Permanent del Consell de l’Habitatge Social, en la seva sessió del 25 de febrer de 2009, va acordar validar el procés participatiu dut a terme així la proposta de document de treball que es va presentar en el Plenari del CHSB de 18 de desembre de 2008, com a document de debat pel procés d’aprovació del Pla en els òrgans municipals (Annex). 7. Valoració d’aportacions Durant aquest procés, s’han recollit en les diferents sessions de treball i reunions que s’han dut a terme, un total de 177 observacions, suggeriments o propostes, que es poden agrupar de la següent manera: Reflexions i observacions (12), aclariments (65), propostes no competencials (10), propostes no possibles (10) i propostes incorporades o assimilades (80). El conjunt de propostes i suggeriments, per tant, han representat el 56% del total d’aportacions fetes. En relació a aquestes (100), el seu tractament es reflexa en el següent gràfic: 10 La consideració de propostes no competencials fa referència a actuacions plantejades que incideixen en normativa de la Generalitat o estatal, que per tant no pot ser modificada per aquest Pla, o en relació a transcripcions d’altres documents que es reflexen aquí, i que per tant tampoc poden ser alterats. Si s’exclouen aquestes aportacions, el balanç de les propostes concretes, no incorporades, o acceptades i assimilades, és el que es veu en el següent gràfic: Les propostes qualificades de no possibles fan referència, principalment, a intervencions en el sector privat o financer no assumibles, per l’elevat cost que suposaria, amb una baixa efectivitat social o d’incidència en el mercat de l’habitatge, o que tenen el seu marc més adequat d’expressió en actuacions d’altres administracions. El conjunt de propostes incorporades representen, globalment, una millora en el redactat del document del PHB 2008-2016, així com la clarificació d’algunes de les propostes contingudes, especialment en relació als contingents per a col·lectius específics. 11 ANNEX • Acord de la Comissió Permanent del Consell de l’Habitatge Social de Barcelona, de 25 de febrer de 2009. 12 13 14