PLA D’HABITATGE DE BARCELONA 2008-2016 ANNEX D El Pla d’Habitatge i el Llibre Blanc de l’Habitatge de Barcelona 1 El Llibre Blanc de l’Habitatge de Barcelona Les conclusions del ‘Llibre Blanc de l'Habitatge a Barcelona’ evidencien les dificultats econòmiques que podrien tenir una part important de la població de Barcelona si hagués d’accedir a un habitatge. El Llibre Blanc apunta dos objectius d’actuació prioritària de la política d’habitatge d’una ciutat consolidada com Barcelona: facilitar un allotjament digne i assequible als ciutadans i ciutadanes amb més dificultats d’accessibilitat, i mantenir la funció residencial del parc d’habitatge existent, particularment als barris sotmesos a un major grau de degradació. En la seva part analítica, es descriu que un 25% de les llars de la ciutat tenen ingressos baixos o molt baixos. Dins d’aquest grup de persones o nuclis familiars amb ingressos molt baixos, es troben joves en edat d’emancipació amb situacions de precarietat laboral i sense possibilitats d’ajuts familiars; gent gran amb necessitat d’habitatge assistencial, o que no disposen de recursos suficients per atendre el pagament de l’habitatge o les despeses de rehabilitació, per evitar caure en situacions de risc; persones amb noves necessitats habitacionals, com les divorciades, les famílies monoparentals, llars unipersonals, persones amb necessitats especials i nuclis familiars amb molta necessitat. Sovint, aquestes noves necessitats duen a situacions d’exclusió, amuntegament o segregació per motius de dificultat d’accés a un allotjament digne i assequible. Les recomanacions que es van consensuar es fonamenten en dos objectius: la prioritat a les persones, amb un model d’habitatge que doni cobertura a les necessitats de la població a través de l’habitatge assequible; i la prioritat a la funció residencial dels edificis a través de la promoció activa de la rehabilitació. Aquests objectius es desenvolupen en set pilars: Habitatge de lloguer social; nou sistema d’adjudicació d’HPO; parc públic de sòl per a ús residencial; promoció activa de la rehabilitació; polítiques per a una ciutat cohesionada; urbanisme i ciutat sostenible; la ciutat metropolitana i l’habitatge. Cada un d’ells plantejava tot un seguit de mesures amb diferents graus de consens. Com respon el PHB a les recomanacions, objectius i propostes del Llibre Blanc El conjunt de recomanacions del Llibre Blanc han estat també orientadores del treball d’elaboració del PHB, que ha volgut donar un gir qualitatiu i social a l’esforç i salt quantitatiu que va representar el Pla d’Habitatge de Barcelona 2004-2010, en relació a l’increment important de la promoció d’habitatge protegit, doblant-la respecte etapes anteriors i assolint quotes de protecció del 30% del conjunt d’habitatges construïts, i en relació a la rehabilitació, amb un increment també d’aquesta activitat. 2 Aquest gir qualitatiu i social s’expressa ja d’entrada, com a principi, en la definició de a qui s’adreça el PHB: 1) A les persones que no tenen habitatge 2) A les persones que tenen habitatge però no el tenen en condicions 3) A les persones que tenen habitatge però es troben en risc de perdre’l Les característiques del Pla es defineixen de la següent manera: • Pla estructural no conjuntural: El Pla té l’objectiu d’establir bases estructurals, que consolidin les polítiques socials d’habitatge, tant en relació als recursos com als col·lectius a qui s’adrecen, especialment aquells que tenen més problemes en l’accés a l’habitatge i els qui són més vulnerables. En aquest sentit, l’objectiu és disposar a mig i llarg termini d’un parc d’habitatge protegit estable. • Adreçat a les persones: Contempla no sols la diversitat de recursos, sinó les diferents situacions i problemàtiques relacionades amb l’habitatge i el seu accés. En aquest sentit, se situa el dret a l’allotjament per sobre del dret de propietat, considerant l’habitatge un bé social. • Instrument de política social municipal: L’habitatge és una eina de cohesió social i territorial bàsica. Forma part de les polítiques de millora social, i en aquest sentit, contempla els recursos necessaris per atendre les situacions d’exclusió social residencial. • Pla integral i transversal: Com a pla integral contempla tots els recursos disponibles per a facilitar l’allotjament. No només la construcció de nou habitatge assequible, sinó també els instruments per a la millora i el manteniment en condicions adequades, o els recursos per conservar l’habitatge. La transversalitat expressa la disposició dels recursos adequats a cada situació i en els programes específics i de contingents especials. L’estructuració del Pla en els seus set eixos respon també al seu principi orientador i a les característiques definitòries: A. Augmentar el sòl destinat a l’habitatge assequible. B. Atendre la demanda social d’habitatge, incrementant i diversificant l’ oferta d’habitatge protegit i assequible. C. Millorar les condicions del parc d’habitatge construït. D. Fomentar el lloguer del parc d’habitatge privat. E. Intervenir en les disfuncions socials del mercat immobiliari. 3 F. Innovar en la construcció, promoure la sostenibilitat en l’edificació i la ecoeficiència. G. Proximitat i atenció a la ciutadania. Participació. Entre les mesures concretes que desenvolupen les recomanacions del Llibre Blanc es poden destacar: • Reserves de planejament per a HPO: El PHB defineix en els nous planejaments una reserva mínima del 40% per habitatge protegit, assolint proporcions del 50 o 60% quan el planejament urbanístic ho faci econòmicament viable i d’acord amb les previsions de la Memòria Social d’Habitatge. • Manteniment de la propietat del sòl: Es plantegen com a mesures de promoció i manteniment del sòl d’habitatge protegit, l’adquisició de sòl a través d’expropiació o l’obtenció de sòl i sostre en el processos de reparcel·lació del planejament urbanístic. S’introdueix la fórmula jurídica d’accés a l’habitatge en dret de superfície, com a fórmula per a mantenir la propietat del sòl, oferint un habitatge en millors condicions econòmiques. • Fons públic d’habitatge de lloguer social. Es constitueix el fons públic d’habitatge de lloguer social, dotat amb part de l’habitatge de lloguer amortitzat gestionat pel PMHB, i incrementat amb el 5% dels nous habitatges de lloguer, amb els obtinguts per permuta de sòl o altres que es puguin incorporar. Destinats a emergències socials, i a situacions de vulnerabilitat. Accés per baremació a través de la Mesa de valoració. • Promoció de la rehabilitació: Es proposa la revisió de les ordenances de rehabilitació i els protocols d’actuació, per tal d’agilitar els processos i millorar els mecanismes d’actuació en la rehabilitació. Es planteja l’elaboració d’unes Bases Reguladores d’Ajuts a la Rehabilitació, en el marc del Consorci de l’Habitatge de Barcelona, que unifiqui la sol·licitud i millori les subvencions. El Programa d’ajuts per a la instal·lació d’ascensors millora els ajuts i els processos per a la dotació d’ascensors en tots els edificis susceptibles d’instal·lar-se. • Ajuts al pagament del lloguer: Millora i increment de la gestió dels ajuts personalitzats a l’allotjament i subvencions al lloguer de persones amb dificultat. • Borsa d’Habitatge de Lloguer i Programa de cessió d’habitatges, destinats a la mobilització d’habitatges buits i la seva disposició en lloguer a preus inferiors als de mercat. • Assetjament immobiliari: Informació, assessorament i suport a través de la Xarxa d’Oficines d’Habitatge. Conveni amb la Fiscalia del TSJC per tal de 4 col·laborar en l’intercanvi d’informació i en l’aportació de documentació per a la instrucció de causes penals si se’n deriven de l’actuació. • Pla de Xoc contra l’infrahabitatge i la sobreocupació. Establiment d’un Pla de xoc d’actuació en les situacions d’infrahabitatge i sobreocupació en els casos d’ús indegut o fraudulent de l’habitatge, a partir de la denúncia i la inspecció. • Drets de tanteig i retracte: Definició del municipi com a àrea d’aplicació dels drets de tanteig i retracte, com a instrument d’actuació en situacions de disfuncions en l’ús social de l’habitatge, en situacions de guetificació o gentrificació. • Desenvolupament urbà i edificació sostenible: Ecobarris. Promoció de l’edificació sostenible i aplicació de criteris mediambientals i de desenvolupament sostenible en el disseny de nous desenvolupament urbans, per a la definició d’ecobarris i la creació d’estructures urbanes més eficients i de menor consum energètic i de recursos. Aplicació de la Certificació energètica en l’edificació. Aplicació de criteris de qualitat i sostenibilitat de l’habitatge protegit construït en sòl públic. • La Xarxa Integral d’Oficines d’Habitatge: Estructuració de la Xarxa Integral d’Oficines d’Habitatge, en els deu districtes de la ciutat, com a finestra única en relació a totes les qüestions relacionades amb l’habitatge, tràmits informació, ajuts i gestions. • El Registre de Sol·licitants d’Habitatge amb Protecció Oficial de Barcelona i els processos d’adjudicació d’habitatges protegits. Posada en funcionament del Registre de Sol·licitants per l’accés a l’habitatge protegit, i com a instrument pel coneixement de la demanda social real d’habitatge. A les següents taules es comparen els objectius i les línies d’actuació que recomanava el Llibre Blanc de l’Habitatge, amb els eixos estratègics del Pla d’Habitatge de Barcelona 2008-2016. 5 Objectius Llibre Blanc vs. Mesures PHB 2008-2016 A1. Prioritat ciutadans ingressos • Programa específic per a demandants menors en risc d’exclusió social d’HP amb rendes fins a 2,5 IPREM (IV.B.1) • El fons públic d’habitatge de lloguer social (IV.B.1) • L’habitatge dotacional (IV.B.1) • El programa d’ajuts a la instal·lació d’ascensors (IV.C.3.1.3) • El Programa d’habitatge i allotjament per a persones socialment vulnerables (VI.A) • La resta de Programes específics transversals (VI) • Ajuts al lloguer (IV.D.1/2) A2. Prioritat a la recuperació de les • El programa de barris i àrees d’atenció funcions residencials del habitatges especial (IV.C.3.2.2) edificis i barris més degradats. • La mobilització d’habitatges per destinar- los al lloguer (IV.D.3) • Els programes de rehabilitació d’àmbits específics (IV.C.3.2) • La intervenció en les disfuncions socials del mercat immobiliari (IV.E) • Els processos de participació (IV.G.4) • Els programes específics transversals (VI) 6 Línies d’acció Llibre Blanc vs. Mesures PHB 2008-2016 B1. Constitució d’un parc de lloguer • El fons públic d’habitatge de lloguer social i foment del mercat de lloguer social (IV.B.1) privat. • L’habitatge dotacional (IV.B.1) • Els ajuts al pagament del lloguer (IV.D.1/2) • La mobilització d’habitatges per destinar- los al lloguer (IV.D.3) • Els programes específics transversals (VI) B2. Un nou sistema transparent i • El registre de sol·licitants d’HPO i els equitatiu d’adjudicació de l’habitatge processos d’adjudicació (IV.G.2) de protecció oficial. B3. Formació d’un parc municipal • Augmentar i preservar el patrimoni públic de sòl per usos residencials. del sòl destinat a habitatge (IV.A.2) • Venda en dret de superfície mantenint la titularitat del sòl (IV.A.2.4) B4. Promoció activa de la • La finestreta única i les bases unificades rehabilitació des de l’Administració pels ajuts a la rehabilitació (IV.C.2.1/2) municipal. • La actitud proactiva de l’ajuntament (IV.C.2.3) • Els programes de rehabilitació d’àmbit general (IV.C.3.1) • Els programes de rehabilitació d’àmbits específics (IV.C.3.2) • La xarxa integral de les oficines d’habitatge (IV.G.1) B5. Una política de ciutat compacta • El programa de barris i àrees d’atenció i mixta, cohesionada a partir del 7 barri, que eviti riscos d’exclusió i de especial (IV.C.3.2.2) segregació. • Els àmbits específics del ajuts a la rehabilitació (IV.C.3.2) • La intervenció en les disfuncions socials del mercat immobiliari (IV.E) • Els processos de participació(IV.G.4) • Els programes específics transversals (VI) B6. Regulació urbanística i • Innovació en la construcció, promoció de sostenibilitat mediambiental i social la sostenibilitat en l’edificació i de de la ciutat. l’ecoeficiència (IV.F) B7. La ciutat metropolitana i • L’aposta pel consorci metropolità l’habitatge. A la següent taula es contrasten les 25 propostes prioritàries del Llibre Blanc de l’Habitatge, amb ampli consens, amb les mesures comentades del Pla d’Habitatge de Barcelona 2008-2016. Les 25 propostes prioritàries del Llibre Blanc en el PHB 2008-2016 Propostes amb màxim grau de consens i prioritat: acord superior al 80%, i prioritat superior a 6,5 I. Naturalesa del problema de l’habitatge Dificultat d’accés a l’habitatge 1. Cal considerar l'accés a L’accés a l’habitatge és una peça clau per l'habitatge no sols un dret sinó enfortir la cohesió social. Fer de la política també un bé. d’habitatge una eina d’integració és una prioritat i un objectiu per a garantir la diversitat, l’equilibri territorial i la convivència. En aquest sentit, l’habitatge es considera un bé social important, el sòl públic un bé escàs i l’habitatge protegit públic un recurs a mantenir, incrementant el parc públic de lloguer i conformant un parc estable d’habitatge protegit. Així, es prima el dret a l’allotjament 8 per sobre del dret a la propietat, introduint l’accés a l’habitatge en dret de superfície. 2. Vetllar per adaptar les respostes El PHB proposa la diversificació de recursos i a les necessitats, no existeix una la diversitat de situacions en l’accés a única solució al problema de l’habitatge: Per la diversificació d’oferta de l’habitatge. tipologies d’habitatge protegit i dotacional (Eix A); recursos per les diferents franges de poder adquisitiu (Eix B); ajuts a la rehabilitació (Eix C); ajuts al lloguer i foment del lloguer (Eix D). A més, es contemplen els programes transversals específics (gent gran, persones amb discapacitat, vulnerabilitat econòmica i violència masclista), corresponents als mateixos contingents especials. Territori / Barris 3. Consolidar la xarxa d’Oficines Implantació de la Xarxa Integral d’Oficines d’Habitatge de Districtes, una a d’Habitatge, del Consorci de l’Habitatge de cada districte, incloent les funcions Barcelona, amb una a cada districte, actuen de: informació i l’assessorament com a finestreta única d’habitatge a Barcelona, (normatives, ajuts...); espai des amb les següents funcions: d’on centralitzar les ofertes públiques i la intermediació entre 1. Ajuts a la rehabilitació: informació, llogaters i propietari; reforçar les tramitació i, resolució. estratègies de lluita contra el mobbing immobiliari i la 2. Accés a l’habitatge protegit: informació discriminació. sobre habitatge protegit, inscripció en el Registre de Sol·licitants d’Habitatge Protegit, gestió del Registre. 3. Ajuts al lloguer i borses d’habitatges: informació i tramitació i les facilitats als propietaris per llogar habitatges. 4. Suport a problemàtiques vinculades a l’habitatge privat: informació, assessorament i mediació; orientació legal en assetjament immobiliari, sobreocupació i infrahabitatge. A més cadascuna de les oficines oferiran altres serveis complementaris d’habitatge, segons les especificitats del districte. 9 Col·lectius més sensibles 4. Atendre les necessitats socials i Es contempla el programa específic d’habitatge de la gent gran, cada d’allotjament i habitatge per a gent gran cop més envellida (contingent especial), amb l’objectiu d’incrementar l’habitatge dotacional amb serveis (entre 2.000 i 2.500), el fons de lloguer social per atendre situacions d’emergència i vulnerabilitat social en persones grans, els ajuts al lloguer -les persones de més de 65 anys titulars de contractes amb pròrroga forçosa (Col·lectiu A), llogaters dels parcs públics (Col·lectiu B)- i els ajuts a la rehabilitació, accessibilitat i instal·lació d’ascensors –que contemplen el complement d’ajuts personalitzats en situacions d’insuficiència econòmica-. 5. Facilitar l’accessibilitat a tots els Es contempla el programa específic habitatges, amb mides i mesures d’habitatge i allotjament per a persones amb suficients (Visitabilitat), discapacitat (contingent especial), amb un incrementant el nombre increment de la reserva d’habitatges, que d’habitatges destinats a la contempla tant l’accés a l’habitatge, com els discapacitat en les polítiques recursos de rehabilitació i accessibilitat. públiques, contemplant tots els tipus de discapacitat i amb atenció Es contempla també la promoció de la específica als joves. visibilitat i l’adaptabilitat de l’edifici i els habitatges a través de la comissió d’arquitectura d’habitatge protegit en sòl públic. 6. És necessari lluitar contra la Es contempla a través de l’eix de disfuncions discriminació que part dels del mercat immobiliari, a través de l’atenció en propietaris i algunes immobiliàries les Oficines d’Habitatge, i els programes practiquen al negar el lloguer a les d’intermediació, especialment el Pla de Suport persones immigrades. Cal d’Accés a l’Habitatge, gestionat pel sector sensibilitzar a aquest sector de la d’Acció Social i Ciutadania. població sobre la no discriminació, fomentar la mediació per part d' agents socials implicats i Ajuntament, i aplicar les sancions recollides a la legislació. 7. Impulsar formes d’emancipació Es contempla el programa transversal avançada fomentant lloguers a específic per a joves, amb la disposició dels baix preu per a joves. Es planteja recursos per a l’emancipació –habitatges 10 com a model el cas de Dinamarca, dotacionals de lloguer-, els ajuts al lloguer per amb crèdits a joves estudiants a joves fins a 35 anys i la RBE, la amb futurs ingressos potencials, intermediació i la Borsa de Lloguer, i l’accés a controlats des d’Hisenda. l’habitatge en les diferents modalitats, especialment en dret de superfície. El model de crèdits a joves, desenvolupats en alguns països, correspondria a instàncies administratives superiors. A Dinamarca, van lligats a la concessió de beques d’estudi i complementàries a aquestes, o en cas contrari avalats per l’Estat i concedits per una entitat financera. Aquí i en altres països, és l’Estat qui finança aquest crèdits, o organismes tipus fundacions. (Actualment existeix alguna d’aquestes fórmules per part d’entitats financeres: Caixa Catalunya, Crèdit Estudis, fórmula creditícia per a universitaris, destinat a finançar les despeses de formació; Bancaja, préstec destinat a finançar un període d’estada per estudis fora de la ciutat de residència habitual; el banc de Santander, en col·laboració amb el Ministerio de Educación, Cultura i Deportes, havia donat crèdits per finalització d’estudis i incorporació al treball). En cap cas, són crèdits a l’emancipació o accés a l’habitatge. III. Les causes pel cantó de l’oferta Disponibilitat de sòl 8. Ampliar la reserva de sòl públic, L’objectiu del Pla és reforçar els aspectes evitant la venda o subhasta dels d’obtenció i gestió de sòl, especialment en terrenys al millor comprador. l’obtenció de sòls i sostres, prioritàriament en aquelles expropiacions estratègiques i en els processos de reparcel·lació, amb l’adquisició de sostre per costos d’indemnització i urbanització, per al desplegament dels objectius de producció d’habitatge protegit. En els nous planejaments es fixa una reserva mínima d’habitatge protegit del 40%. Es desenvolupa l’accés a l’habitatge en dret de superfície per tal de conservar la titularitat del sòl. Es promou la permuta de sòls per habitatge ja construït, per incorporar al fons públic de lloguer social. 11 9. A fi de maximitzar la El Pla d’Habitatge enfoca les polítiques socials disponibilitat de sòl a Barcelona, d’habitatge de forma integral, en què la cal definir el mercat de l’habitatge producció de nou habitatge protegit, de forma àmplia, no centrar-se en representa una part del conjunt de les habitatges nous, i incloure el parc polítiques, important i necessària, en la que es ja construït i altres qualificacions. destina una part molt important dels recursos del Pla, amb un nombre menor de persones sobre les que repercuteix. En el Pla adquireixen gran rellevància les polítiques de rehabilitació, com a forma de mantenir i millorar l’habitatge, al temps que per obtenir habitatges en lloguer a preu assequible, a través de les Borses i la mediació. També són molt importants tots els aspectes relacionats amb els ajuts al lloguer, com una de les polítiques actives, amb més eficiència social. A Barcelona, dins de la producció de nou habitatge protegit, són molt importants també, per les característiques de la ciutat, els processos de renovació urbana, tant els corresponents a la remodelació de barris, com els de configuració de nou teixit i nous barris a partir de la reconversió i reciclat d’espais. En aquest sentit, és de gran importància la reutilització de sòls amb qualificacions en desús. 10. Promoure la gestió de sòl des Des de la nova estructura organitzativa de les de les polítiques d’habitatge, polítiques d’habitatge, dirigides per la mitjançant acords amb tots els Regidoria d’Habitatge, la gestió urbanística del agents públics i privats que operin sòl és l’instrument essencial i primer de les a la ciutat. polítiques d’habitatge i per a l’execució del Pla d’Habitatge. L’Institut Municipal d’Urbanisme (IMU), elabora el catàleg de sòl i designa els operadors públics i/o privats per a la construcció en sòl de titularitat municipal. Tramita i du a terme tots els actes d’autoritat derivats de l’execució dels projectes de reparcel·lació aprovats pels òrgans de govern municipal, i els procediments vinculats a expropiacions per a l’obtenció de sòl per a la promoció d’habitatge protegit. Barcelona Gestió Urbanística SA (BAGURSA) té per objecte, a més de la promoció, la gestió 12 i l’execució d’activitats urbanístiques, és l’actuació en el desenvolupament del Pla d’Habitatge de Barcelona com a operador de gestió de sòl. A través del Consorci de l’Habitatge, es coordinen tots els operadors públics en l’execució de les actuacions d’habitatge, a partir dels recursos de cada un d’ells. Habitatge social / Habitatge de protecció oficial (HPO) 11. Vetllar perquè els habitatges L’habitatge protegit en sòl públic, s’executa de protecció oficial provinents de preferencialment a través del PMHB, de sol públic estiguin gestionats per l’INCASOL i de REGESA. El PMHB gestiona promotors públics o privats sense un parc públic de lloguer de més de 8.000 ànim de lucre, ja siguin les habitatges. A través de convenis, els mateixes administracions o d’altres operadors socials (Fundacions, cooperatives agents socials, com els que veïnals i sindicals, entitats sense afany actualment ja realitzen una tasca lucratiu) desenvolupen un paper molt important en aquest sentit. complementari als promotors públics. L’adjudicació de tots els habitatges amb promoció oficial a la ciutat, públics i privats, es farà a través de la inscripció en el Registre de sol·licitants i els mecanismes establerts en el seu Reglament, sota control públic i amb el compliment de totes les condicions establertes en els Plans d’Habitatge de la Generalitat i estatal. 12. Garantir l’accés transparent a L’accés a l’habitatge protegit es farà a través l’Habitatge de protecció, establint del Registre de Sol·licitants d’Habitatge amb sistemes de control i seguiment Protecció Oficial de Barcelona. L’adjudicació per part de l’administració es regula a través del Reglament del Registre. municipal. Serà per sortejos de cada promoció, entre els sol·licitants que reuneixin les condicions adequades a la promoció en concret, o per baremació de les condicions personals en el cas de contingents especials, a través de la corresponent Mesa d’adjudicació, amb representació del sector afectat. Aquests mecanismes d’adjudicació estan establerts en el Reglament del Registre. 13. Potenciar l’HPO preferentment Es potencia el lloguer i l’accés en dret de 13 de lloguer, per evitar l’especulació superfície, com a fórmules de mantenir la en la seva venda. propietat del sòl i evitar la pèrdua d’habitatges en protecció, i generar un parc públic d’habitatge protegit. A més, la Llei del dret a l’habitatge, determina els períodes de protecció en totes les tipologies d’habitatge protegit. Lloguer vs propietat 14. Necessitat de polítiques per A més de potenciar el lloguer i l’accés en dret afavorir el lloguer, per incrementar de superfície en relació a la nova construcció, l’oferta i fer baixar el preu. Major a través de la Xarxa d’Oficines d’Habitatge, es inversió pública en lloguer a promou la intermediació i les Borses de Barcelona Lloguer, amb incentius tant pels propietaris com pels llogaters; o el programa de cessió d’habitatges en lloguer. També s’intensifiquen els objectius de gestió dels ajuts al lloguer. 15. Promoure la intervenció (Fons de lloguer social...aplicació del concepte institucional per tal de crear algun de lloguer just, assegurar com a màxim el 30% tipus de mecanisme de visat dels de les rendes de lloguer, ... Contractes d'Arrendament d'acord amb un barem de preus màxims La Borsa de Lloguer o el programa de cessió segons la superfície, estat de d’habitatges estableixen uns valors màxims de conservació o ubicació de lloguer, per sota del mercat.) l'habitatge (preu just). 16. Corregir el preu màxim per m2 Correspon als plans d’habitatge estatal i de la establert per ajuts a habitatge de Generalitat de Catalunya definir aquests lloguer o de segona mà al decret aspectes normatius en relació als ajuts. d’habitatge, que actualment està per sota del preu de mercat. Rehabilitació d’habitatges 17. Donar prioritat a la recuperació En aquest sentit, el Pla contempla l’increment tant d’habitatges com de zones i/o de barris amb convenis de rehabilitació (ARI, barris degradats, i promoure la AERI, Llei de Barris), per a la rehabilitació rehabilitació amb ajuts, a canvi de d’habitatges, així com incorporar en aquests garantir la sortida al mercat dels tots els ajuts destinats a la rehabilitació que pisos. tenen com a objectiu la incorporació d’habitatge buit en lloguer. Aplicar en determinats Districtes la fòrmula - ja assajada a Ciutat En aquest sentit, la intermediació i les Borses Vella - de constitució d’una de Lloguer, amb incentius tant pels propietaris 14 societat combinada -Administració, com pels llogaters, o el programa de cessió entitats socials sense ànim de d’habitatges en lloguer, s’adrecen a aquesta lucre- que adquireixi habitatge buit finalitat. i immobles vells sense ús per , després de renovar-los, posar-los Per altra part, l’actuació en els barris de al mercat en règim de lloguer. remodelació també té com a objectiu, a més L'Administració hauria de vetllar del reallotjament dels veïns afectats en per l'ús social d'aquest nou parc habitatges en millors condicions, la d'habitatge. rehabilitació de blocs d’habitatges i l’obtenció i optimització de sòls per a la promoció de nou habitatge en protecció. Qualitat i condicions de l’habitatge 18. Aplicar mesures de lluita contra En el Pla d'Habitatge de Barcelona es detallen les situacions d’infrahabitatge. les actuacions referents a vetllar pel Millorar l’estat de conservació del compliment del deure de conservació i parc més envellit i abandonat, per manteniment dels edificis d’habitatges per part evitar el seu ús en condicions dels propietaris i les actuacions davant les fraudulentes. No sols referit a situacions d’infrahabitatges. l’infrahabitage sinó extensiu a tot l'habitatge, a través de la cèdula S’impulsarà un Pla de xoc contra l’ d’habitabilitat. infrahabitatge i la sobreocupació, coordinant les actuacions que se’n derivin a través de la Xarxa d’Oficines d’Habitatge, establint les mesures, els protocols i les actuacions necessaris per prevenir, controlar i evitar aquestes situacions. L’objectiu és detectar com més aviat millor les situacions d’infrahabitatge i sobreocupació. Una vegada detectats i exhaurits els mecanismes de mediació i foment de la rehabilitació, l'Ajuntament, a través dels Districtes, establirà les mesures més adients a cada situació, per reincorporar aquests habitatges al parc immobiliari de la ciutat amb totes les garanties de qualitat i habitabilitat del marc legislatiu vigent en matèria d’habitatge. Política d’habitatge 19. Millorar la coordinació i El Consorci de l’Habitatge és el marc col.laboració entre totes les institucional de programació de les polítiques administracions. d’habitatge a Barcelona, format per la Generalitat i l’Ajuntament de Barcelona, i és l’àmbit on es concerten els programes de 15 promoció d’habitatge protegit, de rehabilitació, de Borses de Lloguer i d’Ajuts al Lloguer. Aquesta implicació institucional es tradueix també en una major coordinació i facilitat d’acord i concertació amb l’Estat. 20. L’Administració - la Generalitat, Des de la Secretaria d’Habitatge de la en col·laboració amb els Conselleria de Medi Ambient i Habitatge, ajuntaments - hauria de preparar s’està elaborant el Pla Territorial Sectorial un Pla General Metropolità de d’Habitatge, que ha de definir les necessitats i l’Habitatge, que contempli: objectius de planificació de l’habitatge, els llocs de màxima demanda i interès en l’actuació - Pla General d’Urbanisme de d’habitatge i les condicions dels llocs on s’ha l’Àrea Metropolitana, fixant les d’implantar. tipologies de les edificacions El Consorci Metropolità d’Habitatge, també - Inventari dels habitatges a treballa en la direcció d’establir les necessitats construir, tant de promoció pública i potencialitats del conjunt de municipis com lliures, determinant els que metropolitans per definir un programa han de ser de protecció oficial d’actuació d’habitatge protegit en l’àmbit del seu territori. - Planificar-ne la construcció d’acord amb la demanda prevista El Pla d’Habitatge de Barcelona, es defineix a en els propers anys partir de l’anàlisi i diagnosi de la ciutat i els potencials del Planejament, per concretar la - Preveure un Pla de transport oferta d’habitatge els propers anys. públic per fer accessible més sòl, per si no pot cobrir-se la demanda. En ell es defineixen les potencialitats i objectius de construcció d’habitatges, a partir del planejament aprovat o en procés d’aprovació i possibilitats de gestió de sòl. 21. Estendre i aplicar també a En els planejaments de nous barris i en els barris consolidats, la filosofia de la nous desenvolupaments urbans, ja s’aplica Llei d’Urbanisme sobre la aquest criteri (Can Batlló, Sant Andreu- necessitat i obligatorietat de Sagrera, La Marina del Prat Vermell, Can preveure el nombre Estadella,...). Aquest mateix criteri es ve d'infrastructures (escoles, aplicant en actuacions de remodelacions biblioteques...) adequades i (PERI Bacardí, Colònia Castells,...), o en suficients per a la població, en actuacions en peces importants (Fort Pienc, proporció a la quantitat Myrurgia, Joan de Sada...) o en actuacions d'habitatges existents, que ja es aïllades d’habitatges dotacionals, amb la contempla en l’habitatge de nova incorporació de programes d’equipaments, a construcció. partir de les necessitats dels barris i dels plans d’equipaments. 16 ALTRES PROPOSTES PRIORITÀRIES Propostes amb un grau elevat de consens i prioritat, però amb un petit desacord (3%) 22. Donar màxima prioritat a La rehabilitació constitueix un eix estratègic programes de rehabilitació, important del Pla d’habitatge, i amb una llarga promovent aquesta via com a tradició a la nostra ciutat. forma d’accés a l’habitatge. La rehabilitació té dos objectius primordials: 1) La millora del parc construït, que contempla des del manteniment de la qualitat de l’edificació i de les condicions estructurals de l’edifici, a l’assoliment dels estàndards d’habitabilitat, o la millora de les condicions d’accessibilitat, tant de l’edifici com de l’interior dels habitatges (programes generals i territorials). 2) La mobilització d’habitatge buit i la seva disposició en lloguer assequible (Borsa de lloguer i programa de cessió d’habitatges) 23. Afavorir les entitats que El PHB contempla la cooperació i concertació treballen en habitatge dotacional amb entitats sense afany de lucre per a la per a col·lectius específics: reserva disposició d’habitatges d’inclusió, habitatges per a comptar amb pisos dignes o dotacionals o de lloguer protegit, formant part espais per a tallers. de la reserva de contingents específics, per a l’allotjament de persones sense sostre o de programes d’atenció a persones d’alta vulnerabilitat, o de persones amb discapacitat. 24. Estimular la creació de El programa d’habitatges dotacionals amb cooperatives d’habitatges de gent serveis per a persones grans, per les seves gran amb serveis, sense ànim de característiques vinculades a la titularitat dels lucre, facilitant-los sòl municipal a habitatges i a la prestació dels serveis preu de cadastre i avantatges personalitzats als seus usuaris, és de caràcter fiscals d’acord amb el caràcter de públic. bé social que les caracteritza. Per altra part, es fixa com a prioritat del Pla, la cessió de sòls per habitatge protegit en dret de superfície, en lloguer o en dret d’ús cooperatiu. Altrament la cessió es prioritza a canvi d’habitatge construït. 25. Incrementar els ajuts socials El programa específic per a joves contempla 17 per a joves tots els recursos destinats a persones fins a 35 anys, que van des dels recursos a l’emancipació, a les diferents ofertes d’habitatge protegit, passant pels ajuts al lloguer. Aquests recursos es destinen en funció de la situació social i econòmica del demandant. L’accés a altres recursos socials es produeix en funció de la situació particular. 18